Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITATS
Núm. 645874
Resolució de la directora general de Personal Docent i Centres Concertats, per la qual es prorroga el nombre d’unitats concertades als centres concertats d’educació especial pel desenvolupament de la funció de centres de referència i suport als centres ordinaris sostinguts total o parcialment amb fons públics
Versió PDF
Fets
1. La Convenció sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat (ONU, 2006) reconeix expressament el dret a l'educació inclusiva com a condició indispensable perquè tots els alumnes puguin accedir a una educació de qualitat, equitativa, universal i no discriminatòria.
2. La disposició addicional quarta de La Llei Orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació amb la redacció donada per la LOMLOE, estableix que el Govern, en col·laboració amb les Administracions educatives, desenvoluparà un pla perquè, en el termini de deu anys, d'acord amb l'article 24.2.e) de la Convenció sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat de Nacions Unides i en compliment del quart Objectiu de Desenvolupament Sostenible de l'Agenda 2030, els centres ordinaris comptin amb els recursos necessaris per a poder atendre en les millors condicions l'alumnat amb discapacitat. Les Administracions educatives continuaran prestant el suport necessari als centres d'educació especial perquè aquests, a més d'escolaritzar els alumnes i alumnes que requereixin una atenció molt especialitzada, exerceixin la funció de centres de referència i suport per als centres ordinaris.
3. La Llei orgànica 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes balears (LEIB), estableix en l'article 139.1 que l'educació inclusiva és un principi fonamental de la política educativa de l'Administració Autonòmica, amb l'objectiu de donar resposta a la diversitat educativa i social existent.
A més, el quart punt de l'article 142 disposa que l'administració educativa ha de donar el suport necessari als centres d'educació especial per tal que aquests, a més d'escolaritzar l'alumnat que requereix una atenció molt especialitzada, desenvolupin també una funció de centres de referència i suport per als centres ordinaris.
4. El Decret 39/2011, de 29 d'abril, pel qual es regula l'atenció a la diversitat i l'orientació educativa als centres educatius no universitaris sostinguts amb fons públics, a l'article 25 del Capítol VI, estableix que els centres d'educació especial (CEE) s'han de constituir progressivament en centres d'assessorament, de serveis i de recursos especialitzats, que s'han de posar a disposició dels centres ordinaris per col·laborar en la progressiva normalització i inclusió dels alumnes en entorns educatius menys restrictius.
5. La modificació del Decret 59/2022, de 27 de desembre, pel qual s'estableixen les normes que han de regir les convocatòries per a l'establiment i la renovació de concerts educatius a partir del curs 2023-2024 amb la inclusió de l'apartat 7 de l'article 21: “Els centres d'educació especial, a més d'escolaritzar alumnes, poden desenvolupar la funció de centres de referència i suport per als centres ordinaris, d'acord amb els criteris que s'estableixin a la corresponent resolució de convocatòria del director general de Planificació, Ordenació i Infraestructures Educatives amb l'informe previ de necessitats del Servei d'Atenció a la Diversitat a què es refereix l'article 22.3 d'aquest Decret. Per dur a terme aquesta funció, els centres han de rebre una dotació addicional de mestres especialistes en pedagogia terapèutica, audició i llenguatge i/o orientadors”.
6. En data 21 de juny de 2024, el Servei d'Inclusió per a la Comunitat Educativa i el Servei d'Atenció a la Diversitat de Centres Concertats emeten l'informe favorable sobre la necessitat per part dels centres concertats d'educació especial (CCEE) del desenvolupament de la funció de centres de referència i suport als centres ordinaris sostinguts total o parcialment amb fons públics.
7. En data 29 de juny de 2024, el director general de Personal Docent i Centres Concertats dicta una resolució per la qual s'aprova la convocatòria adreçada als centres d'educació especial per al desenvolupament de la funció de centres de referència i suport als centres ordinaris sostinguts total o parcialment amb fons públics, per al curs 2024-2025 (BOIB núm. 86, de 29 de juny).
8. En el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 134, de 12 d'octubre de 2024, es publica la Resolució del conseller d'Educació i Universitats per la qual i a proposta del director general de Personal Docent i Centres Concertats, s'estableixen els centres concertats d'educació especial admesos pel desenvolupament de la funció de centres de referència i suport als centres ordinaris sostinguts total o parcialment amb fons públics i el nombre d'unitats de referència i suport per al curs 2024-2025.
9. Dins el termini establert d'acord en les bases de la convocatòria esmentada, hi participen tots els centres concertats d'educació especial.
10. Hi ha disponibilitat pressupostària per mantenir les unitats concertades per al curs 2024-25, durant el curs 2025-26.
