Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MENORCA

Núm. 651881
Resolució de la consellera executiva d'Ordenació Territorial i Turística, d’inscripció de l’entitat AECLU SL, en el Registre d’Entitats Privades de Certificació Urbanística del Consell Insular de Menorca

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La consellera executiva d'Ordenació Territorial i Turística mitjançant Resolució núm. 504, de data 11/09/2025, ha resolt el següent:

«Atesa la sol·licitud rebuda de AECLU SL en data 08.07.2025 amb registre d'entrada 021247/2025, de sol·licitud de inscripció en el Registre d'entitats privades de certificació urbanística del Consell Insular de Menorca (exp.3715 2025 0003).

Atès l'informe emès per l'assessora jurídica del Departament d'Ordenació Territorial i Turística en data 03.09.2025 que es transcriu a continuació:

«Expedient: 3715/000003/2025

Assumpte: informe proposta

Procediment: inscripció en el Registre d'entitats privades de certificació urbanística del Consell Insular de Menorca

Interessat: AECLU,SL

CIF: B85100592

INFORME PROPOSTA

Antecedents

1. En data 8 de juliol de 2025 (amb registre d'entrada núm. GE/021247/2025) la entitat, AECLU,SL, va presentar sol·licitud d'inscripció en el Registre d'entitats privades de certificació urbanística del Consell Insular de Menorca (en endavant CIM), a la qual va adjuntar la documentació següent, en compliment de l'apartat 7 de l'article 158 octies de la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'urbanisme de les Illes Balears:

  1.  Declaració de l'entitat AECLU,SL, de compliment dels requisits d'acreditació com a EPCU, d'acord amb el previst en l'article 158a 3 octies de la Llei 12/2017, 29 desembre, de urbanisme de Illes Balears
  2.  Còpia simple del llistat de preus de l'entitat, AECLU,SL, a les Illes Balears, per a l'any 2025.
  3.  Resolució de 27 de juny de 2022 de la gerent de l'organisme autònom Agència d'Activitats per la qual s'autoritza provisionalment a AECLU EDIFICACION Y SOSTENIBILIDAD, S.L, per actuar com a entitat col·laboradora urbanística de l'Ajuntament de Madrid en la totalitat de l'àmbit d'aplicació de l'Ordenança 6/2022, de 26 d'abril, de llicències i declaracions responsables urbanístiques de l'Ajuntament de Madrid.
  4.  Còpia de l'anunci del Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma de Madrid de data 1 de juliol de 2022, de la Resolució de 27 de juny de 2022 de la gerent de l'Organisme Autònom Agència d'Activitats per la qual s'autoritza provisionalment a AECLU EDIFICACION Y SOSTENIBILIDAD, S.L, per actuar com a entitat col·laboradora urbanística de l'Ajuntament de Madrid en la totalitat de l'àmbit d'aplicació de l'Ordenança 6/2022, de 26 d'abril, de llicències i declaracions responsables urbanístiques de l'Ajuntament de Madrid
  5.  Resolució de data 11 de juny de 2025, de la gerent de l'Organisme Autònom Agència d'Activitats per la qual és modifica la resolució que va autoritzar amb caràcter definitiu a la entitat AECLU EDIFICACIÓ I SOSTENIBILITAT S.L per a actuar com a entitat urbanística col·laboradora en l'àmbit de l'Ordenança 6/2022 de 26 d'abril de Llicències i Declaracions Responsables de l'Ajuntament de Madrid, quant al canvi de denominació social de la citada mercantil, la nova denominació de la qual passa a ser “AECLU, S.L.” segons escriptura pública de 21 de novembre de 2024 (per duplicat)
  6.  Ordre 1279/2025, de la Conselleria de medi Ambient, Agricultura i Interior, per la qual s'acorda mantenir la inscripció en el Registre d'entitats col·laboradores urbanístiques a AECLU EDIFICACIÓN I SOSTENIBILIDAD, S.L., amb els efectes prevists en la Llei 9/2011, de 17 de juliol, del sòl de la comunitat de Madrid, en la redacció donada per la Llei 7/2024, de 26 de desembre, de mesures per a un desenvolupament equilibrat en matèria de medi ambient oi ordenació del territori.
  7.  Justificant de la Generalitat Valenciana de data 18 d'abril de 2023, d'inscripció de l'entitat AECLU EDIFICACION Y SOSTENIBILIDAD, SL, en el Registre d'entitats col·laboradores i control d'actuacions urbanístiques de la Comunitat Valenciana.
  8.  Còpia simple de la relació de les entitats col·laboradores inscrites en el Registre d'entitats de certificació de conformitat municipal de Galícia, en la qual consta AECLU EDIFICACION Y SOSTENIBILIDAD, SL.
  9.  Quadre comparatiu dels requisits de les entitats de certificació urbanística d'altres comunitats d'altres comunitats autònomes amb els de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
  10.  Còpia simple del certificat d'assegurança de responsabilitat civil d'AECLU, SL amb Mapfre núm. de pòlissa: 0971970020386/013 , des de el 04/06/2025 fins a l'01/04/2026, que NO inclou la cobertura per la seva activitat com a entitat privada de certificació urbanística a la illa de Menorca.
  11.  Condicions particulars de l'assegurança de responsabilitat civil professional núm. 0971970020386.
  12.  Escrit signat per Aeclu, SL, en data 11 de juliol de 2025, sobre el procediment de tramitació gratuïta de reclamacions.
  13.  Còpia simple de l'escriptura de constitució de la societat, NIRSARI EUROCENTER, S.L. amb núm. de protocol notarial dos mil cent trenta-u, de data 8 de maig de 2007.
  14.  Còpia simple de l'escriptura de canvi de denominació social de AECLU GESTIONES URBANÍSTICAS, SL per AECLU LICENCIAS URBANÍSTICAS, SL, de data 18 de gener de 2010.
  15.  Còpia simple de l'escriptura de data 20 de maig de 2008, de protocolització d'acords pel qual ZIGURAT CONSULTING II, SL, va adquirir la condició d'unipersonal.
  16.  Còpia simple de l'escriptura de canvi de denominació social de ZIGURAT CONSULTING II, SL, per el d' AECLU GESTIONES URBANÍSTICAS, SL, de data 13 d'octubre de 2009.
  17.  Còpia simple de l'escriptura de canvi d'òrgan de gestió de la societat AECLU LICENCIAS URBANÍSTICAS, SL, de data 18 de febrer de 2015.
  18.  Còpia simple de l'escriptura d'esmena del canvi d'òrgan de gestió de la societat AECLU LICENCIAS URBANÍSTICAS, SL, de data 17 d'abril de 2015.
  19.  Còpia simple de l'escriptura de reducció del capital de la societat AECLU LICENCIAS URBANÍSTICAS, SL, de data 16 de juliol de 2015.
  20.  Còpia simple de l'escriptura de canvi del domicili social de la societat AECLU LICENCIAS URBANÍSTICAS, SL, de data 25 de juliol de 2019, al passeig de la havana, 22,1º, 28036 Madrid.
  21.  Còpia simple de l'escriptura de canvi de denominació de la societat AECLU EDIFICACIÓN Y SOSTENIBILIDAD, SL, a AECLU, SL, de data 21 de novembre de 2024.
  22.  Còpia simple de l'escriptura d'esmena , de data 10 de març de 2025, 'escriptura de canvi de denominació de la societat AECLU EDIFICACIÓN Y SOSTENIBILIDAD, SL, a AECLU, SL, de data 21 de novembre de 2024.
  23. Còpia simple de l'escriptura de modificació de l'objecte de la societat AECLU, SL, de data 9 de maig de 2025.

2. En data 4 d'agost de 2025, es va incorporar d'ofici, l'anunci del Butlletí Butlletí Oficial de les Illes Balears, núm. 95, de 19 de juliol de 2025, que publica la Resolució del conseller executiu de Territori, Mobilitat i Infraestructures, de data 14 de juliol de 2025, d'inscripció de l'entitat Aeclu, SL, en el Registre d'entitats privades de certificació urbanística del Consell Insular de Mallorca.

3. En data 4 d'agost de 2025, l'assessora jurídica del Departament d'Ordenació Territorial i Turística del CIM va signar informe de deficiències, del qual es transcriu la conclusió:

«Conclusió

En data 04/08/2025 s'incorpora d'ofici a l'expedient, l'anunci del Butlletí Butlletí Oficial de les Illes Balears, núm. 95, de 19 de juliol de 2025, que publica la Resolució del conseller executiu de Territori, Mobilitat i Infraestructures, de data 14 de juliol de 2025, d'inscripció de l'entitat Aeclu, SL, en el Registre d'entitats privades de certificació urbanística del Consell Insular de Mallorca.

