Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE FAMÍLIES, BENESTAR SOCIAL I ATENCIÓ A LA DEPENDÈNCIA
Núm. 653472
Resolució de la consellera de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència per la qual s’aprova la convocatòria de subvencions destinades a entitats del tercer sector d’acció social per finançar despeses derivades del funcionament de serveis i programes d’atenció social residencial amb càrrec a l’assignació tributària del 0,7 % de l’impost sobre la renda de les persones físiques i l’impost sobre societats corresponent als anys 2025 i 2026
Versió PDF
Codi BDNS: 853903
Els serveis socials de les Illes Balears no serien els mateixos sense l'aportació de les entitats civils del tercer sector social que s'han dedicat als col·lectius vulnerables. El conjunt d'entitats formen un extens mosaic de solidaritat i de compromís, que s'estructura en serveis dels quals en són beneficiaris les persones i els col·lectius en situacions de vulnerabilitat.
En el marc de la seva tasca solidària les entitats del tercer sector tenen un coneixement extens dels problemes socials que incideixen de manera més negativa en la cohesió social de la nostra societat i en la inclusió social de les persones més necessitades. La manca d'habitatge és una de les necessitats més demandades amb les que es troben les entitats quan intervenen amb persones en situació de vulnerabilitat social.
D'altra banda, és un fet que la coincidència entre les actuacions de les administracions públiques i l'acció de les entitats socials del tercer sector genera sinergies pròpies de les intervencions socials comunitàries, en les quals els ciutadans són partícips i cooperadors en la cerca i el desenvolupament de respostes a les seves pròpies necessitats.
Així, la tasca de les entitats socials del tercer sector complementa les actuacions dels serveis socials comunitaris bàsics sense substituir-ne les obligacions. Alhora, les administracions públiques vertebren les seves intervencions de caràcter professional a l'entorn de programes impulsats per les mateixes administracions.
Una de les formes típiques d'actuació administrativa en l'estat social i democràtic de dret és el foment que es du a terme, entre altres maneres d'actuació, per mitjà de la concessió de subvencions amb subjecció als principis de publicitat, concurrència i objectivitat. L'activitat de les entitats que conformen el tercer sector social constitueix un pilar fonamental per l'exercici efectiu dels drets socials que garanteixen una inclusió social plena en afavorir l'accés a l'ocupació, l'habitatge, els serveis socials, l'educació o la salut.
L'accés a l'habitatge és un pilar fonamental del benestar social en garantir el desenvolupament personal i/o familiar. Donada la seva rellevància social i el seu paper integrador, és lògic que l'accés a un habitatge transitori sigui una de les principals mesures d'acció positiva a desenvolupar a favor de les persones en situació d'exclusió social que es troben en un programa d'inserció. Això no obstant, és un fet que els preus dels habitatges estan sotmesos a una forta pressió de mercat que resulta en increments desmesurats tant dels preus de compra com de lloguer.
Un dels ítems que cal tenir en compte per mesurar la dificultat d'accedir a un habitatge és l'evolució de l'Índex de Preus al Consum pel subgrup d'habitatge de lloguer publicat per l'INE. Les dades mostren que des de l'any 2021 l'índex s'ha incrementat en 6,773 punts amb increments en les mitjanes anuals del 2,1 % i del 2,3 % pels anys 2023 i 2024. D'altre banda, l'Indicador de Preus de l'habitatge de lloguer (IPVA) calculat per l'INE a partir de les declaracions del IRPF mostren que entre els anys 2021 i 2023 les Illes Balears és la comunitat autònoma que presenta el major increment acumulat en l'índex de preus de lloguer de nou contracte amb una diferència de 17,7 punts. En el cas de l'índex nacional l'increment ha estat de 12,9 punts. Respecte als lloguers de contracte ja existent, l'increment balear també ha evolucionat clarament a l'alça amb una pujada de 9,1 punts.
La present convocatòria de subvencions es du a terme a l'empara de l'article 70.4 de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, que atribueix a la Comunitat Autònoma la competència pròpia corresponent a Serveis socials i assistència social, entre les quals es troba el Desenvolupament comunitari i integració i Polítiques d'atenció a les persones i als col·lectius en situació de pobresa o necessitat social.
Fins a l'any 2016, l'Administració General de l'Estat gestionava els ajuts derivats de l'assignació tributària del 0,7 % de l'impost sobre la renda de les persones físiques (IRPF), mitjançant els quals es finançaven diversos programes d'interès general de caràcter social.
La Sentència 9/2017, de 19 de gener de 2017, del Tribunal Constitucional, va estimar parcialment el conflicte positiu de competències interposat pel Govern de la Generalitat de Catalunya contra la convocatòria estatal de subvencions a entitats del tercer sector amb càrrec a l'assignació tributària del 0,7 % de l'impost sobre la renda de les persones físiques. Aquesta Sentència reconeix la competència autonòmica per a la gestió de les subvencions esmentades, amb independència de l'origen dels fons, atès que estan dirigides al finançament de programes en matèria d'assistència social, competència exclusiva de la comunitat autònoma recurrent.
Així doncs, la jurisprudència constitucional ha determinat que la convocatòria i la concessió de les subvencions del tram autonòmic de l'IRPF corresponen a les comunitats autònomes, les quals s'han d'ajustar a la legislació bàsica de l'Estat en matèria de subvencions, a la normativa autonòmica aplicable i al que estableixi l'acord corresponent del Consell de Ministres.
L'article 30.15 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, en la redacció de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, estableix com a competències exclusives de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, entre d'altres, l'acció i el benestar social, les polítiques de protecció i suport a les persones amb discapacitats físiques, psíquiques i sensorials, i les polítiques d'atenció a les persones dependents.
La Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, té per objecte configurar un sistema de serveis socials que doni resposta a les necessitats de les persones, tot potenciant-ne l'autonomia i la qualitat de vida. Així mateix, entre els principis rectors dels serveis socials recull el foment de l'autonomia personal, en el sentit de facilitar que les persones disposin de les condicions adequades per desenvolupar els projectes vitals, dins la unitat de convivència que desitgin, d'acord amb la naturalesa dels serveis i llurs condicions d'utilització.
L'article 3 de la Llei 4/2009, relatiu als objectius de les polítiques de serveis socials, estableix que l'actuació dels poders públics en matèria de serveis socials persegueix, entre altres objectius, millorar la qualitat de vida i promoure la normalització, la participació i la integració social, política, econòmica, laboral, cultural i educativa i de salut de totes les persones; promoure l'autonomia personal, familiar i dels grups; prevenir i atendre les situacions de vulnerabilitat de les persones i dels grups en situació d'exclusió social; detectar, prevenir i atendre les necessitats derivades de la dependència amb l'objectiu de promoure l'autonomia de les persones; detectar i atendre les situacions de manca de recursos bàsics i les necessitats socials tant de les persones com dels grups.
Aquesta convocatòria de subvencions s'adreça a les entitats privades sense ànim de lucre del tercer sector d'acció social que, en l'àmbit territorial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, actualment desenvolupen programes en matèria de serveis socials destinats a les persones que estiguin en situacions especials de necessitat i que, d'acord amb l'article 6 de la Llei 4/2009, són objecte d'atenció prioritària.
L'article 90 de la Llei 4/2009 estableix que les administracions públiques de les Illes Balears i els ens locals competents en matèria de serveis socials poden atorgar subvencions i altres ajuts a les entitats d'iniciativa social per coadjuvar en el compliment de les seves activitats de serveis socials. Les subvencions s'han de dirigir fonamentalment, entre altres objectes, a la promoció i el desenvolupament de programes i activitats de serveis socials.
La Llei 3/2018, de 29 de maig, del tercer sector d'acció social estableix, entre els principis d'actuació de les entitats del Tercer Sector i de la relació entre aquestes i l'Administració, la responsabilitat pública i coresponsabilitat en la inclusió social i la cooperació entre el sector públic i les organitzacions del Tercer Sector.
El Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre (BOIB núm. 196, de 31 de desembre de 2005), té per objecte determinar el règim jurídic de les subvencions, l'establiment o la gestió de les quals correspon a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o a les entitats públiques que en depenen. Així mateix, el procediment de concessió dels ajuts que estableix aquesta convocatòria s'ha de tramitar d'acord amb el decret esmentat, si bé amb les especialitzacions indicades en la resta de les normes aplicables.
L'article 6 del Text refós de la Llei de subvencions estableix que les subvencions que regula aquesta Llei s'han de gestionar d'acord amb els principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no-discriminació.
L'article 12 del Text refós de la Llei de subvencions determina que no es pot iniciar el procediment de concessió de subvencions sense que el conseller o consellera competent n'hagi establert, per ordre, les bases reguladores.
