Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE TREBALL, FUNCIÓ PÚBLICA I DIÀLEG SOCIAL

Núm. 586545
Resolució de la consellera de Treball, Funció Pública i Diàleg Social i presidenta de l’Institut Balear de Seguretat i Salut Laboral (IBASSAL) per la qual s’aprova la convocatòria per concedir subvencions per dur a terme projectes d’assessorament a treballadors i empreses, en l’elaboració dels estudis de càrregues de treball per als cambrers i cambreres de pisos del sector de l’hostaleria, corresponent als exercicis pressupostaris de 2025 i 2026

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L'article 40.2 de la Constitució espanyola encomana als poders públics, com un dels principis rectors de la política social i econòmica, vetlar per la seguretat i la higiene en el treball. En consonància amb aquest manament constitucional, l'article 14.1 de la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscos laborals, disposa que tots els treballadors tenen dret a una protecció eficaç en matèria de seguretat i salut en el treball.

L'exposició de motius de la Llei 31/1995, de 8 de novembre, contempla la política en matèria de prevenció de riscos laborals, com a conjunt d'actuacions dels poders públics adreçades a promoure la millora de les condicions de treball per elevar el nivell de protecció de la salut i la seguretat dels treballadors, que s'articula d'acord amb els principis d'eficàcia, coordinació i participació, ordenant tant l'actuació de les diferents administracions públiques amb competències en matèria preventiva, com la participació necessària en aquesta actuació d'empresaris i treballadors, mitjançant les seves organitzacions representatives.

En aquest sentit, l'article 5 de l'esmentada Llei, preveu que la política en matèria de prevenció té l'objectiu de promoure la millora de les condicions de treball a fi d'elevar el nivell de protecció de la seguretat i la salut de les persones treballadores. Al mateix temps estableix que aquesta política s'ha de dur a terme mitjançant les normes reglamentàries i les actuacions administratives que corresponguin i, en particular, les que es regulen en el capítol II de la mateixa Llei, que s'orienten a coordinar les diferents administracions públiques competents en matèria preventiva i a harmonitzar les actuacions que, d'acord amb aquesta Llei,

corresponguin a subjectes públics i privats; amb aquesta finalitat estableix que:

a) L'Administració general de l'Estat, les administracions de les comunitats autònomes i les entitats que integren l'Administració local s'han de prestar cooperació i assistència per a l'exercici eficaç de les seves competències.

b) L'elaboració de la política preventiva s'ha de dur a terme amb la participació dels empresaris i els treballadors a través de les seves organitzacions empresarials i sindicals més representatives.

La disposició addicional quarta de la Llei 3/2022, de 15 de juny, de mesures urgents per a la sostenibilitat i la circularitat del turisme de les Illes Balears (BOIB núm. 79, de 18 de juny de 2022), preveu la necessitat de desenvolupar mesures en matèria de salut laboral, com ara les referides a ergonomia o càrrega de treball de tots els departaments, que puguin repercutir en una millora de la qualitat i sostenibilitat dels serveis prestats pels establiments turístics d'allotjament hoteler, perquè després puguin ser adaptables i aplicables a altres sectors d'activitat.

D'acord amb dita disposició addicional, l'IBASSAL ha impulsat la constitució d'una mesa de treball del sector de l'hostaleria per a la salud laboral, amb l'objectiu d'acordar amb els agents socials del sector, una metodologia per mesurar de manera objectiva les càrregues de feina dels cambrers i cambreres de pisos.

Per la seva banda, l'article 37 bis del Conveni col·lectiu del sector de l'Hostaleria de les Illes Balears, amb codi 07000435011982, preveu que durant la vigència del Conveni, els allotjaments regulats en la Llei 8/2012, de 29 de juliol, de Turisme de les Illes Balears, hauran de comptar amb l'informe final de l'Anàlisi de Mètodes i Temps de Treball dels cambrers i cambreres de pisos elaborat pel grup de treball corresponent, de conformitat amb la metodologia acordada per l'IBASSAL i els agents socials del sector.

La Conselleria de Treball, Funció Pública i Diàleg Social exerceix les funcions relatives a la promoció de la seguretat i salut en el treball, mitjançant l'organisme autònom que té adscrit, l'Institut Balear de Seguretat i Salut Laboral (IBASSAL), segons preveu el Decret 10/2025, de 14 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB ext. núm. 91, de 14 de juliol de 2025).

L'article 8 de la Llei 7/2018, de 31 de juliol, de promoció de la seguretat i la salut en el treball de les Illes Balears, determina que la Presidència de l'IBASSAL és l'òrgan superior de direcció unipersonal, i exerceix la representació legal i ordinària de l'Institut i les funcions que aquesta llei li encomana. Pel que fa a la competència per concedir ajuts i subvencions, i autoritzar despeses, contreure obligacions i proposar pagaments, d'acord amb la normativa autonòmica vigent en matèria de finances de la comunitat autònoma de les Illes Balears, l'article 9, lletres h) i i), de la Llei 7/2018, amb relació a l'article 9.1, lletres h) i i), dels Estatuts de l'IBASSAL, aprovats mitjançant Decret 31/2019, de 3 de maig (BOIB núm. 061, de 04 de maig de 2019), atribueixen al referit òrgan la competència per convocar i concedir ajuts i subvencions, de conformitat amb la normativa reguladora corresponent.

