Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE PRESIDÈNCIA, COORDINACIÓ DE L'ACCIÓ DE GOVERN I COOPERACIÓ LOCAL

Núm. 597111
Resolució de la consellera de Presidència, Coordinació de l’Acció de Govern i Cooperació Local per la qual s’aprova la convocatòria per a la concessió de beques del Programa de Formació en Acció Exterior i Unió Europea per a l’any 2026

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

 

Identificador BDNS: 850111

El Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, té per objecte determinar el règim jurídic de les subvencions, l'establiment o la gestió de les quals correspon a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o a les entitats que en depenen.

L'apartat 1 de l'article 101 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, estableix que la Comunitat Autònoma, sens perjudici de les competències de l'Estat sobre relacions internacionals, impulsa la projecció de les Illes Balears a l'exterior i promou els seus interessos en aquest àmbit.

L'article 2.2.b) del Decret 10/2025, de 14 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 91, de 14 de juliol de 2025), disposa que la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament exerceix, entre d'altres, les competències en la projecció exterior dels interessos autonòmics i relacions amb la Unió Europea. També estableix en l'annex 1 que la Fundació Illes Balears Europa (FIBE) queda adscrita a la Conselleria de Presidència, Coordinació de l'Acció de Govern i Cooperació Local.

 

L'Ordre 20/2023 de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors, de 26 de maig, va aprovar les bases que han de regir les convocatòries per a la concessió de beques del Programa de Formació en Acció Exterior i Unió Europea de la Direcció General de Relacions Exteriors (BOIB núm. 75, de 6 de juny).

El 8 de juliol de 2025, la directora general de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament va emetre una memòria justificativa relativa a la convocatòria de les beques de formació en acció exterior i Unió Europea per a l'any 2026.

El 8 de juliol de 2025, la consellera de Presidència i Administracions Públiques va resoldre iniciar l'expedient per a l'aprovació de la convocatòria per a la concessió de beques del Programa de Formació en Acció Exterior i Unió Europea amb un import de 90.400 € i la distribució pressupostària següent:

Anualitat

Partida pressupostària

Import

2025

11701 231A01 48000 00

0 €

2026

11701 231A01 48000 00

90.400 €

Aquesta convocatòria està inclosa en el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2024-2026 (BOIB núm. 52, de 20 d'abril).

Per tot això, d'acord amb l'article 15 del Decret legislatiu 2/2005, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, dict la següent

Resolució

1. Aprovar la convocatòria que ha de regir la concessió de quatre beques en acció exterior i Unió Europea per a l'any 2026 per a la formació pràctica de joves titulats universitaris, d'acord amb les bases generals que estableix l'Ordre 20/2023 de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors, de 26 de maig (BOIB núm. 75, de 6 de juny), i les específiques que consten en l'annex d'aquesta Resolució.

2. Aprovar el pressupost d'aquesta convocatòria, que té un import màxim de 90.400 €, amb la distribució pressupostària pluriennal següent:

Anualitat

Partida pressupostària

Import

2025

11701 231A01 48000 00

0 €

2026

11701 231A01 48000 00

90.400 €

3. Designar la directora general de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament òrgan instructor del procediment de concessió de beques de formació en matèria d'acció exterior i Unió Europea.

4. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i en la pàgina web www.caib.es.

5. Comunicar aquesta Resolució a la Base de dades nacional de subvencions.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Presidència, Coordinació de l'Acció de Govern i Cooperació Local, en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el jutjat competent en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

(Signat electrònicament: 7 d'agost de 2025)

La consellera de Presidència, Coordinació de l'Acció de Govern i Cooperació Local Antònia Maria Estarellas Torrens

 

ANNEX Bases de la convocatòria per a la concessió de beques del Programa de Formació en Acció Exterior i Unió Europea de la Direcció General de Relacions Europees i de Relacions amb el Parlament per a l'any 2026

Primera Objecte

1. L'objecte d'aquesta convocatòria és la concessió de beques de formació en matèria d'acció exterior i Unió Europea per a l'any 2026 per a la realització de pràctiques professionals que permetin als beneficiaris adquirir coneixements teòrics i pràctics per accedir al mercat laboral.