L'article 37.2 del Text refós de la Llei de subvencions, d'acord amb la redacció derivada de la disposició final setena de la Llei 7/2018, de 31 de juliol, de promoció de la seguretat i la salut en el treball a les Illes Balears, estableix que, quan ho prevegin les bases reguladores o, en els supòsits de l'article 7.1 de la Llei, la resolució de concessió, també es poden efectuar bestretes de pagament de les subvencions destinades a finançar projectes o programes en matèria de serveis socials, cultura, sanitat, cooperació internacional o acció sociosanitària que es concedeixin a entitats sense ànim de lucre, a federacions, confederacions o agrupacions d'aquestes entitats, i també de les subvencions a entitats que no disposin de recursos suficients per finançar transitòriament l'execució de l'activitat subvencionada, circumstància que s'ha d'acreditar davant l'òrgan gestor de la subvenció. La bestreta del pagament, amb l'exigència, si escau, de les garanties corresponents, serà com a màxim del 75 % de l'import de la subvenció, amb excepció de les bestretes a favor d'entitats que formin part del tercer sector social, de conformitat amb el que estableix la Llei 3/2018, de 29 de maig, del tercer sector d'acció social, que poden assolir fins al 100 % de l'import de la subvenció.
El Decret 8/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es determina la composició del Govern i s'estableix l'estructura de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, inclou, sota la direcció del Govern, la Conselleria de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència, de la qual depèn la Direcció General de Benestar Social.
El Decret 10/2025, de 14 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, atribueix a la Direcció General de Benestar Social les competències, entre d'altres, de gestió de programes de serveis socials i de foment dels programes d'inclusió social.
Les actuacions a què es destinen les subvencions d'aquesta convocatòria s'engloben clarament dins les finalitats que persegueix la Conselleria de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència a través de la Direcció General de Benestar Social, la qual, per tant, és l'òrgan competent per tramitar aquest expedient.
Aquesta convocatòria de subvencions està prevista en l'apartat III.4.16 del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2024-2026, aprovat per l'Acord del Consell de Govern de 19 d'abril de 2024 (BOIB núm. 52, de 20 d'abril de 2024), modificat en data 16 de juliol de 2025 (BOIB núm. 95, de 19 de juliol de 2025). Es valorarà la possibilitat de donar-li continuïtat segons l'impacte que produeixi a la ciutadania.
La configuració dels serveis socials a Europa, com a serveis d'interès general, habilita la flexibilització de les normes del mercat interior, atès que no es consideren activitats econòmiques, d'acord amb l'article 107 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea. Els serveis d'assistència social, com a serveis d'interès general, han de respondre als principis d'universalitat, igualtat d'accés, equitat, continuïtat de les prestacions, transparència i qualitat. També els és aplicable el Protocol núm. 26 del Tractat de Lisboa, que declara que «les disposicions dels tractats no afecten de cap manera la competència dels estats membres per prestar, encarregar i organitzar serveis d'interès general que no tenguin caràcter econòmic» (article 2). Així, els estats són competents per organitzar els seus serveis socials.
Els ajuts susceptibles de ser atorgats en aquesta convocatòria no compleixen els requisits per ser considerats ajuts d'estat, d'acord amb la Comunicació de la Comissió relativa al concepte d'ajuda estatal conforme al que disposa l'article 107, apartat 1, del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, ja que l'activitat que se subvenciona no implica cap tipus de contraprestació per part de les persones destinatàries dels projectes, ni és una activitat econòmica desenvolupada amb criteris de competència, per tant no afecta als intercanvis comercials, ni afavoreix a les entitats beneficiàries de manera selectiva en la seva posició dins el seu entorn.
Els dos pagaments prevists suposen una bestreta acumulada superior al 75 % de l'import màxim establert en aquesta convocatòria, encara que no s'ha de presentar cap tipus de garantia, segons l'article 37.2 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 25.3 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Atès que les entitats sol·licitants de les subvencions objecte d'aquesta convocatòria han d'estar inscrites en el Cens d'organitzacions del tercer sector de les Illes Balears, de conformitat amb la Llei 3/2018, de 29 de maig, del tercer sector d'acció social, no és necessari que el Consell de Govern autoritzi la bestreta. El pagament anticipat facilita la gestió dels projectes a les entitats evitant que hagin de bestreure del seus propis fons o demanar crèdits per poder finançar el desenvolupament dels projectes.
Les entitats sense ànim de lucre, destinatàries d'aquestes subvencions, en general, disposen de recursos econòmics molt limitats per atendre els pagaments de les despeses que genera la realització i el desenvolupament dels seus objectius estatutaris, ni tampoc gaudeixen del privilegi de disposar d'avals patrimonials que els permetin dur a terme operacions de crèdit. Així mateix, promouen actuacions que són d'interès públic per a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
En data 11 de març de 2021, es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut.
Per tot això, d'acord amb l'article 15.1 del Text refós de la Llei de subvencions i els articles 5 i 9.2 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, d'acord amb l'informe previ del Departament Jurídic de la Conselleria de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència, amb la fiscalització prèvia de la Intervenció de la Comunitat Autònoma, i fent ús de les facultats que m'atribueixen la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent
Resolució
1. Aprovar la convocatòria de subvencions destinades a entitats del tercer sector d'acció social per finançar despeses derivades del funcionament de serveis i programes d'atenció social residencial amb càrrec a l'assignació tributària del 0,7 % de l'impost sobre la renda de les persones físiques i l'impost sobre societats corresponent als anys 2025 i 2026.
2. Aprovar el pressupost d'aquesta convocatòria, que té un import màxim d'un milió d'euros (1.000.000,00 €), amb càrrec a les partides pressupostàries següents dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears:
|
Any |
Quantia |
Partida pressupostària |
|---|---|---|
|
2025 |
500.000,00 € |
17401.313E01.48000.00. FF 25073 |
|
2026 |
500.000,00 € |
17401.313E01.48000.00. FF 26073 (o l'alternativa corresponent) |
3. Autoritzar una despesa d'un milió d'euros (1.000.000,00 €) amb càrrec a les partides pressupostàries següents dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears:
|
Any |
Quantia |
Partida pressupostària |
|---|---|---|
|
2025 |
500.000,00 € |
17401.313E01.48000.00. FF 25073 |
|
2026 |
500.000,00 € |
17401.313E01.48000.00. FF 26073 (o l'alternativa corresponent) |
4. Designar la Direcció General de Benestar Social òrgan instructor del procediment de concessió de subvencions derivat d'aquesta convocatòria.
5. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 16 de setembre de 2025
La consellera de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència Sandra Fernández Herranz
ANNEX Punts de la convocatòria
1. Objecte
1. L'objecte d'aquesta convocatòria és establir subvencions destinades a entitats privades sense ànim de lucre del tercer sector d'acció social per finançar les despeses derivades del funcionament de serveis i programes d'atenció social residencial, adreçats a persones en situació de vulnerabilitat que estan realitzant un procés d'inserció i que es duguin a terme a les Illes Balears. El finançament es farà amb càrrec a l'assignació del 0,7 % de l'impost sobre la renda de les persones físiques i l'impost sobre societats, corresponent als anys 2025 i 2026.
Aquesta convocatòria es planteja com un seguit d'accions que les entitats desenvoluparan en torn a la llar i vinculades a un procés d'inserció social paral·lel.
2. Aquesta convocatòria es regeix per l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut (BOIB núm. 34, d'11 de març).
3. Resten exclosos d'aquesta convocatòria els projectes i actuacions que hagin estat subvencionats en la convocatòria de subvencions destinades a entitats privades sense ànim de lucre que desenvolupen programes d'interès general amb càrrec a l'assignació tributària del 0,7 % de l'impost sobre la renda de les persones físiques i l'impost sobre societats, corresponent als anys 2024 i 2025, per a projectes a executar durant els anys 2025 i 2026 (codi BDNS 760857 i codi SIA 3053840).
4. Les actuacions que s'han de desenvolupar en el marc d'aquesta convocatòria, tal com estableix el punt 1.1, s'han de correspondre amb les necessitats d'atenció prioritària que estableix l'article 6 de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, que són les següents:
a) Discapacitat física, psíquica o sensorial.
b) Dificultats d'integració familiar o comunitària derivades de malalties mentals i malalties cròniques.
c) Dificultats d'integració social vinculades a condicions laborals precàries, desocupació i pobresa.
d) Necessitat social, com la relacionada amb la manca d'habitatge o amb la desestructuració familiar.
e) Vulnerabilitat, risc o desemparament per a la gent gran, els infants i les persones adolescents.
f) Violència masclista i les diverses manifestacions de violència familiar.
g) Discriminació per raó de sexe, lloc de procedència, discapacitat, malaltia, ètnia, cultura o religió o per qualsevol altra raó.
h) Dificultat d'integració familiar o comunitària derivada de la drogodependència i d'altres addiccions.
i) Vulnerabilitat, exclusió i aïllament socials.
j) Problemes de convivència i de cohesió social.
k) Urgències socials.
l) Emergències socials per catàstrofe.