No obstant això per tal de poder informar sobre l'abast de les funcions per a les quals l'entitat està acreditada, haurà d'aportar els documents següents en el termini de 10 dies a comptar l'endemà de la notificació de l'ofici corresponent , de conformitat amb l'article 68 de la Llei 39/, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques:

  • Certificat vigent d'acreditació atorgat per l'Entitat Nacional (ENAC)
  • Annex tècnic de l'ENAC corresponent.»

4. En data 28 d'agost de 2025 (amb registre de sortida núm. GS/2025/017536) es va practicar la notificació a l'interessat de l' ofici de data 27 d'agost de 2025, perquè esmeni de les deficiències indicades en l'informe jurídic de data 4 d'agost de 2025. L'interessat es va notificar de l'ofici esmentat la mateixa data d'enviament.

5. En data 8 de juliol de 2025 (amb registre d'entrada núm. GE/021247/2025) la entitat, AECLU,SL, va presentar la documentació següent per a l'esmena de deficiències:

  • Certificat vigent d'acreditació atorgat per l'Entitat Nacional (ENAC) Nº 219/EI405, per a les activitats d'inspecció definides en el corresponent annex tècnic.
  • Annex tècnic de l'ENAC corresponent.(Rev. 15 data 23/05/2025).
 

Fonaments de dret

1. Concepte

Les entitats privades col·laboradores urbanístiques (en endavant EPCU) són entitats jurídiques privades que desenvolupen actuacions de certificació, verificació, inspecció i control, de la conformitat d'instal·lacions, establiments i activitats amb la normativa d'aplicació en l'àmbit municipal i que disposin dels recursos humans,materials i financers necessaris per a realitzar-les, d'acord amb la present llei i el que s'estableixi reglamentàriament.

Les EPCU van estar introduïdes en la Comunitat Autònoma de les Illes Balears mitjançant el Decret Llei 3/2024, de 24 de maig, de mesures urgents de simplificació i racionalització administratives de les administracions públiques de les Illes Balears (d'ara endavant, DL 3/2024), que va afegir al títol VII de la Llei 12/2017, de 29 de desembre d'urbanisme de les Illes Balears, un nou capítol, el III, que regula el règim de col·laboració públic-privada d'entitats privades en l'exercici de funcions administratives en l'àmbit urbanístic.

Aquest DL 3/2024, una vegada convalidat, va derogar-se per la lletra o) de la disposició derogatòria única de la Llei 7/2024, d'11 de desembre, de mesures urgents de simplificació i racionalització administratives de les administracions publiques de les Illes Balears (BOIB núm. 162, de 13 de desembre de 2024), llei que continua regulant el règim d'aquesta col·laboració públic-privada en matèria d'urbanisme.

2. Normativa d'aplicació

  • Articles 158 bis al 158 sexdecies de la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'urbanisme de les Illes Balears (BOIB núm. 160, de 29 de desembre de 2017)
  • Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars (BOIB núm. 88, de 7 de juliol de 2022)
  • Reglament orgànic del Consell insular de Menorca [(BOIB núm. 65, de 10 de maig de 2003), en tot allò que no contradigui a la Llei 4/2022, de consells insulars]

3. Òrgan competent

L'article 158 nonies, apartat 1, de la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'urbanisme de les Illes Balears (en endavant LUIB), determina que el Registre d'entitats privades de certificació urbanística de cada consell insular depèn de l'òrgan competent en matèria d'urbanisme que es determini d'acord amb les normes d'organització corresponents, i que té caràcter públic.

L'òrgan competent en matèria d'urbanisme del Consell Insular de Menorca és el Departament d'Ordenació Territorial i Turística, d'acord amb el Decret de Presidència del Consell Insular de Menorca nº 91, de 10 de juliol de 2023, pel qual s'estableixen les competències dels departaments del Consell Insular de Menorca (BOIB núm. 97 de 13/07/2023), modificat pel Decret núm. 94, de 1 de juliol de 2023 (BOIB núm. 97 de 13/07/2023), modificat al seu torn per el Decret de la presidència del Consell Insular de Menorca núm. 227, de 17 de novembre de 2023, relatiu a l'extinció d'un departament i reestructuració de la resta dels departaments (BOIB núm. 158 de 21-11-2023) a través del qual s'afegeix a aquest departament la l'atribució de la competència relativa a la implementació de les polítiques del Consell Insular en matèria d'agenda urbana i habitatge.

