Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE FAMÍLIES, BENESTAR SOCIAL I ATENCIÓ A LA DEPENDÈNCIA

Núm. 533794
Resolució de la consellera de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència per la qual s’aprova la convocatòria de subvencions destinades a entitats privades sense ànim de lucre que gestionen ajuts econòmics per pal·liar la pobresa energètica amb càrrec a l’assignació tributària del 0,7 % de l’impost sobre la renda de les persones físiques i l’impost sobre societats per a projectes a executar durant els anys 2025 i 2026

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Codi BDNS: 848108

Fins a l'any 2016, l'Administració General de l'Estat gestionava els ajuts derivats de l'assignació tributària del 0,7 % de l'impost sobre la renda de les persones físiques (IRPF), mitjançant els quals es finançaven diversos programes d'interès general de caràcter social.

La Sentència 9/2017, de 19 de gener de 2017, del Tribunal Constitucional, va estimar parcialment el conflicte positiu de competències interposat pel Govern de la Generalitat de Catalunya contra la convocatòria estatal de subvencions a entitats del tercer sector amb càrrec a l'assignació tributària del 0,7 % de l'impost sobre la renda de les persones físiques. Aquesta Sentència reconeix la competència autonòmica per a la gestió de les subvencions esmentades, amb independència de l'origen dels fons, atès que estan dirigides al finançament de programes en matèria d'assistència social, competència exclusiva de la comunitat autònoma recurrent.

Així doncs, la jurisprudència constitucional ha determinat que la convocatòria i la concessió de les subvencions del tram autonòmic de l'IRPF corresponen a les comunitats autònomes, les quals s'han d'ajustar a la legislació bàsica de l'Estat en matèria de subvencions, a la normativa autonòmica aplicable i al que estableixi l'acord corresponent del Consell de Ministres.

L'article 30.15 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, en la redacció donada per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, estableix com a competències exclusives de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, entre d'altres, l'acció i el benestar social, les polítiques de protecció i suport a les persones amb discapacitats físiques, psíquiques i sensorials, i les polítiques d'atenció a les persones dependents.

La Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, té per objecte configurar un sistema de serveis socials que doni resposta a les necessitats de les persones, tot potenciant-ne l'autonomia i la qualitat de vida. Així mateix, entre els principis rectors dels serveis socials es recull el foment de l'autonomia personal, en el sentit de facilitar que les persones disposin de les condicions adequades per desenvolupar els projectes vitals, dins la unitat de convivència que desitgin, d'acord amb la naturalesa dels serveis i llurs condicions d'utilització.

L'article 3 de la Llei 4/2009, relatiu als objectius de les polítiques de serveis socials, estableix que l'actuació dels poders públics en matèria de serveis socials persegueix, entre d'altres, els objectius de millorar la qualitat de vida i promoure la normalització, la participació i la integració social, política, econòmica, laboral, cultural i educativa i de salut de totes les persones; promoure l'autonomia personal, familiar i dels grups; prevenir i atendre les situacions de vulnerabilitat de les persones i dels grups en situació d'exclusió social; detectar, prevenir i atendre les necessitats derivades de la dependència amb l'objectiu de promoure l'autonomia de les persones; i detectar i atendre les situacions de manca de recursos bàsics i les necessitats socials tant de les persones com dels grups.

L'article 90 de la Llei 4/2009 estableix que les administracions públiques de les Illes Balears i els ens locals competents en matèria de serveis socials poden atorgar subvencions i altres ajuts a les entitats d'iniciativa social per coadjuvar en el compliment de les seves activitats de serveis socials. Les subvencions s'han de dirigir, fonamentalment, a la promoció i el desenvolupament de programes i activitats de serveis socials, entre d'altres.

Un dels ítems que cal tenir en compte per mesurar la pobresa energètica és el percentatge de persones que no poden mantenir l'habitatge en una temperatura adequada, la qual cosa, l'any 2024, afectà el 15,2 % de les llars de les Illes Balears; mentre que un 11,1 % de les llars s'ha endarrerit a l'hora d'atendre pagaments relacionats amb l'habitatge principal al llarg dels darrers 12 mesos, d'acord amb les dades de l'Institut Nacional d'Estadística. A més, la despesa en electricitat, gas i altres combustibles per a l'any 2023 suposà el 3,84 % de la despesa de les llars de les Illes Balears.

Nombrosos estudis, i també l'Organització Mundial de la Salut, relacionen la pobresa energètica amb un increment de la taxa de mortalitat. Les mesures pal·liatives per minimitzar els efectes de la pobresa energètica són diverses i inclouen, entre d'altres, els ajuts assistencials, com ara la provisió de mantes o de menjar precuinat o el pagament de factures retardades.

L'informe AROPE 2024 recull una reducció d'un 22,6 % de la taxa AROPE a les Illes Balears, que passa del 26,6 % al 20,6 % en el període 2015-2023, malgrat la qual cosa es constata que encara un 6,1 % de las llars de les Illes es troba en situació de carència material i social severa.

El Govern de les Illes Balears considerà bàsic el seguiment d'aquesta matèria, en particular l'assessorament, la consulta i la participació de les associacions i els agents socials implicats en els sectors de l'energia, l'habitatge, el consum i els serveis socials. Consegüentment, creà la Mesa per a la Lluita contra la Pobresa Energètica (BOIB núm. 187, de 26 de desembre de 2015) com a òrgan de consulta no preceptiva, debat i assessorament en aquesta matèria, adscrita a la Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius. La Mesa per a la Lluita contra la Pobresa Energètica ha d'actuar com a òrgan col·legiat, de col·laboració entre les administracions públiques i de participació de les associacions i els agents socials implicats en els sectors de l'energia, l'habitatge, el consum i els serveis socials.

Aquesta convocatòria de subvencions s'adreça a les entitats privades sense ànim de lucre inscrites al Cens d'entitats del tercer sector d'acció social de les Illes Balears que, en l'àmbit territorial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, desenvolupen actualment projectes adreçats a persones en situació de necessitat d'atenció prioritària, d'acord amb l'article 6 de la Llei 4/2009, que inclouen la cobertura de despeses bàsiques vinculades al subministrament i el consum d'energia (gas i electricitat) i la gestió dels ajuts econòmics.

El Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre (BOIB núm. 196, de 31 de desembre), té per objecte determinar el règim jurídic de les subvencions, l'establiment o la gestió de les quals corresponen a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o a les entitats públiques que en depenen. Així mateix, el procediment de concessió dels ajuts que estableix aquesta convocatòria s'ha de tramitar d'acord amb el decret esmentat, si bé amb les especialitzacions indicades en la resta de les normes aplicables.

L'article 6 del Text refós de la Llei de subvencions estableix que les subvencions que regula aquesta Llei s'han de gestionar d'acord amb els principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no-discriminació.

L'article 12 del Text refós de la Llei de subvencions determina que no es pot iniciar el procediment de concessió de subvencions sense que el conseller o consellera competent n'hagi establert, per ordre, les bases reguladores.

