Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT
Núm. 593990
Resolució de la directora general d’Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental per la qual es formula l'informe ambiental estratègic de la delimitació i ordenació nou sistema general en sòl rústic destinat a deixalleria municipal a Son Carrió, TM Sant Llorenç des Cardassar. (Exp.230e/2024)
Versió PDF
Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 4 d'abril de 2025, i d'acord amb l'apartat 1 de l'article únic del Decret 5/2024, de 29 de maig, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears,
RESOLC FORMULAR
L'informe ambiental estratègic de la delimitació i ordenació nou sistema general en sòl rústic destinat a deixalleria municipal a Son Carrió, TM Sant Llorenç des Cardassar (230e/2024)
1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació
L'objecte d'aquest informe ambiental estratègic és determinar d'acord amb les consultes realitzades a les administracions i els criteris establerts a l'annex V de la Llei 21/2013 si la present delimitació i ordenació del territori per a la implantació d'un sistema general municipal, no té efectes significatius sobre el medi ambient, o bé, s'ha de sotmetre al procediment ordinari per tenir efectes significatius.
Segons l'apartat 3 de l'article 12 del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears aprovat pel Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost:
«3. Seran objecte d'avaluació ambiental estratègica simplificada:
a) Els plans i programes mencionats a les lletres a) i b) de l'apartat 1 d'aquest article, i les seves revisions, que estableixin l'ús, en l'àmbit municipal, de zones de reduïda extensió.
b) Els plans i programes, i les seves revisions, que estableixin un marc per l'autorització de projectes en el futur, però no compleixin els altres requisits que s'indiquen a les lletres a) i b) de l'apartat 1 d'aquest article. »
Igualment, la delimitació i ordenació del territori per a la implantació d'un sistema general municipal està inclosa en la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, a l'article 6, d'àmbit d'aplicació de l'avaluació ambiental estratègica, en el punt 2, objecte del procediment simplificat, subapartat b), que inclou plans i programes que estableixen un ús, a escala municipal, de zones d'extensió reduïda.
La tramitació a seguir és la que s'estableix a l'article 29 i següents de la Llei 21/2013.
2. Descripció i ubicació de la delimitació i ordenació nou sistema general
L'Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar pretén millorar la seva infraestructura i servei de recollida de residus, d'acord amb el Decret Llei 9/2020, de 25 de maig, de mesures urgents de protecció del territori de les Illes Balears, el qual a la seva disposició final segona modifica l'article 6 del Decret Llei 8/2020, de 13 de maig, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19.
Aquesta modificació de l'article 6 incorpora un procediment urbanístic extraordinari per a l'ordenació de sistemes generals d'infraestructures i equipaments, enfocats de manera principal a la implantació d'activitats de recollida municipal de residus, punts verds o deixalleries.
Amb aquest procediment urbanístic extraordinari es pretén la delimitació i ordenació d'un nou sistema general en sòl rústic d'infraestructures. D'acord amb la fitxa presentada al document ambiental estratègic sobre el Sistema General d'Infraestructures (SG-INF):
Actualment, el municipi de Sant Llorenç des Cardassar disposa d'una deixalleria que ocupa aproximadament uns 1.300 m2 i se situa a la zona interior del municipi dins la parcel·la 101 del polígon 7, davant del cementiri municipal, al nord-est del nucli urbà de Sant Llorenç. Pel que fa a la zona costanera, hi ha projectada una deixalleria a l'oest del nucli urbà de Sa Coma, actualment en tramitació. Aquesta instal·lació donarà servei als nuclis costaners del municipi (S'Illot, Sa Coma, Son Moro i Son Moro Bonavista), amb una població de 4.024 persones. Per a millorar el servei als ciutadans, fer front a l'augment poblacional durant la temporada turística i complir amb les regulacions, es proposa ampliar el sistema municipal de deixalleries mitjançant la incorporació d'una xarxa de 3 deixalleries que inclogui la deixalleria de Son Carrió.
Cal destacar que la parcel·la seleccionada s'ubica sobre la massa d'aigua subterrània 1817M3 Sant Llorenç. La massa es troba en estat en risc. La massa està en mal estat quantitatiu i en mal estat químic per clorurs. Alhora es considera una massa amb baixa vulnerabilitat de contaminació.
La nova ordenació no afecta cap espai de rellevància ambiental i no hi ha presència de cap hàbitat d'interès comunitari.
3. Avaluació dels efectes previsibles
Pel que fa a les alternatives d'ubicació del nou sistema d'infraestructures generals municipals, al document ambiental presenten tres alternatives diferents:
Alternativa 1 (A.1): Es presenta la primera alternativa d'ubicació al polígon 2 parcel·la 217 del T.M. de Sant Llorenç des Cardassar, amb una superfície total de 10.741 metres quadrats, aquesta se situa vora un dels accessos principals del poble tocant amb la carretera de la Torre Nova mitjançant el carrer del Pont den Fava. El primer tram de carrer es troba asfaltat però el darrer tram no. La topografia del terreny és suau i anivellada.
