Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITATS

Núm. 670614
Resolució del conseller d’Educació i Universitats, a proposta de la directora general de Planificació i Gestió Educatives, per establir el procediment per a la realització de les avaluacions de diagnòstic regulades per la LOMLOE en els centres docents no universitaris de les Illes Balears a partir del curs 2025-2026

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

1. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (d'ara endavant, LOE), a la redacció donada per la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (LOMLOE), determina amb caràcter bàsic, als articles 21 i 29, que tots els centres educatius duran a terme una avaluació de diagnòstic de les competències adquirides pel seu alumnat al quart curs d'educació primària i al segon curs d'educació secundària obligatòria.

Aquesta avaluació és responsabilitat de les administracions educatives i té caràcter informatiu, formatiu i orientador per als centres, per al professorat, per a l'alumnat i les seves famílies, i per al conjunt de la comunitat educativa. Aquesta avaluació, de caràcter censal, té com a marc de referència l'establert a l'article 144.1 d'aquesta llei, que també té caràcter bàsic segons la seva disposició addicional cinquena. L'esmentat article 144 de la LOE estableix que, en el marc de les seves respectives competències, correspon a les administracions educatives desenvolupar i controlar les avaluacions de diagnòstic en les quals participen els centres que en depenen, i proporcionar els models i suports pertinents a fi que tots els centres puguin realitzar de manera adequada aquestes avaluacions, que tindran caràcter formatiu i intern.

Així mateix, assenyala que la finalitat d'aquesta avaluació serà diagnòstica i estableix que s'hi comprovarà, almenys, el grau de domini de la competència en comunicació lingüística i de la competència matemàtica; en el marc comú de referència elaborat per l'Institut Nacional d'Avaluació Educativa (INEE), en col·laboració amb els organismes corresponents de les administracions educatives.

Pel que fa als centres, han de tenir en compte els resultats d'aquestes avaluacions en el disseny dels plans de millora. En aquest marc comú d'avaluació, s'especifica que l'avaluació de diagnòstic s'adreça al mesurament del grau d'assoliment de les competències específiques de l'àrea o matèria avaluada al nivell corresponent.

2. Al punt 3 de l'article 142 de la LOE s'indica que els equips directius i el professorat dels centres docents col·laboraran amb les administracions educatives en les avaluacions que es realitzin als seus centres.

3. La Llei autonòmica d'educació estableix la necessitat de disposar d'un sistema d'avaluació que, des d'un enfocament rigorós, permeti identificar tant els progressos com les mancances en el procés educatiu i en els diversos àmbits que hi incideixen, amb la finalitat de facilitar l'adopció eficient de les mesures pertinents per a la millora contínua del sistema.

4. L'avaluació del sistema educatiu és un dels factors que incideix de forma directa en un ensenyament de qualitat i ha adquirit un paper rellevant a l'hora de dotar l'Administració de mecanismes eficaços d'obtenció i anàlisi de dades que han de servir de base tant per a la presa de decisions com per donar-ne compte de l'actuació.

5. Així com determina la LOMLOE des del curs 2023-2024, anualment, s'han de dur a terme a les Illes Balears, tant a l'educació primària com a l'educació secundària, les avaluacions de diagnòstic on s'han d'avaluar com a mínim 4 competències: la competència matemàtica, la competència lingüística en llengua anglesa, la competència lingüística en llengua castellana i la competència lingüística en llengua catalana.

6. Els resultats de les avaluacions de diagnòstic i l'evolució d'aquests en el temps, els ha de tenir en compte tant l'Administració educativa, a l'hora d'establir polítiques de millora educativa, com els centres educatius, ja que serveixen d'indicadors sobre el grau de consecució dels resultats i dels objectius educatius; i des de la seva reflexió, poden promoure noves actuacions que es podrien plasmar dins els seus plans de millora.

7. L'article 158 de la LEIB indica que un dels òrgans responsables de l'avaluació és l'Institut d'Avaluació i Qualitat del Sistema Educatiu de les Illes Balears (IAQSE), que té com un dels seus objectius dur a terme tasques d'anàlisi i avaluació externa del sistema educatiu de les Illes Balears.

 

8. En data 15 de setembre de 2025 el director de l'IAQSE emet un informe sobre la necessitat d'establir el procediment per a la realització de les avaluacions de diagnòstic regulades per la LOMLOE en els centres docents no universitaris de les Illes Balears.

