Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT D'ALARÓ
Núm. 621037
Aprovació del pla justificatiu de la taxa específica article 20.2.4 de la LPGE 2023
Versió PDF
Es fa públic que el ple de l'Ajuntament d'Alaró en la sessió ordinària de dia 4 de setembre de 2025, ha adoptat el següent acord:
Aprovació del pla justificatiu de la taxa específica article 20.2.4 de la LPGE 2023
Antecedents
1. Informe jurídic de 21 d'agost de 2025 en relació a l'aprovació de l'instrument justificatiu de la taxa específica que preveu l'article 20.2.4 de la LPGE 2023.
2. Pla justificatiu de la taxa específica article 20.2.4 de la LGPE de 2023 proposat pel regidor delegat de festes, contractació i recursos humans el 31 d'agost de 2025.
3. El 26 d'agost de 2025 es va dur a terme la mesa de negociació sobre l'aprovació del pla justificatiu de la taxa específica art. 20.2.4 de la LPGE 2023 i sobre l'aprovació de l'oferta d'ocupació pública 2025.
4. Informe de control permanent previ emès per l'interventor municipal el 26 d'agost de 2025.
Fonaments de dret
1. L'article 20.2.4 de la Llei 31/2022, de 23 de desembre de Pressuposts Generals de l'Estat per a l'any 2023.
2. Els articles 37.1.c) i 70 del text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic aprovat pel Reial decret Legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre.
3. L'article 128 del text refós de les disposicions legals vigents en matèria de Règim Local aprovat pel Reial decret Legislatiu 781/1986, de 18 d'abril.
4. Els articles 21.1.g), 25 i 26 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, de Bases del Règim Local.
D'acord amb l'article 22.2.e.i) de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local i atesa la naturalesa organitzativa del pla, la possibilitat de la seva execució en diferents anualitats i consegüentment amb possibilitat d'efectes pressupostaris plurianuals el ple adopta el següent:
ACORD
PRIMER.- Aprovar l'instrument de planificació que a continuació es transcriu, autoritzant la taxa específica en els termes de l'article 20.2.4 de la Llei de Pressuposts Generals de l'Estat per a l'exercici 2023, amb la finalitat d'aconseguir una taxa de temporalitat sota el 8% de les places de naturalesa estructural.
“PLA JUSTIFICATIU DE LA TAXA ESPECÍFICA ART. 20.2.4 LPGE 2023
Introducció
De conformitat amb l'article 20.dos.4 de la Llei 31/2022, de 23 de desembre, de Pressupostos Generals de l'Estat per a l'any 2023, cada Administració podrà autoritzar, amb caràcter extraordinari, una taxa específica que sigui necessària per donar compliment de l'objectiu previst en la Llei 20/2021, de 28 de desembre, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública, de què la temporalitat en l'ocupació pública no superi el 8 per cent de les places de naturalesa estructural en cadascun dels seus àmbits, sempre que estigui justificat d'acord amb l'instrument de planificació plurianual amb que haurà de comptar.
Com s'adverteix, es tracta de l'habilitació legal derivada de les exigències de la pròpia Unió Europea quant a la temporalitat. Així, de la pròpia Exposició de Motius de la Llei 20/2021 de 28 de desembre, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública es deriva que «el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (d'ara endavant, PRTR), ja avaluat favorablement per la Comissió Europea en la Proposta de Decisió d'Execució del Consell, de 22 de juny de 2021, relativa a l'aprovació de l'avaluació del citat Pla, contempli en el seu component 11, relatiu a la Modernització de les Administracions Públiques, la reforma referida a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública».
Això suposa un abans i un després a l'hora d'afrontar les reformes estructurals de calat per adaptar i fer més eficient el funcionament de les Administracions Públiques, el seu règim jurídic i la ineludible planificació de la gestió dels recursos humans per garantir la prestació d'uns serveis públics de qualitat.
Així, la primera de les actuacions previstes per aquesta reforma és precisament l'adopció de mesures per millorar l'eficiència dels recursos humans reduint els alts nivells de temporalitat i flexibilitzant la gestió dels recursos humans en les Administracions Públiques. L'objectiu de la reforma és situar la taxa de temporalitat estructura per sota del 8% en el conjunt de les Administracions Públiques espanyoles, actuant la reforma en tres dimensions: adopció de mesures immediates per remeiar l'elevada temporalitat existent, articulació de mesures eficaces per prevenir i sancionar l'abús i el frau en la temporalitat a futur i, finalment, potenciació de l'adopció d'eines i una cultura de la planificació per a una millor gestió dels recursos humans.