El text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre (BOIB núm. 196, de 31 de desembre de 2005), determina el règim jurídic de les subvencions, l'establiment o la gestió de les quals corresponen a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o a les entitats públiques que en depenen. L'article 15 del Text refós estableix el contingut mínim de la convocatòria de subvencions, que ha de ser aprovada per l'òrgan competent i publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

L'Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005 (BOIB núm. 73, de 12 de maig de 2005), modificada per l'Ordre de la consellera de Treball i Formació de 16 de juliol de 2008 (BOIB núm. 104, de 26 de juliol de 2008) i per l'Ordre 39/2024 del conseller d'Empresa, Ocupació i Energia de 11 de novembre de 2024 (BOIB núm 148, de 12 de novembre de 2024), estableix les bases reguladores de les subvencions en matèria de treball i formació. L'article 1.2.1 d'aquesta Ordre disposa que un dels objectius de les subvencions és l'execució de projectes i programes d'investigació i actuació en matèria de salut laboral.

D'acord amb l'article 14.2 del Text refós de la Llei de subvencions, el procediment per concedir les subvencions s'ha d'iniciar sempre d'ofici mitjançant una convocatòria, si la selecció de les possibles persones beneficiàries s'ha de fer en règim de concurrència. L'article 15 del mateix Text refós estableix, per una banda, el contingut mínim de la convocatòria de subvencions i, per l'altra, determina la necessitat de comunicar el text de la convocatòria a la Base de dades nacional de subvencions (BDNS), així com la publicació en el BOIB.

D'altra banda, i pel que fa als ajuts d'estat, cal dir que els que s'estableixen en aquesta convocatòria no constitueixen una ajut d'estat en els termes que determinen els articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea, atès que el fet de concedir-los no falseja ni amenaça de falsejar la competència, per afavorir determinades empreses o produccions, ja que l'objecte de l'activitat subvencionada no consisteix en oferir béns o serveis al mercat i, per tant, no es pot considerar una activitat econòmica, d'acord amb l'aclariment del concepte d'ajuda d'estat de la Comunicació de la Comissió (2016/C 262/01).

La Conselleria competent en matèria de salut laboral, pretén fomentar la realització dels treballs d'anàlisis de mètodes i temps de treball, dels cambrers i cambreres de pisos, en la mesura que redundarà en una millora de salut laboral de les persones treballadores del sector. Dits treballs s'entenen d'interès públic i en cap cas, suposen falsejar ni amenaçar de falsejar la competència o afavorir determinades empreses o produccions, ja que les actuacions dels tècnics de prevenció de riscos laborals en el marc d'aquests projectes són independents de l'activitat pròpia dels serveis de prevenció enumerats en el Reial decret 39/1997 de 17 de gener, que aprovà el Reglament dels serveis de prevenció.

L'objecte de la convocatòria és la concessió de subvencions per a la realització de projectes d'assessorament a treballadors i empreses, en l'elaboració dels estudis de càrregues de treball per als cambrers i cambreres de pisos del sector de l'hostaleria.

Aquesta subvenció està inclosa al Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2024-2026 (Objectiu II, línia III.3.1: ajuts per potenciar la cultura de la seguretat i salut laboral en el treball, inclòs l'aspecte de salut mental), aprovat mitjançant Acord del Consell de Govern de 19 d'abril de 2024 (BOIB núm. 52, de 20 d'abril de 2024).

Per tot això, de conformitat amb l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 3 de l'Ordre de bases reguladores abans esmentada, dict la següent

Resolució

1. Aprovar la convocatòria per concedir subvencions per dur a terme projectes d'assessorament a treballadors i empreses, en l'elaboració dels estudis de càrregues de treball per als cambrers i cambreres de pisos del sector de l'hostaleria, corresponent als exercicis pressupostaris de 2025 i 2026 (annex 1), com també els annexos del 2 al 10.

2. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i comunicar-la a la Base de dades nacional de subvencions (BDNS).

3. Disposar que aquesta Resolució comença a produir efectes a partir de l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant l'òrgan que l'ha dictada en el termini d'un mes, comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos, comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, en la data de la signatura electrònica (21 d'agost de 2025)

La presidenta de l'IBASSAL Catalina Teresa Cabrer González

 

ANNEX 1 Convocatòria

Primer Objecte

L'objecte de la convocatòria és la concessió de subvencions per dur a terme projectes d'assessorament a treballadors i empreses, en l'elaboració dels estudis de càrregues de treball per als cambrers i cambreres de pisos del sector de l'hostaleria.

Les entitats beneficiàries podran presentar, únicament, un projecte, sens perjudici que aquest pugui abastar l'àmbit que l'entitat proposant consideri oportú, en el marc d'aquesta convocatòria i de la seva implantació territorial.

Segon Normativa reguladora

Les subvencions convocades per mitjà d'aquesta Resolució es regeixen per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, que aprova el Text refós de la Llei de subvencions; la Llei 7/2018, de 31 de juliol, de promoció de la seguretat i la salut en el treball de les Illes Balears, i l'Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005, modificada per l'Ordre de la consellera de Treball i Formació de 16 de juliol de 2008 (BOIB núm. 104, de 26 de juliol) i per l'Ordre 39/2024 del conseller d'Empresa, Ocupació i Energia de 11 de novembre de 2024 (BOIB núm. 148, de 12 de novembre).

Tercer Despeses subvencionables

1. Les despeses han d'estar vinculades directament i fefaentment als projectes, tenint en compte l'article 40 del Text refós de la Llei de subvencions (BOIB núm. 196, de 31 de desembre), segons el qual la despesa elegible ha de ser real i econòmica, i ha de respondre de manera indubtable a la naturalesa de l'activitat subvencionada.

