Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE SALUT

Núm. 663096
Resolució del director general de Prestacions, Farmàcia i Consum per la qual s’aprova la revisió del Catàleg farmacèutic de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

1. L'article 17 de la Llei 7/1998, de 12 de novembre, d'ordenació farmacèutica de les Illes Balears, disposa que per a l'obertura d'una oficina de farmàcia s'han de tramitar, per aquest ordre, aquests cinc procediments següents:

a) El procediment per a l'aprovació de la planta farmacèutica.

b) El procediment per a l'aprovació del catàleg d'oficines de farmàcia.

c) El procediment de concurs per a l'adjudicació d'oficines de farmàcia vacants.

d) El procediment d'autorització de la designació del local.

e) El procediment d'autorització de l'obertura i del funcionament de la farmàcia.

A més, s'indica que cada un d'aquests procediments constitueix un procediment separat que ha de seguir la seva pròpia tramitació.

2. L'article 20 de la Llei 7/1998 estableix que correspon a la Direcció General competent en matèria de farmàcia la revisió periòdica del Catàleg farmacèutic i que, per a l'aprovació, s'ha de seguir el procediment administratiu reglamentàriament establert als preceptes legals d'aplicació. En la tramitació d'aquest procediment s'han de sol·licitar les dades i la informació necessàries als organismes competents establerts a la norma i s'ha de donar audiència necessàriament al Col·legi Oficial de Farmacèutics de les Illes Balears (COFIB) i als municipis afectats per la creació o supressió d'oficines de farmàcia en el seu terme municipal per mitjà de les associacions que els representen i als titulars de les oficines de farmàcia situades aquests termes municipals. Les al·legacions que es presentin s'han de valorar en la Resolució que posi fi al procediment, la qual s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).

3. En data 6 de febrer de 2015 el conseller de Salut va dictar la Resolució per la qual s'aprova la planta farmacèutica de les Illes Balears (BOIB núm. 22, de 14 de febrer), en la qual s'estableix la divisió del territori de la Comunitat Autònoma a l'efecte d'ubicar-hi les oficines de farmàcia. Una vegada analitzada la planta farmacèutica s'ha considerat innecessari fer-ne una revisió.

4. En data 20 de maig de 2015 es va dictar la Resolució del director general de Gestió Econòmica i Farmàcia per la qual s'aprova el Catàleg farmacèutic de les Illes Balears (BOIB núm. 86, de 9 de juny).

En el procediment d'elaboració del Catàleg farmacèutic de les Illes Balears es va establir el municipi com entitat territorial menor sobre la qual aplicar tots els càlculs que preveu l'article 20 de la Llei 7/1998, atès que és la unitat territorial més petita de la qual es disposa de totes les dades poblacionals, tant del mòdul de població general com del mòdul estacional, i no és possible desagregar les dades poblacionals a un nivell territorial inferior, com ara nucli de població. En aquesta revisió s'ha mantingut el mateix criteri atès que les circumstàncies esmentades no s'han modificat.

5. En data 27 de desembre de 2023 es va dictar la Resolució del director general de Prestacions, Farmàcia i Consum per la qual s'ordena l'inici del procediment de revisió del Catàleg farmacèutic de les Illes Balears (BOIB núm. 176, de 30 de desembre). En aquesta Resolució es disposa el manteniment de l'efectivitat del catàleg farmacèutic aprovat en data 20 de maig de 2015 mentre se'n tramités el procediment de revisió.

6. La Llei 7/1998 estableix la ponderació de la població general i estacional a tenir en compte per a l'obertura d'oficines de farmàcia, i també estableix les fonts i les dades vàlides per a practicar-ne els còmputs corresponents.

En concret, l'article 20.6 de la Llei indica que per al còmput dels habitants del mòdul general s'han de tenir en compte els que siguin publicats o certificats per l'Institut Nacional d'Estadística (INE).

A més, pel que fa al còmput del mòdul estacional, l'apartat 8 del mateix article indica que s'han de tenir en compte els habitatges secundaris, exclosos els buits, que publiqui o certifiqui l'INE. Així mateix, l'article 20.7 de la Llei esmentada disposa que per aquest mòdul estacional també s'han de tenir en compte el nombre de places de les empreses d'allotjament turístic de qualsevol tipus que certifiqui la Conselleria competent en matèria turística.

En aquest sentit, la Resolució del director general de 27 de desembre de 2023 esmentada va disposar que se sol·licitessin als organismes competents les certificacions esmentades que consten incorporades a l'expedient.

7. En data 6 de febrer de 2024 es va notificar a l'INE un escrit del director general de Prestacions, Farmàcia i Consum de 5 de febrer de 2024 mitjançant el qual, de conformitat amb el que preveuen els preceptes legals esmentats, es va sol·licitar a aquest organisme l'emissió de les certificacions necessàries per dur a terme el càlculs adients per la revisió del catàleg. També es varen sol·licitar als Consells Insulars les dades de places d'empreses d'allotjament turístic de qualsevol modalitat.

8. Una vegada revisats els escrits i les certificacions emeses pels diferents organismes quant a les places de les empreses d'allotjament turístic a les Illes Balears, es va comprovar que aquestes no s'ajustaven a les fonts estadístiques i dades vàlides que preveu la Llei 7/1998, pel que feia al càlcul de mòdul estacional, ja que s'havien sol·licitat als Consells Insulars quan, en concret, l'article 20.7 de l'esmentada Llei, estableix que «[...] per al còmput dels habitants del mòdul estacional s'han de tenir en compte el nombre de places de les empreses d'allotjament turístic de qualsevol tipus, certificats per la Conselleria competent en matèria turística [...]».

En aquest sentit, les sentències de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, núm. 29/2018, de 28 de gener de 2018 i núm. 359/2017, de 25 de juliol de 2017, dictades en procediments que impugnaven la Resolució de 20 de maig de 2015, del director general de Gestió Econòmica i Farmàcia, per la qual s'aprovava el vigent Catàleg Farmacèutic, han reforçat, de forma reiterada, aquesta exigència legal.

9. Així doncs en data 5 de març de 2025 es va notificar l'escrit del director general de Prestacions, Farmàcia i Consum, de data 28 de febrer de 2025, pel qual es va sol·licitar al director general de Turisme de la Conselleria de Turisme, Cultura i Esports l'emissió d'una certificació ─ amb les dades que disposés en el Registre o de les que sol·licités als registres insulars per a la seva actualització ─ del nombre de places de les empreses d'allotjament turístic de qualsevol tipus, desagregades per municipis i nuclis de població, vigents a la data de l'emissió.

10. Així mateix, per tal de continuar el procediment i disposar de les dades poblacionals el més actualitzades possible, en data 4 de març de 2025 es va sol·licitar l'emissió, de bell nou, a l'INE, de les certificacions quant a les dades corresponents al mòdul general i a les dades dels habitatges secundaris a les Illes Balears, vigents a la data d'emissió.

11. En data 10 de març de 2025, amb registre núm. GOIBE160210/2025, va tenir entrada en la Conselleria la certificació emesa en data 7 de març de 2025 pel delegat provincial de l'INE de les Illes Balears, en la qual s'informa que la darrera dada oficial disponible sobre la població per municipis es refereix a la data d'1 de gener de 2024 i que, respecte a les entitats de població, les darreres dades disponibles es refereixen a l'1 de gener de 2023. Per altra banda, s'informa que les dades d'habitatges estan referides al Cens de població i habitatges de 2021 i que només disposen de dades per municipi, no per entitats de població menors. A més, s'indica «com a tipus d'habitatges només ens consta habitatge principal i no principal. Els no principals es refereixen a habitatges que tenen un consum elèctric molt baix o no en tenen gens».

12. En data 16 d'abril de 2025, va tenir entrada en aquesta Conselleria l'informe emès pel director general de Turisme de la Conselleria de Turisme, Cultura i Esports, sobre la certificació de les dades de les places d'empreses d'allotjament turístic de qualsevol tipus de les Illes Balears.

13. Mitjançant escrit del director general de Prestacions, Farmàcia i Consum de data 22 de maig de 2025 es va notificar el resultat de la revisió del Catàleg farmacèutic de les Illes Balears al Col·legi Oficial de Farmacèutics de les Illes Balears (COFIB), a la Federació d'Entitats Locals de les Illes Balears (FELIB), als ajuntaments dels municipis que es troben afectats per la creació o supressió d'oficines de farmàcia i als farmacèutics titulars d'oficines de farmàcia en aquests municipis. En aquest tràmit se'ls va atorgar un termini de quinze dies hàbils, a comptar des de l'endemà de la recepció de la notificació, perquè presentessin les al·legacions oportunes, quant a aquest procediment de revisió del Catàleg farmacèutic i en relació amb el seu municipi.

14. Ateses les al·legacions presentades pels interessats es va comprovar que s'havia produït una errada generalitzada en l'ús de les dades corresponents als habitatges secundaris que s'havien utilitzat per realitzar els càlculs del mòdul estacional, ja que s'havia fet servir la dada completa dels habitatges no principals, sense excloure-hi o restar-hi les dades relatives a les xifres d'habitatges buits, quan per a la revisió correcta i legal del Catàleg farmacèutic pertoca no fer servir aquests habitatges buits per calcular el mòdul esmentat. Per tant, corresponia tornar a realitzar els càlculs amb les dades correctes i esmenar-ne les errades detectades.

Per altra banda, es va comprovar d'ofici que, de conformitat amb el que preveu l'INE, el nombre d'ocupació mitjana dels habitatges a Espanya va passar de 2,58 a 2,54, en data 1 de gener de 2021. Per tant, atès que les dades d'habitatges de segones residències certificades per l'INE es corresponen a les dades del Cens de població i habitatges de l'any 2021, pertocava revisar els càlculs realitzats en la revisió del catàleg i aplicar-hi aquesta modificació.

15. En data 29 de juliol de 2025, el director general de Prestacions, Farmàcia i Consum va dictar la Resolució per la qual es disposava la revocació del tràmit d'audiència concedit mitjançant l'ofici de data 22 de maig de 2025, es conservaven els efectes de la resta d'actes administratius duts a terme en el procediment de revisió del catàleg farmacèutic iniciat per la Resolució de 27 de desembre de 2023, es rectificaven les errades observades i s'actualitzaven les dades corresponents en els Annexos 1 a 5 i s'atorgava nou termini de deu dies hàbils, a comptar des de l'endemà a la notificació de la resolució, perquè els interessats presentessin les al·legacions que consideressin oportunes, quant al procediment de revisió del catàleg farmacèutic i en relació amb el seu municipi. Aquesta Resolució es va posar a disposició dels interessats esmentats el 29 de juliol de 2025.

16. S'han actualitzat d'ofici els Annexos d'aquesta Resolució pel que fa als titulars de les oficines de farmàcia autoritzades i obertes al públic, segons les resolucions d'autorització d'obertura i posada en funcionament, transmissions i trasllats d'oficines de farmàcia que s'han dictat fins a la data d'aprovació d'aquesta revisió del catàleg farmacèutic.