Ara bé, el legislador és conscient de què les Administracions Públiques, encara complint amb les exigències contingudes en l'article 2 i les Disposicions Addicionals Sisena i Vuitena i incloent les places que complissin amb els requisits d'estructuralitat i acompliment interí o temporal en les dates de referència, poguessin no aconseguir complir amb la reducció al 8% en atenció a l'altíssim volum de temporalitat. Per a fer-ho, s'habilita aquesta taxa específica, perquè, una vegada aprovada l'Oferta especial d'estabilització exigida imperativament per la Llei 20/2021, puguin incorporar-se a l'Oferta ordinària de l'exercici 2023 altres places que, no complint els requisits de la referida Llei (perquè si els havien complert haurien d'haver-se inclòs preceptivament en l'OPE especial) coadjuvi la seva cobertura definitiva a través de procediments de selecció ordinaris a aconseguir la reducció al 8% de la temporalitat.
El referit apartat Quatre de l'article 20 LPGE realitza una exigència addicional i és, que «sigui justificat d'acord amb l'instrument de planificació plurianual amb que haurà de comptar».
La necessitat d'aquest instrument de planificació plurianual es deriva de l'acordat en la Mesa General de Negociació de l'Administració General de l'Estat sobre l'Oferta d'Ocupació Pública subscrita el 23 de maig de 2022, Apartat Sisè, el qual indica que «les parts signatàries coincideixen en la necessitat d'incorporar progressivament una planificació plurianual de les necessitats de personal de l'Administració, amb l'objectiu d'aconseguir, tant quantitativa com qualitativament, els recursos òptims per a la prestació dels serveis que té encomanats i que permeti anticipar la previsió d'incorporació de personal que es recull en les ofertes d'ocupació pública, analitzant les causes, oportunitats i polítiques públiques en les quals serà necessària una major intensitat d'incorporacions en futurs exercicis».
Per conformar aquest instrument, s'elabora la present memòria justificativa de l'essencialitat i estructuralitat que comporten aquestes places, així com en relació amb la seva explicació de per què al seu moment no es van incloure en l'Oferta d'estabilització regulada en la Llei 20/2021, de 28 de desembre, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública.
ANÀLISI DE LA PLANTILLA DE L'AJUNTAMENT D'ALARÓ
L'Ajuntament d'Alaró ha convocat els processos d'estabilització previstos a l'article 2 i DA sisena i vuitena de la Llei 20/2021, de 28 de desembre, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat a l'ocupació pública.
Places incloses al procés d'estabilització derivat de la Llei 20/2021:
Personal funcionari
|
ESCALA |
DENOMINACIÓ |
SUBESCALA |
GRUP |
PLACES |
SISTEMA DE SELECCIÓ |
|---|---|---|---|---|---|
|
Administració General |
Auxiliar d'administració general |
Auxiliar |
C2 |
1 |
Concurs |
Personal laboral
|
DENOMINACIÓ |
PLACES |
SISTEMA DE SELECCIÓ |
|---|---|---|
|
Bibliotecària arxivera |
1 |
Concurs |
|
Tècnica superior en educació infantil (a temps parcial) |
1 |
Concurs |
|
Auxiliar de suport d'educació infantil (a temps parcial) |
1 |
Concurs |
|
Oficial 1a de serveis de manteniment |
1 |
Concurs |
|
Peó de manteniment |
1 |
Concurs |
|
Treballadora familiar |
4 |
Concurs |
|
Netejadora |
2 |
Concurs |
|
Netejadora |
2 |
Concurs-Oposició |
|
Auxiliar d'Administració general del Centre Sanitari |
1 |
Concurs |
|
Secretària del Jutjat de Pau |
1 |
Concurs |
|
Agent d'Ocupació i desenvolupament local (AODL) |
1 |
Concurs-Oposició |
Així i tot, per part d'aquesta Administració i amb aquests únics instruments no seria possible arribar als objectius que fitxa la Llei, per tant l'Ajuntament acorda adoptar les mesures necessàries per procedir a la possible cobertura definitiva, sota l'habilitació legal que la Llei de Pressupostos Generals de l'Estat per a l'any 2023 estableix, aprovant:
1. Taxa específica extraordinària ex art. 20.2.4 LPGE 2023, amb les següents places estructurals
|
TIPUS |
PLAÇA |
NIVELL/ CATEGORIA |
NÚM. PLACES |
|---|---|---|---|
|
FUNCIONARI |
Tècnic jurídic d'urbanisme i activitats |
A1 |
1 |
|
LABORAL |
Arquitecte/a |
1 |
1 |
|
Treballador/a social |
2 |
1 |
Es tracta, per una part de dues places de caràcter estructural (la plaça d'arquitecte/a i la plaça de treballador/a social) que han hagut d'esser cobertes interinament per necessitats ineludibles i urgents per a la prestació dels serveis municipals i que no han pogut ésser incloses en els processos d'estabilització a l'empar de la Llei 20/2021.
