Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT

Núm. 594491
Resolució de la directora general d’Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental per la qual es formula l'informe d'impacte ambiental del projecte de deixalleria de Portocolom (TM Felanitx) (Exp.264a/2024)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 2 de juny de 2024,, i d'acord amb l'article 9.1 del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears i l'apartat 1 de l'article únic del Decret 5/2024, de 29 de maig, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears,

RESOLC FORMULAR

L'informe d'impacte ambiental del projecte de deixalleria de Portocolom (TM Felanitx)

1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

D'acord amb l'article 13.2 del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, han de ser objecte d'avaluació d'impacte ambiental simplificada, entre d'altres, els projectes inclosos en l'annex II de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, o en l'annex 2 d'aquesta llei. Entre els projectes inclosos a l'annex 2 del text refós de la Llei d'avaluació ambiental, el projecte de deixalleria de Portocolom s'inclou als punts 3 i 4 del grup 6 (projectes de gestió de residus):

3. Instal·lacions d'emmagatzematge de residus perillosos fora del lloc de producció (incloses operacions prèvies al tractament) que facin operacions de la D13 a la D15 de l'annex 1 o operacions R12 i R13 de l'annex 2 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, que no es desenvolupin a l'interior d'una nau a polígon industrial.

4. Instal·lacions d'emmagatzematge de residus no perillosos fora del lloc de producció (incloses operacions prèvies al tractament) que facin operacions de la D13 a la D15 de l'annex 1 i operacions R12 i R13 de l'annex 2 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, amb una capacitat superior a 100 t i que no es desenvolupin a l'interior d'una nau a polígon industrial.

Les referències a la Llei 22/2011, de 22 de juliol s'han d'entendre fetes a la Llei 7/2022, de 8 d'abril.

Per tant, el projecte s'ha de tramitar com una Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada i seguir el procediment establert a la secció 2a del Capítol II d'avaluació d'impacte ambiental de projectes del Títol II d'avaluació ambiental de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental. S'han de complir també les prescripcions dels articles 21 i 22 del Text refós que li siguin d'aplicació.

2. Descripció del projecte

1. El projecte integrat d'obres, instal·lacions i d'activitats de deixalleria a Portocolom (TM Felanitx), redactat per l'enginyer industrial Joan Mateu Horrach Torrens i amb visat del Col·legi Oficial d'Enginyers Industrials de Balears de data 6 de setembre de 2024 i número 151046/0003 té com a objecte la construcció d'una nova deixalleria de titularitat municipal.

2. La deixalleria projectada s'ubica a la parcel·la 1278 del polígon 31, al carrer Vapor de Santueri (TM Felanitx). La parcel·la té una superfície de 17.868 m2, dels quals l'activitat projectada n'ocuparà 1.200 m2.

3. Actualment, a la zona del projecte hi ha una àrea d'aportació municipal, la qual disposa d'accés rodat, servei d'aigua municipal i subministrament d'energia elèctrica. L'àrea d'aportació està completament pavimentada.

