Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT
Núm. 642428
Resolució de la directora general d’Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental per la qual es formula l'informe ambiental estratègic de la modificació puntual (MP) de les normes subsidiàries (NS) de Llubí per a la delimitació d’un Sistema General de Comunicacions en sòl rústic (exp. 219e/2024)
Versió PDF
Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 9 de maig de 2025, i d'acord amb l'apartat 1 de l'article únic del Decret 5/2024, de 29 de maig, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
RESOLC FORMULAR
Informe ambiental estratègic de la modificació puntual (MP) de les normes subsidiàries (NS) de Llubí per a la delimitació d'un Sistema General de Comunicacions en sòl rústic
1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació
L'objecte d'aquest informe ambiental estratègic és determinar d'acord amb les consultes realitzades a les administracions i els criteris establerts a l'annex V de la Llei 21/2013 si la present MP, no té efectes significatius sobre el medi ambient, o bé, s'ha de sotmetre al procediment ordinari per tenir efectes significatius.
Segons l'apartat 4 de l'article 12 del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears:
«4. També seran objecte d'avaluació ambiental estratègica simplificada:
b) Les modificacions de plans o programes que, tot i no estar incloses en l'apartat 2 d'aquest article, suposin, per si mateixes, un nou marc per a l'autorització de projectes. Es considerarà que les modificacions de plans i programes comporten un nou marc de projectes quan la seva aprovació generi la possibilitat d'executar nous projectes, o augmenti les dimensions o l'impacte eventual dels permesos en el pla o programa que es modifica i, en tot cas, quan suposin un increment de la capacitat de població, residencial o turística, o habilitin la transformació urbanística d'un sòl en situació rural.»
Igualment, la MP està inclosa a la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, a l'article 6, d'àmbit d'aplicació de l'avaluació ambiental estratègica, en el punt 2, objecte del procediment simplificat, subapartat b), que inclou plans i programes que estableixen un ús, a escala municipal, de zones d'extensió reduïda.
Per tant, la MP s'ha de tramitar com a una Avaluació Ambiental Estratègica (AAE) Simplificada i seguir el procediment establert al Títol II, Capítol I, secció 2a, de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, referida a l'avaluació ambiental estratègica simplificada.
2. Descripció i ubicació de la MP
La Modificació Puntual de les Normes Subsidiàries de Llubí té per objecte la delimitació d'un Sistema General Viari en sòl rústic, a través de l'aprofitament, ampliació i adequació del camí des Camp des Pi. Aquest camí es troba situat al nord-est del nucli urbà i connecta el final del carrer del Born amb la carretera Ma-3440A (en direcció a Santa Margalida), creuant-la i finalitzant a la carretera Ma-3441 (en direcció a Muro i Sa Pobla). L'actuació pretén consolidar un itinerari viari que actualment ja és emprat de manera informal com a via de pas alternatiu al centre del municipi, amb l'objectiu de millorar la mobilitat interurbana i reduir la pressió del trànsit sobre el teixit urbà.
El traçat previst té una longitud total de 644,57 metres i una amplada de 13 metres, distribuïda en tres trams consecutius, amb secció de doble sentit per a trànsit rodat i espais per a vianants i bicicletes. El vial proposat afecta una superfície total de 12.343,20 m², dels quals 6.430,42 m² corresponen a sòl privat a expropiar, distribuïts entre 14 parcel·les rústiques. El sòl afectat està qualificat majoritàriament com a sòl rústic comú amb clau AT (Àrea de Transició) segons les NNSS de Llubí, si bé també s'identifiquen afectacions a àrees amb regulació específica, com:
• APT (Àrea de Protecció Territorial) derivada del planejament territorial sectorial.
• ANP (Àrea Natural de Protecció), amb valors paisatgístics i ambientals reconeguts.
• ZPR (Zona de Protecció de Riscos), per trobar-se dins la franja de 100 metres de servitud del domini públic hidràulic, amb les limitacions associades a la zona de policia d'aigües.
