Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MENORCA

Núm. 615710
Acord del Consell Executiu en sessió de caràcter ordinari de 4 d’agost de 2025, modificat per acord del Consell Executiu en sessió de caràcter ordinari d’1 de setembre de 2025, relatiu a les bases i la convocatòria d’ajuts a les famílies per finançar la participació dels menors en activitats de lleure educatiu infantil i juvenil i activitats extraescolars curs 2024/2025 (exp. 5232-2025-000019)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

 Antecedents

1. La Llei 10/2022, de 23 de desembre, de lleure educatiu per a infants i joves de les Illes Balears estableix que correspon als consells insulars vetllar perquè es garanteixi el dret al lleure, prestat en les condicions de qualitat i de seguretat exigides en aquesta llei i en les disposicions de desplegament, en el seu territori (article 6.2 b) i també dur a terme l'activitat de foment en matèria de lleure en l'àmbit insular (article 6.2 f).

2. Aquestes responsabilitats es fonamenten, d'una banda, en l'exercici de les competències en matèria de joventut i lleure, concretament les referides a les activitats de lleure per a infants i joves, que va assumir el Consell Insular de Menorca amb la Llei 21/2006, de 15 de desembre, d'atribució de competències als consells insulars de Menorca i d'Eivissa i Formentera.

I, d'altra banda, en la voluntat de promoure l'equitat per garantir l'accés de totes les persones a la cultura i l'educació no formal, reforçant el suport a les entitats que duen a terme aquestes activitats i que constitueixen una densa xarxa social i comunitària, un veritable capital social a Menorca.

3. En aquest context, el Consell Insular de Menorca té la voluntat de promoure la participació en activitats de lleure educatiu infantil i juvenil i també a les activitats extraescolars dels menors en situació de necessitat econòmica.

4. El Pla Estratègic de Subvencions del pressupost general del Consell Insular de Menorca per a l'exercici 2025 preveu, entre les diferents convocatòries d'ajudes del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports, les següents:

— Ajuts per al foment de l'educació no formal (3-17 anys), amb l'efecte «d'ajut a les famílies dels infants i joves amb dificultats econòmiques i socials fent-los possible l'accés a les activitats artístiques i esportives a través de les entitats culturals, clubs esportius o altres entitats que tenguin com a objectiu el foment de l'educació no formal, sempre dintre d'un marc de formació integral, i el foment dels valors socials i educatius».

— Ajuts a les famílies per finançar la participació en les activitats de lleure educatiu, amb l'efecte «d'augmentar el nombre de menors en situació de necessitat econòmica que participa en les activitats de lleure educatiu». «Afavorir la integració social dels col·lectius més vulnerables. Promoure l'educació en valors, la convivència i la cohesió social. Generar economia i treball amb l'augment del nombre d'activitats de lleure».

5. Per motius d'economia administrativa i per simplificar la tramitació per als sol·licitants, el Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports veu necessari fusionar els dos tipus d'ajuts prevists al pressupost per a l'exercici 2025 i al Pla Estratègic de Subvencions en una sola convocatòria.

6. Entre altres atribucions, l'article 17.1 h de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars, atribueix al Ple, aprovar les bases reguladores de les subvencions, atribució que pot delegar a favor del president, del Consell Executiu o de les comissions regulades en l'article 18 (article 17.3).

7. L'Acord del Ple del Consell Insular de Menorca, en sessió de caràcter extraordinari de 31 de juliol de 2023 (BOIB núm. 109 de 5 d'agost de 2023) delega al Consell Executiu l'aprovació del Pla Estratègic i les bases reguladores de les subvencions, en el marc del que estableixen les bases reguladores del pressupost.

8. L'article 28.1 m de la Llei de consells insulars atribueix al Consell Executiu, entre altres atribucions, aprovar les convocatòries d'ajudes i subvencions.

Es té en compte la normativa bàsica aplicable al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions i en el marc que estableixen les bases d'execució del pressupost d'aquesta administració per al 2025.

Atesa la proposta del conseller executiu del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports;

El Consell Executiu, per unanimitat dels quatre membres presents (senyora Reynés Calvache, senyor Gornés Hachero, senyora Taltavull Fernández i senyor Pons Torres) i en votació ordinària, adopta el següent 

ACORD

Primer. Modificar el Pla Estratègic de Subvencions del Consell Insular de Menorca per al 2025 de la manera següent:

  • Incrementar l'import previst per la convocatòria d'«Ajuts per al foment de l'educació no formal (3-17 anys)» fins a 300.000 €, partida 4-32600-4890006.
  • Fusionar la convocatòria esmentada amb els «Ajuts a les famílies per finançar la participació en les activitats de lleure educatiu, en una única convocatòria denominada Ajuts a les famílies per finançar la participació dels menors en activitats de lleure educatiu infantil i juvenil i activitats extraescolars».

Segon. Aprovar les bases que regeixen la concessió d'ajuts del Consell Insular de Menorca a les famílies per finançar la participació dels menors en activitats de lleure educatiu infantil i juvenil i activitats extraescolars, les quals es transcriuen en l'annex.