S'exclouen d'aquesta convocatòria els col·lectius d'infants i persones adolescents inclosos en el punt e) de l'article 6 de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears.
2. Àmbit temporal
El termini d'execució de les actuacions subvencionables comença en la data de publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears de la resolució de concessió i finalitza als dos anys de la data de publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears de la resolució de concessió, tenint en compte que els projectes per als quals se sol·liciti subvenció han d'incloure necessàriament actuacions des de la concessió fins als dos anys posteriors.
3. Pressupost
1. L'import màxim que es destina a aquesta convocatòria és d'un milió d'euros (1.000.000,00 €), d'acord amb la imputació temporal i el desglossament següents:
|
Any |
Quantia |
Partida pressupostària |
|---|---|---|
|
2025 |
500.000,00 € |
17401.313E01.48000.00. FF 25073 |
|
2026 |
500.000,00 € |
17401.313E01.48000.00. FF 26073 (o l'alternativa corresponent) |
2. L'import total consignat inicialment a les diferents partides es pot ampliar mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, amb els efectes, si escau, que preveu l'article 39.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
3. La modificació de la convocatòria no implica que s'ampliï el termini per presentar sol·licituds ni afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes expressament.
4. Requisits de les entitats beneficiàries
1. Poden resultar beneficiàries dels ajuts que estableix aquesta convocatòria les entitats que compleixin els requisits que s'indiquen tot seguit:
a) Estar constituïdes legalment com a entitats privades sense ànim de lucre amb dos anys d'antelació a la data d'acabament del termini de presentació d'instàncies.
b) En la data de publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, estar inscrites com a entitats prestadores de serveis socials en el Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears, regulat en el capítol II del Decret 10/2013, de 28 de febrer, pel qual es fixen els principis generals del Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears i dels procediments per a l'autorització i l'acreditació de serveis socials, i es regulen la secció suprainsular del Registre i els procediments per autoritzar i acreditar serveis socials d'àmbit suprainsular.
c) En la data de publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, estar constituïdes legalment i inscrites en el Cens d'organitzacions del tercer sector de les Illes Balears, d'acord amb l'article 7 del capítol I de la Llei 3/2018, de 29 de maig del tercer sector d'acció social.
d) Disposar de seu o delegació permanent i activa a les Illes Balears i desenvolupar les activitats de manera real i efectiva en l'àmbit de la comunitat autònoma.
e) Disposar de l'organització, l'estructura tècnica i la capacitat suficient i necessària per garantir el compliment de l'activitat objecte de subvenció.
f) Haver desenvolupat programes o projectes d'atenció directa en matèria de serveis socials al territori de les Illes Balears per atendre les necessitats d'alguns dels col·lectius del punt 1.4 de la convocatòria, amb un any d'antelació a la data de publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
g) Estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social.
h) Haver presentat la justificació, si pertoca, dels ajuts o les subvencions que hagin rebut anteriorment de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
i) No estar sotmeses a cap procediment de reintegrament de subvencions públiques o a cap procediment sancionador.
j) No incórrer en cap de les prohibicions per ser beneficiari de subvencions que estableixen l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions i l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.
k) Complir l'obligació que estableix l'article 57 de la Llei orgànica 8/2021, de 4 de juny, de protecció integral a la infància i l'adolescència davant la violència.
l) En el cas de disposar de personal contractat, disposar d'un sistema de gestió preventiu en algunes de les modalitats previstes i d'un pla de prevenció de riscs laborals d'acord amb la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscs laborals.
m) Disposar, en cas que estiguin obligades per la normativa vigent, d'un pla d'igualtat, d'acord amb el que estipulen la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes; el Reial decret llei 6/2019, d'1 de març, de mesures urgents per a garantia de la igualtat de tracte i d'oportunitats entre dones i homes en el treball i l'ocupació, i la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat entre dones i homes.
n) No incórrer en les prohibicions i limitacions establertes en la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes; la Llei 15/2022, de 12 de juliol, integral per a la igualtat de tracte i la no-discriminació; la Llei 4/2023, de 28 de febrer, per a la igualtat real i efectiva de les persones trans i per a la garantia dels drets de les persones LGTBI; la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar l'LGTBI-fòbia, i la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes de les Illes Balears o qualsevol altra d'aplicable, i que no hagin estat objecte de sancions administratives fermes, ni de sentències condemnatòries per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere. D'acord amb l'article 11.4 de la Llei 11/2016, en cas que hagin estat sancionades o condemnades en aquesta situació, es poden presentar a la convocatòria sempre que hagin complert la sanció o la pena imposada i hagin elaborat un pla d'igualtat en les condicions previstes en aquesta Llei. Pel que fa a la Llei 8/2016 la sentència ferma ha de contemplar la pèrdua de possibilitat d'obtenir una subvenció. A més han d'aplicar criteris d'igualtat d'oportunitats pel que fa a la contractació de personal.
o) No haver comès, incitat o promocionat LGTBI-fòbia, incloent-hi la promoció o realització de teràpies de conversió, d'acord amb l'article 82 de la Llei 4/2023, de 28 de febrer, per a la igualtat real i efectiva de les persones trans i per a la garantia dels drets de les persones LGTBI.
p) En el cas de fundacions, estar al corrent en el compliment de les obligacions comptables amb el protectorat en el moment de presentar la sol·licitud.
2. S'exclouen d'aquesta convocatòria els organismes o entitats de dret públic adscrits o vinculats a una administració pública, les universitats, els partits polítics i les fundacions que en depenen; els col·legis professionals; les cambres oficials de comerç, indústria i navegació; les societats civils; les organitzacions empresarials i els sindicats, i altres entitats amb fins específics i naturalesa anàlegs als que s'han esmentat.
5. Obligacions de les entitats beneficiàries
1. D'acord amb l'article 16 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 i la resta de normativa aplicable, les entitats beneficiàries d'aquestes subvencions tenen les obligacions següents:
a) Comunicar a l'òrgan competent que accepten la proposta de resolució o que hi renuncien en els termes de la resolució de la convocatòria. En qualsevol cas, l'acceptació s'entén produïda automàticament si, en el termini de tres dies hàbils comptadors des de l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears de la proposta de resolució definitiva, no fan constar el contrari.
b) Acreditar davant la Conselleria de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència que compleixen de manera efectiva els requisits i les condicions que s'exigeixen per accedir als ajuts.
c) Comunicar a l'òrgan que concedeix les subvencions qualsevol variació de la seva situació que pugui tenir incidència en la conservació i la quantia dels ajuts, en el termini de vint dies hàbils comptadors des que s'origini la variació.
d) Destinar els ajuts atorgats a la finalitat per a la qual se sol·liciten.
e) Comunicar a la Conselleria de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència la sol·licitud o l'obtenció d'altres subvencions per a la mateixa finalitat. Aquesta comunicació s'ha de fer dins el termini de tres dies hàbils des de la sol·licitud o l'obtenció de la subvenció concurrent i, en tot cas, abans de la justificació de l'aplicació que s'hagi donat als fons percebuts.
f) Facilitar tota la informació que els requereixi l'òrgan de control financer corresponent.
g) Col·laborar amb les actuacions de control i comprovació que puguin dur a terme els òrgans competents, i aportar tota la informació i la documentació que els requereixin en l'exercici d'aquestes actuacions.
h) Aportar una memòria justificativa de l'aplicació dels ajuts atorgats i que n'expliqui la realització.
i) Justificar les despeses efectuades amb càrrec als ajuts atorgats, en la forma escaient i dins el termini establert, amb caràcter general, en aquesta norma i, amb caràcter específic, en les resolucions de concessió corresponents.
j) Trametre a la Conselleria de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència una còpia de les publicacions relacionades amb la finalitat de la subvenció.
k) Coordinar amb la Conselleria de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència les activitats de caràcter mediàtic (rodes de premsa, entrevistes, comunicats, etc).
