Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE SANT JOSEP DE SA TALAIA
Núm. 570960
Convocatòria de prestacions econòmiques d’urgència social, per a cobertura de necessitats d’habitatge de persones afectades pel desallotjament d’habitatges del bloc A de l’edifici Don Pepe, as Codolar, Sant Josep de sa Talaia
Versió PDF
El Ple de l'Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia, en sessió celebrada el dia 31 de juliol de 2025, va aprovar les bases que a continuació es transcriuen:
“Convocatòria de prestacions econòmiques d'urgència social, per a cobertura de necessitats d'habitatge de persones afectades pel desallotjament d'habitatges del bloc A de l'edifici Don Pepe, as Codolar, Sant Josep de sa Talaia
Primer. Justificació
La Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears té per objecte la configuració d'un sistema de serveis socials que doni resposta a les necessitats de les persones. Entre els objectius, destaca el de prevenir i atendre les situacions de vulnerabilitat de les persones, així com el de detectar i atendre les situacions de manca de recursos bàsics i les necessitats socials.
L'article 5 de la Llei 4/2009 estableix que, en tot cas, són persones destinatàries dels serveis socials les que es trobin a les Illes Balears en una situació de necessitat personal bàsica, les quals poden accedir a les prestacions del sistema de serveis socials que permetin atendre aquesta situació. El personal professional dels serveis socials l'ha de valorar d'acord amb la gravetat, precarietat i peremptorietat.
D'altra banda, l'article 20 de la referida Llei 4/2009, d'11 de juny, estableix que les prestacions del sistema públic de serveis socials poden ser tècniques, econòmiques o tecnològiques. L'article 22 defineix les prestacions econòmiques com a aportacions dineràries que tenen com a finalitat atendre determinades situacions de necessitat en què es troben les persones que no disposen de recursos econòmics suficients per fer-hi front i no estan en condicions d'aconseguir-ne o rebre'n d'altres fonts.
La Llei 4/2023, de 27 de febrer, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears té per objecte regular les prestacions socials de caràcter econòmic que s'emmarquen en l'àmbit dels serveis socials de les Illes Balears. En el títol IV regula les prestacions econòmiques d'urgència social. Estableix que els referits ajuts són prestacions socials de caràcter econòmic del sistema públic de serveis socials acotats per concepte i temporalment. Tenen per finalitat resoldre situacions que requereixen urgència en el suport econòmic que afectin persones o unitats de convivència que per situacions sobrevengudes, despeses imprevistes, dèficit temporal d'ingressos econòmics, emergències, suport familiar o processos d'inserció social, doni lloc a una situació de necessitat d'accés a recursos de primera necessitat, entre la qual podem trobar la impossibilitat transitòria de continuar fent ús i gaudi de l'habitatge habitual.
Així mateix, la referida Llei 4/2023, de 27 de febrer, estableix que les prestacions socials de caràcter econòmic que es regulen a la referida Llei no tenen caràcter de subvenció, d'acord amb l'establit a l'art. 22.3 de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears.
Davant la situació d'emergència social en la qual passaren a trobar-se els vesins i vesines del bloc A de l'edifici Don Pepe a causa de la declaració de runa i ordre de desallotjament de l'esmentat edifici mitjançant decret d'Alcaldia 2021/1759, de 2 de juny de 2021, ratificada per acte judicial de dia 17 de novembre de 2021, l'Ajuntament va demanar col·laboració en data 22 de desembre de 2021 a la Conselleria d'Afers Socials i Esports del Govern de les Illes Balears per tal de poder facilitar el màxim d'ajuda possible a les famílies afectades, que es trobaven amb la impossibilitat de continuar fent ús de l'habitatge habitual.
El mercat immobiliari a tota l'illa d'Eivissa es caracteritza per la manca d'habitatges disponibles i pels preus elevats, molt per damunt de la mitjana estatal i de les Illes Balears. Això dificulta especialment l'accés a un nou habitatge a les persones afectades per aquesta situació.
