Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT
Núm. 661115
Resolució de la directora general d’Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte de construcció de murs al torrent de Sant Miquel, tram So na Pacs-Son Corró i tram camí des Torrent Vell, TM de Campanet i sa Pobla (exp. 226a/2024)
Versió PDF
Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 2 de juny de 2025, i d'acord amb l'article 9.1 del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears i l'apartat 1 de l'article únic del Decret 5/2024, de 29 de maig, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
RESOLC FORMULAR
Informe d'impacte ambiental del projecte de construcció de murs al torrent de Sant Miquel, tram So na Pacs-Son Corró i tram camí des Torrent Vell, TM de Campanet i sa Pobla
1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació
D'acord amb l'article 13.2 del Text Refós de la Llei d'Avaluació Ambiental de les Illes Balears, aprovat per Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, han de ser objecte d'avaluació d'impacte ambiental simplificada els projectes inclosos en l'annex II d'aquesta Llei. Entre els projectes inclosos en l'annex 2, el «Projecte de construcció de murs al torrent de Sant Miquel, tram So na Pacs-Son Corró i tram camí des Torrent Vell, TM de Campanet i sa Pobla», s'inclou al punt 5 del grup 7: «Obres de canalització i projectes de defensa de cursos naturals».
Per tant, el projecte s'ha de tramitar com a una Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada i seguir el procediment establert a la secció 2a del Capítol II d'avaluació d'impacte ambiental de projectes del Títol II d'avaluació ambiental de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental. S'han de complir també les prescripcions dels articles 21 i 22 del Text refós que li siguin d'aplicació.
2. Descripció del projecte
El projecte s'executa a dos trams del torrent de Sant Miquel, en concret a les immediacions de la finca de Son na Pacs-Son Corró, al TM de Campanet i a la zona des camí des Torrent Vell a prop de la finca de Can Marxando al TM de sa Pobla.
El tram de So na Pacs-Son Corró té una longitud d'uns 150 m lineals, en ell es preveu:
• Desbrossar el terreny a la zona del talús de la marge dreta, a tot el tram considerat.
• Adequació del llit del torrent per tal de permetre el pas de maquinària sobre el tram de torrent afectat per les obres.
• Desmuntatge de l'escullera existent al tram d'aigües amunt de la zona del projecte. El mur de l'escullera té una longitud d'uns 48 m, l'alçada comprèn entre 1,00 i 1,50 m i una gruixa d'uns 70 cm.
• Sanejament del talús de la marge dreta de tot el tram ocupat pels nous murs.
• Excavació fins a la roca mare per a la cimentació dels nous murs.
• Formigonat de la banqueta de cimentació.
• Construir un nou mur de contenció format per gabions de malla electrosoldada de 100 mm, fins a una altura de 2,5 o 3 m per damunt del llit del torrent i amb acabat de mur de pedra.
• Col·locació d'una làmina de geotèxtil.
• Reompliment del talús fins arribar a la cota del talús superior actual.
• Emplenar amb formigó les fissures i els sotracs existents sota els murs de la marge esquerra.
• Anivellar el llit del torrent i reomplir-lo amb ciment en forma de lletada al 5%.
• Construir una nova escullera de protecció a la base dels murs, tant de la marge dreta com de l'esquerra.
Al tram des camí des Torrent Vell/Can Marxando les obres consisteixen en:
• Desbrossar el terreny a les zones afectades.
• Construir dos nous murs de formigó als llocs on els antics han col·lapsat. El primer mur tendrà una longitud de 14 m lineals i una alçada de 4'05 i el segon 10 m de longitud i 4'30 m d'alçada s'hauran de fer excavacions amb amplària suficient per executar les sabates.
• Folrar els nous murs amb pedra calcària i ciment.
• Reposar el ferm asfàltic als dos trams de carretera afectats i col·locació de barrera mixta d'acer-fusta similar a l'existent a la coronació dels nous murs.
• Anivellar el llit del torrent a tot el tram d'acord amb el perfil longitudinal del projecte.