L'article 37.2 del Text refós de la Llei de subvencions, d'acord amb la redacció derivada de la disposició final setena de la Llei 7/2018, de 31 de juliol, de promoció de la seguretat i la salut en el treball a les Illes Balears, estableix que, quan ho prevegin les bases reguladores o, en els supòsits de l'article 7.1 de la Llei, la resolució de concessió, també es poden efectuar bestretes de pagament de les subvencions destinades a finançar projectes o programes en matèria de serveis socials, cultura, sanitat, cooperació internacional o acció sociosanitària que es concedeixin a entitats sense ànim de lucre, a federacions, confederacions o agrupacions d'aquestes entitats, i també de les subvencions a entitats que no disposin de recursos suficients per finançar transitòriament l'execució de l'activitat subvencionada, circumstància que s'ha d'acreditar davant l'òrgan gestor de la subvenció. La bestreta del pagament, amb l'exigència, si escau, de les garanties corresponents, serà com a màxim del 75 % de l'import de la subvenció, amb excepció de les bestretes a favor d'entitats que formin part del tercer sector social, de conformitat amb el que estableix la Llei 3/2018, de 29 de maig, del tercer sector d'acció social, que poden assolir fins al 100 % de l'import de la subvenció.

El Decret 8/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es determina la composició del Govern i s'estableix l'estructura de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, inclou, sota la direcció del Govern, la Conselleria de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència, de la qual depèn la Direcció General de Benestar Social.

El Decret 10/2025, de 14 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, atribueix a la Direcció General de Benestar Social les competències, entre d'altres, de gestió de programes de serveis socials i de foment dels programes d'inclusió social.

Les actuacions a què es destinen les subvencions d'aquesta convocatòria s'engloben clarament dins les finalitats que persegueix la Conselleria de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència a través de la Direcció General de Benestar Social, la qual, per tant, és l'òrgan competent per tramitar aquest expedient.

Aquesta convocatòria de subvencions està prevista en l'apartat III.4.11 del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2024-2026, aprovat per l'Acord del Consell de Govern de 19 d'abril de 2024 (BOIB núm. 52, de 20 d'abril de 2024).

La configuració dels serveis socials a Europa, com a serveis d'interès general, habilita la flexibilització de les normes del mercat interior, atès que no es consideren activitats econòmiques, d'acord amb l'article 107 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea. Els serveis d'assistència social, com a serveis d'interès general, han de respondre als principis d'universalitat, igualtat d'accés, equitat, continuïtat de les prestacions, transparència i qualitat. També els és aplicable el Protocol núm. 26 del Tractat de Lisboa, que declara que «les disposicions dels tractats no afecten de cap manera la competència dels estats membres per prestar, encarregar i organitzar serveis d'interès general que no tenguin caràcter econòmic» (article 2). Així, els estats són competents per organitzar els seus serveis socials.

Els ajuts susceptibles de ser atorgats en aquesta convocatòria no compleixen els requisits per ser considerats ajuts d'estat, d'acord amb la Comunicació de la Comissió relativa al concepte d'ajuda estatal conforme al que disposa l'article 107, apartat 1, del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, ja que l'activitat que se subvenciona no és una activitat econòmica.

Els dos pagaments prevists suposen una bestreta acumulada superior al 75 % de l'import màxim establert en aquesta convocatòria, encara que no s'ha de presentar cap tipus de garantia, segons l'article 37.2 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 25.3 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Atès que les entitats sol·licitants de les subvencions objecte d'aquesta convocatòria han d'estar inscrites en el Cens d'organitzacions del tercer sector de les Illes Balears, de conformitat amb la Llei 3/2018, de 29 de maig, del tercer sector d'acció social, no és necessari que el Consell de Govern autoritzi la bestreta. El pagament anticipat facilita la gestió dels projectes a les entitats evitant que hagin de bestreure del seus propis fons o demanar crèdits per poder finançar el desenvolupament del projectes.

Les entitats sense ànim de lucre, destinatàries d'aquestes subvencions, en general, disposen de recursos econòmics molt limitats per atendre els pagaments de les despeses que genera la realització i el desenvolupament dels seus objectius estatutaris, ni tampoc gaudeixen del privilegi de disposar d'avals patrimonials que els permetin dur a terme operacions de crèdit. Així mateix, promouen actuacions que són d'interès públic per a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

En data 11 de març de 2021 es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports, de 5 de març de 2021, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut.

Per tot això, d'acord amb l'article 15.1 del Text refós de la Llei de subvencions i els articles 5 i 9.2 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, a proposta de la directora general de Benestar Social, d'acord amb l'informe previ del Departament Jurídic de la Conselleria de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència, amb la fiscalització prèvia de la Intervenció de la Comunitat Autònoma, i fent ús de les facultats que m'atribueixen la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent

Resolució

1. Aprovar la convocatòria de subvencions destinades a entitats privades sense ànim de lucre que gestionen ajuts econòmics per pal·liar la pobresa energètica de persones en situació de vulnerabilitat amb càrrec a l'assignació tributària del 0,7 % de l'impost sobre la renda de les persones físiques i l'impost sobre societats per a projectes a executar durant els anys 2025 i 2026, d'acord amb els punts adjunts com a annex a aquesta Resolució.

2. Aprovar el pressupost d'aquesta convocatòria, que té un import màxim de sis-cents mil euros (600.000,00 €), amb càrrec a les partides pressupostàries següents dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears:

Any

Import

Partida pressupostària

2025

300.000,00 €

17401.313E01.48000.00 FF 25073

2026

180.000,00 €

17401.313E01.48000.00 FF 26073 (o l'alternativa corresponent)

2027

120.000,00 €

17401.313E01.48000.00 FF 27073 (o l'alternativa corresponent)

3. Autoritzar una despesa de sis-cents mil euros (600.000,00 €), amb càrrec a les partides pressupostàries següents dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears:

Any

Import

Partida pressupostària

2025

300.000,00 €

17401.313E01.48000.00 FF 25073

2026

180.000,00 €

17401.313E01.48000.00 FF 26073 (o l'alternativa corresponent)

2027

120.000,00 €

17401.313E01.48000.00 FF 27073 (o l'alternativa corresponent)

4. Designar la Direcció General de Benestar Social com a òrgan instructor del procediment de concessió de subvencions derivat d'aquesta convocatòria.

5. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb els articules 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, document signat electrònicament (29 de juliol de 2025)

La consellera de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència Sandra Fernández Herranz

 

ANNEX Punts de la convocatòria

1. Objecte

1. L'objecte d'aquesta convocatòria és la concessió de subvencions destinades a finançar projectes d'entitats privades sense ànim de lucre que presten serveis a persones en situació de necessitat d'atenció prioritària, d'acord amb l'article 6 de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, que incloguin la cobertura de despeses bàsiques vinculades al subministrament i el consum d'energia (gas i electricitat) i la gestió dels ajuts econòmics. El finançament es farà amb càrrec a l'assignació del 0,7 % de l'impost sobre la renda de les persones físiques i l'impost sobre societats per finançar actuacions executades en els exercicis de 2025 i 2026.

2. Aquesta convocatòria es regeix per l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut (BOIB núm. 34, d'11 de març de 2021).

2. Àmbit temporal

Són subvencionables els projectes que compleixin els requisits que estableix aquesta convocatòria i que es duguin a terme dins el període comprès entre l'1 de gener de 2025, amb efectes retroactius, i el 31 de desembre de 2026, d'acord amb el que estableix l'article 2.4 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021.

3. Pressupost

1. L'import màxim que es destina a aquesta convocatòria és de 600.000,00 euros, d'acord amb la imputació temporal i el desglossament següent:

Any

Import

Partida pressupostària

2025

300.000,00 €

17401.313E01.48000.00 FF 25073

2026

180.000,00 €

17401.313E01.48000.00 FF 26073 (o l'alternativa corresponent)

2027

120.000,00 €

17401.313E01.48000.00 FF 27073 (o l'alternativa corresponent)

2. L'import consignat inicialment a les diferents partides es pot ampliar mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, amb els efectes, si escau, que preveu l'article 39.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

3. La modificació de la convocatòria no implica que s'ampliï el termini per presentar sol·licituds ni afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes expressament.

