Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MENORCA

Núm. 546325
Acord del Ple del Consell Insular de Menorca de 21 de juliol de 2025, relatiu a la declaració d’excepcionalitat per la posada en funcionament de forma addicional del nou servei residencial per a l’atenció de persones amb discapacitat intel·lectual de Trepucó III, al recinte de Trepucó, on es presten els actuals serveis per a l’atenció de persones amb discapacitat a Trepucó del Consell Insular de Menorca (exp. 6200-2025-000004)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

1. Antecedents

1.1. Conveni finançament construcció servei residencial Trepucó III.

El Consell Executiu del Consell Insular de Menorca en data 20 de desembre de 2021, va aprovar el conveni per a l'execució de projectes amb càrrec als fons europeus procedents del mecanisme per a la recuperació i resiliència, a través del qual s'ha acabat finançant parcialment per un import total de 884.692,00 € del cost total d'1.411.413,33 €, per la reforma i ampliació del servei residencial per a persones amb discapacitat intel·lectual amb trastorns conductuals greus a Trepucó, amb l'ampliació de 9 places. L'esmentat conveni es va signar el 21 de de desembre de 2021 (Exp. núm. 03133-2022-000019).

1.2. Obres de reforma i ampliació de la residència de Trepucó III.

El Consell Executiu del Consell Insular de Menorca en data 12 de setembre de 2022, va aprovar l'adjudicació del contracte de les obres de reforma i ampliació de la residència de Trepucó III, amb càrrec als fons europeus procedents del MRR, a l'empresa Antonio Gomila Sa, per un import d'1.224.520 €, IVA inclòs (Exp. núm. C4301-2022-000011).

El Consell Executiu del Consell Insular de Menorca en data 28 d'octubre de 2024, va aprovar la certificació final de les obres de reforma i ampliació de la Residència de Trepucó III, per un import de 122.075,16 € IVA inclòs, que corresponien al valor total de la liquidació de l'obra per un import d'1.346.595,21 € IVA inclòs (Exp. núm. C4317-2022-000067).

1.3. Declaració responsable d'inici i exercici de l'activitat.

En data 10 de febrer de 2025 (RE núm. 2650/2025), es va presentar a l'Ajuntament de Maó la corresponent comunicació d'inici i exercici d'activitat permanent, juntament amb la documentació tècnica complementària pertinent i la declaració responsable, d'acord amb l'article 43.1 de la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d'instal·lacions, accés i exercici d'activitats a les Illes Balears (Exp. núm. C4317-2022-000067).

1.4. Autorització i acreditació de la residència de Trepucó III.

La documentació més rellevant pendent d'incloure a l'expedient per a la resolució de l'autorització/acreditació del servei social especialitzat esmentat, és la següent:

Informe explicatiu del servei, el qual es resumirà breument a l'apartat següent 1.5.

Projecte de plantilla, que s'inclourà també en l'explicació del punt anterior (informe explicatiu del servei).

Reglament de règim intern. El Ple del Consell Insular de Menorca, en sessió de caràcter ordinari de 21 d'octubre de 2024, va aprovar inicialment el projecte de reglament intern d'organització i funcionament del servei residencial i del servei d'estades diürnes per a persones amb discapacitat intel·lectual de Trepucó (Exp. núm. 03121-2022-000002). Es preveu que es pugui aprovar definitivament al Ple del Consell Insular de Menorca de 21 de juliol de 2025.

Estudi econòmic i financer del servei, el qual s'incorporarà més endavant.

1.5. Gestió del Servei Residencial de Trepucó III i l'impacte en la gestió de la resta de serveis per a persones amb discapacitat intel·lectual existents a Trepucó.

El Ple del Consell Insular de Menorca, en sessió de caràcter extraordinari de 27 de gener de 2025, va aprovar de forma definitiva el Reglament pel qual es defineix la Cartera de Serveis Socials de Menorca 2025-2029 (CSSM) (BOIB núm. 28 de 4/03/2025). Exp. núm. 03121-2019-000005.