Tercer. Aprovar simultàniament la convocatòria corresponent a l'any 2025 dels d'ajuts a les famílies per finançar la participació dels menors a activitats de lleure educatiu infantil i juvenil i activitats extraescolars, d'acord amb les condicions següents:

a) Import global màxim dels ajuts i crèdit pressupostari. Les ajudes concedides s'atendran amb càrrec a les partides pressupostàries i pels imports màxims que s'indiquen més avall, sens perjudici que els imports puguin ser ampliats d'acord amb les disponibilitats pressupostàries: 

 

Pressupost

Partida (*)

Quantia màxima

Línia 1. Ajuts per a activitats de lleure educatiu infantil i juvenil durant les vacances escolars

2026

4-33450-4890004

100.000 €

Línia 2. Ajuts per a activitats extraescolars

2026

4-32600-4890006

300.000 €

TOTAL

400.000 €

(*) La concessió d'aquests ajuts restarà condicionada a l'existència de crèdit adequat i suficient en el moment de la seva resolució.

b) En el cas que per a les línies 1 o 2 no s'esgoti la consignació pressupostària, la quantitat sobrant revertirà en l'altra línia.

c) En el supòsit que les sol·licituds presentades superin l'import previst per línia i l'import previst a la convocatòria, si no s'aprova un augment suficient de la partida disponible per aquests ajuts i s'esgota la consignació pressupostària, s'han de reduir proporcionalment les ajudes d'aquestes línies.

d) Els imports màxims que es poden concedir, sempre que hi hagi prou crèdit per a aquesta convocatòria, són:

  • Línia 1: Màxim 300 € per cada menor d'edat que participi en una o més activitats de lleure educatiu durant les vacances escolars.
  • Línia 2: Màxim 300 € per cada menor d'edat que participi en una o més activitats extraescolars.

e) El termini de presentació de sol·licituds comença el 15 de setembre de 2025 i finalitza el 14 d'octubre de 2025.

f) La instrucció d'aquest procediment correspon:

  • Línia 1: Ajuts per activitats de lleure educatiu infantil i juvenil durant les vacances escolars, a la tècnica de joventut Núria Marquet Josa.
  • Línia 2: Ajuts per activitats extraescolars, al tècnic de gestió de l'AGA del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports Aleix Sintes Piris.

g) Es crea la comissió avaluadora d'aquests ajuts, que ha d'examinar les sol·licituds que ha de servir de base per a la proposta de resolució, la qual estarà formada pels membres següents:

President:

- Juan Domingo Pons Torres, conseller del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports

President substitut:

- Rafel Quintana Villalonga, director insular de Joventut i Esports.

 

Vocals:

- Jaime Reurer Morlà, director insular d'Educació, Cultura i Patrimoni. Vocal substitut: Rafel Quintana Villalonga, director insular de Joventut i Esports.

- Aleix Sintes Piris, tècnic de gestió de l'AGA del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports, responsable del programa 32600, Educació i del programa 33000 AGA del Departament.

- Alícia Muntaner Payeras, tècnica de gestió de l'AGA del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports.

- Núria Marquet Josa, tècnica de Joventut del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports.

- Magdalena Seguí Jover, tècnica de l'INJOVE.

Secretària:

- Glòria Coll Villalonga, administrativa del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports.

Quart. Remetre a la Base de Dades Nacional de Subvencions informació sobre aquesta convocatòria, en els termes establerts en l'article 20.8 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, de forma prèvia a la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).

 

ANNEX Bases que regeixen la concessió dels ajuts a les famílies per finançar la participació de menors en activitats de lleure educatiu infantil i juvenil i activitats extraescolars.

Antecedents

Al Pla Estratègic de Subvencions del Pressupost General del Consell Insular de Menorca per a l'exercici 2025, aprovat per Acord del Consell Executiu, en sessió de caràcter extraordinari de 22 de novembre de 2024, entre les diferents convocatòries d'ajudes del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports hi figuren «Ajuts per al foment de l'educació no formal (3-17 anys), amb l'efecte d'ajut a les famílies dels infants i joves amb dificultats econòmiques i socials fent-los possible l'accés a les activitats artístiques i esportives a través de les entitats culturals, clubs esportius o altres entitats que tenguin com a objectiu el foment de l'educació no formal, sempre dintre d'un marc de formació integral, i el foment dels valors socials i educatius» i «Ajuts a les famílies per finançar la participació en les activitats de lleure educatiu, amb l'efecte d'augmentar el nombre de menors en situació de necessitat econòmica que participa en les activitats de lleure educatiu. Afavorir la integració social dels col·lectius més vulnerables. Promoure l'educació en valors, la convivència i la cohesió social. Generar economia i treball amb l'augment del nombre d'activitats de lleure».

Per motius d'economia administrativa i per simplificar la tramitació per als sol·licitants, el Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports del Consell Insular de Menorca veu necessari fusionar els dos tipus d'ajuts prevists al pressupost per a l'exercici 2025 i al Pla Estratègic de Subvencions, en una sola convocatòria.

Aquesta convocatòria es divideix en dues línies d'actuacions:

— Línia 1. Ajuts per a activitats de lleure educatiu infantil i juvenil durant les vacances escolars. El pressupost previst per aquesta línia d'actuació és de 100.000 euros.

— Línia 2. Ajuts per a activitats extraescolars. El pressupost previst per aquesta línia d'actuació és de 300.000 euros.

Els ajuts que es concedeixin a l'empara d'aquesta convocatòria no es consideren ajuts d'Estat atès que, d'acord amb la Comunicació de la Comissió relativa al concepte d'ajut estatal conformement al que es disposa a l'article 107.1 del Tractat de funcionament de la Unió Europea, les normes sobre ajudes estatals només són d'aplicació quan el beneficiari de la mesura d'ajuda és una empresa. En el cas d'aquesta convocatòria els beneficiaris són les famílies dels menors que participen en activitats de lleure infantil i juvenil i extraescolars.

El procediment de concessió d'aquestes subvencions s'ha de tramitar d'acord amb els principis de publicitat, objectivitat, transparència, igualtat i no-discriminació, la qual cosa exigeix publicar-ne la corresponent convocatòria. D'acord amb l'article 28.1 m de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars, correspon al Consell Executiu aprovar les convocatòries d'ajuts i subvencions. D'altra banda, l'article 33.2 k de la mateixa Llei estableix que els consellers executius, com a titulars dels departaments els correspon resoldre les convocatòries d'ajuts i subvencions.