De conformitat amb l'anteriorment exposat, correspon a la consellera executiva del Departament d'Ordenació Territorial i Turística, autoritzar la inscripció de la EPCU en el seu corresponent registre insular, d'acord amb els articles 30, 31 i 33.2 lletra m), de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars, i d'acord amb l'article 75.1 del Reglament orgànic del Consell Insular de Menorca.

4. Nou règim de col·laboració públic-privada amb les entitats privades col·laboradores urbanístiques (EPCU)

La L7/2024 afegeix els articles 158 bis al 158 sexdecies a la LUIB, els quals regulen el règim de col·laboració públic-privada dels ajuntaments amb les -entitats privades de certificació urbanística- (en endavant EPCU). Els ajuntaments podran exercir les funcions urbanístiques a través d'aquestes entitats i mitjançant ordenança podran regular el seu règim jurídic i els seu funcionament.

A. Acreditació (article 158 ter de la LUIB)

Aquestes entitats són acreditades per l'Entitat Nacional d'Acreditació (ENAC).

B. Intervenció i abast de les EPCU (article 158 quinquies de la LUIB)

El sistema d'externalització regula l'emissió per les entitats esmentades en aquest capítol d'un certificat de compliment amb la normativa urbanística i territorial, o bé d'un certificat de conformitat que verifica que les obres executades compleixen amb la llicència atorgada a l'efecte de la llicència de primera ocupació o primera utilització, de manera que permetran agilitar la concessió de llicències per part dels ajuntaments.

Les EPCU actuen a instància de la persona interessada, i la seva intervenció no és preceptiva. No tenen en cap cas caràcter d'autoritat, ni la seva actuació pot impedir la funció de verificació, inspecció i control pròpia dels serveis tècnics municipals.

C. Autorització de les EPCU i inscripció en el registre insular d'EPCU (article 158 octies de la LUIB)

Per regla general tota EPCU ha d'estar autoritzada per el consell insular per poder ser inscrita en el registre insular pertinent. No obstant això, si les EPCU ja compten amb autorització en el territori espanyol, no escau que es tornin a autoritzar pel consell insular abans d'inscriure-les, de conformitat amb l'apartat 6 de article 158 octies de la LUIB que seguidament es transcriu:

«6. Les entitats privades de certificació urbanística que exerceixin legalment l'activitat a qualsevol altre lloc del territori espanyol no necessiten obtenir l'autorització a què fa referència aquest article per poder dur a terme les seves funcions en l'àmbit de l'illa corresponent, sempre que per accedir a l'exercici de l'activitat en algun altre lloc de l'esmentat territori hagin hagut d'acreditar el compliment de requisits materials, personals i financers equivalents o superiors als exigits per aquesta llei.

L'autorització, la qualificació o el títol o document equivalent obtingut per iniciar l'activitat a aquest altre territori s'ha d'aportar juntament amb la sol·licitud a què fa referència l'apartat següent.»

«7. Les entitats de certificació urbanística que s'acullin al que disposa l'apartat anterior han de sol·licitar la inscripció en el Registre d'entitats privades de certificació urbanística de cada consell insular a què es refereix l'article 158 nonies i obtenir-la amb caràcter previ a l'exercici de les seves funcions en l'àmbit de l'illa corresponent.

El consell insular respectiu pot denegar motivadament la inscripció quan no pugui verificar l'equivalència o la superioritat dels requisits acreditats per l'entitat per iniciar l'activitat a un altre lloc del territori espanyol.

La circumstància que no s'hagi hagut d'obtenir autorització d'acord amb el que preveu aquest apartat no exclou l'aplicació dels efectes prevists en els articles 158 «undecies» i 158 «duodecies» d'aquesta llei quan hi concorri alguna de les causes o motius que s'estableixen en aquests preceptes.»

