Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL DE GOVERN

Núm. 641872
Acord del Consell de Govern de 12 de setembre de 2025 pel qual es declara d'interès autonòmic el projecte de reforma integral de l'Alberg d'Alcúdia a l’empara de l'article 149.3 de la Llei 12/2017, de 29 desembre, d’Urbanisme de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L'Institut Balear de la Joventut (IBJOVE), d'acord amb el Decret 33/2023, de 26 de maig, d'aprovació dels estatuts de l'entitat pública empresarial IBJOVE, es configura com una entitat pública empresarial adscrita a la Conselleria de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència de les que preveu l'article 2.1.b) de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la CAIB, amb personalitat jurídica pròpia i diferenciada, i amb capacitat d'actuar i autonomia de gestió plenes.

L'Alberg d'Alcúdia, amb referència cadastral 07003A003002530001BT, ubicat a DS la Victòria 253, Polígon 3 Parcel·la 253, Camí Vell de la Victòria Km 4,9 (Alcúdia), en un entorn de mar i muntanya declarat zona ANEI, és propietat de l'Ajuntament d'Alcúdia i està gestionat per l'IBJOVE, mitjançant un Acord de Mutació demanial de 20 de desembre de 2021, garantint-se així el seu destí com a servei públic.

Es tracta d'una instal·lació d'allotjament juvenil amb una capacitat aproximada per dues-centes places, que des de fa més de sis dècades ofereix a grups d'infants i joves, entitats juvenils, alberguistes, centres educatius etc., una completa oferta educativa dins un espai emblemàtic, on gaudir d'atractives activitats de lleure a uns preus molt assequibles.

El 12 de juliol de 2019, amb motiu d'un seguit de deficiències detectades a l'Alberg d'Alcúdia que afectaven el compliment dels requisits mínims de seguretat, la consellera d'Afers Socials i Esports va dictar una Resolució per la qual adoptava la mesura cautelar de tancament parcial fins que no s'esmenassin les deficiències detectades (BOIB núm. 97, de 16 de juliol de 2019).

Per aquest motiu, l'IBJOVE va iniciar els tràmits per elaborar un projecte que permetés la reobertura de l'edifici. Paral·lelament, el Consell de Govern de dia 22 de novembre de 2019, va declarar que concorrien raons d'urgència i d'interès públic excepcional per la tramitació del projecte de reforma parcial de l'alberg, a l'empara de la redacció vigent en aquell moment, de l'article 149.3 de la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'urbanisme de les Illes Balears.

A principis de 2021, un cop adjudicada la redacció del Projecte Bàsic i d'Execució de la reforma parcial de l'Alberg, aquest va ser modificat amb motiu de la incorporació d'un conjunt d'elements considerats imprescindibles per a la reobertura, la qual cosa va suposar un augment del pressupost fins 2.278.771'52 €, dels quals 1.676.185 € estaven finançats pel Pla Anual d'Impuls del Turisme Sostenible pel període 2019 (BOIB núm. 149, de 2 d'octubre de 2019).

Entretant, un cop es va modificar la redacció de l'article 149 de la Llei 12/2017, de 29 de desembre, substituint-se com a requisit per tramitar la declaració, la denominació original d'«interès públic i excepcional» per altres requisits diferents, entre d'altres el d'«interès autonòmic», el Consell de Govern de 20 de desembre de 2021 va declarar el projecte de reforma parcial de l'Alberg d'Alcúdia d'interès autonòmic.

L'1 d'agost de 2022, un cop adjudicada la reforma parcial de l'alberg d'Alcúdia a l'empresa Bauen S.A.U. s'inicià l'execució de les obres el dia 16 de gener de 2023 malgrat que, posteriorment, l'empresa adjudicatària va abandonar unilateralment l'execució de les obres, per la qual cosa es va resoldre el contracte per incompliment culpable unilateral d'aquesta.

Coincidint amb el darrer canvi de legislatura, i un cop transcorregut més d'un lustre des del tancament de l'Alberg, es va fer evident l'empitjorament progressiu de les seves deficiències i patologies.