A l'annex del Reglament de la CSSM, en el seu apartat 2.2. (Persones amb discapacitat) regula els serveis específics i especialitzats dirigits a aquest sector de població, entre ells, els següents:

2.2.1. Servei d'estades diürnes.

2.2.2. Servei residencial.

2.2.3. Servei d'estades temporals (respir).

Abans de la posada en funcionament del servei residencial de Trepucó III, els serveis prestats per a l'atenció de persones amb discapacitat intel·lectual a Trepucó són els següents:

  • Trepucó I: Residència per a persones amb discapacitat intel·lectual moderat o greu, amb trastorns conductuals greus. Capacitat: 12 places.
  • Trepucó II: Residència per a persones amb discapacitat intel·lectual greu o profund, amb possibles trastorns conductuals greus. Capacitat: 11 (de les quals, 1 temporal de respir).
  • Trepucó II. Centre de dia amb horari de matins, per a persones amb discapacitat intel·lectual greu o profund, amb possibles trastorns conductuals greus. Capacitat: 10 places.

En els darrers anys, les dues residències actuals per a persones amb discapacitat intel·lectual i trastorns de conducta de Trepucó han proporcionat un servei essencial a la comunitat, atenent una població diversa amb necessitats molt variades. Aquestes instal·lacions, dissenyades per donar resposta a un volum concret d'usuaris amb nivells de suport extens i/o generalitzat, han assolit la seva capacitat màxima operativa.

Actualment les residències tenen totes les places cobertes i el centre de dia disposa de 4 places ocupades de 10 autoritzades.

Tanmateix, l'evolució de la demanda ha posat de manifest nous reptes: un increment significatiu en el nombre de sol·licituds de places residencials i un canvi en el perfil dels usuaris. Molts presenten ara necessitats més complexes, incloent-hi en molts casos trastorns conductuals greus, comorbiditats mèdiques i requeriments d'atenció especialitzada. Aquests fets han portat com a conseqüència, que s'hagin superat abastament els recursos disponibles a les residències existents.

En els últims anys, s'ha observat un augment constant en la demanda de places residencials per a persones amb discapacitat intel·lectual, amb molts casos associats i complementaris de trastorns greus de conducta. Aquesta tendència és atribuïble a factors com l'envelliment de les famílies cuidadores, la major detecció de casos i la prolongació de l'esperança de vida de les persones amb discapacitat.

Pel servei residencial existeix una llista d'espera de 7 persones, d'aquestes, 2 estan en un centre a Mallorca esperant poder retornar a Menorca. També existeix previsió de dos demandes més que es produirien des del Servei d'infància i família del Consell Insular de Menorca, ja que han comunicat que són menors tutelats dels qui faran la sol·licitud una vegada arribin a la majoria d'edat.

Per al servei de centre de dia han estat ocupades les 10 places fins a l'octubre de 2022, data en la que es van traslladar 5 persones al Centre de dia Carles Mir de la Fundació per a persones amb discapacitat de Menorca. Des de 2022 fins l'actualitat van accedir dues persones, per la qual cosa, van passar a ser 7 usuaris. Al gener de 2025, hi va haver èxitus d'una usuària i altres dos usuaris al març i al maig de 2025, van passar a ser residents de Trepucó. En conseqüència, a data d'avui són 4 persones que ocupen el centre.

Davant d'aquest context, des del Servei d'Atenció a Persones amb Discapacitat del CIM per adaptar-nos a la nova situació, a les diverses necessitats canviants i les noves formes de detecció i valoració d'aquestes, amb la posada en funcionament del Servei residencial a Trepucó III, s'ha optat per una nova distribució de places en funció dels diferents perfils de discapacitat, però també en funció del tipus de suport que requereixen no només pel grau de discapacitat, sinó també pels possibles trastorns greus de conducta associats o complementaris a la discapacitat.

La nova distribució de perfils i serveis que pretenen prestar per a l'atenció de persones amb discapacitat intel·lectual a Trepucó són els següents:

Serveis

Nivell Discap.

