Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EMPRESA, AUTÒNOMS I ENERGIA

Núm. 682631
Resolució del conseller d’Empresa, Autònoms i Energia per la qual es concedeix l’autorització administrativa prèvia, es declara la utilitat pública a l’efecte de la declaració d’interès general i s’aprova del projecte d’execució del parc fotovoltaic amb hibridació Can Cerdó II, de 6.836 kW, ubicat al polígon 3, parcel·la 83 de Santa Maria del Camí (RE003/23)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

1. El 8 de febrer de 2023 va tenir entrada en la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic un escrit de Ventaja Solar, 32, SL, amb NIF B09881046, en el qual sol·liciten la tramitació de l'autorització administrativa, la declaració d'utilitat pública i l'avaluació d'impacte ambiental simplificada del projecte d'un parc fotovoltaic.

2. El 6 de març de 2023, aquesta Direcció General va declarar l'admissió a tràmit de la sol·licitud de declaració d'utilitat pública, de l'autorització administrativa prèvia i l'avaluació d'impacte ambiental simplificada.

3. El 6 d'abril de 2023, es va publicar en el BOIB núm. 43 l'inici de la informació pública de la tramitació del projecte per un termini de trenta dies.

4. El 14 d'abril de 2023 es varen iniciar les consultes a les administracions afectades (l'Ajuntament de Santa Maria i la Direcció Insular d'Urbanisme del Consell Insular de Mallorca).

5. El 21 d'abril de 2023 es va trametre la documentació per a l'inici de l'avaluació d'impacte ambiental simplificada.

6. El 24 d'abril de 2023 va tenir entrada un ofici d'esmena de deficiències de l'òrgan ambiental.

7. El 28 d'agost de 2023 l'òrgan ambiental va formular la resolució d'impacte ambiental en el qual va determinar la subjecció del projecte a avaluació d'impacte ambiental ordinària.

8. El 15 de febrer de 2024 va tenir entrada en aquesta Direcció General un escrit de Ventaja Solar 32, SL, en què sol·licitava la tramitació de l'autorització administrativa, la declaració d'utilitat pública i l'avaluació d'impacte ambiental ordinària del projecte d'un parc fotovoltaic i la seva hibridació.

9. El 22 de juny de 2024, es va publicar en el BOIB núm. 83 l'inici de la informació pública de la tramitació del projecte per un termini de trenta dies.

10. L'1 de juliol de 2024 es varen iniciar noves consultes a les administracions afectades.

11. El 10 de juliol de 2024 l'Associació d'Amics de la Vall de Coanegra i la plataforma «Renovables sí, però així no» presenten al·legacions al projecte.

12. El 12 de juliol de 2024 va tenir entrada l'informe favorable amb recomanacions del Servei de Canvi Climàtic de la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic.

13. El 29 de juliol de 2024 va tenir entrada el certificat de l'Acord del Ple sobre la Moció rebuig parc fotovoltaic Can Cerdó II, de l'Ajuntament de Santa Maria.

14. El 2 d'agost de 2024 va tenir entrada la resposta sense oposició de Red Eléctrica de España.

15. El 9 d'agost de 2024 va tenir entrada un informe favorable amb condicions del Servei de Transport i Distribució d'Energia i Generació de la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic.

16. El 26 d'agost de 2024 va tenir entrada un informe favorable amb condicions de la Direcció General d'Emergències i Interior.

17. El 9 de setembre de 2024 el promotor aporta el permís d'accés i connexió de les bateries del parc fotovoltaic.

18. El 17 de setembre de 2024 el promotor aporta les respostes a les al·legacions de l'Associació d'Amics de la Vall de Coanegra i de la plataforma «Renovables sí, però així no», així com a les de l'Ajuntament de Santa Maria.

19. El 30 de setembre de 2024 va tenir entrada un informe favorable amb condicions i observacions del Servei d'Ordenació del Territori del Consell Insular de Mallorca.

20. El 26 de novembre de 2024 el promotor aporta una esmena de l'informe agronòmic dels parcs fotovoltaics Can Cerdó I i II.

21. El 29 de novembre de 2024 el promotor aporta els agrocompromisos.

22. El 10 de desembre de 2024 es va trametre la documentació per a l'inici de l'avaluació d'impacte ambiental ordinària.

23. El 7 de gener de 2025 va tenir entrada un informe favorable del Servei d'Agricultura.

24. El 24 de gener de 2025 aquesta Direcció General va declarar l'admissió a tràmit de la sol·licitud de declaració d'utilitat pública, de l'autorització administrativa prèvia i l'avaluació d'impacte ambiental ordinària de la hibridació del projecte.

