Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EMPRESA, AUTÒNOMS I ENERGIA

Núm. 652572
Resolució del conseller d’Empresa, Autònoms i Energia, a proposta del director general d’Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic sobre l’autorització administrativa prèvia, la declaració de projecte industrial estratègic i l’avaluació d’impacte ambiental del parc fotovoltaic Puntiró Hive II de 40.000 kW, ubicat al polígon 37 parcel·la 211 de Palma

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El 9 de setembre de 2025 el director general d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic ha formulat la proposta de resolució següent:

Fets

1. El 14 de novembre de 2022 va tenir entrada a la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic un escrit de l'empresa SUN HIVE 94 SL en pel qual sol·licitava la tramitació de l'autorització administrativa, la declaració de projecte industrial estratègic i l'avaluació d'impacte ambiental ordinària del parc fotovoltaic Puntiró Hive II.

2. El 14 de desembre de 2022, la DG d'Energia i Canvi Climàtic va declarar l'admissió a tràmit de la sol·licitud de l'autorització administrativa prèvia.

3. El 22 de febrer de 2023 el promotor va presentar una modificació motivada pel canvi en el traçat de la línea d'evacuació i el pressupost d'execució que inclou:

o Una nova Avaluació d'Impacte Ambiental Ordinària que substitueix la presentada el 27 de juliol de 2.022 i que contempla l'anàlisi ambiental del nou traçat proposat.

o Un nou Projecte tècnic visat el 23 de febrer de 2.023 que elimina del seu contingut la descripció de la línia d'evacuació i introdueix una modificació en el pressupost d'execució.

o Un nou projecte tècnic únicament de la línia d'evacuació visat el 23 de febrer de 2.023.

o Una nova Memòria Agronòmica que inclou un aclariment més detallat de les mesures compensatòries proposades.

4. El 16 de març de 2023 es va notificar al promotor un ofici de deficiències.

5. El 28 de març de 2023 el promotor va aportar  una modificació del projecte (visat núm. 2023/1685 de 27/03/23) en què es corregeix el pressupost d'execució material.

6. El 31 de març de 2023 es va notificar el promotor un segon ofici de deficiències.

7. El 5 d'abril de 2023 el promotor va presentar un escrit per tal d'esmenar les anomalies del punt anterior.

8. El 7 de juny de 2023 es varen iniciar les consultes a les administracions i entitats afectades.

9. El 23 de juny de 2023 el Servei de Planificació al Medi Natural de la Direcció General d'Espais i Biodiversitat va informar el següent:

[...] us comunic que el projecte no està dins Xarxa Natura 2000 ni dins cap espai natural protegit. Per tant, no és perceptiu l'informe d'avaluació de les repercussions ambientals al que fa referència l'article 39 de la Llei 5/2005, de 26 de maig, per a la conservació dels espais de rellevància ambiental (LECO).

10. El 27 de juny de 2023 el Servei de Canvi Climàtic va emetre un informe que conclou

  • El projecte s'alinea amb els objectius establerts a la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica, en matèria de reduccions emissions de CO2, així com de autosuficiència energètica, establertes a la llei esmentada, i per tant té un impacte positiu sobre el tipus de consum energètic.
  • S'han de seguir les mesures preventives que estableix l'EIA per a minimitzar les emissions de contaminants atmosfèrics.
  • No es consideren necessàries mesures preventives específiques per a disminuir la vulnerabilitat davant riscos climàtics del projecte.
  • Es recomana la instal·lació d'un sistema d'emmagatzematge energètic conforme l'estipulat a l'article 43 de la Llei 10/2019.

11. El 29 de juny de 2023, es va publicar en el BOIB número 88 la informació pública de la tramitació del projecte per un termini de trenta dies.

12. El 29 de juny de 2023 el Servei d'Explotació i Conservació del Consell de Mallorca va notificar un informe que recull el següent:

1. Els projectes han d'anar signats per tècnics competents.

2. Es pot consultar i descarregar l'esmenat domini públic a l'apartat “Consulta domini públic viari” de l'enllaç https://web.conselldemallorca.cat/carreteras

3. D'acord amb l'article 31 de la Llei 5/1990 de Carreteres de la CAIB, serà preceptiu l'informe de l'organisme titular de la carretera per a la posada en marxa de qualsevol activitat nova o modificació de l'existent que sorgeixi a l'entorn de la carretera i que la pugui afectar directament o indirecta a les zones limitades per unes línies longitudinals paral·leles a les arestes exteriors de l'explanació i a una distància de cinquanta (50) metres per a vies de dos (2) carrils de les xarxes primària i secundària.

Per tant, no es preceptiu informar sobre aquella part del parc fotovoltaic i la línia d'evacuació situats més enllà de 50 metres de l'aresta exterior de l'esplanació de les carreteres Ma-3017, Ma-3010 i Ma-3011.

3. D'acord amb l'article 31.2 de la Llei 5/1990 de Carreteres de la CAIB, es defineix com a zona de protecció de la carretera la compresa entre dues línies longitudinals paral·leles a les arestes d'explanació i a una distancia d'aquestes de devuit (18) metres a les carreteres de dos (2) carrils de les xarxes primària i secundària. A la zona de protecció no es podran realitzar obres ni es permetran més usos que els compatibles amb la seguretat vial.

Per tant, s'informa favorablement les instal·lacions (plaques fotovoltaiques, instal·lacions contra-incendi, edifici d'inversor + transformador i subestació) del parc fotovoltaic per ser més enllà d'aquesta distància.

4. D'acord amb l'article 33.3.a de la Llei 5/1990 de Carreteres de la CAIB, les labors agrícoles no tindran cap restricció fora de la zona de domini públic, excepte en el cas que, amb aquestes, es pugui veure compromès el trànsit; en concret, serà preceptiva l'autorització de l'organisme titular de la carretera per a la plantació o tala d'arbrat i la recollida i evacuació dels productes quan es fan a una distància menor de tres (3) metres de l'aresta de l'esplanació i aquesta pugui veure's afectada, i l'interessat haurà de presentar una memòria descriptiva de les activitats que prevegi i de les mesures a prendre per preservar la seguretat de l'usuari de la carretera. Es prohibeixen els regatges que, amb vents inferiors a 30 km/h puguin afectar la calçada.

Per tant, la barrera vegetal perimetral confrontada a la carretera Ma-3011 haurà de recular-se més enllà de cinc (5) metres des de l'aresta exterior de l'esplanació de l'esmentada carretera.

5. D'acord amb l'article 33.3.e de la Llei 5/1990 de Carreteres de la CAIB, sota la calçada, els encreuaments s'han de fer per la solera de les obres de fàbrica existents, en galeries o tubs disposats prèviament a aquest efecte o construïdes amb mitjans que no alterin el paviment; excepcionalment, es podran autoritzar rases en la calçada per raons d'urgència o necessitat, o prèviament a una obra de renovació del paviment existent.

Per tant, tenim les següents situacions:

a) Per al creuament a la carretera Ma-3011 PK 10+400 amb reforç de fer programat, el creuament podrà executar-se amb l'obertura de síquia, complint les següents condicions:

a.1. El termini d'execució no serà major de dos (2) dies.

a.2 El tall del paviment es farà amb serra de disc.

a.3 La profunditat mínima de la cara superior de la conducció serà d'un (1) m. respecte de la rasant de la calçada o voravia.

a.4 La síquia es tancarà completament amb formigó HM-20.

a.5 El traçat serà el més perpendicular possible a l'eix de la carretera. Per a la coronació de la síquia, prèviament es fressarà un tram de CINC (5) metres a tota l'amplària de la carretera, estenent-se com a capa de rodada un aglomerat asfàltic porfíric compactat tipus BBTM 11B PMB 45/80-65 d'espessor 3 cm ó AC16 bin B50/70 S d'espessor 5 cm.

a.6 S'haurà de segellar les juntes en calent amb material bituminós.

a.7 Abans d'estendre la mescla bituminosa s'haurà de realitzar un bon agranat de la superfície per a llevar la brutícia i/o la pols i també s'haurà de realitzar un bon reg d'adherència, tant a la base com a les parets verticals generades al tallar el paviment existent.

a.8 Les tapes i arquetes de registre en cap cas estaran sobre la calçada.

a.9 S'haurà de reposar la senyalització horitzontal afectada per les obres, inclosa la part embrutada i un mínim de cinc (5) metres a cada costat de la síquia amb pintura que compleixi els requisits de característiques físiques i de durabilitat del apartat 700.3 del PG3.

a.10 S'haurà de reposar la senyalització vertical afectada per les obres.

b) Per al creuament a la carretera Ma-3010 PK 3-900 el creuament haurà d'executar-se amb perforació dirigida, complint les següents condicions:

b.1 El traçat en planta haurà de ser el més perpendicular possible al tronc de la carretera.

b.2 El gàlib mínim vertical baix qualsevol punt de les diferents zones de la plataforma, serà de DOS (2) metres mesurats des de la clau de la baina de protecció que assegurarà mantindre l'estat tensional del terreny.

b.3 Els pous d'atac i recepció, així com arquetes de canvi de direcció, sent totes elles no enregistrables, o fites delimitadores, hauran de situar-se a una distància mínima de TRES (3) metres des de l'aresta exterior de l'esplanació en carreteres de dos (2) carrils de les xarxes primària i secundària.

b.4 Per a profunditats superiors a tres (3) metres s'haurà d'allunyar els pous d'atac i recepció de l'aresta exterior de l'esplanació, la mateixa profunditat excavada o establir un sistema de contenció del terreny.

b.5 En cap cas s'afectarà a altres estructures i instal·lacions existents, sent la seva reposició a càrrec del sol·licitant.

b.6 Finalitzats el treballs, s'haurà de restablir el terreny al seu estat original.

