Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT D'ALCÚDIA

CONSORCI CIUTAT ROMANA DE POL·LÈNTIA

Núm. 588107
Modificació dels estatuts del Consorci Ciutat Romana de Pol·lèntia

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La Junta Rectora del Consorci de la Ciudad Romana de Pol·lèntia en sessió celebrada dia 22/07/2025 va aprovar la modificació dels seus Estatuts, que a continuació es transcriu, per a general coneixement i als efectes oportuns. Se podrà consultar un text consolidat dels Estatuts, a efectes informatius, en la seu electrònica del Consorci:

MODIFICACIÓ DELS ESTATUTS DEL CONSORCI CIUTAT ROMANA DE POL·LÈNTIA

El 30 de novembre de 2000 es va signar el Conveni Marc de la Col·laboració entre l'Ajuntament d'Alcúdia, el Consell Insular de Mallorca, el Govern de les Illes Balears i el Ministeri de Cultura i Esport per a la constitució del Consorci de la Ciutat Romana de Pol·lèntia, el qual incloïa els Estatuts, com a annex, els quals foren publicats en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, de 3 febrer de 2001.

L'entrada en vigor de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic – LRJSP-, introdueix una nova regulació dels consorcis en el marc del Sector Públic. En la seva disposició transitòria segona establia normes d'aplicació directa, mentre que la disposició addicional quarta establia un termini d' adaptació que finalitzava l'1 d'octubre de 2024.

Hores d'ara aquesta adaptació legal no s'ha dut a terme, però el Consorci hi ha anat avançant, i, de fet l'Ajuntament ha exercit les seves potestats com a administració d'adscripció del Consorci, i així el Ple de l'Ajuntament n'ha aprovat tant el pressupost com la liquidació. Això, no obstant, es fa necessari regularitzar aquesta situació.

El passat 17 de desembre de 2024 es va dur a terme una Junta Rectora on es va presentar la Proposta de Modificació dels Estatuts, que es va aprovar per unanimitat del assistents. Al punt segon de la proposta s'indicava que: “Segon. – D'acord amb l'article 25 dels Estatuts, el present acord de modificació dels Estatus requerirà de la ratificació per part dels membres, fundadors o adherits, per a la seva eficàcia.”

El Consorci ha rebut la ratificació de tres del quatre membres que el formen; el Govern Balear, el Consell de Mallorca i l'Ajuntament d'Alcúdia.

En virtut d'això, el Ministeri de Cultura va fer arribar al Consorci en data de 10 d' abril de 2025, un document os es recullen un seguit de consideracions. Posteriorment, a fi d'incorporar-ne el contingut, el passat dia 4 de juny es va dur a terme una reunió protagonitzada per els quatre tècnics representants de les institucions del Consorci per tal d'exposar i acordar diversos aspectes

tècnics. Acte seguit, en data de 10 de juny, el Govern va fer arribar les seves aportacions, i finalment, el 19 de juny el Ministeri traslladà les respectives valoracions sobre la qüestió. A fi d'incorporar-ne la majoria, i evitant una modificació substancial del text de l'aprovació que es va aprovar a la Junta Rectora de dia 17 de desembre de 2024, s'ha redactat la nova proposta.

La Junta, d'acord amb l'article 11.2 dels Estatuts del Consorci, es l'òrgan competent per modificar els Estatus, i adopta els següent ACORD:

Modificar els Estatuts del Consorci de la Ciutat Romana de Pol·lèntia en els següents termes:

1.- Es dona nova redacció a l'article 1, amb el següent contingut:

“ARTICLE 1.

1. El Consorci, amb el nom de “Consorci de la Ciutat Romana de Pol·lèntia”, té caràcter voluntari i se regirà pels presents Estatuts, als quals subjectarà la seva activitat .