17. Les persones interessades que han presentat al·legacions a la revisió del Catàleg farmacèutic de les Illes Balears són les següents:

Mallorca

Dades personals

Codi (PM)

Municipi

Data presentació

Catalina Mestre Mestre

PM345

Alcúdia

12/08/2025

María Gelabert Comas

PM251

25/08/2025

Antoni Miquel Oliver Gelabert

25/08/2025

Francesc Xavier Moranta Ribas

PM501

Inca

02/08/2025

María Magdalena Cortés Ribot

PM233

11/08/2025

Margarita Perelló Oliver

PM174

11/08/2025

Margarita M. del Mar Ballester Moragues

PM192

08,12 i 13/08/2025

Sebastián Gamundi Ferretjans

PM133

Llucmajor

11/08/2025

Isabel Garcías Clar

PM158

11/08/2025

Baltasar Pons Thomás

PM165

11/08/2025

Fernando Ribot Rodríguez

PM232

11/08/2025

Carmen Rodríguez Soriano

PM290

11/08/2025

María Marcos González

PM358

11/08/2025

Magdalena Alcover Oliver

PM234

Manacor

12/08/2025

Catalina Asunción Carrió Garau

PM378

11/08/2025

Agustín Pérez Pascual

PM169

11 i 12/08/2025

María Jaume Riera

PM140

11/08/2025

Miguel Riera Garau

PM191

11/08/2025

Rosa Llull Vila

PM243

11/08/2025

Gabriel Adrover Oliver

PM127

11/08/2025

María Luz Ferret Fuchs

PM253

11/08/2025

Catalina Pascual Sureda

PM301

11/08/2025

Mercè Gomila Martí

PM366

19/08/2025

José Francisco Muñoz Agulló

PM504

10/08/2025

Aina Galmés Martí

PM416

12/08/2025

Rafael Sabater Riera

PM182

Muro

01/08/2025

Antonio Maldonado Anrubia

PM079

Palma

30/07/2025

Pere Jaume Llobera

PM102

Pollença

08/08/2025

Miguel Oliver Bisbal

PM164

12/08/2025

David Marc Hekking Juan

PM304

Santa Margalida

12/08/2025

Sebastián Buades Reynés

PM207

12/08/2025

Guillermo Javier Alcover Coll, Luis Alcover Colom, Antonio O. Grau Gomis, Antonio E. Grau Morenilla, Jaume Oliver Pastor, María del Mar Torrens Meca, Francisca Sitjar Chacártegui

PM100, PM110, PM163, PM194 i PM209

Sóller

30/07/2025

 

Eivissa

Dades personals

Codi (PM)

Municipi

Data presentació

Margarita Maria Torres Pons

PM412

St. Josep de sa Talaia

14/08/2025

Francisco Javier Koninckx Álvarez

PM353

14/08/2025

María Marta Petit Alfós

PM357

09/09/2025

María Torres Prats

PM408

Sta. Eulària des Riu

11/08/2025

Melchor López Salas

PM515

22/08/2025

 

Menorca

Dades personals

Codi (PM)

Municipi

Data presentació

Ione Andrea Gamon Runnenberg

PM397

Sant Lluís

30/07/2025

María Fedelich Mercada – Olga Anglada Vivó

PM128

Ferreries

04/09/2025

18. A més de les anteriors, han presentat escrits d'al·legacions a la revisió del catàleg farmacèutic aquestes persones que no disposen de la consideració d'interessades:

Dades personals

Codi (PM)

Municipi

Data presentació

Ana Rey Ferrín

PM173

Algaida

12/08/2025

Paloma Cabrer Servera

PM194

Fornalutx

19/08/2025

Cristóbal Pons Servera

No titular de OF

11/08/2025

AEFB (representant Guillermo Torres Rosselló)

13/08/2025 – 14/08/2025

Fonaments de dret

1. L'article 30.48 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, reformat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, que atribueix la competència en matèria d'ordenació farmacèutica a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

2. El Decret 10/2025, de 14 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Dins d'aquesta estructura, i sota la direcció del Govern, s'hi inclou la Conselleria de Salut, de la qual depèn la Direcció General de Prestacions, Farmàcia i Consum, a la qual s'atribueix, entre d'altres, la competència en matèria d'ordenació farmacèutica.

3. Els articles 53 a 96 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, pel que fa al procediment administratiu i la seva tramitació.

4. L'article 20 de la Llei 7/1998, de 12 de novembre, d'ordenació farmacèutica de les Illes Balears, disposa:

Article 20

1. La Direcció General competent en matèria de farmàcia iniciarà d'ofici el procediment de revisió del catàleg farmacèutic, com a màxim cada quatre anys de vigència efectiva d'aquest i sempre que dins d'aquest termini de quatre anys hagi esdevingut ferma en via administrativa la resolució d'aprovació de les adjudicacions d'oficines de farmàcia que es preveu a l'article 24.5, corresponent al concurs per a l'adjudicació d'oficines de farmàcia convocat arran de la darrera revisió del catàleg d'acord amb allò que es disposa a l'article 21.5 d'aquesta llei. Si aquella resolució d'aprovació d'adjudicacions no hagués esdevingut ferma en via administrativa encara dins del termini quadriennal esmentat, el procediment de revisió del catàleg farmacèutic s'haurà d'iniciar d'ofici dins del termini de sis mesos comptadors des de la data de la fermesa administrativa de la resolució esmentada. En aquest catàleg s'indicaran les oficines de farmàcia existents i les que tenguin cabuda dins cada zona farmacèutica o unitat territorial menor, tenint en compte les distàncies mínimes entre farmàcies i els mòduls de població generals o estacionals. En el catàleg s'inclouran, també, les farmacioles farmacèutiques autoritzades.

2. Els mòduls poblacionals són de dos tipus: el mòdul general i el mòdul estacional.

 

3. Amb caràcter general, el mòdul de població és una oficina de farmàcia per cada 2.800 habitants. Es pot autoritzar una oficina de farmàcia addicional quan, dividit el cens de població de la zona farmacèutica o unitat territorial menor pel mòdul general de 2.800 habitants, en resulti una fracció superior a 2.000 habitants.

4. De manera addicional, una vegada ajustada la proporció d'habitants/farmàcia partint del mòdul general que preveu l'apartat 3, incloent-hi la fracció addicional de 2.000 habitants, s'ha d'aplicar un mòdul estacional complementari que es xifra en 3.500 habitants estacionals, que permetrà l'obertura d'una nova oficina de farmàcia addicional. Es pot autoritzar una oficina de farmàcia addicional quan, dividida la xifra d'habitants estacionals pel mòdul estacional complementari de 3.500, en resulti una fracció superior a 2.500 habitants estacionals.

5. El còmput per al càlcul i l'aplicació dels mòduls que estableixen els apartats 3 i 4 s'ha de fer de manera individualitzada per a cada zona farmacèutica o unitat territorial menor.

6. Per al còmput dels habitants del mòdul general s'han de tenir en compte els que l'Institut Nacional d'Estadística publiqui o certifiqui.

7. Per al càlcul de la població estacional del mòdul estacional s'ha de tenir en compte el nombre de places de les empreses d'allotjament turístic de qualsevol tipus que certifiqui la Conselleria competent en matèria turística. Una vegada certificat el nombre de places d'allotjament, s'han de considerar habitants estacionals els que resulten d'aplicar un percentatge del 40 % al nombre total de places d'allotjament turístic.

8. Així mateix, per al càlcul de la població estacional del mòdul estacional s'han de tenir en compte els habitatges secundaris que certifiqui o publiqui l'Institut Nacional d'Estadística, i en aquest cas se n'ha de computar el 30 % multiplicat per la xifra mitjana d'ocupants per habitatge que certifiqui o publiqui l'Institut Nacional d'Estadística en el moment del còmput. S'entén per habitatge secundari el que està destinat a ser ocupat només ocasionalment. No s'han de tenir en compte en aquest còmput els habitatges que l'Institut Nacional d'Estadística, dins la categoria genèrica d'habitatges no principals, no qualifica com a habitatges secundaris, sinó que els qualifica com a habitatges buits, és a dir, habitatges deshabitats perquè no constitueixen ni el domicili de persones ni són objecte d'una residència temporal o estacional.

9. Les noves oficines de farmàcia que s'incloguin en el catàleg han de tenir delimitat el nucli o lloc d'ubicació, i s'han de respectar en qualsevol cas les distàncies mínimes que disposa aquesta llei.

10. Sense perjudici dels casos que estableix l'article 36 d'aquesta llei, la Direcció General competent en matèria de farmàcia pot autoritzar farmacioles farmacèutiques quan el procediment per a l'adjudicació d'una nova oficina de farmàcia hagi quedat desert o quan el titular d'una oficina de farmàcia hi renunciï. Igualment, en els nuclis de població aïllats que no tenguin una oficina de farmàcia i en els quals, d'acord amb els criteris que estableix aquesta norma, no es pugui autoritzar una oficina de farmàcia, es poden autoritzar farmacioles farmacèutiques. Són responsables d'aquestes farmacioles els titulars de les oficines de farmàcia a què estiguin adscrites d'acord amb el que disposa aquesta llei o les normes que la despleguin.

11. La resolució que aprovi el catàleg farmacèutic s'ha de dictar després d'haver seguit el procediment que estableix la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, o el que s'estableixi reglamentàriament, en el qual s'han de sol·licitar les dades i la informació necessàries, i s'ha de donar audiència necessàriament al Col·legi Oficial de Farmacèutics i als municipis afectats per la creació o supressió d'oficines de farmàcia en el seu terme municipal per mitjà de les associacions que els representin i als titulars d'oficines de farmàcia situades en els mateixos termes municipals. Les al·legacions que es presentin en el procediment s'han de valorar en la resolució que hi posi fi i que s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. Una vegada que una oficina de farmàcia sigui inclosa dins el catàleg aprovat per la resolució del director general competent en matèria de farmàcia, s'entén que aquesta oficina està autoritzada.

5. D'acord amb l'article 20.1 de la Llei 7/1998, correspon a la Direcció General competent en matèria de farmàcia l'elaboració del catàleg farmacèutic.

6. En el procediment d'elaboració del catàleg farmacèutic de les Illes Balears es va establir el municipi com entitat territorial menor sobre la qual aplicar tots els càlculs que preveu l'article 20 de la Llei 7/1998, atès que és la unitat territorial més petita de la qual es disposa de totes les dades poblacionals, tant del mòdul de població general com del mòdul estacional (habitatges secundaris i places d'allotjament turístic). Actualment tampoc ha estat possible desagregar les dades poblacionals a un nivell territorial inferior al del municipi, com ara nucli de població, per la qual cosa en la revisió present s'ha mantingut el mateix criteri atès que les circumstàncies esmentades no s'han modificat.

7. La Llei 7/1998 estableix la ponderació de la població general i de l'estacional a tenir en compte per a l'obertura o supressió d'oficines de farmàcia en les unitats territorials; igualment, estableix les fonts i les dades vàlides per a practicar-ne els còmputs corresponents.

