Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MALLORCA
CONSORCI BORSA D'ALLOTJAMENTS TURÍSTICS
Núm. 538585
Acord sobre l’adquisició de places turístiques derivades de la Disposició Transitòria tercera del Decret Llei 4/2025, d’11 d’abril, contra l’oferta il·legal, de mesures transitòries per a l’oferta, i per la qualitat turística de les Illes Balears. Elements Bic i catalogats. Repetició del tràmit
Versió PDF
La Junta Rectora del Consorci Borsa d'Allotjaments Turístics de l'illa de Mallorca, en sessió celebrada el dia 30 de juliol de 2025, l'Acord que textualment diu:
Proposta d'acord sobre l'adquisició de places turístiques derivades de la Disposició Transitòria tercera del Decret Llei 4/2025, d'11 d'abril, contra l'oferta il·legal, de mesures transitòries per a l'oferta, i per la qualitat turística de les Illes Balears. Elements Bic i catalogats.
Vists els següents antecedents,
1.- La Disposició Transitòria tercera del Decret Llei 4/2025, d'11 d'abril, contra l'oferta il·legal, de mesures transitòries per a l'oferta, i per la qualitat turística de les Illes Balears preveu un procediment d'adquisició de 500 places turístiques per allotjaments en concepte d'excepció recollida a l'apartat 4.h) de la disposició addicional primera de la Llei 3/2022. És a dir, referit exclusivament a elements catalogats i elements declarats Bé d'interès cultural.
2.- La pròpia norma fixava que la possibilitat d'adquirir aquestes places començava en el termini de 3 mesos des de l'entrada en vigor del Decret Llei. Així les coses, tal termini s'iniciava el dia 16 de juliol de 2025.
3.- La Disposició invocada no establia cap tipus de procediment o condició relativa a aquestes adquisicions de places turístiques ni habilitava a l'òrgan gestor insular de places per fer-ho, per la qual cosa, en aplicació de l'article 71 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, les sol·licituds d'adquisició d'aquestes places haurien de ser resoltes per estricte ordre d'incoació, és a dir, aquestes seran adjudicades als primers que ho sol·licitin de manera correcta i fins a arribar al límit de les 500 places ofertades.
4.- En compliment del manament legal previst a la disposició indicada, el Consorci Borsa d'Allotjaments Turístics de Mallorca (CBAT) va habilitar un procediment amb dos tràmits telemàtics (adquisició i reserva) a través de la Seu Electrònica del Consorci per tal de comercialitzar les 500 places previstes i aquests foren habilitats a les 00.00 hores del dia 16 de juliol per tal que s'iniciés l'entrada de sol·licituds.
5.- Als efectes del contingut del present informe resulta important destacar que l'accés a la Seu Electrònica del CBAT es podia dur a terme mitjançant dues maneres:
6.- Una vegada rebudes diferents sol·licituds per a l'adquisició i reserva de places, es constata a les 8 del matí de dia 16 de juliol que l'accés a la Seu Electrònica a través de la web del CBAT no era possible degut al fet que la URL de redirecció a la Seu no era correcta atès que aquesta anava precedida d'un espai en blanc la qual impossibilitava l'accés correcte. L'errada fou esmenada a partir de les 9 del dematí aproximadament, una vegada havien transcorregut 9 hores des de l'inici del tràmit havent-se ja registrat una cinquantena de sol·licituds.
I vist l'informe emès per part del secretari de la Junta Rectora del Consorci Borsa d'Allotjaments Turístics de l'illa de Mallorca (CBAT), les conclusions del qual a tenor literal diu:
“Consideracions jurídiques,
Primera i única.- Possible vulneració del principi d'igualtat dels ciutadans davant d'un procediment de concurrència competitiva. Necessitat de repetir el tràmit.
Tal i com ja ha estat exposat a l'antecedent 3r del present informe, el procediment per a resoldre l'adquisició de les 500 places turístiques creades arran del Decret Llei 4/2025 responia exclusivament al criteri d'adjudicació tenint en compte exclusivament l'hora de registre de la sol·licitud, és a dir, plena aplicació del principi “prior in tempore potior in iure”, el qual respon al fet que qui va registrar abans la seva sol·licitud tenia prioritat en ser resolta respecte de les que s'haguessin registrat posteriorment.
Així les coses, i atès allò que s'ha indicat als antecedents 5è i 6è, resulta que es podria considerar vulnerat el principi d'igualtat d'entre els interessats en adquisició de places tota vegada una de les dues entrades telemàtiques a la Seu Electrònica no va funcionar, en detriment de tots aquells ciutadans que ho provaren per aquesta via, havent obtingut una avantatge injust tots aquells que optaren per la via que sí funcionava.
