Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE TREBALL, FUNCIÓ PÚBLICA I DIÀLEG SOCIAL
Núm. 581973
Resolució del conseller d’Empresa, Ocupació i Energia per la qual es disposa la inscripció i dipòsit en el Registre de Convenis col·lectius, Acords col·lectius de treball i Plans d’igualtat de les Illes Balears de l’Acord d’adhesió al I Conveni col·lectiu sectorial estatal de marques de restauració moderna, signat per la Comissió negociadora de l’empresa Good&Fast Levante, SL i la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears
Versió PDF
Antecedents
1. El 10 de juliol de 2024 la Comissió Negociadora de l'empresa Good&Fast Levante, SL, signà l'acord d'adhesió al I Conveni col·lectiu sectorial estatal de marques de restauració moderna.
2. L'11 de juliol de 2024, Carlos Javier Barrios Pérez, en representació de la Comissió Negociadora de l'Acord, sol·licità el registre, el dipòsit i la publicació de l'Acord esmentat.
Fonaments de dret
1. L'article 90.3 del text refós de la Llei de l'Estatut dels treballadors, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre.
2. El Reial decret 713/2010, de 28 de maig, sobre registre i dipòsit de convenis i acords col·lectius de treball.
3. L'article 45 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les Administracions Públiques.
Per tot això, dict la següent
Resolució
1. Inscriure i dipositar l'Acord d'adhesió al I Conveni col·lectiu sectorial estatal de marques de restauració moderna, signat per la Comissió negociadora de l'empresa Good&Fast Levante, SL, en el Registre de Convenis col·lectius, Acords col·lectius de treball i Plans d'igualtat de les Illes Balears.
2. Notificar aquesta Resolució a la persona interessada.
3. Fer constar que la versió castellana és l'original signada per les parts.
4. Publicar l'Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, signat electrònicament el 12 de febrer de 2025
La secretària autonòmica de Treball, Ocupació i Diàleg Social Catalina Teresa Cabrer González Per delegació del conseller d'Empresa, Ocupació i Energia i per suplència de la directora general de Treball i Salut Laboral (BOIB 14 de 30 de gener de 2025)
ACTA D'ACORD ENTRE GOOD&FAST MALLORCA LEVANTE SLU I ELS REPRESENTANTS LEGALS DE LES PERSONES TREBALLADORES D'ADHESIÓ AL CONVENI COL·LECTIU SECTORIAL ESTATAL DE MARQUES DE RESTAURACIÓ MODERNA EN APLICACIÓ DEL I ACORD MARC DE PLURALITAT D'EMPRESES VINCULADES PER RAONS ORGANITZATIVES I PRODUCTIVES: RESTAURANTS McDONALD'S SAU I FRANQUICIATS
(CODI DE CONVENI 99100275012022)
PALMA, 10 de JULIOL de 2024
D'una banda:
L'empresa GOOD&FAST MALLORCA LEVANTE SLU, (d'ara endavant, l'empresa), representada per Patricia Abril Sánchez, en qualitat d'administradora.
D'altra banda:
Els representants legals de les persones treballadors (d'ara endavant, RLPT) a l'empresa GOOD&FAST MALLORCA LEVANTE, SLU, representats per:
• Sra. Maria Antonia Zamora Ferragut DNI: 4*****39C
• Sra. Marta Diaz Andujar amb DNI: 4*****11P
Les parts es reconeixen mútuament la capacitat legal necessària pel que fa a l'objecte d'aquest acte i, en virtut d'això, subscriuen aquest Acord.
ANTECEDENTS
I. Que GOOD&FAST MALLORCA LEVANTE SLU, en la data de signatura d'aquest Acord, té un total de 58 persones treballadores en plantilla, repartides en un total d'un centre de treball a Palma.
II. Que l'activitat de restauració moderna que desenvolupa GOOD&FAST MALLORCA LEVANTE SL, i que recull de manera expressa l'Acord Laboral Estatal d'Hostaleria (ALEH), s'ha configurat en una nova unitat de negociació estatal, que ha donat com a resultat el I CONVENI COL·LECTIU SECTORIAL ESTATAL DE MARQUES DE RESTAURACIÓ MODERNA (CODI DE CONVENI 99100275012022).