Nivell Suport

Places

P. temporals

Residencial T1

Lleu/moderat

Limitat/Extens

11

1 (Respir)

Residencial T2

Greu/profund

Generalitzat

10

1 (Respir)

Residencial T3

Moderat/greu

Extens/Generalitzat

9

-

Centre dia T2

Greu/profund

Generalitzat

10

-

Aquesta nova distribució es planteja davant la necessitat de que els usuaris actuals requereixen atencions més especialitzades. En particular:

  • Augment dels casos amb trastorns de conducta severa.
  • Increment de persones amb discapacitat intel·lectual i trastorns associats, com TEA o malalties mentals.
  • Necessitats de suports assistencials continus derivats de patologies cròniques.

Aquests canvis exigeixen intervencions més intensives i personalitzades, que sovint no poden ser garantides amb els recursos actuals.

L'obertura de Trepucó III permetrà:

  • Alleugerar la saturació de les residències actuals.
  • Oferir una atenció personalitzada i adaptada a usuaris amb necessitats complexes.
  • Millorar les condicions laborals del personal, reduint l'estrès i augmentant la seva eficàcia.
  • Garantir la seguretat i el benestar dels usuaris mitjançant espais i recursos adaptats.
  • Evitar derivacions (fora de la illa de Menorca) que suposen una elevada despesa econòmica pel CIM a més de, que no menys important, la pèrdua d'arrelament de l'usuari amb el seu entorn social i familiar.

La principal diferència entre Trepucó I i Trepucó III, és poder diferenciar perfils de persones que fins l'actualitat estaven junts. Es tracta de persones que o bé tenen una capacitat cognitiva menys afectada o que els seus trastorns de conducta tenen una consideració menys greu per la seva freqüència i/o intensitat. Per tant, Trepucó I quedaria per aquest perfil, mentre que Trepucó III seria pels perfils més afectats a nivell cognitiu i/o amb problemes de conducta més severs.

Quant a la configuració de la plantilla necessària per atendre tots els serveis d'atenció a les persones amb discapacitat intel·lectual del Consell Insular de Menorca a Trepucó, sempre ha estat fonamental i indispensable per oferir un servei públic d'atenció centrat en la persona de qualitat, poder comptar amb un equip mínim per a realitzar contencions físiques segures en un context residencial.

Les guies del Ministeri de Sanitat i de diverses comunitats autònomes estableixen que una contenció física adequada i segura requereix la participació d'almenys 5 persones: una per a cada extremitat i una altra per a sostenir el cap.

En situacions on això no sigui possible, des de Riscos Laborals es recomana un mínim de 4 persones per a garantir la seguretat dels involucrats i minimitzar riscos, com a lesions físiques o asfíxia posicional. De fet, realitzar una contenció física amb menys personal augmenta significativament els riscos:

  1. Lesions físiques: tant per a l'usuari com per al personal, a causa d'un maneig inadequat.
  2. Asfíxia posicional: especialment en situacions on el control no pot ser distribuït de manera segura.
  3. Agreujament de la crisi: una contenció mal realitzada pot intensificar l'alteració conductual i generar major resistència.
  4. Vulneració de drets: una contenció realitzada amb insuficient personal pot ser interpretada com a tracte degradant o abús, amb repercussions legals i ètiques.

Un equip insuficient compromet tant la seguretat física com el benestar emocional del resident i del personal, podent portar a situacions de negligència involuntària i reclamacions legals.

En contextos residencials com el de Trepucó, aquestes intervencions són necessàries amb freqüència a causa del perfil dels usuaris, que inclouen problemes de conducta greu i alta dependència. Això exigeix una intervenció constant, tant en termes preventius com reactius.

Aquestes mesures són essencials per a preservar la seguretat, els drets i el benestar dels residents i del personal, a més de garantir una atenció ajustada a les normatives vigents i als principis ètics i legals.