4. Requisits de les entitats beneficiàries

1. Poden resultar beneficiàries dels ajuts que estableix aquesta convocatòria les entitats que compleixin els requisits que s'indiquen tot seguit:

a) Estar constituïdes com a entitats privades sense ànim de lucre.

b) Estar constituïdes legalment i inscrites, en la data de publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, com a entitats prestadores de serveis socials en el Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears, regulat en el capítol II del Decret 10/2013, de 28 de febrer, pel qual es fixen els principis generals del Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears i dels procediments per a l'autorització i l'acreditació de serveis socials, i es regulen la secció suprainsular del Registre i els procediments per autoritzar i acreditar serveis socials d'àmbit suprainsular. També han de disposar de l'organització, l'estructura tècnica i la capacitat suficients i necessàries per garantir el compliment de l'activitat objecte de la subvenció.

c) Estar inscrita, amb una antiguitat mínima de dos anys des de la data de publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, en el Cens d'entitats del tercer sector d'acció social de les Illes Balears.

L'òrgan gestor comprovarà d'ofici la inscripció de l'entitat sol·licitant en el Registre Unificat de Servei Socials de les Illes Balears i la inscripció en el Cens d'entitats del tercer sector d'acció social de les Illes Balears.

d) Els estatuts de l'entitat han d'incloure, com a beneficiàries de les seves activitats o intervencions, a les persones o famílies en situació de risc o exclusió social de l'àmbit territorial de les Illes Balears, sense limitar-ho a un col·lectiu o sector concret o específic de població per raons de salut, discapacitat, dependència, edat, procedència o qualsevol altra condició.

e) Disposar de seu o delegació permanent i activa a les Illes Balears.

f) Estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social.

g) Haver presentat la justificació, si pertoca, dels ajuts o les subvencions que hagin rebut anteriorment de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

h) No estar sotmeses a cap procediment de reintegrament de subvencions públiques o a cap procediment sancionador.

i) No incórrer en cap de les prohibicions per ser beneficiari de subvencions que estableixen l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions i l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

j) Complir l'obligació que estableix l'article 57 de la Llei orgànica 8/2021, de 4 de juny, de protecció integral a la infància i l'adolescència davant la violència.

k) En el cas de disposar de personal contractat, disposar d'un sistema de gestió preventiu en algunes de les modalitats previstes i d'un pla de prevenció de riscs laborals d'acord amb la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscs laborals.

l) Disposar, en cas que estiguin obligades per la normativa vigent, d'un pla d'igualtat, d'acord amb el que estipulen la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes; el Reial decret llei 6/2019, d'1 de març, de mesures urgents per a garantia de la igualtat de tracte i d'oportunitats entre dones i homes en el treball i l'ocupació, i la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat entre dones i homes.

m) No incórrer en les prohibicions i limitacions establertes en la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes; la Llei 15/2022, de 12 de juliol, integral per a la igualtat de tracte i la no-discriminació; la Llei 4/2023, de 28 de febrer, per a la igualtat real i efectiva de les persones trans i per a la garantia dels drets de les persones LGTBI; la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar l'LGTBI-fòbia, i la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes de les Illes Balears o qualsevol altra d'aplicable no hagin estat objecte de sancions administratives fermes, ni de sentències condemnatòries per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere. D'acord amb l'article 11.4 de la Llei 11/2016, en cas que hagin estat sancionades o condemnades en aquesta situació, es poden presentar a la convocatòria sempre que hagin complert la sanció o la pena imposada i hagin elaborat un pla d'igualtat en les condicions previstes en aquesta Llei. Pel que fa a la Llei 8/2016 la sentència ferma ha de contemplar la pèrdua de possibilitat d'obtenir una subvenció. A més han d'aplicar criteris d'igualtat d'oportunitats pel que fa a la contractació de personal.

n) No haver comès, incitat o promocionat LGTBI-fòbia, incloent-hi la promoció o realització de teràpies de conversió, d'acord amb l'article 82 de la Llei 4/2023, de 28 de febrer, per a la igualtat real i efectiva de les persones trans i per a la garantia dels drets de les persones LGTBI.

o) En el cas de fundacions, estar al corrent en el compliment de les obligacions comptables amb el protectorat en el moment de presentar la sol·licitud.

2. S'exclouen d'aquesta convocatòria les entitats privades següents:

a) Entitats que, d'acord amb els seus estatuts, adoptin la denominació de federació, confederació o coordinadora, o en tot cas siguin una unió d'associacions (article 3.f) de la Llei orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del dret d'associació).

b) Fundacions que, d'acord amb l'escriptura de constitució, tinguin com a fundadores persones jurídiques de naturalesa pública.

5. Obligacions de les entitats beneficiàries

1. D'acord amb l'article 16 de Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut, les entitats beneficiàries d'aquestes subvencions, a més de les que estableix l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, tenen les obligacions següents:

a) Comunicar a l'òrgan competent que accepta la proposta de resolució o que hi renuncia, sempre que la convocatòria ho estableixi expressament. En qualsevol cas, l'acceptació s'entén produïda automàticament si, en el termini de tres dies hàbils comptadors des de l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears de la segona proposta de resolució provisional, no fan constar el contrari.

b) Acreditar davant la Conselleria de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència que es compleixen de manera efectiva els requisits i les condicions que s'exigeixen per concedir els ajuts.

c) Comunicar a l'òrgan que concedeix la subvenció qualsevol variació de la seva situació que pugui tenir incidència en la conservació i la quantia dels ajuts, en el termini de vint dies hàbils comptadors des que s'origini la variació.

d) Destinar els ajuts atorgats a la finalitat per a la qual se sol·liciten.

e) Comunicar a la Conselleria de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència l'obtenció d'altres subvencions, ajuts o finançament per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger, en el termini de tres dies hàbils des de l'obtenció de la subvenció concurrent i, en tot cas, abans de la justificació de l'aplicació que s'hagi donat als fons percebuts.

f) Informar o comunicar a la Direcció General de Benestar Social la data d'inici de l'activitat. En el cas que aquesta s'iniciï amb posterioritat a la concessió de la subvenció, la comunicació s'haurà de realitzar en un termini màxim de set dies des de l'inici.

g) Facilitar tota la informació que els requereixi l'òrgan de control financer corresponent.

h) Col·laborar amb les actuacions de control i comprovació que puguin dur a terme els òrgans competents, i aportar tota la informació i la documentació que els requereixin en l'exercici d'aquestes actuacions.

i) Aportar una memòria justificativa de l'aplicació dels ajuts atorgats i que n'expliqui la realització.

j) Justificar les despeses efectuades amb càrrec als ajuts atorgats, en la forma escaient i dins el termini establert, amb caràcter general, en aquesta norma i, amb caràcter específic, en les resolucions de concessió corresponents.

k) Trametre a la Conselleria de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència una còpia de les publicacions relacionades amb la finalitat de la subvenció.

l) Adoptar les mesures de difusió consistents a fer constar en un lloc destacat de les memòries anuals que es redactin, com també en els treballs, les activitats, les publicacions, els documents o els actes públics relacionats amb la finalitat de la subvenció, el finançament de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears amb càrrec a l'assignació del 0,7 % de l'IRPF amb l'especificació de la quantia concreta, a més dels logotips corresponents. Tot el material editat requereix l'autorització prèvia de la Conselleria de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència, que s'ha de sol·licitar a l'adreça de correu electrònic serveissocials@dgsersoc.caib.es.