III. Que a l'empresa GOOD&FAST MALLORCA LEVANTE SLU se li aplica el I ACORD MARC DE PLURALITAT D'EMPRESES VINCULADES PER RAONS ORGANITZATIVES I PRODUCTIVES: RESTAURANTS McDONALD'S SAU I FRANQUICIATS subscrit amb l'objectiu de generar un sistema normatiu d'adaptació al CONVENI COL·LECTIU SECTORIAL ESTATAL DE MARQUES DE RESTAURACIÓ MODERNA (CODI DE CONVENI 99100275012022) en desenvolupament de la seva disposició addicional primera: «Les empreses franquiciades, de les empreses i/o grups d'empresa, que estiguin afectades per l'àmbit funcional d'aquest conveni col·lectiu podran aplicar aquest conveni col·lectiu seguint el mecanisme que preveu l'article 92.1 de l'Estatut dels Treballadors».
IV. Que per desenvolupar el que disposa el I ACORD MARC DE PLURALITAT D'EMPRESES VINCULADES PER RAONS ORGANITZATIVES I PRODUCTIVES: RESTAURANTS McDONALD'S SAU I FRANQUICIATS es requereix la concurrència de la representació legal de les persones treballadores per ratificar el mecanisme d'adhesió, en els termes en què s'estableix legalment en el títol III de l'Estatut dels treballadors.
V. Que a fi de complir les previsions que conté la disposició addicional primera del I ACORD MARC DE PLURALITAT D'EMPRESES VINCULADES PER RAONS ORGANITZATIVES I PRODUCTIVES: RESTAURANTS McDONALD'S SAU I FRANQUICIATS, que regula el sistema per aplicar el conveni col·lectiu sectorial i el mateix acord marc, les parts han mantingut una sèrie de reunions els dies 25 juny i 10 de juliol, en què han assolit un acord en els termes que recull aquest document.
En virtut del que s'ha exposat, les parts,
ACORDEN
Primer. Vigència i denúncia
Aquest Acord entrarà en vigor l'1 de juliol del 2024, amb els efectes temporals específics que preveuen algunes de les matèries, i la vigència finalitzarà el 31 de desembre del 2025.
Aquest Acord, amb dos mesos d'antelació a la data d'acabament de la seva vigència, pot ser denunciat per qualsevol de les parts sense cap altre requisit que l'obligació de comunicar-ho a l'altra part de manera escrita.
Quan s'hagi produït la denúncia, aquest Acord es continuarà aplicant fins que s'aprovi un nou acord que el substitueixi.
Segon. Àmbit d'aplicació
L'àmbit d'aplicació d'aquest Acord afectarà la totalitat de les persones treballadores de GOOD&FAST MALLORCA LEVANTE SLU, amb les especialitats que s'hi estableixen.
Tercer. Adaptació a la nova estructura retributiva del Conveni col·lectiu sectorial estatal de marques de restauració moderna
En virtut de l'aplicació de les taules salarials vigents del I CONVENI COL·LECTIU SECTORIAL ESTATAL DE MARQUES DE RESTAURACIÓ MODERNA (BOE núm. 122 de 20 de maig de 2024), i amb l'objectiu de complir els mandats que recullen tant els articles 6 i 10 del I ACORD MARC DE PLURALITAT D'EMPRESES VINCULADES PER RAONS ORGANITZATIVES I PRODUCTIVES: RESTAURANTS McDONALD'S SAU I FRANQUICIATS, com la seva disposició addicional primera, s'estableix el trànsit següent cap a la nova estructura retributiva del I Conveni col·lectiu sectorial de marques de restauració:
1. Les persones treballadores percebran, l'any 2024 (a partir de la signatura d'aquest Acord) i següents, l'import del salari base que recull l'article 21 del Conveni col·lectiu sectorial estatal de marques de restauració per a cadascun dels seus anys, en consideració a l'enquadrament funcional que recull l'article 6 del I ACORD MARC esmentat abans.
