Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)
Núm. 569234
Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual s’aprova la convocatòria de les ajudes de minimis per a l’adquisició de llavors certificades de l’any 2025
Versió PDF
L'ús de llavor certificada, com a input agrari, implica una sèrie d'avantatges per als agricultors, com són la garantia quant a puresa específica, puresa varietal, nivell elevat de germinació, homogeneïtat, sanitat, traçabilitat del material genètic i garantia d'etiquetatge oficial, entre d'altres.
D'aquesta manera, la sembra de llavor certificada contribueix a mantenir l'agricultura extensiva i la ramaderia i, conseqüentment, a fomentar els valors públics que genera l'activitat agrària i que el mercat no compensa, però dels quals gaudeix la societat en general.
Els programes d'ús de llavor certificada de determinades espècies farratgeres, així com de les espècies de cereals i de lleguminoses, són línies d'actuació que formen part de la recerca en cultius extensius que promou l'Institut de Recerca i Formació Agroalimentària i Pesquera de les Illes Balears (IRFAP). A través dels diferents camps experimentals, els programes esmentats generen coneixement sobre el comportament agronòmic de les varietats a les Illes Balears, i fomenten la transferència de coneixement entre el personal investigador i tècnic de l'IRFAP, i les persones agricultores que hi participen, amb la voluntat de millorar la competitivitat del sector agrari contribuint al seu desenvolupament sostenible, des d'un punt de vista social, ambiental i econòmic.
Per aquest motiu, es considera que l'ajut al sector agrari per al manteniment de la producció extensiva a les Illes Balears, amb l'objectiu de promoure la recerca i la millora de l'intercanvi de coneixements, és una prioritat, motiu pel qual s'ha de donar suport a la compra de les llavors certificades esmentades mitjançant els programes que promou l'IRFAP.
En aquest punt, s'ha considerat necessària la concessió d'una ajuda per part del FOGAIBA per als productors que intervinguin en aquests programes de recerca.
En data 17 de març de 2005 es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 43 l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions als sectors agrari i pesquer. L'article 1.2.g de l'Ordre esmentada assenyala que són objecte d'ajuts les activitats relacionades amb la investigació agrària i pesquera.
D'altra banda, el Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea als ajuts de minimis al sector agrícola, preveu les condicions que han de complir els ajuts a l'efecte de considerar-los exempts de l'obligació de notificació que estableix l'article 108, apartat 3, del Tractat, per la qual cosa les ajudes d'aquesta Resolució es convoquen a l'empara d'aquest Reglament.
El Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, estableix a l'article 2.a que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les que deriven de la política agrària comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajuts que estableix la normativa de la Unió Europea.
Mitjançant el Decret 10/2025, de 14 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. En concret, a l'annex 1 s'acorda l'adscripció del FOGAIBA a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural.
D'acord amb el que disposen l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 3 de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions als sectors agrari i pesquer, correspon aprovar la convocatòria d'aquests ajuts mitjançant una resolució.
Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), i a proposta del director gerent del FOGAIBA, dict la següent
RESOLUCIÓ
Primer Objecte dels ajuts i àmbit d'aplicació
1. S'aprova la convocatòria d'ajuts de minimis, per a l'any 2025, destinats a l'adquisició de llavors certificades, d'acord amb el que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions als sectors agrari i pesquer, publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) núm. 43, de 17 de març de 2005.
2. L'objecte d'aquesta línia d'ajuts és atendre les activitats que estableix l'apartat quart d'aquesta convocatòria relatives a l'adquisició de llavor certificada de determinades espècies farratgeres i/o de determinades espècies de cereals i de lleguminoses mitjançant els Programes per a l'any 2025 que promou l'IRFAP.
3. Aquests ajuts es concedeixen d'acord amb el Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea als ajuts de minimis en el sector agrícola, publicat en el Diari Oficial de la Unió Europea (DOUE) núm. 352, de 24 de desembre de 2013.
