Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT

Núm. 593996
Resolució de la directora general d’Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental per la qual es formula l'informe d'impacte ambiental referent al projecte d’una captació d’aigües subterrànies (sondeig), per a ús domèstic, a la parcel·la 63, del polígon 1 del TM de Campos, finca Ses Sitjoles (Exp.108a/2024)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 12 de març de 2025, i d'acord amb l'apartat 1 de l'article únic del Decret 5/2024, de 29 de maig, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

RESOLC FORMULAR

L'informe d'impacte ambiental referent al projecte de labors subterrànies de captació d'aigües, ús domèstic, ubicat al polígon 1, parcel·la 63 del t.m. de Campos.

1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

Segons s'estableix a l'article 7.2.a) de la Llei 21/2013 són objecte d'una avaluació de l'impacte ambiental simplificada els projectes compresos a l'annex II d'aquesta llei.

Tenint en compte el RD 445/2023, de 13 de juny de 2023, que modifica els annexos I, II i III de la Llei 21/2013, l'activitat projectada s'inclou a l'Annex 2, Grup 3 (perforacions, dragats i altres instal·lacions mineres i industrials) lletra a):

3º Perforacions per a l'abastiment d'aigua.

Per tant, aquest projecte ha de seguir la tramitació ambiental com a Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada establerta al capítol II secció 2ª de la Llei 21/2013; també s'ha de complir el Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'Avaluació Ambiental de les Illes Balears.

2. Ubicació i descripció del projecte

El sondeig s'ubicarà en el polígon 1 parcel·la 63, al T.M. de Campos, amb les següents característiques:

  • Cabal màxim instantani: 1,0 l/s
  • Volum màxim anual: 2.000 m3/any
  • Ús: domèstic.
  • Profunditat del sondeig: 71 m

El sondeig es realitzarà pel mètode de rotopercussió; es cimentaran les parets dels primers 40 m del sondeig i l'entorn immediat es pavimentarà amb una llosa de formigó de 50 cm. Finalitzada l'obra, mentre no s'instal·li la bomba elèctrica d'elevació, el sondeig es cobrirà amb una tapa metàl·lica per impedir l'accés al mateix.

Si no es troba aigua o aquesta estigués salinitzada, així com a la fase d'abandonament, es procedirà a segellar el sondeig amb la finalitat que quedi en condicions de seguretat per a les persones i els animals, a més d'evitar la contaminació imprevista de l'aqüífer ocasionada per abocaments o caigudes d'elements contaminants.

A la fase d'abandonament, una vegada segellat el sondeig s'estendrà una capa de terra i pedres, quedant restituïda la situació prèvia a l'execució de l'obra.

3. Alternatives

Es contempla l'alternativa 0 (és a dir no fer el sondeig), això suposarà que únicament es podrà disposar d'aigua mitjançant camions-cisterna o de recollida de pluja.

El transport amb camions cisterna donaria lloc a un moviment periòdic de camions, la qual cosa incrementaria les emissions de gasos amb efecte hivernacle.

En el cas d'edificacions, el volum d'aigua recollit depèn de la superfície de coberta i la pluviositat. Una edificació de 200 m2 de teulada amb una pluviositat de 500 mm any, recull un volum màxim de 100 m3 /any. Aquest volum és insuficient per a un habitatge de 4 persones, que consumeixen 250 l/dia o pel manteniment dels cultius.

Alternativa 1: Fer el sondeig en una altra ubicació: el punt de perforació es tria tenint en compte els aspectes següents:

  • Possibilitat de trobar aigua.
  • Menor eliminació de la vegetació.
  • Menor molèstia a la fauna.
  • Millor accés i ubicació de les màquines necessàries per a la perforació.

Alternativa 2: Fer el sondeig mitjançant un altre mètode de perforació. Es tria el mètode de rotopercusió, ja que no existeix cap empresa perforadora a les Illes Balears que disposi d'un altre sistema de perforació.

Alternativa 3: Fer el sondeig projectat, aquesta és l'alternativa seleccionada i la més factible.

4. Avaluació dels efectes previsibles i mesures correctores proposades

Els principals impactes ambientals considerats es produiran a la fase d'execució del projecte:

Aire: durant la fase d'execució del projecte es produirà renou i vibracions per la utilització de la maquinària; per a reduir les molèsties a la població les tasques es realitzaran durant horari diürn.

També es produiran emissions de gasos d'efecte hivernacle, essent els mínims possibles, ja que la maquinària comptarà amb les revisions i manteniments periòdics.

No hi haurà emissió de pols, ja que s'utilitzen equips de perforació amb circulació directa de fluids que funcionen amb aigua i un escumant ecològic.

Vegetació: la zona afectada té una escassa superfície, per la qual cosa no es preveu afecció a elements naturals.

Patrimoni: a la finca no hi consten elements patrimonials protegits ni catalogats.

