Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT

Núm. 594470
Resolució de la directora general d’Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental per la qual es formula l'informe d'impacte ambiental sobre el projecte de retirada de pal de formigó platja ses Fonts de n’Alis, Parc Natural de Mondragó i nova escomesa elèctrica a l’EBAR, al T.M de Santanyí. (Exp 186a/2024)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 27 de març de 2024, i d'acord amb l'apartat 1 de l'article únic del Decret 5/2024, de 29 de maig, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

RESOLC FORMULAR

L'informe d'impacte ambiental sobre el projecte de retirada de pal de formigó platja ses Fonts de n'Alis, Parc Natural de Mondragó i nova escomesa elèctrica a l'EBAR, al T.M de Santanyí.

1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

D'acord amb l'article 7.2.b) de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, i el RD 445/2023, de 13 de juny de 2023, que modifica els annexos I, II i III d'aquesta Llei: són objecte d'una avaluació d'impacte ambiental simplificada els projectes no inclosos ni a l'annex I ni a l'annex II que puguin afectar de manera apreciable, directament o indirectament, espais protegits Xarxa Natura 2000.

D'acord amb l'article 13.2 del Text Refós de la Llei d'Avaluació Ambiental de les Illes Balears, aprovat per Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, han de ser objecte d'avaluació d'impacte ambiental simplificada els projectes no inclosos en els apartats anteriors, però que requereixin d'una avaluació d'impacte ambiental per afectar espais de la Xarxa Natura 2000 en els termes previstos en la legislació sobre patrimoni natural i biodiversitat. Així mateix, d'acord amb l'annex II del Text Refós, grup 7.14 «Altres projectes», estan sotmeses a avaluació d'impacte ambiental simplificada, «totes les actuacions que, d'acord amb el pla d'ordenació de recursos naturals, el pla rector d'ús i gestió, el pla de gestió de la zona on s'ubiquin o en el decret que reguli àrees biològiques crítiques, han de ser objecte d'avaluació d'impacte ambiental».

Per tant, el projecte s'ha de tramitar com a una Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada i seguir el procediment establert a la secció 2a del Capítol II d'avaluació d'impacte ambiental de projectes del Títol II d'avaluació ambiental de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental. S'han de complir també les prescripcions dels articles 21 i 22 del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 1/2020, que li siguin d'aplicació.

2. Descripció i ubicació del projecte

1. D'acord amb el document ambiental, l'objecte del projecte és dotar de provisió elèctrica a una estació de bombeig d'aigües residuals (EBAR) que forma part de la xarxa de sanejament d'aigües residuals d'ABAQUA, mitjançant l'ampliació de la xarxa de distribució en baixa tensió subterrània, una escomesa, un equip de mesura i una derivació individual fins al quadre de protecció i control de les bombes d'impulsió.

Una vegada soterrada la xarxa i després que es posi en funcionament el nou subministrament elèctric de l'EBAR, el projecte contempla la darrera actuació consistent en la retirada del pal de formigó de la platja de ses Fonts de n'Alis, i la consegüent eliminació del cablejat aeri.

2. Segons l'al·legat al document ambiental, la motivació principal del projecte d'electrificació de les bombes impulsores, és que aquestes resulten imprescindibles per a bombejar les aigües residuals emmagatzemades a un dipòsit, evitant així abocaments al Parc Natural de Mondragó, al T.M de Santanyí.

3. Consideracions tècniques del projecte: d'acord amb el document ambiental, la nova escomesa sortirà des de la línia aèria amb conductors tipus RZ, ubicada en el polígon 7, parcel·la 1341, mitjançant una nova escomesa subterrània fins a la parcel·la 1381 del polígon 7, on es projecta ubicar-hi un armari de distribució i el comptador. Des d'aquest últim, sortirà la derivació individual en subterrani fins a la sala de màquines de l'EBAR.

Pel que respecta a les síquies, aquestes discorreran en la mesura del possible per camí públic existent, no obstant això, en cas de no ser possible ho faran pels límits de la propietat o divisió entre parcel·les. Quan la xarxa de baixa tensió discorri per camí públic, la profunditat mínima serà de 0,8 metres des de la part inferior del tub.

En línies generals, el projecte es pot resumir en l'ampliació de la xarxa de baixa tensió de 17,321 kW, que discorrerà per:

  • Polígon 7, parcel·la 1341: connexió de xarxa aèria existent amb conversió aèria-subterrània. Soterrament de la línia aèria existent fins armari de nova construcció ubicat a la parcel·la 1381 del polígon 7. Longitud del tram: 125 metres.
  • Polígon 7, parcel·la 1381: soterrament de la línia de baixa tensió des del nou comptador fins a la sala de màquines de les bombes d'impulsió d'aigües residuals. Nou tram de 180 metres.