l) Adoptar les mesures de difusió consistents a fer constar en un lloc destacat de les memòries anuals que es redactin, com també en els treballs, les activitats, les publicacions, els documents o els actes públics relacionats amb la finalitat de la subvenció, el finançament de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears amb càrrec a l'assignació del 0,7 % de l'IRPF amb l'especificació de la quantia concreta, a més dels logotips corresponents. Tot el material editat requereix l'autorització prèvia de la Conselleria de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència, que s'ha de sol·licitar a l'adreça de correu electrònic serveissocials@dgsersoc.caib.es.
m) Identificar les instal·lacions on es desenvolupin programes i serveis finançats per aquesta convocatòria mitjançant una placa de dimensions no inferiors a 40x40 cm amb els logotips de la Conselleria de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència i el 0,7 %.
n) Fer constar en els actes, les presentacions o les actuacions de qualsevol tipus vinculats al projecte subvencionat, juntament amb la imatge corporativa de l'entitat, la de la Conselleria de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència i el 0,7 %, preferentment en un expositor enrotllable. En qualsevol cas, se n'han de consensuar les mides prèviament amb l'òrgan competent mitjançant l'adreça serveissocials@dgsersoc.caib.es.
o) Complir les obligacions en matèria de protecció de dades regulades en el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE (Reglament general de protecció de dades), i la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.
p) Acreditar que es troben al corrent de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat, i de les obligacions tributàries davant la Hisenda autonòmica.
q) Deixar constància de la percepció i l'aplicació de la subvenció en els llibres de comptabilitat o en els llibres de registre que, si escau, ha de dur l'entitat beneficiària d'acord amb la legislació mercantil o fiscal aplicable i les bases reguladores.
r) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, amb inclusió dels documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control.
s) Reintegrar els fons percebuts en els supòsits que preveu l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions.
2. Les obligacions respecte l'execució del projecte són:
a) L'entitat beneficiària ha d'executar tot el projecte aprovat que hagi fonamentat la concessió de la subvenció, amb independència de l'import concedit en la resolució de concessió.
b) Els projectes han d'estar dirigits a algun dels col·lectius esmentats al punt 1.4. de la convocatòria, tenint en compte l'exclusió dels col·lectius d'infants i persones adolescents del punt 1.4.e).
c) Les persones beneficiàries del projecte han de ser persones soles majors d'edat, en situació de vulnerabilitat social, amb documentació reglada (DNI o NIE) i ja vinculades a l'entitat, amb expedient obert i realitzant un itinerari d'inserció social i/o sociolaboral.
d) Els habitatges adquirits en règim de lloguer han de constar de 2 o més habitacions, han de ser de mercat lliure, no poden pertànyer a cap persona o familiar vinculada a l'entitat fins al tercer grau de consanguinitat i/o afinitat i s'han d'emmarcar dins un projecte comunitari, de convivència, mediació, acompanyament, desenvolupament d'habilitats socials o d'oci actiu.
e) Els habitatges adquirits han de comptar amb unes condicions òptimes d'habitabilitat, cèdula d'habitabilitat, certificat energètic i d'acord amb les exigències que marqui la normativa vigent.
f) Les habitacions es poden ocupar, d'acord amb el Decret 145/1997, de 21 de novembre, pel qual es regulen les condicions d'amidament, d'higiene i d'instal·lacions per al disseny i l'habitabilitat d'habitatges així com l'expedició de cèdules d'habitabilitat, per un màxim de dues persones en el cas d'un dormitori de superfície útil igual o major a 10 m2 i per només una persona en el cas un dormitori de superfície útil igual o major de 6 m2 i menor de 10 m2.
g) Els contractes de lloguer han d'incloure un reglament intern de convivència i una assegurança de llar i de responsabilitat civil, que serà subvencionable.
h) A les persones beneficiàries del projecte no se'ls pot exigir cap mena de pagament o copagament en concepte de les despeses subvencionables esmentades al punt 6 següent.
i) El contracte de lloguer s'ha de formalitzar posteriorment a la data de publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears de la resolució de concessió i en el termini màxim de tres mesos des d'aquesta data. Si no es formalitza en aquest termini, es revocarà la subvenció concedida i s'iniciarà el procediment de reintegrament, d'acord amb els punts 18 i 19 d'aquesta convocatòria i el que disposen els articles 43 i 44 del Text refós de la Llei de subvencions.
j) Una vegada formalitzat el contracte de lloguer, s'ha de remetre en un termini de deu dies hàbils conjuntament amb la pòlissa d'assegurança de la llar i de responsabilitat civil juntament amb una declaració responsable, d'acord amb el model de la Direcció General d'Afers Social, signada pel responsable de l'entitat subvencionada, en què es faci constar que l'habitatge es troba en condicions òptimes, d'acord amb el punt 5.2.e) de la convocatòria, i que el propietari ni cap familiar seu fins al tercer grau de consanguinitat i/o afinitat està vinculat a l'entitat.
k) S'ha d'informar o comunicar a la Direcció General de Benestar Social a través del procediment corresponent a la seu electrònica, les altes i baixes de les persones usuàries del projecte. Les places que quedin vacants s'han de cobrir amb la major brevetat possible en un termini màxim de 15 dies. En cas de no cobrir les places vacants, en aquest termini no serà justificable la part corresponent al període que la plaça no estigui ocupada a partir del termini esmentat.
6. Despeses subvencionables i import de les subvencions
1. Únicament són subvencionables les despeses derivades del funcionament dels serveis que es detallen tot seguit:
a) Les despeses corrents corresponents a lloguer (no s'inclou la fiança ni les mensualitats de immobiliària); subministrament d'aigua, electricitat i gas; internet; comunitat de propietaris; taxa de residus sòlids urbans; assegurança de la llar i de responsabilitat civil. S'exclou d'aquestes despeses l'Impost de Bens Immobles. Només s'acceptaran les despeses anteriors estipulades al contracte de lloguer que corresponguin a l'arrendatari.
b) Les despeses del personal contractat per l'entitat amb un import màxim de 50.000,00 euros amb les especificacions següents:
- Tot el personal d'atenció directa als usuaris ha de disposar de titulació d'àmbit social i de la formació necessària per a l'exercici de les funcions i les activitats assignades al projecte.
- Les despeses del personal de direcció, administració i serveis generals contractat per l'entitat relacionades directament amb l'activitat subvencionada i indispensables per a la preparació o l'execució; l'import d'aquestes despeses no pot superar el 8 % de l'import total d'aquesta partida.
c) Les despeses derivades de la justificació mitjançant informe d'auditoria, sempre que no superin el 3 % de l'import del projecte aprovat.
2. L'import màxim que es pot sol·licitar per projecte per als dos anys d'execució és de 100.000,00 euros.
7. Presentació de sol·licituds, terminis i documentació
1. El termini per presentar les sol·licituds és de deu dies hàbils comptadors des de l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. Les persones interessades han de presentar la sol·licitud específica del procediment i la documentació adjunta, per mitjans electrònics, a través del tràmit telemàtic disponible a la Seu Electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
2. Cada sol·licitud de subvenció que es presenti ha de correspondre a un únic projecte, i s'ha de dur a terme un tràmit telemàtic diferent per a cada sol·licitud presentada.
3. Les entitats poden presentar un màxim de dues sol·licituds que es corresponguin a projectes diferents i que de manera individual compleixin totes les condicions de la convocatòria, si bé cada sol·licitud ha de donar resposta a una situació de necessitat d'atenció prioritària de les que disposa el punt 1.4 d'aquesta convocatòria.
4. Respecte als documents presentats en blanc, no es consideren defectes corregibles, sinó que continuaran amb la seva tramitació a l'efecte de la instrucció de l'expedient.
5. No es consideraran presentades, i no són un tràmit esmenable, les sol·licituds que es presentin per qualsevol altra via diferent al tràmit telemàtic específic.
6. Els impresos oficials de la sol·licitud i dels documents que s'han d'emplenar i presentar són a disposició de les persones interessades a la Seu Electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
7. A la sol·licitud (imprès 1) s'hi ha d'adjuntar la documentació següent:
a) Una còpia dels estatuts vigents de l'entitat degudament inscrits en el registre corresponent. En aquests estatuts hi ha de constar expressament la realització d'activitats, serveis o programes de l'àmbit social.
b) L'acreditació de la representació de la persona que signa la sol·licitud (acord de l'assemblea general, apoderament, certificat d'habilitació, etc.).
c) Una declaració responsable (imprès 2) signada per la persona representant de l'entitat, amb el contingut següent:
▪ Declaració responsable del fet que l'entitat sol·licitant no es troba en cap dels supòsits de prohibició o incompatibilitat per ser beneficiària de la subvenció establerts en l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions i la resta de la normativa aplicable.
▪ Declaració responsable del compliment de les obligacions establertes en l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions; l'article 16 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021; l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, i aquesta convocatòria.