2. En els projectes presentats s'ha de finançar l'import total de les despeses efectuades pels conceptes següents:

a) Despeses de personal. Inclou:

— Despeses del personal propi de l'entitat beneficiària.

— Despeses del personal tècnic contractat expressament per al projecte.

En ambdós casos, en la proporció de temps que hi hagi dedicat el personal tècnic en matèria de prevenció de riscs laborals, única despesa que s'entén elegible en aquest punt, i s'hagi acreditat, conforme a la convocatòria.

b) Despeses directes de l'activitat:

— Despeses de material fungible, sempre que es destini al projecte subvencionat.

— Despeses relacionades amb la celebració de les jornades informatives o d'assessorament desenvolupades en el marc del projecte.

— Despeses derivades dels desplaçaments entre les illes, pernoctacions i dietes meritades per aquests desplaçaments del personal tècnic que dugui terme l'execució del projecte

— Despeses de publicitat: es pot imputar un màxim del 5 % del cost total del projecte subvencionable.

c) Despeses indirectes de l'activitat: coordinació administrativa i suport del projecte executat, dutes a termes per personal propi de l'entitat executora. L'import total de les despeses indirectes no pot superar el 20% del total de l'acció subvencionable. Se n'han d'indicar detalladament els criteris d'imputació.

3. Les nòmines i els altres documents acreditatius de l'activitat duta a terme en relació amb el projecte objecte de subvenció han de tenir una data compresa en el període que va de l'1 d'abril de 2025 al 30 de juny de 2026.

4. Les entitats beneficiàries no podran subcontractar la realització del projecte subvencionat.

5. Totes les despeses s'han d'aportar degudament desglossades pel temps dedicat a l'activitat que s'imputa.

Quart Partida pressupostària

1. El crèdit total assignat a les subvencions que estableix aquesta convocatòria és de 578.000,00 €, amb la distribució següent:

— Anualitat 2025: 270.000,00 €, amb càrrec a la partida pressupostària 79101 324A01 48000 00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2025.

— Anualitat 2026: 308.000,00 €, amb càrrec a la partida pressupostària 79101 324A01 48000 00 o la que el Parlament de les Illes Balears disposi en els pressuposts generals per a l'any 2026.

2. La concessió de les subvencions previstes en aquesta convocatòria resta condicionada a la disponibilitat pressupostària que estableix l'apartat anterior, sens perjudici que el crèdit assignat inicialment es pugui ampliar en funció de la disponibilitat esmentada.

Cinquè Entitats beneficiàries i requisits

1. Poden ser beneficiàries de les subvencions que s'estipulen en aquesta convocatòria les organitzacions sindicals i empresarials amb suficient representativitat per negociar el conveni laboral del sector de l'hostaleria.

2. Les entitats sol·licitants d'aquests ajuts han d'estar al corrent de les obligacions amb la Seguretat Social i de les obligacions tributàries amb l'Estat i amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. La sol·licitud dels ajuts comporta l'autorització perquè l'IBASSAL pugui comprovar d'ofici que l'entitat sol·licitant està al corrent d'aquestes obligacions, excepte en cas de denegació expressa. En aquest cas, el sol·licitant ha d'aportar els certificats corresponents, juntament amb la sol·licitud dels ajuts.

3. No poden obtenir la condició de beneficiàries de les subvencions les entitats en les quals concorri alguna de les circumstàncies previstes als apartats 2 i 3 de l'article 13 de la Llei 38/2003 i a l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions; l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes; l'article 37 de la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar l'LGTBI-fòbia.

Sisè Quantia de les subvencions

1. La quantia esmentada en el punt quart de la convocatòria es distribuirà proporcionalment al 50% entre les organitzacions empresarials i les sindicals, de conformitat amb la composició necessàriament paritària de la comissió negociadora del conveni vigent del sector de l'hostaleria de les Illes Balears. Les dues meitats esmentades, per la seva banda, es distribuiran proporcionalment, d'acord amb la representativitat de les entitats assenyalades en el punt anterior, tot establint una quantia mínima de 40.000,00 € per entitat beneficiària, que asseguri l'execució efectiva dels projectes en tots els casos, sempre que el cost del projecte presentat sigui igual o superior a aquesta xifra.

2. Per tal de facilitar l'aplicació efectiva dels fons establerts en el punt quart d'aquesta convocatòria a l'execució dels projectes que es presentin, si de conformitat amb les quanties adjudicades als projectes que hagin assolit el llindar per resultar objecte de subvenció indicades en l'informe de la comissió avaluadora, hi hagués un romanent de doblers, aquests s'han d'adjudicar dins cada una de les meitats esmentades, proporcionalment a la representació de l'entitat corresponent, als projectes presentats per un import superior a l'adjudicat, fins a l'exhauriment del 100% del crèdit total assignat a les subvencions, amb el límit de l'import de la sol·licitud corresponent i, en tot cas, segons l'establert en el punt 13.5 d'aquesta convocatòria.

Setè Àmbit temporal i territorial d'aplicació

1. Les accions que comportin una despesa elegible en els termes d'aquesta convocatòria s'han de dur a terme des de l'1 d'abril de 2025 al 30 de juny de 2026, sempre que es pugui constatar documentalment que els productes i els serveis s'han lliurat realment i que l'entitat beneficiària ha complert les normes i polítiques sobre elegibilitat.