8. De conformitat amb l'article 20.11 de la Llei 7/1998, una vegada inclosa una oficina de farmàcia en el catàleg aprovat per resolució del director general competent en matèria de farmàcia, s'entén que queda autoritzada. A més, la Llei 7/1998, disposa que les oficines de farmàcia autoritzades i vacants han de ser objecte de revisió, de conformitat amb els nous criteris establerts en matèria de mòduls poblacionals.

En aquesta revisió del catàleg s'han actualitzat les dades corresponents a les oficines de farmàcia i a les farmacioles farmacèutiques que hi ha a les Illes Balears en data d'aquesta Resolució. Amb les dades poblacionals certificades pels diferents organismes oficials competents s'han dut a terme els càlculs corresponents per a determinar les oficines de farmàcia que tenen cabuda en els municipis de les Illes Balears.

9. En els càlculs d'aquesta revisió no s'han comptabilitzat com a farmàcies existents les oficines de farmàcia autoritzades i obertes al públic que estan situades en els aeroports de Menorca i d'Eivissa, atès que aquestes oficines de farmàcia s'autoritzen de manera excepcional, d'acord amb el que disposa la disposició addicional quarta de la Llei 7/1998, sense necessitat de tenir-ne en compte els mòduls poblacionals i les distàncies mínimes respecte a altres centres i establiments sanitaris.

10. Així mateix, hi ha devuit oficines de farmàcia obertes al públic, adjudicades per sengles concursos convocats per les Resolucions de la directora general de Farmàcia de data 27 d'abril de 2010, que actualment ─en tràmits d'execució de sentències─ són l'objecte de devuit concursos de mèrits per a una nova adjudicació; aquests concursos s'han convocat per sengles Resolucions del director general de Prestacions, Farmàcia i Consum de data 13 de febrer de 2024 (BOIB núm. 24, de 17 de febrer).

Aquestes devuit farmàcies objecte de les noves convocatòries per a l'adjudicació es troben autoritzades per resolucions de la Direcció General de Farmàcia i tenen delimitada específicament la unitat territorial en la qual s'han d'ubicar una vegada adjudicades.

Ara bé, s'ha de tenir en compte que l'oficina de farmàcia del concurs de Marratxí es troba delimitada per zona farmacèutica. És a dir, una vegada adjudicada s'ha d'ubicar dins de la zona farmacèutica de Marratxí, que comprèn els municipis de Bunyola, Marratxí, Santa Maria del Camí i Santa Eugènia. Actualment, aquesta farmàcia es troba instal·lada al nucli urbà de Santa Maria del Camí. En canvi, les altres desset farmàcies s'han d'ubicar dins unitats territorials menors concretes, nuclis de població o municipis de Mallorca i d'Eivissa, cadascuna d'acord amb la resolució per la qual es va autoritzar l'oficina de farmàcia objecte de nova adjudicació.

11. L'article 20.11 de la Llei 7/1998 disposa que per tal d'aprovar el catàleg farmacèutic és necessari seguir el procediment administratiu reglamentàriament establert als preceptes legals d'aplicació, en el qual s'han de sol·licitar les dades i la informació necessàries i s'ha de donar audiència necessàriament al COFIB i als municipis afectat per la creació o supressió d'oficines de farmàcia en el seu terme municipal per mitjà de les associacions que el representen i als titulars de les oficines de farmàcia situades en aquests termes municipals. Les al·legacions que es presentin en el procediment s'han de valorar en la Resolució que en posi fi, la qual s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

En data 29 de juliol de 2025 mitjançant la Resolució del director general de Prestacions, Farmàcia i Consum es va donar un nou tràmit d'audiència i es va atorgar nou termini de deu dies hàbils, a comptar des de l'endemà a la notificació d'aquesta Resolució, perquè els interessats que determina la Llei 7/1998 presentessin les al·legacions que consideressin oportunes, quant al procediment de revisió del catàleg farmacèutic i en relació amb el seu municipi. Aquesta Resolució es va posar a disposició dels interessats esmentats en data 29 de juliol de 2025. El termini atorgat finalitzava, com a màxim, en data 25 d'agost de 2025. Ara bé, s'ha de tenir en compte que aquest termini finalitza en funció de la data de la notificació de la Resolució als interessats.

12. D'acord amb el que preveu l'article 20.11 de la Llei 7/1998, en aquesta Resolució es dona resposta a les al·legacions presentades per les persones interessades quant a la revisió del catàleg farmacèutic, respecte dels seus municipis respectius.

D'una banda, s'ha donat resposta a les al·legacions presentades de caràcter general que s'han agrupat a l'apartat a) d'aquest punt i, per l'altra, s'ha donat resposta a les al·legacions específiques d'acord amb el territori insular al qual fan referència b), c) i d).

a) Les al·legacions de caràcter general que han presentat les persones interessades s'han agrupat en aquest apartat. Els arguments de resposta que es donen a aquestes al·legacions de caràcter general s'ha d'entendre que són igualment aplicables a tots els interessats, atès que per tal de no repetir la mateixa resposta no s'han reproduït íntegrament en les seves respostes.

- La senyora Catalina Mestre Mestre (Alcúdia), el senyor Pere Jaume Llobera (Pollença), el senyor David Marc Hekking Juan (Sta. Margalida), els titulars d'oficina de farmàcia del municipi d'Inca i del municipi de Manacor indiquen en els seus escrits que el procediment es va iniciar el 27 de desembre de 2023, però que en lloc de fer servir en els càlculs les dades corresponents a l'any 2023 s'han utilitzat les dades del cens de població en data 1 de gener de 2024. Manifesten que això contradiu el que preveu la Llei 7/1998 i l'article 53 de la Llei 39/2015, que exigeix que els actes administratius es fonamentin en les circumstàncies del moment d'inici del procediment, no en dades posteriors. A més, al·leguen que l'ús de dades més recents podria perjudicar-ne els drets i interessos legítims com a farmacèutics afectats.

En resposta a aquesta al·legació cal indicar que l'inici del procediment de revisió del catàleg farmacèutic, que es va acordar mitjançant la Resolució del director general de data 27 de desembre de 2023, és un acte administratiu per mitjà del qual es va engegar d'ofici aquest expedient administratiu, el qual dona lloc a una sèrie de tràmits que han decidir sobre diferents qüestions que l'acte mateix planteja o derivades del procés.

L'objectiu principal d'aquesta revisió del catàleg farmacèutic és comprovar si els establiments farmacèutics existents en les Illes Balears són suficients per garantir una atenció de les necessitats farmacèutiques de la població del nostre àmbit territorial, tant la general i com l'estacional, atès que la planificació farmacèutica s'ha de realitzar prenent com a base les necessitats reals d'atenció farmacèutica dels habitants d'una demarcació territorial determinada. Per tant, les dades poblacionals que s'han d'utilitzar en els càlculs han de ser necessàriament les més actualitzades possibles en aquest moment, d'entre les disponibles que certifiquin o publiquin els organismes que preveu la Llei 7/1998. Així mateix, s'ha de considerar que la Llei 39/2015 preveu que els actes s'han de fonamentar en les circumstàncies concurrents, la jurisprudència consolidada i les normes recomanen utilitzar les dades que millor reflecteixin la realitat actual en el moment de resoldre, això és especialment necessari en procediments que tenen impacte en els processos d'ordenació i planificació sanitària, per tal de disposar d'uns serveis d'interès públic adequats per assegurar la cobertura de les necessitats farmacèutiques reals.

Així mateix, el procediment de revisió del catàleg, publicat en el BOIB del 30 de desembre de 2023, no estableix que s'hagin d'emprar les dades de l'any 2023, i resulta lògic i ajustat a dret que, atesa la data d'emissió dels certificats actualitzats, s'utilitzin les dades més recents que obrin en poder de l'Administració en el moment de la revisió efectiva, en aquest cas les corresponents al padró de l'any 2024. Aquest criteri garanteix l'adequació de la planificació farmacèutica a la realitat demogràfica de cada municipi, amb la qual cosa es contribuirà a la prestació d'un millor servei sanitari, d'acord amb els principis d'eficiència i equitat en l'accés a l'atenció farmacèutica.

Per tant, no s'admet aquesta al·legació, atès que es considera adequat la utilització de les dades de població general en data 1 de gener de 2024 en els càlculs efectuats, ja que d'aquesta manera es garanteix l'adequació del catàleg farmacèutic a la realitat demogràfica. Contràriament, fer servir en els còmputs dades anteriors posaria en risc la validesa del procediment, ja que els resultats no s'ajustarien a la realitat i suposaria anar en contra de l'interès general. Per altra banda, la data d'incoació de l'expedient no vincula l'Administració a emprar el tall censal a aquesta data, més encara quan l'objecte d'aquest procediment es fonamenta en l'interès públic per a disposar d'uns serveis farmacèutics de qualitat i adequats a les necessitats reals de la població general i estacional.

- Pel que fa a l'al·legació quant al nombre d'habitatges secundaris i la necessitat de descomptar-ne els habitatges buits, s'ha considerat aquest aspecte tal com es pot comprovar en els Annexos de la Resolució del director general de 29 de juliol de 2025 i, per tant, s'ha aplicat segons estableix la llei. Per tant, es computen els habitatges secundaris, excloent-ne expressament els habitatges buits, a partir dels certificats emesos per l'INE, tal com exigeix l'article 20.8 de la Llei 7/1998.

- Els titulars d'oficina de farmàcia dels termes municipals d'Alcúdia, de Muro, de Pollença, de Santa Margalida, d'Inca, de Sóller, de Sant Lluís, de Sant Josep de sa Talaia i de Santa Eulària des Riu en els seus escrits d'al·legacions manifesten que s'han comptabilitzat per duplicat les places del mòdul estacional corresponents als allotjaments denominats estades turístiques en habitatges (ETV), atès que entenen que aquestes s'han computat al mateix temps com a habitatges secundaris i com a places d'allotjament turístic.

En aquest sentit, s'ha de dir que les dades utilitzades s'obtenen de la certificació oficial emesa per l'òrgan competent, que estableix el nombre de places de les empreses d'allotjament turístic de qualsevol tipus. En aquesta documentació es discrimina entre habitatges turístics autoritzats (ETV), apartaments, hotels, etc. Per tant, no hi ha un doble còmput, atès que el còmput d'habitatges secundaris i el de places turístiques s'obtenen de fonts diferents, tractament independent i metodologies de certificació i registre diferenciades.

L'article 20.7 de la Llei 7/1998 disposa que «per al càlcul de la població estacional del mòdul estacional s'ha de tenir en compte el nombre de places de les empreses d'allotjament turístic de qualsevol tipus que certifiqui la Conselleria competent en matèria turística. Una vegada certificat el nombre de places d'allotjament, s'han de considerar habitants estacionals els que resulten d'aplicar un percentatge del 40 % al nombre total de places d'allotjament turístic».

S'ha de dir que en la revisió present del catàleg farmacèutic aquesta Administració s'ha limitat a executar el que preveu la Llei 7/1998 quant al còmput dels mòduls poblacionals i que els càlculs realitzats s'han basat exclusivament en les dades que han facilitat els organismes competents establerts en la normativa esmentada, és a dir, l'Institut Nacional d'Estadística (INE) i la Conselleria competent en matèria turística.