2. Serà d'aplicació al Consorci allò disposat per la Llei 40/2015, d'1 d' octubre, de Règim jurídic del Sector Públic, en els termes de l'art. 119, i, amb caràcter supletori, les normes establertes a la Llei 3/2003, de 26 de març, de Règim Jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears així com en la normativa de règim local, estatal i autonòmica que resulti d'aplicació.”

2.- Es dona nova redacció a l'article 2, amb el següent contingut:

“ARTICLE 2.

El Consorci té com a finalitat la d'ampliar, mantenir, conservar, restaurar, protegir i difondre les restes arqueològiques de l'antiga Ciutat Romana de Pollentia situada al municipi d'Alcúdia podent desenvolupar tantes activitats com contribueixin al foment de la cultura i del coneixement del nostre passat així com participar i col·laborar en les activitats del Museu Monogràfic de Pollentia.”

3.- Es dona nova redacció a l'article 3 amb el següent contingut: “ARTICLE 3.

1. El Consorci té plena capacitat jurídica, podent adquirir, permutar, gravar i alienar tota classe de bens i drets, així com contreure obligacions i exercitar tot tipus d´accions, civils, administratives, laborals i de qualsevol classe, davant la jurisdicció corresponent.

2. El Consorci no té finalitat lucrativa.”

4.- Es dona nova redacció a l'Article 4 que queda amb el següent contingut:

“ARTICLE 4.

L'àmbit d'actuació del Consorci són les Illes Balears.”

5.- Es dona nova redacció a l'Article 5 que queda amb el següent contingut:

“ARTICLE 5.

La Seu del Consorci és al Casal de Can Domènec, al Carrer Dels Albellons, 7, de la Ciutat d'Alcúdia”

6.- Es dona nova redacció a l'article 6, que queda com segueix:

ARTICLE 6.

La duració del Consorci és indefinida fins que sigui dissolt d'acord amb la llei i els presents Estatuts.”

7.- Es dona nova redacció a l'article 7, amb el següent contingut:

ARTICLE 7.

1. El Consorci està constituït per l'Ajuntament d'Alcúdia, el Consell Insular de Mallorca, el Govern de les Illes Balears i el Ministeri de Cultura.

2. En compliment de l'article 124.b) de la llei 40/2015, les Administracions Públiques membres del Consorci, hauran de contribuir al pressupost general del mateix per a cobrir les despeses de funcionament i d'activitat ordinària, serà d' un mínim de 50.000.- € anuals cada una, sense perjudici que puguin superar- lo. No obstant, les aportacions resten condicionades a les disponibilitats pressupostàries de cada administració.

3. Les entitats consorciades comunicaran cada any al Consorci les quantitats que preveuen aportar abans de l'aprovació dels pressupostos anuals. El Consorci vetllarà de no emprendre activitats pressupostades sense prèviament haver assegurat els ingressos pertinents dels ens consorciats, d'acord amb l'article

124. b) de la Llei 40/2015.”

8.- S'afegeix un article 7 bis amb el següent contingut:

“ARTICLE 7 bis.-

El Consorci quedarà adscrit a l'Ajuntament d'Alcúdia d'acord amb el que disposa l'article 120, apartats 2 al 4 de la Llei 40/2015.”

9.- Es dona nova redacció a l'article 8, amb el següent contingut:

ARTICLE 8.

1. Podran incorporar-se al Consorci les Entitats Públiques o Privades que

col·laborin en el compliment dels seus objectius i tindran la condició de membres adherits.

2. Els drets i deures dels membres adherits seran els que es pactin als convenis que se subscriguin a aquest efecte.”

10.- Se modifiquen els apartats d) i f), de l'apartat 2 de l'article 11, el qual queda amb el següent contingut:

“ARTICLE 11.