En conseqüència, la confecció de qualsevol llistat de prelació de sol·licituds presentades a partir de les 00.00 h de dia 16 de juliol per poder procedir a la seva adquisició resultaria viciat i incert tota vegada no tots els interessats varen poder emplenar les sol·licituds i enviar-les a partir de la mateixa hora resultant que una de les dues entrades per accedir a la seu electrònica no estava correctament habilitada.
Per tant, a criteri de qui subscriu no es possible resoldre l'adquisició de les 500 places derivades de la DT 3a del DL i correspon la repetició del tràmit, circumstància que haurà de ser resolta per part de la Junta Rectora del Consorci Borsa, a la qual,
PROPÒS,
Primer.- Declarar la impossibilitat de resoldre la convocatòria de 500 places turístiques aprovada per la DT 3a del Decret Llei 4/2025, per allotjaments turístics en elements declarats BIC i catalogats atès que no es possible garantir el principi d'igualtat entre tots els interessats en adquirir places en un procediment de concurrència competitiva vista l'errada en la informació facilitada a la pàgina web per accedir a la Seu electrònica del CBAT, la qual n'impossibilitava el seu accés al tràmit.
Segon.- Acordar obrir un nou tràmit telemàtic per a l'adquisició i reserva de les 500 places turístiques derivades de la DT 3a del Decret Llei 4/2025 d'11 d'abril, contra l'oferta il·legal, de mesures transitòries per a l'oferta, i per la qualitat turística de les Illes Balears.
Tercer.- Disposar que el nou tràmit telemàtic s'habilitarà el proper dia 9 de setembre de 2025 a les 9:00 hores, moment en el qual es podrà iniciar l'emplenament de sol·licituds i registre.
Quart.- Establir, l'acord l'article 66.6 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú a les administracions públiques, l'obligatorietat d'emprar el tràmit telemàtic habilitat a l'efecte a la Seu Electrònica del Consorci Borsa d'Allotjaments Turístics per aquells interessats en adquirir aquestes places per allotjaments turístics en elements BIC o catalogats. Qualsevol actuació al marge d'aquest tràmit serà considerada com a no realitzada.
Cinquè.- Comunicar a totes aquells interessats que hagin formulat registre de sol·licitud en el tràmit que es va habilitar el passat 16 de juliol que el nou tràmit s'iniciarà en els termes indicats al present Acord.
Sisè.- Deshabilitar el tràmit telemàtic per a l'adquisició de les 500 places derivades de la DT 3 del Decret Llei 4/2025 fins al dia i la hora fixada en la part dispositiva 3a del present Acord, moment en el qual es retornarà a habilitar.
Setè.- Publicar el present Acord en el BOIB.”
Propòs a la Junta Rectora del CBAT en atenció a l'article 11 dels seus Estatuts que adopti el següent,
ACORD
Primer.- Declarar la impossibilitat de resoldre la convocatòria de 500 places turístiques aprovada per la DT 3a del Decret Llei 4/2025, per allotjaments turístics en elements declarats BIC i catalogats atès que no es possible garantir el principi d'igualtat entre tots els interessats en adquirir places en un procediment de concurrència competitiva vista l'errada en la informació facilitada a la pàgina web per accedir a la Seu electrònica del CBAT, la qual n'impossibilitava el seu accés al tràmit.
Segon.- Acordar obrir un nou tràmit telemàtic per a l'adquisició i reserva de les 500 places turístiques derivades de la DT 3a del Decret Llei 4/2025 d'11 d'abril, contra l'oferta il·legal, de mesures transitòries per a l'oferta, i per la qualitat turística de les Illes Balears.
Tercer.- Disposar que el nou tràmit telemàtic s'habilitarà el proper dia 9 de setembre de 2025 a les 9:00 hores, moment en el qual es podrà iniciar l'emplenament de sol·licituds i registre.
Quart.- Establir, l'acord l'article 66.6 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú a les administracions públiques, l'obligatorietat d'emprar el tràmit telemàtic habilitat a l'efecte a la Seu Electrònica del Consorci Borsa d'Allotjaments Turístics per aquells interessats en adquirir aquestes places per allotjaments turístics en elements BIC o catalogats. Qualsevol actuació al marge d'aquest tràmit serà considerada com a no realitzada.
Cinquè.- Comunicar a totes aquells interessats que hagin formulat registre de sol·licitud en el tràmit que es va habilitar el passat 16 de juliol que el nou tràmit s'iniciarà en els termes indicats al present Acord.
Sisè.- Deshabilitar el tràmit telemàtic per a l'adquisició de les 500 places derivades de la DT 3 del Decret Llei 4/2025 fins al dia i la hora fixada en la part dispositiva 3a del present Acord, moment en el qual es retornarà a habilitar.
Setè.- Publicar el present Acord en el BOIB.”
Palma, document signat electrònicament (30 de juliol de 2025)
El secretari del Consorci Borsa d'Allotjaments Turístics de l'illa de Mallorca Guillem Balaguer Mayol