Pel que fa al mòdul estacional, la normativa estableix una ponderació diferenciada pel que fa a les segones residències i als establiments d'allotjament turístic, atès que es té en compte l'ocupació diferent d'aquests per tal de fer una aproximació el més acurada possible quant a les necessitats d'atenció farmacèutica de la població estacional en els territoris de les nostres illes.

Aquesta Direcció General no pot contradir el que disposa una llei pel que fa al còmput de la població estacional o establir requisits addicionals per a comptabilitzar o no comptabilitzar alguns tipus de places d'allotjament turístic, atès que la Llei no fa distinció quant als diferents tipus d'empreses d'allotjament turístic a tenir en compte, només indica que, en la ponderació de les places turístiques, s'ha de computar el 40 %, que és el que es va preveure que correspon amb la mitjana d'ocupació anual de tota la planta turística.

​​​​​​​D'una manera similar, pel que fa a les dades corresponents a les segones residències s'aplica el 30 %, que es correspon amb la mitjana d'ocupació anual prevista, i pel que fa a aquests tipus d'habitatges no principals es té en compte la xifra mitjana d'ocupació per habitatge que preveu l'INE, que es correspon a 2,54 quant a l'any 2021.

b) Al·legacions concretes que s'han presentat i que afecten l'illa de Mallorca. En aquest apartat es responen les al·legacions concretes formulades pels interessats; quant a les al·legacions generals es remet els interessats a les respostes donades a l'apartat a).

- Pel que fa al municipi d'Alcúdia han presentat escrits d'al·legacions: la senyora Catalina Mestre Mestre, titular de l'oficina de farmàcia PM345, i els cotitulars de l'oficina de farmàcia PM251, la senyora María Gelabert Comas i el senyor Antoni Miquel Oliver Gelabert.

- La senyora Catalina Mestre Mestre en el seu escrit d'al·legacions indica que el padró poblacional utilitzat per realitzar els càlculs ha de ser el corresponent a l'any 2023 i no el de 2024, ja que la resolució d'inici del procediment es va publicar en el BOIB el 30 de desembre de 2023. En aquest sentit, indica que hi ha una diferència de 361 habitants entre el padró de 2023 i el de 2024, la qual cosa pot afectar el càlcul de noves oficines de farmàcia.

A més, al·lega que el catàleg utilitza incorrectament la dada de 4.728, atès que, d'aquest nombre, que correspon a tots els habitatges no principals, segons l'INE, exposa que s'hi haurien d'excloure els habitatges buits, 1.580 segons INE, de manera que el nombre correcte d'habitatges secundaris seria de 3.148, la qual cosa afecta l'operació de càlcul de l'equivalent de població estacional.

A més, exposa que s'han comptabilitzat per duplicat les places d'ETVs com a habitatges secundaris i com a places turístiques. Sol·licita desagregar de les places turístiques certificades aquelles que corresponen a ETVs.

Pel que fa a aquesta segona al·legació s'ha d'indicar que s'han revisat de nou les dades i els càlculs realitzats quant al municipi d'Alcúdia i s'ha conclòs que les dades que consten als Annexos de la Resolució del director general de data 29 de juliol de 2025 són correctes. En les certificacions d'INE de data 9 de febrer de 2024, quant al Cens de població i habitatges 2021, consten en el municipi d'Alcúdia 4.728 habitatges no principals i 1.612 habitatges buits, de manera que s'obtenen 3.116 habitatge de segona residència. Amb això, no s'admet l'al·legació i pertoca mantenir els resultats obtinguts.

- La senyora María Gelabert Comas i el senyor Antoni Miquel Oliver Gelabert han presentat un escrit d'al·legacions cadascun amb el mateix contingut.

Els interessats al·leguen que s'han comptabilitzat per duplicat les places corresponents als ETV: com a habitatges secundaris i com a places turístiques.

A més, al·leguen que la xifra mitjana d'ocupació per habitatge de 2,54 que s'ha utilitzat en els càlculs es correspon amb la xifra que l'INE indica quant al cens de 2021, però que la xifra actualitzada amb les darreres actualitzacions ha baixat a 2,50 i és aquesta la que s'ha d'utilitzar, d'acord amb el preveu la Llei 7/1998, ja que indica que és la vigent en el moment de fer el còmput.

Atès que les dades certificades per l'INE corresponents als habitatges de segona residència són les corresponents al Cens de població i habitatges 2021, la xifra mitjana d'ocupació per habitatge a tenir en compte s'ha de correspondre amb la de l'any 2021, que és de 2,54 persones per habitatge. No es pot admetre l'al·legació perquè no té sentit tenir en compte la mitjana d'ocupació dels habitatges en data 2024, quan les dades certificades per l'INE quant als habitatges no principals es corresponen a les del recompte de dades de l'any 2021 i són aquestes les utilitzades per realitzar els càlculs de la revisió del catàleg farmacèutic.

No s'admeten les al·legacions formulades pels titulars d'oficina de farmàcia esmentats ja que la revisió present de catàleg farmacèutic és el resultat d'aplicar la legislació vigent al conjunt de dades demogràfiques, estadístiques i turístiques disponibles (actualitzades a 2024) –i considerant la metodologia correcta del càlcul de població, tant general com estacional—dona com a resultat que en el terme municipal d'Alcúdia hi caben dues oficines de farmàcia més.

- Quant al municipi d'Inca han presentat escrits d'al·legacions amb el mateix text els farmacèutics titulars següents: els senyors Francesc Xavier Moranta Ribas (PM501), Margarita María del Mar Ballester Moragues (PM192), Margarita Perelló Oliver (PM174) i María Magdalena Cortés Ribot (PM233).

Els titulars esmentats indiquen el doble còmput de places turístiques ETV i VTV en el càlcul de la població estacional que provoca una distorsió en el resultat d'aquest mòdul, manifesten que aquesta activitat empresarial i turística es computa primer com a places turístiques a l'apartat C del catàleg i, a més, es tornen a computar com a habitatges secundaris o no principals a l'apartat E. Els interessats proposen evitar aquest doble còmput excloent les places d'ETV/VTV d'un dels dos apartats, perquè entenen que hi ha una sobrevaloració injustificada del mòdul estacional i sol·liciten aquesta correcció per a tots els municipis.

Al·leguen que, per al cas concret de la zona farmacèutica d'Inca, de 1.494 places turístiques, 1.316 són ETV i VTV, que ja s'inclouen com a habitatges secundaris; per tant, o bé s'han d'eliminar aquests 199 habitatges del còmput de secundaris, o bé descomptar les 1.316 places del total de places turístiques.

D'altra banda, al·leguen que s'han d'utilitzar les dades de l'any 2023, atès l'inici del procediment en data 27 de desembre de 2023, en lloc de les dades que es van sol·licitar en data 4 de març de 2025. A més, indiquen que s'ha produït dilació indeguda en el procediment i per això s'han hagut de sol·licitar noves dades; així, s'haurien d'haver comptabilitzar 34.577 habitants davant dels 35.654 actuals.

No s'admeten les al·legacions formulades pels titulars d'oficina de farmàcia esmentats. Per no repetir en excés es remet els interessats a les respostes donades anteriorment. Per tant, pertoca mantenir com a resultat que caben noves oficines de farmàcia en el terme municipal d'Inca.

- Respecte al municipi de Llucmajor ha presentat escrit d'al·legacions el senyor Nadal Vidal Tomás, en nom dels farmacèutics titulars d'oficines de farmàcia en el terme municipal de Llucmajor: els senyors Sebastián Gamundí Ferretjans (PM133), Isabel Garcías Clar (PM158), Baltasar Pons Thomás (PM165), Fernando Ribot Rodríguez (PM232), Carmen Rodríguez Soriano (PM290) i María Marcos González (PM358).

Els interessats manifesten que els càlculs parteixen de xifres errònies o desfasades de l'INE i que això distorsiona l'aplicació correcta del mòdul general i estacional.

Consta en la Resolució del director general de data 29 de juliol de 2025 que s'ha substituït el coeficient de 2,58 pel de 2,54 persones/habitatge, d'acord amb les dades d'habitatges no principals, excloent-ne els buits, certificades per l'INE. Aquesta actualització és obligada en virtut del principi d'oficialitat de les dades estadístiques, amb la qual cosa aquesta al·legació manca d'objecte per haver-se esmenat l'errada referenciada.

D'altra banda, s'indica en el escrit d'al·legacions que s'han comptabilitzat indegudament habitatges buits dins de la categoria de no principals, la qual cosa inflaria artificialment el mòdul estacional. Pel que fa aquesta al·legació s'ha de dir que ja s'ha corregit l'errada indicada, tal com consta en la Resolució de data 29 de juliol de 2025.

Es manifesta que els errors detectats haurien de provocar la nul·litat de ple dret de tot el procediment de revisió. En resposta a aquesta manifestació cal indicar que, conforme a l'article 109.2 de la Llei 39/2015, els errors materials, de fet o aritmètics poden ser rectificats sense necessitat d'anul·lar el procediment en conjunt. A més, l'article 51 de la norma citada imposa la conservació d'actes no afectats per la infracció. En conseqüència, la revocació es limita a l'acte viciat (càlculs erronis) i es mantenen la resta d'actuacions vàlides. Per tant, no és procedent estimar la nul·litat sol·licitada.

Els interessats sostenen que, d'haver-se aplicat correctament els càlculs, les noves oficines s'haurien d'haver previst en municipis diferents. En aquest sentit, la delimitació territorial es realitza exclusivament conforme a paràmetres objectius establerts en l'article 20 de la Llei 7/1998 (mòduls general i estacional), sense marge de discrecionalitat per part d'aquesta Administració.

No s'admeten les al·legacions formulades. Després de la revisió dels càlculs, es conclou que els Annexos de la revisió del catàleg farmacèutic reflecteixen amb exactitud els municipis en els quals es compleixen les condicions perquè hi tinguin cabuda noves oficines de farmàcia.

- Quant al municipi de Manacor han presentat diferents escrits amb un mateix text d'al·legacions els farmacèutics titulars d'oficines de farmàcia en el municipi de Manacor: els senyors Agustín Pérez Pascual (PM169), Aina Galmés Martí (PM416), Catalina Asunción Carrió (PM378), Catalina Pascual Sureda (PM301), Gabriel Adrover Oliver (PM127), José Francisco Muñoz Agulló (PM504), Magdalena Alcover Oliver (PM234), Maria Ferret Fuchs (PM253), Maria Jaume Riera (PM140), Miguel Riera Garau (PM191), Rosa Llull Vila (PM243) i Mercè Gomila Martí (PM366).

Els interessats al·leguen que la dada utilitzada en relació amb els habitatges secundaris segons l'Annex 4 del catàleg és incorrecta. Indiquen que, segons els seus càlculs, amb base en l'INE (cens 2021), hi hauria d'haver 12.316 habitatges no principals i 5.660 habitatges buits, és a dir, una diferència de 6.656 habitatges secundaris. Així doncs, conclouen que es va comptabilitzar erròniament 79 habitatges de més.