La parcel·la no presenta cap tipus d'afecció de caràcter ambiental, no trobant-se en ella cap tipus d'habitat d'interès comunitari, APR, zona de riscos sigui d'inundació, incendi o esllavissament. Cal destacar que una petita part de la parcel·la se situa en zona de policia de torrent. Actualment, no s'hi du a terme cap activitat a la parcel·la i es troba completament nua de vegetació superficial. La parcel·la és de propietat municipal.
Alternativa 2 (A.2): L'alternativa 2, situada al polígon 2, parcel·la 173, del terme municipal de Sant Llorenç des Cardassar, té una extensió total de 9.492 metres quadrats. Aquesta parcel·la ocupa una posició privilegiada, ja que es troba a la vora d'un dels accessos principals del poble, adjacent a la carretera de la Torre Nova.
La parcel·la presenta topografia amb condicions irregulars a causa de la proximitat al Torrent de ses Planes. Quant a àrees d'interès natural o habitats comunitaris, dins la parcel·la no s'hi troben cap àrea d'aquest tipus, no presentant afeccions al medi. La parcel·la es troba inclosa dins zona inundable i, per tant, es troba dins APR d'inundacions. Actualment, la parcel·la s'utilitza com a zona d'aparcament. La parcel·la és de propietat municipal.
Alternativa 3 (A.3): L'alternativa 3, situada al polígon 2, parcel·la 245, del terme municipal de Sant Llorenç des Cardassar, té una extensió total de 4.524 metres quadrats. La parcel·la se situa a l'extrem sud-oest del poble dins sòl rústic tocant amb el nucli urbà de Son Carrió. La parcel·la presenta una bona accessibilitat pel fet que hi ha vial asfaltat que hi condueix. Encara que la parcel·la presenta unes dimensions menors que les altres dues alternatives, té unes dimensions significatives per incloure els equipaments necessaris per a una localitat de reduïdes dimensions. Aquesta parcel·la és la que es troba més pròxima al nucli urbà de Son Carrió. La topografia del terreny és regular i plana i amb poc pendent.
No s'hi troben afeccions ambientals ja siguin àrees d'interès comunitari com puguin ser espais protegits o hàbitats d'interès. Addicionalment, no hi ha presència de APR sigui d'inundació, incendis o erosió i, per tant, la parcel·la es troba lliure d'afeccions ambientals significatives. Actualment, la parcel·la presenta vegetació superficial de poca entitat amb signes de ser una parcel·la on es llaura la terra de manera periòdica. Se'n desconeix l'ús específic actual. La parcel·la és de titularitat privada.
Al document ambiental justifiquen l'elecció de l'alternativa 1 després de fer una anàlisi multicriteri tenint en compte l'accessibilitat rodada, l'accessibilitat per a vianants, la proximitat amb la zona urbana, la classificació urbana del sòl, la topografia, el cost d'adquisició, les afeccions ambientals i les afeccions al patrimoni.
L'argument principal per la no selecció de l'alternativa 2 és que es troba en APR d'inundacions i l'argument principal per la no selecció de l'alternativa 3 és que és de titularitat privada i suposaria un cost econòmic important per l'Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar.
Aquests arguments es consideren adequats i la parcel·la seleccionada s'ajusta a les necessitats actuals de l'Ajuntament de disposar d'un espai addicional de recepció, emmagatzematge selectiu i pre-classificació de residus entre altres infraestructures públiques.
Cal destacar que, es considera més adequada la selecció de l'alternativa 1 enfront de l'alternativa 3 per la menor afecció a veïns davant possibles olors o sorolls puntuals que pugui causar la futura deixalleria ja que la densitat d'habitatges pròxims a la parcel·la és inferior a l'A.1 que a l'A.3.
Al document ambiental estratègic, s'identifiquen i valoren els impactes directes i indirectes que produirà el canvi d'ús del sòl i la futura construcció i explotació de la deixalleria o d'altres infraestructures municipals. Els principals efectes adversos sobre el medi ambient seran sobre:
En tot cas, es preveu que les mesures d'integració paisatgística, ambientals i d'eficiència energètica contingudes a la fitxa urbanística minimitzin els efectes adversos sobre el medi ambient, derivats del nou sistema general.
Al DAE s'identifiquen i valoren altres impactes directes o indirectes que es consideren no significatius, com l'impacte a la flora, fauna, biodiversitat, geodiversitat, subsòl, medi marí, clima, canvi climàtic, paisatge, béns materials i patrimoni cultural. La majoria d'ells basant-se en l'estat actual d'antropització i falta de vegetació de la parcel·la seleccionada.