6. D'acord amb l'article 33.3.e de la Llei 5/1990 de Carreteres de la CAIB, per a la implantació o la construcció de les infraestructures imprescindibles per a la prestació de serveis d'interès públic com a xarxes de transport i/o distribució de gas, energia elèctrica, hidràuliques, telecomunicacions i similars, es poden autoritzar a una distància no inferior als TRES (3) metres de l'aresta d'esplanació de la carretera, fora de la zona de domini públic. Per tant, per a carreteres de dos carrils (Ma-3017 PK 1+350 a PK 1+650 i Ma-3011 PK 10+300 a PK 10+400), tota la canalització soterrada paral·lela a aquesta carretera, les fites de senyalització i les arquetes hauran de situar-se més enllà de tres (3) metres de l'aresta d'esplanació de la carretera (és l'aresta exterior de l'esplanació) i sense afectar al possible talús existent, en cap cas. En tot cas, haurà d'haver una franja de tres (3) metres mesurada des del final de l'aglomerat, lliure i expedita de qualsevol canalització, i en cas d'existir un altra que impedeixi mantindré aquesta franja de tres (3) metres lliures, la nova canalització objecte d'aquesta sol·licitud haurà de recular-se sempre cap a en fora de la carretera.

En aquest cas, per al nivell de detall dels plànols presentats no es possible determinar el compliment d'aquesta condició havent de traçar la línia d'evacuació (entre Puntiró I i II així com la línia fins a la subestació de Son Orlandis) complint aquestes distàncies.

7. D'acord amb l'article 35.1 de la Llei 5/1990 de Carreteres de la CAIB, es prohibeix la construcció de nous accessos a les carreteres de les xarxes primària i secundària. Per tant, com ja existeix un accés a les proximitats de la subestació dins el polígon 37 parcel·la 211, no es autoritzable l'obertura d'un de nou.

8. Prèviament a l'inici de les obres hauran de recaptar la pertinent autorització del Departament de Mobilitat i Infraestructures i hauran de presentar el corresponent projecte constructiu.

13. El 4 de juliol de 2023 la Direcció General d'Emergències i Interior va emetre un informe favorable que conclou:

[...] s'informa favorablement tot i que s'ha de redactar i implantar el pla d'autoprotecció envers el risc d'incendi forestal i se'n definiran els accessos i es garantirà l'arribada i maniobra de vehicles pesants, d'acord amb la normativa sectorial vigent per a aquest tipus d'instal·lació.

14. El 6 de juliol de 2023 l'Ajuntament de Marratxí va emetre un informe desfavorable els motius del qual són els següents:

El traçat de la línia tendrá un impacte negatiu molt significatiu sobre el manteniment i la implantació de nous serveis bàsics urbans a les zones afectades de Sa Cabaneta i Pòrtol. En alguns indrets serà inviable la implantació de determinats serveis bàsics urbans, ja que són vials estrets, poc consolidats i amb serveis deficients. S'afecten vials estructurals (carrer Major de Pòrtol), sense alternativa de circulació per dins del terme municipal.

 

2. El projecte i l'estudi d'impacte ambiental no valoren adequadament les alternatives al traçat de la línia i no s'han tengut en compte els residents de la zona urbana de Marratxí. Es considera que la metodologia de ponderació de la conveniència de cada alternativa únicament està ajustada a la proposta que permet executar la línea d'evacuació d'una forma més ràpida. De les alternatives sembla que es valora més positivament fer un recorregut de 10 km, afectant zona urbana i residents, per evitar un tram en sòl rústic de tan sols 1,4 km en paral·lel a la Ma-3017 (encreuament de la Ma-3011 fins a la subestació de Son Orlandis).

15. El 27 de juliol de 2023 Red Elèctrica de España, SA (REE) va presentar un informe en què s'indiquen les afectacions amb la línia de transport aèria.

16. El 28 de juliol de 2023, la representant del Grup Municipal Més per Palma va presentar al·legacions als projectes Puntiró Hive I i II perquè no poden ser considerats com a projectes industrials estratègics, i per tant, haurien de seguir el tràmit ordinari d'interès general.

17. El 3 d'agost de 2023 la Federació d'Associacions de Veïns de Palma, va presentar al·legacions als dos projectes mitjançant les quals sol·liciten que no es declarin com a projecte industrial estratègic i es desestimin.

18. .El 3 d'agost de 2023 el Servei de Patrimoni Històric del Consell de Mallorca va notificar un primer informe que conclou

Segons consta a les nostres bases de dades, a la referència cadastral indicada no s'afecta directament cap espai amb cautela patrimonial, malgrat la zona pugui tenir valors paisatgístics, històrics o etnològics.

Atès l'exposat es requerirà una actuació prèvia de prospecció per descartar la presencia d'elements de caire patrimonial no recollits als inventaris. Per dur a terme aquest prospecció s'haurà de presentar nomenament de tècnic i projecte d'execució, que haurà de ser autoritzat per la CIPH de Mallorca. Un cop autoritzat i executat, es lliuraran els resultats al Servei de Patrimoni Històric per la seva valoració i es determinaran les mesures correctores per la protecció del patrimoni, si s'escau.

Per altra banda s'haurà de tenir en compte que els elements etnològics (parets, sínies, sèquies, molins... ) estan protegits pel PTM i per tant no es poden alterar ni els béns ni el seu entorn proper. Cas que hi hagi algun element d'aquestes tipus s'haurà d'abalisar si és un element exempt (molí, sínia, pou...) i garantir-ne la seva integritat

19. El 9 d'agost de 2023, la portaveu del Grup Municipal Més Marratxí va presentar dues vegades (registres núm. GOIBE512036/2023 i GOIBE512557/2023) les mateixes al·legacions als projectes Puntiró Hive I i II, mitjançant les quals, entre altres, consideren que el recorregut de la línia d'evacuació afecta molt negativament les infraestructures municipals, així com, els efectes negatius per radiacions electromagnètiques que poden provocar en la salut. Així mateix, exposen que el projecte es desenvolupa en sòl rústic protegit, i per tant, no pot ser considerat com a projecte industrial estratègic.

20. El 4 d'octubre de 2023 el Serveis Tècnics d'Urbanisme del Consell de Mallorca varen presentar un informe favorable amb les condicions, mesures correctores i observacions següents:

1. Cal indicar sobre els plànols l'AIN-FO_ZB que defineix la norma 7.3.5 del PG (Full 12 dels plànols d'ordenació del PG de Palma) i mantenir aquesta àrea lliure de plaques.

2. Cal indicar sobre els plànols l'AIN-XT que defineix la norma 7.3.5 del PG (25m d'ample des dels marges) i mantenir aquesta àrea lliure de plaques.

A més, tal com es determina a la Norma 6.2.2 del PG, els marges de les riberes estan subjectes, en tota la seva extensió longitudinal:

a. A una Zona de Servitud de cinc (5) metres d'amplària per a l'ús públic: pas públic per als vianants, vigilància, conservació, protecció del Domini Públic Hidràulic i de l'ecosistema fluvial.

b. A una Zona de Policia de cent (100) metres d'amplària en la qual es condicionarà l'ús del sòl i les activitats que es desenvolupin.

Així doncs, en allò relacionat amb les zones de servitud i de policia s'estarà amb el que determini l'Administració hidràulica o administració competent per raó de la matèria.

3. S'hauran de respectar les condicions establertes en el PHIB en aquelles zones afectades pels perímetres de protecció de pous.

4. Sobre les condicions d'ordenació del Parc agrari, la norma 7.6.1 estableix que el parc agrari es configura com a instrument de protecció, d'ordenació, de desenvolupament i de gestió de determinats espais d'interès agrari i fins que no es produeixi l'aprovació del Pla Especial del parc agrari, el Pla d'Ordenació Detallada (POD) determinarà les disposicions de caràcter transitori.

En qualsevol cas, al projecte li és d'aplicació el règim que deriva de l'aprovació inicial (28/10/2021) del Pla d'ordenació detallada (POD). El POD a l'article 6.5.2 determina que en l'àmbit del parc agrari mai es perdrà superfície cultivable per la instal·lació de parcs fotovoltaiques Ara bé, en allò relacionat amb agricultura, s'estarà amb el que determini l'Administració competent en la matèria.

5. Segons la Norma 4.3.8 del PG a les zones i espais afectats per servituds aeronàutiques l'execució de qualsevol construcció, instal·lació requerirà acord favorable previ de l'Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA).

Una vegada analitzat el projecte, es considera que caldria incloure més mesures correctores per tal de reduir l'impacte paisatgístic de la nova instal·lació:

6. Caldria fragmentar la implantació dels panells mantenint les “partions” vegetals existents en la parcel·la i reforçant les (a banda i banda) de manera que es generin barreres vegetals interiors , i el parc es divideixi en “sub parcs” més petits, reduint així el seu impacte i la seva visibilitat.

7. Caldria reforçar la barrera vegetal existent en el límit oest i en el límit sud , per tal de tenir una amplada mínima de 15m, i reduir de maner més efectiva l'impacte paisatgístic i ambiental des de l'entorn proper.

8. Caldria detallar l'amplada de la barrera vegetal proposada en el límit nord que, com a mínim hauria de ser de 25m, per tal de permetre la plantació d'una primera barrera vegetal arbòria i arbustiva i una segona zona de plantació agrícola a base d'arbres d'espècies autòctones, de baix requeriment hídric, preferentment existents en l'entorn proper, per tal de millorar la seva eficàcia.

9. Caldria mantenir la plantació agrícola situada entre la carretera Ma-3011, el camí situat en el límit oest de la parcel·la i el golf, per tal de millorar la integració paisatgística del parc.

10. Caldria traslladar les edificacions al límit oest amb aquets camí, sempre que sigui tècnicament viable, per tal de reduir la visibilitat d'aquestes edificacions i, per tant, l'impacte paisatgístic del conjunt.

11. Caldria incloure altres instal·lacions o activitats properes (per exemple, els hivernacles de gran dimensió) existents en l'àrea d'influència del parc, a l'hora d'analitzar el possible efecte acumulatiu que provocarà la seva covisibilitat en la mateixa conca visual del projecte.

12. Cal recordar que s'hauran de sol·licitar els informe i autoritzacions legalment previstos en l'art. 31 de la Llei 5/1990, de 24 de maig, de carreteres de la comunitat de les Illes Balears.