Fonaments de dret

1. A l'article 29 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (d'ara endavant, LOE), a la redacció donada per la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, estableix que en el segon curs d'educació secundària obligatòria tots els centres han de dur a terme una avaluació de diagnòstic de les competències adquirides pel seu alumnat. De la mateixa forma que l'article 21 estableix el mateix per a l'alumnat de 4t d'educació primària.

Aquesta avaluació, que és responsabilitat de les administracions educatives, té un caràcter informatiu, formatiu i orientador per als centres, per al professorat, per a l'alumnat i les seves famílies, i per al conjunt de la comunitat educativa. Aquestes avaluacions, de caràcter censal, tenen com a marc de referència el que s'estableix a l'article 144.1 d'aquesta Llei.

2. En l'article 142 de la LOE s'explica que, les administracions educatives, mitjançant els organismes corresponents que determinin, han d'avaluar el sistema educatiu dins l'àmbit de les seves competències i que els equips directius i el professorat dels centres docents hauran de col·laborar amb les administracions educatives en les avaluacions que s'hi realitzin.

3. El punt 76 de l'article únic de la LOMLOE que modifica l'article 144 de la LOE disposa que correspon a les administracions educatives, en el marc de les seves competències respectives, desenvolupar i controlar les avaluacions de diagnòstic en les quals participen els centres que en depenen i proporcionar els models i suports pertinents a fi que tots els centres puguin dur a terme de manera adequada aquestes avaluacions.

Al punt 4 d'aquest article s'especifica que aquestes avaluacions han de tenir en compte l'alumnat amb necessitats educatives especials derivades de discapacitat.

4. Al punt 8 de la disposició final cinquena de la LOMLOE s'indica que, les avaluacions de diagnòstic a les quals es refereixen els articles 21 i 29 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, es començaran a aplicar en el curs escolar en el qual s'implantin els cursos de quart d'educació primària i de segon d'educació secundària obligatòria. Aquests cursos ja es troben implantats en l'actualitat.

5. D'altra banda, aquesta mateixa llei, a l'article 132, estableix entre les competències del director o directora la d'exercir el comandament de tot el personal adscrit al centre i la d'impulsar les avaluacions internes del centre; i col·laborar en les avaluacions externes i en l'avaluació del professorat. I, a l'article 91, entre les funcions del professorat, la de participar en els plans d'avaluació que determinin les administracions educatives o els mateixos centres.

6. En l'àmbit autonòmic, la Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears (d'ara endavant, LEIB), també regula en el Títol VII capítol II l'avaluació del sistema educatiu. Al punt 1 de l'article 155 s'estableix que “l'avaluació del sistema educatiu és un procés intern de l'administració educativa d'abast general que té com a finalitat recollir informació referida a les polítiques educatives, a les institucions, a les pràctiques educatives i als seus resultats, per després analitzar la informació obtinguda, valorar-la i interpretar-la amb l'objecte de mantenir les pràctiques i les polítiques educatives, millorar-les o modificar-les, per convertir-la en un instrument que contribueixi a la millora dels resultats educatius”.

7. A l'article 157 de la LEIB es concreta que l'avaluació s'ha d'adequar a les especificitats de cada un dels diferents àmbits objecte d'avaluació. Un d'aquests àmbits és el de l'avaluació del rendiment educatiu, que ha d'incloure els resultats de l'avaluació interna dels alumnes realitzada als centres i de l'avaluació externa de diagnòstic de les competències assolides pels alumnes.

8. L'article 158 de la LEIB estipula que els òrgans responsables de l'avaluació són l'Institut d'Avaluació i Qualitat del Sistema Educatiu de les Illes Balears i el Departament d'Inspecció Educativa.

9. A la mateixa LEIB, a l'article 159.1, s'indica que constitueix un dret de la ciutadania estar informada de l'estat general del sistema educatiu, així com de cada un dels seus components.

10. El punt 2 de l'article 159 de la LEIB determina que l'administració educativa ha de garantir, mitjançant els procediments oportuns, la participació de la comunitat educativa tant en la fase de disseny, preparació i aplicació de les avaluacions internes i externes dels centres, com en el procés d'anàlisi dels resultats obtinguts i, sobretot, en la definició i l'adopció dels compromisos de millora oportuns.

