Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT

Núm. 594008
Resolució de la directora general d’Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental per la qual es formula l'informe d'impacte ambiental del projecte d’una captació d’aigües subterrànies (sondeig), a la finca «Son Danus», polígon 2, parcel·la 420 al T.M. de Santanyí. (Exp. 146a/2024)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 20 de març de 2025, i d'acord amb l'apartat 1 de l'article únic del Decret 5/2024, de 29 de maig, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

RESOLC FORMULAR

L'informe d'impacte ambiental sobre el projecte d'una captació d'aigües subterrànies (sondeig), a la finca «Son Danus», polígon 2, parcel·la 420 al T.M. de Santanyí.

1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

D'acord amb la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental i el RD 445/2023, de 13 de juny de 2023, que modifica els annexos I, II i III d'aquesta Llei: Projectes sotmesos a avaluació d'impacte ambiental simplificada; grup 3: Perforacions, dragatges i altres instal·lacions mineres i industrials, punt a, 3.º Perforacions per a l'abastiment d'aigua, han de ser objecte d'avaluació ambiental simplificada els projectes inclosos en l'annex II d'aquesta Llei.

Per tant, el projecte s'ha de tramitar com a una Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada i seguir el procediment establert a la secció 2a del Capítol II d'avaluació d'impacte ambiental de projectes del Títol II d'avaluació ambiental de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental. S'han de complir també les prescripcions dels articles 21 i 22 del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 1/2020, que li siguin d'aplicació.

2. Descripció i ubicació del projecte

1. L'objecte del projecte és la realització d'una captació d'aigües subterrànies (sondeig AAS_21477) a la finca «Son Danus», al T.M. de Santanyí. Segons s'indica al document ambiental, la finca s'abastia des de 1975 del sondeig DI_16700 (actualment vigent segons consulta a la capa d'aigües subterrànies del visor de l'IdeIB); no obstant això i derivat de la segregació de la finca en 4 unitats, es crea la necessitat d'independitzar la dotació d'aigua realitzant una perforació i un sondeig a cada una de les finques registrals de nova formació, atès que no es disposa d'altres possibilitats d'obtenció d'aigua, tret de la compra d'aigua i el seu transport amb camions cisterna. Així doncs, la motivació de l'execució del projecte és l'aprofitament de l'aigua extreta per abastir les necessitats domèstiques i de reg.

El document ambiental no aporta més informació sobre la captació DI_16700, quant a si actualment està en ús, la seva dotació anual permesa, titular, etc.

2. El document ambiental ha estat elaborat pel senyor Nicolás Dameto Truyols, enginyer superior de mines, en data 24 de juliol de 2024.

3. Les coordenades de la ubicació de la perforació (UTM-ETRS89), indicades al document ambiental són: x = 508.633 m, y = 4.358.280 m, z = 68.30 m. A l'hora de consultar les anteriors coordenades a la capa d'Autoritzacions i Concessions d'Aigües Subterrànies del visor de l'IdeIB, es constata que el punt de perforació proposat coincideix amb el sondeig AAS_21477, present a la parcel·la. Aquest sondeig apareix classificat com a «Vigent» i amb simbologia desconeguda.

4. Les característiques del sondeig plantejades al projecte, són les següents:

  • Cabal màxim instantani: 1 l/s.
  • Ús de les aigües: Domèstic i reguiu.
  • Volum màxim anual: 1.282 m3: 400 m3 per a ús domèstic i 882 m3 per a ús de reguiu.
  • Profunditat màxima del sondeig: 98 m.
  • Profunditat màxima d'instal·lació de la bomba: profunditat de cota més 1 metre.

5. El sondeig projectat s'ubica sobre la massa d'aigua MAS18.21.M2 Pla de Campos. Segons l'article 27 del PHIB, l'estat de les masses d'aigua subterrània es determina pel pitjor valor del seu estat quantitatiu i del seu estat químic. Així doncs, l'estat global de la massa està considerat com a dolent, ja que es troba en mal estat quantitatiu (percentatge d'extracció del 113,82%) i l'estat qualitatiu és dolent (a causa de l'elevat contingut en clorurs i nitrats). Així mateix, la zona està declarada com a Zona Vulnerable a la Contaminació de Nitrats (ZVCN) segons el que s'indica a l'article 2 del Decret 18/2023, de 27 de març, pel qual es designen les zones vulnerables per la contaminació de nitrats procedent de fonts agràries de les Illes Balears i s'aprova el Programa de seguiment i control del domini públic hidràulic. La vulnerabilitat de contaminació de l'aqüífer és considerada com a moderada (7).