A més, el traçat intercepta parcialment una àrea catalogada com a zona de protecció d'incendis forestals, segons el Mapa de Perillositat i Risc d'Incendis Forestals de les Illes Balears. Aquesta condició comporta l'obligació d'adoptar mesures específiques en la fase de disseny i execució de l'obra, com la prevenció de la propagació del foc, la conservació de franges de seguretat i el manteniment d'accessos per a serveis d'emergència.
Un altre element rellevant és l'afectació parcial a l'HIC i a l'àmbit de protecció d'alzinars, regulada pel Decret 130/2001, de 23 de novembre, pel qual es protegeixen els alzinars de les Illes Balears. Si bé la MP no travessa una massa contínua d'alzinar, els plànols adjunts i la documentació gràfica justifiquen la compatibilitat de l'actuació amb la normativa sectorial, identificant que no es destrueixen alzinars de rellevància, però que s'hauran de preservar i integrar els elements forestals presents als marges, especialment si actuen com a connectors ecològics.
La proposta planteja classificar el traçat com a Sistema General de Comunicacions, amb l'objectiu d'integrar-lo dins l'estructura viària principal del municipi. Aquesta qualificació permet la seva execució mitjançant expropiació i reconeix el seu caràcter estructural dins el planejament, tot i que la seva funcionalitat real és essencialment municipal. Amb aquesta actuació es pretén substituir el traçat previst originalment al Pla Director Sectorial de Carreteres per una solució menys impactant ambientalment i més ajustada a la realitat territorial, a través del condicionament d'un camí ja existent i plenament funcional.
Estudi d'alternatives
L'apartat 3 del document ambiental estratègic inclou un estudi d'alternatives on es comparen tres opcions per resoldre la connexió entre les carreteres Ma-3440A i Ma-3441, amb l'objectiu de millorar la mobilitat interurbana evitant el pas pel centre de Llubí. Aquestes alternatives són valorades segons criteris ambientals, socials i econòmics, mitjançant una matriu de puntuació qualitativa.
La primera alternativa analitzada consisteix en el manteniment de l'ordenació vigent, sense actuació. El camí des Camp des Pi es mantindria amb la seva configuració actual, amb amplades entre 4 i 6 metres i amb una funcionalitat limitada. Aquesta alternativa és valorada negativament pel que fa a la millora de la mobilitat motoritzada i sostenible, i no resol els problemes de trànsit urbà ni contribueix a la descongestió del nucli. Malgrat això, té un impacte ambiental pràcticament nul, ja que no implica ocupació ni transformació de sòl.
La segona és l'Alternativa 1, que coincideix amb la proposta objecte de la Modificació Puntual. Aquesta opció planteja la qualificació del camí des Camp des Pi com a Sistema General de Comunicacions i la seva ampliació fins als 13 metres, amb dos carrils, vorera i zona de circulació de bicicletes. Aquesta alternativa obté la millor valoració global, ja que presenta un impacte ambiental moderat però acceptable, alhora que assoleix una millora significativa en la mobilitat, especialment per a mitjans no motoritzats. Es considera, segons el document, l'opció més viable tècnica i econòmicament.
La tercera opció analitzada és l'Alternativa 2, que consisteix en l'execució del traçat originalment previst al Pla Director Sectorial de Carreteres. Aquesta alternativa implicaria un traçat completament nou, amb una secció de 30 metres i calçades segregades. Malgrat oferir el millor resultat en termes de capacitat viària motoritzada, aquesta opció es valora molt negativament per l'impacte ambiental i paisatgístic que suposaria, així com per la seva baixa sostenibilitat econòmica, derivada de l'elevat cost d'execució i expropiació.
El document conclou que l'Alternativa 1 és la més equilibrada entre funcionalitat i sostenibilitat, obtenint la millor puntuació global en la matriu de valoració multicriteri.