m) Identificar les instal·lacions on es desenvolupin programes i serveis finançats per aquesta convocatòria mitjançant una placa de dimensions no inferiors a 40x40 cm amb els logotips de la Conselleria de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència i el 0,7 %.

n) Fer constar en els actes, les presentacions o les actuacions de qualsevol tipus vinculats al projecte subvencionat, juntament amb la imatge corporativa de l'entitat, la de la Conselleria de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència i el 0,7 %, preferentment en un expositor enrotllable. En qualsevol cas, se n'han de consensuar les mides prèviament amb l'òrgan competent mitjançant l'adreça serveissocials@dgsersoc.caib.es.

o) Complir les obligacions en matèria de protecció de dades regulades en el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE (Reglament general de protecció de dades), i la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.

p) Acreditar que es troben al corrent de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat, i de les obligacions tributàries davant la Hisenda autonòmica.

q) Deixar constància de la percepció i l'aplicació de la subvenció en els llibres de comptabilitat o en els llibres de registre que, si escau, ha de dur l'entitat beneficiària d'acord amb la legislació mercantil o fiscal aplicable i les bases reguladores.

r) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, amb inclusió dels documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control.

s) Reintegrar els fons percebuts en els supòsits que preveu l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions.

2. A més de les obligacions que estableix l'apartat anterior, les entitats beneficiàries han de complir les següents:

a) Valorar la situació de vulnerabilitat de les persones incloses en els projectes que es subvencionin mitjançant aquesta convocatòria. Es considera que una persona o una família es pot trobar en situació de vulnerabilitat si és beneficiària d'alguna ajuda pública (renda social garantida, renda mínima d'inserció, pensions no contributives, prestacions i subsidis d'atur, renda d'emancipació per a joves que han estat sotmesos a mesures de tutela o guarda de protecció de menors, o ajuts d'emergència de les administracions locals), les demandants de feina al SOIB, que compten amb grau de discapacitat i/o dependència, a més de les persones que tenen un expedient obert en entitats socials amb una altre situació de necessitat, prèvia valoració professional d'acord amb el punt 15 de la convocatòria.

b) Verificar que la persona usuària del servei no rep ni ha rebut ajudes per cobrir la mateixa finalitat que, conjuntament i junt amb els ajuts objecte d'aquesta convocatòria, superin el 100 % de la despesa.

c) Executar tot el projecte aprovat que ha fonamentat la concessió de la subvenció, amb independència de l'import concedit en la resolució de concessió.

6. Despeses subvencionables

1. Es consideren despeses subvencionables les despeses bàsiques vinculades al subministrament i al consum d'energia (gas i electricitat), les de personal d'atenció directa i les derivades de la gestió i la tramitació dels ajuts econòmics, amb el detall que s'exposa a continuació:

a) Les despeses dels desemborsaments efectuats per les entitats privades sense ànim de lucre que financen els ajuts econòmics puntuals per a persones en situació de necessitat per cobrir despeses bàsiques vinculades al subministrament i al consum d'energia (gas i electricitat).

b) Les despeses del personal tècnic contractat per l'entitat i destinat a l'atenció directa de les persones beneficiàries dels ajuts econòmics.

c) Les despeses del personal de suport administratiu contractat per l'entitat derivades de la gestió administrativa i comptable directament relacionades amb la tramitació dels ajuts econòmics.

d) Les despeses relatives a l'auditoria externa del projecte. Aquest tipus de despeses no poden ser superiors al 3 % del projecte aprovat.

2. Les despeses de personal de les lletres b) i c) de l'apartat anterior no poden superar conjuntament el 20 % de l'import del projecte aprovat.

3. Únicament es finançaran les despeses que s'hagin efectuat entre l'1 de gener de 2025, amb efectes retroactius, i el 31 de desembre de 2026, d'acord amb el que disposa l'article 2.4 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut. Les factures pagades a les persones usuàries també han de tenir una data compresa entre l'1 de gener de 2025 i el 31 de desembre de 2026.

4. L'import màxim per subvencionar cada entitat i projecte és de:

a) 300.000,00 euros, per a entitats i projectes d'àmbit suprainsular.

b) 100.000,00 euros, per a entitats i projectes d'àmbit insular.

7. Presentació de sol·licituds, terminis i documentació

1. Les sol·licituds s'han de presentar en el termini de deu dies hàbils des de l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. Les persones interessades han de presentar la sol·licitud específica del procediment i la documentació adjunta, per mitjans electrònics, a través del tràmit telemàtic disponible a la Seu Electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

2. Les entitats interessades només poden presentar una sol·licitud a través de la Seu Electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, d'acord amb l'imprès 1. En el cas que una entitat presenti més d'una sol·licitud, únicament es tindrà en compte la primera, d'acord amb l'ordre fixat pel registre d'entrada.

3. Respecte als documents presentats en blanc, no es consideren defectes corregibles, sinó que continuaran amb la seva tramitació a l'efecte de la instrucció de l'expedient.

4. No es consideraran presentades, i no és un tràmit esmenable, les sol·licituds que es presentin per qualsevol altra via diferent al tràmit telemàtic específic.

5. A la sol·licitud (imprès 1) s'hi ha d'adjuntar la documentació següent:

a) Una còpia dels estatuts vigents de l'entitat degudament inscrits en el registre corresponent. Hi ha de constar expressament la realització d'activitats, serveis o programes de l'àmbit social, en relació al punt 4.1.d) de la convocatòria.

b) L'acreditació de la representació de la persona que signa la sol·licitud (acord de l'assemblea general, apoderament, certificat d'habilitació, etc.).

c) Una declaració responsable (imprès 2) signada per la persona representant de l'entitat, amb el contingut següent:

  • Declaració responsable del fet que l'entitat sol·licitant no es troba en cap dels supòsits de prohibició o incompatibilitat per ser beneficiària de la subvenció establerts en l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions i la resta de la normativa aplicable.
  • Declaració responsable del compliment de les obligacions establertes en l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions; l'article 16 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021; l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, i aquesta convocatòria.
  • Declaració responsable de no haver estat objecte de sancions administratives fermes, ni de sentències fermes condemnatòries per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, en compliment de l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.
  • Declaració responsable de complir l'obligació que estableix l'article 57 de la Llei orgànica 8/2021, de 4 de juny, de protecció integral a la infància i l'adolescència davant la violència.
  • Declaració responsable de haver presentat la justificació, si pertoca, dels ajuts o les subvencions que hagin rebut anteriorment de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
  • Declaració responsable de no estar sotmeses a cap procediment de reintegrament de subvencions públiques o a cap procediment sancionador.
  • Declaració responsable de disposar, en el cas de disposar de personal contractat, d'un sistema de gestió preventiu en algunes de les modalitats previstes i d'un pla de prevenció de riscs laborals d'acord amb la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscs laborals.
  • Declaració responsable de disposar, en cas que estiguin obligades per la normativa vigent, d'un pla d'igualtat, d'acord amb el que estipulen la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes; el Reial decret llei 6/2019, d'1 de març, de mesures urgents per a garantia de la igualtat de tracte i d'oportunitats entre dones i homes en el treball i l'ocupació, i la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat entre dones i homes.
  • Declaració responsable de no incórrer en les prohibicions i limitacions establertes en la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes; la Llei 15/2022, de 12 de juliol, integral per a la igualtat de tracte i la no-discriminació; la Llei 4/2023, de 28 de febrer, per a la igualtat real i efectiva de les persones trans i per a la garantia dels drets de les persones LGTBI; la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar l'LGTBI-fòbia, i la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes de les Illes Balears o qualsevol altra d'aplicable no hagin estat objecte de sancions administratives fermes, ni de sentències condemnatòries per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.
  • Declaració responsable de no haver comès, incitat o promocionat LGTBI-fòbia, incloent-hi la promoció o realització de teràpies de conversió, d'acord amb l'article 82 de la Llei 4/2023, de 28 de febrer, per a la igualtat real i efectiva de les persones trans i per a la garantia dels drets de les persones LGTBI.
  • Declaració responsable de, en el cas de fundacions, estar al corrent en el compliment de les obligacions comptables amb el protectorat en el moment de presentar la sol·licitud.
  • Declaració responsable del fet que l'entitat es troba al corrent en el compliment de les obligacions davant la Tresoreria General de la Seguretat Social i de les obligacions tributàries davant de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària i amb la hisenda de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Amb la signatura d'aquesta declaració s'entén atorgat el consentiment per demanar el certificat telemàtic justificatiu de les obligacions esmentades; en cas que l'entitat s'oposi a la consulta i l'obtenció d'aquestes dades, ha d'aportar aquest certificat.
  • Declaració responsable de no haver sol·licitat o rebut cap altre ajut per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger, o, en cas contrari, una relació de les entitats a les quals ha sol·licitat una subvenció per aquesta finalitat o de les quals n'ha obtingut alguna, amb indicació de la quantia sol·licitada o concedida.
  • Declaració responsable en què es faci constar l'adreça de la seu o la delegació permanent i activa a les Illes Balears, com també dels altres locals dels quals disposa l'entitat, amb una indicació clara dels serveis que es duen a terme a cada local.
  • Declaració responsable del fet que l'entitat disposa de l'organització i la capacitat suficients i necessàries per garantir el compliment de l'activitat objecte de subvenció.