Així mateix es fan les observacions següents:

13. Seria convenient estudiar la possibilitat de rehabilitar les edificacions existents per albergar algunes de les edificacions auxiliars del parc, per tal de reduir el nombre de noves edificacions i minimitzar l'impacte paisatgístic i ambiental del conjunt.

14. Seria convenient modificar el recorregut de la línia d'evacuació per tal de no travessar parcel·les privades i travessar només camins, carreteres o parcel·les de domini públic, així com reduir la longitud de la línia per tal de reduir el seu impacte ambiental i paisatgístic.

21. El 18 d'octubre de 2023 el Ple de l'Ajuntament de Marratxí va acordar per unanimitat el rebuig als dos projectes Puntiró Hive I i II i sol·licitar a la Conselleria d'Empresa, d'Ocupació i Energia la denegació dels projectes.

22. El 17 de novembre de 2023 el Servei d'Estudis i Planificació de la Direcció General de Recursos Hídrics va enviar un informe favorable que conclou

D'acord amb l'article 51.3 del PHIB vigent, les noves edificacions associades al parc fotovoltaic han de disposar de sistemes de recollida de pluja, amb l'objectiu d'emmagatzemar-la per al seu ús posterior.

Es recomana la utilització d'aquestes aigües per a la neteja de les plaques o aigua regenerada.

Es recorda que atès que la instal·lació està a zona de policia i la línia travessa el domini públic hidràulic, abans de l'execució s'ha de comptar amb autorització de la Direcció General de Recursos Hídrics

23. El 8 de gener de 2024 la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural va presentar un ofici de deficiències que es va notificar al promotor.

24. El 2 de febrer de 2024 es varen presentar un total de 2.251 firmes contràries a l'execució del parc.

25. El 3 de març de 2024 el promotor va contestar a les al·legacions.

26. El 30 d'agost de 2024 el Servei de Gestió del DPH va emetre un informe en què recull que la línia d'evacuació presenta afectacions per zona de policia, per la qual cosa, s'ha de presentar una declaració responsable davant la Direcció General de Recursos Hídrics.

27. El 13 de setembre de 2024 el promotor va presentar una addenda a la memòria agronòmica.

28. El 18 de setembre de 2024 el promotor va presentar una addenda de modificació del traçat de la línia d'evacuació i una addenda al projecte inicial mitjançant el qual redueix l'ocupació de la planta fotovoltaica.

29. El 14 d'octubre de 2024 el Servei d'Agricultura va presentar un informe favorable condicionat al compliment de les següents mesures:

Compensació

Mesures proposades

Cultiu/Bestiar

Superfície

Localització

 

Projecte innovador

Garrover en regadiu

11 ha

Es Mercadal

(Menorca)

Polígon 4

Parcel·la 1

Recinte 1

 

 

Garrover en regadiu

38,94 ha

Es Mercadal

(Menorca)

Polígon 4

Parcel·la 2

Recinte 1

Superfície a compensar

49,94 ha

 

30. El 10 de febrer de 2025 el promotor va presentar  una addenda a l'Estudi d'impacte ambiental.

31. El 14 de març de 2025 es varen iniciar unes segones consultes a les administracions afectades arran de les modificacions presentades pel promotor.

32. El 28 de març de 2025 Gerència d'Urbanisme de l'Ajuntament de Palma va presentar un informe del Servei Jurídic de Planejament que conclou que, en absència del Pla d'Ordenació Detallada (POD), les actuacions al sòl rústic dins del Parc Agrari resten bloquejades, ja que el Pla General (PG23) no inclou cap disposició transitòria que ho permeti.

33. El 31 de març de 2025 Gerència d'Urbanisme de l'Ajuntament de Palma va presentar un nou informe del Servei de Control d'Urbanitzacions i infraestructures que conclou el següent:

S'emet informe DESFAVORABLE ja que la parcel·la objecte del projecte se situa dins del Parc Agrari de Llevant, on el PG2023 prohibeix qualsevol instal·lació fins a l'aprovació del Pla Especial de regulació.

Els serveis jurídics municipals hauran de determinar si el criteri adoptat de que la modificació actual del projecte, presentada amb més de 20 mesos després de l'informe anterior, ha de ser informada únicament amb l'actual normativa d'aplicació, o s'ha d'informar amb la normativa vigent el juny de 2023.

D'altra banda, no s'han esmenat part de les deficiències/correccions prèviament assenyalades, per ser tengudes en compte en cas que se segueixi endavant amb la proposta, amb l'autorització del Govern, i s'haurà d'adequar al següent:

1.- S'haurà de modificar el projecte i eliminar la previsió d'implantació a tot el sòl qualificat com a protegit pel Pla General, i permetre la instal·lació condicionada al sòl amb qualificació de SRG. (esmenat)

2.- S'haurà d'indicar de manera explícita al projecte que caldrà deixar expedita la zona de servitud del torrent, tal com s'indica en el present informe, aportant la següent informació detallada de la zona de policia del torrent, d'acord amb l'article 78 del RDPH:

-Plànol en planta que inclogui la instal·lació i les vores del llit del torrent.

- Un perfil transversal amb el punt d'ubicació de la instal·lació més proper al llit, on es reflecteixin les zones exemptes d'instal·lació..

- Els possibles replanaments o moviments de terra de la parcel·la, així com l'arbrat existent i el que es preveu eliminar.

3.- Es presenti l'estudi justificatiu d'integració paisatgística i ambiental, determinat pel planejament municipal, i es completi l'estudi d'incidència paisatgística amb allò establert a l'article 6.1.2, havent-se d'analitzar el manteniment de les visuals del paisatge circumdant.

4.- Es sol·liciti informe preceptiu a l'AESA pel que fa a la instal·lació de l'activitat prevista, a causa de possibles enlluernaments, norma 4.3.8.8.c.

5.- La línia de mitja tensió haurà de tramitar una comunicació prèvia abans de l'inici de les obres, segons el que disposa l'article 48 bis, punt 3, de la Llei 10/2019, de canvi climàtic.

6.- Es concreti un projecte agronòmic a la parcel·la o un conveni ja signat amb la UIB que garanteixi l'aprofitament agrari d'aquesta parcel·la situada dins del Parc Agrari de Llevant.

7. - S'afegeix un apartat 8 en el present informe amb les condicions d'autorització d'obres per a canalitzacions en via pública.

34. El 2 d'abril de 2025 el Servei de Patrimoni del Consell de Mallorca va presentar un segon informe que recull el següent:

Informe:

Dia 14 de març de 2025 la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia lliura al registre general del Consell de Mallorca la “Sol·licitud d'informe sobre l'autorització administrativa prèvia declaració de projecte i avaluació d'impacte ambiental ordinària del parc fotovoltaic PFV PUNTIRO HIVE II, ubicat al polígon 37 parcel·la 211 de Palma de Mallorca”. Aporta la documentació actualitzada per part del promotor.

Atès l'exposat es torna a requerir una actuació prèvia de prospecció per descartar la presència d'elements de caire patrimonial no recollits als inventaris. Per dur a terme aquest prospecció s'haurà de presentar nomenament de tècnic i projecte d'execució, que haurà de ser autoritzat per la CIPH de Mallorca. Un cop autoritzat i executat, es lliuraran els resultats al Servei de Patrimoni Històric per la seva valoració i es determinaran les mesures correctores per la protecció del patrimoni, si s'escau.

35. El 8 d'abril de 2025 Gerència d'Urbanisme de l'Ajuntament de Palma torna a presentar els informes de 28 de març de 2025 del Servei Jurídic de Planejament i de 31 de març de 2025 del Servei de Control d'Urbanitzacions i Infraestructures, i a més, hi adjunta un informe de la Tècnica Ambiental dels Serveis Tècnics de Planejament de l'ajuntament de Palma. Aquest darrer informe conclou:

Un cop analitzat el projecte de parc solar fotovoltaic Puntiró Hive II, de 38.25 Ha d'ocupació de panells fotovoltaics i elements accessoris, s'informa DESFAVORABLEMENT, degut a què es troba a SRG delimitat pel PG2023 com a parc agrari, i no es disposa norma transitòria d'aplicació.

D'altra banda, es considera que la justificació de compensar amb altres superfícies en producció en altres municipis, no evita la pèrdua de superfície de terres d'alt valor agrícola a Palma, i no s'ajusta a les finalitats del Parc Agrari (norma 7.6.2).

En cas que l'òrgan substantiu estimi l'aprovació del projecte, es requereix:

- Presentar l'Estudi justificatiu d'adaptació al medi físic i rural, documentació requerida d'acord amb l'article 210 del PGOU, que requereix, entre d'altres, l'anàlisi de l'impacte visual produït per la implantació.

- L'informe favorable de la DG d'Agricultura amb la valoració de la implementació del sistema de reg d'aigua regenerada a la parcel·la. No s'ha presentat conveni amb la UIB, ni justificat el carácter altament innovador agrovoltaic del projecte.

36. El 9 d'abril de 2025, el promotor va presentar una resposta als informes emesos per l'Ajuntament de Palma els dies 31 de març, 2 i 8 d'abril de 2025. En aquesta resposta, també va aportar la sol·licitud de tramitació davant AESA, així com un Acord de col·laboració acadèmica, científica i cultural entre Hive Energy Limited i la UIB. A més, va incloure un document anomenat Annex 2. Ampliació de l'estudi justificatiu d'integració paisatgística, mitjançant el qual es compromet a separar la barrera vegetal arbrada a una distància de 10 metres de la tanca.

37. El 14 d'abril de 2025 l'Ajuntament de Marratxí, presenta un informe que conclou

A la vista de la documentació presentada, els tècnics que subscriuen informen favorablement la nova proposta de traçat, pel que fa referència al TM de Marratxí, sempre i quan es compleixin les següents condicions:

1. S'haurà de presentar un projecte constructiu de les obres situades al TM de Marratxí, que haurà de ser informat favorablement pels Serveis Tècnics municipals abans de l'inici de les obres.

2. La implantació de la línia ha de permetre l'execució de les obres de recollida de clavegueram del NR 8 de Son Ametller. Si és necessària la modificació de les profunditats de línia d'evacuació, els costos derivats aniran a compte del titular de la línia.