Pel que fa a la relació del projecte amb l'estipulat al Pla Director Sectorial d'Energia, l'article 21.3 «Instal·lacions a baixa tensió», indica que aquestes xarxes s'han de soterrar excepte en els casos següents: a) Quan l'interès territorial o mediambiental determini la inconveniència del soterrament, b) Quan la conselleria competent determini l'existència de dificultats que desaconsellin el soterrament. En tot cas, les xarxes han de complir el que estableix el Reglament electrotècnic de baixa tensió i, quan siguin soterrades, han de discórrer per camins públics o, si no n'hi ha, per camins privats o per zones privades. En aquests dos darrers casos s'han d'adoptar les servituds necessàries per possibilitar que el gestor de la xarxa tengui accés a qualsevol punt de les instal·lacions.

4. Atesa la ubicació del projecte dins el Parc Natural de Mondragó, li és d'aplicació el Decret 10/2022, de 4 d'abril, pel qual s'aprova el Pla d'ordenació dels recursos naturals (PORN) de Mondragó.

Amb relació a la zonificació del PORN de Mondragó, el primer tram del projecte (connexió parcel·la 1341 fins nou armari ubicat a la parcel·la 1381) discorrerà per zona d'ús general, el segon tram (armari parcel·la 1381, petits trams de la línia soterrada i edificació on s'ubica l'EBAR), discorrerà per zona d'ús limitat i per petits trams de zona d'ús compatible.

Al PORN del Parc Natural de Mondragó es defineixen les diferents zonificacions. Així doncs, i d'acord amb l'article 13.1 la zona d'ús general, «té com a funció fonamental la ubicació de les instal·lacions, activitats i serveis relacionats amb l'oci, la informació dels visitants i altres relacionades amb la gestió de l'espai natural, com ara els aparcaments per als visitants del Parc Natural, de forma compatible amb els objectius de conservació d'aquest PORN»; la zona d'ús compatible, d'acord amb l'article 12.1 del PORN «té com a funció fonamental conservar en bon estat el sòl agrícola i els cultius existents, servir d'ajuda a les activitats agrícoles i ramaderes tradicionals, mantenir la qualitat paisatgística i conservar les formacions naturals existents o potencials»; mentre que la zona d'ús limitat, d'acord amb l'article 11.1 «té com a funcions fonamentals la preservació dels seus hàbitats, a més de la conservació o restauració dels valors naturals, el manteniment de la qualitat paisatgística i el desenvolupament dels usos que no lesionin els seus valors ambientals».

L'actuació proposada de soterrament de les línies aèries donaria compliment a l'estipulat a l'article 54.1 del PORN de Mondragó: «És un objectiu del PORN el soterrament progressiu de les actuals esteses telefòniques i elèctriques aèries a fi de minimitzar-ne l'impacte visual».

5. Les parcel·les del polígon 7 del T.M de Santanyí implicades al projecte d'ampliació de la xarxa elèctrica de baixa tensió, són: la 1341 (ref. cadastral 07057A00701393) i la 1381 (ref. 07057A00701381), de titularitat pública i classificada com a sòl rústic de Règim General (SRG) ús principal agrari.

6. A més de pel PORN de Mondragó, l'àmbit del projecte es troba directament afectat pel Pla de Gestió Natura 2000 de Mondragó (ES0000145). Més concretament, trobam una Zona d'especial Conservació (ZEC) i una zona d'Especial Protecció per a les Aus (ZEPA), declarades mitjançant l'acord del Consell de Govern de 22 de maig de 2015 i pel Decret 28/2006, de 24 de març.

7. Tot l'àmbit del projecte està classificat com a Àrea Natural d'Especial Interès (ANEI) d'alt nivell de protecció, definida per la Llei 1/1991, de 30 de gener, d'espais naturals de règim urbanístic de les àrees d'especial protecció de les Illes Balears (LEN).

8. A l'àmbit del projecte hi trobam 4 Hàbitats d'Interès Comunitari (HIC), descrits a la Directiva 92/43/CEE: Hàbitat 9540 Pinars mediterranis de pins mesogeans endèmics (alta qualitat i no prioritari), hàbitat 5210 Màquies i garrigues amb Juniperus spp. arborescents, no dunars (alta qualitat i no prioritari), hàbitat 5330 Matolls termomediterranis i predesèrtics (alta qualitat i no prioritari) i hàbitat 6220* Prats i erms mediterranis amb gramínies i anuals, basòfils (Thero-Brachypodietea) (alta qualitat i prioritari).

9. Vulnerabilitat del projecte enfront del risc d'accident greu o catàstrofe: De la consulta al visor del Pla Territorial de Mallorca del Consell Insular de Mallorca, s'evidencia que el projecte no està ubicat en zona de risc (APR) d'erosió o d'esllavissament. No obstant això, l'àmbit d'actuació del projecte es troba envoltat de massa forestal a zona classificada com a zona d'alt risc d'incendi forestal (ZAR) segons el IV Pla de Defensa contra Incendis Forestals de les Illes Balears.