2. L'adaptació a l'estructura salarial del Conveni col·lectiu sectorial estatal de marques de restauració es farà a partir de la data de signatura d'aquest Acord l'1 de juliol del 2024.
3. Per assolir el salari base que recull l'article 21 del Conveni col·lectiu sectorial estatal per als anys esmentats i per a cada grup professional adscrit, de conformitat amb el que preveu l'article 6 del I ACORD MARC, a un nivell salarial, es tindrà en compte el que disposa la lletra b) de la disposició addicional primera del I ACORD MARC.
Concretament:
(i) Salari base que la persona treballadora estigués percebent en el conveni col·lectiu d'origen.
(ii) Complements salarials existents en el conveni de referència que les persones treballadores estiguin percebent fins al juny del 2024 amb caràcter fix i regular al llarg de l'any.
(iii) Complements salarials compensables, absorbibles i no revalorables.
(iv) Complements salarials compensables, absorbibles i revalorables.
(v) Resta de complements.
4. El possible excés retributiu que es pugui derivar després d'aplicar la regla anterior, i quan aquest excés provingui del concepte salari base o d'altres conceptes salarials que tenguin el tractament de salari base, s'integraran en un complement salarial amb la denominació següent: “complement personal salari base”. Aquest complement tindrà caràcter salarial no compensable ni absorbible i revalorable.
5. Les revaloracions del “complement personal salari base” seran les mateixes que les que fixa el Conveni col·lectiu sectorial estatal de marques de restauració moderna.
Quart. Descansos setmanals
S'acorda el text regulador següent dels descansos setmanals:
“Els treballadors tindran dret a un descans setmanal de dos dies naturals consecutius, els quals seran rotatius al llarg de les setmanes. En casos excepcionals, per raons de necessitats del restaurant, l'empresa pot no respectar la rotació esmentada, sempre que s'asseguri que el treballador té el mínim de caps de setmana que fixa l'Acord marc de marques vinculades. L'empresa ha d'intentar tornar a la rotació anterior quan sigui possible, sempre que el treballador prefereixi la rotació esmentada. Els dies lliures d'un mes s'han de publicar a finals del mes anterior.
L'empresa pot reestructurar les rotacions per adaptar-se a les necessitats del restaurant equilibrant el nombre de treballadors i de dies lliures. En la mesura que sigui possible, l'empresa ha de fer aquest canvi després de períodes de vacances o absències i sempre publicant-ho amb un mes d'antelació.
En els casos en què, a causa de la rotació, el descans d'una setmana s'ajunti amb els dies de la setmana següent, es podran separar els dos dies de descans d'aquella setmana per ajuntar tres dies de descans en les dues setmanes, i s'acceptarà que en la setmana esmentada se separin els dies lliures perquè s'ajuntin amb l'anterior i posterior, de manera que quedin tres dies lliures consecutius.
La representació legal acorda que es podrà gaudir del descans setmanal establert de manera no consecutiva, sempre que hi hagi un pacte exprés en aquest sentit entre l'empresa i la persona treballadora.”
Cinquè. Torns partits
S'acorda el text regulador següent dels torns partits:
“Es considerarà jornada a temps parcial aquella en què s'hagi acordat la prestació de serveis durant un nombre d'hores al dia, a la setmana, al mes o a l'any, inferior a la jornada de treball d'una persona treballadora a temps complet comparable.
Quan el contracte a temps parcial comporti l'execució d'una jornada diària reduïda o inferior respecte de les altres persones treballadores, aquesta ha de ser preferentment continuada, tret que per necessitats organitzatives o productives no ho pugui ser, i en aquest cas només serà possible fer un fraccionament. En cap cas la jornada diària igual o inferior a quatre hores no pot ser objecte de fraccionament.
La jornada partida ha d'observar un descans ininterromput no inferior a una hora, i no es pot dividir en més de dues fraccions durant una mateixa jornada diària.
