Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)
Núm. 584161
Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen les ajudes per al foment del cooperativisme, de la intercooperació i la concentració de les cooperatives de l’any 2025
Versió PDF
La Llei 5/2023, de 8 de març, de societats cooperatives de les Illes Balears, estableix en el capítol I del títol II la necessitat d'adoptar mesures de foment i suport a les cooperatives per tal que se'n puguin complir els objectius.
Arran de la transició política i l'arribada de la democràcia, entre els anys setanta-cinc i vuitanta és quan es constitueix la majoria de les cooperatives que tenim avui dia, tot i que alguna es remunta a inicis del segle xx. Les cooperatives agràries es van constituir sobretot al voltant d'una producció molt local i amb unes necessitats que han canviat, però el paper destacat i imprescindible en el sector agroalimentari de les Illes es manté, tenint en compte la seva vinculació íntima amb el territori, i esdevé un agent dinamitzador de les zones rurals, sense voluntat de deslocalitzar-se i que contribueix a fer que el valor afegit generat en la transformació i la comercialització reverteixi en el sector mateix i en el territori.
Aquest fet confereix a la cooperativa agrària un arrelament amb el territori, en què en molts pobles és l'empresa principal del sector agroalimentari, aporta transparència al mercat i serveix de referència a la resta d'operadors econòmics, al mateix temps que evita l'opacitat en els mercats, que és la que acaba provocant distorsions i oligopolis.
El foment de la capacitat comercialitzadora i econòmica del sector productor, en particular mitjançant la integració de les cooperatives i altres formes jurídiques de l'associacionisme agrari, permet aconseguir un model associatiu empresarial generador de valor, més rendible, competitiu i professionalitzat. L'enfortiment de les estructures associatives facilita la innovació i la incorporació de noves tecnologies a les estructures agràries, n'augmenta la productivitat i l'eficiència i, en definitiva, la capacitat de mantenir l'activitat agrària al territori.
Després d'uns anys d'un cert estancament, des de fa ja sis anys, el sector cooperatiu agroalimentari de les Illes Balears ha enfortit la seva estratègia de concentració d'oferta i de comercialització, la qual cosa li ha anat fent guanyar pes econòmic en el sector i ha passat a ser de nou una alternativa segura i viable per a molts petits productors. En l'actualitat, el sector de les cooperatives agroalimentàries de les Illes Balears el formen un total de 38 entitats sòcies. D'aquestes, trenta són cooperatives de primer grau, cinc són SAT, una és cooperativa de segon grau i les altres dues són entitats, que en conjunt van facturar, el 2022, un total de 112 milions d'euros. La base social d'agricultors i ramaders és de 7.789 persones associades.
Geogràficament, es distribueixen per quatre de les illes. La seva facturació agregada se situa en un volum de 83,16 milions d'euros, dels quals un 9,6 % correspon a la comercialització de productes ecològics, això és poc més de 12 milions d'euros del total.
Quant a l'exportació, del volum de facturació total, només un 0,2 % es correspon amb facturació en comerç exterior (tant països de l'espai europeu com països tercers), la qual cosa es justifica clarament amb el fet que la major part del volum de la producció es consumeix a les mateixes illes i una petita part es ven a la Península. Per sectors, el més important, tant en nombre de cooperatives com en facturació, és el de la fruita seca, principalment ametlla i garrofa, seguit dels cereals, que tenen presència com a servei als socis en catorze cooperatives/SAT i, en tercer lloc, el sector de fruites i hortalisses, principalment els cítrics.
Quant a la dimensió del cooperativisme balear, cal destacar-ne l'escassa dimensió, atès que, de les cooperatives/SAT censades, una mica més d'un terç estan per sota d'un milió d'euros de facturació. En termes generals, un 65,50 % factura menys de 2 milions d'euros i, si pujam el rang als 5 milions d'euros, la xifra s'eleva al 82,70 % amb una facturació inferior a aquesta xifra.
Quant a la base social que conforma el cooperativisme balear, cal indicar que el nombre total de socis que formen part de les cooperatives/SAT censades ascendeix a un total de 7.789, dels quals poc més d'un 23 % són dones sòcies, de les quals només un 9,2 % formen part dels consells rectors, una dada que, dit sia de passada, està d'acord amb les dades generals del cooperativisme agroalimentari d'àmbit estatal.
Quant a l'ocupació, les entitats associatives balears creen un volum mitjà de 264 llocs de treball (entre personal fix, fix discontinu i personal eventual en còmput anual), dels quals un 69,3 % són homes i la resta, un 30,7 %, són dones treballadores, novament una dada que està en la línia de la resta de comunitats autònomes d'àmbit estatal.
D'altra banda, des de l'any 2021, la Federació de Cooperatives Agroalimentàries de les Illes Balears adoptà per decisió de la seva Assemblea General Ordinària la incorporació a la seva estructura de les societats agràries de transformació (SAT). Les SAT, com descriu l'article 1.1 del Reial decret 1776/1981, de 3 d'agost, pel qual s'aprova l'estatut que regula les societats agràries de transformació, són societats civils de finalitat economicosocial pel que fa a la producció, transformació i comercialització de productes agrícoles, ramaders o forestals; la realització de millores en el món rural; la promoció i desenvolupament agraris, i la prestació de serveis comuns que serveixen a aquesta finalitat. La seva estructura, formada per agricultors i ramaders que posen en comú els seus mitjans de producció amb l'objectiu de millorar la producció i la comercialització, s'assembla al funcionament de les cooperatives agroalimentàries. La seva incorporació a l'estructura d'entitats associatives cooperatives ha enriquit la realitat organitzativa. Tot això fa que sigui adient la consideració de les SAT com a beneficiàries potencials en aquesta convocatòria.
D'igual manera, la Llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears atorga a les cooperatives agroalimentàries el caràcter de representativitat dels interessos, aspiracions i demandes del sector agrari, i un caràcter estratègic a l'hora d'estructurar i organitzar la producció, l'oferta i la comercialització dels productes agraris. En aplicació del que disposa la llei, el Decret 10/2025, de 14 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, defineix entre les competències de la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural el suport al cooperativisme agroalimentari i el foment d'aquest cooperativisme.