El pressupost total previst per aquesta convocatòria és de 400.000 euros.

Primera. Objecte

Els ajuts tenen com a objecte finançar la participació de la població menor d'edat en situació de vulnerabilitat econòmica en activitats de lleure educatiu infantil i juvenil durant les vacances escolars, així com les activitats extraescolars que es desenvolupin en el període comprès entre l'1 de setembre de l'any 2024 fins al 31 d'agost de l'any 2025.

Segona. Finalitat

S'estableixen dues línies d'ajuts:

Línia 1: Ajuts per a activitats de lleure educatiu infantil i juvenil durant les vacances escolars.

Té com a finalitat garantir el dret a la participació en les activitats de lleure educatiu de tots els menors d'edat en situació de vulnerabilitat econòmica, afavorir la integració social dels col·lectius més vulnerables, l'aprenentatge en valors i les relacions entre les persones participants i facilitar la conciliació de la vida personal, familiar i laboral.

Línia 2: Ajuts per a activitats extraescolars.

Té com a finalitat el foment de l'educació no formal (artística, esportiva) dels infants i joves (3-17 anys) amb necessitats econòmiques o en risc d'exclusió social, fent-los possible l'accés a les activitats artístiques i esportives a través de les entitats culturals, clubs esportius o altres entitats que tenguin com a objectiu el foment de l'educació no formal, sempre dintre d'un marc de formació integral, i el foment de valors socials i educatius.

Tercera. Finançament i import màxim

Les ajudes que s'atorguin en el marc d'aquestes bases es pagaran amb càrrec a les partides pressupostàries i pels imports màxims que s'estableixin a la convocatòria.

Quarta. Activitats subvencionables: requisits i condicions

4.1. S'estableixen dues línies d'ajuts:

  • Línia 1: Ajuts per activitats de lleure educatiu infantil i juvenil durant les vacances escolars.
  • Línia 2: Ajuts per activitats extraescolars.

4.2. Requisits comuns a les dues línies:

1. Els menors participants han de tenir entre 3 i 17 anys i han de residir a l'illa de Menorca.

2. Les activitats objecte de subvenció han de tenir lloc a Menorca.

4.3. Requisits línia 1. Ajuts per a activitats de lleure educatiu infantil i juvenil durant les vacances escolars.

Són ajuts per a l'abonament de part de les despeses de matrícula i quotes per participar en activitats d'educació en el lleure educatiu infantil i juvenil, durant les vacances escolars, que compleixin els requisits següents:

1r. Les activitats han d'estar regulades per la normativa vigent que regula les activitats de lleure educatiu infantil i juvenil a les Illes Balears, que actualment és la Llei 10/2022, de 23 de desembre, de lleure educatiu per a infants i joves de les Illes Balears i el Decret 23/2018, de 6 de juliol, pel qual es despleguen diversos aspectes de la normativa de joventut i de lleure.

D'acord amb l'article 37.4 del Decret 23/2018, aquestes activitats són:

a) Acampada.

b) Camp de treball, de voluntariat o d'aprenentatge.

c) Escola d'estiu o de vacances.

d) Colònia.

e) Estada, casal, campus i altres activitats de caràcter esportiu.

f) Activitats en una granja escola.

g) Activitats en una aula de natura.

h) Marxa per etapes.

j) Activitats d'educació en el lleure educatiu infantil i juvenil de caràcter mixt: que incloguin activitats de tipus acadèmic i altres pròpiament de lleure educatiu.

k) Activitats extraordinàries d'aventura o d'esports de risc.

l) Qualsevol altra activitat assimilable, sigui quina sigui la seva denominació.

2n. Les activitats de lleure educatiu s'han de desenvolupar en el període comprés entre l'1 de setembre de l'any anterior i el 15 de setembre de l'any en curs.

3r. Les persones o les entitats organitzadores de les activitats han de presentar la declaració responsable prevista en la normativa vigent en matèria d'activitats de lleure educatiu infantil i juvenil a les Illes Balears.

4.4. Requisits línia 2. Ajuts per activitats extraescolars.

Són ajuts per a l'abonament de part de les despeses de matrícula i quotes per participar en activitats extraescolars, que compleixin els requisits següents:

1r. Les entitats organitzadores de les activitats han de ser clubs, centres privats o públics.

2n. Les activitats han de tenir caràcter formatiu i educatiu i han de pertànyer a un dels tipus següents:

 

— Activitats esportives.

— Activitats culturals.

— Activitats artístiques.

— Activitats relacionades amb la natura.

 

3r. Les activitats han de tenir un caràcter continu en el temps, no només puntual, sinó durant la temporada/curs acadèmic corresponent, en tot cas dins el termini previst en el punt 4.4.5 d'aquesta base quarta. En tot cas, la durada de l'activitat ha de ser de mínim una setmana.

4t. Les activitats han de disposar de les corresponents autoritzacions.

5è. Les activitats s'han d'executar entre l'1 de setembre de l'any anterior i el 31 d'agost de l'any en curs.

6è. D'acord amb l'edat dels menors participants, les activitats subvencionades han de complir els requisits específics següents:

a) Per a infants de 3 a 6 anys:

Han de tenir un caràcter psicomotriu i/o psicosensorial i tenir com a principal objectiu la millora dels diferents aspectes preceptius implicats en el desenvolupament motriu i sensorial de forma global, que no impliquin especialització.

