Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT D'ANDRATX
Núm. 695981
Modificació del Reglament del Consell Escolar Municipal
Versió PDF
Aprovat pel Ple de l'Ajuntament d'Andratx, en sessió celebrada el dia 27 de març de 2025, la modificació del punt 3 del Reglament Consell Escolar Municipal, es fa públic el present acord:
«Vista la voluntat per part de la regidora delegada de l'àrea d'Educació d'efectuar una modificació del reglament del consell escolar municipal.
Examinada la documentació obrant dins l'expedient 736/2024 relatiu a la modificació del reglament del consell escolar municipal.
Vist l'informe emès pel serveis jurídics, de data 16 de gener de 2025 que a continuació es transcriu literalment:
«PRIMER. Els municipis tenen potestat normativa reglamentària, com a expressió del principi democràtic en el qual es fonamenten, en l'àmbit de les seves competències. Aquesta potestat està limitada pels principis de jerarquia normativa i de competència.
Les disposicions generals aprovades per les entitats locals en l'exercici de la potestat reglamentària i en l'àmbit de la seva competència adopten la denominació de reglaments, si tenen per objecte regular l'organització, el funcionament de l'entitat local i la prestació dels serveis públics, i, en cas contrari, la d'ordenances.
SEGON. La Legislació aplicable és la següent:
Els articles 100 a 103 i 116 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.
Els articles 4, 22.2.d), 25, 49 i 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local.
Els articles 128 al 131 i 133 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.
L'article 56 del Text Refós de les disposicions legals vigents en matèria de Règim Local, aprovat per Reial decret Legislatiu 781/1986, de 18 d'abril.
L'article 26 de la Llei 50/1997, de 27 de novembre, del Govern en tot allò que sigui adaptable a l'Administració Local.
L'article 7.c) de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern.
Reial decret 128/2018, de 16 de març, pel qual es regula el règim jurídic dels funcionaris d'Administració local amb habilitació de caràcter nacional.
Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears.
Decret llei 10/2020 de 12 de juny, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears.
TERCER. Amb caràcter previ a l'elaboració del projecte de reglament o d'Ordenança, se substanciarà una Consulta Pública, a través del portal web de l'Administració competent en la que es recollirà l'opinió dels subjectes i de les organitzacions més representatives potencialment afectats per la futura norma sobre:
a) Els problemes que es pretenen solucionar amb la iniciativa.
b) La necessitat i l'oportunitat de la seva aprovació.
c) Els objectius de la norma.
d) Les possibles solucions alternatives regulatòries i no regulatòries.
QUART. Sense perjudici de la consulta prèvia a la redacció del text de la iniciativa, quan la norma afecti els drets i els interessos legítims de les persones, el centre directiu competent publicarà el text al portal web corresponent, a fi de donar audiència als ciutadans afectats i recaptar quantes aportacions addicionals puguin fer-se per altres persones o entitats. Així mateix, podrà també recaptar-se directament l'opinió de les organitzacions o associacions reconegudes per llei que agrupin o representin a les persones els drets de les quals o interessos legítims es veiessin afectats per la norma i les finalitats de la qual guardin relació directa amb el seu objecte.
La Llei 39/2015, d'1 d'octubre, en regular en el seu article 133.2 aquest tràmit d'audiència i informació públiques, no assenyala el moment en què han de fer-se. Considerem que haurà de realitzar-se coincidint amb el moment en què s'efectuï la informació pública prevista en l'article 49.B) de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les Bases del Règim Local, és a dir, quan ja es compti amb el text elaborat de l'ordenança municipal, i prèviament a la seva aprovació definitiva.
CINQUÈ. La consulta, audiència i informació públiques regulades en l'article 133 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, hauran de realitzar-se de forma tal que els potencials destinataris de la norma i els qui realitzin aportacions sobre ella tinguin la possibilitat d'emetre la seva opinió, per a això hauran de posar-se a la seva disposició els documents necessaris, que seran clars, concisos i reunir tota la informació precisa per poder pronunciar-se sobre la matèria.
Podrà prescindir-se dels tràmits de consulta, audiència i informació públiques previstos en aquest article en el cas de normes pressupostàries o organitzatives de l'Administració General de l'Estat, l'Administració autonòmica, l'Administració local o de les organitzacions dependents o vinculades a aquestes, o quan concorrin raons greus d'interès públic que ho justifiquin. D'acord amb els principis de bona regulació previstos en l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, l'omissió d'aquests tràmits exigirà una àmplia i detallada justificació.
SISÈ. En l'exercici de la potestat reglamentària, les Administracions Públiques actuaran d'acord amb els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència, i eficiència. En el preàmbul, dels projectes de reglament, quedarà suficientment justificada la seva adequació a aquests principis.