d) Una declaració responsable de la veracitat de les dades bancàries aportades, tramitada vàlidament, d'acord amb el model aportat per la Direcció General de Benestar Social, excepte que el compte ja estigui d'alta a la Comunitat Autònoma, cas en què serà suficient amb indicar on s'ha de fer el pagament. La titularitat del compte bancari ha de ser de l'entitat sol·licitant de la subvenció (imprès 3).

e) Un projecte tècnic ajustat als criteris de valoració del punt 11 (imprès 4).

6. Les entitats que hagin presentat correctament tota la documentació requerida en altres convocatòries instruïdes per la Direcció General de Benestar Social, poden substituir els documents exigits en els apartats a), b) i d) del punt 7.3 per una comunicació identificativa (imprès 5) en la qual es faci constar que el contingut de la documentació no ha variat i continua vigent, amb indicació de l'expedient en què es troba.

7. La presentació de la sol·licitud per prendre part en aquest procediment implica el consentiment per al tractament de dades personals que s'hi puguin incloure, per tal de poder tramitar-la.

8. La presentació de la sol·licitud implica l'acceptació de les prescripcions que conté aquesta convocatòria i de tota la normativa aplicable en matèria de subvencions.

8. Examen de la documentació

1. Els serveis tècnics de la Direcció General de Benestar Social han d'examinar les sol·licituds i la documentació que s'hi adjunta per determinar si s'adeqüen al que estableix aquesta convocatòria.

2. D'acord amb el que disposa l'article 21.5 de la Llei 39/2015, quan el nombre de sol·licituds formulades o de persones afectades pugui suposar un incompliment del termini màxim de resolució, l'òrgan competent per resoldre el procediment, a proposta raonada de l'òrgan instructor, o el superior jeràrquic de l'òrgan competent per resoldre el procediment, a proposta d'aquest òrgan, poden habilitar els mitjans personals i materials per complir el despatx adequat i dins el termini establert.

3. En el cas que les sol·licituds no compleixin els requisits legals o els que exigeix aquesta convocatòria, o no incorporin la documentació esmentada en l'apartat anterior, es requerirà l'entitat interessada perquè, en el termini de deu dies hàbils, esmeni el defecte o aporti la documentació que hi manca, amb indicació que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la petició. D'acord amb l'article 21 de la Llei 39/2015, es dictarà resolució que declari el desistiment.

4. A més, l'òrgan instructor del procediment pot sol·licitar tota la documentació complementària que consideri necessària per avaluar correctament la sol·licitud.

5. Amb relació a la documentació que determinen els apartats anteriors, cal comunicar a la Direcció General de Benestar Social qualsevol modificació que es produeixi durant el període subvencionat fins que es presenti la justificació final del projecte.

9. Comissió Avaluadora

1. D'acord amb el que disposen l'article 19 del Text refós de la Llei de subvencions; l'article 11 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut, es constitueix la Comissió d'Avaluació, integrada pels membres següents:

a) President o presidenta: la cap del Servei de Serveis Socials de la Direcció General de Benestar Social, o la persona que delegui.

b) Vocals:

  • La cap del Departament Jurídic de la Conselleria de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència, o la persona que delegui.
  • La cap de la Unitat de Gestió Econòmica de la Conselleria de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència, o la persona que delegui.
  • Tres tècnics facultatius de la Direcció General de Benestar Social, un dels quals serà designat com a secretari o secretària de la Comissió Avaluadora.

2. En el cas que, d'acord amb el que estableix l'article 21.5 de la Llei 39/2015, s'habilitin mitjans personals per resoldre el procediment dins el termini, es pot ampliar el nombre de tècnics de les direccions generals que formen part de la Comissió.

10. Instrucció del procediment, resolució i notificació

1. L'òrgan competent per instruir el procediment és la directora general de Benestar Social, que ha de dur a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per instruir i tramitar el procediment d'acord amb el que estableix l'article 16 del Text refós de la Llei de subvencions.

2. En tot cas, abans de la proposta de resolució, l'òrgan instructor pot donar audiència a les entitats interessades durant un termini de deu dies a l'efecte de proposar la millora de la sol·licitud i, en particular, la modificació del pressupost presentat per la persona o entitat sol·licitant o de les condicions i la forma de realització de l'activitat, sempre que això no perjudiqui terceres persones. S'entendrà que la persona o entitat interessada accepta la proposta formulada per l'òrgan instructor si s'hi expliciten clarament les modificacions corresponents i la persona o entitat sol·licitant no hi manifesta oposició, per escrit, en el termini indicat. En qualsevol altre cas, la sol·licitud s'ha de mantenir en els termes expressats per la persona o entitat sol·licitant en l'escrit inicial, sens perjudici de les correccions que, si escau, es desprenguin de l'escrit d'oposició que presenti.

3. D'acord amb els informes tècnics previs elaborats i signats individualment pel personal tècnic que forma part de la Comissió Avaluadora, la Comissió ha d'emetre l'informe global inicial que ha de servir de base a l'òrgan instructor per elaborar les propostes de resolució de concessió de subvencions. En aquest informe, la Comissió Avaluadora ha d'establir la llista dels possibles projectes beneficiaris, ordenats per puntuació, com també la previsió de finançament dels projectes presentats.

4. D'acord amb l'informe de la Comissió Avaluadora, l'òrgan instructor del procediment iniciarà el tràmit d'audiència amb la formulació de la primera proposta de resolució provisional perquè, en el termini màxim de deu dies hàbils comptadors des de l'endemà de la publicació de la primera proposta de resolució provisional en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, les entitats interessades puguin presentar al·legacions a la puntuació obtinguda pel projecte presentat. En cas que l'import de la subvenció proposada sigui igual a l'import sol·licitat, es pot prescindir d'aquest tràmit.