Les activitats subvencionables per aquesta franja d'edat són:

  • Psicomotricitat.
  • Activitat física o esports.
  • Activitats que duguin a terme les escoles de música i dansa de titularitat municipal i les escoles de música i/o dansa de titularitat privada que estiguin reconegudes per la Conselleria d'Educació segons el Decret 37/1999, de 9 d'abril, pel qual es regulen les escoles de música i dansa de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 49 de 20 d'abril de 1999).
  • Classes d'idiomes o de suport educatiu dutes a terme per a l'aprenentatge, perfeccionament o suport educatiu en escoles o acadèmies d'idiomes o amb professionals autònoms degudament acreditats.

No són objecte de subvenció les activitats que apliquin metodologies no concordes a les edats de 3 a 6 anys.

b) Per a infants i joves de 7 a 17 anys:

Les activitats han de tenir caràcter formatiu tal com puguin marcar les lleis vigents en l'àmbit balear, com és el Decret 38/2015, pel qual es regula l'activitat esportiva en edat escolar a les Illes Balears i altres normatives de lleure i cultura.

Les activitats subvencionables per aquesta franja d'edat són:

  • Qualsevol de les modalitats d'activitats extraescolars realitzades a un club o centre privat o públic, sempre que compleixin amb la normativa vigent en matèria d'esports, quan l'activitat sigui esportiva: Llei 2/2023, de 7 de febrer, de l'activitat física i l'esport de les Illes Balears, i Decret 38/2015, pel qual es regula l'activitat esportiva en edat escolar a les Illes Balears, i els principis continguts en aquestes bases en les activitats que no estan sotmeses a normativa aprovada.
  • Estudis a les escoles de música i dansa de titularitat municipal o a les escoles de música i/o dansa de titularitat privada que estiguin reconegudes per la Conselleria d'Educació segons el Decret 37/1999, de 9 d'abril, pel qual es regulen les escoles de música i dansa de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 49 de 20 d'abril de 1999).
  • Estudis d'idiomes o de repàs educatiu duts a terme per a l'aprenentatge, perfeccionament o suport educatiu en acadèmies d'idiomes o de repàs o amb professionals autònoms degudament acreditats.

Cinquena. Naturalesa dels ajuts. Règim de compatibilitat amb altres ajuts

Les subvencions que es regeixen per aquestes bases són de caràcter voluntari i eventual i es poden anul·lar, revocar i reintegrar en tot moment per les causes previstes en la llei o en aquestes bases; no generen cap dret a l'obtenció d'altres subvencions en anys posteriors i no es poden al·legar com a precedent.

Aquests ajuts són compatibles amb altres ajudes, subvencions, ingressos o recursos per executar la mateixa activitat que es puguin rebre d'altres administracions o entitats, sens perjudici de l'obligació de les persones beneficiàries de comunicar-ho de la forma establerta en aquestes bases, sempre que el seu còmput no superi l'import total de l'activitat subvencionada.

Sisena. Requisits de les persones beneficiàries

1. Poden ser beneficiàries dels ajuts les persones físiques majors d'edat que compleixin els requisits següents:

a) Estar empadronats en algun municipi de Menorca.

b) Tenir la consideració d'unitat familiar per tenir a càrrec seu en qualitat de progenitor/a, tutor/a o un vincle d'acolliment permanent, infants i joves que compleixin l'any de la convocatòria entre 3 i 17 anys, ambdós inclosos, que participin en activitats de lleure educatiu infantil i juvenil i en activitats extraescolars, i que convisquin en el mateix domicili.

En el cas de persones convivents amb un vincle matrimonial o d'unió estable de parella, o de persones separades legalment o de fet, només podrà sol·licitar la subvenció un dels dos progenitors.

c) Haver obtingut durant l'exercici anterior uns ingressos bruts anuals que, conjuntament, no superin els llindars següents:

Nombre de membres de la unitat familiar

Llindar ingressos any anterior

1

16.800,00 €

2

25.200,00 €

3

33.600,00 €

4

42.000,00 €

5

50.400,00 €

6

58.800,00 €

7

67.200,00 €

Aquests llindars corresponen al càlcul següent: IPREM (Indicador Públic de Rendes d'Efectes Múltiples) 2024 14 pagues (8.400 €)*2 = 16.800,00 € amb un augment de 8.400 € per la resta de membres de la unitat familiar.

Per calcular la renda se sumen les caselles 435 i 460 del model 100 de la declaració de l'impost sobre la renda de les persones físiques (IRPF) de 2024 que són les quanties de la base imposable general i de la despesa regulades corresponent a la declaració o declaracions presentades per la persona física sol·licitant i per cada un dels membres computables de la unitat familiar, de conformitat amb la normativa reguladora de l'impost sobre la renda de les persones físiques. D'aquest resultat es resta la quota resultant de l'autoliquidació (casella 595).

És a dir: (casella 435 + casella 460) - casella 595.

En el cas de no estar obligats a presentar la declaració de l'IRPF, es tenen en compte les imputacions de la renda i rendiments que consten a l'Agència Estatal de l'Administració Tributària.

Membres de la unitat familiar

1. Es consideren membres computables de la unitat familiar:

  • El pare, la mare o tutors/res legals.
  • El menor d'edat que participa en les activitats objecte de subvenció previstes en aquestes bases.
  • Els germans i les germanes que convisquin en el mateix domicili i no hagin complert els 18 anys el dia 31 de desembre de l'any anterior.
  • Els germans i les germanes majors de 18 anys a dia 31 de desembre de l'any anterior que compleixin els requisits següents:

a) Conviure al domicili familiar (s'inclou els que resideixin fora de l'illa per cursar estudis durant el curs escolar anterior).

b) Tenir uns ingressos econòmics inferiors als indicats a l'aparat 1 c de la base sisena, els quals prenen com a referència l'IPREM 2024 anual (14 pagues).

