Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITATS

Núm. 534317
Resolució del conseller d’Educació i Universitats per la qual es convoquen llicències no retribuïdes per estudis durant el curs 2025-2026, destinades als funcionaris de carrera dels cossos docents al servei de l’Administració educativa

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La formació del professorat constitueix un objectiu prioritari de la política educativa, no únicament com a element indispensable per al desenvolupament personal i de les competències professionals del professorat, sinó també com a factor clau de millora de la qualitat educativa.

D'una banda, l'article 1 de la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, assenyala, com un dels seus principis, el foment i la promoció de la investigació, l'experimentació i la innovació educatives per part del professorat.

Els articles 102 i 103 de l'esmentada Llei atorguen una atenció prioritària a la formació inicial i permanent del professorat, que constitueix un dret i una obligació de tot el professorat i una responsabilitat de les administracions educatives, que han de fomentar la formació, l'autoavaluació i la millora de l'activitat docent, de forma que correspon a les administracions educatives facilitar l'accés del professorat a titulacions que permetin la mobilitat entre els diferents ensenyaments.

D'altra banda, l'article 94 de la Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears, estableix que la Conselleria d'Educació i Universitats pot convocar llicències per al professorat, retribuïdes i no retribuïdes, a fi d'estimular la realització d'activitats de formació i de recerca i innovació en l'àmbit educatiu.

El Decret 41/2016, de 15 de juliol, pel qual es regula la formació permanent del professorat de l'ensenyament no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB de 16 de juliol de 2017), indica, a l'article 2, que es considera formació permanent del professorat el conjunt d'accions dirigides a actualitzar la qualificació professional, a millorar les competències professionals dels docents per a la tasca educativa i per a la col·laboració amb la comunitat educativa, a impulsar la innovació educativa, especialment en relació amb el projecte educatiu dels centres, i a millorar la gestió dels centres educatius. A l'article 4, inclou l'actualització permanent de les competències professionals dels docents entre els principis de la formació del professorat.

El punt 15è de l'Acord del Consell de Govern de 27 de març de 2023 (BOIB núm. 39, de 28 de març de 2023), per la qual es ratifica l'Acord de la Mesa Sectorial d'Educació de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears de 27 de febrer de 2023 sobre mesures sociolaborals i millores educatives, recull el restabliment de les llicències per estudis.

En el mateix sentit el punt Vuitè de l'Acord del Consell de Govern de dia 8 de setembre de 2023 pel qual es ratifica l'Acord de la Mesa Sectorial d'Educació de 29 d'agost de 2023 sobre l'aplicació de l'Acord de la Mesa Sectorial d'Educació de 27 de febrer de 2023 sobre mesures sociolaborals i millores educatives, en relació a determinats permisos i llicències, preveu el següent:

«Vuitè. Restabliment de la llicència per estudis.

1. El personal funcionari docent de carrera pot gaudir d'una llicència per a la realització d'estudis sobre matèries directament relacionades amb el lloc de treball que desenvolupa sempre que les necessitats del servei no ho impedeixen.

2. La durada, requisits i condicions del gaudi d'aquesta llicència, així com la forma en què s'hagi d'acreditar la relació directa dels estudis que es pretenen realitzar i el lloc de treball que s'ocupa serà objecte de negociació en el si de la Mesa Sectorial d'Educació, i es determinaran mitjançant Resolució del conseller d'Educació i Universitats».

La convocatòria de llicències d'estudi únicament no retribuïdes respon a la necessitat de respondre i de prioritzar les actuacions previstes als Acords del Consell de Govern esmentats.

La Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears estableix, a l'article 17, que són òrgans col·legiats de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears aquells que es creïn d'acord amb aquesta llei i que estiguin formats per tres o més persones, als quals s'atribueixin funcions administratives de deliberació i d'assessorament, i indica les normes a què s'ha d'ajustar el règim jurídic d'aquest òrgans. Aquesta mateixa Llei indica, a l'article 18, els requisits generals per a la creació d'un òrgan col·legiat.

La Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, estableix, a la Secció 3a del Capítol II del Títol Preliminar, el funcionament dels Òrgans col·legiats de les diferents administracions públiques.

El Decret 10/2025, de 14 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, atorga la competència en matèria de formació permanent del professorat a la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors.

En virtut d'això, amb la finalitat d'afavorir aquelles actuacions que permetin una participació activa del professorat i dels inspectors d'educació en la planificació de la pròpia formació i en la millora de les competències professionals docents, d'acord amb les necessitats del sistema educatiu, amb la prèvia negociació i amb l'acord de la Mesa Sectorial en la reunió del 30 de juny de 2025, dict la següent:

Resolució

1. Convocar la concessió de llicències no retribuïdes durant el curs 2025-2026, destinades als funcionaris de carrera dels cossos docents al servei de l'Administració educativa.