Per altra part, s'inclou en aquesta taxa específica una plaça de Tècnic jurídic d'urbanisme i activitats (A1), que compta amb la corresponent dotació als pressuposts aprovats per l'exercici 2025. La Llei 7/1985, reguladora de les bases de règim local i la Llei 12/2017, d'urbanisme de les Illes Balears atribueixen als ajuntaments les competències en matèria d'urbanisme. Actualment l'Ajuntament d'Alaró a la plantilla de personal municipal compta només amb una sola plaça de tècnic ocupada, es tracta d'un tècnic d'administració general que dona suport a totes les àrees municipals. L'àrea d'urbanisme, ateses les seves competències, és actualment una de les àrees essencials dins l'estructura municipal i requereix de personal amb coneixements específics. L'especialització necessària per la tramitació dels diferents expedients, als que recentment s'han afegit els corresponents a les legalitzacions extraordinàries d'edificacions, construccions, instal·lacions i usos existents en sòl rústic emparades en la Llei 7/2024, d'11 de desembre, de mesures urgents de simplificació i racionalització administratives de les administracions públiques de les Illes Balears, requereix que la cobertura de la plaça de tècnic jurídic d'urbanisme i activitats, atesa la seva naturalesa estructural, es convoqui de manera definitiva per garantir l'exercici de les funcions de forma permanent i continuada dins l'àrea d'urbanisme. Tant la manca d'un tècnic d'administració especial, com la manca d'estabilització en aquesta plaça afecta greument el normal funcionament del servei d'urbanisme. Així mateix, amb la cobertura de la plaça de manera definitiva s'evita la contractació de tècnics especialistes externs (tècnica a la que opten alguns ajuntaments).
Per tot això, es proposa respecte d'aquestes places, el següent:
A. Incloure les places referenciades anteriorment a l'Oferta Pública d'Ocupació per a l'any 2025, dins la taxa específica que recull l'article 20.2.4 de la Llei 31/2022, de 23 de desembre.
B. Totes aquelles places que estan ocupades temporalment cobrint vacants i es troben limitades pel termini de 3 anys des de la data de nomenament (data de presa de possessió) els serà d'aplicació el que es recull a l'art. 10 del TREBEP, i concretament en el seu apartat 4 que diu: "Excepcionalment, el personal funcionari interí podrà romandre en la plaça que ocupi temporalment, sempre que s'hagi publicat la corresponent convocatòria dins del termini dels tres anys, a comptar des de la data del nomenament del funcionari interí, i sigui resolta d'acord amb els terminis establerts a l'article 70 del TREBEP. En aquest supòsit podrà romandre fins a la resolució de la convocatòria, sense que la seva cessació doni lloc a compensació econòmica". Tot sense perjudici de la seva inaplicació al personal funcionari amb nomenament interí anterior a la redacció actual del referit article.
C. Per tot això, hauran d'estar convocades, aprovades i publicades al BOP les bases de selecció corresponents a la cobertura de les mateixes incloses en l'OEP, havent de ser resoltes i estar totalment executades abans que transcorri el termini de 3 anys des de la publicació de l'OEP de 2023 on es reculli la taxa addicional o específica establerta a l'art. 20.2.4 de la LPGE 2023.
D. El sistema d'accés a aquestes places es durà a terme pel sistema de concurs-oposició lliure o en el seu cas promoció interna, sense que pugui ser objecte d'aplicació les mesures excepcionals d'accés previstes a la Disposició Addicional 6a de la Llei 20/2021, de 28 de desembre, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública, pel que únicament es pot utilitzar la normativa general d'accés a l'ocupació pública.
El procediment a seguir per tal de desenvolupar el present pla, serà conforme segueix:
a) Aquest instrument de planificació haurà de ser objecte de negociació a la respectiva mesa general de negociació, d'acord amb el que disposen els articles 34 i 37.1.c) del Text Refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat Públic -TREBEP-, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre.
b) L'òrgan competent per a la seva aprovació serà el Ple, a causa de les possibles implicacions pressupostàries o, si escau, per les obligacions que pugui suposar en exercicis posteriors. No obstant això, la posterior OEP és competència de l'Alcaldia, en virtut de l'establert a l'article 21.1.h) de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local - LRBRL.
c) Un cop aprovat pel Ple de la Corporació, s'inclourà al portal de transparència de la pàgina web i haurà de ser objecte de publicació de l'anunci corresponent al BOIB, amb la indicació dels recursos que procedeixen contra aquest acord.
d) Un cop aprovat l'instrument de planificació , la batlia procedirà a l'aprovació de l'OEP corresponent que reculli les places afectades per la taxa específica.”
SEGON.- Ordenar la publicació de l'acord al Butlletí Oficial de les Illes Balears i al portal de transparència de l'Ajuntament.
Alaró, en la data de signatura electrònica (4 de setembre de 2025)
El batle Lorenç Perelló Rosselló