1. La Junta Rectora tindrà caràcter directiu i executiu.

2. Seran funcions de la Junta Rectora:

 

a. Fixar les directrius i els criteris generals d'actuació del consorci.

b. Aprovar el reglament i normes de règim intern del Consorci i de tots els òrgans que l'integrin.

c. Aprovar el pla d'activitats, inversions i finançament anual.

d. Aprovar la proposta del pressupost anual i de la plantilla de personal.

e. Nomenar del Gerent.

f. Aprovar la forma de provisió dels llocs de treball.

g. Aprovar la forma de gestió dels serveis del Consorci.

h. Aprovar els plecs de condicions relatius a tot tipus de contractacions que realitzi el Consorci.

i. Retiment de comptes de l'entitat.

j. Aprovar les adquisicions, inversions o alineacions de béns per a obres o subministraments.

k. Aprovar les tarifes i preus que corresponguin per a la prestació dels seus serveis o activitats.

l. Aprovar la formalització d'operacions de crèdit.

m. Aprovar tots el projectes i actuacions que es duguin a terme a la Ciutat Romana de Pollentia.

n. L'admissió de nous membres i l'aprovació de l'acord d'adhesió corresponent.

o. Acceptar subvencions , aportacions, donacions, herències o llegats a favor del Consorci.

p. Acordar la celebració de convenis, concerts o contractes en tota classe de persones físiques o jurídiques, públiques o privades.

q. La modificació dels estatus.

r. La dissolució i liquidació del Consorci.

 

3. La Junta, per majoria absoluta, podrà delegar l'aprovació de projectes i actuacions concrets en la Presidència”

11.- Se dona nova redacció a l'article 12, amb el següent contingut:

“ARTICLE 12.

1. Per a la vàlida celebració de sessions de la Junta Rectora es requerirà l´assistència de la majoria dels seus membres .

2. Les sessions de la Junta Rectora es realitzaran de manera presencial o a distància. En les sessions que la Junta Rectora celebri a distància, els seus membres podran trobar-se a diferents llocs, sempre i quan s'asseguri per medis electrònics, considerant-se com a tals els telefònics i audiovisuals, la identitat dels membres o persones que els supleixin, el contingut de les seves manifestacions, el moment en que aquestes es produeixen, així com la interactivitat i intercomunicació entre ells en temps real.

3. Per a la vàlida adopció d´acords que a la mateixa corresponguin es requerirà la majoria de vots dels seus membres.

4. S'emetrà un únic vot per cada representant de la Junta Rectora.”

12.- Es modifiquen els punts 1 i 4 de l'article 13, que quedarà amb el següent redactat:

“ARTICLE 13.

1. La Comissió Tècnica està integrada pel President/a de la Junta Rectora i per dos representants tècnics de cada una de les Administracions membres del Consorci. El Gerent acudirà en qualitat d'oient.

2. Serà el president de la Comissió Tècnica el que ho sigui de la Junta Rectora.

3. Cada Institució podrà designar un suplent per a cada representant titular.

4. Serà secretari/a de la Comissió Tècnica el que ho sigui de la Junta Rectora o persona en qui delegui.”

13.- Es modifica el punt 2- b) de l'article 14, que quedarà amb el següent redactat:

“ARTICLE 14.

1. La Comissió Tècnica tindrà caràcter consultiu i d´assessorament.

2. Son funcions de la Comissió Tècnica:

a. Revisar els plans d'activitats, inversions i finançament del Consorci elaborats pel Gerent.

b. Informar, si es considera convenient, els projectes i actuacions que es duguin a terme a la ciutat romana de Pollentia.

c. Informar tots els plecs de condicions tècniques a tot tipus de contractacions que es duguin a terme a la ciutat romana de Pollentia.

14.- S'afegeix un apartat 1. bis a l'article 15, que quedarà amb el següent contingut:

“ARTICLE 15.

1. Per a la vàlida celebració de sessions de la Comissió Tècnica es requerirà l´assistència de la majoria dels seus membres.