En cas de divorci, separació legal o de fet dels pares, només es considera membre computable el que tengui la custòdia del menor. Si el pare/mare que no conviu amb el menor passa una pensió compensatòria a l'altre cònjuge o per manutenció del fill, s'ha de comunicar mitjançant la presentació de la sentència de divorci o separació legal i/o declaració jurada, i es tindrà en compte a l'hora de calcular la renda familiar. El mateix s'estableix per als casos de pensió d'aliments a favor del menor en règim de custòdia compartida.

Quan el règim de custòdia dels fills sigui compartida, es consideren membres computables el pare i la mare del menor, i els seus fills comuns que justifiquin la seva residència a qualsevol dels domicilis dels anteriors amb el certificat municipal corresponent.

2. En qualsevol cas, no poden ser-ne beneficiàries:

a) Les persones físiques en les quals concorri alguna de les prohibicions establertes a l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i a l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

b) Les persones físiques que, en el moment de dictar-se la proposta de resolució definitiva de la convocatòria, per part de l'òrgan instructor, no estiguin al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració General de l'Estat.

c) Tampoc no poden ser beneficiàries de les subvencions que regulen aquestes bases les persones o les entitats en les quals es doni alguna de les circumstàncies recollides a l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, ni les que hagin estat sancionades mitjançant resolució ferma amb la pèrdua de la possibilitat d'obtenir una subvenció, d'acord amb la Llei 87/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i erradicar l'LGTBI-fòbia, o qualsevol altra aplicable.

Setena. Presentació de les sol·licituds

1. Les sol·licituds s'han de presentar mitjançant el model normalitzat que s'adjunta com a annex I d'aquestes bases i és a la seu electrònica https://seuelectronica.cime.es i a les oficines del Servei d'Atenció al Ciutadà a Maó i a Ciutadella.

2. Documentació que s'ha de presentar amb la sol·licitud (annex I):

D'acord amb l'article 28.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú a les administracions públiques; amb la disposició addicional vuitena de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, i amb l'article 95.1 lletra k de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, el Consell Insular de Menorca podrà verificar l'exactitud de les dades declarades, així com consultar o demanar els documents elaborats per qualsevol Administració de forma electrònica mitjançant les seves xarxes corporatives, consulta a les plataformes d'intermediació de dades o altres sistemes electrònics habilitats a l'efecte, sempre que no consti en l'expedient l'oposició expressa a l'esmentada consulta o quan la llei especial que sigui aplicable al cas en requereixi el consentiment exprés. En aquest darrer cas serà obligatori que l'Administració el requereixi i que l'interessat el presti.

3. S'ha de presentar en una mateixa sol·licitud les activitats de lleure educatiu i extraescolars dels menors de la unitat familiar pels quals es demana l'ajut.

Els sol·licitants han de marcar la casella corresponent a la línia d'ajut a la qual opten o bé marcar-les totes dues en cas de sol·licitar ajuts per a la línia 1 i la línia 2. En cas que el sol·licitant no marqui la línia correcta es podrà rectificar d'ofici.

A) Documentació administrativa general

a) Còpia del DNI/NIE, tan sols en el cas que s'oposi a la seva consulta per part del Consell Insular de Menorca.

b) Acreditació de la representació si la sol·licitud es presenta en nom d'una altra persona (annex II).

c) Declaració responsable signada pel sol·licitant o representant, si és el cas, de no estar sotmès a cap de les circumstàncies que determinen la impossibilitat d'obtenir la condició de persona beneficiària de les subvencions públiques recollides a l'article 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i en els apartats 1 i 2 de l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i altres lleis que resultin d'aplicació (annex I, punt 7).

d) Declaració responsable signada pel sol·licitant o representant, si és el cas, relativa a les subvencions o ajudes obtingudes i/o sol·licitades d'altres institucions públiques o privades per executar la mateixa activitat (annex I).

e) Declaració responsable signada pel sol·licitant o representant, si és el cas, d'estar al corrent del compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat (annex I), d'acord amb l'article 11 f del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, quan es tracti de subvencions de quantia igual o inferior a 3.000 euros.

S'eximeix de presentar la documentació a què fan referència les lletres a, b i e en el cas que aquesta ja consti en els arxius del Consell Insular. En aquest cas s'ha de fer constar expressament en la sol·licitud i indicar en quin expedient o registre d'entrada consta.

B) Documentació específica requerida per a la concessió dels ajuts

a) Declaració responsable relativa a la relació de parentiu o anàloga que l'uneix amb la resta de convivents, inclosa en la sol·licitud (annex I).

b) Certificat de convivència, en el cas que la persona sol·licitant estigui empadronada en un municipi que no disposa de conveni per a la comprovació telemàtica o que no n'autoritzi la consulta.

c) Certificats d'ingressos de la persona sol·licitant (en el cas que no s'autoritzi la consulta a l'annex I) i de la seva unitat familiar (en el cas que no s'autoritzi la consulta en l'annex III), de l'any fiscal anterior o certificat d'imputació de rendes en el cas de no estar obligat a presentar la declaració de la renda.

d) Línia 1: Justificant i/o certificat emès per la persona o entitat organitzadora de l'activitat de què es tracti, en què consti la participació del menor d'edat a l'activitat objecte de subvenció així com el pagament de l'import corresponent de l'activitat de lleure o factura/rebut amb igual contingut.

Línia 2 Justificant i/o certificat emès per la persona o entitat organitzadora de l'activitat de què es tracti, en què consti la participació del menor d'edat a l'activitat objecte de subvenció, així com el pagament de l'import corresponent de l'activitat extraescolar.