L'interès del Govern per aquesta preocupant situació es va materialitzar amb el Decret 7/2022 de 14 de març, pel qual es creà la comissió de seguiment de la solució d'habitatge de les persones que habitaven els apartaments Don Pepe i del restabliment dels valors ecològics a la zona afectada (BOIB núm. 37, de 15 de març). Malgrat aquest interès, la Conselleria d'Afers Socials i Esports (actualment Famílies i Afers Socials) no disposa dels mitjans i recursos, i tampoc no compta amb la implantació necessària per poder gestionar directament els ajuts que necessiten les famílies afectades.
Per aquest motiu, en data 11 de juliol de 2022, el Consell de Govern va acordar autoritzar la despesa derivada del conveni de col·laboració entre la Conselleria d'Afers Socials i Esports del Govern de les Illes Balears i l'Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia per desenvolupar actuacions de cobertura de necessitats d'habitatge per als afectats pel desallotjament de l'edifici Don Pepe, per als anys 2022 a 2025. L'esmentat conveni entre totes dos administracions es va firmar en data 25 d'agost de 2022. Aquest conveni i la posterior convocatòria d'ajudes feta per l'Ajuntament en compliment del conveni tenien vigència fins al 30 de juny de 2025.
Abans del venciment, i atesa la persistència de la situació de necessitat de les persones afectades, l'Ajuntament demanà la pròrroga del conveni. La Conferència Sectorial de Serveis Socials, en sessió celebrada el 10 de juny de 2025, va aprovar la pròrroga del finançament de l'esmentat conveni.
En data 30 de juny de 2025 es firma addenda de pròrroga del conveni de col·laboració entre la Conselleria de Famílies i Afers Socials i l'Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia per desenvolupar actuacions de cobertura de necessitats d'habitatge per a les persones afectades pel desallotjament de l'edifici Don Pepe per un període de tres anys addicionals, és a dir, pel període comprès entre l'1 de juliol de 2025 i el 30 de juny de 2028.
Amb l'aprovació de la present convocatòria de prestacions, l'Ajuntament de Sant Josep, en compliment de l'addenda de pròrroga del conveni firmat amb la Conselleria de Famílies i Afers Socials del Govern de les Illes Balears, vol donar suport de manera urgent a les persones afectades amb relació al desallotjament d'habitatges del bloc A de l'edifici Don Pepe, que, sent propietaris o familiars directes fins a primer grau de consanguinitat de la persona propietària, residien a l'edifici en el moment del desallotjament, i que es troben amb la impossibilitat de continuar fent ús del que era l'habitatge habitual.
Segon. Objecte
L'objecte de la present convocatòria és establir els requisits i el procediment per atorgar les prestacions econòmiques d'urgència social, en compliment de l'addenda de pròrroga del conveni firmada amb la Conselleria de Famílies i Afers Socials del Govern de les Illes Balears en data 30 de juny de 2025, per a persones afectades amb relació al desallotjament d'habitatges del bloc A de l'edifici denominat Don Pepe, as Codolar, Sant Josep de sa Talaia, que, en qualitat de propietaris o de familiars directes fins a primer grau de consanguinitat, residien a l'esmentat edifici en el moment del desallotjament, i que es troben amb la impossibilitat de continuar fent ús del que era l'habitatge habitual.
La finalitat d'aquesta convocatòria és donar suport a la situació de necessitat en la qual es troben aquestes persones, i posar en marxa una línia d'ajuts d'urgència social, amb la finalitat d'ajudar-los a cobrir les despeses de lloguer d'un nou habitatge. Aquesta convocatòria d'ajudes es farà en el marc de la Llei 4/2023, de 27 de febrer, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears.
Tercer. Consignació pressupostària habilitada per atendre les prestacions
El pressupost que s'habilita per a aquesta convocatòria és d'un màxim de vuit cents setanta-quatre mil vuit cents euros (874.800,00 €) amb càrrec al pressupost de l'Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia, i es distribueix en les següents anualitats i partides:
|
ANY |
QUANTIA |
PARTIDA |
|---|---|---|
|
2025 |
145.800,00 € |
231 48062 |
|
2026 |
291.600,00 € |
231 48062 |
|
2027 |
291.600,00 € |
231 48062 |
|
2028 |
145.800,00 € |
231 48062 |
Les quantitats corresponents als exercicis 2026, 2027 i 2028 queden condicionades al que disposin els corresponents pressupostos municipals.