6. El punt projectat pel nou sondeig, no es troba afectat per àrees de prevenció de riscos (APR) d'esllavissaments, d'erosió, d'inundació o d'incendis.

7. La parcel·la on es vol desenvolupar el sondeig no es troba afectada per cap espai de la Xarxa Natura 2000. Tampoc es troba a cap zona definida per la Llei 1/1991, de 30 de gener, d'espais naturals de règim urbanístic de les àrees d'especial protecció de les Illes Balears (LEN). Si bé és cert que el punt de sondeig s'ubica a una zona de la parcel·la sense vegetació, es troba totalment envoltada per dos Hàbitats d'Interès Comunitari (HIC) descrits a la Directiva 92/43/CEE: HIC 5330 Matolls termomediterranis i predesèrtics i HIC 6220* Prats i erms mediterranis amb gramínies i anuals, basòfils (Thero-Brachypodietea), considerat com a prioritari; ambdós ocupen gairebé tota la parcel·la.

8. Paisatge: La zona pertany a la unitat paisatgística UP7: Migjorn, definida a la norma 21 del Pla Territorial de Mallorca i a l'àmbit del planejament coherent APC 5.

9. Característiques tècniques: El sondeig es realitzarà pel mètode de rotopercussió amb circulació directa de fluids que funcionin amb aigua i escumant biodegradable (COPANETT S'96), es cimentaran les parets dels primers, com a mínim, 10 m del sondeig i l'entorn immediat es pavimentarà amb una llosa de formigó de 50 cm, entre altres paràmetres tècnics.

Si el sondeig resulta negatiu o l'aigua està salinitzada, es segellarà el sondeig amb la finalitat que quedi en les condicions de seguretat òptimes per a les persones i els animals, a més d'evitar la contaminació imprevista de l'aqüífer ocasionada per abocaments o caigudes d'elements contaminants; d'acord amb les consideracions tècniques previstes a l'Annex 8 «Condicions tècniques per a l'execució, equipament i clausura de sondejos i pous», del PHIB.

10. Anàlisis de les alternatives del document ambiental:

El document ambiental contempla les següents alternatives:

- Alternativa 0 (no execució del projecte): Segons l'indicat al document ambiental, la no execució del projecte de sondeig, enfront de la impossibilitat de connexió a xarxa d'aigües potables o xarxa d'aigua depurada pel reg, fa que l'única solució per a poder disposar d'aigua pel subministrament del nou habitatge que es projecta, sigui la compra d'aigua i el seu transport amb camions cisterna i la recollida d'aigua de pluja. Es contempla la possibilitat de la seva recollida, no obstant això, s'al·lega que tan sols es pot considerar com un complement al subministrament bàsic, que ha de tenir un altre origen al pluvial, en ser aquest insuficient per a cobrir les necessitats de consum estimades pel nou habitatge.

- Alternativa 1 (realització del sondeig a una altra ubicació): No es contempla realitzar el sondeig a un altre lloc de la finca o parcel·la, ja que això implicaria una major eliminació de vegetació per a la col·locació de les canonades de conducció d'aigua.

- Alternativa 2 (realització del sondeig a la parcel·la objecte d'aquest informe): Es considera pel promotor com l'elecció més adient atenent les següents consideracions:

  • Possibilitat de trobar aigua durant la perforació.
  • Menor eliminació de vegetació.
  • Menor afecció a la fauna i als veïns.
  • Facilitat d'accés de la maquinària de perforació al punt projectat pel sondeig.