2. Les entitats beneficiàries de les accions subvencionades han d'exercir l'activitat en l'àmbit territorial de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

Vuitè Lloc i termini de presentació de sol·licituds

1. El termini per presentar les sol·licituds és de 10 dies hàbils comptadors des de l'endemà de la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

2. Les entitats interessades han de presentar les sol·licituds, juntament amb la documentació prevista en aquesta convocatòria, de conformitat amb la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions publiques.

Com a annex d'aquesta convocatòria, s'incorpora el model de sol·licitud que s'ha de presentar i la resta de documents relacionats amb aquesta línia de subvencions. Aquests, a més, es troben disponibles a la Seu Electrònica del web de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en l'adreça d'Internet: https://www.caib.es/seucaib/ca/200/empreses/tramites/tramite/6373977.

3. De conformitat amb l'article 14.2 de la Llei 39/2015, estan obligats a relacionar-se a través de mitjans electrònics amb les administracions públiques per fer qualsevol tràmit d'aquest procediment administratiu, almenys, els subjectes següents:

a) Les persones jurídiques.

b) Les entitats sense personalitat jurídica.

c) Els qui representin una persona interessada que estigui obligada a relacionar-se electrònicament amb l'Administració.

4. Si alguna de les entitats interessades presenta la seva sol·licitud presencialment, l'IBASSAL la requerirà perquè ho esmeni a través de la presentació electrònica, en el termini màxim improrrogable de 10 dies hàbils, amb la indicació que si no ho fa es considerarà que desisteix de la sol·licitud, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar d'acord amb l'article 21 de la Llei 39/2015. A aquest efecte, una vegada esmenat el defecte, s'ha de considerar com a data de presentació de la sol·licitud la de la presentació inicial.

5. Si la sol·licitud no compleix els requisits legals i els que exigeixen l'Ordre de bases reguladores i aquesta convocatòria, s'ha de requerir l'entitat sol·licitant per tal que, en el termini màxim de deu dies, esmeni la falta o aporti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa així, es considerarà que desisteix de la petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que preveu l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Novè Documentació

La documentació que s'ha d'aportar és la següent:

1. Documentació general:

a) El model de sol·licitud (annex 2) que inclou les declaracions responsables següents:

— Que l'entitat sol·licitant es compromet a complir amb les obligacions previstes en l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions.

— Que l'entitat sol·licitant no incorre en cap de les circumstàncies previstes als apartats 2 i 3 de l'article 13 de la Llei 38/2003, i a l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions.

— Declaració expressa de no haver sol·licitat cap altre ajut per a la mateixa finalitat a cap administració pública o ens privat o públic, ni haver-ne rebut cap o, en cas contrari, aportar una llista de les entitats a les quals ha sol·licitat una subvenció per a la mateixa finalitat o de les quals se n'hagi obtingut alguna, amb indicació de la quantitat sol·licitada o concedida.

— Que l'entitat no ha estat objecte de sancions administratives fermes ni de sentències condemnatòries fermes en els darrers tres anys perquè hagi exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere d'acord amb l'article 11 de la Llei 11/2016, i no ha estat sancionada o condemnada per cap resolució administrativa ferma amb pena accessòria de prohibició de rebre ajuts o subvencions públiques pel període estipulat en l'article 37 de la Llei 8/2016.

— Que accepta íntegrament les condicions de la convocatòria; declara que totes les dades exposades són certes i, a més, facilitarà totes les actuacions de control possibles que es facin per comprovar que s'ha dut a terme correctament l'objecte d'aquests ajuts.

Declaració de veracitat de dades bancàries.

 

b) La documentació acreditativa de les facultats de representació de la persona que signa la sol·licitud d'ajut com a representant de l'entitat beneficiària, com pot ser l'escriptura de poders de representació, la signatura de la sol·licitud amb el certificat digital de representació de l'empresa o documents similars. En el cas de representació mitjançant inscripció en el Registre electrònic d'apoderaments (REA) seria suficient el número de registre.

c) Document constitutiu de l'entitat i estatuts socials inscrits adequadament en el registre corresponent, així com l'acreditació de la representació de la persona signant de la sol·licitud, si n'és el cas.

d) Còpia dels títols acadèmics que acrediten la formació en prevenció de riscs laborals.

De conformitat amb els articles 53.1.d) i 28.2 de la Llei 39/2015, i l'article 61 del Reial decret 203/2021, de 30 de març, que aprova el reglament d'actuació i funcionament del sector públic per mitjans electrònics, l'IBASSAL pot obtenir, llevat de manifestació expressa en sentit contrari, els certificats acreditatius que la persona interessada està al corrent de les seves obligacions amb l'Agència Tributària Estatal, la Seguretat Social i la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

En cas que no autoritzi aquesta consulta, ha d'aportar la documentació acreditativa d'estar al corrent d'aquestes obligacions, juntament amb la sol·licitud d'ajuts; també pot obtenir dades que ja estan en poder de les administracions públiques, llevat que la persona interessada s'hi oposi expressament, la qual cosa s'ha de fer constar en el model de sol·licitud.

En virtut de l'article 28.3 de la Llei 39/2015, les persones sol·licitants tenen dret a no aportar la documentació que ja hagin aportat anteriorment a qualsevol administració, sempre que identifiquin el moment de presentació i l'òrgan davant el qual la varen presentar. Així mateix, d'acord amb l'article 4 del Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius, no és necessari adjuntar la documentació en cas que ja estigui en poder de l'IBASSAL perquè s'ha aportat en altres convocatòries. En aquests casos, el sol·licitant hi ha de fer constar l'expedient en el qual es troba la documentació, el moment de presentació i l'òrgan davant el qual es va presentar.

