Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL DE GOVERN
Núm. 607618
Acord del Consell de Govern de 29 d’agost de 2025 pel qual es ratifica l’Acord de la Mesa Sectorial de Serveis Generals de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears relatiu a l’establiment d’una compensació econòmica a les organitzacions sindicals més representatives de l’àmbit dels serveis generals de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears destinada a compensar les despeses pel lloguer o l’ús d’un local per dur-hi a terme l’activitat sindical
Versió PDF
De conformitat amb l'article 38.1 del Text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic, aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, els representants de les administracions públiques poden concertar acords per determinar condicions de treball amb la representació de les organitzacions sindicals legitimades en el si de les meses de negociació, i l'article 8.2.c) de la Llei orgànica 11/1985, de 2 d'agost, de llibertat sindical, estableix que les seccions sindicals més representatives en les administracions públiques tenen, entre altres drets, el de la utilització d'un local adequat en el qual han de poder dur a terme les seves activitats.
En aquest sentit, en l'àmbit de l'Administració autonòmica, els representants d'aquesta i els de les organitzacions sindicals amb representació en la Mesa Sectorial de Serveis Generals de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears varen acordar, en data 9 de juliol de 2025, un acord relatiu a l'establiment d'una compensació econòmica a les organitzacions sindicals més representatives de l'àmbit dels serveis generals de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears que s'hi adhereixen destinada a compensar les despeses pel lloguer o l'ús d'un local en què puguin dur a terme l'activitat sindical.
D'altra banda, l'article 38.3 del Text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic, aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, disposa que, per tal que els acords que versin sobre matèries de competència dels consells de govern de comunitats autònomes tenguin validesa i eficàcia, requereixen l'aprovació expressa i formal d'aquest òrgan, i que «quan els acords hagin estat ratificats i afectin temes que poden ser decidits de manera definitiva pels òrgans de govern, el seu contingut és directament aplicable al personal inclòs en el seu àmbit d'aplicació, sense perjudici que a efectes formals es requereixi la modificació o derogació de la normativa reglamentària corresponent, si s'escau».
Així mateix, l'article 5.2.c) de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la comunitat autònoma de les Illes Balears, atribueix al Consell de Govern la competència de donar validesa i eficàcia als acords assolits en la negociació amb la representació sindical del personal funcionari mitjançant l'aprovació expressa i formal d'aquests.
Per tot això, de conformitat amb el que disposa l'article 6.2.g) de la Llei 3/2007, el Consell de Govern, a proposta de la consellera de Treball, Funció Pública i Diàleg Social, en la sessió de dia 29 d'agost de 2025, adoptà entre d'altres l'Acord següent:
Ratificar l'Acord de la Mesa Sectorial de Serveis Generals de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears relatiu a l'establiment d'una compensació econòmica a les organitzacions sindicals més representatives de l'àmbit dels serveis generals de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears que s'hi adhereixen destinada a compensar les despeses pel lloguer o l'ús d'un local on desenvolupar l'activitat sindical, que s'adjunta com a annex d'aquest Acord.
Contra aquest Acord, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el Consell de Govern en el termini d'un mes comptador a partir de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i l'article 123 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
També es pot interposar un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors a partir de l'endemà de la publicació, d'acord amb els articles 8.2, 10.1 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, que regula la jurisdicció contenciosa administrativa, sens perjudici que la persona interessada en pugui interposar qualsevol altre que consideri procedent.
Palma, en la data de la signatura electrònica (29 d'agost de 2025)
|
La secretària del Consell de Govern Antònia Maria Estarellas Torrens |
La presidenta Margarita Prohens Rigo |
Acord de la Mesa Sectorial de Serveis Generals de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears relatiu a l'establiment d'una compensació econòmica a les organitzacions sindicals més representatives de l'àmbit dels serveis generals de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears destinada a compensar les despeses pel lloguer o l'ús d'un local per dur-hi a terme l'activitat sindical
Parts
Per l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, el director general de Funció Pública.
Per la part social, els representants de les organitzacions sindicals USO, STEI Intersindical, CCOO, UGT i CSIF, presents en la Mesa Sectorial de Serveis Generals, els quals consten com a signants d'aquest Acord.
Antecedents
1. En data 30 d'abril de 2020 l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i les organitzacions sindicals presents en la Mesa Sectorial de Serveis Generals USO, CSIF, CCOO i UGT varen signar el Pacte de la Mesa Sectorial de Serveis Generals de 30 d'abril de 2020 relatiu a l'establiment d'una compensació econòmica a les organitzacions sindicals més representatives de l'àmbit dels serveis generals de l'Administració de la CAIB destinada a compensar les despeses pel lloguer o l'ús d'un local on desenvolupar l'activitat sindical, d'acord amb el que preveu l'article 8 de la Llei orgànica 11/1985, de 2 d'agost, de llibertat sindical.
