Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL DE GOVERN
Núm. 548830
Acord del Consell de Govern d’1 d’agost de 2025 sobre l’autorització del projecte bàsic i d’execució de la inversió declarada d’interès autonòmic per a les obres de construcció del nou CEIP Felanitx, situat a la parcel·la amb referència cadastral 07022A018000700000WX, al terme municipal de Felanitx
Versió PDF
Mitjançant un acord del Consell de Govern de 28 de febrer de 2025, publicat al BOIB núm. 27 de dia 1 de març de 2025, es van declarar com a inversió d'interès autonòmic les obres de construcció del nou CEIP Felanitx i es va considerar sistema general d'equipament públic educatiu en sòl rústic la parcel·la cadastral 07022A018000700000WX, de propietat municipal, al terme municipal de Felanitx, d'acord amb els articles 7 i 8 del Decret llei 1/2018, de 19 de gener, de mesures urgents per a la millora i/o l'ampliació de la xarxa d'equipaments públics d'usos educatius, de recerca, sanitaris o socials de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
El projecte preveu la construcció d'un centre d'educació infantil i primària de 2 línies, amb 6 unitats d'educació infantil, 12 unitats d'educació primària i una aula UEECO, per un total de 450 places escolars i 7 places a l'aula UEECO, amb una superfície construïda total de 3.612,04 m².
L'edifici es desenvolupa en planta baixa i una part en dues plantes pis, amb una forma allargada adaptada a la geometria de la parcel·la i al programa de necessitats.
La documentació tècnica, «Proyecto básico y de ejecución del nuevo CEIP Felanitx, Felanitx (Mallorca)» ha estat redactada per l'estudi «Arquitectura y Urbanismo Estudio Boix S.L.P.» i per «MAPB Ingeniería», i ha estat degudament supervisada per l'Institut Balear d'Infraestructures i Serveis Educatius (IBISEC) amb el contingut i el grau de detall ajustat al que disposa l'article 152 de la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'urbanisme de les Illes Balears.
El projecte respon a les necessitats funcionals i edificatòries de l'equipament proposat i dona compliment als requisits que han de reunir les instal·lacions docents segons l'establert al Reial Decret 314/2006, de 17 de març, pel qual s'aprova el Codi Tècnic de l'Edificació, i compleix les normes tècniques relatives a seguretat estructural, seguretat d'utilització, salubritat, protecció front al renou, estalvi energètic i seguretat en cas d'incendi.
De conformitat amb l'article 8.4 del Decret llei 1/2018, correspon al Consell de Govern l'autorització del projecte a proposta de la conselleria corresponent, amb el tràmit previ d'informació pública de 15 dies naturals i l'informe favorable de l'ajuntament on s'ubiqui l'equipament, que s'ha d'emetre en el mateix termini.
En compliment a l'article esmentat, es va publicar al BOIB núm. 85, de 3 de juliol de 2025 el tràmit d'informació pública del projecte bàsic i d'execució per a les obres de construcció del nou CEIP Felanitx. A la mateixa data, mitjançant el registre electrònic (núm. GOIBS544898/2025), es va trametre a l'Ajuntament de Felanitx la sol·licitud d'emissió de l'informe municipal el qual s'ha d'elaborar d'acord amb la disposició addicional setena de la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d'instal·lació, accés i exercici d'activitats de les Illes Balears i ha de tenir present el que comporta per a l'actuació la declaració com una inversió d'interès autonòmic de les Illes Balears.
En data 21 de juliol de 2025, varen tenir entrada per registre electrònic (GOIBE512795/2025), dos informes emesos per l'Ajuntament de Felanitx en relació amb el projecte de construcció del nou centre educatiu.
El primer és un informe jurídic sobre la classificació urbanística dels terrenys on s'ha d'ubicar el nou CEIP de Felanitx (parcel·la 70 del polígon 18), amb data de 18 de juliol de 2025 pel qual es conclou que els terrenys on s'ha de construir el centre estan classificat com a sòl rústic. En concret conclou:
«De conformitat amb tot el que s'ha exposat i sense perjudici de les potestats de planificació urbanística que ostenta l'Ajuntament de Felanitx, inform als efectes oportuns que la parcel·la 70 del polígon 18 del terme municipal de Felanitx s'ubica en uns terrenys que, a dia d'avui, en virtut de l'article 3.1.a) del Decret llei 9/2020, de 25 de maig, de mesures urgents de protecció del territori de les Illes Balears, estan classificats com a sòl rústic amb la categoria de sòl rústic comú.