3. Avaluació dels efectes previsibles

Segons el document ambiental, els principals impactes ambientals considerats es produiran a la fase d'execució del projecte. Tots ells, són considerats pel promotor com a impactes amb poca o nul·la afecció sobre el medi ambient. Els impactes previstos al document ambiental, tendran efectes sobre: el medi atmosfèric, factors climàtics i canvi climàtic, població, hidrologia, sòl, medi biòtic i paisatge. D'acord amb el document ambiental, la superfície total de la parcel·la que es veuria afectada per l'eliminació de les espècies vegetals existents, la instal·lació de la perforadora, compressor i camió amb els materials, s'estima seria d'uns 60 m2.

Respecte al consum energètic s'indica que, enfront de la impossibilitat de subministrament d'energia al lloc de treball, les tasques de perforació es duran a terme amb equips amb motors de combustió. Així doncs, les principals fonts d'energia provindran de combustibles fòssils com gasoil i/o benzina, fonts d'energia no renovables. Cal esmentar que el document ambiental adjunta el càlcul de la petjada de carboni que suposarà l'activitat a desenvolupar durant 8 hores al dia, els dies que durin les tasques de perforació. Aquest càlcul s'estima en 208,08 kg de CO2.

Una vegada identificats els efectes previsibles i els principals impactes, el document ambiental contempla tota una sèrie de mesures preventives i reductores que tenen com a objectiu la reducció, eliminació o modificació dels efectes ambientals negatius significatius del projecte. En aquest sentit, la curta duració de la fase d'obres facilita l'aplicació de les mesures proposades.

El document ambiental recull un apartat de seguiment de les mesures preventives i reductores proposades, amb l'objectiu principal de garantir que es produirà la mínima afecció ambiental, tant a la fase d'execució de les obres com a la fase d'explotació i fase de clausura (si escau). A la fase d'execució de les obres es contemplen activitats per a minimitzar la contaminació de l'aqüífer: manteniment de la maquinària en òptimes condicions, per tal d'evitar vessaments accidentals i cimentació del sondeig. Com a mesures reductores, en destaca l'adopció de mesures per evitar l'impacte visual, com és que la torre de perforació només serà hissada durant les tasques de perforació. Per tal d'evitar pertorbar a la fauna i a la població amb el soroll i les vibracions de les màquines, les activitats es desenvoluparan en horari diürn.

S'adjunta el pressupost del cost de les mesures mediambientals que s'adoptaran, consistents en: cimentació del sondeig, cost de l'obra a la boca del sondeig, cost d'un sac de sepiolita i cost del tancament del sondeig previ a la instal·lació de la bomba d'extracció. Així doncs, el cost total de les mesures anteriorment descrites s'estima serà de 925 euros.

4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades.

D'acord amb l'article 46 de la Llei 21/2013, de 9 desembre, d'avaluació ambiental, l'òrgan ambiental ha realitzat consultes a les següents administracions previsiblement afectades:

  • Ajuntament de Santanyí.
  • Servei d'Agricultura i Servei de Reforma i Desenvolupament Agrari de la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural.
  • Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera, de la Direcció General d'Economia Circular, Transformació Energètica i Canvi Climàtic.
  • Direcció Insular de Territori i Paisatge, del Consell Insular de Mallorca.
  • Servei de Protecció d'Espècies de la Direcció General de Medi Natural i Gestió Forestal.
  • Servei de Salut Ambiental de la Direcció General de Salut Pública.
  • GOB Mallorca.
  • Amics de la Terra.

Cal indicar que la sol·licitud d'inici de tramitació d'Avaluació Ambiental Simplificada per part del Servei d'Aigües Subterrànies de la DG de Recursos Hídrics, va acompanyada de la següent informació: «Vistes les característiques de l'obra i els paràmetres d'explotació sol·licitats, aquest Servei d'Aigües Subterrànies considera que el projecte no afectarà apreciablement l'estat de la massa subterrània on es troba ubicat, ni té repercussions ambientals apreciables».

En el moment de redactar el present informe, es disposa dels següents informes de les administracions previsiblement afectades i entitats interessades:

- Informe del Servei de Reforma i Desenvolupament Agrari de la Direcció General d'Agricultura (19/08/2024).

Es conclou que:

« [...] la parcel·la no forma part de cap base territorial de cap explotació agrària inscrita en el Registre Interinsular Agrari. Tampoc s'observa cap activitat agrària a la parcel·la, la qual està definida com a garriga en el cadastre. Per tant, aquesta Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural, mitjançant el servei de Reforma i Desenvolupament Agrari, informa desfavorablement l'objecte del projecte, des del punt de vista agrari»

- Informe del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera. Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic. Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia (26/08/2024).