Davant l'evolució dels perfils d'usuaris, els canvis realitzats fins el moment per adaptar-se a la nova situació i les dificultats per atendre les noves demandes i necessitats de servei pel seu important increment d'exigència, el Ple del Consell Insular de Menorca en sessió de caràcter ordinari de 16 d'octubre de 2023, va aprovar la declaració d'excepcionalitat per cobrir necessitats urgents i inajornables per a la dotació de personal cuidador a les residències i al centre de dia per a persones amb discapacitat intel·lectual a Trepucó del CIM, fins a la cobertura màxima de les 30 places d'auxiliars cuidadors/es previstes en el pressupost general 2023 del Consell Insular de Menorca, per complir així l'article 20 cinquè de la Llei 31/2022, de 23 de desembre, de pressupostos generals de l'Estat per a 2023, i poder contractar personal funcionari interí d'acord amb el Text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic, en la seva redacció donada per la Llei 20/2021, de 28 de desembre, així com la resta de normativa aplicable, fins a la seva consolidació prevista amb l'aprovació definitiva del nou Reglament de ràtios dels serveis de residència i del servei d'estades diürnes de la Xarxa pública d'atenció a les persones amb discapacitat de l'illa de Menorca i el nou Reglament de règim intern del servei de residència i del servei d'estades diürnes per a persones amb discapacitat intel·lectual de Trepucó del CIM. (BOIB núm. 147 de 28/10/2023). Exp. núm. 6200-2023-000003.

Amb la situació exposada anteriorment i tenint en compte la posada en funcionament del nou Servei Residencial de Trepucó III, a la plantilla del pressupost general del Consell Insular de Menorca 2025, es va contemplar una nova dotació de personal per atendre tots els serveis d'atenció a persones amb discapacitat intel·lectual a Trepucó del CIM, d'acord amb la taula següent:

Núm.

Llocs

Relació

Grup

Cobertes

Vacants

1

Direcció Residències

Funcionari

A1/A2

1

0

1

Psicòleg/a

Funcionari

A1

0

1

1

Fisioterapeuta

Funcionari

A2

1

0

1

Infermer residencial

Funcionari

A2

0

1

1

Treballador Social

Funcionari

A2

1

0

5

Educador social

Funcionari

A2

4

1

5

Integrador Social

Funcionari

B

0

5

37

Auxiliar cuidador

Funcionari

C1

30

7

1

Auxiliar internat

Funcionari

AP

0

1

5

Vetllador/Zelador

Funcionari

AP

2

3

1

Auxiliar administratiu

Funcionari

C2

1

0

1

Oficial Intendència

Funcionari

C2

1

0

60

Totals

60

 

41

19

De totes aquestes places de la plantilla destinades a les residències i centre de dia de Trepucó, les places següents resulten necessàries per a la posada en funcionament del nou Servei Residencial de Trepucó III: 7 places més d'auxiliar cuidador, 5 places de monitor/integrador social i 3 de vetllador/zelador. Per tant, 15 places pendents de cobrir per atendre addicionalment el nou Servei Residencial de Trepucó III.

Així mateix, es considera necessari establir altres places mínimes de caràcter necessari per un adequat funcionament del conjunt de residències i centre de dia de Trepucó, de forma que el conjunt de places (cobertes i/o vacants) pel conjunt de les tres residències i centre de dia) que es consideren imprescindibles per a aquests serveis (centres residencials de Trepucó I, Trepucó II i Trepucó III i centre de dia de Trepucó II) seria la següent:

Ràtio mínima

Plaça/lloc

Relació

Grup/Subgrup

1

Direcció residències

Funcionari

A1/A2

1

Psicòleg

Funcionari

A1

1

Fsioterapeuta

Funcionari

A2

1

Infermer residencial

Funcionari

A2

1

Treballador social

Funcionari

A2

5

Educador social

Funcionari

A2

5

Integrador social

Funcionari

B

37

Auxiliar cuidador

Funcionari

C1

1

Auxiliar d'internat

Funcionari

AP

5

Vetllador/Zelador

Funcionari

AP

1

Auxiliar administratiu

Funcionari

C2

1

Oficial intendència

Funcionari

C2

Aquesta necessitat de cobertura mínima de places es justifica per les necessitats exposades anteriorment i la distribució horària necessària per atendre-les, d'acord amb la distribució horària següent:

Núm. places

Categoria professional

Grup

Estructura

Torns

Horari

1

Direcció

A2

Direcció

Matins de dilluns a divendres.