▪ Declaració responsable de no haver estat objecte de sancions administratives fermes, ni de sentències fermes condemnatòries per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, en compliment de l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.
▪ Declaració responsable de complir l'obligació que estableix l'article 57 de la Llei orgànica 8/2021, de 4 de juny, de protecció integral a la infància i l'adolescència davant la violència.
▪ Declaració responsable de haver presentat la justificació, si pertoca, dels ajuts o les subvencions que hagin rebut anteriorment de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
▪ Declaració responsable de no estar sotmeses a cap procediment de reintegrament de subvencions públiques o a cap procediment sancionador.
▪ Declaració responsable de disposar, en el cas de disposar de personal contractat, d'un sistema de gestió preventiu en algunes de les modalitats previstes i d'un pla de prevenció de riscs laborals d'acord amb la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscs laborals.
▪ Declaració responsable de disposar, en cas que estiguin obligades per la normativa vigent, d'un pla d'igualtat, d'acord amb el que estipulen la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes; el Reial decret llei 6/2019, d'1 de març, de mesures urgents per a garantia de la igualtat de tracte i d'oportunitats entre dones i homes en el treball i l'ocupació, i la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat entre dones i homes.
▪ Declaració responsable de no incórrer en les prohibicions i limitacions establertes en la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes; la Llei 15/2022, de 12 de juliol, integral per a la igualtat de tracte i la no-discriminació; la Llei 4/2023, de 28 de febrer, per a la igualtat real i efectiva de les persones trans i per a la garantia dels drets de les persones LGTBI; la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar l'LGTBI-fòbia, i la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes de les Illes Balears o qualsevol altra d'aplicable, i no hagin estat objecte de sancions administratives fermes, ni de sentències condemnatòries per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.
▪ Declaració responsable de no haver comès, incitat o promocionat LGTBI-fòbia, incloent-hi la promoció o realització de teràpies de conversió, d'acord amb l'article 82 de la Llei 4/2023, de 28 de febrer, per a la igualtat real i efectiva de les persones trans i per a la garantia dels drets de les persones LGTBI.
▪ Declaració responsable de, en el cas de fundacions, estar al corrent en el compliment de les obligacions comptables amb el protectorat en el moment de presentar la sol·licitud.
▪ Declaració responsable del fet que l'entitat es troba al corrent en el compliment de les obligacions davant la Tresoreria General de la Seguretat Social i de les obligacions tributàries davant de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària i amb la hisenda de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Amb la signatura d'aquesta declaració s'entén atorgat el consentiment per demanar el certificat telemàtic justificatiu de les obligacions esmentades; en cas que l'entitat s'oposi a la consulta i l'obtenció d'aquestes dades, ha d'aportar aquest certificat.
▪ Declaració responsable de no haver sol·licitat o rebut cap altre ajut per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger, o, en cas contrari, una relació de les entitats a les quals ha sol·licitat una subvenció per aquesta finalitat o de les quals n'ha obtingut alguna, amb indicació de la quantia sol·licitada o concedida.
▪ Declaració responsable en què es faci constar l'adreça de la seu o la delegació permanent i activa a les Illes Balears.
▪ Declaració responsable del fet que l'entitat disposa de l'organització i la capacitat suficients i necessàries per garantir el compliment de l'activitat objecte de subvenció.
▪ Declaració responsable del fet que l'entitat ha desenvolupat programes o projectes d'atenció directa en matèria de serveis socials al territori de les Illes Balears, per atendre les necessitats d'alguns dels col·lectius del punt 1.4 de la convocatòria, amb un any d'antelació a la data de publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
d) Una declaració responsable de la veracitat de les dades bancàries aportades, tramitada vàlidament, d'acord amb el model de la Direcció General de Benestar Social (imprès 3), excepte que el compte ja estigui d'alta a la Comunitat Autònoma. En aquest cas, és suficient indicar on s'ha de fer el pagament. La titularitat del compte bancari ha de ser de l'entitat sol·licitant de la subvenció.
e) Un projecte tècnic signat electrònicament d'acord amb el model (imprès 4).
8. Les entitats que hagin presentat correctament tota la documentació requerida en altres convocatòries instruïdes per la Direcció General de Benestar Social, poden substituir els documents exigits en els apartats a), b), i d) del punt 7.7 per una comunicació identificativa (imprès 5) en la qual es faci constar que el contingut de la documentació no ha variat i continua vigent, amb indicació de l'expedient en què es troba.
9. En el cas que una entitat presenti més d'una sol·licitud, només ha d'aportar la documentació assenyalada en l'apartat 7.7 amb la primera, excepte pel que fa a la documentació requerida en l'apartat e), que s'ha d'adjuntar a cada sol·licitud.
10. La presentació de la sol·licitud per prendre part en aquest procediment implica el consentiment per al tractament de dades personals que s'hi incloguin, per poder-la tramitar.
11. La presentació de la sol·licitud implica l'acceptació de les prescripcions que conté aquesta convocatòria i de tota la normativa aplicable en matèria de subvencions.
8. Examen de la documentació
1. Els serveis tècnics de la Direcció General de Benestar Social examinaran les sol·licituds i la documentació que s'hi adjunta per determinar si s'adeqüen al que estableix aquesta convocatòria.
2. D'acord amb el que disposa l'article 21.5 de la Llei 39/2015, quan el nombre de sol·licituds formulades o de persones afectades pugui suposar un incompliment del termini màxim de resolució, l'òrgan competent per resoldre el procediment, a proposta raonada de l'òrgan instructor, o el superior jeràrquic de l'òrgan competent per resoldre el procediment, a proposta d'aquest òrgan, poden habilitar els mitjans personals i materials per complir el despatx adequat i dins el termini establert.
3. En el cas que les sol·licituds no compleixin els requisits legals o els que disposa aquesta convocatòria, o no incorporin la documentació esmentada en el punt 7, es requerirà l'entitat interessada perquè, en el termini de deu dies hàbils, esmeni el defecte o aporti la documentació que hi manca, amb indicació que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la petició. D'acord amb l'article 21 de la Llei 39/2015, es dictarà una resolució que declari el desistiment.
4. A més, l'òrgan instructor del procediment pot sol·licitar tota la documentació complementària que consideri necessària per avaluar correctament la sol·licitud.
5. Amb relació a la documentació que determinen els apartats anteriors, cal comunicar a la Direcció General de Benestar Social qualsevol modificació que es produeixi durant el període subvencionat fins que es presenti la justificació final del projecte.
9. Comissió Avaluadora
1. D'acord amb el que disposen l'article 19 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 11 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, es constitueix la Comissió Avaluadora, integrada pels membres següents:
a) President o presidenta: la cap del Servei de Serveis Socials de la Direcció General de Benestar Social, o la persona que delegui.
b) Vocals:
▪ La cap del Departament Jurídic de la Conselleria de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència, o la persona que delegui.
▪ La cap de la Unitat de Gestió Econòmica de la Conselleria de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència, o la persona que delegui.
▪ Dos tècnics facultatius de l'àrea social de la Direcció General de Benestar Social, un dels quals serà designat com a secretari o secretària de la Comissió Avaluadora.
2. En el cas que, d'acord amb el que estableix l'article 21.5 de la Llei 39/2015, s'habilitin mitjans personals per resoldre el procediment dins el termini, es pot ampliar el nombre de tècnics de les direccions generals que formen part de la Comissió.
10. Instrucció i resolució dels procediments. Òrgans competents
1. L'òrgan competent per instruir el procediment és la directora general de Benestar Social, que ha de dur a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per instruir i tramitar el procediment d'acord amb el que estableix l'article 16 del Text refós de la Llei de subvencions.
2. En tot cas, abans de la proposta de resolució, l'òrgan instructor pot donar audiència a les entitats interessades durant un termini de deu dies a l'efecte de proposar la millora de la sol·licitud i, en particular, la modificació del pressupost presentat per la persona o entitat sol·licitant o de les condicions i la forma de realització de l'activitat, sempre que això no perjudiqui terceres persones. S'entendrà que la persona o entitat interessada accepta la proposta formulada per l'òrgan instructor si s'hi expliciten clarament les modificacions corresponents i la persona o entitat sol·licitant no hi manifesta oposició, per escrit, en el termini indicat. En qualsevol altre cas, la sol·licitud s'ha de mantenir en els termes expressats per la persona o entitat sol·licitant en l'escrit inicial, sens perjudici de les correccions que, si escau, es desprenguin de l'escrit d'oposició que presenti.