- Es compta amb l'informe previ sol·licitat per ABAQUA al Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl en relació amb l'actuació en una Àrea de Prevenció de Risc (APR) d'Incendis: Informe AP122-24. Es conclou favorablement subjecte a l'aplicació de mesures adients, contemplades al Decret 125/2007, de 7 d'octubre, pel qual es dicten normes sobre l'ús del foc i es regula l'exercici de determinades activitats susceptibles d'incrementar el risc d'incendi forestal.

D'acord amb l'informe del Servei d'Urbanisme del Consell Insular de Mallorca, la zona sud-oriental de l'entorn del projecte, es troba afectada per una plana inundable associada a l'àrea d'influència del torrent de Ses Coves del Rei, si bé, no es troba dins les zones d'estudi dels Mapes de Perillositat i Risc d'Inundació MAPRI 2n cicle segons l'actual Pla de Gestió del Risc d'Inundació de la Demarcació Hidrogràfica de les Illes Balears, aprovat pel Reial Decret 198/2023, de 21 de març (BOE núm. 69, de 22.03.2023).

10. Atesos el domi públic maritimoterrestre i les seves servituds, d'acord amb la Llei 22/1988, de 28 de juliol, de costes i el seu reglament, el traçat proposat discorre parcialment dins la zona de domini públic així com dins d'una altra amb servitud de protecció.

11. Hidrologia subterrània: Les actuacions previstes al projecte es desenvoluparan sobre la massa subterrània MAS1820M1 Santanyí. D'acord amb el document ambiental, el traçat de la nova línia elèctrica discorrerà íntegrament soterrada per sota de zones pavimentades i per un camí rural existent. Així mateix, s'indica que es tracta d'un tipus d'actuació que no alterarà la hidrologia de la zona i que, per la seva proximitat al mar, no és una activitat susceptible de generar cap impacte sobre l'aqüífer. La vulnerabilitat de contaminació de l'aqüífer és considerada com a moderada (7).

12. Anàlisis de les alternatives del document ambiental:

El document ambiental contempla les següents alternatives:

- Alternativa 0 (no execució del projecte): Segons l'indicat al document ambiental, es descarta l'alternativa 0 ja que el projecte d'electrificació de les bombes impulsores de l'EBAR situada a la parcel·la 1381 del polígon 7 del T.M. de Santanyí, resulta indispensable per la correcta gestió de les aigües residuals de la zona, indicant-se a més, que la falta de funcionament o la fallida de les bombes d'impulsió, suposaria una amenaça pel propi Parc Natural.

El promotor descarta l'alternativa 0 ja que actualment no existeixen altres alternatives adients per a dotar de subministrament elèctric les bombes impulsores d'aigües residuals.

- Alternativa 1 (alternatives al traçat proposat): D'acord amb la situació de la instal·lació aèria actual des de la parcel·la 1341 del polígon 7 fins a la parcel·la 1381, el traçat subterrani proposat fins a les bombes de l'EBAR, s'ha dissenyat d'acord amb l'alternativa més raonable i de manera que generi el menor impacte ambiental al Parc.

- Alternativa 2 (alternatives a la secció de la rasa): El projecte es planteja amb la secció mínima que permeti l'adequat desenvolupament del projecte i doni compliment a la reglamentació tècnica i de seguretat para a aquest tipus de projectes.

De l'estudi de les alternatives plantejades, es conclou que el promotor contempla com a única alternativa viable i possible la proposada com a objecte del projecte, atenint-se al compliment de les directrius i mesures de seguretat contemplades al PORN de Mondragó i a les instruccions i normes en vigor per a justificar la seva decisió.

3. Avaluació dels efectes previsibles

El document ambiental contempla l'anàlisi dels possibles impactes derivats de les actuacions plantejades al projecte a les fases d'execució de les obres i d'explotació, sobre: el paisatge, entorn visual (atesa l'especial sensibilitat de la zona on s'ubica el projecte), qualitat de l'aire, clima, sòl, aigua, recursos biològics, economia, salut humana i seguretat, valors d'interès, etc. Tots ells són considerats pel promotor com impactes amb poca o nul·la afecció sobre el medi ambient, compatibles o inclús, positius. Així doncs, s'estima que factors com la hidrologia superficial i la seva qualitat, el relleu i caràcter topogràfic, entre altres factors, sofriran un impacte irrellevant. Pel que fa als impactes considerats com a negatius, la major part d'ells han estat considerats com a generadors d'efectes compatibles, és a dir, aquells que una vegada que cessa l'activitat presenten una recuperació immediata i no precisen de pràctiques protectores o correctores. Pel que respecta a la resta d'impactes, alguns d'ells han estat inclús valorats com a generadors d'impacte positiu, és el cas de l'afectació a l'avifauna, ja que el soterrament de l'actual línia aèria contribuirà a donar compliment a l'estipulat a l'article 54.1 del PORN de Mondragó: «És un objectiu del PORN el soterrament progressiu de les actuals esteses telefòniques i elèctriques aèries a fi de minimitzar-ne l'impacte visual».