11. El Decret 4/2023, de 13 de febrer, pel qual s'aprova el Reglament orgànic de les escoles infantils públiques, els col·legis d'educació primària, els col·legis d'educació infantil i primària, els col·legis d'educació infantil i primària integrats amb ensenyaments elementals de música, els col·legis d'educació infantil i primària integrats amb educació secundària i els instituts d'educació secundària de la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB de 16 de febrer), estableix en l'article 21 que en l'avaluació externa dels centres, que han de dur a terme el Departament d'Inspecció Educativa (DIE) i l'Institut d'Avaluació i Qualitat del Sistema Educatiu (IAQSE), hi han de col·laborar, en els aspectes que específicament es determinin, els òrgans col·legiats de govern i l'equip directiu, els òrgans de coordinació docent i els serveis externs, així com els diferents sectors de la comunitat educativa i les seves organitzacions; i en l'apartat 2.f.1 de l'article 29, que recull les funcions de la direcció amb relació a l'avaluació del centre, hi figura la de col·laborar en les avaluacions externes.

12. A la disposició addicional segona del Decret 4/2023 de 13 de febrer, que fa referència als centres privats, concertats i no concertats, indica que seran d'aplicació els principis continguts a l'article 21 sobre avaluació externa dels centres, sense perjudici de la seva autonomia organitzativa.

13. L'article 3 del Decret 85/1990, de 20 de setembre, pel qual es regula el règim retributiu dels funcionaris al servei de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

14. L'apartat 5 de l'article 2 del Decret 85/1990, de 20 de setembre, pel qual es regula el règim retributiu dels funcionaris al servei de la comunitat autònoma de les Illes Balears, en la nova redacció donada per la Disposició final tretzena de la Llei de pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears per a l'any 2025 permet, amb caràcter excepcional i autorització prèvia, la prestació de serveis extraordinaris fora de l'horari o la jornada habitual de treball per part del personal funcionari al servei de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears o dels ens del sector públic que en depenen.

15. A l'apartat 4 de l'article 2 del Decret 10/2025, de 14 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears, s'estableix que la Direcció General de Planificació i Gestió Educatives té la competència en matèria d'avaluació i qualitat del sistema educatiu.

16. A l'article 1 del Decret 145/2000, de 3 de novembre, de creació de l'Institut d'Avaluació i Qualitat del Sistema Educatiu de les Illes Balears es determina que l'objectiu d'aquest Institut és el de dur a terme tasques d'anàlisi i avaluació externa del sistema educatiu de les Illes Balears.

Proposta de resolució

Propòs al conseller d'Educació i Universitats que dicti una resolució en els termes següents:

1.  Establir i aprovar el procediment general per dur a terme les avaluacions de diagnòstic als centres docents no universitaris de les Illes Balears que imparteixen ensenyaments, tant d'educació primària com d'educació secundària obligatòria a partir del curs 2025-2026.

2. Encarregar a l'Institut d'Avaluació i Qualitat del Sistema Educatiu (IAQSE) la responsabilitat de gestionar l'aplicació de les avaluacions de diagnòstic, de coordinar-ne el procés i d'analitzar les dades obtingudes, sense perjudici de les funcions que la normativa autonòmica atribueix a la Direcció General de Planificació i Gestió Educatives en aquesta matèria.

3. Ajustar el procediment general de les avaluacions de diagnòstic a allò que s'indica a l'annex d'aquesta resolució.

4. Encarregar a la Direcció General de Planificació i Gestió Educatives la coordinació general de les actuacions de l'IAQSE en els processos d'aquest tipus d'avaluació i facultar aquesta Direcció General perquè dicti les resolucions i arbitri els recursos i les mesures necessàries perquè els processos esmentats puguin desenvolupar-se regularment i d'acord amb les finalitats previstes.