D'aquesta regulació es conclou que la sol·licitud d'inscripció de la interessada ha de ser atesa sense prèvia autorització del Consell Insular de Menorca, atès que aquesta ja es troba autoritzada per exercir la seva activitat com a EPCU en altres punts del territori espanyol, entre els quals hi ha l'Ajuntament de Madrid i l l'illa de Mallorca; i han hagut d'acreditar, per tant, el compliment dels requisits materials, personals i financers equivalents o superiors exigit per la LUIB.

D. Registre ( article158 nonies de la LUIB)

De conformitat amb la normativa indicada les EPCU autoritzades han de constar inscrites en el Registre d'entitats privades de certificació urbanística insular, competència de cadascun dels consells insulars de les Illes Balears. El registre es crea ex lege en virtut del disposat en l'article 158 nonies de la LUIB, i té caràcter públic.

Les anotacions del registre han de contemplar el que s'indica en l'apartat tercer de l'article158 nonies de la LUIB, que seguidament es transcriu:

«Les anotacions contindran, com a mínim, els extrems següents:

  1.  Dades identificadores de l'entitat privada de certificació urbanística.
  2.  Abast de les funcions per a les quals l'entitat està acreditada, conformement al certificat d'acreditació.
  3.  Extinció i revocació de l'autorització, si escau.
  4.  Modificacions que es produeixin en l'autorització, ampliant o reduint les activitats que pot dur a terme l'entitat de certificació, si escau.»

El termini per practicar la inscripció és de 3 mesos, d'acord amb el que regula l'article 21.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. De no haver-se comunicat la inscripció a l'interessat en aquest termini s'ha d'entendre estimada en virtut del silenci administratiu en els termes que regula l'article 24 de la Llei 39/2015, i sense perjudici de ho estipulat en l'article 5.2 de la LUIB

E. Funcions de les EPCU (article 158 quater de la LUIB)

Les EPCU poden exercir les funcions següents:

a) D'intervenció en el procediment de tramitació de llicències urbanístiques, inclosos els procediments a què es refereixen el segon paràgraf de l'article 148.3 i l'article 156 d'aquesta llei, a instància del ciutadà, mitjançant l'emissió de certificats de conformitat urbanística.

b) D'intervenció en la verificació i la comprovació d'actes d'ús del sòl o subsòl i edificació, a instància del ciutadà, mitjançant l'emissió de certificats de conformitat urbanística.

Tot l'anterior, sense perjudici de què els ajuntaments, poden excloure expressament, mitjançant un acord plenari que es publicarà en el BOIB, la intervenció de les entitats privades de certificació urbanística en tots, o en una part dels procediments esmentats, a banda també dels casos en què no poden emetre els certificats de conformitat urbanística que s'estableixen a l'article 158 quater apartat tercer de la LUIB.

F. Tarifes ( article 158 terdecies de la LUIB)

La normativa inclou dins del llistat d'obligacions que s'imposen a las EPCU, la de cobrar les tarifes previstes, respectant el límit màxim i màxim d'aquestes que pugui fixar cada consell insular. Així, d'acord amb l'article 158 terdecies de la LUIB, l'òrgan insular que correspongui ,segons les normes d'organització del consell insular, «pot» establir la quantia mínima i màxima de la contraprestació (tarifa) de les EPCU en el tercer trimestre de l'any natural anterior a la seva aplicació i publicar-les en el «Butlletí Oficial de les Illes Balears». Es tracta d'una facultat potestativa que es calcula «en funció dels costes del servici i de la seva evolució.»

Les EPCU, per la seva banda, han de comunicar els preus anuals a la consellera executiva d'ordenació Territorial i Turística dos mesos abans de l'any natural anterior a la seva aplicació.

G. Règim sancionador ( Article 158 quaterdecies, quincedecies i sexdecies de la LUIB)

Les entitats privades de certificació urbanística regulades en la LUIB són responsables del contingut de les certificacions que emeten i queden subjectes al règim d'infraccions que disposa l' article 158 quaterdecies, de la LUIB, amb una sanció econòmica que en el cas de les molt greus pot comportar a més, la retirada de la autorització.