3. Resum del document ambiental
A la documentació ambiental del tram de So na Pacs-Son Corró, es plantegen les alternatives següents:
• Alternativa 0 (no execució): suposaria la no realització del projecte, el que suposaria el risc de desbordaments que afectarien a les parcel·les cultivades veïnes i impacte sobre els arbres situats sobre les marges.
• Alternativa 1 (murs de contenció tradicionals de pedra en sec, marges): aquests murs es deterioren amb el temps, sobretot en cas de cabals excepcionals. Permeten l'intercanvi entre les marges i el llit del torrent.
• Alternativa 2 (mur d'escullera): aquests murs poden deteriorar-se sobretot als trams que pateixen major pressió.
• Alternativa 3 (mur de contenció de formigó cobert de maçoneria): no permeten l'intercanvi entre ribera i llit del torrent.
• Alternativa 4 seleccionada (mur de gabions): asseguren una major durabilitat de l'estructura que les parets tradicionals. Permeten l'intercanvi i la instal·lació de flora i fauna i ofereixen suport a la vegetació de ribera com alzines i arbusts. El seu impacte paisatgístic és sever.
Al document ambiental del tram del camí des Torrent Vell, es plantegen les mateixes alternatives excepte l'alternativa 2 de construcció de murs d'escullera.
Després d'una anàlisi multi-criteri tenint en compte l'afecció mediambiental, la valoració econòmica i la viabilitat tècnica, amb 5 variacions diferents de la ponderació de cada indicador, es proposa al tram de So na Pacs-Son Corró, l'estudi d'estructures de contenció més integrades paisatgísticament com els marges tradicionals i que permetin l'intercanvi entre el llit del torrent i els marges. Al tram del camí des Torrent Vell, en canvi, obtenen que l'alternativa 3 és la que presenta uns majors avantatges en conjunt.
D'acord amb els documents ambientals dels dos trams, durant la fase de construcció, es produirà l'emissió de pols, partícules en suspensió, gasos contaminants a l'atmosfera, i emissions acústiques, associat al trànsit de maquinària i vehicles i al moviment de terres, excavacions i desbrossaments, així com el possible abocament accidental de substàncies contaminants. No obstant això, atès que aquests impactes seran de caràcter temporal, no es consideren significatius.
No es preveu l'afecció als elements patrimonials com són els marges.
La vegetació de la zona es veurà afectada de manera relativa pel desbrossament i la neteja del llit del torrent i talussos i el trànsit de maquinària, però es preveu la seva recuperació amb el temps.
Com a impacte positiu, trobam la millora en l'economia local per compra de materials, contractació d'empreses del sector de la construcció i creació de llocs de treball.
Durant la fase de funcionament, es considera impacte positiu el funcionament correcte del llit del torrent i de les seves riberes, el que pot beneficiar la conca del parc natural de s'Albufera de Mallorca. Altres impacte que es consideren poc significatius són les possibles afeccions a la vegetació i la fauna, les operacions de manteniment i les emissions contaminants a l'atmosfera.
Com impacte negatiu trobam la modificació del paisatge, del relleu i l'estructura del sòl del torrent, la incorporació de formigó per cimentar els gabions i la base dels murs i la fixació amb ciment del llit del torrent. La presència dels gabions al llarg de 150 m de torrent eliminarà l'aspecte natural de la zona de So na Pacs-Son Corró, aquest tipus de murs no formen part del paisatge rural als torrents de Mallorca. A la zona del camí des Torrent Vell, el formigó de les cimentacions a la base dels murs també té un impacte significatiu a l'estructura del sòl.
Es proposen una sèrie de mesures preventives i/o correctores amb la finalitat d'evitar, atenuar, corregir o compensar els impactes negatius. S'inclou un pla de vigilància ambiental per al seguiment de les mesures correctores o incloure'n de noves en cas que sigui necessari.
4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades
L'òrgan ambiental ha realitzat consulta a les següents administracions previsiblement afectades:
• Direcció General de Medi Natural i Gestió Forestal. Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural.
• Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera, Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic. Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia.
• Direcció Insular de Medi Ambient, Departament de Sostenibilitat i Medi Ambient. Consell de Mallorca.