5. Publicar la Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Per tot això, dict la següent

 

Resolució

Manifestar la conformitat amb la proposta de resolució i dictar-ne resolució en els mateixos termes.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Educació i Universitats en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat al BOIB, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

 

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, en data de la signatura electrònica. (22 de setembre de 2025)

El conseller d'Educació i Universitats Antoni Vera Alemany

(19 de setembre de 2022)

La directora general proposant  Catalina Maria Ginart Serrano

 

ANNEX Procediment general per dur a terme les avaluacions de diagnòstic als centres docents no universitaris de les Illes Balears que imparteixen ensenyaments, tant d'educació primària com d'educació secundària obligatòria

1. Objecte de les avaluacions de diagnòstic

Aquesta avaluació té caràcter formatiu i intern per als centres educatius i té per objectiu comprovar el grau de domini, com a mínim, de la competència matemàtica i la competència en comunicació lingüística (en llengua catalana, en llengua castellana i en llengua anglesa) de l'alumnat dels nivells de quart curs d'educació primària i de segon curs d'educació secundària obligatòria en els centres docents no universitaris de les Illes Balears.

2. Poblacions implicades

Aquestes avaluacions tenen caràcter censal i, si escau, compten amb una mostra de contrast.

Ha de fer-les tot l'alumnat del quart curs d'educació primària i del segon curs d'educació secundària obligatòria dels centres docents no universitaris de les Illes Balears. A aquest alumnat se li han d'aplicar els instruments d'avaluació corresponents per comprovar el grau d'assoliment de les competències avaluades.

Si escau, a l'alumnat, a les seves famílies, al professorat i a les direccions dels centres se'ls han d'aplicar uns qüestionaris de context.

3. Mostra de contrast

1. Per tal d'oferir als centres uns referents que proporcionin una visió completa i contextualitzada dels resultats obtinguts, si escau, es durà a terme una avaluació externa a una mostra d'alumnes escolaritzats en els nivells avaluats, que serà simultània a l'avaluació que tots els centres realitzaran amb caràcter formatiu i intern.

Aquesta mostra de contrast, que depèn de les fluctuacions poblacionals, s'obtindrà mitjançant mostreig aleatori i estarà formada per, aproximadament, 76 grups d'uns 50 centres a cada nivell.

Els resultats obtinguts seran representatius, a cada nivell avaluat, a l'àmbit global de les Illes Balears i, si escau, als estrats considerats.

2. Els grups que pertanyen a la mostra de contrast es denominen grups mostrals, els que no hi pertanyen es denominen grups censals.

3. L'IAQSE organitzarà l'avaluació externa dels grups mostrals amb el suport de la direcció i del personal docent dels centres amb grups que formen part de la mostra.

4. Posteriorment, es donaran a conèixer als centres els seus resultats i els resultats globals de referència obtinguts a partir de la mostra de contrast, la qual cosa els permetrà disposar d'un marc comparatiu que possibilitarà una anàlisi contrastada dels resultats, ja que una de les finalitats de l'avaluació de diagnòstic és enriquir l'avaluació interna que fa el mateix centre.

 

4. Instruments d'avaluació (proves i qüestionaris de context)

Els instruments d'avaluació aplicables són els següents:

a. proves de competències específiques per detectar el nivell de rendiment assolit en cada competència avaluada, i

b. qüestionaris, per recaptar informació sobre les variables de context, dirigits a la direcció dels centres, al seu personal docent, a l'alumnat i a les seves famílies.

5. Funcions dels diferents agents implicats

1. Institut d'Avaluació i Qualitat del Sistema Educatiu (IAQSE)

L'IAQSE, en el marc de les seves funcions, ha de prendre les mesures pertinents per:

a) definir les competències a avaluar,

b) planificar i coordinar l'elaboració, aplicació i correcció dels instruments d'avaluació, i

c) fer la gestió i l'anàlisi de les dades de tot el procés d'avaluació.

L'IAQSE ha de disposar d'una aplicació informàtica per a la gestió de les avaluacions de diagnòstic.

2. Centres educatius

Els centres educatius, en el marc d'aquesta resolució, són, per una banda, responsables de l'aplicació, la correcció i la introducció de les dades de les proves i qüestionaris d'avaluació a l'aplicació informàtica. Per altra banda, són responsables d'elaborar els corresponents plans de millora, d'incorporar a la planificació educativa les mesures de millora que se'n derivin i de gestionar la informació sobre el procés a les famílies.

Els centres han de constituir una comissió d'avaluació amb la finalitat de coordinar, conjuntament amb l'IAQSE i el Departament d'Inspecció Educativa, totes les actuacions necessàries per dur a terme correctament l'aplicació de les proves i la posterior gestió relacionada amb les dades derivades de l'avaluació de diagnòstic.