5. Compliment dels requisits de la sol·licitud d'inscripció en el Registre d'entitats privades de certificació urbanística del Consell Insular de Menorca:

Per tot l'exposat, un cop comprovat que l'entitat sol·licitant compleix els requisits, d'acord amb l'article 158 octies apartats 6 i 7, per a la seva inscripció al  Registre d'entitats privades de certificació urbanística del Consell Insular de Menorca, qui subscriu informa favorablement l'adopció d'un acord per part de la consellera executiva del Departament d'Ordenació Territorial i Turística, que podria tenir el següent contingut:

Proposta

Primer. Inscriure l'entitat AECLU,SL, en el Registre d'entitats privades de certificació urbanística del Consell Insular de Menorca, adscrit a aquest Departament d'Ordenació Territorial i Turística, amb la modalitat d'inscripció registral directa per acreditació de l'exercici de les activitats de certificació en altres territoris, d'acord amb el que determinen els apartats 6 i 7 de l'article 158 octies de la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'urbanisme de les Illes Balears (en endavant LUIB), fent constar a l'efecte del que preveu l'article 158 nonies, apartat 3, de la llei esmentada, els extrems següents:

Número d'inscripció registral que li correspon per correlació:

003-REPCU-CIMe

Dades identificadores de l'entitat privada de certificació urbanística:

Denominació: AECLU,SL

Número identificació fiscal: B-85100592

Domicili social: Paseo de la Habana, 22, 1º, CP 28036-Madrid

 

Abast de les funcions per a les quals l'entitat està acreditada, conformitat amb el certificat d'acreditació:

  • Certificat vigent d'acreditació atorgat per l'Entitat Nacional (ENAC) Nº 219/EI405, per a les activitats d'inspecció definides en el corresponent annex tècnic.
  • Annex tècnic de l'ENAC d'abast de l'acreditació de l'entitat núm. 219/EI405, revisat a data 23/05/2025, respecte de la norma UNE-EN ISO/IEC 17020: 2012, amb abast de l'activitat d'inspecció, amb acreditació , per al control d'activitats i actuacions urbanístiques tipus A.

Funcions que pot exercir en l'àmbit territorial de l'illa de Menorca, de conformitat amb la present Resolució (article 158 quater, 1, de la LUIB):

a) D'intervenció en el procediment de tramitació de llicències urbanístiques, inclosos els procediments a què es refereixen el segon paràgraf de l'article 148.3 i l'article 156 de la LUIB, a instància del ciutadà, mitjançant l'emissió de certificats de conformitat urbanística.

b) D'intervenció en la verificació i la comprovació d'actes d'ús del sòl o subsol i edificació, a instància del ciutadà, mitjançant l'emissió de certificats de conformitat urbanística.

Segon. Condicionament específic. En el termini màxim d'un mes des de la notificació d'aquesta Resolució i, en tot cas, abans del començament de la prestació efectiva en l'àmbit territorial de l'Illa de Menorca dels serveis derivats de les funcions que es poden exercir d'acord amb l'apartat primer, l'entitat AECLU, SL, ha d'aportar al Registre d'entitats privades de certificació urbanística, una certificació de l'entitat asseguradora relativa al fet que la cobertura de la pòlissa de responsabilitat civil de l'activitat de verificació i control urbanístics que ha presentat, queda ampliada en concret a aquesta Administració pública, d'acord amb la norma reguladora corresponent: (CONSELL INSULAR DE MENORCA. Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'urbanisme de les Illes Balears, capítol III del títol VII).

Tercer. Aquesta inscripció habilita l'entitat esmentada, d'acord amb l'article 158 quinquies, apartat 7 de la LUIB, a exercir les seves funcions a tot el territori de l'illa de Menorca , amb les següents especialitats:

1a. En els municipis en els quals el seu ajuntament, d'acord amb l'article 158 bis de la LUIB, hagi regulat a través d'una ordenança el règim jurídic i el funcionament d'aquests entitats, la possible actuació de les entitats privades de certificació urbanística autoritzades o inscrites en el Registre d'aquest Consell Insular de Menorca dependrà, en darrer terme, de les determinacions contingudes en l'ordenança expressada, les quals serien d'aplicació preferent al règim que estableixen els articles 158 ter a 158 sexdecies de la LUIB esmentada.