2. Les beques que regula aquesta convocatòria s'atorguen en règim de concurrència competitiva i sota els principis de publicitat, objectivitat, transparència, igualtat, no-discriminació, eficàcia i eficiència.

3. Les beques atorgades en el marc d'aquesta convocatòria no es consideren ajuts d'estat, d'acord amb l'article 107.1 del Tractat de funcionament de la UE, atès que els destinataris no són empreses sinó persones físiques en la seva qualitat de graduats universitaris i, en conseqüència, no entren dins l'àmbit d'aplicació del precepte esmentat.

4. L'atorgament de la beca no dona lloc a cap vinculació laboral o funcionarial amb l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

5. La beca és incompatible amb qualsevol altra beca atorgada per al mateix període i amb qualsevol activitat laboral o remunerada, com també amb la percepció de la prestació d'atur, en el moment d'acceptació de la beca.

Segona Modalitats

La modalitat de les beques és de quatre beques de seguiment en acció exterior i Unió Europea en les àrees següents: àrees cientificotècniques, socioeconòmiques, mediambientals i jurídiques, entre d'altres.

Tercera Requisits dels beneficiaris

Poden optar a la concessió d'una beca del Programa de Formació les persones que compleixin els requisits següents en el moment en què acabi el termini de presentació de sol·licituds:

a. Ser major d'edat i tenir com a màxim 30 anys.

b. Tenir la nacionalitat d'un dels estats membres de la Unió Europea.

c. Estar en possessió d'un títol acadèmic de llicenciatura o grau universitari, o en condicions d'obtenir-lo en la data en què acabi el termini de presentació de les sol·licituds.

d. Tenir coneixements de llengua catalana de nivell B2, d'acord amb el Marc europeu comú de referència per a les llengües (MECR), acreditats amb títol oficial.

e. Tenir coneixements de llengua anglesa de nivell B2, acreditats amb títol oficial (MECR).

f. Tenir residència efectiva a un municipi de les Illes Balears d'un mínim de sis mesos anteriors a la data en què acabi el termini de presentació de sol·licituds, acreditada mitjançant el certificat d'empadronament.

g. Tenir la capacitat funcional necessària per poder dur a terme les funcions del Programa de Formació.

h. No haver gaudit anteriorment d'una beca en matèria de formació en acció exterior i Unió Europea atorgada per l'Administració de la Comunitat Autònoma o per qualsevol ens integrant del seu sector públic instrumental.

i. No estar incurs en cap de les prohibicions per ser beneficiari d'una subvenció, en virtut de l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i, en concret, pel que fa a estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i davant la Seguretat Social, així com estar al corrent del pagament d'obligacions per reintegrament de subvencions.

Quarta Òrgans competents

1. La consellera de Presidència, Coordinació de l'Acció de Govern i Cooperació Local és l'òrgan competent per iniciar el procediment, mitjançant la resolució de convocatòria de subvencions a què es refereixen l'article 5 de l'Ordre de bases i l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, i per dictar la resolució de concessió o denegació de subvencions o, si escau, d'inadmissió o desistiment de la sol·licitud, com també d'acceptació de la renúncia, de revocació i de reintegrament a què es refereixen els articles 17, 18 i 19 de l'Ordre de bases, així com per a la imposició de sancions i altres funcions de control.

2. La directora general de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament és l'òrgan competent per instruir i tramitar el procediment, d'acord amb l'article 16 del Text refós de la Llei de subvencions i els articles 7, 8 i 20 de l'Ordre de bases.

Cinquena Presentació de sol·licituds

1. Les persones interessades han de presentar les sol·licituds de manera electrònica, juntament amb la documentació requerida en l'apartat 4 d'aquesta base, mitjançant el tràmit telemàtic que hi ha disponible en el procediment publicat a la Seu Electrònica d'aquesta Administració, de conformitat amb l'article 66.6 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

L'accés al tràmit s'ha de fer mitjançant identificació i firma electrònica.

Addicionalment, la pàgina web de la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament (www.caib.es) conté la fitxa informativa completa.