4. Al projecte es preveuen els elements següents:

  • Una caseta de recepció, de 20,15 m2, amb oficina i banys.
  • Espai cobert, de 31,26 m2, per als residus perillosos amb els corresponents contenidors.
  • Espai cobert, de 31,38 m2, per a residus RAEE amb contenidors i gàbies.
  • Zona tancada i coberta, amb una superfície de 31,38 m2, per a preparació per a la reutilització i emmagatzematge.
  • Esplanada de 812,46 m2, amb accés i sortida, per a la disposició de contenidors i moviments interiors.
  • Sistema de recollida de les aigües pluvials netes de les cobertes. Aquestes aigües pluvials es dirigiran separadament a un dipòsit soterrat de 6 m3 per al seu aprofitament per a reg.
  • Sistema de recollida de les aigües d'escorrentia pluvial. Aquestes aigües seran recollides mitjançant embornals perimetrals i conduïdes al sistema de separació i decantació de greixos i llots. Es tracta d'un separador de Classe I amb un volum total de 2.440 litres.
  • Zona d'aparcament amb tres places, una d'elles amb punt de recàrrega per a vehicles elèctrics. Es plantaran arbres a aquesta zona.
  • Sistema de depuració soterrat amb una capacitat de 1.245 litres i capacitat de tractament d'1 m3/dia. L'aigua residual tractada s'aprofitarà per al reg gota a gota de la barrera vegetal.
  • Tancaments perimetrals. Estarà dotat d'una tanca de seguretat feta de marès de 0,8 m d'alçada m i reixa superior d'1,2 m d'alçada.
  • Barrera vegetal.
  • Sistema de producció d'energia fotovoltaica. Es preveu que la instal·lació fotovoltaica, amb una potència de 8 kW, pugui cobrir les necessitats elèctriques de l'activitat.
  • Sistemes de protecció contra incendis.
  • Porta d'accés. La instal·lació estarà dotada d'una porta d'accés d'acer galvanitzat de 4 m d'amplada.

5. Tota la instal·lació es troba al mateix nivell i l'altura màxima de les edificacions i instal·lacions és de 3,45 m.

6. La zona coberta per a RAEE, la zona dels residus perillosos, la zona per a preparació per a la reutilització així com la caseta de recepció estaran impermeabilitzades amb una solera de paviment continu exterior de formigó en massa amb fibres de polipropilè i juntes de 20 cm. Aquestes zones disposaran d'un sistema de recollida perimetral de lixiviats.

La zona de contenidors i trànsit estarà asfaltada amb un pendent de l'1,5% i sistema de recollida de pluvials i separador de greixos.

7. El pressupost base de licitació del projecte sense IVA és de 208.152,43 euros.

3. Elements ambientals significatius de l'entorn del projecte

1. Pel que fa a la classificació del sòl:

a) D'acord amb el Pla Territorial de Mallorca, la deixalleria projectada es troba en sòl rústic general.

b) D'acord amb el MUIB, el projecte es troba en sòl rústic amb la categoria d'àrea d'interès agrari de secà.

2. Les actuacions projectades no estan afectades per cap espai natural protegit per la Llei 5/2005, de 26 de maig, per a la conservació dels espais de rellevància ambiental (LECO) ni per la Llei 1/1991, de 30 de gener, d'espais naturals i de règim urbanístic de les àrees d'especial protecció de les Illes Balears (LEN). Tampoc formen part de Xarxa Natura 2000.

3. A l'àrea afectada pel projecte no es troben hàbitats d'interès comunitari. No obstant això, a l'entorn hi ha una tessel·la amb els hàbitats d'interès comunitari següents:

  • 5330 Matolls termomediterranis i predesèrtics.
  • 6220* Prats i erms mediterranis amb gramínies i anuals, basòfils (Thero Brachypodietea).
  • 9540 Pinars mediterranis de pins mesogeans endèmics.

4. La deixalleria no es troba a zona de policia de torrent. Tampoc està afectada per Àrees de Prevenció de Riscos (APRs) d'erosió, incendis, inundació ni esllavissament ni per cap àrea amb risc potencial significatiu d'inundació ni per cap plana geomorfològica d'inundació.

5. La parcel·la queda afectada per un APT de protecció de carreteres, vial Ma-4012 «Camí de Felanitx», el qual, per tractar-se d'una carretera de 2 carrils de la xarxa local delimita una àrea de 8 m de protecció des del límit de la via.

6. Tal i com s'explica a l'informe del Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl, l'entorn de l'àrea afectada pel projecte és agro-forestal i sense pendents. La Zona d'Alt Risc d'Incendi Forestal (ZAR) més propera es troba a 200 metres.

7. Segons la quadrícula 1x1 amb codi 5160 del Bioatles del visor IDEIB no consta cap espècie de fauna i flora catalogada i/o amenaçada a la parcel·la o al seu entorn. D'acord amb l'informe del Servei de Protecció d'Espècies, a la zona del projecte no hi ha constància de la presència de cap niu d'aus rapinyaires.