4. L'àmbit territorial d'aplicació dels ajuts és la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (CAIB).
Segon Import màxim de la convocatòria i finançament
1. A aquesta convocatòria es destina un import màxim de cinc-cents vint-i-dos mil cinc-cents euros (522.500,00 €), amb càrrec als pressuposts del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears de l'any 2025, amb la possibilitat d'ampliar la dotació de la partida pressupostària.
2. L'import d'aquesta convocatòria es distribuirà de la manera següent:
a) 180.000,00 € per a l'actuació que assenyala el punt 1.1 de l'apartat quart d'aquesta convocatòria.
b) 342.500,00 € per a l'actuació que assenyala el punt 1.2 de l'apartat quart d'aquesta convocatòria.
3. Si no es presenten sol·licituds o si les sol·licituds presentades no esgoten la dotació d'alguna de les línies del punt 1 de l'apartat quart, el pressupost restant incrementarà a l'altra, si aquesta és deficitària.
Tercer Persones beneficiàries
1. Poden ser persones beneficiàries dels ajuts per a les accions subvencionables que estableix el punt 1.1 de l'apartat quart d'aquesta convocatòria les persones que resultin inscrites en el Programa d'ús de llavor certificada de determinades espècies farratgeres de l'any 2025 a les Illes Balears, de 10 de juny de 2025, de l'Institut de Recerca i Formació Agroalimentària i Pesquera (IRFAP), publicat en el BOIB núm. 80, de 24 de juny de 2025.
2. Poden ser persones beneficiàries dels ajuts per a les accions subvencionables que estableix el punt 1.2 de l'apartat quart d'aquesta convocatòria les persones que resultin inscrites en el Programa d'ús de llavor certificada de determinades espècies de cereals i de lleguminoses de l'any 2025 a les Illes Balears, de 5 d'agost de 2025, de l'Institut de Recerca i Formació Agroalimentària i Pesquera (IRFAP), publicat en el BOIB núm. 105, de 7 d'agost de 2025.
3. L'acreditació del compliment dels requisits que preveuen els punts 1 i 2 anteriors la fa d'ofici el FOGAIBA, mitjançant la comprovació de la publicació en el BOIB de la Resolució d'inscripció al Programa que ha de dictar el president de l'IRFAP, en la qual es fa referència als participants inscrits, el magatzem col·laborador i la quantitat en pes i varietats de les llavors assignades.
4. Quan es tracti d'una agrupació de persones físiques o jurídiques sense personalitat jurídica pròpia, s'han de fer constar expressament, tant a la sol·licitud com a la resolució de concessió, els compromisos d'execució que assumeix cadascun dels membres, com també l'import de la subvenció que s'ha d'aplicar a cadascun, els quals tenen igualment la consideració de beneficiaris. En qualsevol cas, s'ha de nomenar un representant o apoderat únic de l'agrupació, amb el poder suficient per complir les obligacions que, com a beneficiària, corresponen a l'agrupació. L'agrupació no es pot dissoldre fins que no hagin transcorregut els terminis de prescripció que preveuen l'article 24 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 57 i 60 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
5. A més dels requisits que preveuen els punts 1 i 2 anteriors, s'han de complir els requisits que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions als sectors agrari i pesquer, així com els que estableix el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
6. No poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta Resolució les persones, entitats i associacions que concorrin en alguna de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. La justificació de no trobar-se dins aquestes prohibicions s'efectua de la manera que preveu l'apartat 6 de l'article 10 esmentat.
A més, d'acord amb el que estableix l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, per a subvencions d'un import superior a 30.000,00 euros, les persones sol·licitants diferents de les entitats de dret públic, amb ànim de lucre i subjectes a la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials, han d'acreditar que compleixen els terminis de pagament que preveu la Llei 3/2004, de 29 de desembre. La forma d'acreditació serà la que preveuen l'article 13.3 bis esmentat i, si escau, l'article 22 bis del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.
7. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considera que els beneficiaris estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposen l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com el que disposen els articles 18 i 19 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries —estatals i autonòmiques— i amb la Seguretat Social ha de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució del procediment.