Els contractes a temps parcial han d'establir una jornada anual amb caràcter rotatiu i flexible, i poden variar setmanalment la jornada laboral en els límits establerts legalment, sempre que els horaris es confeccionin amb un mínim d'antelació de tres setmanes, a fi que els treballadors coneguin amb prou antelació quina serà la distribució de la seva jornada setmanalment, amb indicació en l'horari dels dies i les hores de treball assignades a cada treballador.”
Sisè. Descansos
S'acorda que les persones treballadores que facin una jornada continuada de set o vuit hores tindran un descans retribuït, de 15 minuts en cas que facin set hores i de 30 minuts en cas que facin vuit hores.
Setè. Vacances
Els treballadors i treballadores reconeixen que la temporada alta de l'activitat de l'empresa correspon als períodes següents:
Les vacances s'han de gaudir dins de l'any natural, i els períodes de descans en què se'n concreti el gaudi s'han d'iniciar en dilluns i finalitzar en diumenge.
Queda totalment i absolutament prohibida la remuneració o compensació en metàl·lic dels dies de vacances no gaudits.
Anualment, durant el mes de desembre, es confeccionarà un calendari de vacances.
A aquest efecte, s'actuarà com segueix: la gerència del restaurant assenyalarà els períodes i la quantitat de persones treballadores que el restaurant pot suportar en situació de vacances en cada període de l'any. Per la seva banda, les persones treballadores han de proposar a la gerència, mitjançant la inclusió en el quadrant establert a aquest efecte, els dies de gaudi en els períodes esmentats. En cas que diverses peticions coincideixin en un mateix període i no sigui possible que el restaurant les concedeixi, es durà a terme un sorteig entre les persones treballadores afectades en presència dels representants legals i del gerent del restaurant.
Vuitè. Recuperació de dies festius anuals
S'acorda el text regulador següent de la recuperació dels dies festius anuals:
“Els 14 dies festius de cada any natural, sempre que no es gaudeixin en les dates corresponents, es compensaran mitjançant un descans en un període diferent.
No és possible la compensació de dies festius en els casos en què el seu no gaudi pel treballador es degui a la suspensió del contracte de treball amb motiu d'IT, maternitat, paternitat, risc per embaràs o lactància i suspensions de feina i sou.
En cas que no es gaudeixin els 14 dies festius, el període de descans d'aquests, incrementat amb els dies lliures setmanals corresponents, es xifra en 20. Però en cas que només es gaudeixi d'algun dels 14 dies festius, el nombre total dels dies de descans compensatori equivaldrà al dels dies no gaudits, incrementats en la part proporcional dels de descans setmanal que, si escau, corresponguin.
Per a les vacances de Nadal s'establirà un sistema perquè tots els membres de la plantilla puguin gaudir, com a mínim, d'1 dia festiu.
De cara a la planificació, s'acorda fer-ho de la manera següent:
Per a gerència (encarregats de torns, 2n i 1r assistent i gerent) es planificaran 7 setmanes corresponents a les vacances i la compensació de dies festius. En cas que hi hagi alguna baixa en dia festiu, es recalcularan les setmanes de recuperació de dies festius.
Entre els dies 24, 25, 26 i 31 de desembre i 1, 5, 6 de gener es gaudiran dos dies lliures seguits. Això implica un canvi de rotació en aquelles setmanes.
Addicionalment, es disposarà d'un dia a l'any de lliure disposició, el qual s'ha de sol·licitar amb 30 dies d'antelació i es concedirà sempre que la planificació de torns ho permeti.
En cas que per baixa no es gaudeixi dels dies festius, es recalcularan els dies lliures.
Per a personal, es planificaran cinc setmanes i es compensaran els dies festius treballats. Es planificarà una setmana de recuperació de dies festius en els mesos d'estiu, des del maig fins al setembre (equivalent a cinc dies festius treballats durant la primera part de l'any). La resta dels dies festius es tornaran en un màxim de dos mesos després del dia festiu treballat.