5. Una vegada finalitzat el tràmit d'audiència i revisades les al·legacions presentades, l'òrgan instructor del procediment ha de formular, d'acord amb l'informe final de la Comissió Avaluadora, una segona proposta de resolució provisional perquè, en el termini de tres dies hàbils des de l'endemà de la publicació de la segona proposta de resolució provisional en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, els interessats comuniquin l'acceptació o la renúncia a la proposta de resolució o la reformulació del projecte aprovat. En tot cas, es considera que l'entitat beneficiària accepta la proposta de resolució si no manifesta el contrari en el termini de tres dies hàbils comptadors des de l'endemà que s'hagi publicat. En cas que l'import de la subvenció proposada sigui igual a l'import sol·licitat, es pot prescindir d'aquest tràmit.

6. La reformulació del projecte ha de contemplar els punts següents:

a) L'entitat sol·licitant pot modificar el projecte i ajustar-lo a l'import de la subvenció susceptible de concessió. Les entitats poden minorar com a màxim l'import de l'activitat per la diferència entre l'import sol·licitat i l'import proposat, amb la limitació del punt següent.

b) Si, com a conseqüència de la reformulació, l'entitat redueix el pressupost presentat, aquesta reducció no podrà superar el 45 % del pressupost del projecte inicial i, en tot cas, pot mantenir la subvenció proposada inicialment, amb independència del percentatge que representi sobre l'import del pressupost de l'activitat, d'acord amb el que estableix l'article 27 de les bases reguladores.

c) Per reformular les sol·licituds, s'ha d'emplenar una memòria adaptada dels programes amb proposta de subvenció. En aquesta memòria, s'hi ha de redimensionar la magnitud o modificar el contingut del programa sol·licitat d'acord amb l'import de la subvenció proposada, preservant sempre les ràtios per usuari del personal contractat i la intensitat de la intervenció proposats en la sol·licitud. En tot cas, la modificació de la sol·licitud ha de respectar l'objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció, com també els criteris de valoració establerts.

7. L'òrgan instructor ha de formular una proposta de resolució definitiva que ha d'incloure la quantia assignada i, si escau, l'acceptació o el rebuig de la reformulació del projecte presentat per l'entitat. La proposta de resolució definitiva s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

8. La consellera de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència dictarà les resolucions d'aprovació o de denegació dels ajuts corresponents a aquesta convocatòria. Es pot dictar una única resolució que detalli els beneficiaris, l'import dels ajuts i tots els drets i les obligacions que comporta la concessió.

9. El termini màxim per resoldre el procediment i publicar les resolucions és de sis mesos comptadors des de l'endemà que acabi el termini de presentació de sol·licituds. Si transcorre aquest termini i no es dicta una resolució expressa, la sol·licitud s'ha d'entendre desestimada.

10. La resolució motivada del procediment s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. Els ajuts concedits s'han de publicar en la Base de Dades Nacional de Subvencions (BDNS), en compliment de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, amb expressió de la convocatòria, el programa i el crèdit pressupostari a què s'imputen, el beneficiari, la quantitat concedida i l'objectiu o finalitat de la subvenció, tal com determina l'article 45 de la Llei 39/2015.

11. Qualsevol alteració de les condicions exigides per concedir la subvenció i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajuts atorgats per altres administracions o ens públics o privats, estatals o internacionals, pot donar lloc a la modificació de la resolució de concessió.

11. Criteris de valoració

1. La concessió dels ajuts s'ha de regir pels principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no-discriminació, eficàcia en el compliment dels objectius fixats per l'òrgan o entitat que els atorga, i eficiència en l'assignació i la utilització dels recursos públics.

2. Els projectes de les entitats beneficiàries se seleccionaran d'acord amb el que disposen els articles 17.1 i 18 del Text refós de la Llei de subvencions.

3. Els criteris de valoració de les sol·licituds que compleixin els requisits que estableix aquesta convocatòria són els que es detallen a continuació:

Bloc 1. Implantació territorial (màxim 66 punts)

1.1. Nombre de punts d'atenció en què es tramitaran els ajuts (2,5 punts per cada oficina; fins a 25 punts)

1.2. Nombre de municipis en què es tramitaran els ajuts (2 punts per municipi; fins a 16 punts)

1.3. Previsió del nombre d'ajuts per a la mateixa finalitat (desagregats per la variable sexe) per gestionar al llarg del projecte (1 punt per cada 2 ajuts; fins a 25 punts)

Bloc 2. Capacitat operativa i tècnica de l'entitat sol·licitant (màxim 14 punts)

2.1. Descripció de l'entitat: estructura d'organització i funcionament (fins a 3 punts)

• Descripció insuficient o poc clara: 0 punts

• Descripció clara i adequada: 1 punt

• Descripció exhaustiva i amb profunditat: 3 punts

2.2. Descripció dels recursos humans necessaris per desenvolupar el projecte (fins a 6 punts)

• Adequació dels perfils formatius i les titulacions als objectius i les activitats programades: de 0 a 3 punts

• Inclusió entre les persones treballadores de grups vulnerables (persones amb discapacitat, persones víctimes de violència de gènere, aturades, dones majors de 45 anys, persones majors de 55 anys o aturades de llarga durada): 3 punts

2.3. Previsió i descripció de la coordinació amb els serveis socials comunitaris bàsics o especialitzats (s'ha d'aportar documentació oficial acreditativa, fins a 3 punts)

• No es presenta cap documentació de treball en xarxa amb els serveis socials comunitaris bàsics o especialitzats: 0 punts

• Es presenta un document de treball en xarxa amb els serveis socials comunitaris bàsics o especialitzats: 1 punt

• Es presenta dos o més documents de treball en xarxa amb els serveis socials comunitaris bàsics o especialitzats: 3 punts

2.4. Presentació del certificat de qualitat del 2024 de l'entitat (2 punts)

Bloc 3. Qualitat tècnica de l'activitat (màxim 20 punts)

3.1. Descripció acurada de les característiques sociofamiliars de les persones usuàries. Factors de vulnerabilitat: edat, sexe, discapacitat, dependència, situació sociofamiliar i altres (fins a 5 punts)

• Descripció insuficient o poc clara: 0 punts

• Descripció clara i adequada: 3 punts

• Descripció exhaustiva i amb profunditat: 5 punts

3.2. Descripció de les situacions de necessitat sobre les quals es pretén actuar (fins a 5 punts)

• Descripció insuficient o poc clara: 0 punts

• Descripció clara i adequada: 3 punts

• Descripció exhaustiva i amb profunditat (inclou gràfiques i dades estadístiques comprovables): 5 punts

3.3. Definició de l'activitat (fins a 5 punts)

• Descripció insuficient o poc clara: 0 punts

• Descripció clara i adequada: 3 punts

• Descripció exhaustiva i amb profunditat: 5 punts

3.4. Presentació de l'objectiu general de referència i objectius específics de l'activitat (fins a 5 punts)

• Manca de relació entre OE i OG: 0 punts

• Relació feble entre OE i OG: 3 punts

• Relació adequada entre OE i OG: 5 punts

12. Determinació de l'import de la subvenció

1. Per determinar l'import de la subvenció, s'ha de valorar cada projecte de 0 a 100 punts, d'acord amb els criteris que estableix l'apartat 11 d'aquesta convocatòria.

2. La puntuació mínima necessària d'un projecte per accedir a la subvenció és de 50 punts. En cas contrari, serà denegada.

3. La quantia per subvencionar cada projecte es determinarà entre els que concorrin a la convocatòria. Si la suma dels imports sol·licitats per a tots els projectes de la convocatòria que hagin obtingut la puntuació mínima establerta en el punt 12.2 no supera l'import màxim previst en el punt 3, s'atorgarà a les entitats el 100 % de l'import sol·licitat.