• Direcció Insular de Territori i Paisatge, Departament de Territori, Mobilitat i Infraestructures. Consell de Mallorca.
• Ajuntament de Campanet.
• Ajuntament de sa Pobla.
• Amics de la Terra.
• GOB.
En el moment de redactar el present informe, s'han rebut els següents informes de les administracions consultades:
• Informe del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera. DG d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic, de data 16 de desembre de 2024 que conclou:
No es preveu que el projecte pugui causar efectes ambientals significatius. Per tant, emeto informe favorable, sempre que es compleixin els següents condicionants, que s'han d'incloure al projecte d'execució:
- Reduir la contaminació atmosfèrica mitjançant la guia de bones pràctiques:
http://www.caib.es/sites/atmosfera/ca/d/guia_pel_control_de_les_emissions_de_pols_de_la_construccio_i_demolicio-30632/
- Incloure criteris de sostenibilitat i d'eficiència energètica en la contractació (article 68 i 71 de la Llei 10/2019).
- Contemplar com a criteris de valoració la inscripció dels licitadors en els registres públics de petjada de carboni i la reducció o compensació de les seves emissions.
- Fer ús de materials de construcció de baix impacte ambiental, preferentment d'origen local.
- Optar per la gestió in situ de les restes vegetació i en tot cas evitar la crema de la vegetació retirada de poda.
• Informe del Servei de Protecció d'Espècies. DG de Medi Natural i Gestió Forestal, de data 30 de gener de 2025, que conclou:
S'informa favorablement sobre el projecte de construcció de murs al torrent de Sant Miquel, T. M. Campanet i Sa Pobla.
• Informe del Servei de Gestió Forestal. DG de Medi Natural i Gestió Forestal, de data 14 de gener de 2025, que conclou:
No hi ha cap inconvenient o consideració especifica amb relació al risc d'incendi forestal.
• Informe del Servei d'Espais Naturals. Direcció General de Medi Natural i Gestió Forestal, de data 16 de setembre de 2024, que conclou:
En relació amb l'àmbit PORN del Parc Natural de s'Albufera de Mallorca s'informa desfavorablement les obres projectades al tram de So na Pacs per tots els impactes que aquestes obres tindrien, detallats ja en les consideracions tècniques, i que es llisten de nou de manera resumida:
- El tram de Son na Pacs és un tram de torrent particularment ben conservat, amb notables valors paisatgístics i naturals. Entre els valors naturals més interessants es troben l'hàbitat dels boscos de ribera caducifolis (92A0), i espècies adaptades a les particulars condicions edàfiques d'aquest tram, com ara Populus nigra, Scirpoides holoschoenus, Mentha pulegium, Crataegus monoginea, Potentilla reptans, etc., així com una nombrosa població de molses.
Totes aquestes espècies, i d'altres de fauna presents a la zona, requereixen d'unes condicions ambientals i edàfiques molt particulars que es poden veure afectades per les obres.
- Les obres no semblen justificades, ni tampoc adequades o proporcionades.
- Algunes de les actuacions previstes són molt impactants, tant a nivell paisatgístic com ecològic. Entre aquestes cal destacar la ubicació de murs de gabions de malla electrosoldada de diàmetre de malla de 100mm, fins a una altura de 2'5 o 3 metres per damunt del llit del torrent, el que produiria un impacte paisatgístic molt alt, o l'anivellament del llit del torrent i un ompliment amb ciment en forma de lletada al 5% dels materials del llit, entre altres (excavacions de cimentació fins a la roca mare, formigonat de la banqueta de cimentació, construcció d'esculleres de protecció,...), que a més d'alterar l'ecosistema present, poden afectar negativament la capacitat de recàrrega de l'aqüífer d'aquest tram de torrent.
