Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)
Núm. 560889
Notificació de la Resolució de revocació total, de data 28 de juliol de 2025, a l’empara de la Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) de 26 d’octubre de 2021, per la qual es convoquen subvencions per a inversions a les explotacions agràries , per a l’ any 2021
Versió PDF
L'apartat 9.3 de la Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) de 26 d' octubre de 2021 per la qual es convoquen subvencions per a les explotacions agràries , per a l' any 2021, especifica que la resolució expressa es notificarà a les persones interessades mitjançant la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears d'acord amb els termes que preveu l'article 45.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Els expedients han estat tramitats pel Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), en compliment del que disposa l'article 43 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
El vicepresident en matèria agrària del FOGAIBA, en data de 28 de julio de 2025, signa la següent resolució:,
"Proposta de resolució de revocació total
Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020
Mesura 4.1 Inversions a les explotacions agràries
CONVOCATÒRIA: INEA 2021_1
Codi DIR3: A04026954
Codi SIA: 2278185
Codi BDNS: 601315
Exp. núm.: INEA2021_1/334
Antecedents
1. En data de 21 de desembre de 2021 es va publicar, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 174, la Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen, mitjançant el procediment anticipat de despesa, subvencions per a inversions a les explotacions agràries per l'any 2021.
2. El 12 d'abril de 2024, el vicepresident en matèria agrària del FOGAIBA va dictar una Resolució de concessió d'ajudes per a inversions a les explotacions agràries, que es va publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears número 52, del 20 d'abril de 2024, en la qual hi figurava una concessió a favor de l'interessat assenyalat a l'annex adjunt, per un import de 6.041,25 €
3. Atesa la Resolució de concessió de l'ajuda esmentada, i d'acord amb el que estableix l'apartat onzè de la convocatòria abans esmentada, el beneficiari s'obliga, entre altres, a realitzar les actuacions auxiliades dins el termini establert i a justificar les despeses relacionades amb la inversió per a la recepció dels fons comunitaris en la manera i els terminis determinats en la convocatòria.
4. Dins el termini legalment establert per a la justificació de les inversions aprovades, l'interessat presenta la sol·licitud de pagament, com també la documentació exigida, però, una vegada revisada aquesta, es comprova el següent:
a) El dia 20 de gener de 2025, amb núm de registre GOIBE34019/25, el beneficiari presenta la sol·licitud de pagament final per unes inversions que no es corresponen amb les que va demanar a la sol·licitud d'ajuda. Tampoc ha fet una instància d'un canvi d'inversió, en cap moment.
b) En concret, va sol·licitar 3 robots de reg i anti-glaçades per a la protecció dels cultius, no obstant això, la inversió final són uns programadors de reg que no compleixen amb el següents conceptes de puntuació de concurrència atorgats en la concessió de l'ajuda:
- 2.16 Plans que incloguin almenys el 15% de les inversions relacionades amb la protecció de cultius enfront d'adversitat climàtiques. (paravents, hivernacles, cobertes protectores, sistemes antigelades, drenatges...). (10 punts)
- 2.5. Projecte d'inversions de caràcter innovador (13 punts)
- 2.2. Pla d'inversió en què almenys el 15% de la inversió es dirigeixi a la digitalització aplicada a qualsevol dels àmbits de l'explotació: (10 punts)
5. A la resolució de concessió ocupa el nº53 d'ordre amb dret a ajuda amb 180 punts. De la seva puntuació es desprèn que obté 33 punts pels conceptes esmentats i que s'han de llevar ja que la nova inversió no compleix amb la puntuació inicial. Els beneficiaris que no varen obtenir dret a ajuda tenien una puntuació de157 punts.
6. El 7 de maig de 2025 es comunica a l'interessat l'informe proposta de revocació total mitjançant la publicació a la web del Fogaiba i sms al mòbil del beneficiari.