Aquesta conclusió no altera els efectes de la declaració d'interès autonòmic que el Consell de Govern va adoptar el 28 de febrer de 2025: la parcel·la de referència ha quedat automàticament qualificada com un sistema general d'equipament públic educatiu en sòl rústic, en els termes que es deriven de l'article 8 del Decret llei 1/2018, de 19 de gener, de mesures urgents per a la millora i/o l'ampliació de la xarxa d'equipaments públics d'usos educatius, de recerca, sanitaris o socials de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.»
En el punt vuitè d'un informe jurídic anterior, de data 28 d'abril de 2021, sobre la posada a disposició de 8257,68 m² de terreny a favor de la Conselleria competent en matèria d'educació de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, amb la finalitat concreta de la construcció i funcionament posterior d'un nou centre d'ensenyament infantil i primari de dues línies a Felanitx, es fa constar la categoria del sòl:
L'informe tècnic municipal de dia 8 d'abril de 2021 ha informat que la parcel·la 70 del polígon 18 de Felanitx està inclosa dins l'àmbit d'un sòl urbanitzable sense pla parcial aprovat, no desclassificat per la Llei 6/1999, de 3 d'abril, de les Directrius d'Ordenació Territorial (DOT), segons la MPPGSR-2002 [Modificació Puntual en Sòl Rústic del PGOU de Felanitx, aprovada definitivament el 24 de juliol de 2002] mentre que segons el PTM es tracta de sòl rústic comú dins la categoria d'àrea de transició de creixement (AT-C).
L'article 8.3 del Decret llei 1/2018 disposa que el projecte, si escau, s'ha de sotmetre a avaluació ambiental d'acord amb la legislació aplicable. Així doncs, atès que l'àmbit d'actuació del projecte es troba en sòl rústic comú dins la categoria d'àrea de transició de creixement (AT-C), un dels supòsits d'exempció recollit al punt 2, Grup 11 de l'annex I del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, modificat per la Llei 7/2024, d'11 de desembre, de mesures urgents de simplificació i racionalització administratives de les administracions publiques de les Illes Balears es conclou que el projecte no es troba subjecte a avaluació ambiental.
El segon document és un informe tècnic relatiu al projecte bàsic i d'execució del mateix centre educatiu, també amb data de 18 de juliol de 2025. En aquest informe el tècnic que subscriu formula quatre consideracions tècniques:
La primera consideració, referida al planejament urbanístic aplicable, classificació i qualificació dels terrenys, coincideix amb les conclusions de l'informe jurídic emès en la mateixa data. Així, s'estableix que la parcel·la amb referència cadastral 07022A018000700000WX, destinada a acollir el nou CEIP, té la classificació de sistema general d'equipament públic educatiu en sòl rústic.
La segona i tercera consideració, relatives a l'ús i als paràmetres urbanístics, fan referència al compliment del que disposa el Decret llei 1/2018, en concret als articles 8.1 i 8.2, que estableixen:
La darrera consideració tècnica aborda la idoneïtat de la ubicació des de tres punts: la mobilitat, les dificultats pel desenvolupament urbanístic de l'àmbit on es pretén implantar el futur centre i l'accessibilitat.
D'acord amb l'informe, la parcel·la limita amb sòl urbà consolidat únicament en un petit tram del seu perímetre, i per això, l'enllaç o punt de contacte amb la trama urbana és poc eficient. No s'han previst zones d'aturada per al transport públic col·lectiu, ni per vehicles motoritzats, ni tampoc vies de circulació eficients perquè els vehicles hi puguin accedir i circular sense col·lapsar la zona per la qual cosa proposa desplaçar l'edificació cap al sud a l'efecte de garantir un vial de 15m d'acord amb allò que preveia l'aprovació inicial de la revisió del PGOU.