Si alguna de les persones interessades presenta la sol·licitud presencialment, l'òrgan instructor l'ha de requerir per informar-la que aquesta presentació és defectuosa a fi que pugui aportar la sol·licitud de manera electrònica, amb la indicació que, si no ho fa, se la tindrà per desistida de la seva petició, amb la resolució prèvia.

2. El termini per presentar les sol·licituds és de quinze dies hàbils des de l'endemà de la publicació de la convocatòria de les beques en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

3. La documentació que s'ha d'aportar amb la sol·licitud és la següent:

a. Una còpia del document d'identitat (DNI o NIE) i del certificat d'empadronament, en el cas que la persona sol·licitant s'oposi a l'obtenció de dades a què es refereix l'apartat 5 d'aquesta base.

b. Un currículum en format Europass, amb foto de mida carnet en color.

c. L'acreditació de la llicenciatura o els estudis de grau mitjançant títol oficial o acreditació del pagament de les taxes d'expedició de títols. En el cas de títols estrangers, s'ha de presentar una còpia de l'homologació o validació del títol per part de l'administració educativa espanyola.

d. Una còpia dels certificats que acreditin els coneixements de llengües a què es refereixen les lletres d) i e) de la base tercera d'aquesta convocatòria.

e. La relació i autobaremació de mèrits puntuables, d'acord amb el model normalitzat que hi ha disponible a la Seu Electrònica, amb còpies dels mèrits al·legats i indicats en l'annex.

f. Un certificat de la Tresoreria General de la Seguretat Social, de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària i de l'Agència Tributària de les Illes Balears que indiqui que està al corrent en el compliment de les obligacions amb la Seguretat Social i tributàries, en el cas que la persona sol·licitant s'oposi a l'obtenció de dades a què es refereix l'apartat 5 d'aquesta base.

g. Una declaració responsable de la veracitat de les dades bancàries aportades, d'acord amb el model normalitzat, en el cas que la persona interessada no hagi estat perceptora de la Comunitat Autònoma.

h. En el cas que la persona sol·licitant sigui víctima de violència masclista, pot aportar qualssevol dels mitjans de prova qualificats per identificar les situacions de violència masclista a què es refereix l'article 78.1 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

i. Les declaracions responsables, d'acord amb el model normalitzat que hi ha disponible a la Seu Electrònica, en relació amb el compliment de les obligacions següents:

 

1a. De complir les obligacions que estableixen l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions i la base dotzena de l'Ordre 20/2023, com també les que estableix aquesta convocatòria.

2a. De no incórrer en cap causa d'incompatibilitat per percebre la subvenció, de conformitat amb la normativa aplicable.

3a. De no concórrer-hi cap de les prohibicions que estableixen l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, ni cap de les circumstàncies que preveu l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat d'homes i dones, així com la no concurrència de la resta de prohibicions que pugui establir la normativa aplicable.

4a. De tenir la capacitat funcional necessària per poder dur a terme les funcions del Programa de Formació.

Els documents presentats en llengua distinta del català, el castellà, l'anglès o el francès han de ser objecte de traducció oficial.

4. La presentació de la sol·licitud implica l'acceptació, per part de la persona interessada, de les prescripcions que contenen el Text refós de la Llei de subvencions, l'Ordre 20/2023 de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors, de 26 de maig, i aquesta convocatòria, i suposa, llevat d'oposició expressa, l'autorització a l'òrgan instructor del procediment perquè, si pertoca, obtengui de manera directa l'acreditació que està al corrent en el compliment de les obligacions amb la Seguretat Social i tributàries davant l'Agència Tributària de les Illes Balears, així com l'autorització per obtenir de manera directa l'acreditació de la identitat i, si escau, l'acreditació de les dades d'empadronament.

5. L'autorització a l'òrgan instructor del procediment perquè obtengui de manera directa l'acreditació d'estar al corrent en el compliment de les obligacions amb l'Agència Estatal de l'Administració Tributària ha de ser expressa.

6. L'òrgan instructor, directament o a través de la Unitat de Gestió Econòmica de la Conselleria de Presidència, Coordinació de l'Acció de Govern i Cooperació Local, ha de comprovar d'ofici que la persona interessada està al corrent en el compliment de les obligacions amb la hisenda de la Comunitat Autònoma, d'acord amb l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Aquesta circumstància ha de quedar acreditada en l'expedient.