8. Pel que fa a la protecció de les aigües subterrànies:

a) L'àrea afectada pel projecte es troba a la Massa d'Aigua Subterrània (MAS) 1820M2 «Cala d'Or» (estat quantitatiu i qualitatiu dolent).

b) La vulnerabilitat a la contaminació de l'aqüífer és moderada.

c) El projecte es troba dins el perímetre de restriccions moderades de diversos pous de proveïment urbà.

9. El projecte no afecta a cap element classificat com Bé d'Interès Cultural (BIC) o Bé Catalogat.

10. La deixalleria prevista es troba a uns 700 metres del nucli de Portocolom.

11. El projecte no se situa en un paisatge obert o natural ni en el camp visual de conjunts urbans de característiques o d'importància destacable. Al costat de la deixalleria projectada hi ha una marina seca.

12. D'acord amb l'estudi de mobilitat generada del document ambiental, s'estima que la deixalleria generarà uns 160 desplaçaments diaris. S'explica que la connectivitat de la deixalleria amb el nucli urbà és bona i que no afectarà al trànsit de vehicles.

4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

D'acord amb l'article 46 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, s'han realitzat consultes a les següents administracions previsiblement afectades i a les persones interessades per la realització del projecte:

  • Direcció General d'Emergències i Interior.
  • Direcció General de Recursos Hídrics, Departament Tècnic de Coordinació, Servei d'Estudis i Planificació.
  • Direcció General de Medi Natural i Gestió Forestal, Departament de Medi Natural, Servei de Protecció d'Espècies.
  • Direcció General de Salut Pública, Servei de Salut Ambiental.
  • Consell de Mallorca, Direcció Insular Mobilitat i d'Activitats.
  • Amics de la Terra.

Consultes rebudes

A dia d'avui dins l'expedient consten els informes del Servei de Residus del Consell de Mallorca, del Servei de Protecció d'Espècies, del Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl i del Servei de Planificació.

El Servei de Planificació (antic Servei d'Estudis i Planificació) va concloure el següent:

Des d'un punt de vista de suficiència hídrica, perímetres de pous, capacitat de sanejament i depuració i protecció del domini públic hidràulic subterrani, informam favorablement sobre el projecte de la Deixalleria de Portocolom, amb les següents condicions:

1. Durant l'execució de les obres, s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de les maquinàries.

2. El projecte ha de preveure la instal·lació d'aixetes o aixeteries amb temporitzadors als lavabos, o que l'obertura i tancament es realitzi mitjançant sensors de presència o altres sistemes que permetin un estalvi equivalent d'aigua.

3. Verificar la impermeabilització de la solera de formigó, corroborar una bona gestió de les fuites o vessaments accidentals de lixiviats i quin manteniment es durà a terme.

4. Aquest informe és vàlid com a informe preceptiu favorable per informar que el projecte realitza una activitat permesa respecte al perímetre de pous.

5. No es permet l'abocament d'aigües residuals sense tractar, independentment del tipus d'abocament, directe o indirecte, o del punt d'abocament.

6. El projecte ha de complir tots els requisits respecte als sistemes autònoms de depuració a més de presentar anualment els resultats del control periòdic del rendiment del sistema autònom i el registre de les operacions de neteja, manteniment i la gestió dels llots procedents de tractament de les aigües, així com de qualsevol incidència detectada.

7. Es recomana fomentar la utilització d'espècies vegetals autòctones de baix requeriment hídric, així com l'ús d'aigües pluvials i/o regenerades per al seu reg.

- El Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl va concloure el següent:

Sense cap inconvenient o consideració específica amb relació al risc d'incendi forestal, tot i que en qualsevol cas, durant la realització de les obres caldrà complir el Decret 125/2007, de 5 d'octubre, pel qual es dicten normes sobre l'ús del foc i es regula l'exercici de determinades activitats susceptibles d'incrementar el risc d'incendi forestal, especialment pel que fa a les mesures de prevenció durant l'època de perill d'incendi forestal i les accions conjunturals de prevenció (art. 8 2.c).