2. Aprovar les bases de la convocatòria que figuren com a annex 1 d'aquesta Resolució.

3. Aprovar els annexos 2 (Distribució de les llicències no retribuïdes), 3 (Documents justificatius), 4 (Barem) i 5 (Model de sol·licitud).

4. Publicar aquesta convocatòria al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Educació i Universitats en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant els jutjats contenciosos administratius de Palma en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

(Signat electrònicament: 29 de juliol de 2025)

El conseller d'Educació i Universitats Antoni Vera Alemany

 

ANNEX 1 Bases de la convocatòria

Primera Convocatòria

Es convoquen 11 llicències anuals no retribuïdes per a realitzar els estudis a què es refereix la base segona i amb la distribució que figura en l'annex 2. Es podran atorgar, en el seu defecte, fins a 22 llicències semestrals no retribuïdes, tenint en compte que cada llicència anual concedida és equivalent a dues llicències semestrals concedides.

Segona Supòsits d'atorgament de la llicència per estudis

Aquestes llicències, destinades als funcionaris de carrera docents que depenen de la Conselleria d'Educació i Universitats, s'atorgaran per cursar un grau universitari o equivalent, un programa d'especialització, màster, postgrau o doctorat directament relacionats amb la pràctica, l'organització o la intervenció educatives.

 

Tercera Requisits de participació

Els aspirants han de reunir els requisits següents:

a) Ser funcionari de carrera en situació administrativa de servei actiu o en qualsevol dels cossos docents a què es refereix la disposició addicional setena de la Llei 2/2006, de 3 de maig, d'educació.

b) Tenir un mínim de sis anys d'antiguitat en els cossos docents com a funcionari de carrera, interí o en pràctiques, a 31 d'agost de 2024.

c) Haver prestat serveis a l'Administració educativa de les Illes Balears, sense interrupció, des de l'1 de setembre de 2019 fins al 31 d'agost de 2025. A aquests efectes no es tindran en compte els serveis prestats en comissió de serveis fora de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

d) Acreditar la capacitació o la titulació per a l'ensenyament en llengua catalana que estableix el Decret 115/2001, de 14 de setembre, pel qual es regula l'exigència de coneixement de les llengües oficials al personal docent i l'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de 8 de març de 2018 per la qual es fixen les titulacions que cal tenir per fer classes de i en llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, a l'ensenyament reglat no universitari, se n'estableixen les equivalències, es defineix el Pla de Formació Lingüística i Cultural (FOLC), es regulen les condicions de l'exempció de l'avaluació de la llengua catalana i literatura en ensenyaments no universitaris i es determinen les funcions i la composició de la Comissió Tècnica d'Assessorament per a l'Ensenyament de i en Llengua Catalana, modificada per l'Ordre del conseller d'Educació i Formació Professional de 9 de juliol de 2021.

e) No tenir una destinació provisional o definitiva fora de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears durant el període per al qual se sol·licita la llicència.

f) Quan la llicència se sol·liciti per cursar un grau universitari o equivalent, un curs d'especialització, postgrau o màster oficials, el candidat ha de cursar un mínim de vint-i-quatre crèdits ECTS. No podran comptar com a crèdits aquells que siguin susceptibles de ser reconeguts o convalidats.

Quarta Sol·licituds

1. La sol·licitud de participació en aquesta convocatòria i la documentació que l'ha d'acompanyar s'han de presentar a través de la Seu Electrònica de la CAIB (seuelectronica.caib.es), d'acord amb el model de sol·licitud que figura com a annex 5 d'aquesta Resolució.

2. El termini de presentació de sol·licituds és de quinze dies naturals comptadors des de l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria en el BOIB.

3. Cada aspirant només pot presentar una sol·licitud de participació. En cas que un aspirant en presenti més d'una només es tramitarà la darrera que hagi presentat.

Cinquena Documentació

1. La documentació que s'ha de lliurar, juntament amb la sol·licitud, és la que figura a l'annex 3 d'aquesta resolució.

2. La documentació acreditativa dels mèrits acadèmics i professionals figura a l'annex 4.

3. La Comissió de selecció adjuntarà d'ofici la informació existent al Portal del Personal sobre l'acreditació de la titulació de llengua catalana o equivalent, el full de serveis, l'acreditació de la competència digital docent i el full de participació en activitats formatives. El candidat ha d'adjuntar a la sol·licitud els mèrits que l'administració no pugui aportar d'ofici (titulacions, certificació d'activitats formatives o altres mèrits que no estiguin inclosos al Portal del personal).