4. D'acord amb els articles 28.3 i 53 c de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre de procediment administratiu comú de les administracions públiques (LPACAP), les persones interessades no tenen l'obligació de presentar documents originals, llevat que amb caràcter excepcional la normativa reguladora aplicable exigeixi el contrari. En qualsevol cas, les persones interessades són responsables de la veracitat dels documents que presentin (article 28.7 de l'LPACAP).

D'acord amb l'article 28.5 de l'LPACAP, excepcionalment, quan la rellevància d'un document de l'expedient aportat per l'interessat així ho exigeixi, o hi hagi dubtes derivats de la qualitat de la còpia, el Consell Insular de Menorca pot sol·licitar de manera motivada l'autenticació de les còpies aportades per la persona interessada, per la qual cosa pot requerir l'exhibició del document o de la informació original.

5. Les sol·licituds i tota la documentació transcrita en el punt 2 de la base setena s'han de presentar, dins el termini establert a la convocatòria, per mitjans electrònics, o de forma presencial a la seu del Consell Insular de Menorca a Maó i Ciutadella i a qualsevol altre registre i lloc dels establerts a l'article 16.4 de la Llei 39/2015 d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

6. Si la sol·licitud o la documentació fossin incorrectes o incompletes, el Consell Insular de Menorca ha de requerir la rectificació o el complement necessaris. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l'endemà de la publicació al taulell d'anuncis del web oficial del Consell Insular de Menorca (http://www.cime.es) del requeriment d'esmena de la sol·licitud, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la petició, de conformitat amb l'article 68 de l'LPACAP.

Vuitena. Despeses subvencionables

1. Són subvencionables les despeses següents:

  • Línia 1. Són despeses subvencionables la matrícula i les quotes per participar en activitats d'educació en el lleure educatiu infantil i juvenil a Menorca que es desenvolupin en el període comprés entre l'1 de setembre de l'any anterior i el 15 de setembre de l'any actual.
  • Línia 2. Són despeses subvencionables la matrícula i les quotes per participar en activitats esportives, culturals, artístiques o les relacionades amb la natura dins l'àmbit de les activitats extraescolars a Menorca entre l'1 de setembre de l'any anterior i el 31 d'agost de l'any actual.

La forma d'acreditar el pagament d'aquestes despeses i el termini per dur-lo a terme es regulen a la base catorzena, justificació de les despeses.

2. D'acord amb el que estableix l'article 31 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, és despesa subvencionable i, per tant, forma part del pressupost inicial del projecte que es presenti, la que respongui a la naturalesa de l'activitat subvencionada, sigui estrictament necessària i es faci dins el termini establert en aquestes bases.

3. A més del compliment dels requisits establerts en aquesta base, només es pot considerar com a despesa fet i, per tant, subvencionable la que s'hagi pagat abans d'acabar el termini de presentació de la justificació de l'ajuda.

Novena. Determinació de l'import de la subvenció

Per determinar l'import de la subvenció es té en compte el cost de la despesa subvencionable justificat en la documentació presentada per la persona sol·licitant.

En cap cas l'import de la subvenció pot excedir del límit màxim establert a la convocatòria.

Quan l'import de les sol·licituds d'ajuts sigui superior a la quantitat màxima fixada en la convocatòria, aquest import global màxim previst en la convocatòria es prorratejarà entre els sol·licitants que compleixin els requisits per ser-ne beneficiaris, en funció de les despeses individuals subvencionables, de manera que s'apliqui el mateix percentatge de despeses subvencionables a tots els beneficiaris que en tenguin dret.

Desena. Criteris generals objectius que han de regir la concessió de l'ajut

Els criteris que s'estableixen són:

1. Les activitats dutes a terme s'han d'ajustar al que diu la base 4.

2. Complir amb el barem econòmic previst a la base 6.1 c.

Onzena. Procediment i òrgans competents per a la concessió dels ajuts

1. D'acord amb els principis d'objectivitat, transparència, igualtat, no-discriminació i publicitat, els ajuts es concedeixen per mitjà del procediment de concurrència no competitiva, en consideració al compliment dels requisits que estableix aquesta convocatòria.

2. L'inici de l'expedient s'efectua per mitjà de l'aprovació de la convocatòria corresponent. El text de la convocatòria i la resta de documentació que es requereixi s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions (BDNS) i publicar l'extracte de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, en compliment de l'article 20.8 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE núm. 276 de 18 de novembre de 2003).

3. La instrucció correspondrà al tècnic que s'indiqui en la convocatòria corresponent, que coordinarà d'ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de dictar resolució sobre la concessió dels ajuts.

4. L'Institut de la Joventut de Menorca (INJOVE), empresa pública vinculada al Consell Insular de Menorca que s'encarrega d'executar les polítiques de joventut, col·labora en tots els aspectes relacionats amb la gestió administrativa dels ajuts (comprovació dels requisits previs, comprovació de la realització de l'activitat i compliment de la finalitat), excepte en el lliurament i la distribució dels fons públics a les persones beneficiàries, que correspon al Consell Insular de Menorca.

5. Totes les sol·licituds presentades dins el termini establert a la convocatòria se sotmetran a l'examen de l'instructor de l'expedient o de la comissió avaluadora, que verificarà totes les sol·licituds presentades per emetre un informe que servirà de base per a elevar la corresponent proposta de resolució a l'òrgan competent, que en aquest cas és el conseller executiu del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports, el qual dictarà la resolució provisional d'admesos i exclosos, en la qual s'indicarà la causa d'exclusió, així com les deficiències que puguin presentar les sol·licituds, atorgant-se un termini de 10 dies hàbils a partir de l'endemà de la publicació de l'edicte a la seu electrònica de Consell Insular (http://www.cime.es), apartat taulell d'anuncis, perquè les persones interessades puguin presentar al·legacions a l'exclusió o esmenar les deficiències.