L'acreditació del compliment d'aquest requisit s'ha de fer mitjançant la presentació de les certificacions que preveu l'article 22 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006. No obstant això, la persona interessada pot autoritzar el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural per comprovar d'ofici el compliment del requisit esmentat i, en aquest cas, no serà necessari presentar els certificats corresponents. Quan la persona sol·licitant de l'ajuda no estigui obligada a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions que preveu el paràgraf anterior, n'haurà d'acreditar el compliment mitjançant una declaració responsable.
8. De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no es poden beneficiar de les subvencions que preveu aquesta Resolució les empreses i entitats sol·licitants sancionades o condemnades els últims tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.
Quart Actuacions subvencionables
1. Constitueixen activitats subvencionables les següents:
1.1 L'adquisició de llavor certificada de determinades espècies farratgeres mitjançant el Programa de l'IRFAP esmentat en el punt 1 de l'apartat tercer d'aquesta convocatòria, d'acord amb el tipus de varietat de llavor i quantitat en pes que figuri per a cada participant en la Resolució d'inscripció al Programa que dicti el president de l'IRFAP.
1.2. L'adquisició de llavor certificada de determinades espècies de cereals i de lleguminoses mitjançant el Programa de l'IRFAP esmentat en el punt 2 de l'apartat tercer d'aquesta convocatòria, d'acord amb el tipus de varietat de llavor i quantitat en pes que figuri per a cada participant en la Resolució d'inscripció al Programa que dicti el president de l'IRFAP.
2. La despesa subvencionable correspon a les despeses efectivament realitzades i pagades per la persona beneficiària entre la publicació en el BOIB de la Resolució d'inscripció esmentada al Programa corresponent i el 13 de febrer de 2026.
Als efectes d'acreditar aquesta despesa, s'ha d'aportar la factura de compra corresponent de les llavors emesa per l'IRFAP, així com el justificant de pagament corresponent.
La comprovació de la realització d'aquesta despesa la pot fer d'ofici el FOGAIBA davant l'òrgan competent de l'IRFAP, en el cas que s'atorgui autorització expressa a l'efecte. En cas de no autoritzar expressament aquesta comprovació, la persona sol·licitant ha de presentar aquesta factura i el justificant bancari juntament amb la sol·licitud d'ajuda, d'acord amb el punt 2.d de l'apartat sisè d'aquesta Resolució.
Per considerar que s'ha efectuat la despesa, la persona beneficiària l'ha de pagar dins el període subvencionable esmentat anteriorment.
No obstant això, en cas d'efectuar-se la cessió a l'IRFAP dels drets de cobrament de la totalitat de l'import d'ajuda que ha de concedir el FOGAIBA, la despesa s'entendrà feta mitjançant la factura i el justificant de pagament de l'import no subvencionat, sense que sigui necessària cap altra acreditació, d'acord amb el que preveu l'article 19.3 de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005 per la qual s'estableixen les bases reguladores, esmentada anteriorment.
En aquest cas, aquesta cessió dels drets de cobrament s'ha de justificar amb el document acreditatiu corresponent, d'acord amb el que assenyala l'epígraf d.2 del punt 2 de l'apartat sisè d'aquesta Resolució.
3. L'impost sobre el valor afegit (IVA) no és subvencionable en cap cas.
4. En cap cas no poden ser objecte de comercialització les llavors adquirides per les persones inscrites en els programes de l'IRFAP als quals fan referència els punts 1 i 2 de l'apartat tercer.
Cinquè Quantia dels ajuts
1. La quantia de l'ajuda se correspon amb el 50,00 % de la despesa subvencionable.
2. De conformitat amb el que estableix el punt 2 de l'article tercer del Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea als ajuts de minimis al sector agrícola, la quantia total d'ajuts de minimis no pot excedir els 50.000,00 euros per beneficiari durant qualsevol període de tres anys o, si escau, la quantia que estableixi el reglament que el modifiqui o substitueixi sempre que sigui superior a aquesta i es compleixin les condicions per aplicar-lo, sempre que no hi hagi cap disposició aplicable en contra.
