Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MALLORCA
DEPARTAMENT DE CULTURA I PATRIMONI
Núm. 683068
Resolució de la vicepresidenta primera i consellera executiva de Cultura i Patrimoni d’aprovació de la convocatòria de subvencions 2025 pel desenvolupament d’activitats culturals i manteniment de gegants i caparrots pels ajuntaments de Mallorca (BDNS: 857796)
Versió PDF
En data 18 de setembre de 2025 la vicepresidenta primera i consellera executiva de Cultura i Patrimoni, per delegació del Consell Executiu, ha dictat la següent resolució:
“Fets
1. S'ha emès memòria justificativa sobre la tramitació de la convocatòria de subvencions 2025 pel desenvolupament d'activitats culturals i manteniment de gegants i caparrots pels ajuntaments de Mallorca.
2. A l'expedient consta l'existència de crèdit pressupostari adequat i suficient en l'aplicació pressupostària 20.33450.46202, per tramitar aquesta convocatòria.
3. En data 17 d setembre de 2025 la Intervenció delegada la Misericòrdia ha fiscalitzat favorablement l'expedient.
Fonaments de dret
1. L'Ordenança General de Subvencions del Consell de Mallorca.
2. El decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de Subvencions.
3. Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i el Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el reglament de la Llei 38/2003 general de subvencions.
4. La Llei 39/2015, d'1 d'octubre del procediment administratiu comú de les administracions públiques. i la Llei 40/2015, d'1 d'octubre del règim jurídic del sector públic.
5. La Llei 4/2022, de 8 de juny, de consells insulars.
6. El Reglament Orgànic del Consell de Mallorca, el Decret d'organització del Consell de Mallorca i les Bases d'execució del pressupost del Consell de Mallorca de l'any 2024.
7. L'acord del Consell Executiu de 28 de maig de 2025 (BOIB núm. 69, de dia 31 de maig de 2025) va delegar en els consellers executius i les conselleres executives competents per raó de la matèria, l'aprovació de les convocatòries d'ajudes i subvencions.
Per tot això, dict la següent:
Resolució
1.Aprovar la convocatòria de subvencions 2025 pel desenvolupament d'activitats culturals i manteniment de gegants i caparrots pels ajuntaments de Mallorca.
2. Autoritzar una despesa de 150.000,00 € a càrrec a l'aplicació pressupostària 20.33450.46202 de l'exercici 2025, per tramitar aquesta convocatòria.
3.Publicar la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Contra aquesta resolució, que no posa fi a la via administrativa, podeu interposar el recurs d'alçada en el termini d'un mes, comptador a partir de l'endemà de la seva publicació. El recurs es pot interposar formalment davant el Consell Executiu o davant el Ple del Consell Insular de Mallorca, que és l'òrgan competent per resoldre'l.
Contra la desestimació expressa d'aquest recurs d'alçada, hi podeu interposar el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma que correspongui, en el termini de dos mesos, comptadors a partir de l'endemà de rebre la notificació de la desestimació del dit recurs d'alçada.
Si un cop transcorreguts tres mesos des de la interposició del recurs d'alçada i no n'heu rebut la notificació de resolució expressa, s'entén desestimat per silenci i podeu interposar el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat contenciós Administratiu de Palma que correspongui, sense limitació de temps.
No obstant l'anterior, podeu interposar, si escau, qualsevol altre recurs que considereu oportú. Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa i la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.”
Palma, a la data de la signatura electrònica (26 de setembre de 2025)
La vicepresidenta primera i consellera executiva de Cultura i Patrimoni Antònia Roca Bellinfante
Convocatòria de subvencions 2025 pel desenvolupament d'activitats culturals i manteniment de gegants i caparrots pels ajuntaments de Mallorca
1. Bases reguladores
1. Les bases reguladores d'aquesta convocatòria es troben recollides en l'Ordenança General de Subvencions del Consell de Mallorca (aprovada per Acord del Ple de 23 de desembre de 2016 –BOIB núm. 21, de 18.02.2017–, modificada per Acord del Ple de 14 de juny de 2018 -BOIB núm. 96, de 04.08.2018-)
2. El Consell de Mallorca publicarà aquesta convocatòria de subvencions en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i traslladarà la informació sobre aquesta a la Base de Dades Nacional de Subvencions que, opera com a sistema nacional de publicitat de les subvencions.
La resolució de concessió es notificarà als interessats i es traslladarà la informació sobre les subvencions concedides a la Base de Dades Nacional de Subvencions.