SETÈ. Conforme a l'article 129.5 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, en aplicació del principi de transparència, les Administracions Públiques possibilitaran l'accés senzill, universal i actualitzat a la normativa en vigor i els documents propis del seu procés d'elaboració, en els termes establerts en l'article 7 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern; definiran clarament els objectius de les iniciatives normatives i la seva justificació en el preàmbul o exposició de motius; i possibilitaran que els potencials destinataris tinguin una participació activa en l'elaboració de les normes.
En aquest sentit, assenyala l'article 7.c) de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, que les Administracions Públiques, en l'àmbit de les seves competències, publicaran els projectes de Reglaments la iniciativa dels quals els correspongui. Quan sigui preceptiva la sol·licitud de dictàmens, la publicació es produirà una vegada que aquests hagin estat sol·licitats als òrgans consultius corresponents sense que això suposi, necessàriament, l'obertura d'un tràmit d'audiència pública.
VUITÈ. El que es disposa en les ordenances i els reglaments vincula per igual als ciutadans i a les ciutadanes i a l'entitat local, sense que aquesta pugui dispensar individualment de la seva observança.
Les ordenances i els reglaments de les entitats locals s'integren en l'ordenament jurídic amb subjecció als principis de jerarquia normativa i de competència.
NOVÈ. Durant tot el procés d'aprovació DEL REGLAMENT DEL CONSELL ESCOLAR MUNICIPAL D'ANDRATX , haurà de complir-se amb les exigències de publicitat activa en virtut del que es disposa en l'article 21.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques i en la normativa vigent en matèria de transparència.
DÈCIM. L'aprovació dels Reglaments o Ordenances locals s'ajustarà al següent procediment:
A. Amb caràcter previ a l'elaboració del projecte de REGLAMENT DEL CONSELL ESCOLAR MUNICIPAL D'ANDRATX, es realitzarà la Consulta Pública prèvia, a través del portal web de l'Ajuntament, assenyalant expressament que aquesta publicitat es realitza a l'efecte de recaptar l'opinió dels subjectes i de les organitzacions més representatives potencialment afectats per la futura norma.
L'Ajuntament publicarà un Anunci-Memòria en la qual recollirà els extrems previstos en l'article 133.1 de la Llei 39/2015.
El termini de la consulta pública prèvia, per analogia amb l'article 83.2 de la Llei 39/2015, no serà inferior a vint dies.
B. A la vista del resultat de la consulta pública prèvia, per Provisió de la regidoria, se sol·licitarà als Serveis Municipals competents, per raó de la matèria, l'elaboració del REGLAMENT DEL CONSELL ESCOLAR MUNICIPAL D'ANDRATX.
Afegint, si escau, una Disposició derogatòria establint literalment «Queden derogades totes les normes municipals en vigor que regulin les mateixes prestacions que són l'objecte d'aquest reglament, i tota la normativa d'igual o inferior rang, que s'oposin al contingut, formal o procediment del present reglament.»
C. Elaborat i rebut el projecte de Reglament, correspondrà l'aprovació inicial de la mateixa pel Ple (article 102.1.a) de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, previ Dictamen de la Comissió Informativa, i s'obrirà període d'informació pública, per un termini mínim de trenta dies, en el qual el veïnatge i les persones legítimament interessades podran examinar l'expedient i formular reclamacions, objeccions o observacions. L'Acord d'aprovació inicial, juntament amb el text íntegre del Reglament, es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i en el tauler d'anuncis de la Corporació.
En el mateix termini s'haurà de sol·licitar informe a l'Institut Balear de la Dona, sobre l'impacte de gènere de la reglamentació proposada, que tindrà per objecte, com a mínim, l'estimació de l'impacte potencial del projecte normatiu en la situació de les dones i dels homes com a col·lectiu, i també l'anàlisi de les repercussions positives o adverses, en matèria d'igualtat, de l'activitat projectada, de conformitat amb l'article l'art. 5 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, amb relació a la Llei 5/2000, de 20 d'abril, de l'Institut Balear de la Dona.
Simultàniament, es publicarà al portal web de l'Ajuntament [http://andratx. sedelectronica.es] a fi de donar audiència als ciutadans afectats i recaptar quantes aportacions addicionals puguin fer-se per altres persones o entitats.
D. Així mateix, es concedirà audiència prèvia a les associacions veïnals i de defensa de les persones consumidores i usuàries establertes en el seu àmbit territorial que estiguin inscrites en el registre municipal d'associacions veïnals i les finalitats de les quals guardin relació directa a fi de la disposició.
E. Conclòs el període d'informació pública i audiència dels interessats, les reclamacions, objeccions o observacions presentades hauran de ser resoltes, incorporant-se al text les modificacions derivades de la resolució de les al·legacions.