D'acord amb l'article 45 “Sol·licitud d'avaluació d'impacte ambiental simplificada”, de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental i el RD 445/2023, de 13 de juny de 2023, quan el projecte pugui afectar directament o indirectament als espais de la Xarxa Natura 2000, s'inclourà un apartat específic per a l'avaluació de les repercussions, tenint en compte els objectius de conservació de l'espai. Conforme amb l'anteriorment esmentat, si bé és cert que el document ambiental adjunta un apartat on recull els possibles impactes que es poden produir sobre els espais de la Xarxa Natura 2000 presents dins l'àmbit d'actuació del projecte, ho fa de forma poc concisa i molt breu.

Una vegada identificats els efectes previsibles i els principals impactes, el document ambiental contempla tota una sèrie de mesures preventives d'aplicabilitat a la fase d'execució, que tenen com a objectiu principal la reducció del consum energètic i de les emissions de gasos d'efecte hivernacle. En aquest sentit, la curta duració de la fase d'obres facilita l'aplicació de les mesures proposades. No obstant això, el document ambiental no contempla l'adopció de mesures compensatòries, ja que els impactes considerats han estat classificats com de baixa magnitud.

El document ambiental recull un apartat de seguiment de les mesures preventives i reductores proposades, únicament durant la fase d'execució de les obres, amb l'objectiu principal de garantir que es produirà la mínima afecció ambiental. Es nomenarà un responsable ambiental que s'encarregarà de supervisar la correcta execució de les obres i controlarà que s'apliquin les mesures preventives i reductores establertes.

Cal indicar que el document ambiental no contempla mesures ambientals per a la fase de desmantellament, ja que aquesta fase no ha estat prevista al projecte.

El document ambiental no adjunta el pressupost del cost de les mesures mediambientals que s'adoptaran ni el càlcul de la petjada de carboni que suposarà l'activitat a desenvolupar durant els dies que durin les tasques d'execució de les obres.

4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades.

D'acord amb l'article 46 de la Llei 21/2013, de 9 desembre, d'avaluació ambiental, l'òrgan ambiental ha realitzat consultes a les següents administracions previsiblement afectades:

  • Servei de Protecció d'Espècies de la Direcció General de Medi Natural i Gestió Forestal de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural.
  • Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl de la Direcció General de Medi Natural i Gestió Forestal de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural.
  • Servei d'Espais Naturals de la Direcció General de Medi Natural i Gestió Forestal de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural.
  • Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera de la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic.
  • Servei d'Estudis i Planificació Direcció General de Recursos Hídrics.
  • Servei de Gestió del Domini Públic Hidràulic de la Direcció General de Recursos Hídrics.
  • Departament de Territori, Mobilitat i Infraestructures de la Direcció Insular d'Urbanisme i Planejament Municipal del Consell de Mallorca.
  • Direcció Insular de Territori i Paisatge del Consell de Mallorca.
  • GOB Mallorca.
  • Amics de la Terra.
  • Asociación de propietarios de Mondragó.
  • Ajuntament de Santanyí.

En el moment de redactar el present informe, es disposa dels següents informes de les administracions previsiblement afectades i entitats interessades:

- Informe del Servei de Protecció d'Espècies de la Direcció General de Medi Natural i Gestió Forestal de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural (Informe SPE 201/2024).

Es conclou que:

«Per tot això, inform favorablement sobre el projecte d'electrificació de la bomba d'impulsió al Parc Natural de Mondragó, amb els següents condicionants:

1. Els camions aniran coberts de lones per minimitzar que les partícules en suspensió es dipositin sobre la vegetació.

2. Abans de l'inici de qualsevol obra es realitzarà una batuda per la identificació de la tortuga mediterrània (Testudo hermanni) i en cas d'identificar-ne, es traslladarà a una zona no afectada.

3. No es duran a terme les obres que generin més renou durant el període establert entre l'1 de febrer i el 31 de juliol per no interferir en la nidificació de les aus.

4. Reducció al mínim del temps de permanència de rases obertes, inspecció de les rases per tal de detectar la presència de qualsevol animal i elements que permetin la sortida de petita fauna en cas de caiguda a l'interior».

- Informe del Servei d'Espais Naturals de la Direcció General de Medi Natural i Gestió Forestal de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural (Informe SEN 595/24), signat en data 07-05-2024.

Es conclou que:

 

«Amb relació al Parc Natural de Mondragó, s'informa favorablement el projecte «Xarxa de distribució subterrània en baixa tensió, per electrificació bombes d'impulsió (nou subministrament)», redactat per l'enginyer industrial Antoni Lluís Adrover Mestre i promogut per l'Agència Balear de l'Aigua i Qualitat Ambiental (ABAQUA) sempre que es tinguin en compte les següents condicions:

a) Per evitar l'alteració de la vegetació natural, no es poden ubicar sobre àrees de vegetació silvestre les zones d'aplec i altres materials i estris necessaris per a l'execució de les obres. Les tasques de desbrossament afectaran a la superfície més petita possible (article 23 del PORN).