Per altra banda, el canvi d'ús del sòl permetrà dotar a la parcel·la d'uns usos anteriorment no disponibles com infraestructures vàries que podran millorar el nucli poblacional de Son Carrió i el seu entorn proper. Per tant, en aquest sentit es considera com un impacte positiu.
Pel que fa a la salut humana, el canvi d'ús podrà tenir un efecte indirecte positiu, per exemple, en el cas que s'hi construeixi un centre de salut, una deixalleria o altres infraestructures assistencials, la salut humana es veuria beneficiada a causa de les millores de les condicions sanitàries, assistencials i de salubritat de l'entorn.
També es considera que el canvi d'ús serà beneficiós per la població, ja que els habitants podran gaudir de noves infraestructures municipals com pot ser una deixalleria que milloraran les condicions de salubritat de l'entorn així com facilitaran el possible reciclatge dels residus. Per tant, es considera que el nou planejament i la futura deixalleria tindrà un impacte positiu i directe sobre la població.
4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades
D'acord amb l'article 30 de la Llei 21/2013, s'han consultat diverses administracions públiques afectades i persones interessades, i a la data d'emissió del present informe a l'expedient, hi consten els següents informes:
- Informe del Servei de Protecció d'Espècies de data 22 de gener de 2025, on es conclou que:
Per tot això, inform favorablement sobre la delimitació i ordenació de nou sistema general en sol rústic destinat a deixalleria municipal per a Son Carrió T.M. Sant Llorenç des Cardassar.
- Informe del Servei de Residus del Consell Insular de Mallorca de data 24 de gener de 2025, on es conclou que:
Atesa la sol·licitud d'informe per donar compliment a l'article 30.2 de la Llei 21/2013 de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.
Atès que la documentació urbanística i ambiental no contradiu cap de les disposicions del PDSRNPMA.
La tècnica que subscriu no té cap aportació a fer a l'Estudi Ambiental Estratègic
Simplificat de Delimitació i ordenació del territori per a la implantació d'un sistema general municipal.
- Informe del Servei d'Explotació i Conservació del Consell de Mallorca de data 5 de febrer de 2025, on es conclou que:
D'acord amb l'article 31.2 de la Llei 5/1990 de Carreteres de la CAIB, serà preceptiu l'informe de l'organisme titular de la carretera per a la posada en marxa de qualsevol activitat nova o modificació de l'existent que sorgeixi a l'entorn de la carretera i que la pugui afectar directament o indirecta a les zones limitades per unes línies longitudinals paral·leles a les arestes exteriors de l'explanació i a una distància de cent (100) metres en carreteres de quatre (4) o més carrils o cinquanta (50) metres en carreteres de dos (2) carrils de les xarxes primària i secundària.
La parcel·la a la qual correspon aquesta actuació es troba a més de 50 m de la carretera. Per tant, l'actuació no s'ha d'informar.
- Informe del Servei de Canvi Climàtic de data 25 de febrer de 2025, on es conclou que:
Per tot això, i en relació a la perspectiva climàtica, no es preveu que el projecte pugui causar efectes ambientals significatius, sempre que es compleixin els següents condicionants, que s'han d'incloure al projecte constructiu:
1. Incloure la generació d'energies renovables per als consums generats durant la fase de funcionament i valorar la inclusió d'un parc fotovoltaic per a la producció d'energia renovable.
2. Cal preveure la recollida d'aigües pluvials, amb un tractament adequat i utilització per a usos permesos com el reg.
Es recorda que s'ha d'aplicar l'article 68 sobre la contractació pública i 71 de la Llei 20/2019 sobre obres públiques, incloent el càlcul de la petjada de carboni en el procediment de contractació.
- Informe de la Direcció General d'Emergències i Interior de data 25 de febrer de 2025, on es conclou que:
Una vegada examinada la documentació sobre la Delimitació i ordenació d'un nou sistema general en sòl rústic destinat a deixalleria municipal a Son Carrió, al Terme Municipal de Sant Llorenç des Cardassar, s'informa favorablement l'expedient atès que no incrementa el risc i no te afectació de cap dels riscos considerats a la planificació especial de protecció civil.
- Informe del Servei d'Estudis i Planificació de data 3 de març de 2025, on es conclou que:
Per tot l'anterior, inform favorablement la delimitació d'un nou Sistema General d'Infraestructures (SG-INF) per tal de poder instal·lar la deixalleria de Son Carrió amb els següents condicionants:
1. El futur projecte de la deixalleria haurà d'esser objecte d'informe per perímetre de restriccions moderades de pous de proveïment.