L'aprovació definitiva correspon al Ple, de conformitat amb el que es disposa pels articles 22.2.d) i 49 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local, previ Dictamen de la Comissió Informativa en concordança amb l'article 102 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.
F. En el cas que no es presenti cap reclamació o el suggeriment, l'acord inicialment adoptat s'entendrà definitivament aprovat sense necessitat de nou acord exprés, estenent-se per aquesta Secretaria la certificació que acrediti l'elevació a definitiva de l'aprovació inicial.
G. L'Acord d'aprovació definitiva expressa o tàcita del Reglament, amb el text íntegre d'aquesta, ha de publicar-se per al seu general coneixement en el tauler d'anuncis de l'Ajuntament i en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, tal com disposa l'article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local en concordança amb l'article 103 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.
Així mateix, estarà a la disposició dels interessats a la seu electrònica d'aquest Ajuntament [http://andratx.sedelectronica.es].
En virtut de l'article 131 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques les normes amb rang de llei, els reglaments i les disposicions administratives hauran de publicar-se en el diari oficial corresponent perquè entrin en vigor i produeixin efectes jurídics. Addicionalment, i de manera facultativa, les Administracions Públiques podran establir altres mitjans de publicitat complementaris.
La publicació dels diaris o butlletins oficials a les seus electròniques de l'Administració, Òrgan, Organisme públic o Entitat competent tindrà, en les condicions i amb les garanties que cada Administració Pública determini, els mateixos efectes que els atribuïts a la seva edició impresa.
H. L'Ajuntament ha de remetre a l'Administració de l'Estat i al Departament corresponent de la Comunitat Autònoma, en el termini de quinze dies des de l'aprovació, còpia de l'Acord definitiu d'aprovació i còpia íntegra del text del reglament o, en el seu cas, la certificació que acrediti l'elevació a definitiva de l'aprovació inicial, així com còpia íntegra autenticada d'aquests.»
Vist l'informe FAVORABLE emès pel Tècnic de Cultura en data 3 de febrer de 2025 on diu:
«Vista la providència de la Regidora de Cultura, Sra. Magdalena Juan en referència a la modificació del reglament del Consell escolar Municipal.
Vist que el Consell Escolar Municipal d'Andratx es constitueix com un organisme, d'assessorament, consulta, proposta i participació sobre qualsevol tema relacionat amb l'ensenyament no universitari dins l'àmbit territorial del municipi d'Andratx.
Vist que actualment els membres de dit Consell Escolar Municipal són temporals i nominals, es modifica el punt 3 del reglament originari i només s'anomenen els càrrecs convocats i que conformen el Consell Escolar municipal obviant els noms i llinatges dels mateixos.
El qui subscriu presenta la modificació del Reglament del Consell Escolar Municipal.
(Signat electrònicament: 26 de setembre de 2025
La batlesa-presidenta Estefanía Gonzalvo Guirado)
«REGLAMENT DEL CONSELL ESCOLAR MUNICIPAL D'ANDRATX
1.- OBJECTIUS
El Consell Escolar Municipal d'Andratx es constitueix com un organisme, d'assessorament, consulta, proposta i participació sobre qualsevol tema relacionat amb l'ensenyament no universitari dins l'àmbit territorial del municipi d'Andratx.
2.- FUNCIONS
El Consell Escolar Municipal neix per a ser escoltat i consultat per les Administracions Educatives, el Departament d'Educació i l'Ajuntament, sobre les qüestions relacionades sobre l'Educació no universitària en l'àmbit municipal.
Així mateix, podrà requerir d'aquestes administracions la informació i el suport tècnic que li calgui pel desenvolupament de la seva activitat.
L'acció del Consell Escolar Municipal, atès el seu caràcter d'organisme eminentment participatiu, consultiu i representatiu de la comunitat educativa local, es desenvoluparà en l'estudi i tractament de les següents qüestions:
Les actuacions que contribueixin a la millora del rendiment acadèmic i d'escolarització a Andratx.
El desenvolupament d'accions compensatòries per corregir les desigualtats derivades del context social, econòmic i cultural de l'alumnat, afavorint la igualtat d'oportunitats entre els alumnes.
El foment d'activitats que tendeixin a la millora de la qualitat educativa i la renovació pedagògica.
Les actuacions, en matèria d'activitats complementàries i extraescolars, que puguin complementar, enriquir i adaptar al medi el currículum escolar dels diferents nivells educatius a tots els ciutadans en general.
3.- COMPOSICIÓ
3.1.-Batlle/sa de l'Ajuntament d'Andratx i/o Regidor/a d'Educació. 3.2.- Vocals en representació de l'Ajuntament: tècnic d'educació.