  • Referent a utilitzar maquinària i equips, en terreny forestal i àrees contigües de prevenció, el funcionament dels quals generi deflagració, espurnes o descàrregues elèctriques susceptibles de provocar incendis forestals, s'ha de tenir en compte el següent:
    • L'article 48.6.d de la Llei 43/2003, modificada pel RD15/2022, que prohibeix l'ús d'aquestes màquines quan el risc d'incendis sigui molt alt o extrem (Alerta Foc 4) Es pot consultar a la pàgina alertafoc.caib.es el nivell diari d'alerta per risc meteorològic d'incendi forestal vigent.
    • Les màquines que es facin servir a terrenys forestals o menys de 500 metres dels mateixos s'utilitzaran extremant les precaucions en el seu ús i adequat manteniment (s'hi aplicaran mètodes de treball que evitin la provocació d'espurnes). El proveïment de benzina d'aquesta maquinària s'ha de realitzar a zones de seguretat aclarides de combustible vegetal.
    • També recordar que l'acompliment de les mesures incloses en aquest informe no exclou de la responsabilitat dels propietaris/promotors en el compliment de la legislació específica adient i en l'ús responsable dels mitjans que puguin ser causants d'un incendi forestal o dels danys que un incendi forestal pugui causar.

El Servei de Protecció d'Espècies va informar favorablement el projecte.

El Servei de Residus del Consell de Mallorca va informar favorablement el projecte.

5. Resum del document ambiental

Al document ambiental s'han estudiat les alternatives següents:

- Alternativa 0 (no execució). Es descarta no construir una deixalleria per al nucli de Portocolom atès que la distància al nucli de Felanitx i el nombre d'habitants, 13,7 km i 4.613 habitants amb una clara tendència a l'alça, impossibilita gestionar correctament des del nucli de Felanitx els residus per als quals no existeixen recollides específiques al carrer.

- Alternativa 1 (ubicació de la deixalleria a sòl urbà). Es descarta també aquesta alternativa atès que el nucli de Portocolom no té cap espai disponible a sòl urbà adequat per a la instal·lació d'una deixalleria. S'explica que la instal·lació d'una deixalleria a sòl urbà generaria problemes per l'increment de circulació de vehicles pesants, i per la generació de renous i olors, impactes que poden afectar a zones residencials, com és tot el nucli de Portocolom.

- Alternativa 2 (ubicació de la deixalleria a la parcel·la 1278 del polígon 31). S'ha seleccionat aquesta alternativa pels motius següents:

  • Als terrenys proposats hi ha una àrea d'aportació de residus, la qual disposa d'accés rodat, servei d'aigua municipal i subministrament d'energia elèctrica.
  • L'Ajuntament de Felanitx es va acollir al procediment urbanístic extraordinari establert a l'article 6 de la Llei 2/2020, de 15 d'octubre, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19 per a l'ordenació d'un sistema general d'infraestructures i equipaments per a la implantació d'activitats de recollida municipal de residus a la parcel·la 1278 del polígon 31 del TM de Felanitx (sistema SG-IF/EQ-18).

La modificació de planejament es va aprovar definitivament pel Ple de l'Ajuntament en data 13 de novembre de 2023. Prèviament es va sotmetre aquesta modificació a avaluació ambiental estratègica. En data 16 de febrer de 2023, es va dictar Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l'informe ambiental estratègic sobre el sistema general d'infraestructures i equipaments per implantar una activitat de recollida municipal de residus a Portocolom, al terme municipal de Felanitx (BOIB Núm. 43, de 6 d'abril de 2023). A l'informe ambiental estratègic es va concloure no subjectar el projecte al procediment d'avaluació ambiental ordinària (resolució publicada al BOIB núm. 43 de data 6 d'abril de 2023). Es va realitzar una modificació de l'informe ambiental estratègic, relativa a la superfície del sistema, que es va publicar al BOIB núm. 134 de data 30 de setembre de 2023.