3. Les obres de la línia d'evacuació no han d'afectar a la viabilitat de la dotació de serveis de la Fase II del NR 8 de Son Ametller.

4. S'hauran d'adoptar les mesures necessàries per coordinar i compatibilitzar les diferents actuacions que tenguin traçats coincidents.

5. Les condicions de pavimentació seran equivalents a l'estat actual dels trams afectats. Per garantir la correcta execució de les obres i de la pavimentació és adient la formalització d'un aval o dipòsit per garantir aquesta condició. La quantia de l'aval serà de 50 € per cada ml de vial o camí municipal afectat. Considerant que aquesta longitud és de 1700 m, la garantia serà de 85.000 €. Aquesta garantia es retornarà o anul·larà una vegada transcorregut 1 any des de la comunicació a l'Ajuntament de la finalització de les obres.

38. El 30 d'abril de 2025 un particular va presentar una al·legació en la qual exposa, entre altres, que el projecte s'ha de plantejar com una agrupació fotovoltaica.

39. El 5 de maig de 2025 la Plataforma Renovables sí, però així no, va presentar al·legacions. En resum, sol·liciten que el procediment es tramiti per la via de la declaració d'interès general i no per la via de la declaració de projecte industrial estratègic. Així mateix, sol·liciten la derogació de la Llei 14/2019.

40. El 5 de maig de 2025 el Grup Municipal MÉS per Marratxí va presentar al·legacions. En resum, manifesten el rebuig a la instal·lació del parc fotovoltaic, se suspenguin temporalment totes les autoritzacions de nous projectes fins que s'hagin definit clarament les zones aptes i es disposi d'una planificació territorial i energètica adequada.

41. El 10 de maig de 2025 el Servei de Protecció d'Espècies va presentar un informe que conclou

[…] inform FAVORABLEMENT sobre la sol·licitud d'autorització administrativa prèvia, declaració de projecte industrial estratègic i avaluació d'impacte ambiental ordinària del parc fotovoltaic PFV Puntiró Hive II, ubicat al polígon 37 parcel·la 211 de Palma, amb el següent condicionant:

1. Vista la possible presència de tortuga mediterrània a la parcel·la, abans de l'entrada de maquinària cal portar a terme prospeccions per a la localització i retirada d'exemplars, que s'hauran de portar a un lloc segur. Aquestes prospeccions no es podran realitzar durant els mesos de fred, ja que l'espècie s'enterra per hibernar i no podrà ser detectada. S'ha de tenir en compte que també fan una pausa estival quan les temperatures són molt elevades.

42. El 14 de maig de 2025 el Servei de Patrimoni del Consell de Mallorca va presentar un tercer informe desfavorable que conclou

Atès l'article 127, del Reial decret 1955/2000, d'1 de desembre, pel qual es regulen les activitats de transport, distribució, comercialització, subministrament i procediments d'autorització d'instal·lacions d'energia elèctrica, l'article 3 de la Llei 13/2012, de 20 de novembre, de mesures urgents per l'activació econòmica en matèria d'indústria i energia, noves tecnologies, residus, aigües, altres activitats i mesures tributàries, l'article 3 de la Llei 14/2019, de 29 de març, de projectes industrials estratègics de les Illes Balears, i l'article 37 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, serà preceptiu informe del servei de Patrimoni Històric a l'àmbit de les seves competències.

La documentació requerida des del servei de Patrimoni Històric és en caràcter previ a la resolució de l'expedient per part de la Comissió Balear de Medi Ambient i independent de l'informe d'impacte ambiental.

Atès que no s'ha aportat la documentació requerida en dues ocasions i la respectiva contesta per part del promotor en la seva sol·licitud, s'informa DESFAVORABLEMENT el projecte de referència fins que no es presenti la documentació necessària i requerida per a l'avaluació de l'impacte del projecte sobre els bens patrimonials.

43. El 14 de maig de 2025 el promotor va sol·licitar l'emissió de la Declaració d'Impacte Ambiental, i si escau, amb efectes retroactius.

44. El 19 de maig de 2025 el promotor respon a les al·legacions recollides en els punts 38, 39 i 40.

45. El 3 de juny de 2025 la Direcció General d'Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental va requerir els informes de la Direcció General d'Agricultura i de la Direcció General de Medi Natural i Gestió Forestal.

46. L'11 de juny de 2025 el Departament de Medi Natural de la Direcció General de Medi Natural i Gestió Forestal va presentar els dos informes següents:

1. L'informe del Servei de Protecció d'Espècies de 10 de juny de 2025 conclou

Per tot això, inform FAVORABLEMENT sobre la sol·licitud d'autorització administrativa prèvia, declaració de projecte industrial estratègic i avaluació d'impacte ambiental ordinària del parc fotovoltaic PFV Puntiró Hive II, ubicat al polígon 37 parcel·la 211 de Palma, amb el següent condicionant:

1. Vista la possible presència de tortuga mediterrània a la parcel·la, abans de l'entrada de maquinària cal portar a terme prospeccions per a la localització i retirada d'exemplars, que s'hauran de portar a un lloc segur. Aquestes prospeccions no es podran realitzar durant els mesos de fred, ja que l'espècie s'enterra per hibernar i no podrà ser detectada. S'ha de tenir en compte que també fan una pausa estival quan les temperatures són molt elevades.

2. L'informe del Servei de Medi Natural i Gestió Forestal de 9 de juny de 2025 conclou

Pel que fa a la condicions de seguretat del projecte, a les zones que confronten amb zona ZAR (en vermell al plànol adjunt) i només en el cas de que la distància entre plaques i forest sigui inferior als 30 m, caldrà executar una franja de d'autoprotecció de 30 m d'amplada respecte a la vegetació forestal contigua, de conformitat amb l'article 77 de la Llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears, seguint els criteris i indicacions de la Resolució del conseller de Medi Ambient i Territori, de 15 de febrer de 2021 (https://www.caib.es/seucaib/ca/arxiuServlet? id=4953120).

Aquesta franja serà sense acumulacions de combustible vegetal, amb un desbrossament selectiu i amb aclarides i podes de la massa arbòria que permetin trencar la continuïtat vertical i horitzontal de la vegetació.

En qualsevol cas, no implicarà cap canvi d'ús respecte al forestal.

• Pel que fa a l'execució de les obres, sense cap inconvenient o consideració específica amb relació al risc d'incendi forestal, tot i que en qualsevol cas, durant la realització de les obres caldrà complir el Decret 125/2007, de 5 d'octubre, pel qual es dicten normes sobre l'ús del foc i es regula l'exercici de determinades activitats susceptibles d'incrementar el risc d'incendi forestal, especialment pel que fa a les mesures de prevenció durant l'època de perill d'incendi forestal i les accions conjunturals de prevenció (art. 8 2.c).

• Referent a utilitzar maquinària i equips en terreny forestal i àrees contigües de prevenció, el funcionament dels quals generi deflagració, espurnes o descàrregues elèctriques susceptibles de provocar incendis forestals, s'ha de tenir en compte el següent:

◦ L'article 48.6.d de la Llei 43/2003 prohibeix l'ús d'aquestes màquines quan el risc d'incendis sigui molt alt o extrem (Alerta Foc 4). Es pot consultar a la pàgina alertafoc.caib.es el nivell diari d'alerta diari per risc meteorològic d'incendi forestal vigent.

◦ Les màquines o equips que es facin servir a terrenys forestals o menys de 500 m dels mateixos s'utilitzaran extremant les precaucions en el seu ús i adequat manteniment (s'hi aplicaran mètodes de treball que evitin la provocació d'espurnes). El proveïment de benzina d'aquesta maquinària s'ha de realizar a zones de seguretat aclarides de combustible vegetal.

També recordar que l'acompliment de les mesures incloses en aquest informe no exclou de la responsabilitat dels propietaris/promotors en el compliment de la legislació específica adient i en l'ús responsable dels mitjans que puguin ser causants d'un incendi forestal o dels danys que un incendi forestal pugui causar.

47. El 12 de juny de 2025 el Departament de Gestió Urbanística de l'Ajuntament de Palma va presentar quatre informes en relació amb la documentació aportada pel promotor mitjançant l'ofici de 14 d'abril de 2025 d'aquesta direcció general.

47.1. L'informe emès el 13 de maig de 2025 pel Servei de Control d'Urbanitzacions i Infraestructures no estableix cap prohibició expressa respecte a la implantació d'instal·lacions al Parc Agrari, ja que remet la valoració jurídica d'aquesta qüestió al Departament de Planejament. En relació amb la resposta del promotor a l'informe municipal de 31 de març de 2025, aquest servei conclou que el procediment pot continuar, sempre que es compleixin les següents condicions: es mantingui lliure la zona de servitud del torrent, s'aporti la documentació tècnica corresponent abans de l'inici de les obres i s'obtinguin les autoritzacions preceptives en matèria hidràulica i d'AESA.

47.2. L'informe de 15 de maig de 2025 de la tècnica de medi ambient de Planejament Urbanístic conclou el següent:

Un cop analitzat el projecte de parc solar fotovoltaic Puntiró Hive II, de 38.25 ha d'ocupació de panells fotovoltaics i elements accessoris, així com les Adendes presentades, s'informa DESFAVORABLEMENT, degut a què es troba a SRG delimitat pel PG2023 com a parc agrari, i no es disposa norma transitòria d'aplicació.

D'altra banda, es considera que la justificació de compensar amb altres superfícies en producció en altres municipis, no evita la pèrdua de superfície de terres d'alt valor agrícola a Palma, i no s'ajusta a les finalitats del Parc Agrari (norma 7.6.2).

En cas que l'òrgan substantiu estimi l'aprovació del projecte, es requereix:

- Presentar l'Estudi justificatiu d'adaptació al medi físic i rural, documentació requerida d'acord amb l'article 210 del PGOU.

- L'informe favorable de la DG d'Agricultura amb la valoració de la implementació del sistema de reg d'aigua regenerada a la parcel·la, així com l'acceptació del caràcter altament innovador agrovoltaic del projecte.

47.3. L'informe de 5 de juny de 2025 del Servei de Control de Planejament recull el següent:

[...]