3. Direcció dels centres educatius

La direcció del centre educatiu és la responsable directa de la recepció i custòdia dels instruments d'avaluació, així com de garantir que no es difonguin les proves fins al moment de l'aplicació.

En cas que correspongui, és responsable de seleccionar el personal encarregat de dur a terme les funcions d'aplicador i corrector mostral, d'acord amb les necessitats que determini l'IAQSE.

Té la responsabilitat de la gestió de la informació del centre educatiu en l'aplicació informàtica i, si escau, ha de validar els correctors mostrals d'entre el seu personal docent.

És la responsable de la destrucció dels instruments d'avaluació transcorreguts dos mesos des de la recepció de l'informe de resultats elaborat per l'IAQSE.

4. Comissió d'avaluació del centre

Cada centre educatiu ha de disposar d'una comissió d'avaluació de diagnòstic amb les funcions següents:

a) planificar l'execució de l'avaluació dins els terminis establerts (dies, horaris, aules, personal, material i equips, etc.),

b) coordinar i dur el seguiment de l'aplicació dels qüestionaris de context adreçats a direcció, personal docent, alumnat i famílies,

c) assignar el professorat del centre que realitzarà l'aplicació dels instruments d'avaluació,

d) designar, d'entre els docents del centre, els més adients per dur a terme la correcció de les proves dels grups censals,

e) seleccionar el personal del centre que ha de dur a terme la introducció de les dades a l'aplicació informàtica dels grups censals,

f) col·laborar, si n'és el cas, amb el personal extern al centre que dugui a terme l'aplicació en els grups mostrals,

g) supervisar que l'aplicació i la correcció de les proves, i la introducció de les dades a l'aplicació informàtica es faci d'acord amb les instruccions de l'IAQSE,

h) informar els diferents òrgans de coordinació didàctica del centre i els membres del consell escolar dels resultats generals del centre, per tal de propiciar un procés d'anàlisi que orienti la presa de decisions que condueixin a adoptar les mesures de millora oportunes, i

 

​​​​​​​i) aportar, a partir de les dades extretes i de les conclusions de l'avaluació, reflexions i línies de treball, que s'han d'incorporar al pla de millora.

​​​​​​​5. Departament d'Inspecció Educativa (DIE)

El DIE ha de determinar les actuacions pertinents per tal de:

a) supervisar la constitució i les actuacions de la comissió d'avaluació dels centres,

b) supervisar els centres en el procés de preparació, aplicació, correcció dels instruments d'avaluació i introducció de les dades a l'aplicació informàtica,

c) participar en la difusió de la informació a la comunitat educativa sobre el caràcter i la finalitat d'aquesta avaluació, i

d) assessorar i orientar l'elaboració dels plans de millora que es derivin dels resultats obtinguts per cada centre i fer-ne el seguiment de l'execució.

6. Elaboradors

El disseny i l'elaboració de les proves d'avaluació és responsabilitat de l'IAQSE i ha de comptar amb la col·laboració de docents en actiu de cada una de les etapes avaluades.

Aquests docents han d'estar impartint àrees o matèries de l'especialitat de la competència objecte d'avaluació.

7. Aplicadors

L'aplicador és la persona que, seguint les instruccions establertes per l'IAQSE, ha de realitzar l'aplicació de les proves d'avaluació a un o més grups d'un centre educatiu. N'hi ha de dos tipus:

a) Aplicadors mostrals

Són aquells que realitzen l'aplicació a un o dos grups mostrals d'un centre educatiu que no és el propi. Aquest tipus d'aplicadors el conformen docents de centres educatius públics.

L'elecció d'aquest tipus d'aplicadors correspon al director de cada centre educatiu públic que forma part de la mostra, en tant que cap de personal, i consisteix a triar per sorteig o designació, d'entre el professorat del seu centre, dos docents per acomplir aquesta tasca.

La llista definitiva d'aplicadors mostrals i els corresponents suplents la confeccionarà l'IAQSE a partir dels docents seleccionats pels directors.

​​​​​​​​​​​​​​Correspon a l'IAQSE informar els aplicadors mostrals del centre educatiu al qual s'han de desplaçar per dur a terme l'aplicació de les proves.

 

b) Aplicadors censals

Són aquells docents que realitzen l'aplicació a un o més grups censals en el mateix centre on es troben destinats i que han estat seleccionats per la comissió d'avaluació del seu centre.