25. El 9 de juliol de 2025 la Direcció General d'Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental va dictar la declaració d'impacte ambiental favorable amb condicions i observacions del parc fotovoltaic i la seva hibridació (exp. 251A/2024).

26. El 17 de juliol de 2025 aquesta Direcció General va notificar un requeriment al promotor.

27. El 18 de juliol de 2025 el promotor va esmenar les deficiències.

28. El 19 d'agost de 2025 el promotor presenta el projecte executiu i sol·licita l'aprovació del projecte d'execució.

29. Els tècnics de la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic han examinat la documentació aportada i han emès un informe en què es conclou, sense entrar a valorar tècnicament el projecte, que s'han complert tots els tràmits requerits en el procediment de declaració d'utilitat pública, autorització administrativa i aprovació del projecte d'execució.

30. El 16 de setembre de 2025 el director general d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic va dictar la proposta de resolució.

31. El 19 de setembre de 2025 el promotor va acceptar la proposta de resolució.

Fonaments de dret

1. El Reial decret 1183/2020, de 29 de desembre, d'accés i connexió a les xarxes de transport i distribució d'energia elèctrica.

2. El Reial decret llei 23/2020, de 23 de juny, pel qual s'aproven mesures en matèria d'energia i en altres àmbits per a la reactivació econòmica.

3. La Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica.

4. La Llei 13/2012, de 20 de novembre, de mesures urgents per a l'activació econòmica en matèria d'indústria i energia, noves tecnologies, residus, aigües, altres activitats i mesures tributàries, per a les instal·lacions elèctriques descrites.

5. El Reial decret 413/2014, de 6 de juny, pel qual es regula l'activitat de producció d'energia elèctrica a partir de fonts d'energia renovables, cogeneració i residus.

6. El Decret 96/2005, de 23 de setembre, d'aprovació definitiva de la revisió del Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears, modificat pel Decret 33/2015.

7. La Llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears.

8. La Llei 24/2013, de 26 de desembre, del sector elèctric.

9. El Reial Decret 1955/2000, d'1 de desembre, pel qual es regulen les activitats de transport, distribució, comercialització, subministrament i procediments d'autorització d'instal·lacions d'energia elèctrica.

10. El Decret 10/2025, de 14 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

11. La Resolució del conseller d'Empresa, Autònoms i Energia 24 de juliol de 2025 de delegació de competències i de suplència dels òrgans directius de la Conselleria.

Per tot això, dict la següent

Resolució

1. Atorgar l'autorització administrativa del parc fotovoltaic amb hibridació Can Cerdó II, de 6.836 kW, ubicat al polígon 3, parcel·la 83 de Santa Maria del Camí, promogut per Ventaja Solar 32, SL, amb NIF B09881046, amb les característiques següents:

— Expedient: RE003/23 (PFV+HIB)

— Dades tècniques:

— Ocupació territorial de 42.030 m2.

— 9.594 panells solars de 590 Wp de potència unitària; per tant, la potència total de pic és de 5.660,46 kWp.

— 23 inversors de 200 kW cada un, amb una potència nominal total de 4.600 kWn.

— 1 bateria de 2.236 kW de potència.

— 12 inversors de bateria de 213 kW de potència unitària, amb una potència total de 2.556 kW.

— 2 transformadors que eleven la corrent de 800V a 15,4 kV de 3.000 kVA i 2.500 kVA.

— 1 transformador de la hibridació que eleva la corrent de 800 V a 15,4 kV de 3.400 kVA.

— 1 centre de maniobra i mesura (CMM) on s'ubica el seccionament de línia, interruptor frontera.

— Línia d'evacuació privada i soterrada, de 70 m de longitud, des del centre de repartiment fins a la connexió en ampolla a la línia de mitjana tensió TIMON, coordenades UTM 31, x: 482.110, y: 4.388.958, que pertany a la SET S. MARIA a la tensió de 15 kV.

La instal·lació es classifica en el grup b.1.1, «Instal·lacions que únicament utilitzen la radiació solar com a energia primària mitjançant la tecnologia fotovoltaica», d'acord amb l'article 2 del Reial decret 413/2014.