Es podrà enviar un avís al dispositiu electrònic o a l'adreça de correu electrònic de l'interessat que aquest hagi comunicat, per informar-lo de la publicació de l'edicte. La falta d'enviament d'aquest avís no impedeix que la notificació es consideri plenament vàlida.

Si la persona interessada no fa la rectificació o no presenta la documentació requerida, s'entén que ha desistit de la petició, de conformitat amb l'article 68 de l'LPACAP.

6. Una vegada examinades les al·legacions i la documentació aportada, després de comprovar que es compleixen els requisits per a l'obtenció dels ajuts per l'instructor o la comissió avaluadora corresponent, i després que aquesta hagi emès el seu informe, l'instructor n'ha d'elevar la corresponent proposta de resolució de concessió o denegació dels ajuts a l'òrgan competent, que en aquest cas és el conseller executiu del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports, que ha de dictar resolució sobre la concessió o denegació dels ajuts.

La resolució de l'expedient d'atorgament de les subvencions ha de ser expressa i motivada, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada una de les subvencions concedides.

7. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de subvenció és de sis mesos comptats des de la data d'acabament del termini de presentació de sol·licituds. Això no obstant, aquest termini es podrà reduir si s'estableix expressament en la convocatòria dels ajuts. El silenci administratiu tindrà caràcter desestimatori.

No obstant l'anterior, d'acord amb l'article 21.1 de l'LPACAP, l'Administració està obligada a dictar resolució expressa i a notificar-la en tots els procediments sigui quina sigui la seva forma d'iniciació.

Respecte a això, l'article 24.3 de l'LPACAP estableix: «L'obligació de dictar resolució expressa a què fa referència l'apartat primer de l'article 21 se subjectarà al règim següent: b) En els casos de desestimació per silenci administratiu, la resolució expressa posterior al venciment del termini l'adoptarà l'Administració sense cap vinculació al sentit del silenci.»

8. La notificació de la resolució de les ajudes s'efectuarà mitjançant la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

9. La resolució de l'expedient de concessió o denegació dels ajuts es remetrà a la BDNS en compliment de l'article 20.8 de l'LGS i el CIM la publicarà al Butlletí Oficial de les Illes Balears, a efectes de notificació (article 54.1 b de l'LPACAP).

Dotzena. Comissió avaluadora

1. La comissió avaluadora és l'òrgan col·legiat a qui correspon examinar les sol·licituds presentades i emetre'n l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució que ha de formular l'òrgan instructor competent. La seva creació i el nomenament dels seus membres s'estableix per a cada convocatòria, d'acord amb aquestes bases.

2. L'objecte de la Comissió Avaluadora és examinar els expedients d'ajuts, que hauran d'anar acompanyats d'informe tècnic, i emetre un informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.

3. La comissió avaluadora estarà formada pels membres següents:

President:

- Juan Domingo Pons Torres, conseller del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports

President substitut:

- Rafel Quintana Villalonga, director insular de Joventut i Esports.

Vocals:

- Jaime Reurer Morlà, director insular d'Educació, Cultura i Patrimoni. Vocal substitut: Rafel Quintana Villalonga, director insular de Joventut i Esports.

- Aleix Sintes Piris, tècnic de gestió de l'AGA del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports, responsable del programa 32600, Educació i del programa 33000 AGA del Departament.

- Alícia Muntaner Payeras, tècnica de gestió de l'AGA del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports.

- Núria Marquet Josa, tècnica de Joventut del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports.

- Magdalena Seguí Jover, tècnica de l'INJOVE

Secretària:

- Glòria Coll Villalonga, administrativa del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports.

En cas d'empat, el president tindrà vot de qualitat.

4. La comissió avaluadora s'ha de constituir obligatòriament quan l'import global dels fons públics prevists en la convocatòria sigui superior als 50.000 euros, o bé quan l'import individual màxim de la subvenció sigui superior a 7.000 euros.

5. Quan no sigui preceptiva la seva constitució, l'existència de la comissió avaluadora només serà necessària si es preveu expressament en la resolució de la convocatòria corresponent, en la qual s'haurà de fixar en tot cas quin és l'òrgan que ha d'examinar les sol·licituds i ha d'emetre l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.

6. Perquè la Comissió Avaluadora s'entengui vàlidament constituïda, es requerirà la presència del president i del secretari i de la meitat, almenys, dels seus membres.

7. El/La funcionari/ària del departament que actuï com a secretari/ària de la comissió avaluadora ha d'estendre acta de les reunions, en les quals es reflectiran els acords adoptats.

Tretzena. Abonament dels ajuts

1. Els ajuts s'abonaran quan el beneficiari hagi justificat la realització de l'activitat subvencionada de conformitat amb l'establert en aquestes bases, sempre que la disponibilitat de tresoreria ho permeti.

2. En la fase de comprovació de la despesa feta, s'ha de sol·licitar al beneficiari la presentació dels justificants que es creguin oportuns per obtenir una evidència raonable sobre l'adequada aplicació de la subvenció.

3. No es podrà pagar la subvenció mentre la persona beneficiària no estigui al corrent en el compliment de les obligacions tributàries davant l'Estat i davant la Seguretat Social.

4. Les subvencions que es paguin a persones físiques restaran subjectes a retenció d'acord amb la normativa que regula l'impost sobre la renda de les persones físiques.

Catorzena. Justificació de la subvenció

1. En el marc de l'article 39.7 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, aquests ajuts es justifiquen pel fet de complir els requisits necessaris per beneficiar-se'n.