D'altra banda, la Llei 5/2023, de 8 de març, de societats cooperatives de les Illes Balears, en l'article 1 es refereix a l'acció de foment del cooperativisme i en l'article 168 disposa que la Comunitat Autònoma de les Illes Balears ha d'assumir com a matèria d'interès públic la promoció, l'estímul i el desenvolupament de les societats cooperatives i de les seves estructures d'integració econòmica i representativa, i que, a aquest efecte, els poders públics de les Illes Balears han de protegir, estimular i incentivar l'activitat que desenvolupin les societats cooperatives. Per complir l'avantdit, l'Administració autonòmica ha d'actuar a través de la conselleria competent en matèria de cooperatives, sens perjudici de la coordinació que correspongui amb la resta de conselleries vinculades amb l'activitat econòmica que desenvolupin les cooperatives.
El cooperativisme agroalimentari a Espanya canalitza la producció agroalimentària equivalent al 69,00 % del valor de la producció final agrària i al 30,00 % del valor de les vendes netes de la indústria alimentària espanyola. Per aquest motiu, la celebració de congressos d'àmbit nacional esdevé una oportunitat per conèixer i reflexionar sobre les transformacions i els reptes importants que afronta el sector agroalimentari, així com sobre quins aprenentatges i respostes pot aportar el model cooperatiu en aquest context, per la qual cosa es considera pertinent i adequada la inclusió d'una línia d'ajuda per donar suport a l'organització i celebració d'aquesta mena d'esdeveniments.
A conseqüència de la realitat del sector cooperatiu agroalimentari i dels esforços efectuats per consolidar les estructures socials, econòmiques i empresarials al servei del sector primari de les Illes Balears, i conscients dels reptes que es plantegen en un horitzó de cinc anys, és imprescindible estructurar una línia de suport que enforteixi l'estructura cooperativa i que li aporti mitjans per millorar la gestió professional, la formació tècnica dels seus membres, l'articulació comercial, els acords intercooperatius i els processos de fusió entre cooperatives a fi de buscar una dimensió que n'enforteixi la viabilitat. Es considera convenient establir ajudes per incentivar la concentració i la intercooperació de les cooperatives agràries i altres entitats associatives agràries amb l'objectiu que puguin assolir unes dimensions econòmiques i socials que les facin competitives dins del món rural actual.
El Reglament (UE) núm. 2023/2831 de la Comissió, de 13 de desembre de 2023, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis, fixa les condicions que han de reunir les ajudes perquè no estiguin subjectes a l'obligació de notificació que exigeix l'article 108, apartat 3, esmentat.
D'altra banda, el Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola, estableix les condicions que han de complir les ajudes a fi de considerar-les exemptes de l'obligació de notificació que estableix l'article 108, apartat 3, del Tractat.
El 17 de març del 2005 es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) núm. 43 l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, que inclouen entre les activitats objecte d'ajuda, en l'article 1.2.i), l'associacionisme agrari i pesquer.
El Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, estableix en l'article 2.a) que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les que deriven de la política agrària comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajuts que estableix la normativa de la Unió Europea.
Mitjançant el Decret 10/2025, de 14 de juliol, esmentat, concretament en l'annex 1, s'acorda l'adscripció del FOGAIBA a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural.
D'acord amb el que disposen l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 3 de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions als sectors agrari i pesquer, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes ajudes mitjançant una resolució.
Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g) del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), i a proposta del director gerent del FOGAIBA, dict la següent
RESOLUCIÓ
Primer
Objecte de les ajudes i àmbit d'aplicació
1. S'aprova la convocatòria d'ajudes per al foment del cooperativisme, de la intercooperació i la concentració de les cooperatives, de l'any 2025, destinades a donar suport als processos de reestructuració del sector cooperatiu agroalimentari, d'acord amb el que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 43, de 17 de març de 2005.
2. Les ajudes que preveuen els punts 1.1, 1.2, 1.3, 1.4 i 1.5 de l'apartat quart d'aquesta Resolució es concedeixen en funció de les persones beneficiàries i/o de les actuacions subvencionables, d'acord amb el Reglament (UE) núm. 2023/2831 de la Comissió, de 13 de desembre de 2023, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis (DOUE núm. 2831, de 15 de desembre de 2023) i el Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola (DOUE núm. 352, de 24 de desembre de 2013).
3. L'àmbit territorial d'aplicació d'aquestes ajudes és la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (CAIB).
Segon
Import màxim de la convocatòria i finançament
1. Per a aquesta convocatòria es destina un import màxim de tres-cents cinquanta mil euros (350.000,00 €), a càrrec dels pressuposts de l'any 2025 del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA).
2. L'import d'aquesta convocatòria es distribueix en les partides següents:
- 100.000,00 € per a les persones beneficiàries del Reglament (UE) núm. 2023/2831 de la Comissió, de 13 de desembre de 2023.
- 100.000,00 € per a les persones beneficiàries del Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013.
- 150.000,00 € per a les persones beneficiàries de les ajudes que preveu el punt 1.6 de l'apartat quart d'aquesta convocatòria.
Si no es presenten sol·licituds o les sol·licituds presentades no poden cobrir la dotació establerta per a les persones beneficiàries d'una partida, el pressupost restant es pot assignar a les persones beneficiàries de les altres partides que s'indiquen en aquest punt.
3. El crèdit que s'hi destina es pot incrementar amb càrrec als pressuposts del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears.
Tercer
Persones beneficiàries i requisits
1. Poden beneficiar-se de les ajudes que preveu el punt 1.1 de l'apartat quart d'aquesta convocatòria les entitats que es creïn i que compleixin, en la data de tancament del termini de sol·licituds, llevat que posteriorment s'estableixi una altra data, els requisits següents:
a) Ser alguna de les entitats que regula la Llei 5/2023, de 8 de març, de societats cooperatives de les Illes Balears, següents:
- Cooperativa agrària
- Cooperativa d'explotació comunitària de la terra
- Cooperativa de treball associat amb activitat agroalimentària
- Microcooperativa de treball associat que tengui per objecte l'activitat agroalimentària i d'explotació comunitària de la terra
b) Estar degudament inscrites en el Registre de Cooperatives de les Illes Balears i complir les obligacions formals d'actualització i lliurament de les dades d'acord amb el que estableix la Llei 5/2023, de 8 de març. En cas que no estiguin inscrites en el moment de la sol·licitud, aquests requisits s'han de complir abans del pagament de l'ajuda.
c) Disposar de l'acord de l'assemblea constituent, acreditativa de la decisió col·lectiva per emprendre les actuacions previstes i, si pertoca, la designació del soci promotor que ha d'actuar com a representant de l'entitat.