En el cas excepcional que l'IBASSAL no pugui aconseguir la documentació electrònicament, pot requerir l'entitat sol·licitant perquè l'aporti.

D'acord amb l'article 23 de la Llei general de subvencions i l'article 69 de la Llei 39/2015, l'IBASSAL pot requerir els documents que acreditin la veracitat de les dades que conté la declaració responsable a l'entitat sol·licitant de l'ajut.

El personal al servei de l'òrgan instructor ha de comprovar d'ofici el compliment dels requisits que exigeix el punt cinquè d'aquesta convocatòria. Per tant, ha de sol·licitar els certificats que corresponguin als registres competents.

2. Documentació tècnica:

a) Memòria tècnica i econòmica, signada pel representant legal de l'entitat sol·licitant, en la qual, de forma estructurada, s'expliqui amb el grau de detall necessari el projecte que justifica la sol·licitud de la subvenció, amb la indicació dels antecedents i els objectius adients. Aquest document ha de fer referència expressa a la distribució territorial i temporal de les actuacions projectades amb motiu de l'execució del projecte corresponent, així com als criteris objectius utilitzats per determinar-ne l'abast, a més de tots els elements que les entitats sol·licitants entenguin d'interès per a la valoració del projecte de conformitat amb les bases aplicables.

En tot cas, és obligatòria la participació d'un/a o més coordinadors/es del projecte. La coordinació la duran a terme tècnics/es de nivell superior, d'acord amb les funcions descrites en l'article 37 del Reial decret 39/1997, pel qual s'aprova el Reglament dels serveis de prevenció.

La resta de personal tècnic ha d'estar en possessió de la titulació adient per dur a terme les seves funcions segons determinen els articles 34 a 37 del Reglament esmentat.

Des del punt de vista econòmic, s'inclouran en la memòria que cal presentar els criteris d'imputació de les despeses, el cost d'execució i la previsió d'ingressos, desglossat de conformitat amb el punt 3.2 de la convocatòria, amb indicació dels mitjans humans i materials necessaris per executar el projecte en qüestió. A l'efecte de determinar el cost del projecte, cal tenir present el que preveu el punt quinzè (pagament).

b) Qualsevol altra documentació que l'entitat estimi d'interès a l'efecte d'avaluar-ne la sol·licitud en relació amb els criteris de valoració que estableix el punt onzè d'aquesta convocatòria.

Desè Òrgan competent per instruir el procediment

L'òrgan competent per instruir el procediment és la Direcció de l'IBASSAL, que ha de dur a terme d'ofici totes les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals ha de formular la corresponent proposta de resolució, prèvia la comunicació prevista en el punt 13.3 d'aquestes bases, si s'escau. Aquesta proposta serà notificada personalment, mitjançant medis electrònics, a les entitats interessades.

 

Onzè Comissió Avaluadora

1. D'acord amb l'article 19 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i l'article 6.3 de l'Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig del 2005, s'ha de constituir una comissió avaluadora integrada pels membres que s'indiquen a continuació:

— La persona titular del Servei Administratiu de l'IBASSAL, com a president o presidenta.

— Una persona amb categoria de tècnic o tècnica del grup A1 adscrita al Servei Administratiu de l'IBASSAL, com a secretari o secretària.

— Vocals: tres persones funcionàries designades per la Direcció de l'IBASSAL, amb experiència en matèria de subvencions. Una d'aquestes persones haurà de ser tècnic o tècnica en matèria de prevenció de riscos laborals.

2. La Comissió Avaluadora s'ha de reunir per examinar totes les sol·licituds presentades i n'ha d'emetre un informe que serveixi de base a l'òrgan instructor per elaborar la proposta de resolució corresponent.

3. Sempre que es tracti d'activitats que hagi de desenvolupar l'entitat sol·licitant per assegurar l'eficàcia dels fons concedits, la Comissió Avaluadora pot sotmetre a la consideració de l'òrgan instructor que la subvenció es limiti a alguna part separable del programa o projecte, de manera que aquesta part sigui la que es valori i la que s'hagi de justificar, sempre que això no desvirtuï la finalitat de la subvenció. En aquest cas, s'ha de donar tràmit d'audiència de 10 dies a la persona interessada perquè pugui modificar la sol·licitud inicial.

Dotzè Criteris de concessió i de valoració

1. La concessió de les subvencions que estableix aquesta convocatòria s'ha de regir i resoldre d'acord amb els principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no discriminació.

2. Els criteris de valoració són els que es detallen a continuació:

a) Àmbit dels projectes presentats: un punt per cada illa en la qual es desenvolupi efectivament el projecte, fins a un màxim de quatre punts.

b) Entitat del projecte presentat: un punt per cada 10 actuacions o fracció que s'ha de desenvolupar, en el cas de l'illa de Mallorca i un punt addicional per cada 5 actuacions o fracció que s'ha de desenvolupar, en el cas de les altres illes d'aquest arxipèlag, fins a un màxim de sis punts. S'entenen com a actuacions, a l'efecte d'aquest apartat, les assessories, reunions i jornades, desenvolupades de forma presencial, telefònica o telemàtica, amb participació efectiva del personal que executi el projecte, destinades a l'execució d'aquest.

c) Existència de mesures que promoguin la igualtat de gènere, la protecció i la millora del medi ambient, fins a un màxim de tres punts.

d) Existència de mesures que suposin el foment efectiu de les noves tecnologies de la informació i comunicació, fins a un màxim de tres punts. La realització de material informatiu audiovisual en el marc de l'execució del projecte i la seva difusió en xarxes socials es valorarà amb un màxim de 2 punts addicionals.

e) Contingut, qualitat tècnica i impacte potencial del projecte, d'acord amb l'informe tècnic que ha d'emetre, en el termini establert en la Llei 39/2015, el vocal de la Comissió Avaluadora, tècnic en matèria de prevenció de riscs laborals: fins a un màxim de sis punts.