2. Les clàusules d'aquest Pacte van regular l'establiment d'una compensació econòmica a aquestes organitzacions sindicals més representatives en l'àmbit dels serveis generals destinada a compensar les despeses generades pel lloguer o l'ús d'un local per dur-hi a terme l'activitat sindical, atesa la impossibilitat de l'Administració de posar a disposició de les organitzacions sindicals indicades un local adequat i suficient per dur-hi a terme l'activitat sindical.
Concretament, la clàusula segona establia que el Pacte començaria a vigir en el moment de la signatura i mantindria la vigència mentre concorregués la impossibilitat de l'Administració de posar a disposició d'aquestes organitzacions sindicals un local adequat i suficient.
D'altra banda, les clàusules tercera i setena preveien que el pagament d'aquesta compensació s'havia de fer amb càrrec a la partida pressupostària 16201 121H0 4800 00, per una quantia màxima de 9.000 € anuals a cada una de les indicades organitzacions sindicals més representatives, i per als exercicis 2020 a 2023 inclosos. També es preveia que aquesta quantia s'havia d'actualitzar anualment conforme a la variació de l'IPC.
3. El passat 30 de març de 2024 es varen dur a terme les eleccions sindicals de la Junta de Personal Funcionari de Serveis Generals i, com a resultat d'aquestes, es varen constituir les seccions sindicals següents:
|
USO |
|
STEI Intersindical |
|
UGT |
|
CSIF |
|
CCOO |
|
SINTTA |
Algunes de les organitzacions sindicals que varen subscriure el Pacte esmentat han sol·licitat l'abonament de les despeses corresponents a l'ús dels locals on duen a terme l'activitat sindical per a l'exercici de 2024.
D'altra banda, el sindicat STEI Intersindical ha sol·licitat a la Direcció General de Funció Pública la subscripció d'aquest Pacte, a l'efecte de sufragar les despeses inherents als locals on duen a terme la seva activitat sindical. En canvi, el sindicat SINTTA ha indicat que d'acord amb el que preveu l'article 38 dels seus Estatuts no poden admetre subvencions econòmiques de cap administració pública, per la qual cosa ha manifestat la seva voluntat de no subscriure aquest Pacte.
4. Actualment romanen vigents les circumstàncies que varen donar lloc a la subscripció i signatura del Pacte de 30 d'abril de 2020, és a dir, l'Administració autonòmica no té espai adequat i suficient per dur a terme l'activitat sindical de les sis seccions sindicals constituïdes, a més dels comitès d'empresa actualment constituïts i la Junta de Personal Funcionari de Serveis Generals.
5. L'article 38.1 del TREBEP disposa que en el si de les meses de negociació corresponents els representants de les administracions públiques poden concertar pactes i acords amb la representació de les organitzacions sindicals legitimades a aquests efectes per a la determinació de condicions de treball dels funcionaris de les administracions esmentades, i l'article 8.2.c) de la Llei orgànica 11/1985, de 2 d'agost, de llibertat sindical, estableix que les seccions sindicals més representatives en les administracions públiques tenen, entre altres drets, el de la utilització d'un local adequat en el qual puguin dur a terme les seves activitats.
Per tot això, l'Administració i les organitzacions sindicals USO, STEI Intersindical, CSIF, CCOO, i UGT amb representació en la Mesa Sectorial de Serveis Generals que signen aquest document, de conformitat amb l'article 38 del Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic, ens reconeixem mútuament la capacitat legal necessària per subscriure el següent
Acord
Primer Objecte i àmbit d'aplicació
1. Aquest pacte té l'objecte de regular l'establiment d'una compensació econòmica a les organitzacions sindicals més representatives de l'àmbit dels serveis generals de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears destinada a compensar les despeses generades pel lloguer o l'ús d'un local per dur-hi a terme l'activitat sindical referida a aquest àmbit.
Als efectes d'aquest pacte, s'entén com a ús del local les despeses derivades de la utilització d'un local propi per dur-hi a terme l'activitat sindical i destinades a compensar, de manera única i exclusiva, les despeses que es concreten en l'apartat 3.2 d'aquest pacte.
2. Aquest pacte és aplicable a les organitzacions sindicals presents en la Mesa Sectorial de Serveis Generals que el signin i a les organitzacions sindicals amb presència en els òrgans de representació, tant unitària com sindical, de tots els empleats públics al servei de l'àmbit de serveis generals de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears representats en la Junta de Personal Funcionari de Serveis Generals i als comitès d'empresa del Servei d'Ocupació de les Illes Balears, del Comitè d'Empresa de la Conselleria d'Educació i Universitats i del Comitè d'Empresa de Conselleries Agrupades.
Segon Vigència
Aquest pacte començarà a vigir en el moment de la signatura i mantindrà la vigència fins que es duguin a terme les noves eleccions sindicals de la Junta de Personal Funcionari de Serveis Generals.