7. El 12 de maig de 2025, amb núm. de registre GOIBE325671/2025, l'interessat registra al·legacions a dit informe-proposta i presenta un escrit en el qual diu e següent: «Las tres facturas plantean en su punto 2 la instalación de un programador Agronic 2518. Es un robot de riego y de gestión de heladas de los mejores en el mercado nacional. Se optó por este robot porque después de 20 años de experiencia, consideramos que es uno de los mejores para la digitalización del riego y gestión de heladas. Por tanto, el punto 2.16 está explicado. También se quitan puntos porque consideran que no cumple el punto 2.15 de inversiones de carácter innovador. Este robot está equipado con todas las opciones tecnológicas posibles (puntos 4/5/6/7/8/9). El punto 7 es una opción para contactar con un PC y mandar los datos a la nube para su posterior captura para el cuaderno digital y análisis de la huella hídrica. Además, lleva integrado un contador de agua utilizada totalmente integrado en el proceso de generación de base de datos. Consideramos que esto es innovador. El tercer punto es el 2.2 donde el 15 % de la inversión se dirija a la digitalización. En este caso es del 100 %.»
8. Una vegada revisades les al·legacions es conclou el següent:
- 2.16 Plans que incloguin almenys el 15% de les inversions relacionades amb la protecció de cultius enfront d'adversitat climàtiques. (paravents, hivernacles, cobertes protectores, sistemes antigelades, drenatges...). (10 punts)
Consultades les especificacions tècniques de l'Agronic 2518 PLUS es comprova que es tracta d'un programador avançat amb integració de sensors, fertirrigació uniforme, control remot, ús d'AgroBee i lògica condicional. No obstant això, no es tracta d'un sistema concebut específicament per a la protecció de cultius enfront d'adversitats climàtiques, tal com exigeix el punt 2.16, que fa referència a inversions estructurals o dispositius físics com tallavents, cobertures mòbils, sistemes antiglaçades o drenatges. Encara que aquest equip pot condicionar el reg en funció de paràmetres climàtics (per exemple, suspendre'l per vent o pluja), la seva funció és programar el reg de manera eficient, no protegir activament el cultiu enfront de fenòmens climàtics adversos si no s'ha inclòs en la inversió un sistema d'aspersió específicament dissenyat i dimensionat per a control de gelades, no pot considerar-se que el programador per si sol justifiqui el compliment del punt 2.16. Per tant, no pot considerar-se com una inversió dirigida a la protecció climàtica directa del cultiu conforme al criteri valorat.
Per tant, no s'estima la al·legació sobre el punt de concurrència 2.16 Plans que incloguin almenys el 15% de les inversions relacionades amb la protecció de cultius enfront d'adversitat climàtiques. (vents, hivernacles, cobertes protectores, sistemes antigelades, drenatges...), en conseqüència s'han de llevar els 10 punts atorgats
- 2.5. Projecte d'inversions de caràcter innovador (13 punts)
L'Agronic 2518 amb opció PLUS no és un robot, és un programador avançat amb integració de sensors, fertirrigació uniforme, control remot, ús d'AgroBee i lògica condicional. No obstant això, no pot considerar-se una inversió innovadora en el sentit exigit pel punt 2.5, ja que es tracta d'una tecnologia àmpliament consolidada en el sector agrari i present des de fa anys en explotacions amb fertirrigació tecnificada. El seu ús millora l'eficiència del reg, però no introdueix una novetat significativa, disruptiva o pionera en l'àmbit productiu, ni representa un salt qualitatiu respecte a les tecnologies existents. Per tant, encara que és una eina moderna i eficient, no compleix amb el caràcter de “inversió innovadora” que justifica l'assignació de punts en aquest apartat.
Per tant, no s'estima la al·legació sobre el punt de concurrència 2.5 Projecte d'inversions de caràcter innovador, en conseqüència s'han de llevar els 13 punts atorgats.
- 2.2. Pla d'inversió en què almenys el 15% de la inversió es dirigeixi a la digitalització aplicada a qualsevol dels àmbits de l'explotació: (10 punts)
Comprovada la fitxa de característiques tècniques, l'equip permet la integració de sensors, la gestió remota a través d'aplicació mòbil o PC, el registre històric de dades i la programació avançada amb lògica condicional, la qual cosa constitueix una eina de digitalització aplicada a la gestió del reg i la fertirrigació.