Per aquest motiu, el 4 de febrer de 2024, per encàrrec de la Direcció de l'IBJOVE, es va emetre l'Informe de justificació del preu i avaluació de la reforma integral de l'Alberg d'Alcúdia, que permetés la seva reobertura amb la màxima celeritat, per assolir una instal·lació realment moderna, funcional, equipada i plenament adaptada a la normativa vigent en matèria d'accessibilitat, seguretat, salubritat i eficiència energètica. Totes aquestes actuacions esmentades, d'acord amb l'Informe esmentat, suposen un cost total de 10.745.636'76 € (IVA inclòs).

En aquest context, el dia 11 d'abril del 2024, s'emet la Memòria justificativa de necessitat de contractació de la redacció del Projecte integrat Bàsic i d'Execució, la Direcció d'Obres, i la redacció de l'Estudi de Seguretat i Salut, així com l'emissió del Certificat Final d'obra de la reforma integral de l'Alberg d'Alcúdia. Un cop adjudicada aquesta licitació, el Consorci de Recursos Sociosanitaris i Assistencials de les Illes Balears en qualitat d'organisme supervisor, el 17 de juny de 2025, va informar favorablement respecte al Projecte Bàsic i d'Execució de l'empresa adjudicatària (s'adjunta l'Informe favorable de l'arquitecte del Consorci).

A l'hora de formalitzar la declaració d'interès autonòmic d'aquest Projecte, és un fet acreditat la rellevància social de l'Alberg d'Alcúdia, tenint en compte les següents circumstàncies:

  • Des de fa més de sis dècades, l'Alberg d'Alcúdia posa a disposició dels infants, joves, escoles, entitats juvenils de totes les Illes, un espai emblemàtic ubicat en un dels entorns més privilegiats de Mallorca, on es duen a terme activitats de lleure educatiu amb uns preus molt assequibles pels seus usuaris, desplegant així una vessant social i institucional dins l'àmbit de la formació social i l'educació en valors.
  • El passat 22 de maig de 2023, el Consell de Govern, va declarar d'interès autonòmic entre d'altres, les instal·lacions juvenils de la Victòria (l'alberg i el campament), per raó de les seves característiques específiques, innovadores o experimentals, que transcendeixen l‘àmbit dels interessos dels diferents Consells Insulars de cada una de les Illes.
  • Cal destacar pels seus valors artístics, històrics, o tradicionals, la singularitat de l'alberg, constituint una herència insubstituïble per les generacions futures.
  • A més, el fet que l'Alberg d'Alcúdia estigui ubicat en un dels espais emmarcats dins la Llei 5/2005, de 26 de maig, per la conservació dels espais de rellevància ambiental (LECO), justifica d'aquesta manera, un especial interès dins l'àmbit de la joventut, el lleure i l'educació ambiental, per difondre i promoure el respecte de l'entorn natural, mitjançant un ampli ventall d'activitats que es desenvoluparan a l'alberg.
  • L'IBJOVE, mitjançant l'execució de la reforma integral a l'alberg, mostra el seu compromís amb la millora de la gestió de les seves instal·lacions, amb el repte de fer-les més funcionals, eficients i modernes.
  • El Projecte de reforma integral permetrà a la conselleria de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència, mitjançant l'IBJOVE, promoure l'autosuficiència dels recursos de la instal·lació, mitjançant la reutilització i consum responsable de serveis tant limitats a la Victòria, com són especialment l'aigua i l'energia.
  • Mitjançant la seva reobertura, es podrà oferir un servei públic de qualitat per a la cobertura de les necessitats dins l'àmbit del lleure educatiu, facilitant que més vint mil infants i joves de les Illes puguin gaudir anualment dels seus serveis.
  • A més, l'Alberg d'Alcúdia, després del tancament de l'Alberg Platja de Palma l'any 2012, s'ha convertit actualment en l'únic alberg públic de Mallorca, tant pel que fa a la seva titularitat com a la seva gestió, considerant-se tot un referent dins aquest àmbit.
  • També cal destacar que el cost total de la reforma integral de l'Alberg d'Alcúdia 10.745.636'76 € (IVA inclòs), suposa un pressupost de licitació cinc vegades major al de l'anterior projecte de reforma parcial, com a conseqüència del seu deteriorament progressiu i al llarg període transcorregut des del seu tancament, l'estiu del 2019.
  • Finalment, mitjançant l'execució d'aquest projecte, serà possible per primera vegada garantir la reobertura de l'edifici durant tot l'any, la qual cosa fomentarà la desestacionalització del servei ofert als seus usuaris, considerant-se aquest fet, a dia d'avui un repte molt necessari en una illa tant turística com Mallorca.