2a. No és possible l'exercici de les seves funcions en els casos d'exclusió d'intervenció d'aquestes entitats que determina l'apartat 2 de l'article 158 quater de la LUIB, d'acord amb el qual l'ajuntament que així ho consideri pot excloure expressament aquesta intervenció, mitjançant un acord plenari que s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, bé en tots o en una part dels procediments de tramitació de llicències, bé en la realització de les actuacions de verificació i comprovació de tots o d'una part dels actes d'ús del sòl o subsol i edificació, o en ambdues funcions.

Així mateix, aquesta inscripció i autorització de funcionament que duu implícita, resta subjecta als següents condicionaments legals prevists en la LUIB:

  • D'acord amb l'article 158 octies, apartat 7, tercer paràgraf, la circumstància que per a la inscripció registral objecte d'aquesta Resolució no s'hagi hagut d'obtenir l'autorització d'actuació a què es refereix aquell article, no exclou l'aplicació dels efectes prevists en els articles 158 undecies i 158 duodecies, quan concorri alguna de les causes o motius de suspensió o d'extinció que en ells s'hi estableixen.
  • D'acord amb l'article 158 octies, apartat 5, aquesta inscripció registral quedarà sense efecte en el supòsit en què l'entitat perdi algun dels requisits que estableix la LUIB per al seu funcionament.
  • D'acord amb l'article 158 decies, lletra a), l'entitat ha de comunicar a aquest departament qualsevol modificació dels requisits que han servit de base per a la seva inscripció en el Registre d'entitats privades de certificació urbanística.
  • D'acord amb l'article 158 terdecies, apartat primer, l'entitat inscrita en el Registre ha de fixar anualment els preus que ha de percebre per a l'exercici de les seves funcions. Aquests preus s'han de comunicar a aquest departament amb una antelació mínima de dos mesos a la finalització de l'any natural anterior.

Quart. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 158 octies, apartat 4, de la LUIB."

Com a titular del Departament d'Ordenació territorial i Turística en exercici de les competències atribuïdes per l'article 33 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars, en relació amb el Decret de presidència núm. 227/2023 de 17 de novembre, d'extinció d'un departament i reestructuració de la resta de departaments (BOIB núm. 158 de 21 de novembre de 2023)

RESOLC

Primer. Inscriure l'entitat AECLU,SL, en el Registre d'entitats privades de certificació urbanística del Consell Insular de Menorca, adscrit a aquest Departament d'Ordenació Territorial i Turística, amb la modalitat d'inscripció registral directa per acreditació de l'exercici de les activitats de certificació en altres territoris, d'acord amb el que determinen els apartats 6 i 7 de l'article 158 octies de la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'urbanisme de les Illes Balears (en endavant LUIB), fent constar a l'efecte del que preveu l'article 158 nonies, apartat 3, de la llei esmentada, els extrems següents:

Número d'inscripció registral que li correspon per correlació:

003-REPCU-CIMe

Dades identificadores de l'entitat privada de certificació urbanística:

Denominació: AECLU,SL

Número identificació fiscal: B-85100592

Domicili social: Paseo de la Habana, 22, 1º, CP 28036-Madrid

 

Abast de les funcions per a les quals l'entitat està acreditada, conformitat amb el certificat d'acreditació:

  • Certificat vigent d'acreditació atorgat per l'Entitat Nacional (ENAC) Nº 219/EI405, per a les activitats d'inspecció definides en el corresponent annex tècnic.
  • Annex tècnic de l'ENAC d'abast de l'acreditació de l'entitat núm. 219/EI405, revisat a data 23/05/2025, respecte de la norma UNE-EN ISO/IEC 17020: 2012, amb abast de l'activitat d'inspecció, amb acreditació , per al control d'activitats i actuacions urbanístiques tipus A.

Funcions que pot exercir en l'àmbit territorial de l'illa de Menorca, de conformitat amb la present Resolució (article 158 quater, 1, de la LUIB):

a) D'intervenció en el procediment de tramitació de llicències urbanístiques, inclosos els procediments a què es refereixen el segon paràgraf de l'article 148.3 i l'article 156 de la LUIB, a instància del ciutadà, mitjançant l'emissió de certificats de conformitat urbanística.

b) D'intervenció en la verificació i la comprovació d'actes d'ús del sòl o subsol i edificació, a instància del ciutadà, mitjançant l'emissió de certificats de conformitat urbanística.