Novè. Política d'àpats
S'acorda que l'empresa oferirà àpats durant els dies que treballin totes les persones treballadores. S'estableix la política d'àpats següent:
“Per determinar la quantitat de productes per consumir per cada persona treballadora i dia es tindrà en compte la quantitat d'hores treballades (tant de manera contínua com en torns partits), així com les característiques dels productes, tant per producció com per disponibilitat o pertinença a les diferents plataformes.
En cas que per jornada continuada es disposi de temps de descans retribuït, es podrà gaudir de l'àpat dins del temps esmentat, però el seu gaudi no podrà suposar l'allargament del temps de descans.
En cas que el treballador faci un torn partit, se sumarà el total de temps treballat per calcular els punts.
Només es pot gaudir de l'àpat una vegada al dia, fins i tot en els casos en què hi hagi torns partits.
El gaudi de l'àpat s'ha de fer sempre dins del restaurant i no es pot emportar mai.
Per ordenar l'àpat s'ha de fer mitjançant el quiosc, i s'ha de passar per caixa, en què un responsable de torn ha d'autoritzar l'àpat esmentat. El treballador haurà de signar el tiquet d'àpat. El gerent revisarà cada dia els tiquets i els enviarà a l'oficina perquè els quantifiquin.
Cada producte tindrà una valoració d'acord amb la taula següent:
|
Productes |
Punts |
|---|---|
|
Hamburgueses petites |
1 |
|
Hamburgueses Core (BigMac, McPollastre, Quart de Lliura o McRoyal, nuggets 9) |
2 |
|
Hamburgueses prèmium (sempre en versió d'una sola carn) |
3 |
|
Amanida de l'hort |
1 |
|
Amanida Prèmium |
3 |
|
Complements: nuggets 4, aletes, bites 9 unitats, patates petites |
1 |
|
Con |
1 |
|
Sundae i McFlurry |
2 |
|
Begudes petites, aigua embotellada i cafès (sol, amb llet, caputxino) |
1 |
La distribució de punts ha de resultar del consum d'un principal, un complement i una beguda i postres o cafè (depenent dels punts).
Els productes que queden exclosos dels àpats per a treballadors i treballadores són els següents (segons les particularitats de la gamma de productes (product mix) de cada restaurant hi podria haver matisos en aquests):
• Cervesa
• Productes en test
• Productes nous o promocionals durant el primer mes de venda al públic
• Productes de McCafé i esmorzars.”
• Extra topping i cansalada
Desè. Aplicació d'aquest Acord i supletorietat
El que recull aquest Acord substitueix qualsevol regulació existent dins de GOOD&FAST MALLORCA LEVANTE SLU que pugui ser contradictòria al que estableix aquest Acord.
En tot el que no preveu aquest Acord s'apliquen, a més del text de l'ALEH, el I CONVENI COL·LECTIU DE MARQUES DE RESTAURACIÓ MODERNA i el I ACORD MARC DE PLURALITAT D'EMPRESES VINCULADES PER RAONS ORGANITZATIVES I PRODUCTIVES: RESTAURANTS McDONALD'S SAU I FRANQUICIATS, o els altres que els substitueixin.
Onzè. Comissió de Seguiment de l'Acord
Les parts acorden la constitució d'una comissió de seguiment de l'acord, en el termini d'un mes des de la signatura d'aquest Acord. Aquesta Comissió ha d'estar formada per dos membres per part de la representació legal de les persones treballadores i dos membres més en representació de l'empresa.
La competència principal de la Comissió de Seguiment serà la de vetlar pel compliment del que recull aquest Acord.
La Comissió es reunirà amb una periodicitat trimestral.
ELS MEMBRES DE LA MESA DE NEGOCIACIÓ:
PER LA REPRESENTACIÓ DELS TREBALLADORS: Maria Antonia Zamora Ferragut, Marta Diaz Andujar
PER LA REPRESENTACIÓ DE GOOD&FAST MALLORCA AVENIDAS SLU: Patricia Abril Sánchez, Vanesa Garcia