En l'informe assenyalat es valorarà de forma autònoma i amb el grau de detall suficient, com a mínim, cadascun dels ítems següents com a màxim amb la puntuació indicada:

1r. Experiències prèvies en assessorament en matèria de salut laboral, fins a 0,5 punts.

2n. Plantejament de l'estat de situació de l'estudi de càrregues de treball en les empreses objectiu del projecte, fins a 0,5 punts.

3r. Planificació del projecte, fins a 5 punts, de conformitat amb el detall següent:

 

— Objectius que cal assolir, fins a 0,75 punts.

— Metodologia de treball, incloent les dinàmiques i accions que cal realitzar per executar el projecte, fins a 3 punts.

— Avaluació del projecte: indicadors utilitzats, fins a 0,75 punts.

— Qualitat del servei que cal prestar a cada àmbit: qüestionaris de satisfacció, fins a 0,5 punts.

3. Les entitats sol·licitants han d'incloure en la memòria tècnica prevista a l'apartat 9.2.a), que han de presentar juntament amb la sol·licitud, un apartat específic en què han d'al·legar separadament i de forma individualitzada, amb el grau de detall suficient que permeti la valoració corresponent, cadascun dels ítems relacionats en el punt anterior. Els ítems no al·legats de conformitat amb el que s'ha indicat no seran objecte de valoració.

4. S'han d'excloure les sol·licituds que no s'adeqüin a la normativa de prevenció de riscs laborals inclosa en la Llei de prevenció de riscs laborals i en el Reglament dels serveis de prevenció.

5. La puntuació mínima exigida per poder optar a una subvenció és de dotze punts.

Tretzè Procediment

1. La selecció de les entitats beneficiàries s'ha de fer d'acord amb l'article 5.1 de l'Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de treball i formació i la normativa concordant.

2. La Comissió Avaluadora ha d'examinar les sol·licituds de les subvencions que estableix aquesta convocatòria i n'ha d'emetre un informe, d'acord amb els criteris de valoració per determinar quines entitats han assolit el llindar establert en l'apartat 5 del punt dotzè, fins a cobrir la disponibilitat pressupostària, amb indicació de la quantitat assignada a cada entitat beneficiària, desglossada anualment.

3. En cas que, de conformitat amb l'informe de la Comissió Avaluadora, hi hagi un romanent de fons per distribuir de conformitat amb el que preveu el punt quart d'aquesta convocatòria, la Comissió esmentada, d'ofici, ha d'incloure en l'informe l'assignació del romanent que correspongui de conformitat amb l'apartat 2 del punt sisè.

4. Una vegada dut a terme el tràmit esmentat, si s'escau, la Direcció de l'IBASSAL emetrà la proposta de resolució provisional, que es notificarà personalment, mitjançant medis electrònics, a les entitats beneficiàries, perquè en el termini de deu dies puguin al·legar el que considerin oportú.

Amb motiu del tràmit esmentat, de conformitat amb el punt 6.6 de l'Ordre de bases reguladores de les subvencions en matèria de treball i formació, si l'import de la subvenció que resulti de l'informe previ que ha de servir de base a la proposta de resolució resulta inferior a l'import sol·licitat, el beneficiari podrà, amb caràcter previ a la proposta de resolució definitiva, modificar la sol·licitud inicial per tal d'ajustar-se a l'import de la subvenció susceptible d'atorgament.

No obstant això, es pot prescindir del tràmit d'audiència quan no figurin en el procediment ni siguin tinguts en compte altres fets ni altres al·legacions que les formulades pels interessats; en aquest cas, la proposta de resolució s'elevarà a definitiva.

5. En cap cas l'import de la subvenció no pot superar el cost de l'activitat, de conformitat amb les regles de repartiment establertes en aquesta convocatòria.

Catorzè Resolució

1. La resolució correspon a la Presidència de l'IBASSAL, sens perjudici de la delegació que aquest òrgan pugui dur a terme.

2. De conformitat amb l'art. 7.3 de l'Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de treball i formació, el termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de la subvenció és de sis mesos des de la data d'acabament del termini per presentar les sol·licituds. Aquesta resolució s'ha de notificar individualment a cada entitat interessada.

3. El venciment del termini màxim sense haver notificat la resolució legitima a les persones interessades per entendre desestimada per silenci administratiu la sol·licitud de concessió de la subvenció.

4. La notificació de la resolució s'ha de fer amb les exigències i en la forma que estableixen els articles 40 i 41 de la Llei 39/2015, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, mitjançant medis electrònics.

5. Als efectes de donar compliment a l'establert en l'article 45.1 b) de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i d'acord amb l'article 15.2 j), Text refós de la Llei de subvencions, les successives publicacions del procediment de concessió es duran a terme a la Seu Electrònica de l'Administració de la Comunitat Autònoma.