b) Per evitar originar molèsties a la fauna, les actuacions es realitzaran preferentment fora de l'època de nidificació (entre l'1 de març i el 30 de juny). S'haurà de procurar reduir la producció de renous innecessaris (article 23 del PORN).

c) No es podran abandonar residus sòlids o líquids sobre l'espai natural. Els residus d'obra generats durant les actuacions hauran de ser gestionats i tractats d'acord amb la normativa vigent sobre residus de construcció i demolició (article 52 del PORN).

d) Els subministraments d'energia han de complir les determinacions establertes en els articles 20 i 21 del Pla director sectorial energètic de les Illes Balears, aprovat pel Decret 96/2005, de 23 de setembre (article 53 del PORN).

e) Durant l'execució del projecte s'haurà de senyalitzar i delimitar la zona d'obres, així com informar els usuaris mitjançant els cartells pertinents.

f) En finalitzar les obres s'haurà de deixar el tram de camí asfaltat així com estava inicialment.

g) Quan es posi en funcionament el nou subministrament elèctric de la bomba d'impulsió, s'haurà d'eliminar tant el suport de formigó com el cablejat aeri de la platja de ses Fonts de n'Alis.

En relació amb la Xarxa Natura 2000 s'informa que el projecte «Xarxa de distribució subterrània en baixa tensió, per electrificació bombes d'impulsió (nou subministrament)» té relació directa amb la gestió del lloc de la Xarxa Natura 2000 i és necessari per a gestionar-lo, i no pot afectar el lloc de manera apreciable, ja sigui individualment o en combinació amb altres plans, programes o projectes».

- Informe del Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl de la Direcció General de Medi Natural i Gestió Forestal de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural (Informe SGF AP122-24), signat en data 30-05-2024.

Es conclou que:

«Ateses les característiques i la naturalesa de l'actuació, s'informa el següent com a administració competent en matèria forestal:

  • Sense cap inconvenient o consideració específica amb relació al risc d'incendi forestal, tot i que en qualsevol cas, durant la realització de les obres caldrà complir el Decret 125/2007, de 5 d'octubre, pel qual es dicten normes sobre l'ús del foc i es regula l'exercici de determinades activitats susceptibles d'incrementar el risc d'incendi forestal, especialment pel que fa a les mesures de prevenció durant l'època de perill d'incendi forestal i les accions conjunturals de prevenció (art. 8 2.c).
  • També recordar que l'acompliment de les mesures incloses en aquest informe no exclou de la responsabilitat dels propietaris/promotors en el compliment de la legislació específica adient i en l'ús responsable dels mitjans que puguin ser causants d'un incendi forestal o dels danys que un incendi forestal pugui causar».

- Informe del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera de la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic (Informe GECTECC 198/24-CA), signat en data 26-11-2024.

Es conclou que:

«Per tot això, i amb relació a la perspectiva climàtica, no es preveu que el projecte pugui causar efectes ambientals significatius, sempre que es compleixin els següents condicionants, que s'han d'incloure en el projecte d'execució:

1. Incorporació de les energies renovables per al compliment de l'article 42 i disposició addicional 6a b) de recursos hídrics.

2. Incloure mesures de protecció de la línia davant el risc d'inundació.

Es recorda al promotor que per ser un projecte contractat pel sector públic, s'han de complir els articles 68 i 71 de la Llei 10/2019, en la contractació».

- Informe del Departament de Territori, Mobilitat i Infraestructures de la Direcció Insular d'Urbanisme i Planejament Municipal del Consell de Mallorca, Expedient:1144833X (RGE núm. 73845 de 15/10/2024), signat en data 31-10-2024.

Es conclou que:

« [...] De conformitat amb l'article 5 de la Llei estatal 54/1997, de 27 de novembre, del Sector Elèctric, la planificació de xarxes de transport i distribució d'energia elèctrica, quan s'ubiquin o discorrin en sòl rústic, s'haurà de tenir en compte en el corresponent instrument d'ordenació territorial.

D'acord amb l'article 24.2 de la LSR, perquè els usos vinculats a les infraestructures públiques tenguin la condició d'admesos, aquests han d'estar prevists en els instruments de planejament general o en els instruments d'ordenació territorial. Si no n'hi hagués, l'execució de l'activitat exigirà la declaració prèvia d'interès general, llevat que l'aprovació del projecte comporti, en virtut de la legislació específica, tal declaració.

La instal·lació d'EBAR a la que es pretén dotar d'electricitat, està dins d'una zona d'ús limitat i amb la documentació aportada no es pot comprovar l'adequació de la seva implantació, per bé que consta a la xarxa d'infraestructures d'ABAQUA així com la seva conducció.

D'acord amb el Pla territorial, el traçat proposat transcorre per sòl rústic protegit amb categoria d'Àrea natural d'especial interès d'alt nivell de protecció (AANP), dins la Xarxa Natura 2000, i es correspon amb un ús prohibit segons el punt a.3) de l'apartat 2 de la Norma 19 del PTIM, amb l'excepció que es justifiqui la necessitat que passin o s'ubiquin en aquestes àrees i que obtinguin la declaració d'interès general.