Es conclou que:

«[...] Per tot això, i en relació amb la perspectiva climàtica en la tramitació ambiental, no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius, pel que s'emet informe favorable».

 

- Informe del Servei de Protecció d'Espècies de la Direcció General de Medi Natural i Gestió Forestal (17/09/2024).

Es conclou que:

« [...] 2. Segons el document ambiental, la vegetació de la zona es correspon amb matollar i ullastrar disseminat. El punt on es vol dur a terme la captació està exempta de vegetació. 5. Segons la informació disponible, no és d'esperar que el projecte pugui tenir cap efecte sobre espècies protegides o amenaçades. Per tot això, inform favorablement sobre el projecte de captació d'aigües subterrànies al polígon 2, parcel·la 420, T.M. de Santanyí».

- Informe del Servei de Salut Ambiental de la Direcció General de Salut Pública (19/09/2024).

Es conclou que:

«[...] S'informa favorablement condicionat a l'ús de la captació establert al projecte (ús domèstic i reguiu). Aquesta captació no podrà utilitzar-se per abastiment d'aigua de consum si no disposa de l'informe sanitari favorable corresponent. Es recomana al titular de la captació que analitzi la qualitat de l'aigua abans de consumir-la i que, en cas que la qualitat no sigui l'establerta al Reial Decret 3/2023, de 10 de gener, pel qual s'estableixen els criteris tècnic-sanitaris de la qualitat de l'aigua de consum, el seu control i subministrament, prengui mesures per tal de complir els valors paramètrics establerts a aquesta norma».

- Informe de la Direcció Insular de Territori i Paisatge del Consell Insular de Mallorca (23/10/2024).

Es conclou que:

« [...] Atès el contingut del cos de l'informe, des del punt de vista de l'ordenació de territori i del paisatge, es considera que el projecte d'una captació d'aigües subterrànies en el T.M. de Santanyí, no tindrà efectes significatius sobre el medi ambient en tant que serveixi i sigui adequat als usos legals de la parcel·la».

5. Anàlisis dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013

S'han analitzat els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, i no es pot descartar que el projecte pugui tenir efectes sobre el medi ambient, en concret:

1. Característiques del projecte: L'objecte del projecte és la realització d'una captació d'aigües subterrànies (sondeig AAS_21477) a la finca «Son Danus», al T.M. de Santanyí. De la segregació de la finca en 4 unitats, es crea la necessitat d'independitzar la dotació d'aigua realitzant una perforació i un sondeig a cada una de les finques registrals de nova formació, atès que no es disposa d'altres possibilitats d'obtenció d'aigua. La compra d'aigua i el seu transport amb camions cisterna esdevé l'única alternativa. Així doncs, la motivació de l'execució del projecte és l'aprofitament de l'aigua extreta per abastir les necessitats domèstiques i de reg.

D'acord amb el document ambiental, el promotor sol·licita una autorització per a ús domèstic amb un volum màxim anual de 1282 m3, 400 m3 per a ús domèstic i 882 m3 per a ús de reguiu.

Pel que respecta a les bombes d'extracció, el document ambiental fa referència al fet que a la fase de funcionament s'instal·larà una bomba elèctrica. No obstant això, aquest punt no serà objecte del present projecte.

2. Ubicació del projecte: El nou sondeig es vol realitzar al polígon 2, parcel·la 420, al T.M. de Santanyí. La parcel·la està classificada com a sòl rústic de caràcter general ús agrari. La referència cadastral de la parcel·la és 07057A002004200000FA, amb una superfície total de 154.368 m2. La parcel·la està classificada com a sòl rústic de Règim General (SRG) ús principal agrari. Actualment a la parcel·la no s'hi exerceix cap activitat, ni es localitza cap edificació.

El punt projectat per al nou sondeig no es troba directament afectat per àrees de prevenció de riscos (APR) d'incendi, d'erosió, d'esllavissaments ni d'incendis.