2. Objecte i finalitat de les ajudes
Aquesta convocatòria té per finalitat estimular la política cultural de l'illa. Per complir amb aquesta finalitat, aquesta convocatòria té per objecte donar suport als ajuntaments en el desenvolupament, el manteniment i la promoció de les activitats de gegants, gegantons, caparrots, dimonis, dimonis de foc, bestiari (figures zoomòrfiques i fantàstiques, sovint imaginàries o animals mitificats, que apareixen en processons, cercaviles i festes tradicionals de l'illa) i bestiari de foc, promogudes per les entitats locals.
Les subvencions d'aquesta convocatòria no generen cap dret a obtenir altres subvencions en anys posteriors i no es poden al·legar com a precedent. Així mateix, són compatibles amb altres ajudes i subvencions que pugui rebre el beneficiari per al mateix projecte subvencionat sempre que el còmput total de les ajudes o subvencions rebudes no superi el cost de l'activitat que l'entitat beneficiària ha de desenvolupar.
3. Temporització de les actuacions objecte de la convocatòria
Les activitats objecte d'aquesta convocatòria s'han d'haver desenvolupat entre l'1 de juliol de 2024 i el 30 de juny de 2025.
4. Beneficiaris
Poden ser beneficiaris d'aquestes ajudes els ajuntaments de Mallorca o les seves entitats dependents. No poden presentar a la vegada una sol·licitud de subvenció un ajuntament i una entitat dependent d'aquest.
Aquestes entitats no poden trobar-se incloses en cap de les causes de prohibició previstes a l'article 8 de l'Ordenança General de Subvencions del Consell de Mallorca.
5. Crèdit pressupostari
Es destina a aquesta convocatòria la quantitat màxima de 150.000,00 € amb càrrec a l'aplicació pressupostària 20.33450.46202 de l'exercici 2025.
6. Import de les ajudes
L'import màxim de cada ajuda no pot ser superior a 5.000,00 €. L'import de l'ajuda no pot ser superior a l'import sol·licitat, ni a la despesa correctament justificada.
El finançament de la diferència entre el pressupost de l'actuació presentat i la subvenció obtinguda per a cadascuna de les peticions fetes, si n'hi hagués, és a càrrec de l'entitat beneficiària i es pot atendre o bé amb recursos propis o bé amb finançament procedent del Consell de Mallorca o d'altres administracions o institucions, tenint en compte que l'import de les subvencions no pot superar el cost del projecte subvencionat. Així, les ajudes d'aquesta convocatòria es declaren expressament compatibles amb qualsevol altra ajuda o subvenció, llevat que en aquestes ajudes o subvencions d'altres administracions o institucions se'n declari expressament la incompatibilitat.
La subvenció podrà arribar fins al 100% del pressupost de l'actuació. Els imports d'aquests ajuts tenen la consideració d'import cert sense fer cap referència a un percentatge o fracció del pressupost subvencionable del projecte.
7. Pagament de la subvenció
El reconeixement de les obligacions d'aquestes ajudes es farà en el mateix acte de concessió, atès que l'entitat sol·licitant justificarà les despeses en el moment de sol·licitar la subvenció.
Una vegada s'hagi justificat la subvenció, comprovat que s'ha fet l'activitat, que s'han complit els objectius i com la finalitat per a la qual es concedí, s'abonarà l'ajuda en un únic pagament, mitjançant transferència.
8. Despeses subvencionables
1. Es consideren despeses subvencionables aquelles despeses que, de manera indubtable, responen a la naturalesa de l'activitat subvencionada, resulten estrictament necessàries i s'efectuen en el termini establert en aquesta convocatòria. En cap cas, el cost d'adquisició de les despeses subvencionables pot ser superior al valor de mercat.
La temporització de les despeses ha de coincidir amb la del projecte (entre l'1 de juliol de 2024 i el 30 de juny de 2025). Les despeses han d'estar facturades en dit període (entre l'1 de juliol de 2024 i el 30 de juny de 2025) i abonades en el moment de presentar la sol·licitud de la subvenció.
2. Únicament són subvencionables les despeses realitzades per l'ajuntament consistents en i relacionades directament amb els elements inclosos al punt 2 d'aquesta convocatòria:
3. No són despeses subvencionables i, per tant, no formen part del pressupost subvencionable del projecte, aquelles que es relacionen en l'article 44 de l'Ordenança de subvencions del Consell de Mallorca, així com tampoc:
9. Sol·licituds
1. Les sol·licituds s'han de presentar en el termini de 15 dies hàbils des de la publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Les persones o entitats interessades hauran d'omplir els models de sol·licitud d'aquesta convocatòria que estan disponibles a la seu electrònica del Consell de Mallorca.