S'hauran de complir així mateix les determinacions previstes pel planejament municipal i amb el que preveu la normativa sectorial en matèria d'energia.

En qualsevol cas, les presents observacions es fan des d'una lectura del document que es cenyeix estrictament al previst en la legislació ambiental, a partir del nivell de definició de la documentació aportada, i sense perjudici del sentit dels informes que puguin emetre altres administracions afectades».

Cal indicar que, junt amb la resta d'informes previs sol·licitats per ABAQUA, s'adjunta l'informe de requeriment d'esmena de la sol·licitud d'autorització en zona de servitud de trànsit de costes, per a la retirada d'un pal de formigó a la platja de Ses Fonts de n'Alis al Parc Natural de Cala Mondragó i nova escomesa elèctrica a l'EBAR, pol. 7 parc. 1381, T.M. de Santanyí, signat pel Cap del Servei d'Autoritzacions de la Direcció General de Costes i Litoral, de la Conselleria de la Mar i del Cicle de l'Aigua (Expedient 16/24-A), on s'indica el següent:

«Atès que no heu aportat tota la documentació necessària de conformitat amb el que disposa l'article 2 del Decret 96/1991, de 31 d'octubre, de competències de l'Administració de la Comunitat Autònoma en la zona de servitud de protecció de la Llei de costes, us tornam a requerir perquè en el termini de 10 dies hàbils, comptadors des de l'endemà d'aquesta notificació, aporteu la següent documentació:

  • CERTIFICAT MUNICIPAL sobre les condicions urbanístiques aplicables a l'actuació objecte de la sol·licitud d'autorització, conformement al planejament vigent, així com l'especificació que l'actuació esmentada no infringeix l'ordenament urbanístic en vigor.

En cas que l'actuació es projecti en una edificació o construcció existent, el certificat haurà de contemplar expressament, per tant, el règim urbanístic aplicable a les edificacions/construccions existents».

5. Anàlisis dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013

S'han analitzat els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes sobre el medi ambient, en concret:

1. Característiques del projecte: L'objecte del projecte és dotar de provisió elèctrica a una estació de bombeig d'aigües residuals (EBAR) que forma part de la xarxa de sanejament d'aigües residuals d'ABAQUA, mitjançant l'ampliació de la xarxa de distribució en baixa tensió de 17,321 kW subterrània, una escomesa, un equip de mesura i una derivació individual fins al quadre de protecció i control de les bombes d'impulsió. Una vegada soterrada la xarxa i després que es posi en funcionament el nou subministrament elèctric de l'EBAR, el projecte contempla la darrera actuació, consistent en la retirada del pal de formigó de la platja de ses Fonts de n'Alis, i la consegüent eliminació del cablejat aeri.

Així doncs, la nova línia discorrerà per:

  • Polígon 7, parcel·la 1341: connexió de xarxa aèria existent amb conversió aèria-subterrània. Soterrament de la línia aèria existent fins armari de nova construcció ubicat a la parcel·la 1381 del polígon 7. Longitud del tram: 125 metres.
  • Polígon 7, parcel·la 1381: soterrament de la línia de baixa tensió des del nou comptador fins a la sala de màquines de les bombes d'impulsió d'aigües residuals. Nou tram de 180 metres.

2. Ubicació del projecte: El projecte es durà a terme a les parcel·les 1341 (ref. cadastral 07057A00701393) i al tram final del camí d'accés a la platja de ses Fonts de n'Alis de la parcel·la 1381 (ref. 07057A00701381), de titularitat pública i classificada com a sòl rústic de Règim General (SRG) ús principal agrari; ambdues del polígon 7 del T.M. de Santanyí. El projecte es troba dins l'àmbit del Parc Natural de Mondragó i, per la qual cosa, li és d'aplicació el Decret 10/2022, de 4 d'abril, pel qual s'aprova el Pla d'ordenació dels recursos naturals (PORN) de Mondragó, dins zona d'ús general, zona d'ús compatible i, una petita part, dins zona d'ús limitat.

A més de pel PORN de Mondragó, l'àmbit del projecte es troba directament afectat pel Pla de Gestió Natura 2000 de Mondragó (ES0000145), més concretament, trobam una Zona d'especial Conservació (ZEC) i una zona d'Especial Protecció per a les Aus (ZEPA), declarades mitjançant l'acord del Consell de Govern de 22 de maig de 2015 i pel Decret 28/2006, de 24 de març. El projecte es troba dins una zona ANEI d'alt nivell de protecció, definida per la Llei 1/1991, de 30 de gener, d'espais naturals de règim urbanístic de les àrees d'especial protecció de les Illes Balears (LEN). Altrament, a l'àmbit del projecte hi trobam 4 Hàbitats d'Interès Comunitari (HIC), descrits a la Directiva 92/43/CEE, de 21 de maig de 1992 relativa a la conservació dels hàbitats naturals i de la flora i la fauna silvestres.