- En aquest tram de torrent, l'opció zero (no actuar) sembla la més adequada a nivell ambiental. En qualsevol cas, en cas de ser estrictament necessari es podria contemplar una solució de compromís per intentar una millor retenció dels laterals del torrent sense produir una afecció tan important i significativa sobre els valors naturals i paisatgístics del torrent. Aquesta solució passa per la construcció de murs de pedra seca (que podrien tenir una cimentació de la part interior, no visible, si resultés indispensable). Aquest tipus d'obra, molt més flexible i permeable, no produiria un impacte paisatgístic tan gran (molts trams d'altres torrents de Mallorca presenten solucions com aquesta als seus laterals, i per tant la paret seca es considera ja una part del paisatge mallorquí, també als laterals d'alguns trams de torrents), ni tampoc a nivell ecològic. Evidentment, en l'execució de les obres s'hauria de preveure la no afecció als boscos de ribera caducifolis presents ni a cap de les espècies d'interès presents a la zona, així com la no realització d'altres obres que alterin el llit del torrent, i molt especialment l'anivellament artificial del llit del torrent o l'ompliment amb ciment en forma de lletada al 5% dels materials del llit, ja que això alteraria de manera molt significativa l'ecologia d'aquest tram de torrent.
- Segons el PORN, el torrent de Sant Miquel és corredor ecològic i àrea de restauració ambiental, on la protecció del torrent i els seus valors passa a ser l'objectiu preferent i ús a fomentar, així com també la restauració dels seus ecosistemes i la millora dels hàbitats (article 22 de PORN). Qualsevol actuació (article 31 del PORN) de manteniment i neteja dels torrents i canals en l'àmbit PORN s'ha de realitzar amb un esment especial per no afectar de forma irreversible la vegetació ripària, helòfita o aquàtica, així com a la qualitat de l'aigua, mitjançant maquinària no pesada, llevat de casos excepcionals, previ informe de l'òrgan gestor. És més, se n'ha de promoure la recuperació de la vegetació ripària o de ribera, i és evident que les obres projectades en aquest tram no es troben alineades amb aquestes finalitats, i en canvi van en la direcció contrària.
- Al tram de Can Marxando, en canvi, sí que les obres es troben justificades, resulten necessàries i adequades, i no es preveu que produeixin impactes ambientals apreciables en l'entorn.
5. Elements significatius de l'entorn del projecte
El projecte s'executa a dos trams del torrent de Sant Miquel, en concret a les immediacions de la finca de Son na Pacs-Son Corró, al TM de Campanet i a la zona des camí des Torrent Vell a prop de la finca de Can Marxando al TM de sa Pobla.
D'acord amb el Pla Territorial Insular de Mallorca, els terrenys on se situen les actuacions estan classificats com a sòl rústic amb la qualificació d'àrees d'interès agrari intensives (AIA-I).
Els dos trams del projecte se situen a zona de risc baix d'incendis, alhora envoltats de camps de cultiu amb arbrat dispers.
Les obres s'ubiquen a domini públic hidràulic, afectades per APR d'inundació i són zones potencialment inundables (ZPI). La zona des camí des Torrent Vell, també es troba afectada per APR d'esllavissament, APR d'erosió i és zona de flux preferent.
Les dues zones es troben a sobre de la massa d'aigua subterrània de Sa Pobla (1811M1), que es troba en estat quantitatiu i qualitatiu dolent. Pel que fa a la vulnerabilitat a la contaminació, aquesta massa d'aigua subterrània està considerada com una massa amb una vulnerabilitat moderada. El tram Son na Pacs-Son Corró està afectat pels perímetres de restriccions moderades dels pous de proveïment urbà CAS_133_Vigent-A_S_8023, Dl_21141_Vigent_Dl_21141 i Dl_22017_Vigent_Dl_22017 (els pous es troben a menys de 1000 m d'aquest tram del projecte).
El tram Son na Pacs-Son Corró es troba a uns 300 metres al sud d'un espai catalogat com a sòl rústic protegit segons la Llei 1/1991, de 30 de gener, d'espais naturals i de règim urbanístic de les àrees d'especial protecció de les Illes Balears (LEN); concretament per una Àrea Natural d'Especial Interès (ANEI).
D'acord amb el visor de l'IDEIB, el tram So na Pacs-Son Corró se situa en una àrea de Protecció d'electrocució d'avifauna de les Illes Balears.