07.30 - 14.30 h.

1

Psicòleg/a

A1

Servei tècnic

Matins de dilluns a divendres.

07.30 - 14.30 h.

1

Infermer/a

A2

Servei tècnic

Matins de dilluns a divendres.

07.30 - 14.30 h.

1

Treballador/a social

A2

Servei tècnic

Matins de dilluns a divendres.

07.30 - 14.30 h.

1

Fisioterapeuta

A2

Servei tècnic

Matins de dilluns a divendres.

07.30 - 14.30 h.

5

Educadors socials

A2

Servei tècnic

Matins i tardes de dilluns a divendres.

07.30 - 14.30 h.

37

Auxiliar Cuidador

C1

Equip d'atenció

Matins, tardes i nits de dilluns a diumenge.

8.00 - 15 h.

15 - 22 h.

22 - 8 h.

5

Integradors socials

B

Equip d'atenció

Matins i tardes de dilluns a diumenge.

8.00 - 15 h.

15 - 22 h.

1

Auxiliar internat

AP

Equip d'atenció

Matins i tardes de dilluns a diumenge.

8.00 - 15 h.

15 - 22 h.

1

Auxiliar administratiu

C1

Servei administratiu

Matins de dilluns a divendres.

07.30 - 14.30 h.

1

Oficial d'intendència

C2

Servei administratiu

Matins de dilluns a divendres.

07.30 - 14.30 h.

5

Vetlladors

AP

Equip d'atenció

Matins, tardes i nits de dilluns a diumenge.

8.00 - 15 h.

15 - 22 h.

22 - 8 h.

La configuració per centres és la següent:

Trepucó I:

  • 3 auxiliars cuidadors matins, 3 de capvespre i dos de nit de dilluns a divendres. Els caps de setmana seran 2, 2 i 2.
  • 1 Integrador social de matins i 1 de tarde de dilluns a diumenge
  • 1 educador amb horaris alterns matins i capvespres de dilluns a divendres.

Trepucó II:

  • 4 auxiliars cuidadors matins, 3 de capvespre i dos de nit de dilluns a divendres. Els caps de setmana seran 3, 3 i 2.
  • 1 educador amb horaris alterns matins i capvespres de dilluns a divendres.

Trepucó III:

  • 3 auxiliars cuidadors matins, 3 de capvespre i dos de nit de dilluns a diumenge.
  • 1 zelador de matins, un de capvespre i un de nits de dilluns a diumenge
  • 1 educador amb horaris alterns matins i capvespres de dilluns a divendres.

Els centres residencials de Trepucó, tal com recull el seu reglament de règim intern, són un servei residencial per a persones amb discapacitat intel·lectual amb necessitats de suport limitat, extens o generalitzat. Constitueix el domicili de la persona amb discapacitat, ofereix allotjament i atenció integral les 24 hores del dia durant els 365 dies de l'any, cobrint totes les necessitats bàsiques de les persones usuàries. És un servei especialitzat per a persones amb discapacitat intel·lectual, que també poden experimentar trastorns de conducta.

Entre els requisits per accedir al centre, han de ser persones amb discapacitat intel·lectual, que presentin una situació de gran dependència i/o problemes de conducta. A més, s'afegeix que per al servei residencial serà requisit indispensable que no hi hagi cap recurs més adient per atendre les necessitats de la persona i que l'atenció requerida per l'usuari/a no es pugui dur a terme al domicili.

Per tant, és un centre enfocat a atendre les situacions més complexes dins la discapacitat intel·lectual, quan ja cap altre recurs a nivell insular és capaç d'atendre aquestes necessitats, ja sigui per una situació molt elevada de dependència o per problemes de conducta tan greus que no poden romandre en altres dispositius, perquè necessiten un suport reforçat.