D'acord amb el document ambiental, a la fase d'obra, s'han identificat les activitats productores d'impactes següents:

  • Moviment de terres. Aquesta acció té un impacte compatible sobre la qualitat de l'aire, l'emissió de renous, la fauna i la flora.
  • Increment del trànsit de vehicles. Té un impacte compatible sobre la qualitat de l'aire, l'emissió de renous i la fauna.
  • Utilització de maquinària pesant. Té un impacte compatible sobre la qualitat de l'aire i l'emissió de renous.
  • Ocupació permanent del sòl. Té un impacte compatible sobre el sòl, la fauna i la flora.
  • Vessaments accidentals. Té un impacte moderat sobre l'aigua i compatible sobre la flora.
  • Plantació de vegetació. Té un impacte positiu sobre l'emissió de renous i el paisatge.

Pel que fa a la fase d'explotació, al document ambiental s'han identificat les activitats productores d'impactes següents:

  • Increment del trànsit de vehicles. Aquesta acció té un impacte compatible sobre la qualitat de l'aire i l'emissió de renous.
  • Vessaments accidentals. Té un impacte moderat sobre la hidrologia.
  • Manteniment zones verdes. Té un impacte positiu sobre l'emissió de renous i el paisatge.
  • Consum d'aigua. Té un impacte compatible sobre la hidrologia.
  • Consum d'energia. Té un impacte compatible sobre la qualitat de l'aire.
  • Presència de la deixalleria. Té un impacte compatible sobre l'emissió de renous, la hidrologia, la fauna, la flora, el paisatge i positiu sobre els equipaments i serveis, l'ocupació, l'economia i la gestió de residus.
  • Moviments de contenidors. Aquesta acció té un impacte compatible sobre l'emissió de renous i la fauna.
  • Generació d'ocupació. Té un impacte positiu sobre l'economia local.

A l'apartat 11 del document ambiental es proposen tota una sèrie de mesures correctores i preventives per tal de mitigar els impactes negatius durant la fase de construcció i la fase d'explotació.

A l'apartat 12 del document ambiental s'inclou un pla de seguiment en el qual s'estableix el procediment pel compliment de les mesures preventives i correctores, tant a la fase de construcció com a la d'explotació.

6. Consideracions tècniques

Si bé al document ambiental es fa una valoració dels impactes poc detallada, s'ha de tenir en compte que la majoria dels impactes identificats ja varen ser avaluats prèviament a l'avaluació ambiental estratègica del sistema general d'infraestructures i equipaments per implantar de recollida municipal de residus a Portocolom. En aquest aspecte, al punt 3 de l'article 26 del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears s'indica que «en el cas dels projectes inclosos en el planejament territorial o urbanístic, l'avaluació d'impacte ambiental ha de tenir en compte l'avaluació ambiental estratègica del planejament que els inclou i avaluar únicament els aspectes propis del projecte que no hagin estat avaluats en l'avaluació ambiental estratègica, sempre que la declaració ambiental sigui vigent». En aquesta mateixa línia, tampoc es considera necessari tornar a fer una avaluació de les alternatives d'ubicació.

El projecte incorpora els condicionants de l'informe ambiental estratègic. Així doncs, el projecte inclou la implantació d'una barrera vegetal, mesures per a evitar vessaments i infiltracions al subsòl, un estudi de la mobilitat generada i un sistema de producció d'energia renovable. Entre les mesures per a evitar vessaments i infiltracions al subsòl, es preveu la impermeabilització del sòl i un sistema de recollida de les aigües pluvials.