L'àmbit del projecte, no es troba afectat per cap zona definida per la Llei 1/1991, de 30 de gener, d'espais naturals de règim urbanístic de les àrees d'especial protecció de les Illes Balears (LEN). La parcel·la on es vol desenvolupar el sondeig no es troba afectada per cap espai de la Xarxa Natura 2000. Tot i que el punt de sondeig s'ubica a una zona de la parcel·la sense vegetació, es troba totalment envoltat pel HIC 5330 Matolls termomediterranis i predesèrtics i pel HIC 6220* Prats i erms mediterranis amb gramínies i anuals, basòfils (Thero-Brachypodietea), considerat com a prioritari.

3. Característiques del potencial impacte: Durant la fase d'obres, atesa la naturalesa i baixa magnitud de l'activitat a desenvolupar (realització de sondeig) i a la curta duració del període de perforació (2-3 dies), es preveu que els efectes sobre el medi ambient siguin mínims si s'apliquen les mesures preventives i reductores proposades al document ambiental i es fa un correcte seguiment ambiental de la seva aplicació a llarg termini. No obstant això, i atès que les coordenades del punt de sondeig proposat coincideixen amb la captació AAS_21477, present a la parcel·la i que aquesta apareix classificada com a «Vigent» i amb simbologia desconeguda a la capa d'Autoritzacions i Concessions d'Aigües Subterrànies del visor de l'IdeIB, l'òrgan ambiental es veu en la necessitat de recordar que s'ha de tenir en compte que d'acord amb l'article 9.1 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, «no se realizará la evaluación de impacto ambiental regulada en el título II de los proyectos incluidos en el artículo 7 de esta ley que se encuentren parcial o totalmente ejecutados sin haberse sometido previamente al procedimiento de evaluación de impacto ambiental». Sense perjudici del que s'estableix a l'apartat 2 del punt novè de la Instrucció del conseller de Medi Ambient i Territori per a establir criteris d'actuació i tramitació en relació amb els procediments d'avaluació ambiental de plans, programes i projectes (BOIB 56 núm. de 28/04/2022), pel que fa als criteris per a l'aplicació dels supòsits de l'article 9.1 de la Llei 21/2013 i de l'article 14.7 del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les illes Balears especifica que: «No obstant això, s'admetran a tràmit les sol·licituds d'avaluació d'un projecte d'una instal·lació o activitat existent, si es paralitza l'activitat durant tot el procediment, i el projecte inclou, si s'escau, la prèvia restitució de la realitat física alterada així com l'estudi d'alternatives per a una nova instal·lació o activitat amb justificació de la solució adoptada tenint en compte els efectes sobre el medi ambient».

D'altra banda, a la fase de funcionament l'impacte més important que es produirà serà el derivat de l'extracció d'aigua de la massa d'aigua subterrània MAS18.21.M2 Pla de Campos, en mal estat quantitatiu i qualitatiu (elevat contingut en clorurs i nitrats). Atès que a la mateixa zona s'ha demanant sol·licitud d'inici d'avaluació ambiental per realitzar altres 2 sondejos (AAS_21507: polígon 2, parcel·la 419, expedient 153a/2024 i AAS_21476: polígon 2, parcel·la 421, expedient 154a/2024), es considera necessari tenir en compte l'efecte sinèrgic que l'execució dels 3 projectes poden tenir, especialment sobre l'aqüífer sobreexplotat i en mal estat qualitatiu. D'acord amb l'indicat a la llei 21/2013, d'Avaluació Ambiental, l'efecte sinèrgic és aquell que es produeix quan l'efecte de la presència simultània de diversos agents suposen una incidència ambiental major que l'efecte de la suma de les seves incidències individuals contemplades de forma aïllada.