En resposta a aquesta al·legació s'ha de dir que consta l'esmena de les errades detectades en la Resolució del director general de data 29 de juliol de 2025, amb la qual cosa ja es van resoldre les qüestions plantejades.

Els interessats també afirmen que el procediment es va iniciar el 27 de desembre del 2023, per la qual cosa s'haurien d'haver utilitzat les dades censals i turístiques vigents en aquest moment. Indiquen que es van utilitzar dades de població de l'any 2024 i dades turístiques de l'any 2025, quan s'haurien d'haver utilitzat les xifres de 2023.

Al·leguen risc de solapament en el còmput entre habitatges d'ús turístic (ETV i VTV) i habitatges secundaris, ja que l'INE no distingeix entre les dues categories. Proposen eliminar els 977 habitatges amb ús registrat com a turístic, segons dades de 2025 del Consell de Mallorca, del nombre total de de segones residències, amb el resultat de 5.679 habitatges.

En resposta a aquestes al·legacions s'ha de dir que els interessats confeccionen el seu propi quadre de càlculs basant-se en la correcció d'habitatges de segona residència i exclusió d'allotjaments turístics. El resultat d'aquest càlcul és que hi caben un màxim de dues noves farmàcies al terme municipal de Manacor, en lloc de quatre. Revisades les seves aportacions, pertoca indicar que s'apliquen dades no avalades pels organismes oficials i metodologies no previstes en la Llei, amb la qual cosa els resultats proposats no es poden admetre, atès que no tenen base legal.

Quant a la l'al·legació en la qual es demana informació, cal dir que a la Resolució del director general esmentada s'indiquen expressament quines són les fonts que s'han utilitzat en la revisió present, és a dir, l'INE i la Conselleria competent en matèria de turisme, cadascun respecte a les seves competències. A més, s'ha dir que l'expedient administratiu del procediment està a disposició dels interessats a la seu d'aquesta Direcció General, i en tot moment es compleix el principi de transparència, així com la publicitat i traçabilitat de les fonts i les dades utilitzades.

- Respecte al municipi de Muro ha presentat escrit d'al·legacions el senyor José Antonio Delgado Cifre, en nom del senyor Rafael Sabater Riera, farmacèutic titular de l'oficina de farmàcia PM182.

En l'escrit d'al·legacions esmentat es manifesta que el municipi de Muro està format per dos nuclis de població, Muro i Platja de Muro, però que el catàleg no concreta on s'ha d'instal·lar la nova oficina de farmàcia.

Es fa referència al cens de 2024 quant al nucli urbà de Muro, en el qual s'indica que hi ha 6.808 habitants. En aplicació del mòdul general, després de dividir per 2.800, la resta dona un resultat de 1.208 habitants, que és inferior al límit legal de 2.000. Per aquest motiu, s'indica que no és procedent autoritzar una nova farmàcia en aquest nucli, segons l'article 20.3 de la Llei.

A més, s'al·lega que en el càlcul de la població estacional es comptabilitzen doblement les places turístiques dels habitatges dedicats al lloguer per vacances (ETV). Manifesten que les places ETV s'inclouen en les places turístiques i, que també, aquests habitatges figuren com a segones residències en l'estadística certificada per l'INE i, per tant, es computen dues vegades. Es proposen dues alternatives de correcció: descomptar les ETV dels habitatges de segona residència, o bé descomptar les places ETV de les places turístiques.

En resposta a les al·legacions formulades per l'interessat, cal dir que el procediment i els càlculs per a determinar l'obertura de noves farmàcies venen determinats per la normativa d'aplicació al procediment administratiu esmentada. De la mateixa manera, es reitera que la unitat territorial utilitzada en la revisió present és el municipi, de conformitat amb la planta farmacèutica i les dades oficials certificades pels organismes oficials esmentats. Per tant, és correcte computar la cabuda de les oficines de farmàcia sobre la base de la població certificada al terme municipal de Muro, segons la normativa i precedents administratius. A més, s'ha de considerar que la designació dels locals en els quals s'han d'instal·lar les noves oficines de farmàcia que tenen cabuda en el municipi ha de ser objecte de procediments administratius diferents i posteriors a l'aprovació de la revisió del catàleg farmacèutic.

Per altra, quant a la resposta a la resta d'al·legacions presentades es remet a la resposta donada en l'apartat a) d'aquest punt de la Resolució. Així mateix, s'ha de dir que la metodologia oficial distingeix entre diferents fonts i tipus d'allotjament estacional, sense assimilar ni duplicar sistemàticament les dades de places turístiques i d'habitatges de segona residència. La normativa no preveu descartar de manera automàtica les places de les ETV; el criteri per a la inclusió o exclusió d'aquestes dades ha de basar-se en dades certificades i segregades pels organismes responsables.

- Quant al municipi de Palma ha presentat escrit d'al·legacions el senyor José Romualdo García Pla, en nom del senyor Antonio Maldonado Anrubia, titular de l'oficina de farmàcia PM079.

S'al·lega que el catàleg no diferencia ni delimita explícitament quines de les catorze noves farmàcies corresponen a cada mòdul, i sobretot, no especifica la ubicació obligatòria de les farmàcies justificades per l'increment estacional.

En aquestes al·legacions es fa referència al que estableix a l'article 20.9 de la Llei 7/1998 i l'article 3.4 del Decret 30/2015, i s'indica que s'exigeix que el catàleg indiqui la ubicació de les noves oficines, respectant les distàncies mínimes i les necessitats reals de la zona afectada. Assenyalen que autoritzar farmàcies sense delimitar-ne la ubicació pot implicar contradir la normativa. Se'n sol·licita l'esmena i que s'inclogui expressament els nuclis on s'han d'ubicar les oficines de farmàcies en els territoris on hi ha afluència turística.

En resposta a aquestes al·legacions s'ha de dir que en el procediment de revisió del catàleg farmacèutic s'ha seguit específicament amb els criteris i metodologies establerts en la Llei 7/1998, que distingeix entre mòdul general i mòdul estacional per a autoritzar les noves oficines de farmàcia que tinguin cabuda en els diferents territoris. Durant tot el procés s'han utilitzat dades oficials subministrades i certificades per l'INE i la Conselleria competent en matèria de turisme, segons el cas. A més, és fàcil comprovar en els càlculs realitzats si la cabuda de les noves oficines de farmàcia està justificada pel mòdul general, pel mòdul estacional, o bé per ambdós, ateses les dades que consten en les diferents taules quant a les operacions esmentades per a cada cas i els resultats obtinguts per a cadascun dels municipis que responen a l'aplicació del que disposa la normativa.

​​​​​​​​​​​​​​La revisió del catàleg farmacèutic respon a la planificació preceptiva dels establiments farmacèutics per donar una cobertura adequada a les necessitats d'atenció de la població del nostre territori, amb la conseqüent possibilitat de disposar de noves oficines de farmàcia, així com la delimitació tècnica de la unitat territorial en la qual tenen cabuda. Ara bé, com ja s'ha esmentat anteriorment, la unitat territorial més petita de la qual disposen totes les dades poblacionals per efectuar aquesta revisió és el municipi. L'especificitat exacta de la ubicació de les noves farmàcies es concretarà en altres procediments posteriors al de l'adjudicació, per als quals se seguiran els tràmits establerts en la Llei i la reglamentació de desenvolupament.

- Respecte al municipi de Pollença han presentat escrits d'al·legacions la senyora María Elena Terriente García, en nom del senyor Miguel Oliver Bisbal, cotitular de l'oficina de farmàcia PM164 i el senyor Pere Jaume Llobera, cotitular de l'oficina de farmàcia PM102.

- La senyora María Elena Terriente manifesta que s'ha calculat incorrectament la població estacional atès que es van utilitzar tots els habitatges no principals certificats per l'INE, sense excloure'n els habitatges buits.

En aquest sentit, s'ha de dir que mitjançant la Resolució del director general de data 29 de juliol de 2025 es va esmenar l'errada manifestada.

Així mateix, s'indica una errada en el càlcul del mòdul estacional relatiu a places turístiques, ja que manifesta que d'acord amb l'article 20.7 de la Llei 7/1998 s'han de computar les places d'empreses d'allotjament turístic, no de qualsevol tipus d'allotjament. Segons la Llei 8/2012 de turisme de les Illes Balears (LTIB) són empreses d'allotjament turístic hotels, apartaments turístics, turisme rural, albergs, hostatgeries i altres que es determinin reglamentàriament. Per tant, no s'hi haurien d'incloure les places corresponents a habitatges turístics, les ETV o les VTV, perquè no estan considerades empreses d'allotjament turístic, segons la LTIB.

En el municipi de Pollença, el certificat de Turisme inclou 2.551 establiments amb 22.034 places, però més de la meitat corresponen a habitatges turístics i se sol·licita excloure'n aquestes places i deixar només 7.723 places d'establiments que encaixen en la definició legal.

Pel que fa a l'al·legació, en relació amb la interpretació de l'article 20.7 de la Llei 7/1998, aquest article estableix que «per al còmput dels habitants del mòdul estacional s'han de tenir en compte el nombre de places d'empreses d'allotjament turístic de qualsevol tipus, certificades per la Conselleria competent en matèria turística». S'ha de dir que l'expressió establiments d'allotjament turístic de qualsevol tipus és clara, s'ha interpretat reiteradament en sentit ampli, i s'hi han inclòs totes les modalitats que integren l'oferta reglada i autoritzada en el registre turístic oficial, entre les quals es troben els habitatges d'ús turístic inscrits en els registres d'acord amb la normativa sectorial turística.

En aquest sentit, la Conselleria ha certificat oficialment el nombre total de places d'allotjament turístic, com exigeix l'article 20.7 de la Llei 7/1998, sense que aquesta Direcció General pugui alterar ni depurar aquestes xifres, ja que la llei remet expressament a la certificació que emet l'Administració turística competent.

La inclusió dels habitatges turístics en el còmput no és arbitrària, ja que són places d'allotjament reglades, registrades i amb llicència en vigor, per la qual cosa integren l'oferta legal d'allotjament turístic. La finalitat del mòdul estacional és posar de manifest l'increment real de població per motius turístics, amb independència de la tipologia de l'allotjament, sempre que estigui legalment habilitat.

Excloure les places d'habitatges turístics suposaria desvirtuar la realitat demogràfica estacional, especialment en municipis com Pollença, en el qual el pes d'aquest tipus d'allotjament és molt significatiu. A més, l'objectiu final és el de garantir la cobertura farmacèutica a la població del terme municipal, ja sigui general o estacional.

D'altra banda, al·leguen que la resolució notificada utilitza l'expressió establiments d'allotjament turístic en lloc d'empreses d'allotjament turístic, la qual cosa n'altera el sentit legal i permet incloure-hi habitatges turístics, la qual cosa no seria correcta.

Pel que fa a aquesta al·legació, la diferència terminològica no altera el sentit del precepte. Les certificacions emeses per la Conselleria competent en matèria de turisme es basen en les dades d'allotjament turístic inscrites en el registre oficial, que és l'instrument per a acreditar aquestes places.