1. bis. Les sessions de la Comissió Tècnica es realitzaran de manera presencial o a distància. En las sessions que la Comissió Tècnica celebri a distància, els seus membres podran trobar-se a diferents llocs, sempre i quan s'asseguri per medis electrònics, considerant-se com a tals els telefònics i audiovisuals, la identitat dels membres o persones que els supleixin, el contingut de les seves manifestacions, el moment en que aquestes es produeixen, així com la interactivitat i intercomunicació entre ells en temps real.

2. Per a la vàlida adopció d´acords que a la mateixa corresponguin es requerirà la majoria de vots dels seus membres.”

15.-Es modifica el punt 1.f), de l'Article 16 que queda amb la següent redacció.

“ARTICLE 16.

1. Són funcions del President les següents:

 

a. La Presidència de la Junta Rectora i de la Comissió Tècnica.

b. Fixar l'ordre del dia de les reunions d'ambdós òrgans col·legiats.

c. Convocar els esmentats òrgans, dirigint i aixecant les seves sessions.

d. Ostentar el vot de qualitat en cas d'empat.

e. La representació permanent del Consorci.

f. Aprovar els projectes i actuacions del Consorci de la ciutat romana de Pollentia en casos d'urgència motivada, o per delegació de la Junta Rectora, i autoritzar tractaments de caràcter extraordinari per a la restauració i conservació del recinte havent de retre comptes a propera reunió de la Junta Rectora.

g. Signar qualsevol dels actes, contractes i comerços que formalitzi el Consorciper al desenvolupament de les activitats.

h. Ordenar els pagaments.

i. L'exercici de les accions administratives judicials.

j)En general, les funcions que corresponguin al Consorci i no estiguinatribuïdes a altre òrgan del mateix.

2.-El President podrà delegar les seves funcions, en tot o en part, en el Gerent o en el Vicepresident. Són indelegables les atribucions de les lletres a),b),c) i d).”

16.- S'afegeix un article 16.bis, amb el següent contingut.

“ARTICLE. 16.bis.- De la secretaria. Corresponen a la Secretaria de la Junta:

a. Assistir a les sessions, amb veu i sense vot, exercint l'assessoria jurídica i la fe pública, aixecant acta de les sessions.

b. Custodiar la documentació del Consorci que se li encomani.”

17.- Es substitueix l'article 21, que passa a tenir el següent contingut:

“ARTICLE 21.

El règim jurídic dels òrgans col·legiats s'ajustarà a l'establert en el Capítol II, Secció 3ª i 4ªdel Títol Preliminar de la Llei 40/2015, d' 1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic, amb les excepcions contingudes en els presents Estatuts.”

18.- Es modifica l'apartat 1 de l'article 24 i s'elimina el punt 3, per tant, l'article passa a tenir el següent contingut:

“ARTICLE 24.

Pressupost, comptabilitat i règim comptable.

1. El règim pressupostari, el règim comptable i el control financer del Consorci estaran subjectes a l'Administració a la qual queda adscrit, l'Ajuntament d' Alcúdia, d'acord amb l'Article 7 dels presents Estatuts, sense perjudici d e l que preveu la Llei Orgànica 2/2012, de 27 d' abril.

2. El Consorci queda sotmès a control financer, que s´efectuarà mitjançant procediments d´auditoria, pels òrgans que la legislació vigent determini.”

19.- S'afegeix un Capítol V bis DEL PERSONAL, amb un article 24 bis:

“CAPÍTOL V bis. DEL PERSONAL

ARTICLE 24 bis. Del personal.

1. El personal al servei del Consorci podrà ser funcionari o laboral i procedirà exclusivament de les Administracions participants. El seu règim jurídic serà el de l'Administració Pública d'adscripció i les seves retribucions no podran superar les establertes per llocs de treball equivalents en aquella.