La presentació de sol·licituds s'ha de fer a través del Registre electrònic del Consell de Mallorca.
2. La documentació que s'ha de presentar és la següent:
2.1 Annex 1 Sol·licitud i memòria econòmica i tècnica de les despeses realitzades.
2.2 La documentació justificativa de les despeses que inclou:
2.2.3. Les factures originals o els documents de valor probatori equivalent, amb validesa en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa, justificatius de la despesa subvencionable del pressupost executat, que han d'estar expedits a nom de l'entitat beneficiària i han de complir tots els requisits que exigeix el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre, pel qual s'aprova el reglament que regula les obligacions de facturació.
2.2.4. La justificació del pagament de les depeses presentades es realitzarà (en funció de com s'hagi abonat i amb els límits prevists) segons la documentació relacionada a l'article 48.2 de l'Ordenança de subvencions del Consell de Mallorca. Les despeses han d'estar realitzades i abonades en el termini previst al punt 8.1 segon paràgraf d'aquesta convocatòria.
En el cas que en el document acreditatiu del pagament figuri un import que no coincideix amb l'import del justificant en qüestió, la persona beneficiària haurà de presentar un certificat o documentació justificativa de l'entitat bancària o qualsevol altre document que justifiqui que dins aquell pagament es troba inclòs l'abonament del justificant en qüestió.
Si el pagament es fa en divises, l'entitat beneficiària ha d'aportar l'equivalència del canvi oficial en euros que correspongui a la data del pagament del document justificatiu de la despesa.
10. Procediment de concessió
El procediment de concessió és de concurrència no competitiva, atès que no és necessària la comparació i la prelació en un únic procediment de totes les sol·licituds entre si.
La instrucció del procediment correspon a la Secretaria Tècnica del Departament d'Hisenda, Innovació i Funció Pública. La persona competent per resoldre les concessions de forma individual és la vicepresidenta primera i consellera executiva de Cultura i Patrimoni. No obstant l'anterior, es poden agrupar en un únic acte administratiu vàries concessions. Les resolucions de concessió es notificaran als interessats.
Les sol·licituds de subvenció es resoldran individualment, seguint l'ordre d'entrada, conforme es vagin rebent les sol·licituds correctament presentades. En el cas que una sol·licitud no compleixi els requisits establerts o manqui documentació i s'hagi de requerir la seva esmena, dita sol·licitud es considerarà presentada en la data que esmeni els defectes que presenta.
Si la sol·licitud no compleix els requisits establerts en la normativa de la convocatòria, l'òrgan instructor ha de requerir a la persona interessada que l'esmeni en el termini màxim i improrrogable de deu dies, indicant que, si no ho fa, es considerarà que ha desistit de la sol·licitud, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que preveu l'art. 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
L'òrgan instructor podrà realitzar d'ofici les actuacions que estimi necessàries per a la determinació, coneixement i comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de pronunciar la resolució.
En el cas que abans que finalitzi el termini de sol·licitud s'exhaureixi el crèdit destinat a aquesta convocatòria, es publicarà aquest fet a la seu electrònica del Consell de Mallorca i en el BOIB. En el cas d'exhaurir el crèdit es denegaran les sol·licituds per aquest fet.
L'Administració pot sol·licitar en qualsevol moment a la persona interessada que presenti la documentació acreditativa sobre el compliment del que ha declarat responsablement amb la sol·licitud.
El termini màxim per resoldre i notificar el procediment serà de sis mesos comptadors des de la data de publicació de la convocatòria al Butlletí Oficial de les Illes Balears. Transcorregut el termini esmentat sense que s'hagi dictat resolució expressa, les persones interessades podran entendre desestimades les seves sol·licituds.
11. Justificació
L'entitat beneficiària ha de justificar que ha complert les condicions imposades. L'entitat ha de presentar la documentació justificativa juntament amb la sol·licitud de subvenció.
La justificació de les subvencions seguiran la modalitat de compte justificatiu de la despesa feta amb aportació de justificants.
12. Mesures de difusió de la subvenció concedida per part de l'entitat beneficiària
D'acord amb el previst a l'article 15 de l'Ordenança General de Subvencions del Consell de Mallorca els beneficiaris han de difondre que el Consell de Mallorca subvenciona l'activitat cultural.
Concretament l'entitat ha de publicar a les xarxes socials i plana web pròpia (si en disposa) que el Consell de Mallorca ha subvencionat l'acció que es tracti. En la citada noticia/entrada, a més de la informació corresponent a la subvenció, s'inclourà el logotip del Consell de Mallorca. Aquesta publicitat sobre la concessió de la subvenció s'ha de realitzar encara que la data de concessió sigui posterior a la celebració de l'activitat.