Totes aquestes circumstàncies fan necessari tramitar, amb la màxima celeritat, un nou Acord del Consell de Govern de declaració d'interès autonòmic del Projecte de reforma integral de l'Alberg d'Alc´údia, en concordança amb la nova redacció de l'article 149 de la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'urbanisme de les Illes Balears, prevista a la Disposició final tercera de la Llei 2/2020, de 15 d'octubre, de Mesures Urgents i Extraordinàries per a l'Impuls de l'Activitat Econòmica i la Simplificació Administrativa en l'Àmbit de les Administracions Públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la Covid-19 (BOIB núm.180, de 20 d'octubre de 2020), que disposa el següent:

«Article 149. Actes promoguts per administracions públiques

 

1. Els actes especificats en els articles 146 i 148 d'aquesta llei, que siguin promoguts per òrgans de les administracions públiques o les seves entitats instrumentals de dret públic estan igualment subjectes a llicència o comunicació prèvia, amb les excepcions previstes expressament per la legislació sectorial o per altres normes amb rang de llei.

2. Això no obstant, no estaran sotmeses a la intervenció municipal preventiva:

  1. a) Les obres públiques de construcció, modificació i ampliació d'equipaments, infraestructures o instal·lacions que hagin estat declarades d'interès general, autonòmic o insular per llei, o per acord del Consell de Govern o del Ple del consell insular respectiu, d'acord amb les competències respectives; o bé que siguin previstes expressament amb caràcter de necessàries, en un pla especial, pla territorial insular o pla director sectorial aprovats definitivament.
  2. b) Les obres de manteniment dels equipaments, les instal·lacions o les infraestructures fetes d'acord amb el que preveu el punt anterior, durant la seva vida útil.
  3. c) Les que tenguin la consideració d'obres d'emergència segons la legislació específica.

3. La tramitació dels projectes prevists en l'apartat segon està subjecta als mateixos requisits de la llicència urbanística o la comunicació prèvia, segons correspongui, i l'aprovació per part de l'òrgan competent per autoritzar-los o aprovar-los en produeix els mateixos efectes.

4. En la tramitació dels projectes esmentats, és preceptiva l'audiència als ajuntaments afectats per un termini d'un mes, i aquests s'han de pronunciar sobre la conformitat o la disconformitat dels projectes amb el planejament urbanístic vigent. Una vegada transcorregut el termini d'un mes, l'òrgan competent per autoritzar-los o aprovar-los podrà continuar-ne la tramitació.

5. En el cas que els actes prevists siguin disconformes amb el planejament municipal, el Govern de les Illes Balears o el consell insular respectiu, en l'àmbit de les seves competències per raó de la matèria, si aprecia raons d'urgència o d'interès públic excepcional, pot acordar continuar amb el procediment, obrint un termini d'informació pública i consultes a l'ajuntament i a la resta d'administracions afectades i persones interessades, perquè en el termini de 45 dies al·leguin o emetin els informes pertinents i tramitin simultàniament l'avaluació ambiental que correspongui.

A la vista del resultat del procés de participació i avaluació, el Consell de Govern o el Ple del consell podrà acordar procedir a l'aprovació i l'execució del projecte de manera immediata. En aquest cas, l'ajuntament ha d'adaptar el seu planejament urbanístic i incorporar-lo en la primera modificació o revisió del planejament urbanístic que es faci, d'acord amb la tramitació establerta en aquesta Llei.

6. L'ajuntament només pot acordar la suspensió d'obres quan es pretengui dur-les a terme en absència d'audiència o, en cas de disconformitat amb el planejament, si no s'ha adoptat la decisió prèvia habilitant per part del Consell de Govern o del consell sobre la procedència d'executar el projecte. La suspensió s'ha de comunicar a l'òrgan redactor del projecte i al Consell de Govern o al Ple del Consell Insular, segons correspongui»

Posteriorment, el Projecte de reforma integral de l'alberg, tal com preveu anteriorment esmentat apartat 4 de l'article 149 de la Llei 12/2017, de 29 de desembre, es trametrà a l'Ajuntament d'Alcúdia, per tal que, en un mes, en notifiqui la conformitat o disconformitat amb el planejament urbanístic en vigor, tenint en compte que «una vegada transcorregut el termini esmentat, l'òrgan competent per autoritzar-los o aprovar-los podrà continuar-ne la tramitació».