Si abans d'aquesta data l'Administració disposa d'un local adequat i suficient, propi o aliè, on es pugui dur a terme de manera efectiva i sense interferències l'activitat sindical, respectant en matèria d'espai les relacions interpersonals, així com la confidencialitat de les seves comunicacions amb els empleats públics, amb la negociació prèvia amb les organitzacions sindicals, la vigència del pacte també expirarà.
Tercer Compensació de les despeses referides al gaudi del local sindical
1. L'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears es compromet a destinar a cada una de les organitzacions sindicals més representatives una quantitat màxima de 10.377 € anuals per compensar les despeses generades pel lloguer o l'ús d'un local propi per dur-hi a terme la seva activitat, o per adquirir equipament addicional al que li subministra la mateixa Administració.
La propietat de l'equipament addicional subministrat per l'Administració revertirà en aquesta quan no sigui utilitzat per l'organització sindical per a l'ús al qual ha estat destinada la compensació a la qual fa referència el paràgraf anterior.
2. Aquesta quantia també comprèn la contractació i els pagaments de tots els serveis i subministraments necessaris que s'utilitzin al local, com ara aigua, electricitat, gas, telèfon i anàlegs, que seran d'exclusiva responsabilitat i a compte de l'organització sindical.
Quart Abonament de la compensació
1. L'Administració ha d'abonar les quanties establertes en el punt anterior durant els tres primers mesos de l'any, amb la justificació prèvia de les despeses de l'any anterior. D'aquesta manera, en l'exercici en curs s'abonaran les despeses generades l'any 2024, amb la justificació prèvia, i així successivament.
Respecte a l'organització sindical STEI Intersindical, aquesta podrà ser beneficiària de la compensació de les despeses generades a partir de l'1 d'abril de 2024, l'endemà de la celebració de les darreres eleccions sindicals.
2. Abans de la finalització de cada any, les organitzacions sindicals han d'aportar la correcta justificació de la destinació de les quanties establertes en aquest pacte, mitjançant una còpia compulsada de les factures corresponents a l'abonament de les despeses concretades en els punts 3.1 i 3.2 d'aquest Acord.
3. Abans de dia 20 de desembre de cada any les organitzacions sindicals signants hauran d'aportar la correcta justificació de la destinació de les quanties establertes en aquest pacte. Per fer-ho, hauran de trametre a la Direcció General de Funció Pública la documentació següent:
a) Una còpia compulsada de les factures emeses a nom de l'organització sindical corresponents a l'abonament de les despeses que es concreten en els punts 3.1 i 3.2 d'aquest Acord.
b) Una declaració responsable del representant de l'organització sindical en què es faci constar que les factures esmentades es corresponen a les despeses que es concreten en els punts 3.1 i 3.2 d'aquest Acord i que s'han abonat.
4. En el supòsit que alguna organització sindical dugui a terme en el local objecte de compensació econòmica activitats sindicals que queden fora de l'àmbit d'aplicació d'aquest pacte, només podrà imputar a aquesta compensació la part proporcional a aquesta activitat sindical concreta.
Cinquè Abonament de la compensació corresponent a l'any 2024
Les despeses generades com a conseqüència de l'ús de locals sindicals o de subministraments i material fungible, i no abonades com a conseqüència de l'expiració de la consignació pressupostària prevista en el Pacte de 30 d'abril de 2020 s'han d'abonar, amb la justificació prèvia, en la forma que estableix el punt quart d'aquest pacte, de manera fraccionada durant el primer semestre de l'any 2025.
Sisè Equipament i material fungible
L'Administració es farà càrrec, en les mateixes condicions que en l'actualitat, tant del material fungible com de l'equipament del local, perquè cada organització sindical hi pugui dur a terme de manera adequada les seves activitats sindicals.
Setè Partida pressupostària
El pagament d'aquesta compensació es farà a càrrec de la partida pressupostària 11301 G/121H01/48000/00 del pressupost de la Comunitat Autònoma de les Illes
Balears, aprovat per a 2024, prorrogat per a l'exercici de 2025 fins que s'aprovi la Llei de pressuposts, o la que, si escau, es determini mitjançant una llei del Parlament de les Illes Balears, i es desglossarà de la manera següent:
|
Exercici |
Partida pressupostària |
Import |
|
2025 (despeses 2024) |
11301 G/121H01/48000/00 |
51.885.- |
|
2026 (despeses 2025) |
11301 G/121H01/48000/00 |
51.885.- |
|
2027 (despeses 2026) |
11301 G/121H01/48000/00 |
51.885.- |
|
2028 (despeses 2027) |
11301 G/121H01/48000/00 |
51.885.- |
|
2029 (despeses 2028) |
11301 G/121H01/48000/00 |
51.885.- |
|
Total |
259.425.- |
|
Com a mostra de conformitat, signam aquest document en dos exemplars.
Palma, 9 de juliol de 2025
Per l'Administració
El director general de Funció Pública
Per les organitzacions sindicals
USO STEI Intersindical CSIF
CCOO UGT