Els esmentats logotips es poden trobar en l'enllaç següent: https://www.conselldemallorca.es/identitat-corporativa
13. Obligacions de les entitats beneficiàries
1. Sense perjudici del previst a l'article 9 de l'Ordenança General de Subvencions del Consell de Mallorca, són obligacions de les persones beneficiàries:
a) Executar el projecte o activitat que fonamenta la concessió de la subvenció.
b) Justificar, davant l'òrgan que concedeix la subvenció, el compliment dels requisits i les condicions, i també la realització de l'activitat i el compliment de la finalitat que determinen la concessió o el gaudi de la subvenció.
c) Sotmetre's a les actuacions de comprovació, que ha d'efectuar l'òrgan que concedeix la subvenció o l'entitat col·laboradora, si escau, i qualsevol altra de comprovació i control financer que poden dur a terme els òrgans de control competents, tant nacionals com comunitaris, i aportar tota la informació que li requereixin en l'exercici de les actuacions anteriors.
d) Comunicar a l'òrgan que concedeix la subvenció l'obtenció d'altres subvencions, ajuts, ingressos o recursos que financen les activitats subvencionades. Aquesta comunicació s'ha d'efectuar tan aviat com es conegui i, en tot cas, abans de la justificació de l'aplicació donada als fons percebuts.
e) En el cas que es denegui al Consell de Mallorca l'autorització per l'obtenció dels certificats d´estar al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, s'haurà d'acreditar, abans de dictar‐se la proposta de resolució de concessió, que està al corrent del compliment de les obligacions tributàries amb l'Estat, i de les obligacions amb la Seguretat Social, aportant els certificats corresponents. També haurà d'aportar els certificats esmentats en el moment que li requereixi aquesta corporació per tal de poder abonar la subvenció.
f) Disposar dels llibres comptables, els registres diligenciats i altres documents degudament auditats en els termes que s'exigeix en la legislació mercantil i sectorial aplicable a la persona beneficiària en cada cas, així com tots els estats comptables i els registres específics exigits en la convocatòria de les subvencions, amb la finalitat de garantir l'exercici adequat de les facultats de comprovació i control.
g) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons rebuts, incloent‐hi els documents electrònics, mentre puguin ser objecte de les actuacions de comprovació i control.
h) Adoptar les mesures de difusió establertes al punt anterior.
i) Reintegrar els fons percebuts en els casos que es preveuen en l'art. 56 de l'Ordenança General de Subvencions del Consell de Mallorca.
14. Reintegrament
El reintegrament del pagament de la subvenció atorgada procedirà en els supòsits prevists a l'article 56 de l'Ordenança General de Subvencions del Consell de Mallorca.
15. Ineficàcia sobrevinguda de la convocatòria
Si per circumstàncies sobrevingudes d'interès públic i general, el Consell de Mallorca no pot dur endavant la tramitació d'aquesta convocatòria, l'òrgan, que la va aprovar, l'ha de deixar sense efectes previ informe justificatiu de la secretaria tècnica del centre gestor.
16. Recursos
Contra l'acord que aprova aquesta convocatòria, que no posa fi a la via administrativa, podeu interposar recurs d'alçada en el termini d'un mes, comptador a partir de l'endemà de la publicació de l'extracte. El recurs es pot interposar formalment davant el Consell Executiu o davant el Ple, que és l'òrgan competent per resoldre'l.
Contra la resolució d'aquesta convocatòria, que no posa fi a la via administrativa, podeu interposar el recurs d'alçada en el termini d'un mes, comptador a partir de l'endemà de la seva publicació al tauler d'anuncis del Consell de Mallorca. El recurs es pot interposar formalment davant la vicepresidenta primera i consellera executiva de Cultura i Patrimoni o davant el Consell Executiu, que és l'òrgan competent per resoldre'l.
Contra la desestimació expressa d'aquest recurs d'alçada, hi podeu interposar el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma que correspongui, en el termini de dos mesos, comptadors a partir de l'endemà de rebre la notificació de la desestimació del dit recurs d'alçada.
Si un cop transcorreguts tres mesos des de la interposició del recurs d'alçada i no n'heu rebut la notificació de resolució expressa, s'entén desestimat per silenci i podeu interposar el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat contenciós Administratiu de Palma que correspongui, sense limitació de temps.
No obstant l'anterior, podeu interposar, si escau, qualsevol altre recurs que considereu oportú. Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa i la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.