2. El futur projecte de la deixalleria haurà de preveure com es durà a terme el subministrament d'aigua potable, la recollida d'aigües residuals i un apantallament amb espècies vegetals autòctones i de baix requeriment hídric.
- Informe del Servei de Patrimoni Històric del Consell de Mallorca de data 5 de març de 2025, on es conclou que:
Consultada la documentació, i sense perjudici del que dictin les normes urbanístiques i altres organismes competents, no s'ha detectat cap element arqueològic ni etnològic que es pugui veure afectat pel projecte de referència. Qualsevol modificació del projecte que pugui afectar el subsòl o els elements etnològics haurà de ser comunicada a la DIPH. En cas de localitzar restes arqueològiques durant l'execució de les obres, s'haurà de posar en coneixement de les administracions competents en el termini de 48 hores (art. 50.5 i art. 60.1 LPHIB).
5. Anàlisi dels criteris de l'annex V de la Llei 21/2013
Una vegada analitzats els criteris de l'annex V de la Llei 21/2013, no es preveu que la delimitació i ordenació d'un nou sistema general en sòl rústic destinat a deixalleria municipal a Son Carrió tengui efectes significatius sobre el medi ambient, atès que es tracta d'una zona antropitzada sense vegetació ni fauna de rellevància ambiental present, sempre que es compleixin les mesures d'integració paisatgística, ambientals i d'eficiència energètica de la fitxa urbanística del nou sistema general. En tot cas, el futur projecte de deixalleria haurà d'incorporar mesures per a la protecció del sòl per tal d'evitar vessaments o la infiltració de lixiviats.
6. Conclusions de l'informe ambiental estratègic
Primer. No subjectar a avaluació ambiental estratègica ordinària la Delimitació i ordenació d'un nou sistema general en sòl rústic destinat a deixalleria municipal a Son Carrió (TM de Sant Llorenç des Cardassar), atès que es preveu que no tendrà efectes significatius sobre el medi ambient, supeditat al compliment de les mesures ambientals previstes al document ambiental estratègic, signat per Antoni Estelrich Sempere, Enginyer ambiental, de la consultora Técnicos Consultores, amb data 15 de juliol de 2024. No obstant això, el futur projecte de deixalleria haurà d'incorporar els següents condicionants:
1. D'acord amb l'informe del Servei de Canvi Climàtic de data 25 de febrer, el futur projecte de deixalleria:
2. D'acord amb l'informe del Servei d'Estudis i Planificació de la Direcció General de Recursos Hídrics de data 3 de març de 2025, el futur projecte de la deixalleria:
3. El disseny de la nova instal·lació haurà de preveure que el seu sòl estigui totalment impermeabilitzat i amb un sistema de recollida de lixiviats que permeti assegurar que en cap cas les aigües pluvials puguin arrossegar part dels lixiviats fora de l'àmbit, així com complir la resta de requisits especificats tant a la Guia tècnica per a la implantació i gestió de deixalleries del Servei de Residus i Sòls Contaminats, i al Pla Director Sectorial de Residus no Perillosos de l'illa de Mallorca (PDSRNPMA).
4. Els projectes constructius que es duguin a terme al nou sistema general d'infraestructures hauran d'explicar amb detall la connexió de la nova infraestructura amb la xarxa de clavegueram municipal, xarxa de pluvials municipal i xarxa de distribució elèctrica municipal.
Així mateix, es recorda que:
- El futur projecte de deixalleria haurà de ser sotmès al tràmit d'avaluació d'impacte ambiental simplificada.
- Respecte al futur projecte de deixalleria, el titular de la instal·lació ha de comunicar a la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic la seva inscripció com activitat potencialment contaminadora de l'atmosfera (APCA) del grup C, o l'autorització administrativa com APCA del grup B, segons l'epígraf que li sigui d'aplicació. El titular haurà d'incloure una memòria sobre contaminació atmosfèrica on identifiquin tots els focus d'emissions, així com les mesures correctores i preventives a aplicar per minimitzar les emissions a l'atmosfera. S'ha d'utilitzar la maquinària energèticament més eficient i amb emissions específiques de contaminants mínimes.
- En cas de localitzar restes arqueològiques durant l'execució de les obres, s'haurà de posar en coneixement de les administracions competents en el termini de 48 hores (art. 50.5 i art. 60.1 LPHIB).
Segon. Es publicarà el present informe ambiental, al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 31.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.
Tercer. L'informe ambiental estratègic perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del pla en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 17.8 del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears.
Quart. L'informe ambiental estratègic no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l'acte, si és el cas, d'autorització del pla, d'acord amb el que disposa l'article 31.5 de la Llei 21/2013.
Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'obtenció de l'autorització.
(Signat electrònicament: 14 d'agost de 2025)
La directora general d'Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental Maria Paz Andrade Barberá