​​​​​​​- El senyor Pere Jaume Llobera en el seu escrit manifesta que el càlcul de la població estacional incorpora indegudament les estades turístiques en habitatges (ETV) tant en el recompte de places turístiques (en aplicació del 40% del nombre total de places) com en el còmput d'habitatges secundaris (INE, categoria de no principals). Aquesta duplicitat incrementa artificialment la població estacional i, per tant, el nombre de farmàcies autoritzables, la qual cosa infringeix els principis de proporcionalitat i rigor estadístic exigits per llei, argumenta. Sol·licita expressament excloure'n les ETV del còmput d'habitatges secundaris si ja han estat considerades en l'apartat de places turístiques.

Pel que fa a aquesta al·legació, cal dir que la metodologia utilitzada per al càlcul de la població estacional respon al marc legal vigent, la distinció entre places turístiques i habitatges de segona residència es correspon amb certificacions oficials emeses per la Conselleria competent en matèria de turisme i l'INE, respectivament. Si bé en alguns casos les ETV poden coincidir en totes dues categories, la doble comptabilització només es produeix quan les fonts oficials certifiquen les dades de manera independent. L'Administració no disposa de mecanismes estadístics per a segregar de manera individual les ETV que puguin estar computades doblement. No hi ha, per tant, infracció del principi de proporcionalitat ni del rigor estadístic, ja que el procediment s'ajusta a les fonts oficials i criteris certificats pels organismes competents, que són els únics habilitats per a la validació estadística.

Per altra part, també al·lega que el procediment es va iniciar el 27 de desembre de 2023, però es va utilitzar per als càlculs el cens de població d'1 de gener de 2024. Manifesta que això contradiu l'article 53 de la Llei 39/2015, que exigeix que els actes administratius es fonamentin en les circumstàncies del moment d'inici del procediment, no en dades posteriors. Al·leguen que l'ús de dades més recents podria perjudicar els drets i interessos legítims dels farmacèutics afectats.

A més, al·lega que la documentació del procediment no ofereix un desglossament suficient que permeti verificar tant la separació clara entre habitatges de segona residència i buits, així com l'exclusió efectiva d'ETV en el càlcul d'habitatges no principals. Sol·licita l'aportació d'un desglossament complet i verificable dels càlculs, diferenciant entre habitatges buits, segones residències, ETV i places turístiques, abans de dictar resolució definitiva.

Quant a aquesta al·legació, cal dir que la documentació remesa i publicada incorpora les certificacions oficials dels organismes competents, un desglossament numèric de les variables empleades (habitants censats, places turístiques, habitatges secundaris excloent-ne els buits) i el resultat del càlcul conforme als mòduls establerts per la llei. En els annexos del catàleg farmacèutic s'exposen les xifres motiu de revisió i s'expliciten les fonts emprades. Quant al desglossament d'ETV, habitatges buits i secundaris, l'administració utilitza la terminologia i categorització pròpia dels certificats emesos per INE i Conselleria de Turisme, que són els referents tècnics en la matèria. Si no es presenta un desglossament major, és perquè els organismes que certifiquen aquestes dades no l'ofereixen; per tant, aquesta Administració no té capacitat de crear o segregar dades més enllà del que certifiquen oficialment els organismes esmentats. El dret d'audiència i defensa es garanteix perquè es posa a disposició dels interessats tota la documentació tècnica emprada i l'inici d'un nou període d'al·legacions conforme amb el que estableix la llei.

- Pel que fa al municipi de Santa Margalida han presentat escrits d'al·legacions el senyor David Marc Hekking Juan, cotitular de l'oficina de farmàcia PM304 i el senyor Miquel Masot Salvá, en nom dels senyors Sebastià Buades Gual i Sebastià Buades Reynés, cotitulars de l'oficina de farmàcia PM207.

- El senyor Hekking Juan manifesta que les dades poblacionals i d'habitatges utilitzades en la revisió del catàleg no són coherents perquè es van emprar xifres oficials de l'INE corresponents a diferents dates: padró d'habitants de 2024 per al municipi, però de 2023 per als nuclis de població. Argumenta que tots els càlculs s'haurien d'haver realitzat en la data d'inici del procediment  i amb les dades oficials vigents en aquesta data. Indica, a més, que emprar dades publicades després de l'inici del procediment vulnera el principi de seguretat jurídica.

Així mateix, s'al·lega que hi ha una duplicitat en considerar com a places turístiques i com a habitatges de segona residència aquells que ja es compten com a d'allotjament turístic, la qual cosa porta a un doble còmput i sobreestima el càlcul de població estacional. Específicament, sol·licita que a les places turístiques s'hi restin les d'habitatges de lloguer per a vacances ja computades entre els habitatges de segona residència, per a evitar aquesta duplicitat. Es presenta un quadre de càlcul i conclou que no és procedent l'obertura d'una nova oficina de farmàcia a Santa Margalida.

- El senyor Miquel Masot Salvà, en nom dels farmacèutics cotitulars de l'oficina de farmàcia PM207, presenta escrit d'al·legacions en el qual exposa que segons l'article 20.7 de la Llei 7/1998, només s'han de computar com a població estacional les places d'empreses d'allotjament turístic certificades per la Conselleria competent.

A més, explica que, segons el que estableix la Llei 8/2012, les empreses turístiques d'allotjament (hotels, apartaments, turisme rural, etc.) s'han de distingir de les ETV i els VTV, que no es consideren empreses d'allotjament turístic. S'indica que la Direcció General ha sumat en el càlcul les places de ETV i VTV juntament amb les d'empreses d'allotjament, la qual cosa no és correcta, perquè molts d'aquests habitatges ja computen com a habitatges secundaris, la qual cosa genera un doble còmput de població estacional. En les seves al·legacions es fonamenten en la regulació turística i en una sentència del Tribunal Suprem, i aporten certificació de la Conselleria de Turisme, en la qual es diferencien els dos tipus de places.

Per altra banda, s'assenyala que, segons l'article 20.6 de la Llei 7/1998, per al mòdul general s'han d'emprar les dades de l'INE sobre població censada, i denuncia inseguretat jurídica per la falta de precisió temporal en la referència de les dades requerides per l'Administració.

S'al·lega que l'ús de dades actualitzades fora de termini (març de 2025) respecte a la data d'inici del procediment (desembre de 2023/febrer de 2024) en distorsiona el resultat. Per tant, d'haver-se utilitzat tan sols dades disponibles en l'inici de l'expedient, Santa Margalida no n'hauria resultat afectada. Sol·liciten la nul·litat de l'actualització de dades i de l'increment d'oficines derivat d'aquesta actualització.

De conformitat amb la normativa d'aplicació, en la revisió present se consideren les places d'empreses d'allotjament turístic certificades oficialment. La inclusió de les ETV/VTV en el còmput s'ha realitzat d'acord amb el criteri tècnic que estableix la normativa i que respon a la realitat turística i residencial pròpia de les Illes Balears, ja que l'augment turístic no recau només en hotels o establiments tradicionals, sinó que són objecte de comercialització turística altres tipus d'habitatges, en els quals l'activitat turística està legalment permesa, sempre que compleixin els requisits establerts en la normativa turística d'aplicació.

Aquesta Administració ha utilitzat les dades subministrades i certificades per la Conselleria competent en matèria de turisme, les quals proporcionen tant la suma de places d'allotjament clàssic com les de les ETV/VTV, per ser tots aquests canals reconeguts d'oferta turística real i subjectes a registre i control autonòmic.

Per altra banda, cal indicar que s'han aplicat els mateixos criteris a tots els termes municipals del nostre territori, amb la qual cosa no es pot al·legar que aquesta Direcció General ha realitzat actuacions arbitràries, i queda palès en l'expedient administratiu que s'ha salvaguardat l'objectivitat i la transparència en el procediment.

S'ha de concloure que no hi ha base legal per excloure els habitatges turístics esmentats del còmput d'habitatges de segona residència; que en les al·legacions no s'ha acreditat cap errada tècnica, a més, no és possible distingir dins les dades oficials quins habitatges principals o no principals estan destinats exclusivament a l'activitat turística i quins no. Per tant, escau no estimar les al·legacions formulades pel que fa a descomptar les places corresponents a ETV/VTV de les d'habitatges de segona residència.

- Pel que fa al municipi de Sóller ha presentat al·legacions: la senyora María Crespí Prunés, en nom del senyor Luis Alcover Colom (cotitular de l'oficina de farmàcia PM163), el senyor Antonio O. Grau Gomis (cotitular de l'oficina de farmàcia PM100), Jaume Oliver Pastor (titular de l'oficina de farmàcia PM110), la senyora Maria del Mar Torrens Meca (titular de l'oficina de farmàcia PM194) i la senyora Francisca Sitjar Charcártegui (titular de l'oficina de farmàcia PM209).

En les al·legacions presentades s'indica que la xifra emprada per calcular el mòdul estacional encara és incorrecta perquè no s'han exclòs, del còmput dels habitatges de segones residències, aquelles que es destinen a lloguer turístic, dada que sí que identifica l'òrgan que facilita les dades. Segons els interessats, aquests habitatges turístics ja estan computats en les places turístiques i el còmput doble inflaria artificialment la població estacional. A més, s'explica que una vegada realitzat el càlcul de resta dels habitatges turístics (620 a Sóller), el nombre d'habitatges de segona residència es reduiria a 818 i, refets els càlculs de la població estacional equivalent, no s'aconseguiria el llindar suficient per a una nova farmàcia, sinó que la xifra quedaria en 3.398 habitants estacionals, per sota del mínim de 3.500 exigit per a una oficina de farmàcia addicional per mòdul estacional.

Al·leguen que la llei permet el càlcul per municipi o per zona farmacèutica, i sostenen que, en el cas de Sóller, és més adient considerar la zona farmacèutica on les necessitats es troben cobertes, segons els seus càlculs, perquè hi ha més farmàcies que mòduls justificables amb la normativa vigent.

Es posa de manifest que els nuclis de població perifèrics del municipi (per exemple, Biniaraix, Alconàsser) poden ser atesos per farmàcies situades en municipis veïns, i que la zona farmacèutica té una densitat de població i una extensió menors que altres llocs en els quals no està justificada l'obertura d'una nova farmàcia.

En resposta a aquestes al·legacions sobre el fet que el municipi sigui la unitat territorial per la qual s'ha optat per calcular les necessitats de noves oficines de farmàcia a les Illes Balears, es remet a la resposta donada a altres interessats que formulen al·legacions similars. A més, en el cas específic de Sóller queda palès que a aquest municipi hi té cabuda una nova oficina de farmàcia de conformitat amb el resultat dels càlculs realitzats, atès que es compleix amb la ràtio legal suficient perquè en tingui. En la resta de municipis que formen part de la zona farmacèutica de Sóller (Deià i Fornalutx) s'ha comprovat que no hi tenen cabuda noves oficines de farmàcia, això és perquè a aquests dos municipis ni tant sols s'arriba al mínim de població necessària per disposar d'una oficina de farmàcia, ja que Fornalutx disposa de 715 habitants i Deià de 717 habitants, en data 1 de gener de 2024, segons dades certificades per l'INE. El municipi de Sóller disposa d'uns mòduls de població, general i estacional, que han augmentat considerablement respecte dels mòduls poblacionals del catàleg farmacèutic aprovat l'any 2015, per la qual cosa no es pot admetre la sol·licitud formulada i escau mantenir el resultat obtingut en la revisió present quant a aquest municipi.