Els requisits a) i b) els comprova d'ofici el FOGAIBA davant l'òrgan competent, excepte manifestació contraria de la persona sol·licitant. En cas que aquesta comprovació es denegui expressament, s'han d'aportar els documents acreditatius corresponents.
2. Poden beneficiar-se de les ajudes que preveu el punt 1.2 de l'apartat quart les cooperatives agràries, les cooperatives d'explotació comunitària de la terra i les cooperatives de treball associat amb activitat agroalimentària que preveu la Llei 5/2023, de 8 de març, de societats cooperatives de les Illes Balears, i les societats agràries de transformació (SAT) que preveu el Reial decret 1776/1981, de 3 d'agost, pel qual s'aprova l'Estatut que regula les societats agràries de transformació que participin en algun dels processos que preveu el punt 1.2 esmentat i que compleixin, en la data de tancament del termini de sol·licituds, llevat que posteriorment s'estableixi una altra data, els requisits següents:
a) Les SAT han de tenir per objecte l'activitat agrícola, ramadera o forestal i un volum de facturació de l'exercici fiscal 2024 superior a 1.000.000,00€.
b) Estar degudament inscrites, en la data de tancament del termini de sol·licituds, en el Registre de Cooperatives de les Illes Balears i complir les obligacions formals d'actualització i lliurament de les dades d'acord amb el que estableix la Llei 5/2023, de 8 de març, i en el Registre de Societats Agràries de Transformació de les Illes Balears, en el cas de les SAT.
c) Disposar de l'acord de l'assemblea, o de l'òrgan de direcció, de la cooperativa o, si escau, de l'assemblea constituent, acreditatiu de la decisió col·lectiva per emprendre les actuacions previstes i, si pertoca, la designació del soci promotor, que ha d'actuar com a representant de l'entitat. En cas que l'acord sigui de l'òrgan de direcció, l'assemblea n'ha de presentar la ratificació juntament amb la sol·licitud de pagament.
Els requisits a) i b), llevat de manifestació en contra, els comprova d'ofici el FOGAIBA davant l'òrgan competent, a excepció del volum de facturació de l'exercici fiscal 2024 que preveu el punt 2.a) anterior que ha d'acreditar la persona beneficiària amb l'aportació de la documentació corresponent, d'acord amb el que assenyala el punt 2.2.e) de l'apartat sisè d'aquesta Resolució.
3. Poden beneficiar-se de les ajudes que preveuen els punts 1.3 i 1.4 de l'apartat quart les entitats que preveu la Llei 5/2023, de 8 de març, de societats cooperatives de les Illes Balears i les SAT que regula el Reial decret 1776/1981, de 3 d'agost, pel qual s'aprova l'Estatut que regula les societats agràries de transformació, que compleixin, en la data de tancament del termini de sol·licituds, llevat que posteriorment s'estableixi una altra data, els requisits següents:
a) Ser alguna de les entitats següents:
- Cooperativa agrària
- Cooperativa d'explotació comunitària de la terra
- Cooperativa de treball associat amb activitat agroalimentària
- Cooperativa agrària de segon grau i ulterior
- Grup cooperatiu de caràcter agroalimentari
- Societat agrària de transformació
b) Estar degudament inscrites en el Registre de Cooperatives de les Illes Balears i complir les obligacions formals d'actualització i lliurament de les dades d'acord amb el que estableix la Llei 5/2023, de 8 de març, i en el Registre de Societats Agràries de Transformació de les Illes Balears, en el cas de les SAT. En cas que no hi estiguin inscrites en el moment de la sol·licitud, aquests requisits s'han de complir abans del pagament de l'ajuda.
c) En cas de la mesura 1.3, l'entitat receptora de les aportacions dineràries al capital social i/o de les quotes d'ingrés ha de complir els requisits que preveu aquest apartat tercer per ser beneficiària d'alguna de les mesures 1.1 i 1.2 de l'apartat quart, excepte els requisits dels punts 1.c) i 2.c) d'aquest apartat.
Aquests requisits els comprova d'ofici el FOGAIBA davant l'òrgan competent, excepte manifestació contrària de la persona sol·licitant. En cas que aquesta comprovació es denegui expressament, s'han d'aportar els documents acreditatius corresponents.
4. Poden beneficiar-se de les ajudes que preveu el punt 1.5 de l'apartat quart les entitats que compleixin, en la data de tancament del termini de sol·licituds, els requisits següents:
a) Ser alguna de les entitats que regula la Llei 5/2023, de 8 de març, de societats cooperatives de les Illes Balears següents:
- Cooperativa agrària
- Cooperativa d'explotació comunitària de la terra
- Cooperativa de treball associat amb activitat agroalimentària
- Cooperativa agrària de segon grau i ulterior
- Grup cooperatiu de caràcter agroalimentari
b) Estar degudament inscrites en el Registre de Cooperatives de les Illes Balears i complir les obligacions formals d'actualització i lliurament de les dades d'acord amb el que estableix la Llei 5/2023, de 8 de març.
c) Haver subscrit un préstec o un aval bancari entre l'1 de desembre del 2024 i la data de presentació de la sol·licitud, i que aquesta operació estigui aprovada pel Consell Rector de la Cooperativa o, si escau, per l'òrgan facultat del Grup Cooperatiu.
Els requisits a) i b) els comprova d'ofici el FOGAIBA davant l'òrgan competent, excepte manifestació contrària de la persona sol·licitant. En cas que aquesta comprovació es denegui expressament, s'han d'aportar els documents acreditatius corresponents.
5. Poden beneficiar-se de les ajudes que preveu el punt 1.6 de l'apartat quart les entitats de caràcter suprainsular a les Illes Balears que compleixin, en la data de tancament del termini de sol·licituds, els requisits següents:
a) Ser una federació o unió de cooperatives agràries formalment constituïda amb més de cinc anys.
b) Tenir com a àmbit d'actuació la totalitat de les Illes Balears.
c) Estar degudament registrada i complir les obligacions formals d'actualització i lliurament de les dades, d'acord amb el que estableix la Llei 5/2023, de 8 de març.
d) Estar integrada dins d'una organització d'àmbit nacional amb una antiguitat de més de cinc anys.
Aquests requisits els comprova d'ofici el FOGAIBA davant l'òrgan competent, excepte manifestació contrària de la persona sol·licitant. En cas que aquesta comprovació es denegui expressament, s'han d'aportar els documents acreditatius corresponents.