Atès aquest article, es consideren justificats els ajuts la sol·licitud dels quals (inclosa la documentació presentada) compleixi tots els requisits d'aquesta convocatòria i, per tant, no cal presentar cap altra documentació addicional per justificar la subvenció.

Quinzena. Obligacions dels beneficiaris

Són obligacions dels beneficiaris les que s'estableixen a l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, en concret, les següents:

a) Comunicar al CIM l'acceptació de la subvenció en els termes en què aquesta es concedeixi. En qualsevol cas la subvenció s'entendrà acceptada tàcitament un cop transcorreguts quinze dies hàbils des de la notificació de la concessió dels ajuts al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

b) Acreditar, quan el Consell Insular de Menorca els ho sol·liciti, que es troben al corrent de les obligacions tributàries i amb la seguretat social. L'acreditació d'estar al corrent de les obligacions tributàries no serà necessària en el cas que s'hagi autoritzat expressament al Consell Insular a consultar aquestes dades a través de l'Agència Tributària.

c) Proporcionar la informació sobre l'activitat subvencionada que li requereix el Consell Insular de Menorca.

d) Sotmetre's a les actuacions de comprovació que efectuïn el Consell Insular de Menorca i la resta d'organismes competents per a la fiscalització dels comptes públics.

e) Comunicar al Consell Insular de Menorca la sol·licitud i l'obtenció de subvencions i ajudes per a la mateixa finalitat.

f) Comunicar immediatament al Consell Insular de Menorca qualsevol eventualitat que modifiqui les circumstàncies i la situació manifestades en la sol·licitud de l'ajut.

g) Destinar l'import de l'ajut a la finalitat per a la qual s'ha concedit, entenent que això es compleix quan els infants i joves han participat en activitats de lleure educatiu infantil i juvenil i en activitats extraescolars i la persona beneficiària ha pagat les despeses de la participació.

Es considera que no han destinat l'ajut a la finalitat per a la qual s'ha concedit, i hauran de reintegrar l'import concedit les persones que hagin anul·lat la inscripció o els menors no hagin assistit a l'activitat de lleure educatiu i juvenil i a l'activitat extraescolar per la qual s'ha demanat l'ajut, llevat de causa degudament justificada.

Setzena. Revocació i reintegrament dels ajuts

En el cas d'incompliment total o parcial de les obligacions dels beneficiaris d'aquests ajuts, s'iniciarà l'expedient de revocació i consegüent reintegrament segons correspongui.

Pel que fa a la revocació i el reintegrament de les subvencions, s'han d'aplicar els articles 43 i 44 del Text refós de la llei de subvencions, el que disposa la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i la resta de normativa que hi sigui aplicable.

Dissetena. Infraccions i sancions

1. El règim d'infraccions i sancions administratives aplicables és l'establert en el títol V del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions i en el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

2. L'òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d'infraccions de l'establert en aquestes bases i de la normativa aplicable en matèria de subvencions és el conseller executiu competent per raó de la matèria en el cas d'infraccions lleus i greus, i el Consell Executiu en cas d'infraccions molt greus, de conformitat amb l'establert a l'article 69 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars.

 

Divuitena. Altres disposicions

Recursos administratius

Els acords del Consell Executiu pels quals s'aproven les bases i les convocatòries no exhaureixen la via administrativa i contra ells es pot interposar recurs d'alçada davant el Ple del Consell Insular de Menorca, d'acord amb l'art. 66.2 de la Llei de consells insulars.

Les resolucions dels consellers executius per les quals es concedeixen i deneguen els ajuts, no exhaureixen la via administrativa són recurribles en alçada davant el Consell Executiu, atès l'art. 66.4 de la Llei de consells insulars.

Normativa general aplicable

En tot allò no previst expressament en aquestes bases regeixen les disposicions que siguin aplicables al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes en les normes següents:

1. Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

2. Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

3. Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 196 de 31 de desembre de 2005).

4. Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

5. Decret 23/2018, de 6 de juliol, pel qual es despleguen diversos aspectes de la normativa de joventut i de lleure.

6. Decret 28/2021, de 10 de maig, de modificació del Decret 23/2018, de 6 de juliol, pel qual es desplega parcialment la Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de la joventut.

7. Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars.

8. Llei 10/2022, de 23 de desembre, de lleure educatiu per a infants i joves de les Illes Balears.

Dinovena. Protecció de dades de caràcter personal

Les dades personals es tractaran d'acord amb el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016 relatiu a la protecció de les persones físiques amb relació al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades (RGPD) i amb la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia del dret digital.

En el moment en què les persones sol·licitants facilitin les dades personals, el CIM facilitarà la informació d'acord amb l'article 13 de l'RGPD.

Annex 1. Model normalitzat de sol·licitud.

Annex 2. Acreditació de la representació (només si la sol·licitud es presenta en nom d'una altra persona).

Annex 3. Autoritzacions i oposició d'altres membres computables

Contra aquest acord – que no exhaureix la via administrativa – es pot interposar un recurs d'alçada davant la Comissió de Govern, per delegació del Ple del Consell Insular de Menorca (Acord de 31-7-2023, BOIB núm. 109 de 5-8-2023), en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat, d'acord amb l'article 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

L'esmentat recurs s'entendrà desestimat, si no es notifica la resolució corresponent, quan hagin transcorregut tres mesos des de la seva interposició. Contra la desestimació del recurs d'alçada per silenci administratiu podreu interposar recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma.

 

Maó, 3 de setembre de 2025

Per delegació del president El secretari del Consell Executiu Octavi Pons Castejón (Decret 129/2023, de 27 de juliol) (BOIB núm. 106 de 29-07-2023)