Paisatge: es produirà impacte paisatgístic els dies que duri la perforació, entre 2 i 5 dies; a més, la torre de perforació només estarà aixecada quan es realitzin les tasques de perforació.

Durant la fase de funcionament l'impacte més important serà sobre la massa d'aigua subterrània afectada 1821- M1- Marina de Llucmajor. S'ha constatat que, d'acord amb el Pla Hidrològic vigent, la massa d'aigua afectada pel projecte es troba en un estat quantitatiu bo, amb un percentatge d'explotació del 68,94%, sense tendència, però en risc per clorurs. Pel que fa a l'estat qualitatiu, el valor de referència natural presenta una contingut en clorurs de 150 mg, 5 mg de nitrats i 50 mg de sulfats.

5. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades.

D'acord amb l'article 46 de la Llei 21/2013, s'han consultat les administracions afectades. A continuació s'exposen les conclusions dels informes rebuts a la data d'emissió del present informe:

a) Servei de Reforma i Desenvolupament Agrari, de la DG d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural (VALIB 306453):

«En relació a l'expedient abans citat i vista la documentació presentada, la parcel·la no forma part de cap base territorial de cap explotació inscrita en el Registre Interinsular agrari.

Tampoc s'observa cap activitat agrària rellevant.

Per tant aquesta Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural, mitjançant el Servei de Reforma i Desenvolupament Agrari, informa desfavorablement l'objecte del projecte, des del punt de vista agrari.»

b) Direcció Insular de Territori i Paisatge, del Departament de Territori, Mobilitat i Infraestructures del Consell de Mallorca (GOIBS35848/2024):

«Atès el contingut del cos de l'informe, des del punt de vista de la ordenació del territori i del paisatge, es considera que el projecte d'una captació d'aigües subterrànies en el terme municipal de Campos, no tindrà efectes significatius sobre el medi ambient en tant que serveixi a usos legalment implantats a la parcel·la.

Aquest informe s'emet en relació a les competències del Consell de Mallorca en matèria d'ordenació del territori i paisatge, sense perjudici de les consideracions que es puguin formular des d'altres àrees de l'administració dins l'abast de les competències que tinguin atribuïdes, i no pressuposa cap pronunciament sobre l'adequació a la legalitat dels usos i de les construccions de la parcel·la del assumpte.»

c) Servei de Canvi Climàtic de la DG d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic, de la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia (VALIB 306327):

«Informe de perspectiva climàtica en relació al projecte d'una captació d'aigües subterrànies al polígon 1 parcel·la 63 del TM de Campos: conclou que, en relació a la perspectiva climàtica en la tramitació ambiental, no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius, per la qual cosa s'emet informe favorable.»

d) Servei de Salut Ambiental de la DG de Salut Pública (VALIB306262):

«S'informa favorablement condicionat a l'ús de la captació establert al projecte (ús domèstic ).

Aquesta captació no podrà utilitzar-se per abastiment d'aigua de consum si no disposa de l'informe sanitari corresponent.

Es recomana al titular de la captació que analitzi l'aigua abans de consumir-la i que, en cas que la qualitat no sigui l'establerta al Real Decret 3/2023, de 10 de gener, pel qual s'estableixen els criteris tècnic-sanitaris de la qualitat de l'aigua de consum, el seu control i subministrament, prengui mesures per tal de complir els valors paramètrics establerts a aquesta norma.

Aquest informe és únicament vàlid a efectes de salut ambiental i no eximeix de l'obligat compliment de tota la resta de la normativa que sigui aplicable al projecte.»

e) Servei de Protecció d'Espècies de la Direcció General de Medi Natural i Gestió Forestal (VALIB 3145452) informa favorablement sobre el projecte de captació d'aigües subterrànies a la parcel·la 63 del polígon 1, TM de Campos, amb la següent condició:

  • Cal realitzar una revisió a l'inici de les obres per tal de comprovar que no hi ha exemplars de tortugues terrestres que puguin trobar-se ocultes i evitar esclafaments per la maquinària. En cas de trobar un exemplar s'alliberarà a una zona propera segura.

6. Anàlisis dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013

S'han analitzat els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes sobre el medi ambient, en concret:

a) Característiques del projecte: perforació i sondeig d'aigua per a ús domèstic. La zona del sondeig ocuparà una superfície d'uns 60 m2 durant la fase de construcció i 0'25 m2 durant la fase de funcionament.

b) Ubicació del projecte: La zona on s'ubica el sondeig està catalogada com a sòl rústic general i no es troba dins Espais Naturals Protegits ni tampoc dins Xarxa Natura 2000; la ubicació del projecte tampoc està afectada per cap zona potencialment inundable, ni per cap tipus d'Área de Prevenció de Riscos (APR).

c) Característiques del potencial impacte: es considera que els efectes sobre el medi ambient a la fase d'execució seran mínims, tenint en compte la curta duració del període d'obres (de 2 a 5 dies).