6. Quan es tracti de grups sense personalitat jurídica pròpia, s'han de fer constar expressament, tant en la sol·licitud com en la resolució de concessió, els compromisos d'execució que assumeix cada membre i també l'import de la subvenció que s'ha d'aplicar a cadascun, els quals tenen igualment la consideració de beneficiaris. En qualsevol cas, s'ha de nomenar un representant o apoderat únic de l'agrupació, que ha de ser el coordinador del grup amb poder suficient per complir les obligacions que, com a beneficiari, corresponen a l'agrupació. A més, aquesta agrupació no es pot dissoldre fins que no hagi transcorregut el termini de prescripció que preveuen l'article 24 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i els articles 57 i 60 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
7. A més dels requisits que estableixen els punts anteriors, s'han de complir els requisits que preveu l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, així com els que estableix el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
8. Els requisits generals que estableixen els punts anteriors s'han de mantenir durant un termini de cinc anys, a comptar des de la data de la notificació de la resolució per la qual es concedeix l'ajuda.
9. No poden beneficiar-se de les subvencions que preveu aquesta Resolució les persones, entitats i associacions que concorrin en alguna de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. La justificació de no trobar-se dins d'aquestes prohibicions s'efectua de la manera que preveu l'apartat 6 de l'article 10 esmentat.
A més, d'acord amb el que estableix l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, per a les subvencions d'un import superior a 30.000,00 euros, les persones sol·licitants diferents de les entitats de dret públic, amb ànim de lucre i subjectes a la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials, han d'acreditar que compleixen els terminis de pagament que preveu la Llei 3/2004, de 29 de desembre. La forma d'acreditació és la que preveuen l'article 13.3 bis esmentat i, si escau, l'article 22 bis del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.
10. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e) del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considera que les persones beneficiàries estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposen l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i els articles 18 i 19 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries —estatals i autonòmiques— i amb la Seguretat Social ha de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució del procediment.
L'acreditació del compliment d'aquest requisit s'ha de fer mitjançant la presentació de les certificacions que preveu l'article 22 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol. No obstant això, la persona interessada pot autoritzar el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural per comprovar d'ofici el compliment del requisit esmentat i, en aquest cas, no serà necessari presentar els certificats corresponents. Quan la persona sol·licitant de l'ajuda no estigui obligada a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions que preveu el paràgraf anterior, se n'ha d'acreditar el compliment mitjançant una declaració responsable.
11. D'acord amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no poden beneficiar-se de les subvencions que preveu aquesta Resolució les empreses i entitats sol·licitants sancionades o condemnades, en els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.
Quart
Actuacions subvencionables
1. Poden ser subvencionables les actuacions que es duguin a terme i es paguin entre l'1 de desembre del 2024 i el 30 de juny del 2026, llevat que posteriorment s'estableixi un altre període subvencionable, sempre que estiguin relacionades amb les mesures i despeses següents:
1.1. La creació d'entitats cooperatives:
a) Despeses relatives als treballs preparatoris per constituir l'entitat, així com les relatives a l'elaboració de l'escriptura de constitució i dels estatuts.
b) Despeses de personal administratiu, honoraris per serveis i assessorament tècnic, econòmic, fiscal i laboral.
c) Despeses corresponents al material d'oficina, inclosos ordinadors, programes informàtics i recursos telemàtics.
d) Despeses generals i despeses legals i administratives.
A aquest efecte, es considera que s'ha finalitzat el procés quan estiguin correctament inscrites en el Registre de Cooperatives de les Illes Balears.
Són elegibles les despeses efectuades i pagades des de l'1 de desembre del 2024 fins al 30 de juny del 2026, tret de les despeses corresponents a la retenció a compte de l'impost sobre la renda de les persones físiques i a les quotes de la Seguretat Social, que es poden pagar fins al 31 de juliol del 2026.
1.2. La concentració de l'oferta cooperativa per afavorir i consolidar processos d'integració de cooperatives agràries, d'acord amb el següent:
a) Participació en la creació i/o consolidació de cooperatives de segon grau o grups cooperatius mitjançant la integració d'altres cooperatives o SAT en funcionament.
b) Participació en la fusió de cooperatives en funcionament mitjançant l'absorció d'una o d'algunes o la creació, per fusió, d'una de nova.
c) Consolidació d'un projecte de fusió o integració, en el cas de cooperatives que hagin finalitzat processos de fusió o integració durant els 5 anys anteriors.
En tot cas, el procés d'integració ha d'haver començat, com a mínim, quan acabi el termini de presentació de les sol·licituds i ha d'haver acabat abans de fer el pagament establert, a excepció de l'actuació del punt 1.2.c) d'aquest apartat.
A aquest efecte, es considera que s'ha començat el procés:
- En el cas de creació de cooperatives de segon grau i ulterior: quan l'assemblea constituent hagi adoptat l'acord pertinent en els termes que preveu la Llei 5/2023, de 8 de març, de cooperatives de les Illes Balears.
- En el cas d'integració: quan les assemblees de les entitats que hi participen hagin adoptat l'acord d'integració corresponent.
- En el cas de fusió: quan els consells rectors de cadascuna de les cooperatives que s'han de fusionar hagin adoptat la decisió d'iniciar el procés de fusió.
Es considera que ha finalitzat el procés:
- En el cas de fusió: quan s'hagi elevat a escriptura pública i estiguin correctament inscrites en el Registre de Cooperatives de les Illes Balears.
- En el cas d'integració: quan la cooperativa en què s'ha de fer la integració accepti l'alta com a sòcia de la cooperativa integrada i es produeixi la integració dels socis al llibre corresponent.
- En el cas de creació de cooperativa de segon grau i ulterior: quan estiguin correctament inscrites en el Registre de Cooperatives de les Illes Balears.
Els conceptes subvencionables són les despeses que derivin d'aquesta activitat efectuades per qualsevol de les entitats que intervenen en el procés:
a) Despeses relatives als treballs preparatoris per constituir l'entitat, així com les relatives a l'elaboració de l'escriptura de constitució i dels estatuts.
b) Despeses de personal administratiu, honoraris per serveis i assessorament tècnic.
c) Despeses corresponents al material d'oficina, inclosos ordinadors, programes informàtics i recursos telemàtics, que corresponguin a processos de digitalització que millorin l'eficiència i la competitivitat de les cooperatives i dels socis.
d) Despeses generals i despeses legals i administratives.
e) Despeses d'implantacions i certificacions de sistemes de qualitat (ISO).