D'acord amb l'estudi de la mobilitat generada no es preveu que el projecte afecti al trànsit de vehicles. En relació amb les emissions derivades del projecte i tal com es va indicar a l'informe ambiental estratègic, es troba a faltar una estimació dels gasos d'efecte hivernacle derivats dels desplaçaments a la deixalleria. No obstant això i atès que a la ubicació del projecte hi ha un punt de recollida selectiva, no es preveu un augment significatiu de les emissions respecte a la situació actual. Per una altra banda i en relació amb el canvi climàtic, la instal·lació fotovoltaica prevista permetrà cobrir les necessitats elèctriques de l'activitat, la qual cosa es valora positivament.

Un altre aspecte a considerar és que el projecte es troba dins el perímetre de restriccions moderades de diversos pous de proveïment urbà. En aquest sentit, les mesures previstes per a la protecció del sòl i l'aigua subterrània es consideren adequades. A més, el Servei d'Estudis i Planificació ha informat favorablement amb condicionants el projecte en relació amb la protecció del domini públic hidràulic subterrani d'acord amb l'article 76 del PHIB de tercer cicle.

A diferència de l'avaluació ambiental estratègica, al document ambiental s'ha estudiat l'impacte paisatgístic i s'han proposat mesures per a disminuir aquest impacte com ara ubicar la deixalleria a la part més allunyada de la carretera, la implantació d'una barrera vegetal, la limitació de l'altura de les edificacions, la utilització de tècniques constructives tradicionals i altres mesures d'integració paisatgística. A més i tal i com es va indicar a l'informe ambiental estratègic, la futura construcció del projecte es limita a una sola planta. Es considera que les mesures proposades són molt adequades per a minimitzar l'impacte paisatgístic del projecte.

Per una altra banda, no es pot passar per alt que l'execució del projecte permetrà millorar la dotació d'infraestructures per a la gestió de residus, la qual cosa representa el principal impacte positiu del projecte.

Per tot l'anterior, una vegada analitzats els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, i atesa la naturalesa del projecte així com la ubicació proposada, no es preveuen efectes adversos significatius sobre el medi ambient amb l'execució del projecte, sempre que s'apliquin les mesures preventives i correctores del document ambiental i les proposades en aquest informe.

Conclusions de l'informe d'impacte ambiental

Primer. No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el projecte d'obres, instal·lacions i d'activitats de deixalleria a Portocolom (TM Felanitx), amb visat del Col·legi Oficial d'Enginyers Industrials de Balears amb visat número 151046/0003 de data 6 de setembre de 2024 i redactat per l'enginyer industrial Joan Mateu Horrach Torrens, atès que es preveu que no tendrà efectes adversos significatius sobre el medi ambient, sempre que es compleixin les mesures proposades al document ambiental signat digitalment en data 26 de juliol de 2024 per l'enginyer industrial Joan Mateu Horrach Torrens, i els següents condicionants:

1. Pel que fa a la barrera vegetal perimetral:

  • S'empraran espècies vegetals autòctones de la zona, de baix requeriment hídric i de mida i frondositat suficients per a reduir de manera efectiva l'impacte paisatgístic i acústic de les instal·lacions i edificacions de la deixalleria des de l'entorn més proper.
  • Es mantendrà en bon estat al llarg del període de funcionament del punt verd, substituint els exemplars morts, si escau.
  • S'aprofitarà l'aigua pluvial neta de les cobertes per al seu reg.

2. El pla de vigilància ha d'incloure un seguiment de l'estat del paviment de la deixalleria per tal d'evitar el seu deteriorament i que pugui contaminar l'aigua o el sòl.

3. El separador de greixos s'haurà de buidar periòdicament per gestor de residus perillosos autoritzat. S'hauran de guardar els justificants d'aquest buidats dels darrers tres anys, com a mínim.