En tot cas, s'han de tenir en compte els límits i l'acumulació que preveuen els articles 3 i 5 del Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre.
Sisè Sol·licituds i documentació
1. El termini per presentar sol·licituds comença a comptar l'endemà de la publicació en el BOIB de la Resolució d'inscripció al Programa corresponent que dicti el president de l'IRFAP fins al 13 de febrer de 2026.
2. Les persones interessades que compleixin els requisits que estableix aquesta convocatòria han de presentar les sol·licituds d'ajuda d'acord amb el model de formulari que figura a la pàgina web del FOGAIBA, adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (A04026954). Les sol·licituds s'han de presentar emplenades correctament als registres d'entrada del FOGAIBA, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural o a qualsevol altre registre dels que preveuen l'apartat 4 de l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Les persones obligades a relacionar-se electrònicament d'acord amb el que disposa l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, i les que opten per la presentació telemàtica han de presentar les sol·licituds d'ajuda mitjançant el tràmit telemàtic corresponent, disponible a la Seu electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Cal subministrar totes i cada una de les dades que s'indiquen al formulari esmentat, com també assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté aquest formulari.
A les sol·licituds esmentades s'ha d'adjuntar la documentació següent:
a. Còpia del NIF de la persona sol·licitant, en cas que sigui persona jurídica.
b. Si escau, documentació acreditativa de la representació amb què se signa la sol·licitud.
c. En cas d'agrupacions sense personalitat jurídica pròpia, també s'ha d'aportar:
d. En cas de no autoritzar el FOGAIBA per comprovar la factura i els pagaments fets a l'IRFAP, documentació justificativa de les despeses efectuades. La justificació de la despesa s'entén efectuada mitjançant la presentació de:
d.1. Factura emesa per l'IRFAP, corresponent a les llavors assignades a cada participant en el Programa en què resultin inscrits, que reuneixin els requisits i les formalitats que estableix el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre (BOE núm. 289, d'1 de desembre de 2012), i justificants de pagament.
Es poden considerar justificants de pagament els documents següents:
1r. Extracte bancari en el qual quedi identificat el pagament efectuat mitjançant la indicació de l'import i la identificació del pagador i del destinatari.
2n. Els pagaments en efectiu han de complir el que disposa l'article 7 de la Llei 7/2012, de 29 d'octubre, de modificació de la normativa tributària i pressupostària i d'adequació de la normativa financera per a la intensificació de les actuacions en la prevenció i lluita contra el frau, exclusivament. No és necessari que la factura pagada en efectiu, amb un import igual o inferior a 1.000,00 euros, estigui signada si compleix el que s'ha esmentat anteriorment. En el cas d'una factura, aquesta ha d'incloure l'acreditació que s'ha pagat en efectiu i la data de pagament.
3r. Comprovant de transferència bancària en el qual quedi identificat el pagament efectuat mitjançant la indicació de l'import i la identificació del pagador i del destinatari.
4t. Qualsevol altre document de valor probatori equivalent, vàlid en dret, mitjançant el qual s'acrediti la realització efectiva del pagament.
d.2. Si escau, document de cessió de crèdit del beneficiari a l'IRFAP de l'import que es concedeixi per mitjà d'aquesta convocatòria d'ajuda, amb indicació de l'import, el número de la factura de l'IRFAP i la conformitat del cedent i del cessionari.