La parcel·la per a les que es sol·licita la declaració de Projecte Industrial Estratègic es troba inclosa en la seva totalitat dins l'àmbit del Parc Agrari de Llevant. El Capítol VI del Títol VII de les Normes Urbanístiques del vigent PG 2023 de Palma, a la Norma 7.6.1 que estableix l'ordenació del Parc Agrari, remet l'ordenació de l'esmentat Parc a la redacció d'un Pla Especial d'Ordenació.

Transitòriament, fins que no s'aprovi l'esmentat Pla Especial, el Pla d'Ordenació Detallada de Palma determinarà disposicions transitòries.

El Pla d'Ordenació Detallada (POD) de Palma, aprovat inicialment en data 28.10.2021, establia al seu Article 6.5.2. l'ordenació detallada transitòria del Parc Agrari. Malgrat això, aquest POD de Palma no ha estat aprovat definitivament i actualment no es troba vigent, per la qual cosa aquesta ordenació detallada transitòria no és d'aplicació i, en conseqüència, no existeix una normativa transitòria d'aplicació a falta de la redacció del Pla Especial previst al Pla General (PG 23).

Així doncs, es considera que no havent-se aprovat el Pla Especial previst al vigent PG23 ni existint normativa transitòria aplicable al respecte, no es possible implantar en parc solar fotovoltaic proposat, per la qual cosa s'informa DESFAVORABLEMENT el parc fotovoltaic “Puntiró HIVE II”.

S'estarà així mateix al contingut dels informes de la tècnica mediambiental i del Servei Jurídic Administratiu del Departament de Planejament de l'Ajuntament de Palma.

48. L'informe de 29 de maig de 2025 del Servei Jurídic Administratiu de l'Ajuntament de Palma recull el següent:

Com a punt de partida tenim que la parcel·la on es vol implantar la nova instal·lació es troba situada dins el Parc Agrari delimitat pel PG 2023 vigent, el qual remet l'ordenació d'aquest àmbit a un futur Pla Especial i la seva normativa transitòria al Pla d'Ordenació Detallada. El POD no ha assolit l'aprovació definitiva i ha deixat de produir efectes una vegada han transcorregut dos anys des de la seva aprovació inicial.

Què sentit té remetre a un futur pla especial i transitòriament al POD si amb la regulació del propi pla general (PG23) ja es poden donar autoritzacions al sòl rústic dins del parc agrari?

L'article 6.5.2, “L'ordenació transitòria del Parc Agrari”, del POD, al seu apartat 2, establia: “Fins que s'aprovi el Pla Especial del parc agrari, s'aplicaran als terrenys en funció de la seva categorització i qualificació les normes específiques dels capítols anteriors sobre condicions d' edificació que s'estableixen per aquest POD per a les diferents categories de sòl.” A continuació, la normativa transitòria prohibia una sèrie d'usos i establia certes limitacions.

Així la fixació pel PG 23 de les categories del sòl rústic, no obstant la seva inclusió dins l'àmbit del Parc Agrari, tenia el sentit de poder-se aplicar durant el règim transitori, sense més limitacions que les establertes pel propi règim transitori. Transitorietat que, a data d'avui, no existeix.

Però el que no es pot admetre és que el PG 2023, pel fet d'assignar categories al sòl rústic, permeti l'aplicació directa de les Normes que regulen aquestes categories, ignorant que el sòl es troba dins un àmbit que el propi Pla General subjecta a una ordenació futura (Pla especial).

Per altra banda, no es pot desconèixer que la nostra legislació urbanística admet la possibilitat de què un àmbit de sòl no s'ordeni directament pel planejament general sinó a través d'un futur pla especial (art. 45 de la LUIB). L'esmentat article preveu que el pla especial pugui tenir per objecte, entre d' altres, “c) L'ordenació, la protecció i la conservació del medi natural i rural.” Concretament, la figura del Parc Agrari i la seva regulació mitjançant un pla especial urbanístic està prevista a l'article 123 de la Llei agrària 3/2019, de 31 de gener.

El PGOU de 1998 conté exemples d'àmbits l'ordenació dels quals es remet a un futur Pla especial (veure art. 183 i següents del PGOU 1998). En molts d'aquests àmbits, el propi PGOU estableix una normativa transitòria; de vegades, aquesta normativa transitòria, en tant no es disposi de Pla espacial tal com diu el propi PGOU 98, només permet certes obres en edificacions existents, però no noves edificacions (veure, per exemple, l'art. 188 sobre l'ARE núm. 42-01 Establiments).

També el PG 2023 té varis exemples d'àmbits amb la seva ordenació diferida a un futur Planejament especial. És el cas de les ARI-PE i les ARU-PE, totes referides a sòl urbà.

En aquests casos, per expressa disposició del PG 23, fins que es procedeixi a l'aprovació definitiva del Pla especial, només es permeten les obres assenyalades a la Disposició transitòria primera del PG 23. La mateixa tècnica normativa s'utilitza en els àmbits de sòl urbanitzable a ordenar mitjançant un futur Pla parcial.

El mandat de la LUIB de dividir l'ordenació urbanística del terme municipal en dos instruments diferents, el Pla General i el Pla d'Ordenació Detallada, i el fet que s'hagi fet l'aprovació definitiva només del Pla General, i que aquest no hagi inclòs el règim transitori, ha provocat aquest buit normatiu en l'àmbit del Parc Agrari.

L'afirmació de l'al·legant segons la qual davant la manca d'aprovació del POD hem d'acudir a l ordenació detallada del PGOU 98 (en tot allò que no contradigui el PG 2023) és certa, però d'allò no podem concloure que en el cas del sòl inclòs dins el Parc Agrari aquest es pugui regular directament per la normativa prevista en el PG 23 i el PGOU 1998 per a les diferents categories de sòl rústic. Com hem vist, el PG 2023 configura un àmbit amb ordenació detallada diferida a un futur Pla especial, i remet al POD la regulació de la seva normativa transitòria (no remet al POD la seva ordenació detallada, que s'ha d'establir a través del planejament especial). El PGOU 98 manca d'aquesta normativa transitòria, en no preveure aquest Pla la delimitació del Parc Agrari.

Així doncs, podem concloure que el sòl rústic de Palma inclòs dins el Parc Agrari manca d'ordenació a dia d' avui (ni definitiva ni transitòria). Davant la manca d'ordenació urbanística no es pot informar sobre el compliment urbanístic de les instal·lacions preteses, en tenir a dia d'avui els terrenys afectats la seva ordenació demorada. Es podria afirmar que aquesta situació ens aboca a una mena de suspensió de llicències o autoritzacions urbanístiques per manca d' ordenació.

49. El 10 de juny de 2025 el Servei de Reforma i Desenvolupament Agrari de la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural va emetre un informe favorable que conclou:

[...]

La parcel·la amb una superfície de 532.298 m2 es troba dins sòl rústic General i no forma part de la CR de Sant Jordi. Els recintes estan declarats d'ametller en secà i pastures.

Per tant, aquesta Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural, mitjançant el servei de Reforma i Desenvolupament agrari, informa favorablement l'objecte del projecte des del punt de vista agrari.

50. El 10 de juliol de 2025 la Direcció General d'Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental va emetre la declaració d'impacte ambiental favorable que conclou el següent:

Conclusions

Primer. Es formula la declaració d'impacte ambiental favorable del projecte Parque Solar Fotovoltaico «PSF PUNTIRO HIVE II», situat al polígon 37, parcel·la 211, del TM de Palma, signat per l'enginyer industrial Manuel Martinez Gumbau, en data 26 de març de 2023; l'addenda de Reducció d'ocupació signada per l'enginyer industrial Manuel Martínez Gumbau, en data agost 2024; el projecte tècnic administratiu «Linea de Conexión compartida para evacuación de PSF puntiró Hive II» signat per l'enginyer industrial Manuel Martínez Gumbau, en data 08 de setembre de 2024, atès que previsiblement no es produiran impactes adversos significatius sobre el medi ambient, sempre que es compleixi amb les mesures correctores i preventives previstes a l'estudi d'impacte ambiental signat pel biòleg Daniel Ramon Manera, en data 22 de desembre de 2022; l'addenda I de l'EsIA, signada pel biòleg Daniel Ramon Manera, en data 03 de febrer de 2025; l'addenda II de l'EsIA, signada pel biòleg Daniel Ramon Manera, en data 29 d'abril de 2025 i els condicionants següents:

1. Sempre que sigui tècnicament viable, s'haurà de mantenir lliure de plaques i instal·lacions o reduir al màxim el nombre d'infraestructures situades a l'àrea coincident amb alt nivell agrari (Nivell 2) i l'àrea de baixa aptitud fotovoltaica pels seus valors ecològics. Aquesta àrea es correspondria aproximadament amb l'àrea interior del polígon format pels punts de les següents coordenades aproximades

ETRS89 UTM 31N:

X: 482185 X:482125 X:482147 X:482218 X:482311

Y: 4381718 Y:4381823 Y:4382002 Y:4381994 Y:4382020

X:482443 X:482473 X:482521 X:482559 X:482606

Y:4382009 Y:4381951 Y:4381999 Y:4381989 Y:4381860

X: 482520 Y:4381685

En aquest sentit, el promotor haurà de dur a terme aquesta avaluació tècnica de la viabilitat abans de l'autorització prèvia, i en el seu cas la proposta de reducció, i remetre-la a l'Òrgan Substantiu i a l'Òrgan Ambiental.

2. En relació a la mesura compensatòria de sembra de garrovers en règim de regadiu en el municipi des Mercadal, el promotor remetrà aquesta proposta al Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera, que haurà de valorar si des del punt de vista climàtic, el transformar terrenys de secà en terrenys de regadiu, tenint en compte la vulnerabilitat del sector agrari degut a les sequeres, es justifica "com a projecte altament innovador". El resultat s'haurà de remetre a l'Òrgan Substantiu i a l'Òrgan Ambiental per si escau la modificació de la mesura.