D'acord amb el visor del Consell de Mallorca, la zona de Son Pacs-Son Corró està classifica com Bé d'Interès Cultural (BIC), amb la categoria de Paisatge Pintoresc, no hi ha Béns Catalogats (BC) pròxims als llocs d'actuació.
El torrent de Sant Miquel forma part de l'àmbit PORN de s'Albufera de Mallorca, sota la figura de Corredor Ecològic. El projecte no afecta a cap espai de la Xarxa Natura 2000
6. Consideracions tècniques
1. Els corredors ecològics lineals i continus com els torrents, permeten l'intercanvi genètic entre poblacions silvestres i són necessaris per aconseguir la connectivitat ecològica del territori, essent necessari fomentar la seva preservació sobretot entre els espais de la Xarxa Natura 2000 i els rellevants per a la biodiversitat.
2. La zona de So na Pacs-Son Corró és una àrea amb un estat de conservació natural molt elevat. S'hi troben diferents hàbitats entre els quals destaquen els boscos de ribera caducifolis, de conservació preferent, a més de nombroses espècies adaptades a les condicions edàfiques del torrent. Amb l'execució del projecte els hàbitats i espècies presents es veurien greument afectats, a més de l'elevat impacte paisatgístic que suposa la construcció d'un mur de gabions de malla electrosoldada de 150 m de longitud, pel que es considera que les obres en aquesta zona no estan prou justificades.
3. Tot i això, d'acord amb l'informe del Servei d'Espais Naturals, de data 16 de setembre 2024, es podria contemplar l'opció, en cas de ser estrictament necessari per millorar la retenció dels laterals del torrent sense produir una afecció tan important i significativa sobre els valors naturals i paisatgístics del torrent, de construir un mur de pedra en sec, el qual podria tenir una cimentació a la part interior, no visible, si fos indispensable. En aquest cas, el promotor hauria de presentar una modificació del projecte, amb aquesta solució per al tram de So na Pacs-Son Corró i tramitar una nova avaluació d'impacte ambiental simplificada del nou projecte.
4. Es considera adequada l'execució del projecte a la zona del camí del Torrent Vell-Can Marxando, ja que els murs reconstruïts tendran la mateixa estructura i acabats que els existents. No es tracta de cap construcció nova sinó de la reposició de dos trams de murs col·lapsats per la força de l'aigua i el pas del temps, afectant la carretera que discorr al costat del torrent. En aquesta zona, a més, no s'hi troben valors naturals especialment destacables. Tot i això, la neteja i manteniment de torrents a l'àmbit del PORN de s'Albufera de Mallorca, s'ha de fer amb gran esment per no afectar la vegetació ripària, helòfita o aquàtica i la qualitat de l'aigua, utilitzant maquinària no pesada, llevat de casos excepcionals.
5. Els condicionants, les recomanacions i els recordatoris proposats per les administracions afectades sobre el projecte s'incorporen i es tenen en compte en aquest informe.
6. Per tot l'anterior, una vegada analitzats els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, i atesa la naturalesa del projecte i la ubicació proposada, es preveu que el projecte en el tram de So na Pacs-Son Corró pugui tenir efectes adversos significatius sobre el medi ambient, en canvi no es preveuen efectes adversos significatius sobre el medi ambient al tram del camí des Torrent Vell-Can Marxando, sempre que s'apliquin les mesures preventives i correctores del document ambiental i les proposades en aquest informe.
7. Conclusions
Primer. Subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el projecte de construcció de murs al torrent de Sant Miquel, en el tram de So na Pacs-Son Corró, atès que es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient.
Segon. No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el projecte de construcció de murs al torrent de Sant Miquel, en el tram camí des Torrent Vell/Can Marxando, atès que no té efectes adversos significatius sobre el medi ambient, sempre que es compleixin les mesures proposades al document ambiental signat el 18 de setembre de 2024 pel biòleg Martín Llobera O'Brien; el projecte de «Construcción de muros en el torrente de Sant Miquel, tramos So na Pacs-Son Corró y Camí es Torrent Vell », redactat per Núcleo Ingeniería i signat el novembre de 2021 pels enginyers de camins, canals i ports Ricardo González Enseñat i José Morell Fernández, i els següents condicionants:
1. D'acord amb l'informe del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera. DG d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic, de data 16 de desembre de 2024, s'haurà de complir el següent:
• Reduir la contaminació atmosfèrica mitjançant la guia de bones pràctiques:
http://www.caib.es/sites/atmosfera/ca/d/guia_pel_control_de_les_emissions_de_pols_de_la_construccio_i_demolicio-30632/
• Incloure criteris de sostenibilitat i d'eficiència energètica en la contractació (article 68 i 71 de la Llei 10/2019).