Són elegibles les despeses efectuades i pagades de l'1 de desembre del 2024 al 30 de juny del 2026, tret de les despeses corresponents a la retenció a compte de l'impost sobre la renda de les persones físiques i a les quotes de la Seguretat Social, que es poden pagar fins al 31 de juliol del 2026.
1.3. La subscripció i el desemborsament d'aportacions dineràries al capital social i les quotes d'ingrés que es destinin a consolidar, desenvolupar i garantir la cooperativa.
Aquesta aportació objecte de subvenció ha de quedar comptabilitzada en el fons de reserva obligatori de la cooperativa que resulti dels processos que preveuen les actuacions 1.1 i 1.2, o en les cooperatives que hagin dut a terme les actuacions del punt 1.1 i 1.2, i s'ha d'integrar tal com estableix l'article 95 de la Llei 5/2023, de 8 de març, de cooperatives de les Illes Balears.
Són elegibles les despeses efectuades i pagades de l'1 de desembre del 2024 al 30 de juny del 2026, tret de les despeses corresponents a la retenció a compte de l'impost sobre la renda de les persones físiques i a les quotes de la Seguretat Social, que es poden pagar fins al 31 de juliol del 2026.
1.4. L'elaboració de diagnosis de la situació jurídica, econòmica i patrimonial de les cooperatives en funcionament, així com la capacitat d'adaptació als processos de digitalització i adaptació normativa dels associats al compliment de les obligacions ambientals i de benestar animal que permeti valorar la conveniència que determinades entitats transfereixin totes o part de les seves facultats, competències i/o gestió a favor d'una altra, per consolidació o creació de grups cooperatius. Cal definir, en cada cas, el pla estratègic corresponent que especifiqui els resultats esperats i els recursos necessaris. També s'inclourà l'assessorament digital necessari per poder proporcionar els serveis que necessitin les cooperatives o les SAT envers la modernització de les seves arquitectures de programari de gestió i emmagatzematge documental, garantint la traçabilitat i la seguretat, així com l'elaboració de protocols de qualitat i implantació amb personal propi.
Són elegibles les despeses efectuades i pagades de l'1 de desembre del 2024 al 30 de juny del 2026, tret de les despeses corresponents a la retenció a compte de l'impost sobre la renda de les persones físiques i a les quotes de la Seguretat Social, que es poden pagar fins al 31 de juliol del 2026.
1.5. Constitueix una activitat subvencionable la formalització d'avals o de préstecs, subscrits entre l'1 de desembre del 2024 i la data de la presentació de la sol·licitud, que es concertin per al finançament d'operacions de capital circulant o per a inversions que no s'hagin subvencionat a través de cap altra línia d'ajuda.
Les despeses subvencionables són:
a) Els interessos del préstec generats fins al dia de la presentació de la sol·licitud de pagament.
b) Els interessos de l'aval bancari generats fins al dia de la presentació de la sol·licitud de pagament.
c) Les despeses inicials d'obertura de la pòlissa de préstec fins al dia de la presentació de la sol·licitud d'ajuda.
d) Les despeses inicials d'obertura de l'aval fins al dia de la presentació de la sol·licitud d'ajuda.
1.6. L'organització i la celebració de congressos de cooperatives agroalimentàries d'àmbit nacional que hagin tengut lloc entre l'1 de gener del 2025 i la data de presentació de la sol·licitud d'ajuda.
Les despeses subvencionables són les següents:
a) Despeses de desplaçaments dels congressistes de la delegació de les Illes Balears, tant entre illes com dins de la mateixa illa de Mallorca.
b) Despeses de promoció de productes de les Illes Balears, degustació de productes i servei d'àpats de productes agroalimentaris.
c) Despeses d'honoraris, desplaçaments i allotjament de ponents.
d) Despeses de servei de traducció.
e) Despeses de lloguer de recinte i altres despeses de serveis audiovisuals necessaris per a la celebració del congrés.
f) Despeses de difusió del congrés.
g) Altres despeses directament relacionades amb l'organització i el desenvolupament del congrés.
Són elegibles les despeses efectuades i pagades des de l'1 de desembre del 2024 fins al dia de la presentació de la sol·licitud d'ajuda.
2. Quan l'import de la despesa subvencionable superi la quantia de 15.000,00 euros en cas de subministrament de béns d'equipament o de prestació de serveis per empreses de consultoria o assistència tècnica, la persona beneficiària ha de sol·licitar com a mínim tres ofertes de proveïdors diferents, amb caràcter previ a la contractació del compromís per prestar el servei o lliurar el bé, excepte quan, a causa de les característiques especials de les despeses subvencionables, no existeixi en el mercat un nombre suficient d'entitats que subministrin el bé o que prestin el servei.
L'elecció entre les ofertes presentades, que s'han d'aportar a la sol·licitud de la subvenció, es duu a terme d'acord amb criteris d'eficiència i d'economia, amb la justificació expressa en una memòria de l'elecció quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.
3. En qualsevol cas, s'han d'aplicar les normes en matèria de despeses susceptibles de subvenció, comprovació de subvencions i comprovació de valors que estableixen els articles 40, 41 i 42 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 83 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.
Cinquè
Tipus i límit de les ajudes
1. Per a les actuacions dels punts 1.1, 1.2 i 1.3 de l'apartat quart, la quantia de les ajudes és d'un màxim del 80,00 % de la despesa aprovada, amb els límits d'ajuda per persona beneficiària següents.
a) 35.000,00 € per una facturació total resultant de menys d'1.000.000,00 € o per a entitats que no tenguin facturació prèvia.
b) 70.000,00 € per una facturació total resultant entre 1.000.000,00 € i 5.000.000,00 €.
c) 100.000,00 € per una facturació total resultant de més de 5.000.000,00 €.
La facturació total és el resultat de la suma de la facturació de l'exercici fiscal 2024 de cadascuna de les entitats que hi intervenen.
2. Per a les actuacions del punt 1.4 de l'apartat quart, la quantia de les ajudes és d'un màxim del 90,00 % de la despesa aprovada, amb un límit d'ajuda de 35.000,00 € per persona beneficiària.
3. Per a les actuacions del punt 1.5 de l'apartat quart, la quantia de l'ajuda és:
a) El 90,00 % dels interessos del préstec, amb un màxim de 6.000 €.
b) El 100,00 % dels interessos de l'aval.
c) Les despeses inicials d'obertura de la pòlissa de préstec, amb una limitació del 0,75 % sobre l'import del préstec.
d) Les despeses inicials d'obertura de l'aval, amb una limitació del 0,75 % sobre l'import avalat.