3. Mesures de protecció del Paisatge:

a) D'acord amb l'informe del Servei d'Ordenació del Territori. Consell de Mallorca, de data 19 de setembre de 2023, s'haurà de complir el següent:

• Caldria fragmentar la implantació dels panells mantenint les “partions” vegetals existents en la parcel·la i reforçant-les (a banda i banda) de manera que es generin barreres vegetals interiors, i el parc es divideixi en “subparcs” més petits, reduint així el seu impacte i la seva visibilitat.

•Caldria reforçar la barrera vegetal existent en el límit oest i en el límit sud, per tal de tenir una amplada mínima de 15 m, i reduir de manera més efectiva l'impacte paisatgístic i ambiental des de l'entorn proper.

•Caldria detallar l'amplada de la barrera vegetal proposada en el límit nord que, com a mínim hauria de ser de 25 m, per tal de permetre la plantació d'una primera barrera vegetal arbòria i arbustiva i una segona zona de plantació agrícola a base d'arbres d'espècies autòctones, de baix requeriment hídric, preferentment existents en l'entorn proper, per tal de millorar la seva eficàcia.

•Caldria mantenir la plantació agrícola situada entre la carretera Ma-3011, el camí situat en el límit oest de la parcel·la i el golf, per tal de millorar la integració paisatgística del parc.

•Caldria traslladar les edificacions al límit oest amb aquest camí, sempre que sigui tècnicament viable, per tal de reduir la visibilitat d'aquestes edificacions i, per tant, l'impacte paisatgístic del conjunt.

b) S'haurà de mantenir una pantalla vegetal consolidada a tot el perímetre i durant tota la vida del parc.

- Les àrees dels parcs on existeix una barrera vegetal consolidada es mantindrà i reforçarà en els trams que sigui necessari.

- A la resta de la perimetral del parc sense vegetació, s'implantarà una pantalla vegetal amb una amplada i frondositat suficient per a reduir l'impacte paisatgístic, cal prestar especial atenció a l'àrea visible des de la carretera Ma-3011 i el camí situat en el límit oest de la parcel·la i el golf.

L'estrat arbori estarà format per espècies vegetals arbòries i arbustives amb una alçada mínima en el moment de la plantació de 2-2,5m (ullastres, llentiscles, garrovers i pins).

- Es faran revisions periòdiques, manteniment, neteja i reposició d'exemplars morts durant tota la vida del parc, s'ha d'assolir l'alçada de 3 metres en un termini màxim de 3 anys.

- S'instal·larà un sistema de reg automàtic per degoteig, es realitzaran regs de reforçament, sobretot durant la fase de sembra i els dos primers anys, en els mesos estivals, quan l'estrès hídric és més elevat.

Es realitzarà el reg preferentment amb aigua depurada, en horari de menor intensitat lumínica.

c) Cal evitar l'aparició d'elements aliens a la construcció tradicional en les noves edificacions projectades, per tal de donar compliment a les condicions d'integració paisatgística i ambiental recollides a la Norma 22 del PTIM i millorar així la integració paisatgística de la nova instal·lació.

4. Mesures de Protecció del Patrimoni:

S'haurà d'incloure un estudi arqueològic previ, d'acord amb el que disposi la Comissió Insular de Patrimoni del Consell de Mallorca.

5. Residus:

- Els panells fotovoltaics tenen materials contaminants perillosos raó per la qual s'hauran de tractar com a residu d'aparells elèctrics i electrònics, tal com s'estableix al Reial decret 110/2015, de 20 de febrer, sobre residus. Per tant, s'haurà de garantir la correcta gestió dels panells fotovoltaics, tant en la fase d'explotació com de desmantellament mitjançant una declaració responsable de la gestió correcta de les plaques, que hauran de signar el promotor i/o el propietari, sense perjudici que l'òrgan substantiu valori l'aplicació potestativa de l'article 33 del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, aprovat per Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, relatiu a fiances i/o assegurances per garantir dit desmantellament.

- No es poden cremar els rostolls i restes de vegetació que puguin generar-se durant els desbrossaments. Les restes vegetals s'hauran de dur a instal·lacions que ho puguin aprofitar per fer compost o ser recollits per empreses que facin aquesta valorització.

6. Fauna

- Vista la possible presència de tortuga mediterrània a la parcel·la, abans de l'entrada de maquinària cal portar a terme prospeccions per a la localització i retirada d'exemplars, que s'hauran de portar a un lloc segur. Aquestes prospeccions no es podran realitzar durant els mesos de fred, ja que l'espècie s'enterra per hibernar i no podrà ser detectada. S'ha de tenir en compte que també fan una pausa estival quan les temperatures són molt elevades.

- S'han de fer inspeccions visuals dins la parcel·la de manera periòdica, per revisar la presència de possibles animals ferits o morts. En el cas de trobar-se un animal mort o ferit i que sigui una espècie catalogada o protegida, o en cas de dubte, haurà d'avisar-se a l'112 o als agents de medi ambient del govern de les Illes Balears. En el cas que sigui un cadàver, no s'haurà de tocar, en cap cas, ni desplaçar-lo, deixant-lo intacte tal com s'ha trobat.

- No es poden emprar plaguicides ni altres verins al terreny del parc fotovoltaic. Es farà el control de la vegetació de l'interior del parc fotovoltaic mitjançant pastura amb ramat oví o amb mitjans mecànics que no afectin el sòl (desbrossadores).

El control de plagues (insectes, lagomorfs o rosegadors) es realitzarà per mitjans mecànics o biològics.

- Es revisaran diàriament les rases i abans del seu tancament, per detectar la fauna que hi pugui quedar atrapada. Aquestes rasses hauran de romandre obertes el menor temps possible. També s'hi hauran de col·locar elements que permetin la sortida de la fauna en cas de caiguda a l'interior.

- Suspensió de treballs entre febrer i juny per evitar molèsties durant l'època de cria.

- Creació de passos per a la fauna en el perímetre de la planta.

7. Gestió Hídrica

- Es prioritzarà la neteja dels panells en sec, per tal de minimitzar el consum d'aigua. La neteja dels panells amb sistemes de neteja a pressió, es realitzarà només en cas que sigui estrictament necessari per disminució greu de l'eficiència en la generació d'energia dels panells.

- S'ha de preveure la recollida de les pluvials a les cobertes de les edificacions que es preveuen instal·lar al parc, amb un sistema recol·lector de l'aigua de pluja amb el que emmagatzemar l'aigua per a ús propi de les instal·lacions.

- Caldrà que un gestor autoritzat s'encarregui de gestionar les aigües brutes.

- Es prohibeix l'abocament d'aigües residuals sense tractar, independentment del tipus d'abocament, directe o indirecte, o del punt d'abocament.

-El projecte es troba ubicat dins els perímetres de restriccions màximes i moderades de pous de proveïment urbà. A la zona de restriccions màximes queda prohibit l'emmagatzematge i tractament de residus, el tractament d'hidrocarburs i el seu emmagatzematge i l'emmagatzematge de substàncies inflamables i productes químics, a més, és necessari comptar amb l'informe favorable de l'Administració Hidràulica (AH) per regar amb aigües regenerades i per instal·lar indústries i activitats potencialment contaminants de l'aigua. A la zona de restriccions moderades també és necessari comptar amb informe favorable de l'AH per l'emmagatzematge i tractament de residus i el tractament d'hidrocarburs, líquids i sòlids inflamables, productes químics i el seu emmagatzematge, amb capacitat superior a 4 m3. Per tant, abans de començar l'activitat és necessari comptar amb l'informe favorable de la Direcció General de Recursos Hídrics.

- Part de les actuacions presenten afeccions per zona de policia, per tant, per a l'autorització del projecte caldrà l'autorització del Servei de Gestió del DPH.

- Durant l'execució de les obres, s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de les maquinàries. Entre d'altres, el manteniment dels vehicles i maquinària s'haurà de realitzar fora de l'àmbit d'actuació i fora dels perímetres de protecció de pous de proveïment urbà.

8. Atmosfera

- Se seleccionaran preferentment equips que no facin servir gas SF6 o que tenguin un consum mínim d'aquest gas. Es tindrà un protocol per al transport, ompliment, manteniment i buidat d'equips que utilitzin gas (SF6); detecció de fuites, actuació en cas de fuita accidental i control del consum anual. S'hauran de compensar les emissions de gas SF6 mitjançant reforestacions, s'haurà de reforestar la superfície necessària equivalent a les emissions anuals de SF6.

 

​​​​​​​9. Renous:

a) Les instal·lacions s'han de dissenyar perquè els nivells de renou exterior siguin els nivells de qualitat acústica establerts per la normativa estatal, autonòmica i local en matèria acústica, a més de complir també amb el Codi de Tècnic d'Edificació.

b) Es realitzarà un seguiment del renou generat a la fase de construcció i desmantellament, a més, del que es produeixi a les distintes infraestructures associades al present projecte a la fase de funcionament, per tal de garantir el compliment dels nivells de renou establerts a la legislació vigent.

10. Població - S'haurà de preveure realitzar mesures periòdiques d'intensitat del camp electromagnètic durant la vida útil de la instal·lació fotovoltaica, de la línia elèctrica i de la subestació elèctrica, aquestes mesures s'hauran de programar a les hores i mesos de màxima producció dels parcs fotovoltaics i s'ha de complir amb l'establert al Reial decret 1066/2001, de 28 de setembre, pel qual s'aprova el Reglament que estableix condicions de protecció del domini públic radioelèctric, restriccions a les emissions radioelèctriques i mesures de protecció sanitària davant emissions radioelèctriques. S'haurà de garantir que la població més propera a les instal·lacions no estigui exposada a un camp magnètic superior a 0,4 micro Tesla.

11. Mesures de protecció contra incendis

- D'acord amb l'informe del Departament d'Emergències de 29 de juny de 2023:

«s'ha de redactar i implantar el pla d'autoprotecció envers el risc d'incendi forestal i se'n definiran els accessos i es garantirà l'arribada i maniobra de vehicles pesants, d'acord amb la normativa sectorial vigent per a aquest tipus d'instal·lació».