7. S'ha de garantir el compliment del que estableix l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, pel que fa a l'aportació d'informació o documentació per part de les persones interessades.

Sisena Instrucció del procediment

1. Correspon a l'òrgan instructor dur a terme d'ofici totes les actuacions que consideri necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de pronunciar la resolució.

2. Una vegada finalitzat el termini de presentació de sol·licituds, en el termini màxim d'un mes, la directora general de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament ha d'aprovar la llista provisional de candidats admesos i exclosos, amb indicació de les causes d'exclusió, que s'ha de publicar a la pàgina web www.caib.es.

Els candidats disposaran d'un termini de deu dies hàbils, comptadors des de l'endemà de la publicació de la llista, per poder esmenar el defecte que hagi donat lloc a la seva exclusió i, si no ho fan en el termini assenyalat a l'efecte, se'ls aplicarà el règim que preveu el segon paràgraf de l'article 7.1 de l'Ordre de bases.

3. L'estimació o desestimació de les sol·licituds d'esmena s'entén implícita en la llista definitiva de les persones candidates admeses i excloses, amb indicació de la causa d'exclusió, que s'ha de publicar a la pàgina web i que s'ha de trametre a la Comissió Avaluadora juntament amb la sol·licitud d'informe d'avaluació dels mèrits presentats amb les sol·licituds de les persones admeses.

4. La Comissió Avaluadora a què es refereix la base setena d'aquesta convocatòria ha d'avaluar els mèrits acreditats documentalment de les persones admeses i ha de publicar a la pàgina web la llista provisional de les puntuacions que han obtingut els candidats.

Contra aquestes puntuacions es poden presentar reclamacions en el termini de tres dies hàbils comptadors des de l'endemà de la publicació de la llista.

Una vegada s'hagin resolt les reclamacions, la Comissió ha de publicar la llista definitiva de les puntuacions que ha obtingut en la primera fase cada candidat.

5. Les vint persones amb la puntuació més alta en la fase de mèrits han de ser convocades a la fase d'entrevista per part de la Comissió Avaluadora, per correu electrònic o telèfon, amb indicació del lloc, el dia i l'hora estimada en què es durà a terme l'entrevista.

6. Una vegada finalitzades les dues fases de selecció, la Comissió Avaluadora ha d'emetre un informe amb la puntuació total obtinguda per cada candidat i l'ha de trametre a l'òrgan instructor.

7. L'òrgan instructor del procediment, en qualsevol moment anterior a la proposta de resolució, pot requerir a la persona interessada que aporti les dades, documents o aclariments que siguin oportuns per a la tramitació del procediment i, en cas que no ho faci en el termini assenyalat a l'efecte, perdrà el seu dret al tràmit i es continuarà el procediment.

8. L'òrgan instructor ha de dictar una proposta que contengui la llista dels sol·licitants proposats com a beneficiaris de les beques i dels que integren la llista de reserva, prioritzada degudament.

La proposta de resolució de concessió de les beques s'ha de publicar a la pàgina web i s'ha de notificar a les persones interessades per mitjans electrònics en la seva carpeta ciutadana.

La proposta de resolució no crea cap dret a favor de la persona beneficiària proposada davant l'Administració mentre no es dicti la resolució de concessió i es notifiqui o publiqui.

9. La persona proposada com a beneficiària de la beca ha de comunicar per escrit a la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament l'acceptació o desestimació de la proposta en el termini de tres dies hàbils comptadors des de l'endemà de la notificació, d'acord amb l'article 11.a) del Text refós de la Llei de subvencions.

En cas que alguna de les persones proposades com a beneficiàries no accepti la beca o desisteixi expressament de la sol·licitud, es pot proposar l'adjudicació de la beca a la persona sol·licitant següent en la llista de reserva que pertoqui per ordre de puntuació.

La manca de presentació del document d'acceptació comporta el desistiment de la sol·licitud.