4. Per a les actuacions del punt 1.6 de l'apartat quart, la quantia de l'ajuda és d'un màxim del 100,00 % de la despesa subvencionable, amb un límit de 150.000,00 € per persona beneficiària.
5. De conformitat amb el que estableix el punt 2 de l'article tercer del Reglament (UE) núm. 2023/2831 de la Comissió, de 13 de desembre de 2023, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis, la quantia total d'ajudes de minimis no pot excedir els 300.000,00 € per persona beneficiària durant qualsevol període de tres anys o, si escau, la quantia que estableixi el reglament que el modifiqui o substitueixi, sempre que sigui superior a aquesta i es compleixin les condicions per aplicar-lo, sempre que no existeixi una disposició aplicable en contra.
En tot cas, s'han de tenir en compte els límits i l'acumulació que preveuen els articles 3 i 5 del Reglament (UE) núm. 2023/2831 de la Comissió, de 13 de desembre, esmentat anteriorment.
6. No obstant el que preveu l'apartat anterior, en cas que l'entitat beneficiària operi en el sector de la producció primària de productes agrícoles, i de conformitat amb el que estableix el punt 2 de l'article tercer del Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola, la quantia total d'ajudes de minimis no pot excedir els 50.000,00 € per persona beneficiària durant qualsevol període de tres anys o, si escau, la quantia que estableixi el reglament que el modifiqui o substitueixi, sempre que sigui superior a aquesta i es compleixin les condicions per aplicar-lo, sempre que no existeixi una disposició aplicable en contra.
En tot cas, s'han de tenir en compte els límits i l'acumulació que preveuen els articles 3 i 5 del Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre, esmentat anteriorment.
7. Si una empresa opera tant en el sector de la producció primària de productes agrícoles com en un o més sectors o desenvolupa altres activitats incloses en l'àmbit d'aplicació del Reglament (UE) núm. 2023/2831 de la Comissió, de 13 de desembre de 2023, aquest Reglament s'ha d'aplicar a les ajudes concedides a aquests darrers sectors o activitats, a condició que s'estableixi una separació de les activitats dutes a terme en ambdós tipus de sectors o que es puguin distingir clarament entre els seus costs, i que la producció primària de productes agrícoles no es beneficiï de les ajudes de minimis concedides d'acord amb el reglament esmentat.
8. En cas de fusions o adquisicions d'empreses, totes les ajudes de minimis concedides anteriorment a qualsevol de les empreses que es fusionin s'han de tenir en compte per determinar si la concessió d'una nova ajuda de minimis a l'empresa nova o empresa adquirent supera el límit màxim pertinent.
Sisè
Sol·licituds i documentació
1. El termini de presentació de sol·licituds és des de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució al BOIB fins al 26 de setembre de 2025.
2. Les persones interessades que compleixin els requisits que preveu aquesta convocatòria han de presentar la sol·licitud de manera electrònica mitjançant el tràmit telemàtic que hi ha disponible en el procediment publicat a la Seu Electrònica d'aquesta Administració. De conformitat amb el que disposa l'article 66.6 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, la sol·licitud s'ha de presentar mitjançant el model específic assignat a aquest procediment i signat electrònicament.
S'han de subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen en el tràmit esmentat, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté la sol·licitud.
Aquestes sol·licituds han d'anar acompanyades de la documentació següent:
2.1. DOCUMENTACIÓ GENERAL
a) Còpia del NIF de l'entitat sol·licitant.
b) Còpia dels estatuts, del reglament o de l'escriptura de constitució de l'entitat, degudament inscrits en el registre corresponent.
c) Acreditació de la representació amb la qual actua qui signa la sol·licitud.
d) Pressupost detallat.
e) En el cas dels grups sense personalitat jurídica pròpia, a més:
- Document en què es reflecteixin les normes o la reglamentació de funcionament que hagin subscrit tots els membres.
- Còpia del NIF del grup, si se'n disposa. En cas que algun dels associats sigui una persona jurídica, cal aportar, a més, una còpia del NIF i del document acreditatiu de la representació.
- Document subscrit per tots els membres del grup en què hi hagi constància expressa dels compromisos d'execució que assumeix cadascú, així com el número de DNI i del compte bancari (24 dígits de l'IBAN) de cadascú.
- Nomenament d'un representant o apoderat únic del grup amb poder suficient per complir les obligacions que corresponen al grup com a beneficiari.
- Document subscrit per tots els membres del grup en què es faci constar el compromís de no dissoldre el grup fins que no hagi transcorregut el termini de prescripció que preveuen l'article 24 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i els articles 57 i 60 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
f) En cas de subvencions d'import superior als 30.000,00 euros i per a sol·licitants diferents de les entitats de dret públic, que tenguin ànim de lucre i que estiguin subjectes a la Llei 3/2004, de 29 de desembre, si són persones jurídiques que, d'acord amb la normativa comptable, no poden presentar un compte de pèrdues i guanys abreujat, una certificació o un informe emès per un auditor inscrit en el Registre Oficial d'Auditors de Comptes, en els termes que preveu l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.
g) Si escau, els tres pressuposts que, en aplicació de l'article 40.3 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, hagi sol·licitat la persona beneficiària, així com la memòria justificativa de l'elecció, si escau.
2.2. DOCUMENTACIÓ ESPECÍFICA
a) Memòria detallada de les actuacions que s'han de dur a terme, en el cas de les actuacions 1.1, 1.2 i 1.3 de l'apartat quart.
b) Pla estratègic, que especifiqui els resultats esperats i els recursos necessaris, en el cas de les actuacions 1.4 de l'apartat quart.
c) Certificat de l'acord de l'assemblea de la cooperativa, de l'òrgan de direcció o de l'assemblea constituent, acreditatiu de la decisió col·lectiva d'emprendre les actuacions previstes i, si pertoca, la designació del soci promotor, que ha d'actuar com a representant de l'entitat, per tal de demostrar que s'ha començat el procés de les actuacions 1.1 i 1.2 de l'apartat quart, d'acord amb els punts 1.c) i 2.c) de l'apartat tercer d'aquesta Resolució.