En relació amb l'ús i la dotació anual sol·licitada: domèstic i reguiu (1.282 m3: 400 m3 per a ús domèstic i 882 m3 per a ús de reguiu), d'acord amb l'article 123 «Limitacions» del vigent PHIB: «no es podran concedir noves autoritzacions o concessions a les masses d'aigua subterrània on la seva explotació sigui superior al volum disponible», com és el cas de la massa del Pla de Campos. No obstant això, a l'esmentat article s'indica que: «només es podran atorgar autoritzacions o concessions quan: 1. Es tracti de reordenacions de captacions existents legalment inscrites en el moment de la sol·licitud, del mateix titular i sense que hi hagi un augment del volum. Per a atorgar aquestes autoritzacions o concessions, es requerirà l'expressa renúncia dels drets preexistents, siguin concessionals o d'aigües privades, tal com s'indica a les disposicions transitòries tercera i quarta del TRLA; 2. Siguin sol·licituds per a explotacions agràries preferents fins a un volum màxim de 10.000 m3/any; 3. Sol·licituds d'empreses de joves agricultors». En referència amb l'anterior, l'informe del Servei de Reforma i Desenvolupament Agrari de la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural, indica que la parcel·la no forma part de cap base territorial de cap explotació agrària inscrita en el Registre Interinsular Agrari i tampoc s'observa cap activitat agrària a la parcel·la, la qual està definida com a garriga en el cadastre; per la qual cosa, conclou desfavorablement.

Tenint en compte l'anteriorment esmentat i la dotació anual sol·licitada, des del punt de vista mediambiental es considera que l'extracció d'aigua que es produirà (en cas que el sondeig sigui positiu) a la fase de funcionament, podria tenir efectes significatius sobre la massa d'aigua subterrània MAS18.21.M2 Pla de Campos, en els termes i usos de l'aigua proposats al document ambiental.

Conclusions de l'informe d'impacte ambiental

Primer. Subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el projecte d'una captació d'aigües subterrànies (sondeig), polígon 2, parcel·la 420, al T.M. de Santanyí descrit al document ambiental signat electrònicament pel senyor Nicolás Dameto Truyols, en data 24 de juliol de 2024, atès que es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, d'avaluació d'impacte ambiental.

L'estudi d'impacte ambiental (EIA) contindrà com a mínim el que estableix l'article 35 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, en els termes desenvolupats a l'annex VI, així com les particularitats que li siguin d'aplicació que s'estableixen als articles 21 i 22 del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, (BOIB núm. 150, de 29 d'agost de 2020).

S'hauran d'incloure, com a mínim, els aspectes esmentats al present informe, que servirà com a document d'abast de l'EIA, i els indicats als informes rebuts de les administracions afectades. Tota la documentació haurà d'anar signada d'acord amb l'article 16 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental: « [...] els estudis i document ambientals esmentats hauran d'identificar al seu autor o autors indicant la seva titulació i, si és el cas, professió regulada. A més, haurà de constar la data de conclusió i signatura de l'autor».

A més, es considera necessari tenir en compte l'efecte sinèrgic que l'execució dels 3 projectes poden tenir, especialment sobre l'aqüífer sobreexplotat i en mal estat qualitatiu. Així mateix, es recorda que s'haurà de complir amb l'estipulat a l'article 114 «Normes per a l'atorgament d'autoritzacions» del vigent PHIB.

S'haurà d'aclarir si el projecte es troba actualment vigent, atès que d'acord amb l'article 9.1 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, «no se realizará la evaluación de impacto ambiental regulada en el título II de los proyectos incluidos en el artículo 7 de esta ley que se encuentren parcial o totalmente ejecutados sin haberse sometido previamente al procedimiento de evaluación de impacto ambiental.» Sense perjudici del que s'estableix a l'apartat 2 del punt novè de la Instrucció del conseller de Medi Ambient i Territori per a establir criteris d'actuació i tramitació en relació amb els procediments d'avaluació ambiental de plans, programes i projectes (BOIB núm. 56, de 28/04/2022).

A més, tal com es preveu a l'article 37 de la Llei 21/2013, simultàniament al tràmit d'informació pública, l'òrgan substantiu consultarà a les administracions públiques afectades i a les persones interessades. Es considera que s'han de realitzar, com a mínim, les consultes següents:

1. Ajuntament de Santanyí.

2. Servei de Salut Ambiental de la Direcció General de Salut Pública.

3. Servei de Reforma i Desenvolupament Agrari de la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural.

4. Entitats ecologistes.

Segon. Es publicarà el present informe d'impacte ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.

Tercer. L'informe d'impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si escau, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.5 de la Llei 21/2013.

Quart. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

 

(Signat electrònicament: 13 d'agost de 2025)

La directora general d'Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental Maria Paz Andrade Barberá