Finalment, cal considerar que en cap cas es pot admetre una singularització metodològica en alguns municipis i s'han d'aplicar els mateixos criteris per a tots, atès que d'altra manera el procediment no s'ajustaria als principis d'igualtat i de seguretat jurídica.

c) Al·legacions concretes que s'han presentat i que afecten l'illa de Menorca:

- Quant al municipi de Ferreries ha presentat un escrit d'al·legacions el senyor Jacinto León Valenciano, en nom de la senyora Maria Fedelich Mercadal i de la senyora Olga Anglada Vivó, cotitulars de l'oficina de farmàcia PM128.

En aquest escrit s'indica que en el municipi de Ferreries hi ha dues oficines de farmàcia obertes al públic i per acreditar-ho s'adjunta un document emès pel COFIB en el qual es certifiquen les oficines de farmàcia de l'illa de Menorca. A més, manifesta que el COFIB és l'òrgan competent per acreditar les oficines de farmàcia existents i sol·licita l'esmena dels Annexos del catàleg farmacèutic.

En resposta a aquesta al·legació cal indicar-li que en cap cas es pot admetre, perquè la competència en matèria d'ordenació farmacèutica és de la Conselleria de Salut i no del COFIB. Amb la qual cosa, l'organisme competent per certificar oficialment les oficines de farmàcia autoritzades i obertes al públic en el nostre àmbit territorial és aquesta Administració. D'acord amb els arxius d'aquesta Direcció General i tal com s'indica en els Annexos d'aquesta revisió del catàleg farmacèutic, en el municipi de Ferreries només hi ha una oficina de farmàcia autoritzada i oberta al públic (PM128), que actualment és de la cotitularitat de les senyores Fedelich i Anglada. A més, aquesta Administració ha informat el COFIB de l'errada detectada en el certificat esmentat, se li ha sol·licitat que l'esmeni  i que n'informi d'aquest fet les persones interessades quant a les oficines de farmàcia existents en el municipi de Ferreries.

Per altra banda, l'escrit planteja la pertinència de l'anul·labilitat de la Resolució notificada a les seves representades, de conformitat amb diferents articles de la Llei 39/2015, atès que indica s'ha incorregut en una sèrie d'errades en l'acte administratiu notificat i que aquesta Administració ha exercit de forma arbitrària les seves facultats. També sol·licita que s'accepti amb valor de prova el certificat del COFIB esmentat anteriorment.

En resposta a l'al·legació en la qual indica l'anul·labilitat de la Resolució del director general de data 29 de juliol de 2025, s'ha de dir que aquesta Administració ha actuat en tot moment d'acord amb el que preveu la Llei 7/1998 i la resta de normativa d'aplicació al procediment de revisió del catàleg farmacèutic, com no pot ser d'altra manera. Aquesta Administració no considera que hagi cap motiu per considerar l'anul·labilitat de la Resolució esmentada, atès que consta la motivació suficient, se'n van esmenar les errades detectades, així com es va deixar sense efecte el tràmit d'audiència atorgat i es va concedir un nou tràmit d'audiència als interessats en el procediment. Per tant, s'ha de concloure que la Direcció General ha actuat ajustada a dret.

Durant tot el procediment s'han aplicat els mateixos criteris a tots els termes municipals del nostre territori, amb la qual cosa no es poden al·legar actuacions discrecionals o arbitraries. A més, l'interessat es limita a fer manifestacions sense fonament tangible i no aporta cap prova objectiva del contrari, i queda ben palès en l'expedient administratiu que s'ha salvaguardat en tot moment l'objectivitat i la transparència.

- Pel que fa al municipi de Sant Lluís ha presentat al·legacions la senyora María Crespí Prunés, en nom de la senyora Ione Andrea Gamon Runnenberg, titular de l'oficina de farmàcia PM397.

S'al·lega que, en la Resolució de data 29 de juliol de 2025, hi figura encara una errada en els càlculs. En concret, a Sant Lluís: als 2.558 habitatges no principals del cens s'hi han de restar no tan sols els 816 buits, sinó també els habitatges turístics (ETV). S'aporten dades que, indiquen, provenen d'una notícia d'IB3 i de l'INE: hi hauria 577 habitatges turístics a Sant Lluís, que es computen alhora com a habitatges secundaris i com a places turístiques (3.955 places), la qual cosa produeix una duplicació del càlcul de població estacional. Després d'ajustar el càlcul (2.558 - 816 buits - 577 turístics), s'estima que només queden 1.165 habitatges secundaris per al càlcul per mòdul estacional, la qual cosa rebaixaria lleugerament la població estacional resultant.

S'indica en les al·legacions que l'article 20.4 de la Llei 7/1998 permet a l'Administració autoritzar una farmàcia addicional per resta de mòdul estacional superior a 2.500 habitants, però que aquest aspecte és potestatiu, no obligatori. En el municipi de Sant Lluís, després dels darrers càlculs, la diferència en relació amb el mínim (resta) és mínima (onze persones per sobre del tall) i, ateses les circumstàncies de mercat (alta estacionalitat i concentració en pocs mesos), l'obertura de dues noves oficines resulta sobredimensionada i injustificada per a la resta de l'any. Per això se sol·licita que es revisi el catàleg i únicament s'autoritzi una oficina addicional per població estacional, però no dues; s'insta, a més, l'Administració a sol·licitar i usar dades oficials d'habitatges turístics per a verificar els càlculs.

L'actualització de la Resolució del catàleg farmacèutic ja reconeix la importància d'utilitzar dades oficials i desglossades tant per a habitatges secundaris (excloent-ne els buits) com per a establiments turístics. Aquest mètode s'ha adoptat per garantir rigor, objectivitat i homogeneïtat en la valoració de la població estacional. La informació oficial disponible en el moment de la revisió (acreditada tant per l'INE com per la Conselleria competent en matèria de turisme), no segmenta entre habitatges turístics i d'altres. Per tant, aquesta Administració ha aplicat el mateix criteri, la qual cosa garanteix el principi d'igualtat, seguretat jurídica i publicitat administrativa, sense introduir factors d'incertesa o tracte diferenciat exempt de justificació estadística.

Pel que fa a l'al·legació quant a la potestat d'autoritzar una farmàcia per fracció de mòdul estacional, l'article 20.4 de la Llei 7/1998 és interpretat correctament en la proposta administrativa. La literalitat de l'article esmentat estableix una potestat (es pot autoritzar), però quan el resultat dels càlculs oficials supera el llindar establert en la norma (resta > 2.500), per tal de garantir la cobertura poblacional i la seguretat jurídica, l'Administració ha optat per donar accés a l'obertura de noves oficines de farmàcia a favor de l'interès públic i sanitari. L'excepcionalitat plantejada respecte al municipi de Sant Lluís s'hauria de fonamentar en criteris singularment objectivables i en dades oficialment certificades, que no han estat acreditades suficientment per la part interessada. Així doncs, el procediment administratiu no pot quedar supeditat a dades periodístiques, informes no oficials o càlculs particulars, per la qual cosa la revisió dels càlculs només seria procedent davant la recepció formal de dades oficials i contrastades de l'Administració turística competent.

d) Al·legacions concretes que s'han presentat i que afecten l'illa d'Eivissa:

- Quant al municipi de Sant Josep de sa Talaia han presentat escrits d'al·legacions: la senyora Margarita María Torres Pons, farmacèutica titular de l'oficina de farmàcia PM412, el senyor Francisco Javier Koninckx Álvarez, titular de l'oficina de farmàcia PM353 i el senyor Manual Alcaide Juan, en nom de la senyora María Marta Petit Alfós, titular de l'oficina de farmàcia PM357.

- La senyora Margarita María Torres Pons qüestiona la validesa i homogeneïtat de les dades de les places turístiques i d'habitatges utilitzades com a base per a la planificació, i indica que hi ha detectat diferències importants respecte a concursos anteriors i entre les diferents fonts oficials. La recurrent considera que això vulnera el principi d'igualtat i afecta l'equitat territorial en la distribució farmacèutica.

Pel que fa a aquesta al·legació, la Llei 7/1998 exigeix que les dades de places turístiques s'extreguin de la certificació de la Conselleria competent en turisme i que les dades d'habitatges secundaris procedeixin sempre de l'INE, amb l'exclusió dels buits. L'Administració ha d'acudir a la font legalment prevista i no pot modificar l'origen de les dades per convenciment subjectiu.

La recurrent manifesta que amb anterioritat es van assignar places de zones limítrofes a Sant Josep que en realitat pertanyen a altres municipis veïns, i que ara l'Administració utilitza altres criteris sense justificació tècnica suficient, fet que genera inseguretat jurídica i falta de coherència.

En relació amb l'al·legació per la qual es fa referència a l'ús de dades diferents, és un fet que es deu a la disponibilitat de fonts i a l'evolució de la interpretació normativa, i la revisió recent respon precisament a l'obligació legal d'esmenar incongruències detectades, per tal d'ajustar el procediment al marc legal vigent i a sentències judicials que exigeixen fonts oficials i específiques.

S'al·lega que en aquesta revisió del catàleg hi ha greuges comparatius quant a l'exclusió de la farmàcia de l'aeroport d'Eivissa en el còmput municipal, quan en planejaments anteriors sí que s'hi va incloure. La recurrent argumenta que aquesta farmàcia atén tant els residents (especialment empleats) com a la població flotant, i que l'exclusió penalitza l'assignació de farmàcies del municipi.

Pel que fa a aquesta al·legació, cal dir que la disposició addicional quarta de la Llei 7/1998 atorga naturalesa excepcional a les farmàcies situades a als aeroports de Menorca i Eivissa, per tal de donar cobertura a la població flotant de trànsit. En aquest sentit, s'estableix que per a l'autorització i instal·lació d'aquestes oficines de farmàcia no computin a l'efecte els mòduls poblacionals ni distàncies mínimes, condició avalada per dictàmens jurídics i per la pròpia finalitat del servei; per tant, la seva exclusió actual és legalment adequada.

A més, la senyora Torres Pons manifesta que hi pot haver una doble comptabilització de places turístiques en habitatges que també es computen com a habitatges secundaris, la qual cosa, argumenta, amplifica artificialment la població estacional. Així mateix, s'assenyala que la relació d'habitatges s'hauria d'extreure del cadastre i no del cens de l'INE, ja que aquest cens no és el més representatiu.

En resposta a aquesta al·legació s'ha de dir que l'Administració s'ha de basar en les dades oficials i certificades pels organismes competents. Quant a la possibilitat de duplicitats quant a immobles que poden ser, alhora, segones residències i habitatges turístics, es remet la interessada a la resposta donada anteriorment per a tots els interessats que ho han plantejat. A més, cal indicar-li que no es pot admetre un canvi de font per criteris d'oportunitat, tret que la normativa ho permeti expressament.