d) Per a les actuacions 1.1, 1.2 i 1.3 de l'apartat quart, projecte de desenvolupament o pla d'empresa de les actuacions que s'han de dur a terme, en què es demostri la viabilitat econòmica de les actuacions proposades. En cas que les cooperatives ja estiguin constituïdes, o bé en processos de fusió ja molt avançats o finalitzats, s'ha d'adjuntar la memòria de les actuacions efectuades i la previsió de creixement empresarial.
e) Documentació fiscal que acrediti l'import de la facturació total de l'exercici fiscal 2024.
f) Per a les actuacions que preveu el punt 1.5 de l'apartat quart, acord del Consell Rector, o de l'òrgan facultat del grup cooperatiu, en el qual s'aprova l'operació financera; certificat de titularitat del compte bancari sobre el qual es fa l'operació, i contracte subscrit amb l'entitat financera o avaladora, tant per a la constitució de l'aval com del préstec, en el qual s'han d'indicar els requisits i les condicions i les liquidacions dels interessos i les despeses.
g) Per a les actuacions que preveu el punt 1.6 de l'apartat quart, factures i justificants de pagament de tots els conceptes subvencionables inclosos en la sol·licitud, en els termes que estableix el punt 3.c) de l'apartat desè d'aquesta Resolució.
3. La comprovació del DNI del representant i dels certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries —estatals i autonòmiques— i amb la Seguretat Social, així com de la inscripció en el registre oficial corresponent, la fa d'ofici el FOGAIBA. En cas que la persona interessada no autoritzi expressament el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural per obtenir els certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries —estatals i autonòmiques— i amb la Seguretat Social, així com de la inscripció en el registre que pertoqui, s'han d'aportar els certificats o la documentació corresponents. En cas que no s'estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions anteriors per acreditar que s'està al corrent de les obligacions tributàries —estatals i autonòmiques— i amb la Seguretat Social, o quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000,00 euros, se n'ha d'acreditar el compliment mitjançant declaració responsable.
Si la persona interessada ha presentat una declaració responsable i durant la instrucció del procediment l'import de la subvenció és superior a 3.000,00 euros, o en cas que el FOGAIBA consideri oportú fer la comprovació efectiva del compliment d'aquest requisit, es requerirà a aquesta persona que aporti la justificació d'aquest requisit, llevat que s'hagi autoritzat el FOGAIBA per dur-ne a terme la comprovació d'ofici.
4. D'acord amb el que preveu l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, no cal presentar la documentació o les dades elaborades per qualsevol administració que es puguin obtenir per mitjans electrònics o que estiguin en poder del FOGAIBA. En cas de denegació expressa per dur a terme aquesta comprovació, cal aportar el document corresponent.
Les persones interessades tampoc no estan obligades a presentar dades o documents que hagin aportat elles mateixes davant de qualsevol administració. A aquest efecte, les persones esmentades han de comunicar en quin moment i davant de quin òrgan administratiu van presentar els documents, i el FOGAIBA és qui els ha d'obtenir electrònicament. Excepcionalment, si el FOGAIBA no pot obtenir els documents esmentats, en pot sol·licitar novament l'aportació a les persones interessades.
En el supòsit d'impossibilitat material d'obtenir el document, l'òrgan competent pot requerir a la persona sol·licitant que el presenti o, per defecte, que acrediti per altres mitjans el compliment dels requisits als quals es refereix el document, abans de formular la proposta de resolució del procediment.
5. Si la sol·licitud té algun defecte o no inclou tota la documentació que s'ha esmentat en els punts anteriors, o bé si els documents que s'hagin de presentar durant la tramitació de l'expedient presenten esmenes o guixades, es requerirà a la persona sol·licitant que, en el termini de deu dies, esmeni el defecte o aporti la documentació, amb la indicació que, si no ho fa, s'entén que desisteix de la sol·licitud i, amb la resolució prèvia, l'expedient s'arxivarà sense cap altre tràmit.
6. La presentació de la sol·licitud suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, de tot el que conté aquesta convocatòria, de les bases reguladores que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, i de la resta de normativa d'aplicació.
Setè
Selecció d'entitats beneficiàries i criteris objectius i de preferència
1. Les entitats beneficiàries se seleccionen mitjançant el procediment de concurrència no competitiva. Per tant, s'han de seleccionar totes les sol·licituds que compleixin els requisits que estableix aquesta convocatòria i adjuntin la documentació necessària a la sol·licitud.
2. En cas que les sol·licituds amb dret d'ajuda superin l'import màxim que es destina a cada partida, s'han de reduir totes i cadascuna d'aquestes ajudes en el mateix percentatge fins que s'exhaureixi el crèdit pressupostari de cada partida.
Vuitè
Instrucció del procediment
1. L'òrgan competent per instruir el procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan ha de dur a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució.
2. La resolució dels expedients l'ha de dictar el vicepresident del FOGAIBA en matèria agrària, a proposta del cap del Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca. Amb anterioritat a l'emissió de la proposta, la unitat gestora ha d'emetre un informe en el qual s'acrediti, en cas que sigui favorable, la legalitat de l'ajuda i el seu import.
3. La pràctica de les comunicacions i de les notificacions a les persones interessades en aquest procediment es fa de manera individual.
Les persones sol·licitants que, d'acord amb l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, estiguin obligades a relacionar-se electrònicament han de fer, de manera telemàtica, tots els tràmits d'aquest procediment, mitjançant el tràmit telemàtic que hi ha disponible en el procediment publicat a la Seu Electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
4. El termini màxim per dictar-ne una resolució expressa i notificar-la individualment a les persones interessades és de sis mesos, comptadors des de la finalització del termini de presentació de sol·licituds. Si transcorre aquest termini sense que s'hagi notificat una resolució expressa, la sol·licitud s'entén desestimada. En la resolució de concessió s'ha de fer constar expressament el caràcter de minimis de l'ajuda amb indicació del reglament d'aplicació que correspongui, segons el punt 2 de l'apartat primer d'aquesta Resolució.
5. Contra aquesta Resolució es pot interposar recurs d'alçada davant el conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural en el termini d'un mes, a comptar des de l'endemà de la notificació de la resolució, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Novè
Obligacions de les persones beneficiàries
1. Són obligacions de les persones beneficiàries, a més de les que estableixen l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 15 de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, les següents:
- Mantenir l'activitat cooperativa durant un període de cinc anys, comptats a partir de la concessió de l'ajuda.
- Dur a terme l'activitat per a la qual s'atorga la subvenció, així com assumir els compromisos que s'hi inclouen i acreditar-ho documentalment davant del FOGAIBA.