Per tant, es corregeix la valoració inicial i s'admeten els 10 punts corresponents a l'ítem 2.2.
9. A la resolució de concessió ocupa el nº53 d'ordre amb dret a ajuda amb 180 punts. De la seva puntuació es desprèn que obté 23 punts pels conceptes esmentats i que s'han de llevar ja que la nova inversió no compleix amb la puntuació inicial. Alguns dels beneficiaris que no varen obtenir dret a ajuda tenien una puntuació de 157 punts.
10. Atès el punt anterior, encara que després de la revisió de la puntuació l'expedient aconsegueix un total de 157 punts, ha de tenir-se en compte que, conforme al que s'estableix en les bases reguladores del procediment de concurrència competitiva, en cas d'empat en la puntuació, el criteri de desempat és la data i hora de registre de la sol·licitud d'ajuda. En aquest cas, altres expedients amb la mateixa puntuació van ser presentats amb anterioritat i, per tant, tenen prioritat en l'ordre de prelació. Per aquest motiu, el present expedient queda fora del límit d'ajudes concedides, en superar-se el crèdit disponible amb sol·licituds que li precedeixen en l'ordre d'entrada.
11. L'article 43 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, disposa que “Pertoca la revocació de la subvenció quan, posteriorment a la resolució de concessió vàlida i ajustada a dret, el beneficiari incompleix totalment o parcialment les obligacions o els compromisos contrets als quals està condicionada l'eficàcia de l'acte de concessió de la subvenció. Com a conseqüència de la revocació de la subvenció, queda sense efecte, totalment o parcialment, l'acte de concessió i pertoca el reintegrament de les quantitats percebudes indegudament”
12. Atès tot això, es proposa la revocació total de la subvenció a causa de l'incompliment parcial dels compromisos contrets, en tant que no es mantenen els punts que van justificar la seva valoració favorable en fase de concurrència competitiva. Aquest incompliment afecta directament el compliment de les condicions que determinen l'eficàcia de l'acte de concessió, i, per aplicació del criteri de prelació establert, el sol·licitant queda fora del límit de crèdit disponible assignat.
Fonaments de dret
1. Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) de 10 de juliol de 2015 per la qual es convoquen, per als anys 2015 a 2019, subvencions per a inversions en les explotacions agràries.
2. Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020.
3. Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Proposta de resolució
Per tot això, s'informa favorablement i propòs al vicepresident en matèria agrària del FOGAIBA que dicti una resolució en els termes següents:
1. Revocar totalment l'ajuda concedida a jaume mir torres amb NIF ***7908** (exp.: INEA2021_1/334), per un import de 6.041,25 €
2. Finalitzar el procediment i arxivar l'expedient INEA2021_1/334
3. Notificar aquesta resolució a la persona beneficiària mitjançant la publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de rescurs
Contra aquesta resolució que no exhaureix la via administrativa— es pot interposar recurs d'alçada davant el conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural, en el termini d'un mes, comptador des de l'endemà de la notificació de la resolució, d'acord amb l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122, de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
El cap de servei d'Ajudes PAC
(Resolució del director gerent del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es determina la suplència del Servei d'ajudes al desenvolupament rural del FOGAIBA (BOIB núm. 160 de 20/11/2021)
Joan Ramis Ripoll
Conforme amb la proposta, en dict resolució
El vicepresident en matèria agrària del FOGAIBA
Fernando Fernández Such»
ANNEX II IMPORT A REVOCAR
Mesura 4.1. Inversions a les explotacions agràries
|
|
FEADER |
AGE |
CAIB |
ANUALITAT |
||||
|
TITULAR |
NIF |
Nº EXPEDIENT |
IMPORT AJUDA CONCEDIDA |
IMPORT A REVOCAR |
|
|
|
|
|
JAUME MIR TORRES |
***7908** |
INEA2021_1/334 |
6.041, 25 € |
6.041, 25 € |
3.201,86 € |
851,82 € |
1.987,57 € |
2022 |
Palma, a data de signatura digital (7 d'agost de 2025)
El director gerent del Fogaiba Joan Josep Coll Bibiloni