Els centres de Trepucó es troben dividits i separats amb mesures de seguretat per garantir la seguretat dels residents, és a dir, disposen d'un tancat independent que fa que siguin 3 centres totalment diferenciats. Això suposa que el personal d'atenció directa que treballa en cadascun dels centres només pot tenir presència física en un d'ells.

El Consell Insular de Menorca no ha aprovat hores d'ara un reglament propi de ràtios de personal, per la qual cosa, prenent com a referència el decret 86/2010, de 25 de juny, pel qual s'estableixen els principis generals i les directrius de coordinació per a l'autorització i acreditació dels serveis socials d'atenció a persones grans i persones amb discapacitat, i es regulen els requisits d'autorització i acreditació dels serveis residencials de caràcter suprainsular per a aquests sectors de població, en el cas residencial per a persones amb discapacitat intel·lectual s'estableixen les següents per cada 100 persones residents:

Personal cuidador: 44

Serveis generals i hostaleria: 9,5

Serveis tècnics: 9,5

Total: 63

Les autoritzacions per als nostres centres residencials només ens permeten disposar de 12, 11 i 9 places, xifres molt allunyades de les 100 places que preveu el decret de ràtios del Govern Balear com a referents.

Aquest mateix decret no té en consideració que han d'existir unes ràtios mínimes per garantir una atenció adequada i de qualitat en una residència amb un nombre de places molt inferior, com per exemple, la de més capacitat de Trepucó que són 12 places. Si s'extrapolen les ràtios s'hauria de comptar amb 5,28 cuidadors i 1,14 de serveis tècnics, la qual cosa resulta totalment insuficient per poder atendre les necessitats d'una persona en una residència petita.

En referència als cuidadors, una ràtio de 5,28 persones permet disposar d'un únic cuidador per torn, per la qual cosa si una persona té una emergència o ha d'acompanyar algú al bany o fer alguna higiene, la resta d'usuaris haurien de quedar totalment sols i desatesos.

Si es contempla que aquestes persones han de disposar a nivell tècnic per al seu benestar d'infermer, educador social, psicòleg, fisioterapeuta i treballador social, els correspon 0,23 de cadascun d'aquests professionals, la qual cosa correspon a poc menys d'1,88 hores al dia de cadascun per atendre 12 persones. L'atenció que podrien oferir seria de 4,5 minuts al dia per usuari.

Per tot això, s'ha de considerar que no es poden extrapolar les ràtios del Govern Balear per a residències tan petites o que, com a mínim, s'haurien d'establir unes ràtios mínimes que permetin que un dispositiu pugui oferir un servei adequat a les persones que hi resideixen sense comprometre el seu benestar i seguretat.

Aquestes ràtios no permeten oferir una atenció integral, personalitzada ni continuada, com estableix la normativa vigent.

Per assegurar la seguretat i la qualitat del servei, és imprescindible establir ràtios de personal-usuari adequats. Això implica disposar de personal suficient per atendre emergències, gestionar conductes desafiadores i proporcionar acompanyament personalitzat. Es a dir:

  • Gestió de crisi: Resposta ràpida i eficient a situacions d'emergència.
  • Atenció personalitzada: Millora de la qualitat de vida dels usuaris, fomentant la seva autonomia i benestar.
  • Promoció d'un ambient segur: Reducció del risc d'accidents i d'episodis de violència.

No comptar amb el personal establert al punt 3, suposarà:

A. Inviabilitat tècnica i assistencial:

  • Atenció no simultània. Amb un únic cuidador/a per torn, no és possible atendre dues situacions urgents alhora (p. ex. crisi de conducta i acompanyament al bany).
  • Risc de negligència involuntària. L'escassetat de personal pot conduir a situacions de desatenció que comprometen la dignitat i seguretat de les persones residents, així com reclamacions patrimonials per la manca d'atenció.