Pel que respecta a l'avaluació del projecte enfront d'accidents greus, l'àmbit d'actuació del projecte es troba envoltat de massa forestal a zona classificada com a zona d'alt risc d'incendi forestal (ZAR) segons el IV Pla de Defensa contra Incendis Forestals de les Illes Balears, i per una altra banda, la zona sud-oriental de l'entorn del projecte, es troba afectada per una plana inundable associada a l'àrea d'influència del torrent de Ses Coves del Rei, si bé, no es troba dins les zones d'estudi dels Mapes de Perillositat i Risc d'Inundació MAPRI 2n cicle segons l'actual Pla de Gestió del Risc d'Inundació de la Demarcació Hidrogràfica de les Illes Balears, aprovat pel Reial decret 198/2023, de 21 de març (BOE núm. 69, de 22.03.2023).

3. Característiques del potencial impacte: Després de l'anàlisi del document ambiental, es pot concloure que els impactes més destacables derivats de l'execució del projecte es produiran a la fase d'obres. No obstant l'anterior, atesa la baixa magnitud de l'activitat a desenvolupar (d'acord amb les actuacions plantejades al document ambiental) i a la curta duració del període d'obres, es preveu que els efectes sobre el medi ambient siguin mínims si s'apliquen les mesures preventives i reductores proposades al document ambiental i es fa un correcte seguiment ambiental de la seva aplicació.

Conclusions de l'informe d'impacte ambiental

Primer. No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el «Projecte de retirada de pal de formigó platja ses Fonts de n'Alis, Parc Natural de Mondragó i nova escomesa elèctrica a l'EBAR, al T.M de Santanyí», a proposta del promotor Agència Balear de l'Aigua i la Qualitat Ambiental (ABAQUA), atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les mesures preventives, correctores i/o reductores proposades en el document ambiental, elaborat per Sílvia Sánchez Cerdeño, signat electrònicament el 22 de juliol de 2024, i els següents condicionants:

1. D'acord amb l'informe del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera de la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic, atès que el projecte forma part d'una de les polítiques sectorials de la disposició addicional sisena de la Llei 10/2019, concretament en el sector dels recursos hídrics i amb l'objectiu de donar compliment a l'article 42 i a la disposició addicional sisena b) de la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica, s'haurà de preveure la incorporació d'energies renovables i mesures d'eficiència energètica. En aquest aspecte, en cas que no sigui viable la seva incorporació directament al projecte en qüestió, s'hauran d'adoptar mesures compensatòries com per exemple, incloure la instal·lació d'un sistema de producció d'energia renovable (mitjançant plaques fotovoltaiques o panells solars, etc.) en un altre punt de les instal·lacions lligades al cicle de l'aigua.

2. S'hauran d'incloure mesures de protecció de la línia elèctrica davant el risc d'inundació, atès que la ubicació del projecte es troba afectada per una plana inundable associada a l'àrea d'influència del torrent de Ses Coves del Rei, si bé, no es troba dins les zones d'estudi dels Mapes de Perillositat i Risc d'Inundació MAPRI 2n cicle segons l'actual Pla de Gestió del Risc d'Inundació de la Demarcació Hidrogràfica de les Illes, d'acord amb l'indicat a l'informe del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera de la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic.

3. Durant la realització de les obres caldrà complir el Decret 125/2007, de 5 d'octubre, pel qual es dicten normes sobre l'ús del foc i es regula l'exercici de determinades activitats susceptibles d'incrementar el risc d'incendi forestal, especialment pel que fa a les mesures de prevenció durant l'època de perill d'incendi forestal i les accions conjunturals de prevenció (art. 8.2.c); així com que el promotor vetlli pel compliment de la legislació específica adient i en l'ús responsable dels mitjans que puguin ser causants d'un incendi forestal o dels danys que un incendi forestal pugui causar; atès que l'àmbit d'actuació del projecte es troba envoltat de massa forestal a zona classificada com a zona d'alt risc d'incendi forestal (ZAR) segons el IV Pla de Defensa contra Incendis Forestals de les Illes Balears i d'acord amb l'informe previ, sol·licitat per ABAQUA, del Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl.

4. Durant l'execució de les obres, s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de maquinàries. Amb l'objectiu d'evitar vessaments accidentals derivats de l'ús de la maquinària, s'haurà de realitzar una revisió diària dels equips abans de començar les tasques. Es comptarà amb material absorbent en cas de vessament accidental que haurà de ser gestionat per gestors autoritzats. Les funcions de manteniment (canvi d'olis, abastiment de combustible, etc.) sempre es duran a terme fora de les parcel·les on s'ubica el projecte. Així doncs, i d'acord amb el Decret Llei 1/2016, de 12 de gener, de mesures urgents en matèria urbanística: «Durant l'execució de les obres, s'han d'adoptar les màximes precaucions per a evitar el vessament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de la maquinària».