Respecte de la fase de funcionament cal indicar que el consum anual per a ús domestic serà de 1.385 m3/any en una massa en un estat quantitatiu bo, amb un percentatge d'explotació del 68,94%, sense tendència, però en risc per clorurs. Pel que fa a l'estat qualitatiu, el valor de referència natural presenta una contingut en clorurs de 150 mg, 5 mg de nitrats i 50 mg de sulfats.

El Servei d'Aigües Subterrànies de la DG de Recursos Hídrics considera que el projecte no afectarà apreciablement l'estat de la massa subterrània on es troba ubicat, ni té repercussions ambientals apreciables.

Per altra banda, el Servei de Reforma i Desenvolupament Agrari ha emès informe desfavorable, atès que la parcel·la no forma part de cap base territorial de cap explotació inscrita en el Registre Interinsular agrari. No obstant això, el sondeig es sol·licita per a ús domèstic.

 

Conclusions de l'informe d'impacte ambiental

Primer. No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el projecte d'una captació d'aigües subterrànies (sondeig) per a l'ús domèstic sol·licitat, a la parcel·la 63, del polígon 1 en el TM de Campos, promogut pel senyor Tobías Neumann, atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les mesures preventives, correctores i/o reductores proposades en el document ambiental, signat electrònicament pel senyor/a Nicolàs Dameto Truyols (enginyer de mines) en data 27 de maig de 2024 amb els següents condicionants:

1. D'acord amb l'informe del Servei de Protecció d'Espècies de la Direcció General de Medi Natural i Gestió Forestal:

«Cal realitzar una revisió a l'inici de les obres per tal de comprovar que no hi ha exemplars de tortugues terrestres que puguin trobar-se ocultes i evitar esclafaments per la maquinària. En cas de trobar un exemplar s'alliberarà a una zona propera segura».

2. El director facultatiu farà el seguiment ambiental previst en el document ambiental per a les fases d'execució, funcionament i clausura amb la finalitat de disminuir l'impacte ambiental ocasionat pel projecte.

Es recomana que:

  • Pel que fa a la penetració de les energies renovables al projecte, sempre que sigui viables, en cas de que el sondeig sigui positiu i es vulgui procedir a la instal·lació de la bomba d'extracció, atès que el document ambiental indica que aquesta serà elèctrica, s'hauria d'incloure la instal·lació d'un sistema de producció d'energia renovable, per exemple mitjançant plaques fotovoltaiques o panells solars, que permetin reduir al màxim el consum energètic.
  • En cas que el sondeig sigui positiu i es vulgui procedir a l'extracció d'aigua, amb l'objectiu d'afavorir-ne un ús responsable i atès que la finalitat de la nova captació és l'ús domèstic, s'hauran d'instal·lar a l'habitatge els sistemes de recollida de l'aigua de pluja adients per tal de facilitar la seva recollida i emmagatzematge per a la seva posterior utilització. Així mateix, s'haurà de preveure la instal·lació de sistemes que garanteixin i permetin l'estalvi d'aigua (aixetes amb temporitzadors, sensors de presència, etc.).
  • En cas d'instal·lació de jardins ornamentals, el promotor del projecte haurà d'incorporar els sistemes de reg eficients necessaris per a reduir el consum d'aigua, revisant periòdicament les conduccions per tal de detectar qualsevol pèrdua d'aigua, sent sempre recomanable l'elecció d'espècies de baix requeriment hídric.

Es recorda que:

  • El titular de la captació haurà de complir el recollit a l'apartat d'atorgament d'autoritzacions descrit a l'article 114 «Normes per l'atorgament d'autoritzacions» del PHIB.
  • S'haurà d'aplicar el procediment recollit a l'annex 8 de «Condicions tècniques per a l'execució, equipament i clausura de sondejos i pous» del PHIB.
  • Tal i com recorda el Servei de Salut Ambiental la captació no podrà utilitzar-se per abastiment d'aigua de consum si no disposa de l'informe sanitari favorable corresponent. El titular de la captació ha d'analitzar la qualitat de l'aigua abans de consumir-la i que, en cas que la qualitat no sigui l'establerta al Reial Decret 3/2023, de 10 gener, pel qual s'estableixen els criteris tècnic- sanitaris de la qualitat de l'aigua de consum, ha de prendre mesures per tal de complir els valors paramètrics establerts a aquesta norma.

Segon. Es publicarà el present informe d'impacte ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.

Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'inici de l'execució del projecte en el termini màxim de sis anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 21 bis del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears.

Quart. L'informe d'impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.6 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

 

(Signat electrònicament: 14 d'agost de 2025)

La directora general d'Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental Maria Paz Andrade Barberá