- Facilitar tota la informació que se'ls requereixi i sotmetre's a les actuacions de comprovació que corresponen al FOGAIBA i a les de control de l'activitat econòmica i financera que corresponguin a la Intervenció General de la CAIB, a la Sindicatura de Comptes o a altres òrgans competents.
2. El règim jurídic aplicable en cas d'incompliment d'aquestes obligacions és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.
Desè
Justificació i pagament de les ajudes
1. El termini per justificar l'execució de l'actuació i les despeses objecte de subvenció acaba el 31 de juliol del 2026.
2. Quant a la forma de justificació de la despesa efectuada i els justificants de la despesa, s'ha d'aplicar el que disposen l'article 30 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i els capítols II i III del títol II del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.
3. Durant el termini de justificació que estableix el punt 1 anterior, les persones beneficiàries han de presentar la sol·licitud de pagament mitjançant el tràmit telemàtic disponible a la Seu Electrònica, adreçada al FOGAIBA. Cal subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen en el formulari, incloent-hi la memòria de les activitats dutes a terme i dels resultats obtinguts, i també assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté el formulari esmentat.
Aquestes sol·licituds han d'incloure la documentació següent:
a) Memòria de les activitats dutes a terme i dels resultats obtinguts.
b) Relació de justificants imputats d'acord amb el model que figura a la pàgina web del FOGAIBA. S'ha de facilitar una còpia del document en format de full de càlcul editable.
c) Documentació justificativa de les despeses efectuades. La justificació de la despesa s'entén que s'ha efectuat, segons el cas, mitjançant la presentació de:
- Factures que reuneixin els requisits i les formalitats que preveu el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre (BOE núm. 289, d'1 de desembre de 2012), i justificants de pagament.
- Certificat de l'entitat acreditatiu de la subscripció i el desemborsament d'aportacions dineràries al capital social i quotes d'ingrés i de la comptabilització en els termes que preveu el punt 1.3 de l'apartat quart, juntament amb el document bancari acreditatiu del pagament.
- Nòmines dels treballadors i justificants de pagament dels salaris.
- Documents RLC i RNT (antics TC1 i TC2) i justificants de pagament, juntament amb el resum comptable de nòmines dels mesos imputats.
- Documents IRPF (models 111 i 190) i justificant de pagament.
- Certificació del gerent o de l'autoritat administrativa corresponent de la imputació de despeses de personal propi a l'activitat subvencionable, d'acord amb el model que figura a la pàgina web del FOGAIBA.
Es poden considerar justificants de pagament els documents següents:
1r. Extracte bancari en què quedi identificat el pagament efectuat mitjançant la indicació del concepte, l'import i la identificació del pagador i de la persona destinatària.
2n. Els pagaments en efectiu han de complir el que disposa l'article 7 de la Llei 7/2012, de 29 d'octubre, de modificació de la normativa tributària i pressupostària i d'adequació de la normativa financera per a la intensificació de les actuacions en la prevenció i la lluita contra el frau, exclusivament. No és necessari que la factura pagada en efectiu, amb un import igual o inferior a 1.000,00 euros, estigui signada si compleix el que s'ha esmentat anteriorment. En el cas d'una factura, aquesta ha d'incloure l'acreditació que s'ha pagat en efectiu i la data de pagament.
3r. Comprovant de transferència bancària en el qual quedi identificat el pagament efectuat, mitjançant la indicació de l'import i la identificació del pagador i de la persona destinatària.
4t. Qualsevol altre document de valor probatori equivalent, vàlid en dret, mitjançant el qual s'acrediti la realització efectiva del pagament.
Aquesta documentació ha de quedar a disposició de l'Agència Tributària i de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació per dur a terme qualsevol control que hom consideri oportú efectuar.
No s'admeten pagaments en efectiu superiors a 1.000,00 €, en els termes que preveu l'article 7 de la Llei 7/2012, de 29 d'octubre, de modificació de la normativa tributària i pressupostària i d'adequació a la normativa financera per a la intensificació de les actuacions i la lluita contra el frau.
d) Si escau, la documentació que s'indica en els punts 1.1 i 1.2 de l'apartat quart, per tal de demostrar que s'ha finalitzat el procés.
e) Si escau, la indicació dels criteris de repartiment dels costs generals o indirectes incorporats a la relació de justificants de despeses.
f) Si escau, l'acord de l'assemblea per ratificar la decisió de l'òrgan de direcció, en els termes que preveu el punt 2.c) de l'apartat tercer.
g) Si escau, certificació de l'entitat receptora de les aportacions que preveu el punt 1.3 de l'apartat quart.
h) Si escau, per a les actuacions que preveu el punt 1.5 de l'apartat quart, certificat bancari justificatiu de les liquidacions dels interessos i les despeses assolides des de l'inici del període de subvencionabilitat fins al dia de la sol·licitud de pagament.
4. Quan la persona beneficiària de la subvenció sigui una empresa, les despeses subvencionables corresponents a les seves operacions comercials s'han d'haver abonat en els terminis de pagament que preveu la normativa sectorial d'aplicació o, si no n'hi ha, en els que estableix la Llei 3/2004, de 29 de desembre.
5. L'import de l'ajuda concedida s'abona a la persona beneficiària mitjançant transferència bancària una vegada hagi justificat el compliment de la finalitat i l'aplicació de la subvenció, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA. El fet de no presentar la documentació justificativa en el termini i en els termes establerts suposa un incompliment al qual s'aplica el que estableix el punt 2 de l'apartat novè d'aquesta Resolució.
Onzè
Compatibilitat de les subvencions
Les ajudes objecte d'aquesta convocatòria són compatibles amb les ajudes que per a la mateixa finalitat pugui rebre la persona beneficiària de qualsevol administració pública o d'una altra entitat pública o privada, sempre que l'import total de les ajudes no superi el cost de l'actuació subvencionable efectuada.
Dotzè
Règim jurídic aplicable
El règim jurídic aplicable a aquesta convocatòria és el que preveu l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer; el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions en l'àmbit de les Illes Balears, així com els preceptes que s'apliquin de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; el Reglament (UE) núm. 2023/2831 de la Comissió, de 13 de desembre de 2023; el Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, i, si escau, la resta de normativa aplicable vigent.
Tretzè
Publicació
Aquesta Resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, en la data de la signatura electrònica (20 d'agost de 2025)
El president del FOGAIBA Joan Simonet Pons