3. Avaluació dels efectes previsibles
Segons el document ambiental estratègic presentat, la Modificació Puntual comporta diversos efectes sobre el medi ambient, amb impactes positius en l'àmbit de la mobilitat, la qualitat ambiental i la funcionalitat urbana, així com impactes negatius relacionats principalment amb la transformació del paisatge i la pèrdua de coberta vegetal existent.
D'entre els efectes positius, es destaca la millora de la mobilitat interurbana, evitant el pas del trànsit pel centre de Llubí, i augmentant la seguretat viària mitjançant la construcció d'un nou traçat per a vehicles, amb rotonda inclosa. També es preveu una reducció del soroll i de la contaminació atmosfèrica dins el nucli urbà, derivada del desviament del trànsit rodat. A nivell energètic, l'actuació preveu un consum mínim associat només a l'enllumenat públic, que es planteja amb tecnologia LED i aprofitament d'energia solar, per la qual cosa també s'avalua favorablement des del punt de vista de la sostenibilitat energètica.
Pel que fa als efectes negatius, el document assenyala que l'únic impacte de caràcter negatiu i significatiu és el que afecta al paisatge, valorat com a negatiu de grau mitjà. Aquesta valoració es fa atenent a la transformació visual del sòl rústic i la pèrdua d'integritat paisatgística al llarg del traçat de 644,57 metres, especialment a la zona amb pinar i vegetació arbustiva, la qual serà parcialment desbrossada (uns 2.250 m² segons la documentació). Durant la fase d'execució també es preveuen impactes temporals com l'increment de trànsit pesant, emissions puntuals de soroll, moviment de terres, afectació a marges tradicionals i generació de residus d'obra.
El document proposa diverses mesures correctores per mitigar aquests efectes, com ara la conservació d'arbres d'interès, la reposició vegetal amb espècies autòctones, l'ús de paviments drenants, la integració paisatgística mitjançant tècniques de pedra en sec i una correcta gestió de les aigües pluvials i dels residus d'obra. Tanmateix, no es plantegen mesures compensatòries específiques per la pèrdua d'hàbitat ni per la fragmentació del paisatge rural.
4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades
D'acord amb l'article 30 de la Llei 21/2013, s'han consultat diverses administracions públiques afectades i persones interessades, i a la data d'emissió del present informe, a l'expedient hi consten els següents informes:
- El Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera va concloure el següent (18/12/2024):
«Per tot això, i en relació a la perspectiva climàtica, no es considera que tingui efectes significatius d'acord amb la perspectiva climàtica, sempre que el projecte inclogui les mesures mencionades al Document ambiental (instal·lació SUDDS, seguir Guia Bones pràctiques per minimitzar la contaminació atmosfèrica i maquinària adequada i eficient) i les següents mesures condicionants:
1. Aplicar l'articulat específic de la Llei 20/2019. En el moment de licitació de les obres s'hauran de considerar els articles 68 i 71.
2. Utilitzar vegetació autòctona de baix requeriment hídric per aportar ombra al tram per vianants i bicicletes.
3. Instal·lar enllumenat eficient i de baix consum.
Per altra banda, es recomana:
Utilitzar materials de baix impacte, preferentment d'origen local (Catàleg de materials sostenibles de les Illes Balears).
Calcular la petjada de carboni de la fase constructiva.
Utilitzar paviments freds.»
- El Servei de Protecció d'Espècies va concloure el següent (18/12/2024):
«Per tot això, inform favorablement sobre la MP de les NS 2/2024 per a la delimitació d'un sistema general de comunicacions en sòl rústic TM Llubí amb el següent condicionant:
- L'ampliació del camí des Camp des Pi, en el tram que limita amb l'àrea d'alzinar protegit haurà de garantir la no afecció a aquest hàbitat ampliant, sempre que sigui possible, l'àmbit de la delimitació cap al costat contrari de l'ANEI.»