8. Correctors

El corrector és la persona que, seguint les instruccions establertes per l'IAQSE, ha de realitzar la correcció de les proves. N'hi ha de dos tipus:

a) Correctors mostrals

Són aquells docents de centres educatius sostinguts amb fons públics que duen a terme la correcció de les proves i la posterior introducció de les dades a l'aplicació informàtica, d'un o més grups mostrals, i que no pertanyen al seu centre de destinació.

Aquests docents han de pertànyer a l'especialitat de la competència a corregir i duen a terme les seves funcions fora del seu horari de feina.

L'IAQSE ha d'establir els terminis i el procés pel qual els docents de les especialitats objecte d'avaluació puguin ser seleccionats per dur a terme aquesta tasca.

En cas que en els terminis establerts no hi hagi prou docents per cobrir la correcció de tots els grups mostrals, l'IAQSE, en funció de les mancances observades, ha de requerir a la direcció dels centres educatius públics amb grups mostrals, en tant que cap de personal, que seleccionin d'entre el professorat del seu centre, per sorteig o designació, un màxim de tres docents per acomplir amb les funcions de corrector mostral.

Correspon a l'IAQSE informar els correctors mostrals sobre les condicions en què han de dur a terme la correcció i la introducció de les dades a l'aplicació informàtica. Així mateix, li correspon definir els criteris de selecció que han de complir els docents designats com a correctors mostrals en cada avaluació, així com establir el nombre de proves que haurà de corregir cadascun.

La direcció és la responsable de validar que aquests docents compleixen amb els criteris definits per l'IAQSE.

 

 

​​​​​​​b) Correctors censals

Són aquells docents que realitzen la correcció de les proves d'un o més grups censals del mateix centre de destinació.

La comissió d'avaluació selecciona aquest tipus de correctors que duen a terme les seves funcions dintre del seu horari de feina i no poden corregir més de tres grups-matèria.

9. Introductor de dades

És el personal responsable de la introducció de les dades a l'aplicació informàtica. Aquesta funció pot recaure en personal administratiu o docent.

La introducció de dades dels grups mostrals és responsabilitat dels correctors mostrals i la supervisa l'IAQSE.

En cas dels grups censals, la comissió d'avaluació del centre és l'encarregada de designar el personal responsable de la introducció de dades, així com de supervisar aquest procés.

Si la introducció de les dades a l'aplicació informàtica l'ha de fer un docent, podrà assumir un màxim de tres grups-matèria.

6. Fases del procés

El desenvolupament d'una avaluació de diagnòstic inclou, com a mínim, les fases següents:

a) elaboració de les proves,

b) informació als centres,

c) constitució de les comissions d'avaluació a tots els centres,

d) selecció dels grups mostrals,

e) selecció dels aplicadors i correctors,

f) informació a les comissions d'avaluació, als aplicadors i als correctors,

g) configuració de l'aplicació informàtica,

h) custòdia de les proves d'avaluació,

i) aplicació de les proves i dels qüestionaris a la població implicada,

j) correcció de les proves i gestió de les dades,

k) anàlisi i explotació de les dades,

l) tramesa dels resultats als centres,

m) anàlisi dels resultats per part dels centres i elaboració del pla de millora,

n) destrucció de les proves d'avaluació,

o) redacció de l'informe de l'IAQSE per a l'administració educativa, i

p) publicació i difusió, si escau, de l'informe al web de l'IAQSE.

7. Comissió d'avaluació del centre

1. A tots els centres s'ha de crear una comissió d'avaluació integrada pels membres següents:

a) el director, que actua com a president de la comissió,

b) el cap d'estudis, que actua com a vocal 1r,

c) un membre de l'Equip d'Orientació i Suport a l'Aprenentatge (EOSA), que actua com a vocal 2n,

d) almenys un membre de la comissió de coordinació pedagògica del centre, designat pel director, que actua com a vocal 3r,

e) almenys un tutor per a cada nivell avaluat, un dels quals actua com a secretari de la comissió, designat pel director.

2. Les actuacions de la comissió són vàlides sempre que hi hagi tres dels membres presents i que un d'ells sigui el director o el cap d'estudis, que en aquest darrer cas la presidirà.