3. D'acord amb els informes tècnics previs elaborats i signats individualment pel personal tècnic que forma part de la Comissió Avaluadora, la Comissió ha d'emetre l'informe global inicial que ha de servir de base a l'òrgan instructor per elaborar les propostes de resolució de concessió de subvencions. En aquest informe, la Comissió Avaluadora ha d'establir la llista dels possibles projectes beneficiaris ordenats per puntuació, com també la previsió de finançament dels projectes presentats.
4. D'acord amb l'informe de la Comissió Avaluadora, l'òrgan instructor del procediment iniciarà el tràmit d'audiència amb la formulació de la proposta de resolució provisional, perquè, en el termini màxim de deu dies hàbils comptadors des de l'endemà de la publicació de la proposta de resolució provisional en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, les entitats interessades puguin presentar al·legacions a la puntuació obtinguda pel projecte presentat.
5. Una vegada finalitzat el tràmit d'audiència i revisades les al·legacions presentades, l'òrgan instructor del procediment ha de formular, d'acord amb l'informe final de la Comissió Avaluadora, la proposta de resolució definitiva, perquè, en el termini de tres dies hàbils des de l'endemà de la notificació individual de la proposta de resolució definitiva, els interessats comuniquin l'acceptació o la renúncia a la proposta de resolució. En tot cas, es considera que l'entitat beneficiària accepta la proposta de resolució si no manifesta el contrari en el termini de tres dies hàbils comptadors des de l'endemà de la notificació.
6. En el cas que es produeixin renúncies i, si escau, d'acord amb el darrer incís del punt 11.5.e) d'aquesta convocatòria, l'òrgan instructor proposarà a l'entitat següent per ordre de puntuació, i així successivament, la concessió de l'ajut en funció del pressupost romanent. En el cas establert en el punt anterior, aquesta entitat també disposarà de tres dies per acceptar aquesta nova proposta o renunciar-hi.
7. Un cop s'hagin acceptat totes les propostes de subvenció escaients, l'òrgan instructor elevarà la proposta de resolució a l'òrgan competent per resoldre el procediment.
8. La consellera de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència dictarà les resolucions de concessió o de denegació dels ajuts corresponents a aquesta convocatòria. Es pot dictar una única resolució que detalli els beneficiaris, l'import dels ajuts i tots els drets i les obligacions que comporta la concessió.
9. El termini màxim per resoldre el procediment i publicar les resolucions és de sis mesos comptadors des de l'endemà que acabi el termini de presentació de sol·licituds. Si transcorre aquest termini i no es dicta una resolució expressa, la sol·licitud s'ha d'entendre desestimada.
10. La resolució motivada del procediment s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. Els ajuts concedits s'han de publicar en la Base de dades nacional de subvencions (BDNS), en compliment de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, amb expressió de la convocatòria, el programa i el crèdit pressupostari a què s'imputen, el beneficiari, la quantitat concedida i l'objectiu o finalitat de la subvenció, tal com determina l'article 45 de la Llei 39/2015.
11. Qualsevol alteració de les condicions exigides per concedir la subvenció i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajuts atorgats per altres administracions o ens públics o privats, estatals o internacionals, pot donar lloc a la modificació de la resolució de concessió.
11. Criteris de valoració i determinació de l'import de la subvenció
1. La concessió dels ajuts s'ha de regir pels principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no-discriminació, eficàcia en el compliment dels objectius fixats per l'òrgan o entitat que els atorga, i eficiència en l'assignació i la utilització dels recursos públics.
2. Els projectes de les entitats beneficiàries se seleccionaran d'acord amb el que disposen els articles 17.1 i 18 del Text refós de la Llei de subvencions.
3. En cap cas, l'import de la subvenció concedida no pot ser superior a la quantia sol·licitada.
4. En cap cas, l'import de les subvencions concedides no pot ser d'una quantia que, aïlladament o en concurrència amb subvencions o ajuts d'altres administracions o ens públics o privats, tant estatals com internacionals, superi el cost total de l'activitat que l'entitat sol·licitant ha de dur a terme.
5. La Comissió Avaluadora ha d'aplicar el procediment de valoració i determinació de l'import de la subvenció que s'especifica a continuació.
a) Els criteris de valoració de les sol·licituds que compleixin els requisits que estableix aquesta convocatòria són els que es detallen a continuació:
|
Bloc 1. Qualitat tècnica del projecte (màxim 43 punts) |
|
1.1. Definició del projecte (màxim 5 punts) |
|
|
1.2. Justificació del projecte (màxim 5 punts) |
|
|
1.3. Context territorial en que es desenvolupa el projecte (màxim 5 punts) |
|
|
1.4. Descripció de les característiques sociofamiliars de les persones participants (factors de vulnerabilitat, edat, sexe, discapacitat, dependència, situació sociofamiliar i d'altres) i la seva relació amb les situacions de necessitat sobre les quals es pretén actuar (màxim 5 punts) |
|
|
1.5. Presentació de l'objectiu general i dels objectius específics (màxim 5 punts) |
|
|
1.6. Descripció detallada de les activitats en relació amb els objectius plantejats, els instruments d'avaluació i els indicadors d'avaluació (màxim 10 punts) |
|
|
1.7. Previsió d'un pla d'estalvi per la persona usuària del servei una vegada finalitza al projecte (màxim 5 punts) |
|
|
1.8. Atenció directa per habitatge (màxim 3 punts) |
|
|
Bloc 2. Capacitat operativa i tècnica de l'entitat sol·licitant (màxim 27 punts) |
|
2.1. Experiència de l'entitat en l'execució de projectes de caire social en atenció directa als col·lectius del punt 1.4 de la convocatòria. Es valorarà a partir de la data que consti en el certificat dels anys de funcionament i fins al moment de la publicació de la convocatòria (màxim 5 punts) |
|
|
2.2. Experiència de l'entitat en l'execució de projectes relacionats amb habitatge (màxim 6 punts) |
|
|
2.3. Pla de formació per al personal. Amb la sol·licitud s'ha d'aportar el pla de formació (màxim 3 punts) |
|
|
2.4. Pla d'Igualtat. Amb la sol·licitud s'ha d'aportar el pla d'igualtat (màxim 3 punt) |
|
|
2.5. Inscripció al cens de voluntariat (màxim 3 punts) |
|
|
2.6. Certificació de qualitat. S'haurà d'aportar el certificat corresponent amb la sol·licitud (màxim 3 punts) |
|
|
2.7. Treball en xarxa amb altres recursos, entitats o serveis públics. Amb la sol·licitud s'han d'aportar els documents oficials de compromís de col·laboració amb altres recursos, signats i acreditats (màxim 4 punts) |
|
b) Per determinar l'import de la subvenció, s'ha de valorar cada sol·licitud de 0 a 70 punts, d'acord amb els criteris que estableix la taula anterior.
c) La puntuació mínima necessària perquè una sol·licitud pugui accedir a la subvenció és de 35 punts, sempre que al Bloc 1 s'hagi obtingut una puntuació mínima de 22 punts.
d) Si la suma dels imports sol·licitats per totes les sol·licituds presentades a la convocatòria que hagin obtingut la puntuació mínima establerta en l'apartat anterior no supera l'import màxim previst en el punt 3, s'ha d'atorgar a les entitats el 100 % de l'import sol·licitat.
e) En el cas que la suma dels imports sol·licitats per totes les sol·licituds presentades a la convocatòria que hagin obtingut la puntuació mínima superi l'import màxim previst en el punt 3 d'aquesta convocatòria, s'han d'aplicar les regles següents:
▪ Per a aquelles entitats que presentin més d'una sol·licitud de subvenció, es valoraran totes, ordenant-les de major a menor puntuació. La sol·licitud que hagi obtingut més puntuació serà susceptible de rebre subvenció, en una primera ronda de repartiment de crèdit entre totes les sol·licituds presentades. La resta de sol·licituds de les entitats quedaran pendents, perquè en el cas que hi hagi romanent de crèdit després d'aquesta primera ronda, es pugui repartir en futures rondes (fins a un màxim de dos, segons el nombre de sol·licituds que faci cada entitat).
En el cas que hi hagi un empat a punts entre sol·licituds d'una mateixa entitat es considerarà com a primera opció la primera per l'ordre d'entrada.
▪ Una vegada valorades les sol·licituds, d'acord amb els criteris de valoració, s'ordenaran segons la puntuació obtinguda tots els projectes, diferenciant els que s'enquadraran dins de la primera ronda, d'aquells altres que s'enquadraran en futures rondes. Per tal de determinar l'import concedit es tendrà en compte el següent:
— En el cas que la suma dels imports sol·licitats a la primera ronda siguin inferiors a l'import total de la convocatòria, s'atribuirà a les entitats beneficiàries tota la subvenció sol·licitada. El romanent de crèdit es repartirà a les següents rondes seguint el mateix criteri fins que s'esgoti el crèdit de la convocatòria.