D'altra banda, i en relació amb el camí rural existent adjacent a la parcel·la, informa que el polígon 4 té pla parcial aprovat definitivament el 28/03/1977, no està desclassificat i s'hauria d'aplicar el règim del sòl urbanitzable fet que requerirà l'aprovació d'un instrument de gestió o la modificació de planejament. Atesa aquesta situació urbanística, l'aprovació d'aquest instrument pot comportar un termini llarg i complex, fet que podria comportar que l'edificació estigués finalitzada sense que el vial hagués estat urbanitzat ni disposes dels serveis urbanístics bàsics necessaris.
Finalment, en relació amb l'accessibilitat, l'informe recorda el compliment de l'article 5 del Decret 1/2023, de 23 de gener, de regulació de l'accessibilitat universal en els espais d'ús públic de les Illes Balears:
«1. A tots els nuclis urbans, qualsevol edifici o espai de titularitat pública o de pública concurrència comercial, cultural, religiosa, esportiva o d'esplai que es pretengui construir o habilitar per a l'ús públic ha d'estar connectat a un itinerari per a vianants accessible entre equipaments existents on es prestin serveis públics bàsics. Com a mínim, s'ha de donar accés a una de les dependències disponibles per a cadascun dels usos següents: transport públic, serveis socials, serveis d'atenció sanitària o a la dependència, oficines d'atenció i informació a la ciutadania, dependències policials o seguretat ciutadana, centres docents i aparcament.
3. Fins a la consecució plena dels requeriments d'accessibilitat universal esmentats en l'apartat 1, les entitats locals han d'establir en els seus pressuposts anuals, de manera específica i diferenciada, les consignacions necessàries per a les adaptacions progressives corresponents dels espais existents urbanitzats, edificacions i serveis d'ús públic, com també per a la seva inclusió en l'annex d'inversions corresponent. En qualsevol cas, el percentatge dels crèdits pressupostaris consignats inicialment no podrà ser inferior al 15 % de les despeses d'inversió de reposició o, alternativament, al 4 % de totes les despeses d'inversió. En cas contrari, quan no s'assoleixin aquests mínims, s'haurà d'informar en la memòria dels pressuposts anuals sobre la justificació respecte del fet que les consignacions no són necessàries per al finançament de les adaptacions d'accessibilitat, d'acord amb el pla d'accessibilitat respectiu, o la necessària ponderació de despeses a l'efecte de complir el principi d'estabilitat pressupostària»
A la vista de les consideracions tècniques descrites, cal recordar que en data 12 de maig de 2021, el Secretari de l'Ajuntament de Felanitx va emetre un certificat de «l'Acta de la sessió ordinària de l'Ajuntament Ple de dia 10 de maig de 2021» (expedient 1652/2018), en la qual es va adoptar l'acord de «posada a disposició de 8.257,68 m² de terreny a favor de la conselleria competent en matèria d'educació de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears amb la finalitat concreta de la construcció i funcionament posterior d'un nou centre d'ensenyament infantil i primària de dues línies a Felanitx».
En el punt segon de l'Acord de Ple de data 10 de maig de 2021, s'estableix expressament el compromís municipal de dotar la parcel·la posada a disposició dels accessos i serveis necessaris, mitjançant l'aprovació i execució del corresponent projecte, que serà assumit per l'administració local:
« c) De conformitat amb l'informe de l'arquitecta tècnica municipal de dia 27 d'abril de 2021, comunicar que els terrenys posats a disposició tenen bona comunicació i accessibilitat, amb dotació de serveis propera, i l'Ajuntament de Felanitx es farà càrrec de l'aprovació del projecte i de les actuacions oportunes que s'hagin de dur a terme, conforme a la normativa urbanística aplicable, per tal de dotar dels accessos i dels serveis urbanístics necessaris i suficients (aigua, electricitat, telefonia, clavegueram i pluvials) als terrenys on s'ha de construir i posar en funcionament el futur CEIP
...
e) Eliminar qualsevol impediment, obstacle o condicionament que hi pugui haver o succeir en els terrenys per a la normal licitació i execució de les obres i l'ús del centre educatiu. A aquests efectes, es tendran en compte, especialment, el contingut, indicacions i instruccions dels informes sectorials. ».
En compliment de l'esmentat acord de Ple, l'Ajuntament de Felanitx va encarregar un projecte de dotació de serveis per al carrer Manacor, on es situa la parcel·la del centre, redactat per l'enginyer industrial Joan Bordoy Pou, amb data de novembre de 2021, que està pendent d'executar amb l'objectiu de garantir les condicions de solar d'acord amb l'article 25 de la Llei 12/2017.