3. Els centres de titularitat privada adequaran els membres d'aquesta comissió a la seva estructura organitzativa.

4. L'inspector del centre ha de supervisar tant la constitució com les actuacions de la comissió d'avaluació.

8. Aplicació de proves i codificació de dades

1. Aplicació

a) Els terminis per dur a terme l'aplicació de les avaluacions s'han d'adaptar anualment d'acord amb el calendari escolar.

L'IAQSE és el responsable d'establir les dates d'aplicació dels instruments d'avaluació.

L'aplicació de les proves als grups mostrals es durà a terme de manera simultània en les dates que determini l'IAQSE.

Els grups censals disposaran de marge de flexibilitat per a l'aplicació de les proves, dins dels terminis establerts per l'IAQSE. Aquesta aplicació haurà de respectar, en tot cas, l'ordre de prioritat establert, de manera que no es podrà aplicar cap competència als grups censals abans que hagi estat aplicada als grups mostrals corresponents.

b) La definició del format de les proves i l'establiment de les instruccions per a la seva aplicació són competència de l'Institut d'Avaluació i Qualitat del Sistema Educatiu, que ha de determinar-los anualment en funció dels recursos disponibles i dels criteris tècnics que orienten el procés d'avaluació.

c) L'IAQSE ha d'establir la durada aproximada de cadascuna de les proves de les competències avaluades.

d) Les proves de les competències no lingüístiques s'han de facilitar als alumnes en la llengua en què s'imparteix aquesta matèria d'acord amb el projecte lingüístic del centre.

2. Codificació de dades

El procediment de codificació de dades implica la correcció i la introducció de les dades a l'aplicació informàtica que determini l'IAQSE.

L'IAQSE és responsable de definir els terminis per a la codificació de dades. A més, ha d'establir les instruccions necessàries per homogeneïtzar la codificació de les proves tant en els grups mostrals com en els censals.

3. Procediment d'aplicació i codificació

Correspon a l'IAQSE transmetre als centres educatius la informació per poder dur a terme l'aplicació de les proves i la codificació de dades de forma estandarditzada amb la finalitat de poder aconseguir uns resultats que siguin un reflex fidel de la realitat de cada centre.

D'acord amb aquesta resolució, un docent del centre educatiu podrà assumir diverses funcions, sempre que aquestes no siguin incompatibles entre si.

​​​​​​​a) Centres amb grups mostrals

Als grups mostrals, l'aplicació de les proves i la codificació l'ha de dur a terme personal extern al centre. La direcció d'aquests centres ha de donar suport a aquest personal extern.

L'IAQSE ha d'informar a la direcció d'aquests centres sobre:

I. quins han estat els grups del seu centre seleccionats per formar part de la mostra de contrast;

II. quins docents del seu centre han estat seleccionats com a aplicadors i correctors mostrals;

III. el personal extern que ha de dur a terme l'aplicació en els grups mostrals del seu centre; i

IV. el centre educatiu assignat a cada un dels seus aplicadors mostrals amb l'objectiu que pugui desplaçar-se i dur a terme l'aplicació externa de les proves.

Els centres que, a més, tinguin grups censals hauran d'aplicar les instruccions del punt b.

 

b) Centres amb grups censals

La comissió d'avaluació ha de seguir les instruccions i complir amb els terminis que dicti l'IAQSE per tal de dur a terme la correcta aplicació i correcció de les proves, i la introducció de les dades resultants a l'aplicació informàtica.

En els grups censals l'aplicació i la correcció de les proves les han de dur a terme els docents del mateix centre.

La comissió d'avaluació del centre assignarà:

I. els docents que han de dur a terme l'aplicació en els grups censals,

II. els docents per a la correcció de les proves de les competències avaluades. No pot assignar més de tres grups-matèria a un mateix docent, i

III. el personal del centre encarregat d'introduir les dades a l'aplicació informàtica. En el cas que aquests siguin docents, no es podran assignar més de tres grups-matèria a un mateix docent.

La direcció del centre s'ha d'assegurar que les tasques de correcció i d'introducció de dades a l'aplicació informàtica dels grups censals es duen a terme dintre de l'horari laboral del personal. Per aquest motiu, si escau, ha d'alliberar d'hores complementàries els docents que hagin d'executar les tasques de correcció i d'introducció de dades a l'aplicació informàtica.

4. Alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE)

L'IAQSE considerarà aquells que hi figurin com a tals a l'aplicació informàtica de gestió de centres.