Sisena Tramitació de les sol·licituds

1. Les sol·licituds s'han d'examinar amb la finalitat de comprovar si reuneixen els requisits exigibles per, en cas contrari, requerir el professorat que esmeni la falta o lliuri els documents preceptius en el termini de deu dies hàbils, comptadors a partir del dia següent de la notificació del requeriment i amb indicació que, si no ho fes, es considerarà que desisteix de la seva petició, d'acord amb el que indica l'article 45 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

2. Els requisits i els mèrits s'han d'haver assolit el darrer dia del termini de sol·licitud per part de la persona interessada.

 

Setena Membres de la Comissió de selecció

La Comissió de selecció estarà integrada pels membres següents:

  • El cap del Servei de Formació Permanent del Professorat de la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors o persona en qui delegui, que actuarà de president.
  • Un inspector/a d'educació, designat pel cap del Departament d'Inspecció Educativa.
  • Dos funcionaris docents de la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors, un dels quals actuarà en qualitat de secretari.

Cada organització sindical amb representació a la Mesa Sectorial d'Educació de les Illes Balears podrà designar una persona perquè assisteixi com a observadora a les sessions de la Comissió.

Sense perjudici d'allò que es preveu a l'apartat següent, i d'acord amb el que estableix l'article 21.3 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, quan ho consideri convenient, la Comissió podrà sol·licitar l'assessorament de persones expertes.

Vuitena Funcions de la Comissió de selecció

La Comissió de selecció tendrà les funcions següents:

a) Comprovar que els aspirants reuneixen els requisits per participar a la convocatòria.

b) Valorar i ordenar els aspirants, d'acord amb el barem de l'annex 4 de la convocatòria, prioritzant les sol·licituds corresponents a llicències anuals.

c) Dirimir els casos d'empat d'acord amb els criteris següents:

  • Primer: haver estat matriculat d'un mínim de 48 crèdits ECTS en estudis conduents a una titulació oficial durant el curs 2024/2025, haver superat un mínim del 90% dels crèdits matriculats i adquirir el compromís de seguir matriculat en el curs 2025-2026.
  • Segon: no haver gaudit mai d'una llicència per estudis.
  • Tercer: major puntuació a l'apartat 1 del barem.
  • Quart: major puntuació als apartats 2 o 3 del barem, segons el cos al qual pertanyi l'aspirant en el moment de presentació de la sol·licitud.
  • Cinquè: major puntuació a l'apartat 4 del barem.
  • Sisè: major antiguitat com a funcionari docent de carrera en situació de servei actiu.

d) Elaborar i informar al director general d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors sobre la llista provisional dels aspirants admesos i exclosos, indicant la puntuació atorgada per la Comissió. Si el nombre de sol·licituds supera el de les llicències que s'ofereixen, els candidats admesos s'ordenaran segons la puntuació obtinguda, distribuïts per modalitats (llicències anuals o semestrals) i cossos, aplicant els criteris de desempat abans esmentats. Si hi ha candidats exclosos, s'indicarà expressament la causa de l'exclusió.

e) Estudiar i informar al director general d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors sobre les reclamacions previstes a la base novena i la llista definitiva de candidats seleccionats.

Novena Resolució provisional i definitiva

1. El director general d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors farà pública la relació provisional de persones admeses i excloses amb la seva puntuació a la pàgina web de la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors (https://www.caib.es/webgoib/w/direccio-general-universitats-i-ensenyaments-artistics-superiors).

2. Les persones interessades disposaran d'un termini de cinc dies hàbils, comptadors a partir del dia següent de la publicació de la llista provisional, per formular les al·legacions que considerin oportunes i presentar renúncies, si escau. En aquest tràmit no es poden esmenar les mancances no esmenades dins el tràmit previst en el punt 1 de la base sisena. Així mateix, els mèrits no al·legats o els al·legats però no acreditats documentalment abans de la finalització del termini de presentació de sol·licituds no es poden al·legar o acreditar dins el termini per presentar reclamacions.

3. Transcorregut el termini indicat en el punt anterior, i una vegada la Comissió de selecció hagi examinat i informat sobre les al·legacions i les renúncies que s'hagin formulat, el conseller d'Educació i Universitats, a proposta del director general d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors, dictarà resolució de la relació definitiva de seleccionats i ordenarà la seva publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

4. Una vegada dictada la resolució anterior no s'admetran renúncies a les llicències concedides, amb excepció de casos de malaltia greu, accidents incapacitants, embaràs de risc o defunció de familiars directes.