Quinzè Pagament

El pagament de la subvenció es durà a terme de la manera següent:

a) Anualitat de 2025, per un import màxim de 270.000,00 €. Es tramitarà després de la justificació de les despeses subvencionables efectivament abonades entre l'1 d'abril i el 31 d'octubre de 2025 (excepte la cotització a la Seguretat Social a càrrec de l'empresa corresponent al mes d'octubre, que es podrà abonar i justificar fins al 15 de novembre de 2025).

b) Anualitat de 2026, per un import màxim de 308.000,00 €. Es farà en un pagament que es tramitarà després de la justificació de les despeses subvencionables efectivament abonades entre l'1 de novembre de 2025 i el 30 de juny de 2026 (excepte la cotització a la Seguretat Social a càrrec de l'empresa corresponent al mes de juny, que es podrà abonar fins al 15 de juliol de 2026).

Per percebre el 100 % de la subvenció concedida s'ha de justificar, com a mínim, l'import del projecte aprovat.

A aquest efecte, l'entitat beneficiària de la subvenció ha de presentar el compte justificatiu, d'acord als models dels annexos 6 i 6.bis d'aquesta convocatòria (segons es tracti de la justificació parcial o total), que n'acrediti l'execució, acompanyat de la corresponent memòria en què s'expliquin amb el suficient grau de detall les actuacions realitzades en els termes d'aquesta convocatòria.

També ha de presentar les nòmines i les factures, juntament amb una relació d'aquests justificants així com de l'import imputat i els criteris d'imputació degudament desglossats i els documents justificatius dels pagaments efectuats.

Setzè Termini de presentació de les justificacions

1. El compte justificatiu i la resta de documentació prevista en els apartats següents, s'ha de presentar, referida a la justificació parcial o total del projecte, segons correspongui, en els terminis que s'indiquen a continuació:

a) Primera justificació: fins al 15 de novembre de 2025 (apartat a del punt quinzè).

b) Segona justificació i compte justificatiu global fins al 15 de juliol de 2026 (apartat b del punt quinzè).

La darrera justificació i el compte justificatiu global han d'abastar la realització completa de l'activitat i del cost total del projecte, que s'indicarà a la corresponent resolució de concessió.

2. La documentació que s'ha de presentar, en relació amb les actuacions dutes a terme en els terminis establerts en les lletres a i b, del punt quinzè d'aquestes bases, per justificar degudament l'execució del projecte objecte de subvenció és la següent:

a) Certificat signat per la persona que representi legalment l'entitat beneficiària acreditatiu de la realització efectiva (total o parcial, segons correspongui) de les actuacions indicades en la sol·licitud de subvenció i l'aplicació dels fons percebuts a la finalitat que en fonamentà la concessió (annexos 4 o 4.bis, segons es tracti de la justificació parcial o total).

b) Criteris d'imputació de les despeses, d'acord amb l'annex 5.

c) Una memòria tècnica i econòmica signada pel representant legal de l'entitat beneficiària justificativa del compliment de les condicions imposades a la concessió de la subvenció, amb indicació de les activitats dutes a terme i dels resultats obtinguts, i que faci referència al detall dels ingressos i les despeses realitzats, la descripció de la inversió i els objectius i els mitjans humans i materials necessaris per executar-la, així com els criteris objectius d'imputació.

Allà a on es constitueixi un grup de treball, en la referida memòria, necessàriament, s'haurà de fer referència, de forma independent, a la tipologia, nombre, denominació i categoria de l'establiment, amb indicació de les actuacions dutes a terme en el si del grup de treball corresponent.

d) Un compte justificatiu del cost de les activitats fetes, que ha de contenir:

1r. Una relació classificada cronològicament de les despeses de l'activitat, amb identificació del creditor i del document justificatiu, l'import, la data d'emissió i la data de pagament.

2n. Factures o documents de valor probatori equivalent en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa incorporats en la relació a què fa referència el paràgraf anterior i la documentació acreditativa del pagament. Aquesta documentació es presentarà d'acord amb l'ordre del punt 1r.

3r. Si escau, una relació detallada d'altres ingressos o subvencions que hagin finançat l'activitat subvencionada amb indicació de l'import i la seva procedència.

 

e) Una relació dels justificants imputats, d'acord amb el model que figura en els annexos 6 i 6.bis d'aquesta convocatòria, segons es tracti de la justificació parcial o total. L'òrgan corresponent podrà requerir que aquesta informació s'enviï també per correu electrònic.

f) Les visites s'entendran justificades amb el corresponent document acreditatiu de la realització efectiva de la visita signat pel tècnic corresponent i pel representant o treballador de l'entitat visitada. Ambdues persones han d'estar degudament identificades (nom complet i núm. de DNI) en el document presentat.

Els documents adients per justificar les visites i els desplaçaments necessaris per tal de dur-les a terme, es preveuen en els annexos 7 i 8, que s'han de presentar ordenats per ordre cronològic, i degudament i íntegrament emplenats, de tal manera que en cas de mancança o omissió de dades s'entendrà que no s'ha justificat correctament el desplaçament o la visita, segons correspongui.

g) La justificació de les despeses generades per l'activitat:

1r. Despeses de personal:

— Nòmines i justificants que acreditin el pagament efectiu d'aquestes.

— Relació de liquidació de cotitzacions (RLC) i Relació nominal de treballadors (RNT) (antics TC-1 i TC-2) en les quals constin els treballadors contractats i les quantitats ingressades a la Seguretat Social i el pagament d'aquestes o altres documents comptables de valor probatori equivalent.