Per a cada competència avaluada es proporcionarà als centres proves amb adaptacions d'accés de caràcter general i d'acord amb el format de l'avaluació, la infraestructura i els mitjans de l'IAQSE. La comissió d'avaluació del centre, a proposta de l'EOSA, determinarà quin alumnat amb NESE fa aquestes proves.

Només si l'alumnat rep mesures intensives de suport en àrees, matèries o àmbits relacionades amb alguna o algunes de les competències avaluades (desajust curricular de dos o més cursos) es podrà indicar a l'aplicació informàtica que aquesta no ha de computar. Les adaptacions i correccions de les proves per aquest tipus concret d'alumnat seran a càrrec del centre amb la col·laboració de l'EOSA.

El professorat de suport ha de participar en l'aplicació de les proves quan en un grup hi hagi alumnes amb NESE que necessitin algun tipus d'adaptació.

L'alumnat d'incorporació tardana que no tingui un domini suficient d'una de les llengües oficials pot fer les proves de les competències no lingüístiques en la llengua oficial que indiqui la comissió d'avaluació, amb l'assessorament del professor que imparteix la matèria, per tal de facilitar-li la realització de les proves.

Pel que fa a la competència en comunicació lingüística, l'alumnat d'incorporació tardana quedarà exempt de la realització de la prova de la llengua de la qual no tingui prou domini, a criteri de la comissió d'avaluació amb l'assessorament del professorat que imparteix la matèria lingüística.

5. Controls de qualitat

La comissió d'avaluació ha de vetllar que el professorat del centre segueixi les instruccions que l'administració educativa hagi proporcionat a fi de garantir una aplicació i correcció estandarditzada i uniforme en tots els centres.

Per comprovar l'adequació de tot el procés i la fiabilitat i rigor dels resultats i de les dades obtingudes, es podrà procedir a una doble correcció d'una part de les proves per part de personal extern al centre.

9. Anàlisi i explotació de dades i elaboració d'informes

1. Una vegada les proves estiguin aplicades, corregides i introduïdes les respostes a l'aplicació informàtica, l'IAQSE en farà les anàlisis estadístiques pertinents.

2. Les dades recollides mitjançant diversos qüestionaris s'utilitzaran per contextualitzar els resultats obtinguts.

3. Cada centre educatiu rebrà un informe elaborat per l'IAQSE amb les seves dades i els seus resultats. Aquest informe no s'ha de fer públic.

Quan el centre hagi rebut els resultats de l'anàlisi, la comissió d'avaluació ha d'informar els diferents òrgans de coordinació didàctica del centre i els membres del consell escolar dels resultats que consideri adients, per tal de propiciar un procés d'avaluació intern que afavoreixi l'anàlisi i la presa de decisions que condueixin a adoptar les mesures de millora oportunes que es veuran reflectides en un pla de millora. Aquest procés està supervisat pel DIE.

4. No es podran elaborar llistes de centres o rànquings en funció dels resultats obtinguts. Per aquest motiu, cada centre només tindrà accés a les seves dades.

10. Comissió de serveis i règim d'indemnitzacions i de gratificacions

1. La participació del personal docent seleccionat en l'avaluació de diagnòstic com a aplicador mostral és obligatòria i té caràcter de comissió de serveis en tant que es considera una comesa especial circumstancial.

2. La comissió de serveis està sotmesa al règim d'indemnitzacions previst en el Decret 16/2016, de 8 d'abril, pel qual s'aprova el text consolidat del Decret pel qual es regulen les indemnitzacions per raó del servei del personal al servei de l'administració autonòmica de les Illes Balears.

3. La correcció i la introducció de les dades a l'aplicació informàtica corresponents a les proves dels grups mostrals han de ser realitzades per personal docent en actiu durant el curs acadèmic en què es duen a terme les proves. Atès que aquestes tasques s'executen fora de l'horari lectiu habitual, han de ser retribuïdes per cada prova corregida i introduïda a l'aplicació informàtica, un cop sigui validada per l'IAQSE.

11. Informació a les famílies

El centre educatiu utilitzarà els recursos necessaris per fer arribar a les famílies la informació sobre l'avaluació de diagnòstic.

12. Comunicació de resultats per a l'administració educativa

L'IAQSE elaborarà un informe per a l'administració educativa on hi haurà els resultats globals per al conjunt de la comunitat autònoma, desagregats segons diferents variables d'interès.