Setena Comissió Avaluadora

1. La Comissió Avaluadora és l'òrgan col·legiat encarregat d'avaluar els mèrits presentats juntament amb les sol·licituds de les persones admeses d'acord amb els criteris de selecció que estableix la base vuitena de la convocatòria, com també d'elevar a l'òrgan instructor l'informe amb el resultat de l'avaluació i la puntuació total obtinguda pels candidats.

2. La composició de la Comissió Avaluadora és la següent:

- Presidenta: la cap del Departament de Relacions Institucionals i Relacions Europees, com a titular, i la cap del Servei d'Acció Exterior i Unió Europea, com a suplent.

- Vocals:

 

· Un cap de secció com a titular i un tècnic de la Conselleria de Presidència, Coordinació de l'Acció de Govern i Cooperació Local com a suplent.

· Un cap de secció com a titular i un tècnic de la Conselleria de Presidència, Coordinació de l'Acció de Govern i Cooperació Local com a suplent.

· Un tècnic de la Fundació Illes Balears Europa com a titular i un altre com a suplent.

- Secretari: un cap de secció com a titular i un tècnic de la Direcció General com a suplent.

3. La Comissió Avaluadora pot ser assessorada pel personal tècnic que sigui necessari, el qual assistirà a les sessions amb veu però sense vot. En la seva composició s'ha d'intentat garantir la presència equilibrada de dones i homes, llevat que hi hagi raons fonamentades i objectives motivades degudament que ho impedeixen.

Vuitena Criteris de selecció

1. La Comissió Avaluadora ha d'avaluar les sol·licituds admeses en dues fases, d'acord amb els criteris següents:

1.1 La primera fase correspon a l'avaluació de mèrits presentats, a la qual corresponen 5 punts com a màxim:

Concepte

Puntuació

Titulació

Segona llicenciatura o títol de grau

1

Postgrau

(màster o doctorat)

Doctorat o màster

1

Català

Nivell C1

Nivell C2

0,50

0,75

Idiomes

Nivell C1

-  Francès o anglès

-  Altres idiomes oficials de la UE

Nivell C2

- Francès o anglès

- Altres idiomes oficials de la UE

 

0,50

0,25

 

0,75

0,50

Només es valora el nivell més alt de coneixements de llengua catalana i de llengües estrangeres.

No es tindran en compte els mèrits obtinguts amb posterioritat a la data en què acabi el termini de presentació de sol·licituds ni els mèrits al·legats que no s'hagin acreditat amb la sol·licitud sense que hi hagi requeriment d'esmena en aquest punt.

1.2. La segona fase consisteix en una entrevista personal, a la qual corresponen un màxim de 5 punts.

L'entrevista personal amb la Comissió Avaluadora es farà en la modalitat d'entrevista presencial a la seu de la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament, a Palma. Si la persona interessada ho demana i ho justifica, l'entrevista es pot fer, excepcionalment, per videoconferència.

L'entrevista consistirà en preguntes relatives a la realitat institucional, social i cultural de les Illes Balears i de la Unió Europa. Les preguntes es formularan en els diferents idiomes exigits i, eventualment, en els acreditats pels candidats mateixos, amb la finalitat de comprovar-ne l'habilitat oral.

2. Si la suma dels punts obtinguts en la primera i la segona fase dona lloc a supòsits d'empat, s'han de resoldre d'acord amb la puntuació més alta atorgada en la fase de mèrits. Si persisteix l'empat, tenen preferència les dones sobre els homes i, entre les dones, les víctimes de violència masclista.

Novena Resolució i notificació

1. El termini màxim per a la tramitació i la resolució del procediment de concessió de beques és de sis mesos des de la publicació de la Resolució de convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

2. El venciment del termini màxim establert per resoldre el procediment sense que s'hagi dictat i notificat la resolució expressa faculta la persona interessada per entendre desestimada la sol·licitud.

3. Correspon a l'òrgan instructor la notificació, individual o mitjançant la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la pàgina web de la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament, de les resolucions que finalitzen el procediment de concessió de subvencions, segons pertoqui, d'acord amb el que disposa l'article 21.4 del Text refós de la Llei de subvencions.