• Contemplar com a criteris de valoració la inscripció dels licitadors en els registres públics de petjada de carboni i la reducció o compensació de les seves emissions.
• Fer ús de materials de construcció de baix impacte ambiental, preferentment d'origen local.
• Optar per la gestió in situ de les restes vegetació i en tot cas evitar la crema de la vegetació retirada de poda.
2. D'acord amb l'informe del Servei de Gestió Forestal. DG de Medi Natural i Gestió Forestal, de data 14 de gener de 2025, s'haurà de complir el següent:
• El Decret 125/2007, de 5 d'octubre, pel qual es dicten normes sobre l'ús del foc i es regula l'exercici de determinades activitats susceptibles d'incrementar el risc d'incendi forestal, especialment pel que fa a les mesures de prevenció durant l'època de perill d'incendi forestal i les accions conjunturals de prevenció (art. 8 2.c).
3. D'acord amb l'informe del Servei d'Espais Naturals. Direcció General de Medi Natural i Gestió Forestal, de data 16 de setembre de 2024, s'haurà de complir el següent:
• En l'execució de les obres s'hauria de preveure la no afecció als boscos de ribera caducifolis presents ni a cap de les espècies d'interès presents a la zona, així com la no realització d'altres obres que alterin el llit del torrent, i molt especialment l'anivellament artificial del llit del torrent o l'ompliment amb ciment en forma de lletada al 5% dels materials del llit, ja que això alteraria de manera molt significativa l'ecologia d'aquest tram de torrent.
• Qualsevol actuació (article 31 del PORN) de manteniment i neteja dels torrents i canals en l'àmbit PORN s'ha de realitzar amb un esment especial per no afectar de forma irreversible la vegetació ripària, helòfita o aquàtica, així com a la qualitat de l'aigua, mitjançant maquinària no pesada, llevat de casos excepcionals, previ informe de l'òrgan gestor.
Es recorda que:
• Referent a utilitzar maquinària i equips, en terreny forestal i àrees contigües de prevenció, el funcionament dels quals generi deflagració, espurnes o descarregues elèctriques susceptibles de provocar incendis forestals, s'ha de tenir en compte el següent:
- L'article 48.6.d de la Llei 43/2003, modificada pel RD15/2022, que prohibeix l'ús d'aquestes màquines quan el risc d'incendis sigui molt alt o extrem (Alerta Foc 4). Es pot consultar a la pàgina alertafoc.caib.es el nivell diari d'alerta per risc meteorològic d'incendi forestal vigent.
- Les màquines que es facin servir a terrenys forestals o menys de 500 metres dels mateixos s'utilitzaran extremant les precaucions en el seu ús i adequat manteniment (s'hi aplicaran mètodes de treball que evitin la provocació d'espurnes). El proveïment de benzina d'aquesta maquinària s'ha de realitzar a zones de seguretat aclarides de combustible vegetal.
• L'acompliment de les mesures incloses en aquest informe no exclou de la responsabilitat dels propietaris/promotors en el compliment de la legislació especifica adient i en l'ús responsable dels mitjans que puguin ser causants d'un incendi forestal o dels danys que un incendi forestal pugui causar.
Tercer. Es publicarà el present informe d'impacte ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.
Quart. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'inici de l'execució del projecte en el termini màxim de sis anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 21 bis del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears.
Cinquè. L'informe d'impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.5 de la Llei 21/2013.
Sisè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.
(Signat electrònicament: 16 de setembre de 2025)
La directora general d'Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental Maria Paz Andrade Barberá