— En el cas que la suma dels imports sol·licitats a la primera ronda sigui superior a l'import total de la convocatòria, es concedirà el 100 % dels imports sol·licitats, per ordre, fins esgotar el crèdit.
▪ La darrera sol·licitud subvencionable, d'acord amb l'ordre de prelació establert i segons el que disposa l'apartat anterior, es pot finançar per un import inferior al 100 % de la quantia sol·licitada, per poder executar tot el pressupost assignat a la convocatòria. En cas que l'entitat proposada en darrer lloc com a beneficiària rebutgi la proposta de resolució, tal com indiquen els punts 10.5 i 10.6 d'aquesta convocatòria, es notificarà successivament i individualment a les entitats següents, per ordre de prelació de la llista de sol·licituds excloses, fins que alguna l'accepti expressament i s'exhaureixi d'aquesta manera el pressupost de la convocatòria.
▪ En cas d'empat entre les puntuacions de les sol·licituds, es donarà prioritat a la sol·licitud que tengui una puntuació més alta en el Bloc 1.
▪ Si persisteix l'empat, s'atendrà la puntuació més alta obtinguda en la els criteris següents, segons l'ordre successiu següent:
1. Criteri 1.2.
2. Criteri 1.6.
3. Criteri 1.7.
4. Criteri 1.5.
5. Criteri 1.4.
6. Criteri 1.1.
7. Criteri 1.8.
8. Criteri 1.3.
▪ En cas que, així i tot, persisteixi l'empat entre diferents entitats en qualsevol de les línies, es donarà prioritat a l'ordre d'entrada de la sol·licitud.
▪ La resta de sol·licituds que superin la puntuació mínima establerta al punt 11.5.b) es poden finançar en cas d'ampliació del crèdit disponible per a aquesta finalitat.
▪ En el cas que, repartits tots els imports sol·licitats d'acord amb el procediment anterior, quedi un romanent de crèdit a la convocatòria, es podrà repartir aquest import entre les entitats que no hagin arribat a la puntuació mínima establerta per al Bloc 1, però hagin assolit un mínim de 35 punts en total. El repartiment del romanent es farà seguint les mateixes regles descrites en els apartats anteriors, seguint, en qualsevol cas, l'ordre de prelació de la puntuació obtinguda.
12. Pagament dels ajuts
1. Per finançar el funcionament dels projectes, es faran dos pagaments, corresponents a cada una de les anualitats:
a) El primer pagament de la subvenció serà del 50 % de l'import concedit i es farà anticipadament, durant l'exercici de 2025, en concepte de bestreta, amb exempció, per a l'entitat beneficiària, de presentar cap tipus de garantia de la quantitat que se li anticipa, de conformitat amb l'article 25.3.b) del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
b) El segon pagament de la subvenció serà del 50 % de l'import concedit i es farà anticipadament, durant el darrer trimestre de l'any 2026, en concepte de bestreta, amb exempció, per a l'entitat beneficiària, de presentar cap tipus de garantia de la quantitat que se li anticipa, de conformitat amb l'article 25.3.b) del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
2. Els pagaments prevists en el punt 12.1 suposen una bestreta acumulada superior al 75 % de l'import màxim establert en aquesta convocatòria, encara que no s'ha de presentar cap tipus de garantia, segons l'article 37.2 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 25.3 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Atès que les entitats sol·licitants de les subvencions objecte d'aquesta convocatòria han d'estar inscrites en el Cens d'organitzacions del tercer sector de les Illes Balears, de conformitat amb la Llei 3/2018, de 29 de maig, del tercer sector d'acció social, no és necessari que el Consell de Govern autoritzi la bestreta.
13. Justificació
1. L'entitat beneficiària ha de justificar el 100 % del projecte aprovat en el termini màxim tres mesos després de la finalització del projecte.
2. Les subvencions s'han de justificar necessàriament mitjançant la modalitat de compte justificatiu amb un informe d'auditoria i d'acord amb els requisits que estableix l'article 21 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021.
A l'informe d'auditoria s'ha d'adjuntar el compte justificatiu, de conformitat amb el que disposa l'article 21 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, el qual ha de contenir la informació següent:
a) Una memòria explicativa del compliment de la finalitat de l'acció, l'activitat o el projecte subvencionat, amb indicació de les activitats duites a terme i dels resultats obtinguts, que ha d'incloure:
▪ Un certificat del representant legal de l'entitat que acrediti la realització total i efectiva de l'activitat d'acord amb la sol·licitud presentada i l'aplicació dels fons percebuts a la finalitat que hagi servit de fonament a la concessió de la subvenció.
▪ Un informe tècnic complet i detallat del projecte executat i una avaluació, d'acord amb el model que facilita la Direcció General de Benestar Social (disponible a la Seu Electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears).
▪ Un certificat en què s'indiqui per a cada habitatge les dates d'alta i baixa de cada persona beneficiària del projecte.
▪ Els elements publicitaris (cartells, fullets, etc.) en els quals consti la col·laboració de la Conselleria de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència i els fons procedents de l'IRPF, d'acord amb els punts 5.1.l), m) i n) d'aquesta convocatòria, amb una fotografia adjunta.
b) Una memòria econòmica justificativa de les despeses subvencionables, que ha de contenir, com a mínim, un estat representatiu de les despeses efectuades en la realització de les activitats subvencionades, agrupades degudament, i, si escau, les quanties inicialment pressupostades i les desviacions esdevingudes.
c) Un informe de revisió del compte justificatiu, que ha de fer i signar un auditor inscrit com a exercent en el Registre oficial d'auditors de comptes, dependent de l'Institut de Comptabilitat i Auditoria de Comptes, que ha de garantir, mitjançant un examen independent, que la persona o entitat beneficiària ha duit a terme l'activitat subvencionada i ha complert els requisits perquè es pugui fer el pagament.
Les normes d'actuació dels auditors i l'abast i el contingut de l'informe d'auditoria per a la justificació econòmica s'estableixen en el document disponible a la Seu Electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
L'actuació dels auditors de comptes en els treballs de revisió de comptes justificatius de subvencions s'ha de fer d'acord amb l'Ordre EHA/1434/2007, de 17 de maig, per la qual s'aprova la norma d'actuació dels auditors de comptes en la realització dels treballs de revisió de comptes justificatius de subvencions, en l'àmbit del sector públic estatal, en relació amb l'article 74 del Reglament de la Llei general de subvencions.
d) Una declaració responsable de l'entitat, actualitzada en la data de la justificació, de no haver sol·licitat ni rebut cap altre ajut per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger, o bé, en cas contrari, una relació de les entitats a les quals s'ha sol·licitat una subvenció per a la mateixa finalitat o de les quals se n'ha obtingut alguna, amb indicació de la quantia sol·licitada o concedida.
3. L'aplicació dels fons percebuts no s'entendrà del tot justificada fins que no s'hagi acreditat, com a mínim, l'import del projecte aprovat, amb independència de l'import de la subvenció concedida.
4. Les factures, les nòmines i els altres documents acreditatius de l'activitat duita a terme han de tenir una data compresa entre la data de publicació al BOIB de la resolució de concessió i la data de finalització del projecte. Les factures justificatives de l'informe d'auditoria poden tenir com a data límit tres mesos després de la finalització del projecte. També s'admeten les factures amb data límit d'un mes després de la finalització del projecte, sempre que els serveis o subministraments s'hagin prestat dins el període d'execució del projecte.
5. Els justificants de pagament de les factures, les nòmines i els altres documents acreditatius de l'activitat duita a terme han de tenir una data anterior als tres mesos després de la finalització del projecte.
6. Les entitats beneficiàries de la subvenció disposen d'un termini màxim de quinze dies hàbils, des de l'endemà de la notificació per mitjans electrònics a aquest efecte, per esmenar els defectes en la justificació de la subvenció.
14. Ampliació del termini d'execució i de justificació de la subvenció
1. D'acord amb l'article 32 de la Llei 39/2015, i pel que fa al termini de justificació final de les accions, les entitats beneficiàries de la subvenció en poden demanar una ampliació, que no pot excedir la meitat del termini concedit inicialment.
2. D'acord amb l'article 15 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, es pot ampliar el termini de justificació final de les accions, d'ofici o a instància de part, per mitjà d'una resolució motivada de l'òrgan competent per resoldre el procediment, sempre que amb això no es perjudiquin drets de terceres persones i es respecti la normativa aplicable. La sol·licitud d'ampliació d'aquest termini s'ha de presentar com a màxim un mes abans de la finalització del termini de justificació establert al punt 13.1 de la convocatòria.