3.3.- Vocals en representació dels centres educatius públics/concertats i privats del municipi en representació del professorat, pares/mares i alumnat.
CP Ses Bassetes
IES Baltasar Porcel
CP Els Molins
CP Es Vinyet
C.C Ramon Llull
Escoleta Municipal El Sol d'Andratx
Escola d'Adults Municipal
Escola Municipal de Música
3.4.- Vocals en representació de l'Ajuntament d'altres departaments segons l'interès i ordre del dia del Consell Escolar: Policia, Serveis Socials, Medi Ambient... aquests seran convocats un cop es definesqui l'ordre del dia.
3.5.- El Secretari del Consell Escolar Municipal serà un funcionari del departament de secretaria de l'Ajuntament , amb veu però sense vot.
4.- FUNCIONAMENT
4.1.- El Consell Escolar Municipal estarà estructurat per un Plenari i Comissions de Treball.
4.2.- Per tal d'agilitar la renovació dels membres, es delega a la Junta de Govern Local de l'Ajuntament d'Andratx les substitucions que es puguin produir a partir de la primera composició.
4.3.- Per dinamitzar i agilitar el funcionament del Consell Escolar Municipal, el Plenari permanent serà l'òrgan que es trobarà en sessions de treball més freqüents per coordinar el treball de les diferents comissions de treball, preparar l'ordre del dia del Plenari quan calgui, documentar els temes que aquest acordi i tractar temes d'urgència, si s'escau.
Per tal de que tots els membres del plenari puguin aportar punt a l'ordre del dia s'enviarà a tots el membres una preconvocatòria on es marcarà els terminis de lliurament dels diferents punts de l'ordre del dia per tal que siguin inclosos a l'ordre del dia final.
4.4.- Es constituiran comissions de treball, per tractar temes o àmbits, sempre que la dinàmica de consell així ho recomani i ho aprovi el Plenari corresponent.
4.5.- El Plenari del Consell Escolar Municipal es reunirà en sessió ordinària dues vegades a l'any i extraordinàriament sempre que el president ho consideri oportú o que li ho demani un terç dels seus membres per escrit.
4.6.- El Consell Escolar Municipal podrà demanar, quan hagi de tractar temes específics o puntuals que així ho requereixin, l'assistència de persones de reconeguda vàlua i coneixements en la matèria.
4.7.- El Consell Escolar Municipal elaborarà una memòria anual d'actuació i de la que es donarà compte al Ple de la Corporació Municipal.
De conformitat amb el que disposen els articles 70.2 i 65.2 de la Llei Reguladora de Bases de Règim Local, el present reglament entrarà en vigor una vegada s'hagi publicat íntegrament el seu text en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i hagin transcorregut quinze dies a partir de la seva publicació.
Contra el present acord es podrà interposar en el termini de dos mesos, a comptar des del dia següent al de la present publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma de Mallorca.
Sense perjudici de que es pugui interposar qualsevol altre recurs que s'estimi procedent en dret.»
Consideracions jurídiques:
Les indicades al corresponent informe jurídic que obra dins l'expedient.
Per això el qui subscriu informa FAVORABLEMENT la modificació del reglament del Consell Escolar Municipal.»
La regidora que ho subscriu PROPOSA al PLE el següent acord:
PRIMER: Aprovar la modificació del reglament del consell escolar municipal.
SEGON: Modificar el reglament del consell escolar municipal, modificant l'article 3 d'acord amb el paràgraf incorporat a continuació, i la seva posterior publicació al BOIB:
«COMPOSICIÓ
3.1.-Batlle/sa de l'Ajuntament d'Andratx i/o Regidor/a d'Educació. 3.2.- Vocals en representació de l'Ajuntament: tècnic de d'educació
3.3.- Vocals en representació dels centres educatius públics/concertats i privats del municipi en representació del professorat, pares/mares i alumnat.
CEIP Ses Bassetes IES Baltasar Porcel CEIP Els Molins
CEIP Es Vinyet
C.C Ramon Llull
Escoleta Municipal El Sol d'Andratx
Escola d'Adults Municipal
Escola Municipal de Música
3.4.- Vocals en representació de l'Ajuntament d'altres departaments segons l'interès i ordre del dia del Consell Escolar: Policia, Serveis Socials, Medi Ambient... aquests seran convocats un cop es definesqui l'ordre del dia.
3.5.- El Secretari del Consell Escolar Municipal serà un funcionari del departament de secretaria de l'Ajuntament , amb veu però sense vot.»
TERCER: Donar compte de la modificació a l'Institut Balear de la Dona.»
La qual cosa es fa pública pel general coneixement.