- D'acord amb l'informe del Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl (09/06/2025): «Pel que fa a les condicions de seguretat del projecte, a les zones que confronten amb zona ZAR (en vermell al plànol adjunt) i només en el cas que la distància entre plaques i forest sigui inferior als 30 m, caldrà executar una franja d'autoprotecció de 30 m d'amplada respecte a la vegetació forestal contigua, de conformitat amb l'article 77 de la Llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears, seguint els criteris i indicacions de la Resolució del conseller de Medi Ambient i Territori, de 15 de febrer de 2021 ​​​​​​​(https://www.caib.es/seucaib/ca/arxiuServlet?id=4953120).

Aquesta franja serà sense acumulacions de combustible vegetal, amb un desbrossament selectiu i amb aclarides i podes de la massa arbòria que permetin trencar la continuïtat vertical i horitzontal de la vegetació.

En qualsevol cas, no implicarà cap canvi d'ús respecte al forestal.

• Pel que fa a l'execució de les obres, sense cap inconvenient o consideració específica amb relació al risc d'incendi forestal, tot i que en qualsevol cas, durant la realització de les obres caldrà complir el Decret 125/2007, de 5 d'octubre, pel qual es dicten normes sobre l'ús del foc i es regula l'exercici de determinades activitats susceptibles d'incrementar el risc d'incendi forestal, especialment pel que fa a les mesures de prevenció durant l'època de perill d'incendi forestal i les accions conjunturals de prevenció (art. 8 2.c).

• Referent a utilitzar maquinària i equips en terreny forestal i àrees contigües de prevenció, el funcionament dels quals generi deflagració, espurnes o descàrregues elèctriques susceptibles de provocar incendis forestals, s'ha de tenir en compte el següent:

• L'article 48.6.d de la Llei 43/2003 prohibeix l'ús d'aquestes màquines quan el risc d'incendis sigui molt alt o extrem (Alerta Foc 4) Es pot consultar a la pàgina alertafoc.caib.es el nivell diari d'alerta diari per risc meteorològic d'incendi forestal vigent.

• Les màquines o equips que es facin servir a terrenys forestals o menys de 500 m dels mateixos s'utilitzaran extremant les precaucions en el seu ús i adequat manteniment (s'hi aplicaran mètodes de treball que evitin la provocació d'espurnes). El proveïment de benzina d'aquesta maquinària s'ha de realitzar a zones de seguretat aclarides de combustible vegetal.

• També recordar que l'acompliment de les mesures incloses en aquest informe no exclou de la responsabilitat dels propietaris/promotors en el compliment de la legislació específica adient i en l'ús responsable dels mitjans que puguin ser causants d'un incendi forestal o dels danys que un incendi forestal pugui causar.»

12. Mesures Compensatòries

- En el terreny on s'instal·laran les plaques fotovoltaiques, abans de començar les obres, s'haurà de realitzar un estudi microbiològic del sòl i un estudi de les poblacions d'insectes. S'haurà de programar fer un seguiment anual de la qualitat i evolució del sòl i de les poblacions d'insectes, durant la vida del parc, incorporant-lo al Pla de Vigilància.

- Instal·lació de nius artificials en zones segures.

- Control i seguiment de la població de rapinyaires a través d'estudis periòdics durant i després de la construcció de la planta.

- En el cas que els resultats dels estudis realitzats per la UIB demostrin que s'ha perdut capacitat agrícola dels terrenys, caldrà implementar mesures addicionals que compensin la pèrdua dins el municipi de Palma, i si no fos possible a municipis limítrofs.

13. Abans de l'aprovació del projecte per part de l'òrgan substantiu, el promotor haurà de remetre a l'òrgan substantiu i a l'òrgan ambiental un Pla de Vigilància actualitzat que haurà d'incloure i pressupostar:

- Els condicionants inclosos en la present Declaració d'Impacte Ambiental.

- Les mesures compensatòries proposades.

- Els informes de seguiment de les mesures preventives i correctores presentades en l'EsIA i a la DIA. A més, s'hauran d'incloure:

i) Els registres de les mesures periòdiques dels camps electromagnètics.

ii) Els registres del manteniment preventiu i/o correctiu dels equips elèctrics que contenguin olis o gasos dielèctrics i del gas hexafluorur de sofre.

iii) Els registres de les incidències ambientals detectades, entre elles les faunístiques.

iv) Els registres de la gestió dels residus generats, amb indicació estimada de volum i tipus de residus.

v) Els documents de lliurament dels residus perillosos als gestors autoritzats.

vi) Els informes de seguiment de les mesures d'integració agrària.

vii) Registres del consum anual d'aigua utilitzat en el parc i a l'àrea de compensació i l'origen de l'aigua utilitzada.

viii) Registres del seguiment de la barrera vegetal, indicant la reposició de marres, regs de sequera, o altres tractaments específics.

ix) Seguiment de l'estudi microbiològic del sòl, de l'estudi de les poblacions d'insectes i de la població de rapinyaires.

x) Seguiment dels estudis realitzats per la UIB.

xi) En el cas de la fase de desmantellament, també s'haurà d'elaborar un informe complet de totes les dades analítiques i la valoració global ambiental del desmantellament. Així mateix, s'hauran de realitzar seguiments ambientals i elaborar informes anuals durant la fase de restauració agrícola/ambiental, com a mínim durant els primers dos anys posteriors al desmantellament del parc fotovoltaic.

14. Pel que fa al desmantellament de la instal·lació:

• Una vegada finalitzada la vida útil de la instal·lació, es restaurarà el terreny al seu estat original i es prendran les mesures correctores necessàries per a minimitzar o eliminar l'impacte ambiental associat. En cas que posteriorment es vulgui continuar explotant, haurà de ser sotmès a un nou procediment d'Avaluació d'Impacte Ambiental, si escau.

• El desmantellament no comportarà necessàriament l'eliminació de les barreres vegetals i de la resta de plantacions.

15. Atès que el pressupost del projecte supera el milió d'euros, i d'acord amb l'article 33 del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, aprovat per Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, es designarà un auditor ambiental. Serà responsable de vigilar que es compleixin les mesures preventives i correctores a aplicar, el seguiment ambiental i el desmantellament; a més de l'elaboració d'informes.

D'altra banda, es recorda que:

- L'Òrgan Substantiu haurà d'estimar si el projecte és autoritzable dins SRG delimitat pel PG2023 de Palma com a parc agrari; o al contrari, considera que NO és favorable la instal·lació tal com indiquen els informes de l'Ajuntament de Palma.

- El promotor haurà de demanar l'autorització preceptiva del projecte al Servei d'Explotació i Conservació del Consell de Mallorca, prèvia a l'execució de les obres.

- L'òrgan administratiu competent en matèria de gestió forestal determinarà la idoneïtat, impacte i la manera de dur a terme les tasques sobre la vegetació existent, i les autoritzarà, la qual cosa no eximeix de planificar les actuacions en el projecte.

- La gestió de residus vegetals generats per les tasques de manteniment i poda de la barrera vegetal s'ha de realitzar d'acord amb la normativa vigent en la matèria.

Segon. Es publicarà la present declaració d'impacte ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 41.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'Avaluació Ambiental.

Tercer. La declaració d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'inici de l'execució del projecte en el termini màxim de sis anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 21 bis del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears.

Quart. La declaració d'impacte ambiental no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l'acte d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 41.4 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

Sisè. Aquesta declaració d'impacte ambiental tendrà eficàcia retroactiva a data 10 de juny de 2025 atès que els supòsits de fet necessaris existien ja a la data a la que es retrotreu l'eficàcia d'aquest acte i ateses les circumstàncies excepcionals considerades a l'informe jurídic de la Direcció General d'Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental de data 8 de juliol de 2025, d'acord amb allò que estableix l'article 39.3 de la Llei 39/2015, d'1 d‘octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques.

51. El 29 de juliol de 2025 el Servei d'Explotació i Conservació del Consell de Mallorca va presentar un informe favorable amb les condicions següents:

1. Només s'informa sobre les obres ressenyades a l'assumpte, d'acord amb la sol·licitud presentada.

2. Només s'informa sobre aquella part de les actuacions, parc fotovoltaic i les línies d'evacuació situats a menys de 50 metres de l'aresta exterior de l'esplanació de les carreteres Ma-3017 i Ma-3011, i a menys de 100 metres de l'aresta exterior de l'esplanació de la Ma-15.

3. La barrera vegetal perimetral confrontada a la carretera Ma-3011 s'haurà de projectar més enllà de tres metres des de l'aresta exterior de l'esplanació de l'esmentada carretera y fora del domini públic viari.

4. Pel que fa als creuaments:

a) Per als creuaments a la carretera Ma-3011 PK 5+090 i PK 10+400, amb reforç de fer programat, sempre que s'executin les obres abans del reforç de ferm, el creuament podrà executar-se amb l'obertura de síquia, complint les següents condicions:

a.1.El termini d'execució no serà major de dos (2) dies.

a.2 El tall del paviment es farà amb serra de disc.

a.3 La profunditat mínima de la cara superior de la conducció serà d'un (1) m. respecte de la rasant de la calçada o voravia.

a.4 La síquia es tancarà completament amb formigó HM-20.

a.5 El traçat serà el més perpendicular possible a l'eix de la carretera, no superant en cap cas els 45º.