La dotació econòmica es finança mitjançant addenda de pròrroga de conveni amb la Conselleria de Famílies i Afers Socials del 30 de juny de 2025, segons el qual la Conselleria aporta aquesta quantia a l'Ajuntament amb càrrec als pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per tal de posar en marxa aquesta línia d'ajuts.
En cap cas l'import màxim concedit a una mateixa persona a l'empara d'aquesta convocatòria no pot superar les quanties que es detallen en el punt cinquè de la present convocatòria.
Quart. Persones beneficiàries, criteris i condicions per accedir-hi
Poden ser persones beneficiàries de les prestacions econòmiques que es regulen en aquesta convocatòria les persones físiques afectades pel desallotjament que compleixin amb els requisits següents:
No es considera que s'incorre en aquesta prohibició en els casos següents:
Aquests ingressos econòmics han d'acreditar-se mitjançant la declaració de la renda de les persones físiques del darrer exercici de totes les persones majors de 18 anys que formin part de la unitat familiar, o certificat tributari d'IRPF en cas de no estar obligat a presentar la declaració de la renda.
En el supòsit que a un mateix habitatge hi hagi diversos propietaris, únicament pot ser beneficiari de la prestació un dels propietaris per habitatge.
Cada persona sol·licitant, encara que tengui més d'un habitatge en propietat, només pot rebre una única ajuda dins aquesta convocatòria.
Per a les persones que reuneixin aquests requisits, aquestes ajudes són tramitades pels Serveis Socials Comunitaris Bàsics de l'Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia, independentment del municipi de les Illes Balears on hagin anat a viure després del desallotjament.
Cinquè. Quantia de la prestació, efectes i durada
Els imports màxims dins aquesta convocatòria són els següents:
La quantia de la prestació no pot ser, en cap cas, superior a l'import del lloguer del nou habitatge.
Dins aquesta convocatòria es poden concedir ajudes per pagar mensualitats de lloguer del període comprès entre l'1 de juliol de 2025 i el 30 de juny del 2028.
L'import màxim a adjudicar a un sol·licitant és el corresponent a 12 mensualitats. Si es manté la situació de vulnerabilitat de la persona beneficiària, i prèvia valoració social dels serveis socials comunitaris, es pot tramitar una nova concessió.
El període màxim pel qual es poden rebre ajudes dins aquesta convocatòria és de tres anualitats.
Sisè. Règim d'incompatibilitat amb altres prestacions
Aquest prestació és complementària i compatible amb totes les prestacions de caràcter econòmic definides a la Llei 4/2023, de 27 de febrer, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears, així com amb la resta de prestacions o pensions públiques, tret que la seua legislació reguladora n'estableixi la incompatibilitat.
En cap cas, però, la suma total dels ajuts percebuts per aquesta mateixa finalitat, aïlladament o en concurrència amb altres ajudes, no pot ser superior al cost total de les mensualitats de lloguer del període pel qual es justifica l'ajuda concedida.
Setè. Publicitat
Aquesta convocatòria es publica en el BOIB i a la seu electrònica de l'Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia
(https://santjosep.sedelectronica.es).
L'Ajuntament dona publicitat al finançament d'aquestes ajudes de la Conselleria de Famílies i Afers Socials de la CAIB en el web municipal o altres vies de difusió.
Vuitè. Presentació de sol·licitud de la prestació, terminis i documentació a adjuntar
El termini per presentar les sol·licituds es de 10 dies hàbils a partir de l'endemà de la publicació de la present convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Les sol·licituds de la prestació es formalitzen mitjançant instància, segons el model normalitzat que figura com a annex I d'aquesta convocatòria.