L'informe justificatiu emès per el director de l'IBJOVE el 9 de juliol de 2025, i l'Informe Jurídic de 10 de juliol de 2025, emès pel tècnic de l'àrea Jurídica, consideren, d'acord amb els termes exposats en la present proposta, una necessitat de tramitació amb la màxima celeritat de l'execució del Projecte de reforma integral de l'Alberg d'Alcúdia, atesa la seva urgència i la rellevància social, sent per tant totalment justificat i necessari declarar l'interès autonòmic del Projecte abans esmentat.

D'acord amb l'article 9 del Decret 33/2023, de 26 de maig, d'aprovació dels Estatuts de l'IBJOVE, l'òrgan unipersonal superior de direcció, correspon a la seva Presidència, representada per la persona titular de la conselleria competent en matèria de joventut, que segons l'organigrama actual del Govern és la Conselleria de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència, que d'acord amb el Decret 10/2025, de 14 de juliol (BOIB núm. 91 de 14 de juliol de 2025) té atribuïdes les competències en matèria de polítiques de joventut i de lleure educatiu per a poder sol·licitar formalment la declaració d'interès autonòmic davant el Consell de Govern mitjançant el procediment previst a l'article 149.3 de la LUIB, sent l'IBJOVE l'organisme que tramitarà posteriorment la licitació corresponent a l'execució de la Reforma integral de l'alberg.

Per tot això, el Consell de Govern, a proposta de la consellera de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència, en la sessió de 12 de setembre de 2025, adoptà entre d'altres l'Acord següent:

Primer. Declarar d'interès autonòmic el Projecte de reforma integral de l'Alberg d'Alcúdia, d'acord amb allò previst a l'article 149, apartat 2, de la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'Urbanisme de les Illes Balears.

Segon. Trametre, a l'empara de l'apartat 4 de l'article 149 de la Llei 12/2017, de 29 de desembre, el present Acord i el Projecte de reforma integral de l'Alberg d'Alcúdia a l'Ajuntament d'Alcúdia per tal que, en el termini d'un mes, en notifiqui la conformitat o disconformitat amb el planejament urbanístic en vigor. Una vegada transcorregut el termini d'un mes, l'òrgan competent per autoritzar-los o aprovar-los podrà continuar-ne la tramitació.

Tercer. Encomanar a l'IBJOVE la sol·licitud dels informes que siguin preceptius en matèria de medi ambient, prevenció d'incendis i altres àmbits, segons la normativa sectorial aplicable.

Quart. Informar que, en cas que el projecte esmentat sigui conforme amb la normativa urbanística, o que no hi hagi un pronunciament exprés per part de l'Ajuntament al requeriment del punt segon d'aquest Acord, l'aprovació d'aquest projecte tendrà els mateixos efectes que l'obtenció de la llicència urbanística, d'acord amb allò previst a l'apartat 3 de l'article 149 de la Llei 12/2017, de 29 de desembre.

Cinquè.  Establir que en el cas que el projecte sigui disconforme amb el planejament urbanístic, l'article 149.5 de la Llei 12/2017, de 29 de desembre, el Govern podrà acordar continuar amb el procediment, obrint un termini d'informació pública i consultes a l'Ajuntament i a la resta d'administracions afectades i persones interessades, per a què en el termini de 45 dies al·leguin o emetin els informes pertinents i tramitin simultàniament l'avaluació ambiental que correspongui. A la vista del resultat del procés de participació i avaluació, el Consell de Govern podrà acordar procedir a l'aprovació i execució del projecte de manera immediata.

En aquest cas, l'Ajuntament haurà d'adaptar el seu planejament urbanístic i incorporar-lo en la primera modificació o revisió que es faci, d'acord amb la tramitació establerta en aquesta Llei.

 

Sisè. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, en la data de la signatura electrònica (12 de setembre de 2025)

 

La presidenta

El secretari del Consell de Govern

Margarita Prohens Rigo

Antoni Costa Costa

(Per suplència d'acord amb l'article 6.2 del Decret 7/2025, d'11de juliol, de la

presidenta de les Illes Balears)