- El senyor Francisco Javier Koninckx Álvarez, titular de l'oficina de farmàcia PM353, va presentar un escrit en el qual indica que no està conforme amb els criteris i les dades indicats en la revisió del catàleg farmacèutic, atès que entén que no s'ajusten a la realitat objectiva actual. A més, indica que les places turístiques utilitzades com a base en aquesta revisió no coincideixen amb les que es varen fer servir en l'aprovació del catàleg vigent fins ara, atès que es va atorgar plena validesa a les dades aportades per la font ara descartada, amb la qual cosa refereix que s'apliquen criteris diferents sense justificació transparent i això pot comprometre l'equitat i la igualtat en el procediment, així com afectar la coherència en la planificació sanitària territorial.

En resposta a aquestes al·legacions, cal indicar que l'interessat no aporta cap dada o prova objectiva del que manifesta. Aquesta Administració s'ha limitat a aplicar el que estableix la Llei 7/1998 i la resta de normativa d'aplicació, amb la qual cosa, i en compliment del que preveu la Llei, s'han sol·licitat les certificacions de les dades utilitzades per dur a terme aquesta revisió del catàleg farmacèutic.

Per altra part, el senyor Koninckx indica que en la revisió present no s'ha tingut en compte l'oficina de farmàcia situada a l'aeroport d'Eivissa, quant aquesta farmàcia presta servei a la població resident i no només als viatgers, ja que està situada en una zona de lliure d'accés. Aquesta exclusió en el còmput té com a conseqüència directa que hi tingui cabuda una oficina de farmàcia més i, per tant, això provoca una distorsió quant a la fórmula de planificació utilitzada. Aquesta mateixa qüestió s'ha plantejat i respost en les al·legacions de la senyora Margarita Torres, que es donen per reproduïdes.

També al·lega que hi ha gran nombre d'habitatges de segona residència declarats habitatges turístics i que aquesta realitat provoca una duplicitat en les dades estacionals computades, amb la qual cosa els criteris de planificació utilitzats donen lloc a una estimació augmentada de la població estacional que pot provocar que s'obrin oficines de farmàcia en llocs en els quals no són necessàries. Pel que fa a aquesta qüestió, es dona per reproduïda la resposta donada a les al·legacions de caràcter general.

- El senyor Manual Alcaide Juan, en nom de la senyora María Marta Petit Alfós, titular de l'oficina de farmàcia PM357, va presentar un escrit en el qual indica que en la revisió present del catàleg farmacèutic no s'especifica clarament si les quatre oficines de farmàcia que varen ser objecte de la convocatòria de concurs de mèrits per a l'adjudicació són possibles actualment.

En resposta a aquesta al·legació s'ha de dir que aquesta qüestió es va valorar en el moment de realitzar els càlculs i es va concloure que en el municipi de Sant Josep de sa Talaia hi tenen cabuda les oficines de farmàcia esmentades i una altra més, tal com està indicat a l'Annex 4 d'aquesta Resolució; per tant, no s'admet aquesta al·legació.

Pel que fa a la segona al·legació, en la qual s'indica que aquesta Administració ha d'assumir de forma efectiva la responsabilitat de determinar els nuclis de població concrets en els quals s'han d'ubicar les noves oficines de farmàcia per donar compliment al que s'estableix l'article 20.9 de la Llei 7/1998, s'ha de dir que només es disposa de totes les dades certificades pels organismes competents desagregades per municipi i no per nucli de població, amb la qual cosa no és possible realitzar els còmputs sense disposar de les dades oficials d'una unitat territorial inferior a la del terme municipal. Per tant, no es poden admetre les al·legacions formulades pel representant esmentat.

Atès que no s'estimen les al·legacions formulades pels interessats, pertoca mantenir els resultats obtinguts pel que fa a la cabuda de cinc noves oficines de farmàcia en el municipi de Sant Josep de sa Talaia.

- Pel que fa al municipi de Santa Eulària des Riu han presentat escrits d'al·legacions la senyora Maria Torres Prats, titular de l'oficina de farmàcia PM408 i el senyor Melchor López Salas, titular de l'oficina de farmàcia PM515.

- La senyora Maria Torres Prats al·lega una errada en el càlcul de la població estacional. Manifesta que al municipi de Santa Eulària des Riu hi ha un nombre elevat d'habitatges secundaris, d'acord amb les dades de l'INE, que tenen categoria d'establiment turístic (Conselleria de Turisme), de manera que s'estaria sobreestimant la població d'aquest mòdul. Sol·licita informació en relació amb la quantitat dels habitatges de segona residència que tenen categoria d'establiment turístic per tal de conèixer quin és el còmput real d'habitants del mòdul estacional.

En resposta a l'al·legació cal indicar que es fonamenta en una duplicitat eventual de còmput entre habitatges secundaris i places turístiques, però aquesta deducció no es troba prevista explícitament ni a l'article 20 de la Llei 7/1998 ni a la doctrina administrativa i jurisprudencial aplicable, que obliguen a prendre separadament les xifres oficials de cada font. La metodologia aplicada per l'Administració, recollida en la revisió del catàleg farmacèutic, s'ajusta a la llei, als criteris publicats i als precedents judicials, i no admet, per raons de seguretat jurídica i igualtat, introduir correccions sobre possibles coincidències no previstes per la normativa expressament. A més, es remet la interessada a la resposta a les al·legacions de caràcter general donades a tots els interessats.

En resposta a aquestes al·legacions s'ha de dir que s'han utilitzat les dades que han facilitat els organismes competents, d'acord amb el que disposa l'article 20 de la Llei 7/1998, és a dir, l'INE i la Conselleria competent en matèria de turisme. La revisió del catàleg farmacèutic s'ha realitzat en execució del que preveu la Llei quant al còmput de les places turístiques i dels habitatges secundaris, excloent-ne els buits. Per tant, en el procediment no es pot contradir el que preveu una llei pel que fa al còmput poblacional o establir-hi requisits addicionals.

La metodologia aplicada respon als criteris legals establerts a la LOFIB i s'ha utilitzat de forma homogènia a tots els municipis, amb la qual cosa el nombre de farmàcies proposat al municipi és jurídicament procedent i tècnicament justificat.

- El senyor Melchor López Salas, titular de l'oficina de farmàcia PM515, en data 22 d'agost de 2025, fora del termini que se l'havia atorgat, va presentar escrit d'al·legacions en el qual manifesta que s'ha produït una errada sistemàtica de càlcul, atès que s'utilitzen com a fonts les dades corresponents al mòdul estacional de l'INE i la Conselleria competent en matèria de turisme. Indica que els habitatges turístics que certifica la Conselleria es corresponen a la vegada amb habitatges de segona residència que certifica l'INE, ja que aquests últims han obtingut la llicència de lloguer turístic, i que fins i tot, actualment, es permet que els habitatges principals es puguin comercialitzar turísticament un màxim de 60 dies/any, amb la llicència turística corresponent. Sol·licita, així, refer els càlculs amb dades correctes per al municipi de Santa Eulària des Riu i per a la resta de municipis.

​​​​​​​​​​​​​​Pel que fa a la resposta a la seva al·legació es remet l'interessat a la resposta donada a les al·legacions de caràcter general, per tal de no repetir arguments ja expressats anteriorment.

13. Així mateix, han presentat escrits que no es poden estimar com a al·legacions a la revisió del catàleg farmacèutic de les Illes Balears:

- El senyor Guillermo Torres Rosselló, en nom de l'Associació Empresarial de Farmacèutics de Balears (AEFB).

- El senyor Cristòbal Pons Servera, farmacèutic no titular/cotitular d'oficina de farmàcia.

- La senyora Ana Rey Ferrín, titular de l'oficina de farmàcia PM173, situada en el nucli de població de Pina, municipi d'Algaida.

- La senyora Paloma Cabrer Servera, farmacèutica titular de l'oficina de farmàcia PM194, situada en el municipi de Fornalutx.

L'article 20.11 de la Llei 7/1998 atorga expressament audiència als farmacèutics titulars de les farmàcies situades en els municipis afectats per la creació o supressió d'oficines de farmàcia, al Col·legi Oficial de Farmacèutics de les Illes Balears (COFIB) i als municipis per mitjà de les associacions que els representin. Per aquest motiu, de conformitat amb que estableix la Llei, l'entitat AEFB no es pot considerar formalment com a interessada en el procediment, i tampoc les senyores Rey Ferrín i Cabrer Servera.

En relació amb les al·legacions presentades per farmacèutics no titulars/cotitulars (com és el cas del senyor Pons Servera), d'acord amb la normativa vigent en matèria d'ordenació farmacèutica de les Illes Balears, només tenen la condició d'interessats amb dret formal a intervenir en el procediment aquells farmacèutics que siguin titulars/cotitulars d'oficines de farmàcia autoritzades i obertes al públic en l'àmbit territorial afectat. A més, la Llei 39/2015 estableix que per ser considerat interessat cal tenir un dret o interès legítim, situació que es verifica només amb la titularitat o cotitularitat efectiva de la farmàcia, en aquest cas.

Per tant, en aplicació estricta d'aquest marc normatiu, les al·legacions formulades pel senyor Torres Rosselló (en representació de l'AEFB), el senyor Pons Servera (com a farmacèutic col·legiat però no titular/cotitular), la senyora Rey Ferrín i la senyora Cabrer Servera no poden considerar-se com a presentades per interessats en el procediment, atès que no disposen de la legitimació formal que es requereix normativament.

14. L'article 3 del Decret 30/2015, de 8 de maig, pel qual es regulen els procediments per a l'autorització i obertura de noves oficines de farmàcia, pel que fa al procediment d'elaboració del catàleg farmacèutic.

15. Les sentències de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, núm. 29/2018, de 28 de gener de 2018 i núm. 359/2017, de 25 de juliol de 2017, dictades en procediments que impugnaven la Resolució de 20 de maig de 2015, del director general de Gestió Econòmica i Farmàcia, per la qual s'aprovava el Catàleg farmacèutic vigent, que reforcen de forma reiterada l'exigència legal quant a les fonts i les dades vàlides per dur a terme els còmputs que preveu la Llei 7/1998.

Per tot això, dict la següent

Resolució

1. Aprovar la revisió del Catàleg farmacèutic de les Illes Balears d'acord amb els Annexos 1, 2, 3, 4, i 5, adjunts a aquesta Resolució.

2. Deixar sense efecte el Catàleg farmacèutic aprovat per la Resolució del director general de Gestió Econòmica i Farmàcia de 20 de maig de 2015 (BOIB núm. 86, de 9 de juny).

3. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució –que no exhaureix la via administrativa– es pot interposar un recurs d'alçada davant la consellera de Salut, en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb el que preveuen l'article 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i l'article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

 

Palma, en data de la signatura electrònica (19 de setembre de 2025)

El director general de Prestacions, Farmàcia i Consum Juan Simonet Borrás

Documents adjunts