4. En el cas que la suma dels imports sol·licitats per a tots els projectes presentats superi l'import màxim previst en el punt 3 d'aquesta convocatòria, s'aplicaran les regles següents:

a) L'import de la subvenció serà el resultat directe d'aplicar la puntuació obtinguda en el procés de valoració, en forma de percentatge amb dos decimals, a l'import del projecte sol·licitat, i se li atorgarà un mínim del 50,00 % de l'import sol·licitat, sempre que hagi obtingut una puntuació mínima de 50 punts, i un màxim del 100,00 % per a les sol·licituds que obtinguin la puntuació màxima de 100 punts. S'ha de respectar la proporció entre els punts obtinguts i els percentatges que s'han d'aplicar sobre l'import del projecte aprovat i que han de donar com a resultat la quantia de la subvenció.

b) En el cas que la suma dels imports dels ajuts que correspondrien a les entitats beneficiàries, d'acord amb l'apartat a), superi l'import total del pressupost assignat, d'acord amb el límit pressupostari que consta en el punt 3 d'aquesta convocatòria, s'ha de prorratejar aquest import total entre les entitats beneficiàries, tenint en compte l'ajut assignat inicialment.

c) Una vegada acabada la fase de determinació dels imports, i en cas de reformulació, es pot mantenir la subvenció proposada inicialment, amb independència del percentatge que representi sobre l'import del pressupost de l'activitat, amb el límit del 45 % previst en el punt 10.6.b) de la convocatòria.

5. En cap cas l'import de la subvenció concedida pot ser superior a la quantia sol·licitada.

6. En cap cas l'import de les subvencions concedides pot ser d'una quantia que, aïlladament o en concurrència amb subvencions o ajuts d'altres administracions o ens públics o privats, tant estatals com internacionals, superi el cost total de l'activitat que l'entitat sol·licitant ha de dur a terme.

13. Pagament dels ajuts i justificació

1. El primer pagament de la subvenció serà del 50,00 % de l'import concedit i es farà anticipadament, dins l'anualitat 2025, una vegada notificada la resolució de concessió de la subvenció, en concepte de bestreta, i eximeix l'entitat beneficiària de presentar cap tipus de garantia de la quantitat que se li anticipa.

2. El segon pagament de la subvenció serà del 30,00 % de l'import concedit i es farà anticipadament, dins el primer trimestre de l'any 2026, en concepte de bestreta, i eximeix l'entitat beneficiària de presentar cap tipus de garantia de la quantitat que se li anticipa.

3. Els pagaments prevists en els punts 13.1 i 13.2 suposen una bestreta acumulada superior al 75 % de l'import màxim establert en aquesta convocatòria, encara que no s'ha de presentar cap tipus de garantia, segons l'article 37.2 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 25.3 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Atès que les entitats sol·licitants de les subvencions objecte d'aquesta convocatòria han d'estar inscrites en el Cens d'organitzacions del tercer sector de les Illes Balears, de conformitat amb la Llei 3/2018, de 29 de maig, del tercer sector d'acció social, no és necessari que el Consell de Govern autoritzi la bestreta.

4. El tercer pagament, corresponent al 20,00 % de l'import concedit, es farà una vegada l'entitat hagi justificat el 100 % del projecte aprovat. Aquesta justificació s'ha de presentar com a màxim del 31 de març de 2027. Si l'entitat beneficiària no justifica el 100 % de l'import aprovat, el tercer pagament es reduirà proporcionalment a l'import justificat.

5. La justificació s'ha d'ajustar al model de compte justificatiu amb l'aportació d'un informe d'auditoria, d'acord amb el que estableix l'article 74 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

6. Les subvencions de projectes o activitats s'han de justificar necessàriament mitjançant la modalitat de compte justificatiu amb un informe d'auditoria i d'acord amb els requisits que estableix l'article 21 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021.

L'informe d'auditoria s'ha d'acompanyar del compte justificatiu, de conformitat amb el que disposa l'article 21 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, el qual ha de contenir la informació següent:

a) Una memòria explicativa del compliment de la finalitat de l'acció, l'activitat o el projecte subvencionat, amb indicació de les activitats duites a terme i dels resultats obtinguts. En qualsevol cas, l'entitat haurà de presentar la informació relativa al projecte desagregada per gènere. La memòria inclourà la llista anonimitzada de persones beneficiàries amb especificació de les característiques del subministrament objecte de l'ajut (període de cada factura i tipus de subministrament: gas o electricitat).

b) Una memòria econòmica justificativa de les despeses subvencionables, que ha de contenir, com a mínim, un estat representatiu de les despeses efectuades en la realització de les activitats subvencionades, agrupades degudament, i, si escau, de les quanties inicialment pressupostades i les desviacions esdevingudes.

c) Un informe de revisió del compte justificatiu —que ha de fer i signar un auditor inscrit com a exercent en el Registre oficial d'auditors de comptes, dependent de l'Institut de Comptabilitat i Auditoria de Comptes— que ha de garantir, mitjançant un examen independent, que la persona o entitat beneficiària ha duit a terme l'activitat subvencionada i ha complert els requisits perquè es pugui fer el pagament.

Les normes d'actuació dels auditors i l'abast i el contingut de l'informe d'auditoria per a la justificació econòmica s'estableixen en el document disponible a la Seu Electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

L'actuació dels auditors de comptes en els treballs de revisió de comptes justificatius de subvencions s'ha de fer d'acord amb l'Ordre EHA/1434/2007, de 17 de maig, per la qual s'aprova la norma d'actuació dels auditors de comptes en la realització dels treballs de revisió de comptes justificatius de subvencions, en l'àmbit del sector públic estatal, en relació amb l'article 74 del Reglament de la Llei general de subvencions.

7. Com a màxim el dia 31 de març de 2027, l'entitat ha de presentar la justificació del 100 % dels ajuts atorgats. Es considera despesa efectuada la que ha estat pagada efectivament abans del dia 31 de març de 2027. En qualsevol cas, les justificacions han d'incloure la documentació que s'indica a continuació:

a) Un certificat final de la persona representant de l'entitat beneficiària que acrediti la realització efectiva i completa de l'activitat d'acord amb la sol·licitud presentada, així com l'aplicació dels fons percebuts a la finalitat que ha servit de fonament a la concessió de la subvenció.

b) Una declaració expressa, actualitzada en la data de la justificació final, de no haver sol·licitat ni rebut cap altre ajut per a la mateixa finalitat de qualsevol Administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger, o bé, en cas contrari, una relació de les entitats a les quals s'ha sol·licitat una subvenció per aquesta finalitat o de les quals se n'ha obtingut alguna, amb indicació de la quantia sol·licitada o concedida.

8. Les factures i els altres documents acreditatius de l'activitat duita a terme han de tenir una data compresa entre l'1 de gener de 2025 i el 31 de desembre de 2026. Els períodes de les factures pagades a les persones usuàries també han de tenir una data compresa entre l'1 de gener de 2025 i el 31 de desembre de 2026. Les factures de l'informe d'auditoria poden tenir com a data límit el 31 de març de 2027.

9. Els justificants de pagament de les factures i els altres documents acreditatius de l'activitat duita a terme han de tenir una data anterior al 31 de març de 2027.