3. En el cas que l'òrgan competent resolgui acceptar la sol·licitud d'ampliació del termini de justificació de la subvenció, tant les factures de l'informe d'auditoria com el pagament poden tenir com a data límit la data d'ampliació del termini de justificació de la subvenció.
15. Formes de justificació admissibles
1. Són formes de justificació admissibles les següents:
a) Despeses de lloguer: còpia del contracte de lloguer i rebuts o justificants corresponents de transferència bancària.
b) Despeses de l'habitatge (subministrament d'aigua, electricitat i gas; internet; comunitat de propietaris; taxa de residus sòlids urbans): originals o còpies digitalitzades de factures amb IVA o documents acreditatius del pagament davant les institucions i els organismes, degudament legalitzats.
c) Despeses d'assegurances de llar i de responsabilitat civil: document de resguard de l'alta i la vigència de l'assegurança i document bancari o factura del pagament.
d) Personal contractat: originals o còpies digitalitzades de nòmines, justificants d'ingrés de les quotes de la Seguretat Social i d'ingrés de les retencions de l'IRPF.
e) Despeses d'auditoria: originals o còpies digitalitzades de factures amb IVA o documents acreditatius del pagament davant les institucions i els organismes, degudament legalitzats.
2. En tots els documents justificatius de la subvenció hi han de constar, de manera clara i inequívoca, el nom i el NIF de l'entitat beneficiària de la subvenció.
3. A l'efecte de la justificació, s'admeten tots els certificats i rebuts digitals expedits per entitats bancàries, empreses de subministraments, administracions públiques, etc., descarregats dels llocs web o tramesos per correu electrònic.
4. Quan l'import de la despesa subvencionable superi les quanties que la legislació estatal en matèria de contractes del sector públic estableix per als contractes menors, el beneficiari ha de sol·licitar com a mínim tres ofertes de proveïdors diferents, amb caràcter previ a la contracció del compromís per executar l'obra, prestar el servei o lliurar el bé, llevat que, per les característiques especials de la despesa, no hi hagi en el mercat un nombre suficient d'entitats que el subministrin o el prestin, o llevat que la despesa s'hagi efectuat amb anterioritat a la sol·licitud de la subvenció. L'elecció entre les ofertes presentades, que s'han d'aportar en la justificació o, si escau, en la sol·licitud de la subvenció, s'ha de fer d'acord amb els criteris d'eficiència i economia i s'ha de justificar expressament en una memòria quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.
16. Subcontractació
D'acord amb el que preveu l'article 25 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021:
• La persona o entitat beneficiària pot subcontractar fins al 100 % de l'execució de l'activitat subvencionada, sempre que això impliqui un valor afegit al contingut de l'activitat, d'acord amb els límits i les condicions que disposa l'article 38 del Text refós de la Llei de subvencions.
• Quan la subcontractació no superi el 50 %, la persona o entitat sol·licitant de la subvenció ha de presentar un informe explicatiu dels motius pels quals s'ha de recórrer a la contractació d'activitats amb tercers.
• Si l'activitat concertada amb tercers excedeix el 20 % de l'import de la subvenció i l'import és superior a 60.000,00 euros o superior al 50 %, independentment de la quantia, a més de la prescripció esmentada en l'apartat anterior, la subcontractació està sotmesa al compliment del requisits següents:
a) Que el contracte se subscrigui per escrit.
b) Que l'òrgan competent per concedir la subvenció autoritzi prèviament la formalització d'aquest contracte.
Les despeses d'assessoria jurídica i notarials que pertoquin, derivades de la formalització del contracte subscrit per a la subcontractació, tenen la consideració de despesa subvencionable.
• Els subcontractistes han de subscriure i lliurar a la persona o entitat beneficiària, a més de les factures o els documents equivalents, un estat amb el detall dels costs per naturalesa econòmica i, si escau, del benefici derivat de la realització de l'activitat subcontractada, que s'ha de mantenir a disposició dels òrgans competents per comprovar i controlar l'aplicació de la subvenció.
17. Avaluació i control
1. Les persones o entitats beneficiàries queden sotmeses a les mesures de comprovació i fiscalització que estableix la legislació de finances i pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears quant a la concessió i el control dels ajuts públics. A més, han de facilitar tota la informació que els requereixin l'òrgan instructor, la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern, com també l'accés a les activitats del projecte subvencionat de les persones de la Direcció General de Benestar Social responsables de fer-ne el seguiment.
2. L'ocultació de qualsevol informació sobre els requisits dona lloc a la denegació o a la revocació de l'ajut atorgat, sens perjudici de les responsabilitats que se'n puguin derivar.
18. Revocació dels ajuts concedits
1. Llevat del supòsit de modificació de la resolució de concessió, d'acord amb l'article 27 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, l'alteració, intencionada o no, de les condicions que s'han de tenir en compte per concedir la subvenció, l'incompliment total o parcial de les obligacions o dels compromisos que ha de complir la persona o entitat beneficiària i, en tot cas, l'obtenció de subvencions incompatibles, prèviament o posteriorment a la resolució de concessió, són causes de revocació, total o parcial, de la subvenció atorgada.
2. La revocació de la subvenció s'ha de dur a terme mitjançant una resolució de modificació de la resolució de concessió, que n'ha d'especificar la causa, com també la valoració del grau d'incompliment, i ha de fixar l'import que, si pertoca, ha de percebre la persona o entitat beneficiària. A aquest efecte, s'entén per resolució de modificació la resolució de pagament dictada en el procediment d'execució pressupostària que tengui tots aquests requisits. No obstant això, en els casos en què, com a conseqüència de l'abonament previ de la subvenció, la persona o entitat beneficiària n'hagi de reintegrar la totalitat o una part, no s'ha de dictar cap resolució de modificació i s'ha d'iniciar el procediment de reintegrament corresponent. A aquest efecte, s'han de tenir en compte el principi general de proporcionalitat i els criteris de gradació que estableix l'article 28 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021.
19. Reintegrament dels ajuts concedits
1. L'entitat beneficiària ha de reintegrar totalment o parcialment les quanties rebudes i, si correspon, l'interès de demora, en els casos que estableix l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions.
2. Les causes i l'import del reintegrament, total o parcial, de la subvenció, així com el procediment per exigir-lo, es regeixen pel que estableixen l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions i la normativa reglamentària de desplegament, i s'han de tenir en compte els criteris de gradació a què es refereix l'article 28 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021.
3. En el cas que la causa del reintegrament determini la invalidesa de la resolució de concessió, s'ha de revisar prèviament aquesta resolució en els termes establerts en l'article 25 del Text refós de la Llei de subvencions i en la resta de disposicions aplicables.
20. Compatibilitat
1. Les subvencions que s'atorguin d'acord amb aquesta convocatòria són compatibles amb les que puguin atorgar altres administracions o entitats públiques o privades, excepte les que pugui atorgar l'Administració General de l'Estat mitjançant la convocatòria del tram estatal per dur a terme activitats d'interès general amb càrrec a l'assignació tributària de l'impost sobre la renda de les persones físiques.
2. Les subvencions que s'atorguin d'acord amb aquesta convocatòria no poden finançar actuacions contractades o concertades amb qualsevol administració. Poden ser objecte de finançament actuacions amb usuaris de serveis concertats o contractats sempre que formin part de projectes diferenciats i amb entitat pròpia, i que, per tant, siguin actuacions complementàries i clarament diferenciades en el contingut, els objectius específics i els recursos aplicats de les que estiguin incloses en el contracte o concert corresponent.
3. D'acord amb l'article 3 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, l'import de la subvenció no pot ser d'una quantia que, aïlladament o en concurrència amb altres ajuts de la mateixa administració o altres entitats públiques o privades, superi el cost de l'activitat que l'entitat beneficiària ha de dur a terme.
21. Règim d'infraccions i sancions
Les infraccions i les sancions que, si escau, es poden derivar de la concessió de les subvencions que preveu aquesta convocatòria es regeixen pel que estableix el títol V del Text refós de la Llei de subvencions i d'acord amb el procediment que recull l'article 62 del mateix text legal.
22. Normativa aplicable
En tot el que no disposa aquesta convocatòria s'han d'aplicar l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 i el Text refós de la Llei de subvencions.
23. Protecció de dades personals
Els tractaments de dades de caràcter personal de les persones físiques es duran a terme amb subjecció estricta al que es disposa en el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE (Reglament general de protecció de dades); en la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades Personals i Garantia dels Drets Digitals, i en la resta de la normativa sobre protecció de dades personals.