5. D'acord amb l'informe del Servei de Protecció d'Espècies de la Direcció General de Medi Natural i Gestió Forestal de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural, s'haurà de complir el següent:

  • Els camions aniran coberts de lones per minimitzar que partícules en suspensió es dipositin sobre la vegetació.
  • Es realitzaran batudes abans de començar les tasques diàries, per tal d'identificar la presència de la tortuga mediterrània a la zona. En cas de detectar-hi exemplars, aquests seran traslladats a una zona pròxima i segura.
  • Atesa la presència de nius de milà reial a l'àmbit del projecte, no es podran dur a terme les obres que generin més soroll durant el període de nidificació, establert entre l'1 de febrer i el 31 de juliol, per no interferir en la nidificació de les aus.
  • Les rases romandran obertes el temps mínim possible i s'hi col·locaran elements que afavoreixin la sortida de petita fauna que hi pugui caure, es realitzaran inspeccions diàries per tal de detectar la presència de qualsevol animal.

6. S'ha d'evitar en tot moment l'afecció a l'ANEI i als hàbitats d'interès comunitari adjacents a la zona d'obres. En el cas que es pugui veure afectat algun arbre o arbust de port arbori, aquests es retiraran i replantaran als voltants de les zones d'actuació, o es restituiran en el cas que això no sigui possible. D'acord amb l'article 23 del PORN de Mondragó i amb l'informe del Servei d'Espais Naturals de la Direcció General de Medi Natural i Gestió Forestal de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural, les tasques de desbrossament afectaran a la superfície més petita possible.

7. L'amplària de les rases que es duran a terme pel soterrament de la línia elèctrica a la zona no asfaltada s'hauran de cenyir, en la mesura del possible, a l'amplada del camí existent. La circulació dels vehicles i maquinària quedarà totalment limitada als camins habilitats a tal efecte. Es tendrà especial cura de no deixar els estris de feina fora de la zona delimitada, limitant el pas d'operaris per zones sensibles. Es realitzaran neteges de la zona d'obres, emmagatzemant i classificant els residus, que seran gestionats d'acord amb la normativa vigent. Queda prohibit el trànsit rodat camp a través, l'ús de dreceres i l'obertura de nous camins, excepte per a tasques relacionades amb la prevenció i extinció d'incendis.

8. En compliment de l'article 52 del PORN de Mondragó, els residus d'obra generats durant les actuacions, hauran de ser gestionats i tractats d'acord amb la normativa vigent sobre residus de construcció i demolició.

D'acord amb el document ambiental: «La generació d'excedent de terres d'excavació serà reutilitzable a altres obres, mitjançant gestor de residus de construcció autoritzat».

9. S'haurà de preveure, planificar, detallar i tenir present quines serien les mesures adients que s'haurien de dur a terme a la fase de desmantellament de la instal·lació, atès que el document ambiental no adjunta les mesures mediambientals necessàries per a la fase de desmantellament ja que, segons indica, aquesta fase no ha estat prevista al projecte.

10. En finalitzar les obres de soterrament, s'haurà de deixar tant el tram de carrer asfaltat, com el camí que porta a l'EBAR, en les mateixes condicions en què estava inicialment.

11. A l'hora de retirar el pal de formigó de la zona de la platja de ses Fonts de n'Alis, s'hauran de prendre les mesures adients per a no destorbar la fauna i es tendrà cura de no afectar a cap espècie vegetal. Els materials retirats hauran de ser gestionats i tractats d'acord amb la normativa vigent.

Es recorda que:

1. Abans de l'inici de les obres, s'haurà d'obtenir informe favorable de l'Administració Hidràulica tal com estableix l'article 92 del PHIB (2022-2027), ja que el projecte es situarà sobre una zona potencialment inundable, d'acord amb la capa «Xarxa Hidrogràfica i Risc Inundació» de l'IdeIB, si escau.

2. Amb l'objectiu de vetllar pel compliment de les mesures de seguiment ambiental proposades al document ambiental, el responsable que s'encarregui de controlar la correcta aplicació de les mesures preventives i reductores establertes a cada una de les fases del projecte, haurà de controlar la correcta aplicació per part dels operaris de les mesures establertes al document ambiental (revisió de la maquinària, etc.). Així mateix, garantirà la correcta gestió dels residus que es puguin produir i/o de qualsevol anomalia que es pugui detectar o produir a qualsevol de les fases del projecte.

3. Les xarxes elèctriques han de complir el que estableix el Reglament electrotècnic de baixa tensió i, quan siguin soterrades, han de discórrer per camins públics o, si no n'hi ha, per camins privats o per zones privades.

4. Durant l'execució del projecte s'haurà de senyalitzar i delimitar la zona d'obres, així com informar els usuaris mitjançant els cartells pertinents.

Segon. Es publicarà el present informe d'impacte ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.

Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'inici de l'execució del projecte en el termini màxim de sis anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 21 bis del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears.

Quart. L'informe d'impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.5 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

 

(Signat electrònicament: 14 d'agost de 2025)

La directora general d'Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental Maria Paz Andrade Barberá