Les sol·licituds es dirigeixen a l'Alcaldia de l'Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia i es presenten en el Registre General de la mateixa institució. També hi ha la possibilitat de registrar les sol·licituds telemàticament a la mateixa seu electrònica habilitada a tal fi, de conformitat amb l'article 14.2 de la Llei 39/2015, o en qualsevol de les formes establides a l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Les sol·licituds han d'anar acompanyades de la documentació següent:
Les persones que hagin presentat en aquest Ajuntament qualsevol d'aquests documents en virtut d'anteriors sol·licituds només han d'aportar la documentació que sigui necessari actualitzar o renovar, sempre que no hagin transcorregut més de cinc anys des que la documentació fou presentada i s'assenyali el procediment pel qual es varen aportar i l'any.
L'Ajuntament pot sol·licitar tota la documentació complementària que consideri necessària per avaluar correctament la sol·licitud de prestació presentada.
Si la sol·licitud no reuneix les dades d'identificació, tant de la prestació sol·licitada com de la persona sol·licitant, o alguns dels requisits establits a la present convocatòria, s'ha de requerir d'acord amb el que estableix l'article 73 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques perquè, en un termini no superior als deu dies, s'esmeni la falta o s'acompanyin els documents preceptius, amb indicació que, si no ho fa, es té per desistida la petició, amb resolució prèvia expressa.
Novè. Instrucció, resolució i notificació
La Regidoria de Benestar Social de l'Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia és la competent per instruir el procediment de tramitació de sol·licituds. Els ajuts es concedeixen per resolució de la Junta de Govern Local per delegació del Ple.
Contra la resolució que recaigui en aquest procediment, que posa fi a la via administrativa, es poden interposar, alternativament, els recursos següents:
Els expedients es resolen en un termini màxim de tres mesos a comptar des de la presentació de la sol·licitud. Transcorregut aquest termini sense que s'hagi dictat acte exprés, la sol·licitud s'ha d'entendre desestimada.
La notificació de la resolució de les ajudes es fa a la persona sol·licitant.
Onzè. Pagament de la prestació
El pagament es fa mitjançant transferència bancària al número de compte que consti a l'imprès presentat juntament amb la sol·licitud de prestació, una vegada dictada i notificada la corresponent resolució.
La prestació es concedeix per un període màxim de 12 mensualitats pel total que resulti segons les condicions particulars referides de cada beneficiari i les quanties màximes recollides en el punt cinquè de la convocatòria. La prestació concedida, s'abona mitjançant pagaments periòdics. Es poden pagar de manera anticipada fins a un màxim de tres mensualitats de l'import concedit. Els posteriors pagaments, també com a màxim per import de tres mensualitats de l'import concedit, es fan una vegada justificat l'ús donat a la prestació abonada fins aquell moment. La justificació s'ha de presentar, com a molt tard, el dia 15 del darrer mes del trimestre abonat. La durada de la prestació i la periodicitat dels pagaments és la que proposi el personal tècnic dels Serveis Socials Comunitaris Bàsics a l'informe proposta.
En cas que la persona no justifiqui l'ús donat a la prestació abonada, el pagament de l'ajuda queda suspès.
En cas que finalment no es justificàs l'ús donat a alguna quantitat abonada o en els supòsits en els quals, tot i que es compleixi amb l'establit anteriorment, els Serveis Socials considerin que no s'ha fet un bon ús de la prestació, s'ha de reintegrar la prestació percebuda indegudament.
Dotzè. Obligacions de les persones beneficiàries
Les persones beneficiàries d'aquesta prestació estan obligades a:
Excepcionalment s'accepten rebuts pagats en efectiu, sempre que recullin les dades referides anteriorment.
Tretzè. Causes específiques d'extinció de la prestació
Les causes específiques d'extinció de la prestació són:
Catorzè. Règim jurídic
En tot el que no és previst a la present convocatòria s'ha d'aplicar el que preveuen la Llei 4/2023, de 27 de febrer, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears, la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.”
El que es fa públic perquè tothom en prengui coneixement.
Sant Josep de sa Talaia, document signat electrònicament (6 d'agost de 2025
El batle Vicente Roig Tur)