Desena Durada i efectes de les llicències

1. La durada de les llicències serà la següent:

a) Les llicències de caràcter anual començaran l'1 de setembre de 2025 i finalitzaran el 31 de juliol de 2026.

b) Les llicències de caràcter semestral tendran lloc en el període comprès o bé de l'1 de setembre de 2025 al 28 de febrer de 2026 o bé de l'1 de març al 31 de juliol de 2026.

2. Efectes durant el temps de gaudi d'aquesta llicència:

a) Els beneficiaris de les llicències no retribuïdes estaran sotmesos al que estableix la Llei 53/1984, de 26 de desembre, d'Incompatibilitats del Personal al Servei de les Administracions Públiques.

b) Exceptuant les retribucions econòmiques, es mantindrà, a tots els efectes, la resta de drets administratius (reserva del lloc de treball, situació computable a efectes de triennis, sexennis i drets en el règim de Seguretat Social que sigui aplicable).

c) Es podran sol·licitar altres ajudes que convoqui la Conselleria d'Educació i Universitats per al curs 2025-2026.

Onzena Seguiment de les llicències

1. El Departament d'Inspecció Educativa serà el responsable del seguiment i la supervisió de les llicències concedides a la convocatòria actual en els termes indicats en aquest punt.

2. Correspon de forma directa al cap del Departament d'Inspecció Educativa la coordinació de les actuacions. A aquest efecte haurà de designar, d'entre el seu personal, els responsables del seguiment.

3. Els beneficiaris de les llicències estan obligats a facilitar les actuacions de comprovació i control que dugui a terme el Departament d'Inspecció Educativa durant el període de la llicència.

4. Al llarg del període de gaudi de la llicència, els beneficiaris hauran de presentar a aquest Departament, en relació als estudis o projectes, la documentació següent, en els terminis que s'assenyalen:

  • Acreditació d'estar matriculat en el curs o programa per al qual es va sol·licitar la llicència que li ha estat concedida. En cap cas s'admetran canvis en relació a la sol·licitud i a la concessió de la llicència. Aquesta documentació s'ha de presentar abans del 15 d'octubre de 2025 per a la matrícula del primer semestre del curs o matrícula completa, i abans de 28 de febrer per a la matrícula del segon semestre del curs.
  • Acreditació dels resultats obtinguts en els estudis realitzats, que haurà de presentar-se en el termini màxim d'un mes comptador des del dia següent del tancament d'actes o emissió dels certificats.

5. Els beneficiaris estan obligats a comunicar al Departament d'Inspecció Educativa qualsevol circumstància sobrevinguda que modifiqui les condicions de participació.

6. Correspon al Departament d'Inspecció Educativa emetre l'informe final sobre cada una de les llicències concedides.

Dotzena Revocació de la llicència concedida

1. Pertoca revocar la llicència concedida, previ informe final no favorable, en els casos següents:

a) Quan la persona beneficiària comuniqui al Departament d'Inspecció Educativa circumstàncies sobrevingudes que modifiquin les condicions de participació de la convocatòria i siguin incompatibles amb aquesta, o quan incompleixi l'obligació de comunicar-les.

b) Quan la persona beneficiària incompleixi les condicions de la convocatòria.

c) La manca de progrés en la realització del projecte d'estudi.

2. Una vegada realitzades les actuacions que consideri oportunes, i en tot cas amb la audiència prèvia de la persona interessada, el Departament d'Inspecció Educativa ha d'emetre un informe proposta i elevar-lo al conseller d'Educació i Universitats. Si la llicència es revoca per una causa sobrevinguda, degudament justificada, l'informe haurà d'incloure la valoració individual del cas i la proposta de suspendre-la sense penalització, d'ajornar-ne el gaudi o de revocar-la definitivament.

3. Correspon al conseller d'Educació i Universitats dictar la resolució de revocació de la llicència concedida.

Tretzena Conseqüències de la revocació

En cas de revocació de la llicència, la persona beneficiària no podrà gaudir de cap llicència per estudis durant els cinc cursos posteriors sense perjudici de les eventuals responsabilitats disciplinàries en què hagi pogut incórrer la persona beneficiària, excepte en els casos contemplats en el punt 4 de la base novena.

Catorzena Publicacions

1. El professorat beneficiari de la llicència podrà publicar la seva feina fent menció expressa de la llicència d'estudi concedida per la Conselleria d'Educació i Universitats. Aquesta menció ha de figurar a qualsevol altra publicació total o parcial del treball objecte de la llicència.

2. En el cas de que de la llicència se'n derivi algun treball o publicació, aquests hauran de ser lliurats a la Conselleria d'Educació i Universitats i podran ser utilitzats per l'Administració educativa, d'acord amb la legislació vigent sobre la propietat intel·lectual.

Documents adjunts