Per a la coronació de la síquia, prèviament es fressarà un tram de CINC (5) metres a tota l'amplària de la carretera, estenent-se com a capa de rodada un aglomerat asfàltic porfíric compactat tipus BBTM 11B PMB 45/80-65 d'espessor 3 cm ó AC16 bin B50/70 S d'espessor 5 cm.

a.6 S'haurà de segellar les juntes en calent amb material bituminós.

a.7 Abans d'estendre la mescla bituminosa s'haurà de realitzar l'agranat de la superfície per a llevar la brutícia i/o la pols i també s'haurà de realitzar el reg d'adherència, tant a la base com a les parets verticals generades al tallar el paviment existent.

a.8 Les tapes i arquetes de registre en cap cas estaran sobre la calçada.

a.9 S'haurà de reposar la senyalització horitzontal afectada per les obres, inclosa la part embrutada i un mínim de cinc (5) metres a cada costat de la síquia amb pintura que compleixi els requisits de característiques físiques i de durabilitat del apartat 700.3 del PG3.

a.10 S'haurà de reposar la senyalització vertical afectada per les obres.

b) Per al creuament a la carretera Ma-3017 PK 2+040, sense cap actuació al ferm programada (o als casos de l'apartat anterior si ja s'ha executat el reforç de ferm programat), el creuament s'haurà d'executar amb perforació dirigida, complint les següents condicions:

b.1 El traçat en planta haurà de ser el més perpendicular possible al tronc de la carretera no superant en cap cas els 45º.

b.2 El gàlib mínim vertical baix qualsevol punt de les diferents zones de la plataforma, serà de DOS (2) metres mesurats des de la clau de la baina de protecció que assegurarà mantindré l'estat tensional del terreny.

b.3 Els pous d'atac i recepció, així com arquetes de canvi de direcció, sent totes elles no enregistrables, o fites delimitadores, hauran de situar-se a una distància mínima de TRES (3) metres des de l'aresta exterior de l'esplanació en carreteres de dos (2) carrils de les xarxes primària i secundària.

b.4 Per a profunditats superiors a tres (3) metres s'haurà d'allunyar els pous d'atac i recepció de l'aresta exterior de l'esplanació, la mateixa profunditat excavada o establir un sistema de contenció del terreny.

b.5 En cap cas s'afectarà a altres estructures i instal·lacions existents, sent la seva reposició a càrrec del sol·licitant.

b.6 Finalitzats el treballs, s'haurà de restablir el terreny al seu estat original.

5. Pel que fa als paral·lelismes amb les carreteres de dos (2) carrils (Ma-3011i Ma-3017), s'hauran de representar amb el nivell de detall necessari per poder garantir el compliment dels punts 11, 12 i 13 de la justificació tècnica. En cas de que no hi hagi domini públic viari suficient per poder ocupar aquest subsòl, s'hauran de projectar a una distància no inferior a tres (3) metres de l'aresta exterior de l'esplanació.

6. Pel que fa als paral·lelismes amb les carreteres de quatre (4) carrils (Ma-15), s'hauran de representar amb el nivell de detall necessari per poder garantir el compliment dels punts 13, 14, 15 i 16 de la justificació tècnica. En cas de que no hi hagi domini públic viari suficient per poder ocupar aquest subsòl, s'hauran de projectar a una distància no inferior a vuit (8) metres de l'aresta exterior de l'esplanació.

7. Els dos trams de paral·lelisme amb la Ma-15 que s'han projectat amb perforació dirigida (Tram de vial de servei entre PK 8+120 i PK8+450, i tram sota rotonda del vial de servei Ma—15_d_7_E al Pk 7+120) hauran de fer-se mitjançant paral·lelisme a la distància adequada.

8. El pla de treball haurà d'incloure les fases d'execució necessàries per a l'ús del trànsit rodat, no autoritzant-se en cap cas la seva interrupció.

9. S'atendrà a l'establert a la norma 8.3 IC Senyalització d'obres i al Manual d'exemples d'obres fixes del Ministeri de Foment per a la senyalització i abalisament de les obres. Aquesta serà tant diürna com nocturna i haurà de garantir la seguretat de la circulació.

10. En cas que amb obres de manteniment o implantació de senyals o d'altres s'afectés la xarxa, no es podrà exigir a aquest Departament cap tipus d'indemnització i serà a càrrec del titular de la canalització la seva reposició.

11. Les obres, una vegada finalitzades, no produiran cap minva de l'amplària de la calçada.

12. Les obres no modificaran el drenatge de la carretera.

13. Prèviament a l'inici de les obres, l'interessat haurà de presentar una addenda al projecte constructiu signada per tècnic competent per recaptar la preceptiva autorització del Departament de Mobilitat i Infraestructures.

14. A aquesta addenda s'hauran d'incloure totes les actuacions a dur a terme situats a menys de 50 metres de l'aresta exterior de l'esplanació de les carreteres de dos carrils, i a menys de 100 metres de l'aresta exterior de l'esplanació de les carreteres de quatre carrils.

15. S'haurà d'incloure també als plànols la definició del domini públic viari, de la aresta exterior de l'esplanació i de la protecció prèvia sol·licitud al Secció de Topografia de Departament de Territori, Mobilitat i Infraestructures.

16. A aquesta documentació s'hauran de complir els condicionants establerts a aquest informe i acotar les distàncies indicades.

52. El 27 d'agost de 2025 el promotor va aportar documentació en resposta al punt 1 i punt 4 de les conclusions de la DIA: una avaluació tècnica de la viabilitat de la reducció del parc i un informe de la prospecció arqueològica inicial.

53. El 8 de setembre de 2025 servei d'Energies Renovable i Eficiència Energètica va emetre un informe tècnic.

Fonaments de dret

1. La Llei 14/2019, de 29 de març, de projectes industrials estratègics de les Illes Balears

2. La Llei 2/2020, de 15 d'octubre, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19.

3. El Reial decret llei 23/2020, de 23 de juny, pel qual s'aproven mesures en matèria d'energia i en altres àmbits per a la reactivació econòmica.

4. La Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica.

5. La Llei 13/2012, de 20 de novembre, de mesures urgents per a l'activació econòmica en matèria d'indústria i energia, noves tecnologies, residus, aigües, altres activitats i mesures tributàries, per a les instal·lacions elèctriques descrites.

6. El Reial decret 413/2014, de 6 de juny, pel qual es regula l'activitat de producció d'energia elèctrica a partir de fonts d'energia renovables, cogeneració i residus.

7. El Decret 96/2005, de 23 de setembre, d'aprovació definitiva de la revisió del Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears, modificat pel Decret 33/2015.

8. La Llei 24/2013, de 26 de desembre, del sector elèctric.

9. La Llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears.

10. El Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears

11. La Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental

12. El Reial Decret 1955/2000, d'1 de desembre, pel qual es regulen les activitats de transport, distribució, comercialització, subministrament i procediments d'autorització d'instal·lacions d'energia elèctrica.

13. El Reial decret 1183/2020, de 29 de desembre, d'accés i connexió a les xarxes de transport i distribució d'energia elèctrica.

14. Decret 10/2025, de 14 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

15. La Resolució del conseller d'Empresa, Autònoms i Energia 24 de juliol de 2025 de delegació de competències i de suplència dels òrgans directius de la Conselleria.

Proposta de resolució

Propòs al conseller d'Empresa, Ocupació i Energia que dicti una resolució en els termes següents:

1. Finalitzar el procediment respecte a l'autorització administrativa prèvia del parc fotovoltaic, la línia d'evacuació i la subestació, promogut per SUN HIVE 94 SL, amb NIF B1672190, atorgant-la.

Aquesta instal·lació té les característiques següents:

Expedient: RE040/22

Denominació: Puntiró Hive II

Situació: polígon 37 parcel·la 211 de Palma

Dades tècniques:

  • Tipus: parc fotovoltaic sobre el terreny.
  • Superfície ocupada: 36,89 ha.
  • 71.329 panells solars de 715 Wp bifacials cadascun. Seguidor a 1 eix. Potència de pic de 51.000 kW.
  • 10 inversors de 4.000 kW. Potencia instal·lada de 40.000 kW.
  • Línia d'evacuació soterrada MT de 15 kV de 17.780 m de longitud i secció 3x3x650 mm2 AL RHZ1 RA 36/66 KV des de la SET PUNTIRO HIVE I fins al punt de connexió a la SE Son Orlandis , que se situa a les coordenades aproximades (ETRS 89 fus 31): X= 477.981; Y= 4.383.386.
  • Subestació elèctrica elevadora SET PUNTIRO HIVE II 30/66 KV tipus "GIS" de 40 kW de potència.

La instal·lació es classifica en el grup b.1.1 «Instal·lacions que únicament utilitzen la radiació solar com a energia primària mitjançant la tecnologia fotovoltaica», d'acord amb l'article 2 del Reial decret 413/2014, de 6 de juny, pel qual es regula l'activitat de producció d'energia elèctrica a partir de fonts d'energia renovables, cogeneració i residus.

De conformitat amb l'article 130 i els successius del Reial decret 1955/2000, en el termini màxim establert per complir les disposicions de l'article 1 del Reial decret llei 23/2020, de 23 de juny, pel qual s'aproven mesures en matèria d'energia i altres àmbits per a la reactivació econòmica, des de la concessió de l'autorització administrativa, s'ha de presentar un projecte d'execució per a la seva aprovació, el qual haurà de complir les prescripcions següents:

  • Compliment de les condicions de la declaració d'impacte ambiental de 10 de juliol de 2025 i dels informes de les diferents administracions consultades.

En cas que no es presenti el projecte d'execució el termini establert, se'n produirà la caducitat, d'acord amb l'article 128 del Reial decret 1955/2000.

2. Informar que aquest projecte està subjecte al que disposa l'article 49 de la Llei 10/2019, relatiu a l'oferta de participació local

3. Comunicar al promotor que és necessària l'obtenció d'un informe favorable de l'ajuntament corresponent per a la continuació del procediment inherent a la declaració de projecte industrial estratègic. En cas contrari, serà necessària l'obtenció de la declaració d'interès general.

4. Informar que aquesta autorització es concedeix sens perjudici de les concessions i autoritzacions que siguin necessàries relatives a les llicències municipals, l'ordenació del territori i el medi ambient, i a qualssevol altres motivades per disposicions que hi siguin aplicables.

5. Notificar aquesta Resolució als interessats i publicar-la en el Butlletí Oficial de les Illes Balears

Per tot això, dict la següent

Resolució

Manifestar la conformitat amb la proposta de resolució i dictar-ne resolució en els mateixos termes.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Empresa, Autònoms i Energia en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver rebut la notificació de la Resolució, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, en la data de la signatura electrònica a 9 de setembre de 2025

El conseller d'Empresa, Autònoms i Energia Diego Viu Domínguez Per delegació del conseller d'Empresa, Autònoms i Energia (BOIB núm. 97, de 24 de juliol de 2025)

El director general d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic Diego Viu Domínguez