Aquesta documentació romandrà a disposició de l'Agència Tributària i de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació per a la realització de qualsevol control que es consideri oportú efectuar.
e. En cas de subvencions d'un import superior als 30.000,00 euros i per a sol·licitants diferents de les entitats de dret públic, que tenguin ànim de lucre i que estiguin subjectes a la Llei 3/2004, de 29 de desembre:
- Si són persones físiques o jurídiques que, d'acord amb la normativa comptable, poden presentar compte de pèrdues i guanys abreujat, certificació subscrita per la persona física o, en el cas de persones jurídiques, per l'òrgan d'administració o equivalent, amb poder de representació suficient, en què afirmin assolir el nivell de compliment dels terminis de pagament que preveu la Llei 3/2004, de 29 de desembre, d'acord amb el model que figura a la pàgina web del FOGAIBA. En cas de tramitació electrònica de la sol·licitud, aquesta certificació ja està incorporada al tràmit telemàtic corresponent.
La certificació esmentada tindrà els efectes que preveu l'article 23 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.
- Si són persones jurídiques que, d'acord amb la normativa comptable, no poden presentar compte de pèrdues i guanys abreujat, certificació o informe emès per auditor inscrit en el Registre oficial d'auditors de comptes, en els termes que preveu l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.
3. La comprovació del DNI de la persona beneficiària, del seu representant o dels membres de l'agrupació, dels certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries —estatals i autonòmiques— i amb la Seguretat Social, així com de la factura emesa per l'IRFAP i del justificant de pagament, la fa d'ofici el FOGAIBA. En cas que la persona interessada no autoritzi expressament el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural per obtenir els certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries -estatals i autonòmiques- i amb la Seguretat Social, la factura de L'IRFAP i el justificant esmentat, s'han d'aportar els certificats o la documentació corresponents. En cas que no s'estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què fan referència les obligacions anteriors per acreditar que s'està al corrent de les obligacions tributàries —estatals i autonòmiques— i amb la Seguretat Social, o quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000,00 euros, se n'ha d'acreditar el compliment mitjançant una declaració responsable.
Si la persona interessada ha presentat una declaració responsable i durant la instrucció del procediment l'import de la subvenció és superior a 3.000,00 euros, o en el cas que el FOGAIBA consideri oportú fer la comprovació efectiva del compliment d'aquest requisit, es requerirà a aquesta persona que aporti la justificació d'aquest requisit, tret que s'hagi autoritzat el FOGAIBA per efectuar-ne la comprovació d'ofici.
4. D'acord amb el que preveu l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, no cal presentar la documentació o les dades elaborades per qualsevol administració que es puguin obtenir per mitjans telemàtics o que estiguin en poder del FOGAIBA. En el cas de denegació expressa per fer aquesta comprovació, s'ha d'aportar el document corresponent.
Les persones interessades tampoc no estan obligades a presentar dades o documents que hagin aportat elles mateixes davant de qualsevol administració. A aquest efecte, aquestes persones han de comunicar en quin moment i davant de quin òrgan administratiu van presentar els documents, i el FOGAIBA és qui els ha d'obtenir electrònicament. Excepcionalment, si el FOGAIBA no pot obtenir els documents esmentats, en pot sol·licitar novament l'aportació a les persones interessades.
En el supòsit d'impossibilitat material d'obtenir el document, l'òrgan competent pot requerir a la persona sol·licitant que el presenti o, per defecte, que acrediti per altres mitjans el compliment dels requisits als quals es refereix el document, abans de formular la proposta de resolució.
5. Quan la persona beneficiària de la subvenció sigui una empresa, les despeses subvencionables corresponents a les seves operacions comercials han d'haver estat abonades en els terminis de pagament que preveu la normativa sectorial d'aplicació o, si no n'hi ha, en els que estableix la Llei 3/2004, de 29 de desembre.
6. Si la sol·licitud té algun defecte o no inclou tota la documentació esmentada en els punts anteriors, o bé si els documents que s'hagin de presentar durant la tramitació de l'expedient presenten esmenes o guixades, es requerirà a la persona sol·licitant que, en el termini de deu dies, esmeni el defecte o aporti la documentació, amb la indicació que, si no ho fa, s'entén que desisteix de la seva sol·licitud i, amb la resolució prèvia, s'arxivarà l'expedient sense cap altre tràmit.