4. El disseny de la instal·lació ha d'evitar l'entrada i l'acumulació d'aigües pluvials a l'interior dels contenidors.

5. Per tal de disminuir les emissions del projecte:

  • Durant la fase de construcció, s'han d'emprar materials de baix impacte ambiental, preferentment d'origen local.
  • S'ha d'utilitzar la maquinària energèticament més eficient i amb emissions específiques de contaminants mínimes.
  • S'han d'incorporar mesures d'ecodisseny en les edificacions projectades.
  • S'han d'utilitzar equips d'enllumenat interior eficients i disposar d'un sistema de control que permeti ajustar l'encesa a l'ocupació real de la zona, així com un sistema de regulació que optimitzi l'aprofitament de la llum natural. En relació amb l'enllumenat exterior, s'han d'utilitzar tecnologies eficients i s'han de complir les condicions recollides a la norma 44 del PTIM en relació amb la contaminació lumínica.

6. Tot i que ja s'indica al projecte, es remarca que els residus perillosos s'han d'emmagatzemar a un espai tancat, cobert i ventilat, amb sòl de material impermeable i amb un sistema de recollida dels residus líquids en cas de fuita, vessament o ruptura de contenidors.

7. Durant l'execució de les obres, s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de les maquinàries.

8. El projecte ha de preveure la instal·lació d'aixetes o aixeteries amb temporitzadors als lavabos, o que l'obertura i tancament es realitzi mitjançant sensors de presència o altres sistemes que permetin un estalvi equivalent d'aigua.

9. Les actuacions projectades no poden afectar els hàbitats d'interès comunitari de l'entorn.

Es recorda:

- El projecte haurà de complir amb els paràmetres i condicions establerts en la fitxa del sistema general SG-IF/EQ-18 que conté el planejament vigent de les Normes Urbanístiques de Felanitx.

- D'acord amb l'informe del Servei de Gestió Forestal i Gestió del Sòl:

«Durant la realització de les obres caldrà complir el Decret 125/2007, de 5 d'octubre, pel qual es dicten normes sobre l'ús del foc i es regula l'exercici de determinades activitats susceptibles d'incrementar el risc d'incendi forestal, especialment pel que fa a les mesures de prevenció durant l'època de perill d'incendi forestal i les accions conjunturals de prevenció (art. 8 2.c).

- Referent a utilitzar maquinària i equips, en terreny forestal i àrees contigües de prevenció, el funcionament dels quals generi deflagració, espurnes o descàrregues elèctriques susceptibles de provocar incendis forestals, s'ha de tenir en compte el següent:

L'article 48.6.d de la Llei 43/2003, modificada pel RD15/2022, que prohibeix l'ús d'aquestes màquines quan el risc d'incendis sigui molt alt o extrem (Alerta Foc 4) Es pot consultar a la pàgina alertafoc.caib.es el nivell diari d'alerta per risc meteorològic d'incendi forestal vigent.

Les màquines que es facin servir a terrenys forestals o menys de 500 metres dels mateixos s'utilitzaran extremant les precaucions en el seu ús i adequat manteniment (s'hi aplicaran mètodes de treball que evitin la provocació d'espurnes). El proveïment de benzina d'aquesta maquinària s'ha de realitzar a zones de seguretat aclarides de combustible vegetal».

- El titular de la instal·lació ha de sol·licitar a la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic la seva inscripció com a activitat potencialment contaminadora de l'atmosfera (APCA) del grup C, o l'autorització administrativa com a APCA del grup B, segons l'epígraf que li sigui d'aplicació.

- Pel que fa al sistema de tractament de l'aigua residual, s'ha de complir amb l'establert a l'article 70 del PHIB de tercer cicle.

- D'acord amb el punt 2 de l'article 62 del PHIB de tercer cicle, «no es permet l'abocament d'aigües residuals sense tractar, independentment del tipus d'abocament, directe o indirecte, o del punt d'abocament».

Segon. Es publicarà el present informe d'impacte ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.

Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'inici de l'execució del projecte en el termini màxim de sis anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 21 bis del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears.

Quart. L'informe d'impacte ambiental no serà objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.5 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

 

(Signat electrònicament: 25 d'agost de 2025)

La directora general d'Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental Maria Paz Andrade Barberá