2. Declarar la utilitat pública del parc fotovoltaic amb hibridació Can Cerdó II, als efectes prevists en la disposició addicional desena de la Llei 10/2019.

3. Aprovar el projecte d'execució del parc fotovoltaic amb hibridació, signat el 12 d'agost de 2025 per Jordi Quer Sopeña i Antoni Bisbal Palou, sense entrar a valorar-ne tècnicament el contingut.

4. La validesa d'aquesta autorització administrativa, declaració d'utilitat pública a efectes de la declaració de l'interès general i l'aprovació del projecte d'execució resta condicionada a:

— Compliment de les condicions de la declaració d'impacte ambiental de 9 de juliol de 2025.

— Compliment de les condicions de tots els informes de les administracions afectades, especialment la compensació mitjançant un cultiu agrícola de garrover en secà amb una superfície equivalent a 0,5 ha (polígon 3, parcel·la 83 de Santa Maria del Camí) i la compensació amb una superfície de 1,369 ha de vinya (polígon 4, parcel·la 26 de Santa Maria del Camí). Així mateix, es mantindrà l'activitat actual de cultius herbacis de secà amb les pastures d'ovelles en 2,1 ha (polígon 3, parcel·la 83 de Santa Maria del Camí).

— Compliment de totes les mesures preventives, correctores i compensatòries previstes en l'estudi d'impacte ambiental.

— L'execució de les obres i tasques de desmantellament s'hauran de dur a terme fora de l'època de nidificació del milà reial (de febrer a juny).

5. Disposar que, abans que s'iniciïn les obres, el promotor ha de presentar a la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic la documentació següent:

— Justificant d'haver liquidat davant l'Ajuntament la tributació municipal corresponent, tal com preveu l'article 29 del Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears.

— Nomenament de l'auditor ambiental i del tècnic director d'obres.

— Pla de vigilància i seguiment redactat per l'auditor ambiental que inclogui els indicadors de seguiment que s'utilitzaran per fer el seguiment de les mesures ambientals proposades, a més de l'establiment de llindars i actuacions en cas d'incompliment.

— Aportar un informe de la distribuïdora de revisió de projecte sobre les instal·lacions que se li cediran.

— Aportar una prospecció prèvia per tal de detectar la possible presencia d'exemplars de la tortuga mediterrània, que s'hauran de traslladar a un lloc proper i segur de condicions similars.

— Aportar una declaració responsable signada pel promotor o el propietari, o ambdós, en la qual quedi establerta la correcta gestió dels panells fotovoltaics, d'acord amb el que preveu el Reial decret 110/2015, de 20 de febrer, sobre residus, aparells elèctrics i electrònics.

— Aportar un pla d'autoprotecció que reculli i implanti mesures d'autoprotecció de la instal·lació, que defineixi els accessos i les àrees de maniobra de vehicles pesants, i que estableixi les mesures preventives d'acord al Pla Director Sectorial de les Illes Balears.

— Compromís del compliment de l'article 49 de la Llei 10/2019 relatiu a la participació local.

6. Disposar que, abans de l'atorgament de l'autorització administrativa d'explotació, el promotor haurà de presentar a la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic l'informe favorable de la Direcció General de Recursos Hídrics, d'acord amb les condicions de la DIA.

7. Indicar que, una vegada executades les instal·lacions objecte d'aquesta autorització, el titular ha de presentar la sol·licitud de posada en servei, a la qual ha d'adjuntar un certificat de final d'obra subscrit per un tècnic facultatiu, així com les proves reglamentàries i la resta de documentació que exigeix la reglamentació vigent.

8. L'execució de les obres està prevista en 6 mesos des de l'inici d'aquestes.

9. Informar que aquesta autorització es concedeix sens perjudici de les concessions i autoritzacions que siguin necessàries relatives a les llicències municipals, l'ordenació del territori i el medi ambient, i a qualssevol altres motivades per disposicions que hi siguin aplicables.

10. Notificar aquesta Resolució als interessats i publicar-la en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Empresa, Ocupació i Energia en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver rebut la notificació de la Resolució, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, en la data de la signatura electrònica (22 de setembre de 2025)

El director general d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic Diego Viu Domínguez Per delegació del conseller d'Empresa, Autònoms i Energia (BOIB núm. 097, de 24/07/2025)