4. En la resolució de concessió han de figurar, com a mínim, la identificació de la persona beneficiària, l'import de la beca, les condicions i les obligacions que ha de complir la persona beneficiària i el termini d'execució, amb indicació del dia de la incorporació.

5. Les persones que no hagin estat beneficiàries de la beca quedaran en la llista de reserva seguint l'ordre de prelació, i se'ls ha de notificar la denegació de la beca i la posició en què han quedat en la llista de reserva.

6. En cas que la persona beneficiària renunciï a la subvenció o incompleixi les seves obligacions, amb la pèrdua consegüent del dret al cobrament total o parcial de la subvenció, l'òrgan concedent, sense necessitat de fer una nova convocatòria, pot proposar l'adjudicació de la beca a la persona següent en la llista de reserva, per ordre de puntuació, sempre que s'hagi alliberat crèdit suficient per atendre com a mínim una de les sol·licituds denegades.

 

Desena Obligacions dels beneficiaris de les beques de formació en acció exterior i Unió Europea

1. Els beneficiaris han de complir, a més de les obligacions que estableixen l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions i aquesta convocatòria, les obligacions següents:

a. Incorporar-se al Programa de Formació en la data assenyalada en la resolució de concessió.

b. Facilitar la informació que requereixin la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament i qualsevol altre òrgan de fiscalització de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

c. Lliurar, amb periodicitat trimestral, un informe resum de les tasques duites a terme durant la formació pràctica del Programa per tal de justificar la seva feina.

2. L'incompliment de les obligacions per part de la persona beneficiària de la beca que sigui constitutiu de conducta tipificada com a infracció, d'acord amb el règim sancionador en matèria de subvencions que estableixen la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, el Text refós de la Llei de subvencions, i la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de les Illes Balears, comporta, a més del reintegrament de la beca, la incoació del procediment sancionador preceptiu, d'acord amb la legislació esmentada.

3. Els informes, els estudis i la resta de documents que generi la persona beneficiària de la beca quedaran a disposició de la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament, que serà la titular dels drets de propietat intel·lectual.

Onzena Obligacions de l'administració concedent

Les obligacions de l'Administració són les següents:

a. Abonar l'import de les beques als beneficiaris.

b. Efectuar les retencions a compte de l'IRPF i les cotitzacions de la Seguretat Social, d'acord amb la normativa aplicable.

c. Assignar una persona com a tutor responsable de la formació i el seguiment durant el període de pràctiques.

d. Proporcionar a la persona beneficiària de la beca un programa de formació destinat a l'adquisició d'experiència i coneixements pràctics en acció exterior i Unió Europea.

e. Expedir un certificat d'assistència i d'aprofitament de la beca.

Dotzena Import màxim i dotació

1. La Conselleria de Presidència, Coordinació de l'Acció de Govern i Cooperació Local destina a aquesta convocatòria un màxim de 90.400 €, amb càrrec a la partida pressupostària 11701 231A01 48000 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2026.

2. En el cas que es vulgui incrementar la dotació de la convocatòria, la consellera de Presidència, Coordinació de l'Acció de Govern i Cooperació Local ha de dictar una resolució de modificació de la convocatòria, amb els efectes, si escau, que preveu l'article 39.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

3. La dotació econòmica de cada beca és de 1.800 € mensuals bruts durant el període de la beca. El pagament de l'import de les beques és a càrrec de la Conselleria de Presidència, Coordinació de l'Acció de Govern i Cooperació Local i s'ha de dur a terme amb l'acreditació prèvia del compliment de les tasques i funcions encomanades. Amb aquesta finalitat, la cap de l'Oficina de les Illes Balears a Brussel·les, o en substitució seva la cap del Servei d'Acció Exterior i Unió Europea, ha d'expedir mensualment un certificat que acrediti el compliment correcte de les tasques i funcions encomanades per part dels beneficiaris de la beca.

4. Aquestes beques estan sotmeses a les retencions fiscals corresponents (IRPF) i a les cotitzacions de la Seguretat Social d'acord amb el que estableix la normativa vigent corresponent.