5. Anàlisi dels criteris de l'annex V de la Llei 21/2013
S'han analitzat el criteris de l'annex V de la Llei 21/2013 d'AA i no es preveu que la MP pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:
1. Característiques del pla: La Modificació Puntual de les Normes Subsidiàries de Llubí té com a finalitat la delimitació d'un sistema general viari mitjançant la transformació del camí des Camp des Pi, ubicat al nord-est del nucli urbà. El traçat, de 644,57 metres de longitud i 13 metres d'amplada, connecta el carrer del Born amb les carreteres Ma-3440A i Ma-3441, actuant com a variant externa al centre del municipi. L'actuació afecta una superfície de 12.343,20 m², incloent 6.430,42 m² de sòl privat que serà objecte d'expropiació, distribuïts en 14 parcel·les.
L'àmbit es troba en sòl rústic comú, tot i que el traçat incideix parcialment en zones amb qualificacions ambientals específiques, com APT, ANP i ZPR. La MP preveu la seva requalificació com a Sistema General de Comunicacions, amb la intenció d'integrar-lo a l'estructura viària del planejament municipal. La proposta respon a criteris de funcionalitat i eficiència, evitant una nova traça i aprofitant un camí existent per reduir el consum de sòl i l'impacte ambiental, tot donant resposta a les necessitats de mobilitat del municipi.
2. Característiques dels efectes i de l'àrea probablement afectada: Pel que fa als efectes, l'execució de la nova infraestructura viària comportarà una alteració significativa de la coberta vegetal existent en una superfície aproximada de 2.250 m², amb transformació del paisatge rural i possible fragmentació d'hàbitats naturals. Es preveuen impactes permanents sobre la morfologia del territori i sobre la percepció visual del paisatge, especialment per l'amplada prevista de 13 metres i la implantació d'un vial de nova creació en un entorn de baixa antropització. Durant la fase d'obres es generaran impactes temporals associats a la mobilitat de maquinària, emissions de pols i soroll, moviment de terres i alteració de marges tradicionals. Tot i això, la proposta minimitza el consum de nou sòl respecte a alternatives de traçat completament nou, i planteja mesures correctores que podrien reduir parcialment l'impacte ambiental derivat.
6. Conclusions de l'Informe ambiental estratègic
Primer. No subjectar a avaluació ambiental estratègica ordinària, la Modificació Puntual de les Normes Subsidiaries de planejament de Llubí referent a la delimitació d'un Sistema General de Comunicacions en sòl rústic, atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, d'acord amb els criteris de l'annex V de la Llei 21/2013, sempre i quan es compleixin les mesures proposades al document ambiental estratègic redactat per Aina Soler Crespí, arquitecta, de l'empresa GAAT, en data juliol de 2024, al document amb la memòria redactat i signat per l'arquitecta Aina Soler Crespí en data juliol de 2024, i els següents condicionants:
1. D'acord amb el Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera (18/12/2024):
- Utilitzar vegetació autòctona de baix requeriment hídric per aportar ombra al tram per vianants i bicicletes.
- Instal·lar enllumenat eficient i de baix consum.
2. D'acord amb el Servei de Protecció d'Espècies (18/12/2024):
- L'ampliació del camí des Camp des Pi, en el tram que limita amb l'àrea d'alzinar protegit haurà de garantir la no afecció a aquest hàbitat ampliant, sempre que sigui possible, l'àmbit de la delimitació cap al costat contrari de l'ANEI.
Es recorda:
- S'haurà d'aplicar l'articulat específic de la Llei 20/2019. En el moment de licitació de les obres s'hauran de considerar els articles 68 i 71.
Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 31.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.
Tercer. L'informe ambiental estratègic perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació de la modificació de les normes subsidiàries en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 17.8 del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears
Quart. L'informe ambiental estratègic no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'aprovació del pla, d'acord amb el que disposa l'article 31.5 de la Llei 21/2013.
Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.
(Signat electrònicament: 11 de setembre de 2025)
La directora general d'Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental Maria Paz Andrade Barberá