11. En data 7 d'abril de 2025, el director general de Personal Docent i Centres Concertats dicta una resolució per la qual s'aprova l'expedient d'encàrrec a la Fundació Universitat- Empresa de les Illes Balears per dur a terme el servei «d'anàlisi del funcionament dels centres d'educació especial com a centres de referència i suport als centres ordinaris» durant els anys 2025 i 2026, MEPRO 2025/7376.
12. Es requereixen dos cursos escolar, 2024-25 i 2025-26 per poder fer una recollida de dades tan quantitatives com qualitatives que ens permetin avaluar l'impacte real dels CRS als centres ordinaris.
13. A data d'avui, cap centre concertat d'educació especial ha renunciat a les unitats concertades.
14. La Resolució de la convocatòria, a l'apartat 6è.4, permet ampliar la dotació de cada unitat en mòduls de 6 hores, en funció del nombre i les característiques de la intervenció que sigui objecte del servei. Durant el curs 2024-25 s'han ampliat un total de 372h, equivalents a 15,5 PT.
15. A l'acta de la reunió de la Comissió de seguiment i avaluació dels centres concertats d'educació especial per al desenvolupament de la funció de centres de referència i suport als centres ordinaris sostinguts total o parcialment amb fons públics, corresponent al curs 2024-2025 i celebrada el dia 9 de juny, s'acorda per unanimitat assignar al CCEE Princesa de Asturias un PT ampliat, que durant el curs 2024-2025 havia estat assignat al CEE La Puríssima i al qual ha renunciat.
Fonaments de dret
1. Convenció sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat (ONU, 2006) (article 24).
2. Declaració de Salamanca i Marc d'acció per a les necessitats educatives especials, aprovada per la Conferència Mundial sobre Necessitats Educatives Especials: Accés i Qualitat, celebrada a Salamanca del 7 al 10 de juny de 1994 (UNESCO).
3. Declaració d'Incheon i Marc d'Acció (UNESCO 2015) per a la implementació de l'Objectiu de Desenvolupament Sostenible Número 4.
4. L'article 28 de la Llei 9/2019, de 19 de febrer, de l'atenció i els drets de la infància i l'adolescència de les Illes Balears, estableix que els menors amb diversitat funcional tenen dret a una escolaritat inclusiva i amb el suport necessari per potenciar-ne el màxim desenvolupament acadèmic, personal i social.
5. Llei Orgànica 3/2020, de 29 de desembre, (BOE núm. 340, de 30 de desembre), per la qual es modifica la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació.
6. Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears (BOIB núm. 38, de 17 de març).
7. Decret 39/2011, de 29 d'abril, pel qual es regula l'atenció a la diversitat i l'orientació educativa als centres educatius no universitaris sostinguts amb fons públics (BOIB núm. 67, de 5 de maig).
8. Decret 59/2022, de 27 de desembre, pel qual s'estableixen les normes que han de regir les convocatòries per a l'establiment i la renovació de concerts educatius a partir del curs 2023-2024 (BOIB núm. 169, de 29 de desembre).
9. El Reial decret 2377/1985, de 18 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament de normes bàsiques sobre concerts educatius (BOE núm.310, de 27 de desembre).
10. Decret 6/2025, de 2 de juny, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm.70, de 3 de juny), correspon a la Direcció General de Personal Docent i Centres Concertats la gestió dels centres concertats.
11. Atès que en la convocatòria per a centres concertats d'educació especial pel desenvolupament de la funció de centres de referència i suport als centres ordinaris sostinguts total o parcialment amb fons públic, hi han participat tots els centres d'educació especial i cap d'ells ha renunciat a les unitats concertades, i a més hi ha disponibilitat pressupostària per mantenir-les, es considera oportú no fer cap altra convocatòria per donar continuïtat al projecte el curs 2025-26.
Per tot això, dict la següent
Resolució
1. Prorrogar per al curs 2025-26 el concert educatiu pel desenvolupament dels centres d'educació especial com a centres de referència i suport als centres ordinaris sostinguts total o parcialment amb fons públics d'acord amb la Resolució del conseller d'educació i universitats publicada en data de 12 d'octubre de 2024.
2. Mantenir el concert de les hores de PT CRS ampliades dins les mateixes unitats concertades el curs 2024-25, per al curs 2025-26.
3. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs d'alçada davant el conseller d'Educació i Universitats en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat, d'acord amb els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Palma, en data de la signatura electrònica (12 de setembre de 2025)
La directora general de Personal Docent i Centres Concertats Joana Maria Cabrer Sureda