5. L'Administració s'ha de fer càrrec de les despeses de trasllat següents, les quals són amb càrrec a la partida pressupostària indicada en l'apartat 1 de esta base:

a. A l'inici de la beca, el bitllet d'avió, en classe turista, d'anada des del lloc de residència a les Illes Balears fins a Brussel·les i l'import del trasllat des de l'aeroport fins al lloc de residència o estada a Brussel·les, fins a un màxim de 500 euros per ambdós conceptes.

b. A la finalització de la beca, l'import del trasllat del lloc de residència o estada a Brussel·les a l'aeroport i el bitllet d'avió de tornada des de Brussel·les al lloc de residència a les Illes Balears, fins a un màxim de 500 euros per ambdós conceptes.

La despesa per desplaçament s'ha de justificar en el termini d'un mes des de la data en què s'efectuï i s'ha d'acreditar mitjançant factures i altres documents amb valor probatori i eficàcia administrativa.

6. Pel que fa a la resta de l'import de la beca, el pagament de la beca s'ha de fer de manera fraccionada, mensualment, mitjançant transferència bancària al compte corrent indicat per la persona beneficiària.

7. A banda de les despeses que s'han de satisfer als beneficiaris de les beques objecte d'aquesta convocatòria amb càrrec a la partida pressupostària indicada en l'apartat 1 d'aquesta base, d'acord amb el que estableix el programa de beques aprovat, l'Administració s'ha de fer càrrec de les despeses corresponents a una pòlissa d'assegurança d'accidents d'abast internacional durant el període d'estada a Brussel·les. Les despeses d'aquesta pòlissa són amb càrrec al crèdit previst en la partida pressupostària aprovada específicament per a aquesta finalitat econòmica, a banda d'aquesta convocatòria, dins les altres dotacions econòmiques que s'han previst per a les diferents despeses derivades del Programa de Formació en Acció Exterior i Unió Europea.

Tretzena Període d'execució

1. La durada del programa formatiu serà de l'1 de gener de 2026 fins al 31 de desembre de 2026, sense possibilitat de pròrroga.

2. El Programa de Formació inclou un període inicial d'un mes a la seu de la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament de la Conselleria de Presidència, Coordinació de l'Acció de Govern i Cooperació Local, a Palma, i la resta, fins al 31 de desembre de 2026, a l'Oficina de les Illes Balears a Brussel·les.

Catorzena Condicions de les beques

1. Els aspectes tècnics i formatius del Programa de Formació en Acció Exterior i Unió Europea estan sota la supervisió i la coordinació del personal de la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament, amb la col·laboració logística i administrativa, si escau, de la Fundació de les Illes Balears Europa (FIBE), com a entitat col·laboradora i mitjà propi.

2. Els beneficiaris de la beca tindran un seguiment individual i grupal periòdic relatiu al seu desenvolupament en el marc del Programa de Formació en Acció Exterior i Unió Europea.

3. La jornada de formació pràctica és de 35 hores setmanals, de dilluns a divendres, amb horari obligatori de 9.00 h a 14.00 h i horari variable de 14.00 h a 20.00 h segons les necessitats d'activitats del Programa de Formació de la Direcció General a qualsevol de les seus previstes.

4. El període de descans anual és de 22 dies laborables a l'any. Aquests 22 dies han de coincidir amb el calendari de la Representació Permanent d'Espanya a la Unió Europea (REPER). Un mínim de deu dies han de ser durant el mes d'agost i la resta els ha d'autoritzar la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament d'acord amb les necessitats del Servei.

5. El gaudi de dies ha de ser proporcional als mesos de beca realitzats cada any.

Els dies festius són els estipulats per a la ciutat de Palma durant el període en què la beca transcorre a les Illes Balears i pel calendari de festius de la REPER durant el temps en què la beca transcorre a Brussel·les.

Quinzena Renúncies

1. Els beneficiaris poden renunciar totalment o parcialment a la beca abans que s'acabi el període d'execució, mitjançant un escrit motivat, amb vint dies hàbils de preavís, adreçat a l'òrgan competent per resoldre la convocatòria, el qual s'ha de pronunciar mitjançant una resolució. No es pot acceptar la renúncia en cas que l'òrgan concedent apreciï un incompliment de les obligacions que preveu aquesta convocatòria.