Segon. Condicionament específic. En el termini màxim d'un mes des de la notificació d'aquesta Resolució i, en tot cas, abans del començament de la prestació efectiva en l'àmbit territorial de l'Illa de Menorca dels serveis derivats de les funcions que es poden exercir d'acord amb l'apartat primer, l'entitat AECLU, SL, ha d'aportar al Registre d'entitats privades de certificació urbanística, una certificació de l'entitat asseguradora relativa al fet que la cobertura de la pòlissa de responsabilitat civil de l'activitat de verificació i control urbanístics que ha presentat, queda ampliada en concret a aquesta Administració pública, d'acord amb la norma reguladora corresponent: (CONSELL INSULAR DE MENORCA. Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'urbanisme de les Illes Balears, capítol III del títol VII).

Tercer. Aquesta inscripció habilita l'entitat esmentada, d'acord amb l'article 158 quinquies, apartat 7 de la LUIB, a exercir les seves funcions a tot el territori de l'illa de Menorca , amb les següents especialitats:

1a. En els municipis en els quals el seu ajuntament, d'acord amb l'article 158 bis de la LUIB, hagi regulat a través d'una ordenança el règim jurídic i el funcionament d'aquests entitats, la possible actuació de les entitats privades de certificació urbanística autoritzades o inscrites en el Registre d'aquest Consell Insular de Menorca dependrà, en darrer terme, de les determinacions contingudes en l'ordenança expressada, les quals serien d'aplicació preferent al règim que estableixen els articles 158 ter a 158 sexdecies de la LUIB esmentada.

2a. No és possible l'exercici de les seves funcions en els casos d'exclusió d'intervenció d'aquestes entitats que determina l'apartat 2 de l'article 158 quater de la LUIB, d'acord amb el qual l'ajuntament que així ho consideri pot excloure expressament aquesta intervenció, mitjançant un acord plenari que s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, bé en tots o en una part dels procediments de tramitació de llicències, bé en la realització de les actuacions de verificació i comprovació de tots o d'una part dels actes d'ús del sòl o subsol i edificació, o en ambdues funcions.

Així mateix, aquesta inscripció i autorització de funcionament que duu implícita, resta subjecta als següents condicionaments legals prevists en la LUIB:

  • D'acord amb l'article 158 octies, apartat 7, tercer paràgraf, la circumstància que per a la inscripció registral objecte d'aquesta Resolució no s'hagi hagut d'obtenir l'autorització d'actuació a què es refereix aquell article, no exclou l'aplicació dels efectes prevists en els articles 158 undecies i 158 duodecies, quan concorri alguna de les causes o motius de suspensió o d'extinció que en ells s'hi estableixen.
  • D'acord amb l'article 158 octies, apartat 5, aquesta inscripció registral quedarà sense efecte en el supòsit en què l'entitat perdi algun dels requisits que estableix la LUIB per al seu funcionament.
  • D'acord amb l'article 158 decies, lletra a), l'entitat ha de comunicar a aquest departament qualsevol modificació dels requisits que han servit de base per a la seva inscripció en el Registre d'entitats privades de certificació urbanística.
  • D'acord amb l'article 158 terdecies, apartat primer, l'entitat inscrita en el Registre ha de fixar anualment els preus que ha de percebre per a l'exercici de les seves funcions. Aquests preus s'han de comunicar a aquest departament amb una antelació mínima de dos mesos a la finalització de l'any natural anterior.

Quart. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 158 octies, apartat 4, de la LUIB.»

La qual cosa us comunic perquè en prengueu coneixement i tengui els efectes que corresponguin, al mateix temps que us faig saber que contra l'acord precedent, que no esgota la via administrativa, podeu interposar, en el termini d'un mes a partir de l'endemà de la data de recepció d'aquesta notificació, recurs d'alçada davant el Consell Executiu del Consell Insular, sens perjudici que pugueu utilitzar qualsevol altre recurs que considereu procedent en dret.

 

L'esmentat recurs s'entendrà desestimat si no se us n'ha notificat la resolució quan hagin transcorregut tres mesos des de la seva interposició. Contra la desestimació del recurs d'alçada per silenci administratiu podreu interposar recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma.

 

(Signat electrònicament: 12 de setembre de 2025)

La consellera executiva del Departament d'Ordenació Territorial i Turística Núria Torrent Pallicer