B. Major complexitat dels usuaris:

  • El perfil dels usuaris de Trepucó és altament demandant i requereix intervenció conductual constant, impossible amb plantilles mínimes.
  • No es tracta només d'atendre, sinó d'intervenir terapèuticament, prevenir crisis i treballar en la seva evolució personal.

C. Economia d'escala desfavorable:

  • Els recursos han de cobrir serveis bàsics. Tot i que el centre tingui menys usuaris, l'estructura organitzativa i funcional no es redueix proporcionalment.
  • Les estructures de centres petits no permeten optimitzar personal com en centres grans. Cada torn necessita personal mínim que no es pot reduir proporcionalment.

D. Salut laboral del personal:

  • Plantilles tan ajustades generen estrès crònic, esgotament professional i rotació laboral, afectant la continuïtat assistencial i la qualitat del servei.
  • La cobertura de baixes o vacances és pràcticament inviable sense un reforç mínim estructural.

E. Garantia de drets:

  • Segons la Convenció de l'ONU sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat, els Estats han de garantir els suports necessaris per a una vida digna i segura.
  • La Llei de Serveis Socials de Balears exigeix una atenció integral, adaptada i de qualitat, cosa que no es garanteix amb les ràtios actuals en aquests centres petits.
 

F. Qualitat de vida dels residents:

  • Amb plantilles mínimes, les persones no poden participar en activitats significatives, ni rebre atenció preventiva, rehabilitadora o emocional amb la freqüència adequada.
  • Això augmenta el risc d'institucionalització passiva, pèrdua de capacitats i cronificació dels trastorns de conducta.

Així mateix, tots els usuaris que no presenten una gran dependència física, presenten problemes de conducta greus, que posen en risc tant la seva integritat física com la dels altres usuaris i treballadors del centre. En moltes ocasions és necessari realitzar contencions físiques per garantir la seva integritat física pròpia i aliena.

Atès l'informe justificatiu sobre la necessitat immediata de definir la dotació de personal mínima necessària per atendre tots els serveis socials especialitzats que es prestaran a Trepucó amb la posada en funcionament del nou Servei Residencial per a persones amb discapacitat intel·lectual de Trepucó III signat en data 8/07/2025, que conclou:

Primer.- Es preveu que al Ple del Consell Insular de Menorca del proper dia 21 de juliol de 2025, s'aprovi definitivament el reglament el Reglament intern d'organització i funcionament del servei residencial i del servei d'estades diürnes per a persones amb discapacitat intel·lectual de Trepucó (Exp. núm. 03121-2022-000002).

Segon.- El Consell ha d'aprovar un reglament de ràtios específic per a l'atenció a persones amb discapacitat propi per l'illa de Menorca, en substitució del Decret 86/2010, de 25 de juny, pel qual s'estableixen els principis generals i les directrius de coordinació per a l'autorització i acreditació dels serveis socials d'atenció a persones grans i persones amb discapacitat, i es regulen els requisits d'autorització i acreditació dels serveis residencials de caràcter suprainsular per a aquests sectors de població, on s'incloguin els serveis d'altres prestadors públics i/o privats per a l'atenció a persones amb discapacitat que puguin afectar a tercers, requereix d'una anàlisi molt detallada i rigorosa.

D'altra banda, l'esmentat informe justificatiu informa favorablement sobre la necessitat de que el Ple del Consell Insular de Menorca, declari de forma excepcional, urgent i inajornable la posada en funcionament de forma addicional del Servei residencial per a l'atenció de persones amb discapacitat intel·lectual a Trepucó III en el recinte de Trepucó a on es presten els actuals serveis per a l'atenció de persones amb discapacitat intel·lectual a Trepucó del Consell Insular de Menorca, ja que:

  • La residència de Trepucó III és un servei essencial per atendre un col·lectiu especialment vulnerable, que garanteix el dret a una vida digna i adaptada a les seves necessitats, atès que és l´únic servei de la seva tipologia a tota l'illa de Menorca, amb el qual portem més de 4 anys treballant.
  • L'absència de personal qualificat suficient, suposaria una greu deficiència en la prestació del servei, comprometent la seguretat i benestar dels actuals i futurs residents.
  • La data d'obertura és imminent, atès que l'obra ja està acabada i qualsevol retard en la incorporació del personal impediria el compliment dels terminis i afectaria negativament a les famílies i les persones en llista d'espera.
  • La urgència es veu reforçada per la manca de recursos alternatius disponibles per absorbir la demanda actual.
  • El nomenament immediat d'interins és necessari per assegurar que els serveis bàsics (higiene, alimentació, mobilitat, vigilància,...), estiguin operatius des del primer dia.
  • Qualsevol ajornament generaria una situació insostenible per al personal existent i els usuaris, trencant amb el compromís d'oferir serveis públics de qualitat.

El Ple del Consell Insular de Menorca en sessió de caràcter ordinari de 21 de juliol de 2025 va adoptar els acords següents:

Primer.- La declaració d'excepcionalitat per la posada en funcionament de forma addicional del Servei residencial per a l'atenció de persones amb discapacitat intel·lectual a Trepucó III en el recinte de Trepucó i la consegüent reestructuració organitzativa a on es prestaran els actuals serveis per a l'atenció de persones amb discapacitat intel·lectual a Trepucó, següents:

Serveis

Nivell Discap.

Nivell Suport

Places

P. temporals

Residencial T1

Lleu/moderat

Limitat/Extens

11

1 (Respir)

Residencial T2

Greu/profund

Generalitzat

10

1 (Respir)

Residencial T3

Moderat/greu

Extens/Generalitzat

9

-

Centre dia T2

Greu/profund

Generalitzat

10

-

Amb la finalitat de garantir l'atenció de tots els serveis per a l'atenció de persones amb discapacitat intel·lectual a Trepucó del Consell Insular de Menorca, fins que no s'aprovi un nou Reglament de ràtios específics de serveis socials de la Xarxa pública d'atenció a les persones amb discapacitat de l'illa de Menorca, la fixació de les ràtios mínimes específiques seran les següents:

 

​​​​​​​

Ràtio mínima

Plaça/lloc

Relació

Grup/Subgrup

1

Direcció residències

Funcionari

A1/A2

1

Psicòleg

Funcionari

A1

1

Fsioterapeuta

Funcionari

A2

1

Infermer residencial

Funcionari

A2

1

Treballador social

Funcionari

A2

5

Educador social

Funcionari

A2

5

Integrador social

Funcionari

B

37

Auxiliar cuidador

Funcionari

C1

1

Auxiliar d'internat

Funcionari

AP

5

Vetllador/Zelador

Funcionari

AP

1

Auxiliar administratiu

Funcionari

C2

1

Oficial intendència

Funcionari

C2

Segon.- Instar, per poder atendre els serveis esmentats d'acord amb el punt anterior, a que es cobreixi de forma urgent i inajornable les places vacants de la plantilla prevista en el pressupost general del Consell Insular de Menorca 2025, següents.

Núm. de places

Plaça/lloc

Relació

Grup/Subgrup

1

Psicòleg

Funcionari

A1

1

Infermer residencial

Funcionari

A2

1

Educador Social

Funcionari

A2

5

Integrador social

Funcionari

B

7

Auxiliar cuidador

Funcionari

C1

1

Auxiliar d'internat

Funcionari

AP

3

Vetllador/Zelador

Funcionari

AP

Tercer.- Notificar els anteriors acords a la Cap de Serveis d'Atenció a Persones amb Discapacitat del Consell Insular de Menorca i a la Cap del Servei de Gestió de Persones del Consell Insular de Menorca, indicant que els esmentats acords deixen sense efecte l'anterior acord plenari de 16 d'octubre de 2023.

Quart.- Publicar l'adopció dels anteriors acords, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 45.1.a) de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.

 

Maó, 30 de juliol de 2025

Per delegació del president la secretària Rosa Salord Oleo (DP 129/2023, de 27 de juliol) (Boib núm. 106, de 29 de juliol de 2023)