7. La presentació de la sol·licitud suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, del que contenen aquesta convocatòria, les bases reguladores que estableix l'Ordre esmentada de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005 i la resta de normativa aplicable.
Setè Selecció de les persones beneficiàries
1. Les persones beneficiàries se seleccionaran mitjançant el procediment de concurrència no competitiva. Per tant, se seleccionaran totes les sol·licituds que compleixin els requisits que estableix aquesta convocatòria i que incloguin la documentació necessària.
2. En el cas que les sol·licituds amb dret a ajuda superin l'import màxim que es destina a aquesta convocatòria, es reduiran tots i cada un d'aquests ajuts en el mateix percentatge fins que s'exhaureixi el crèdit pressupostari.
Vuitè Instrucció del procediment
1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió dels ajuts és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan du a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la Resolució.
2. La resolució dels expedients la dicta el vicepresident del FOGAIBA en matèria agrària, a proposta del cap del Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca, sobre la base de l'informe previ de la unitat gestora corresponent d'aquest servei, en el qual s'acreditaran, si és favorable, la legalitat de l'ajuda i l'import.
3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos, a comptar des que acaba el termini per presentar sol·licituds, i s'ha de notificar mitjançant publicació en el BOIB. Transcorregut aquest termini sense que s'hagi notificat cap resolució expressa, s'entén desestimada la sol·licitud. En la resolució de concessió de l'ajuda es fa constar expressament el caràcter de minimis de l'ajuda, d'acord amb el que preveu el punt 5 de l'article 7 del Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013.
4. Amb l'excepció de la notificació del punt 3 d'aquest apartat, la pràctica de les comunicacions i de les notificacions a les persones interessades en aquest procediment es fa de manera individual.
Les persones sol·licitants que, d'acord amb l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, estiguin obligades a relacionar-se electrònicament han de fer, de manera telemàtica, tots els tràmits d'aquest procediment, mitjançant el tràmit telemàtic que està disponible en el procediment publicat a la Seu electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
5. Contra aquesta Resolució es pot interposar recurs d'alçada davant del conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural en el termini d'un mes, a comptar des de l'endemà de la seva notificació, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Novè Pagament dels ajuts
El pagament de l'ajut es farà mitjançant transferència bancària a la persona beneficiària o, si escau, a la persona cessionària, quan s'hagi dictat la resolució de concessió, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA, ja que la justificació s'ha d'haver efectuat i acreditat amb caràcter previ a la concessió de l'ajuda.
Desè Obligacions de les persones beneficiàries
1. Són obligacions de les persones beneficiàries les que estableixen l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 15 de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions als sectors agrari i pesquer.
2. El règim jurídic aplicable per l'incompliment de les obligacions assenyalades és el que estableix el Text refós de la Llei de subvencions aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.
3. Les persones beneficiàries inscrites en els programes de l'IRFAP a què fan referència els punts 1 i 2 de l'apartat tercer d'aquesta Resolució han de destinar les llavors adquirides, única i exclusivament, a la sembra.
Onzè Compatibilitat
Els ajuts objecte d'aquesta convocatòria són compatibles amb els ajuts que la persona beneficiària rebi per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o d'una altra entitat pública o privada, però en cap cas l'import rebut, aïlladament o conjuntament, pot superar el valor de les despeses originades per la realització de les activitats.
Dotzè Règim jurídic aplicable
El règim jurídic aplicable a aquesta convocatòria és el que estableixen l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions als sectors agrari i pesquer; el Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea als ajuts de minimis en el sector agrícola; el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions en l'àmbit de les Illes Balears, així com els preceptes que siguin aplicables de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i la resta de normativa aplicable.
Tretzè Controls
El FOGAIBA farà els controls administratius i sobre el terreny que es considerin necessaris per verificar que es compleixen les condicions reglamentàries per concedir i pagar l'ajuda.
Catorzè Publicació
Aquesta Resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, en la data de la signatura electrònica (11 d'agost de 2025)
El president del FOGAIBA Joan Simonet Pons