 

2n. Despeses directes de l'activitat: cal aportar la factura o altres documents comptables de valor probatori equivalent de la despesa, així com els corresponents documents acreditatius del pagament.

3r. Despeses indirectes de l'activitat: cal aportar les factures o altres documents comptables de valor probatori equivalent de la despesa, així com els documents acreditatius del pagament.

h) Documentació acreditativa de l'efectiva realització de les actuacions desenvolupades en el marc del projecte de conformitat, d'acord amb el detall següent:

1r. Reunions dels grups de treball: acta de cada reunió, de conformitat amb el model de l'annex 10. L'assistència del personal tècnic que s'imputa al projecte resulta imprescindible als efectes d'aquesta convocatòria. Aquesta documentació, signada pel representant legal de l'entitat beneficiària, s'ha d'acompanyar amb una relació dels documents presentats ordenats per establiments i cronològicament.

2n. Jornades: full d'assistència de cada actuació de conformitat amb el model de l'annex 9. L'assistència del personal tècnic que s'imputa al projecte resulta imprescindible als efectes d'aquesta convocatòria. Aquesta documentació, signada pel representant legal de l'entitat beneficiària, s'haurà d'acompanyar amb una relació dels documents presentats ordenats per establiments i cronològicament.

3r. Assessories i consultes: declaració responsable signada pel representant legal de l'entitat beneficiària, que identifiqui cada actuació, com a mínim, amb la procedència de la consulta, l'àmbit, la tipologia, la data i un breu resum de cada actuació.

4t. Material audiovisual, infografies, díptics, etc.: còpia de tot el material elaborat amb motiu de l'execució del projecte o enllaç d'Internet en què es trobi disponible per consultar-lo i descarregar-lo.

Cal indicar mitjançant una declaració responsable si el material assenyalat s'ha distribuït, amb indicació dels destinataris, individualment o per col·lectius, i identificar-los.

i) Informe final amb un resum de totes les actuacions realitzades sobre la base d'allò que estipula l'apartat e del punt dotzè, i proposta de mesures preventives que cal implementar per millorar la càrrega dels llocs de treball objecte del projecte, així com el grau d'acompliment de la implantació de l'anàlisi de la càrrega de treball de les cambreres de pis en el projecte executat.

j) Valoració del projecte i aprenentatges adquirits per a futurs projectes dins de l'àmbit de les càrregues de treball dels cambrers i cambreres de pis en el sector de l'hostaleria.

3. D'acord amb l'article 39.2 del Text refós de la Llei de subvencions, no s'ha d'entendre completament justificada l'aplicació dels fons percebuts fins que no s'hagi acreditat, com a mínim, l'import del projecte d'actuació que va servir de base per a la concessió de la subvenció.

4. L'entitat beneficiària ha de reintegrar totalment o parcialment les quanties rebudes i, si pertoca, l'interès de demora, en els casos que estableix l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions.

Als efectes indicats, de conformitat amb l'article 44.2 del referit Text refós, el reintegrament de la subvenció per raó de l'incompliment parcial de l'activitat o del projecte que fonamenten la concessió de la subvenció s'ha de regir, en tot cas, pel principi de proporcionalitat, sempre que la finalitat de la subvenció, atesa la seva naturalesa, sigui susceptible de satisfacció parcial i s'acrediti en l'expedient.

Dissetè Obligacions de les entitats beneficiàries

1. Les entitats beneficiàries de les subvencions d'aquesta convocatòria assumeixen les obligacions generals que estableix l'article 11 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions i, en cas que de la subvenció se'n derivi la realització de material d'interès per al desenvolupament de les funcions pròpies de l'IBASSAL o de la direcció general competent en matèria de salut laboral (edició de manuals, guies, estudis, etc.), ha de posar a disposició d'aquests organismes el contengut d'aquest material i, si escau, ha de lliurar-li'n cinc exemplars.

2. L'incompliment de les obligacions previstes en aquesta convocatòria, així com les establertes normativament comporta l'inici del procediment de reintegrament de la subvenció en els termes de la normativa d'aplicació.

 

Divuitè Control i seguiment

1. L'IBASSAL pot fer controls de seguiment a les entitats beneficiàries de les subvencions atorgades de conformitat amb aquesta convocatòria per tal de garantir el compliment de les obligacions imposades. Les entitats beneficiàries han de facilitar, en qualsevol moment i en el termini que es disposi, la documentació que se'ls requereixi.

2. Igualment, les entitats beneficiàries s'han de sotmetre a les actuacions de comprovació que pugui dur a terme la Inspecció de Treball i Seguretat Social i a les de control financer que corresponguin.

3. A l'efecte de control, les entitats beneficiàries han de comunicar a l'administració que concedeix la subvenció les dates de realització d'aquelles actuacions que requereixin una visita in situ.

Dinovè Concurrència i compatibilitat de subvencions

Les subvencions previstes en aquesta convocatòria són incompatibles amb qualssevol subvencions, ajuts, ingressos o recursos destinats a finançar les mateixes accions, especialment amb els ajuts i les subvencions concedides per la Fundació Prevenció de Riscs Laborals.

Vintè Interpretació i execució

La persona titular de la Presidència de l'IBASSAL pot dictar les resolucions, circulars i instruccions que siguin necessàries per interpretar i executar aquesta convocatòria.

Documents adjunts