2. En el supòsit que una persona beneficiària renunciï a la beca una vegada començat el període de formació, té dret a percebre la part de l'import proporcional al temps durant el qual n'ha gaudit. Si l'import abonat és superior al que li correspondria pel temps del període de formació realitzat, ha de reintegrar l'import sobrant.

3. Quan la renúncia de la persona beneficiària doni lloc a una vacant, s'ha de dur a terme una nova proposta d'adjudicació d'acord amb l'ordre de puntuació de la llista de reserva. La incorporació en cas de renúncia s'ha de fer per al període que resti, sempre que resti un mínim d'un mes natural per arribar a la finalització del Programa de Formació i que en cap cas no ha de ser posterior al 31 de desembre de 2026.

4. Les acceptacions de les renúncies i les noves propostes de substitucions s'han de notificar individualment a la persona interessada i publicar, amb efectes informatius, a la pàgina web a la qual es refereix la base divuitena d'aquesta convocatòria.

Setzena Nul·litat de la resolució de concessió

1. La resolució de concessió de la beca serà invàlida per qualsevol de les causes de nul·litat de ple dret o d'anul·labilitat que estableix l'ordenament jurídic aplicable, incloses les que preveu l'article 44.1.a) del Text refós de la Llei de subvencions.

En aquests supòsits, si escau, l'òrgan competent ha de revisar d'ofici l'acte o n'ha de declarar la lesivitat i impugnar-lo, respectivament, d'acord amb la legislació de règim jurídic de les administracions públiques.

2. La resolució administrativa o judicial per la qual es declari la nul·litat de la resolució de concessió de la beca implica, si escau, l'obligació de reintegrar les quantitats abonades.

Dissetena Causes de revocació de la beca

1. Les causes de revocació de la beca són les següents:

a. L'incompliment de les obligacions que estableixen l'apartat 1.a) i b) de la base desena i l'apartat 3 de la base catorzena d'aquesta convocatòria.

b. La incompatibilitat amb altres subvencions o ajuts atorgats per qualsevol administració o entitat privada nacional o internacional.

c. L'exercici de qualsevol activitat laboral o remunerada des de l'acceptació de la beca i durant la durada del programa formatiu.

d. L'atemptat contra els interessos de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i la seva bona imatge.

e. La producció de danys en les instal·lacions o el material de treball.

f. La tercera falta injustificada d'assistència o l'incompliment injustificat de la jornada de treball que, acumulat, suposi un mínim de deu hores.

g. L'incompliment de l'activitat que fonamenta la concessió de la beca o de la resta d'obligacions assumides d'acord amb les bases d'aquesta convocatòria.

h. Qualsevol altra causa de les que preveuen els apartats 1 i 2 de l'article 24, o les lletres e) i següents de l'apartat 1 i l'apartat 4 de l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions, que determini la pèrdua total o parcial del dret a cobrar la beca concedida i, si escau, el reintegrament total o parcial de la beca concedida i abonada.

2. El procediment per acordar la revocació total o parcial de la beca concedida o, si escau, el reintegrament total o parcial de la beca concedida i abonada és, en tot cas, el que preveu l'article 44.5 del Text refós de la Llei de subvencions, en el marc de les disposicions del títol VI de la Llei 39/2015 aplicables als procediments iniciats d'ofici.

Divuitena Publicitat i transparència

1. L'òrgan instructor del procediment de concessió ha de trametre periòdicament a la Intervenció General la informació i la documentació que detallen el títol III del Text refós de la Llei de subvencions i, si escau, la normativa reglamentària de desplegament, pel que fa a les subvencions que regula l'Ordre de bases, a l'efecte de subministrar les dades a la Base de dades nacional de subvencions.

2. Tota la informació relativa a la tramitació del procediment corresponent al Programa de Formació en Acció Exterior i Unió Europea ha de figurar en el tràmit de la Seu Electrònica de la CAIB i també en l'apartat específic amb el mateix nom que s'ubiqui en el web de la Conselleria de Presidència, Coordinació de l'Acció de Govern i Cooperació Local.