Una vegada valorades les consideracions tècniques, cal remarcar que les observacions recollides a l'informe municipal de 18 de juliol de 2025 fan referència a determinades dificultats d'índole urbanística que podrien afectar la plena funcionalitat de l'equipament projectat dins l'àmbit de la parcel·la posada a disposició. No obstant això, d'acord amb el que estableix l'Acord de Ple de l'Ajuntament de Felanitx de 10 de maig de 2021, aquestes qüestions s'entenen alienes al projecte que es pretén aprovar, sens perjudici que hagin de ser abordades i resoltes en el marc del projecte municipal corresponent.
Amb base en l'esmentat Acord de Ple, i en aplicació del principi de cooperació, col·laboració i lleialtat institucional que regeix les relacions entre administracions públiques, en data de 28 de juliol de 2025 es va adreçar a l'entitat municipal, sol·licitud de pronunciament tècnic en relació al compliment del compromís adquirit en l'acord de Ple esmentat, referit a garantir la dotació dels accessos i serveis necessaris que assegurin la mobilitat i l'accessibilitat del futur CEIP Nou Felanitx.
En data 28 de juliol de 2025, es rep ofici de l'Ajuntament de Felanitx pel qual es remet informe d'urbanisme (Núm Registre: 2025-S-RC-4467) on es determina:
<< L'informe municipal emès el 18 de juliol de 2025 en el marc del que estableix l'article 8.4 del Decret llei 1/2018, conté una sèrie de consideracions tècniques en relació amb els accessos i la mobilitat a la nova escola de Felanitx.
Les consideracions d'aquest informe s'han d'entendre compatibles amb els compromisos assumits per part de l'Ajuntament de Felanitx segons l'acord del Ple del 10 de maig de 2021 (BOIB núm. 76 de 8 de juny de 2021): «(...) l'Ajuntament de Felanitx es farà càrrec de l'aprovació del projecte i de les actuacions oportunes que s'hagin de dur a terme, conforme a la normativa urbanística aplicable, per tal de dotar dels accessos i dels serveis urbanístics necessaris i suficients (aigua, electricitat, telefonia, clavegueram i pluvials) als terrenys on s'ha de construir i posar en funcionament el futur CEIP».
A través de la fórmula que resulti més oportuna (dins del propi equipament declarat d'interès autonòmic, modificant el planejament vigent o mitjançant qualsevol altre instrument que permeti la normativa urbanística), l'Ajuntament de Felanitx garantirà la mobilitat i l'accessibilitat a l'escola nova de Felanitx.>>
Així doncs, l'Ajuntament de Felanitx ratifica tècnicament el compliment de l'Acord de Ple de 10 de maig de 2021 pel qual es garantirà la mobilitat i accessibilitat del nou equipament mitjançant la tramitació de l'instrument que esdevingui oportú d'acord amb la normativa urbanística vigent.
Per tot l'exposat anteriorment, atès que s'ha donat compliment a tots els tràmits prevists legalment i de conformitat amb els arguments i conclusions de l'informe municipal pel qual es garanteixen la mobilitat i els accessos del nou equipament, correspon elevar al Consell de Govern la proposta d'autorització del projecte bàsic i d'execució per a les obres de construcció del nou CEIP Felanitx al terme municipal de Felanitx de conformitat amb l'article 8.4 del Decret llei 1/2018.
Per tot això, el Consell de Govern, a proposta del conseller d'Educació i Universitats, en la sessió de dia 1 d'agost de 2025, adoptà, entre d'altres, l'Acord següent:
Primer. Autoritzar el projecte bàsic i d'execució de la inversió declarada d'interès autonòmic per a les obres de construcció del nou CEIP Felanitx, situat a la parcel·la amb referència cadastral 07022A018000700000WX, al terme municipal de Felanitx.
Segon. Notificar aquest Acord a l'Ajuntament de Felanitx.
Tercer. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, en la data de la signatura electrònica (1 d'agost de 2025)
|
La secretària del Consell de Govern Antònia Maria Estarellas Torrens |
La presidenta Margarita Prohens Rigo |