2. Quan no resulti possible disposar de personal procedent de les Administracions presents en el Consorci, sempre de forma excepcional i en atenció a la singularitat de las funcions a desenvolupar, el Ple de l'ajuntament d' Alcúdia, com a administració a la qual està adscrita el Consorci, podrà autoritzar la contractació directa del personal per part del Consorci per a l'exercici de dites funcions.”

20.- Es dona nova redacció al Capítol VI, amb el següent contingut:

“Capítol VI.- MODIFICACIÓ, DISSOLUCIÓ I LIQUIDACIÓ:

 

ARTICLE 25.

La modificació dels Estatuts requerirà la ratificació per part de les entitats que el constitueixen. En tot cas, caldrà complir amb els requisits prevists en la llei 40/2015, d'1 d'octubre.

 

ARTICLE 26.

Separació del Consorci.

1. Els membres del Consorci podran separar-se del mateix en qualsevol moment.

2. El dret de separació s'haurà d'executar mitjançant escrit notificat a la Junta Rectora del Consorci.

3. En l'escrit de l'apartat anterior s'haurà de fer constar l'incompliment que s' atribueix a algun dels seus membres respecte de les seves obligacions estatutàries, que motiva la separació, en particular, d'acord amb l'article 125.1 de la Llei 40/2015, aquelles que impedeixin complir amb la finalitat per a la qual ha estat creat el Consorci, com ho és l'obligació de realitzar aportacions als fons patrimonial. L'escrit inclourà un requeriment previ i el termini atorgat per dar-li compliment.

4. Si l'exercici del dret de separació no comporta la dissolució del Consorci, s' aplicarà el que es disposa en l'article 126.2 de la Llei 40/2015 d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic, procedint-se a la liquidació parcial conforme s' estableix en l'article següent.

 

ARTICLE 27.

Dissolució i liquidació del Consorci.

1. El Consorci podrà dissoldre's per acord unànime dels membres que el conformen, previ acord dels seus òrgans competents, amb l'obligació de fer front als compromisos adquirits fins a la data d'aprovació de l'acord de dissolució.

Podrà dissoldre's, igualment, per l'exercici del dret de separació d'alguns dels membres del Consorci, tret que la resta dels seus membres, de conformitat amb el que es preveu en aquests estatuts, acordin la seva continuïtat i continuïn romanent en el Consorci, almenys, dues Administracions o entitats o organismes públics vinculats o dependents de més d'una Administració.

2. La dissolució del Consorci produeix la seva liquidació i extinció.

3. La Junta Rectora del Consorci, en adoptar l'acord de dissolució, nomenarà un liquidador, que serà un òrgan de l'Ajuntament d'Alcúdia.

4. El liquidador calcularà la quota de liquidació que correspon a cada membre del Consorci en conformitat amb la participació que correspongui en el saldo resultant del patrimoni net després de la liquidació. El criteri de repartiment s' establirà tenint en compte tant el percentatge de les aportacions que hagi efectuat cada membre al fons patrimonial d'aquest, com el finançament en els últims cinc anys.

5. S'acordarà per la Junta Rectora del Consorci la forma i condicions en què tindrà lloc el pagament de la quota de liquidació en el supòsit en què aquesta resulti positiva.

6 . Les entitats consorciades podran acordar, amb la majoria de dos terços del total dels membres, la cessió global d'actius i passius a una altra entitat jurídicament adequada amb la finalitat de mantenir la continuïtat de l'activitat i aconseguir els objectius del Consorci que s'extingeix. La cessió global d'actius i passius implicarà l'extinció sense liquidació del Consorci.

7. El conveni col·lectiu dels treballadors del Consorci podrà preveure que, en el cas de liquidació, el personal del Consorci, que no depengui d'altres administracions, i que hagi superat processos de selecció, en compliment dels principis de publicitat, mèrit i capacitat, s'integri en la plantilla municipal.”

21.- Es suprimeix la disposició transitòria única.

 

(Signat electrònicament: 29 de juliol de 2025

La presidenta Josefina Linares Capó)