10. L'aplicació dels fons percebuts no s'entendrà del tot justificada fins que no s'hagi acreditat, com a mínim, l'import del projecte aprovat, amb independència de l'import de la subvenció concedida. L'entitat beneficiària ha de justificar el 100 % del projecte aprovat, que resulta de la justificació final de les accions. En el cas que, una vegada revisada la justificació final del projecte, l'import justificat sigui inferior al del projecte aprovat, el tercer pagament es reduirà proporcionalment a l'import justificat i, si escau, haurà d'iniciar-se'n el reintegrament, de conformitat amb el que preveu l'apartat 19 d'aquesta convocatòria.

11. La Conselleria de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència comprovarà la justificació adequada de la subvenció, a més de la realització de l'activitat i el compliment de la finalitat per a la qual s'ha atorgat, d'acord amb l'article 39 del Text refós de la Llei de subvencions. Una vegada s'han fet les comprovacions corresponents, es notificarà a l'entitat la liquidació final de la subvenció.

12. Si amb la comprovació es constaten l'incompliment de les condicions imposades, la manca de justificació de l'aplicació dels fons rebuts o altres incompliments de les condicions de la subvenció, es tramitarà el procediment de revocació o de reintegrament de la subvenció corresponent, segons el cas, d'acord amb els articles 43 i 44 del Text refós de la Llei de subvencions i, si escau, s'imposaran sancions, d'acord amb els articles 24, 43, 44 i 50 i següents.

13. Les entitats queden sotmeses a les mesures de comprovació i fiscalització que estableix la legislació vigent i, en especial, a les que conté l'article 48 del Text refós de la Llei de subvencions.

14. Les entitats beneficiàries de la subvenció disposen d'un termini màxim de quinze dies hàbils, comptadors des de l'endemà de la comunicació prèvia per escrit a aquest efecte, per esmenar els defectes en la justificació de la subvenció.

14. Ampliació del termini de justificació de la subvenció

1. D'acord amb l'article 32 de la Llei 39/2015, i pel que fa al termini de justificació final de les accions, les entitats beneficiàries de la subvenció en poden demanar una ampliació, que no pot excedir la meitat del termini concedit inicialment.

2. D'acord amb l'article 15 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, es pot ampliar el termini de justificació final de les accions, d'ofici o a instància de part, per mitjà d'una resolució motivada de l'òrgan competent per resoldre el procediment, sempre que amb això no es perjudiquin drets de terceres persones i es respecti la normativa d'aplicació. La sol·licitud d'ampliació d'aquest termini s'ha de presentar com a màxim el 28 de febrer de 2027 i no pot excedir la meitat del termini concedit inicialment.

3. En el cas que l'òrgan competent resolgui acceptar la sol·licitud d'ampliació del termini de justificació de la subvenció, tant les factures de l'informe d'auditoria com el seu pagament poden tenir com a data límit la data d'ampliació del termini de justificació de la subvenció.

15. Formes de justificació admissible

1. Són formes de justificació admissibles els originals o còpies digitalitzades dels següents:

a) Ajuts econòmics puntuals per a persones en situació de necessitat per cobrir despeses bàsiques vinculades al subministrament i al consum d'energia (gas i electricitat).

  • Factures originals o còpies digitalitzades acreditatives de la despesa.
  • Rebuts signats per la persona beneficiària de l'ajuda en el quals han de constar les inicials dels seu nom i dels llinatges i els 4 primers números del DNI o NIE, la data de lliurament, la finalitat, el període de facturació i l'import. Si el rebut inclou diverses factures, s'ha de desglossar cada factura, per període de facturació i import.
  • Un certificat signat per una persona professional del treball social col·legiada d'acord amb el model aportat per la Direcció General de Benestar Social,que certifiqui:

─ Que la persona beneficiària de l'ajut es troba en situació de vulnerabilitat social i precarietat econòmica per assumir els costs derivats de la despesa energètica de la llar habitual.

─ Que l'ajuda forma part d'un pla d'intervenció individual, familiar o formatiu de caràcter global.

─ Que s'ha comprovat que la factura està a nom de la persona beneficiària de l'ajut o que s'ha comprovat la persona beneficiària de l'ajut resideix en el domicili que apareix com a adreça del subministrament de la factura i que es fa càrrec de la despesa.

b) Personal contractat: nòmines, justificants d'ingrés de les quotes de la Seguretat Social i d'ingrés de les retencions de l'IRPF.

c) Despeses d'auditoria: factures amb IVA o documents acreditatius del pagament davant les institucions i els organismes, degudament legalitzats.

En cap cas es consideraran despeses finançables els impostos indirectes quan siguin susceptibles de recuperació o compensació. Així, serà despesa finançable l'import de la base imposable, i només en el cas que el beneficiari estigui exempt o no subjecte a tributació per l'impost sobre el valor afegit (IVA), es considerarà també com a despesa l'import corresponent a aquest impost.

Atès l'exposat, l'IVA constitueix una despesa subvencionable només si el beneficiari el sufraga en part o totalment i no és recuperable. El finançament pot ser del 100 % al 0 % en funció del règim de tributació de l'activitat i el beneficiari.

El fet de no recuperar tot o part de l'IVA suposa una situació fiscal excepcional que el beneficiari haurà d'acreditar mitjançant un certificat d'exempció o prorrata.

2. En tots els documents justificatius de la subvenció hi han de constar, de manera clara i inequívoca, el nom i el NIF de l'entitat beneficiària de la subvenció.

3. Quan l'import de la despesa subvencionable superi les quanties que la legislació estatal en matèria de contractes del sector públic estableix per als contractes menors, el beneficiari ha de sol·licitar, com a mínim, tres ofertes de diferents proveïdors, amb caràcter previ a la contracció del compromís per a l'execució de l'obra, prestar el servei o lliurar el bé, llevat que, per les característiques especials de la despesa, no hi hagi en el mercat un nombre suficient d'entitats que el subministrin o el prestin, o llevat que la despesa s'hagi efectuat amb anterioritat a la sol·licitud de la subvenció. L'elecció entre les ofertes presentades, que s'han d'aportar en la justificació o, si escau, en la sol·licitud de la subvenció, s'ha de fer d'acord amb els criteris d'eficiència i economia i s'ha de justificar expressament en una memòria quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.

16. Subcontractació

La subcontractació és possible fins a un màxim del 100 % de l'import de l'activitat subvencionada, d'acord amb el que preveu l'article 38 del Text refós de la Llei de subvencions, en relació amb l'article 25 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut.

17. Avaluació i control

1. Les persones o entitats beneficiàries queden sotmeses a les mesures de comprovació i fiscalització que estableix la legislació de finances i pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears quant a la concessió i el control dels ajuts públics. A més, han de facilitar tota la informació que els requereixin l'òrgan instructor, la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern.

2. L'ocultació de qualsevol informació sobre els requisits dona lloc a la denegació o a la revocació de l'ajut atorgat, sens perjudici de les responsabilitats que se'n puguin derivar.

18. Revocació dels ajuts concedits

1. Llevat del supòsit de modificació de la resolució de concessió, d'acord amb l'article 27 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, l'alteració, intencionada o no, de les condicions que s'han de tenir en compte per concedir la subvenció, l'incompliment total o parcial de les obligacions o dels compromisos que ha de complir la persona o entitat beneficiària i, en tot cas, l'obtenció de subvencions incompatibles, prèviament o posteriorment a la resolució de concessió, són causes de revocació, total o parcial, de la subvenció atorgada.

2. La revocació de la subvenció s'ha de dur a terme mitjançant una resolució de modificació de la resolució de concessió, que n'ha d'especificar la causa, com també la valoració del grau d'incompliment, i ha de fixar l'import que, si pertoca, ha de percebre la persona o entitat beneficiària. A aquest efecte, s'entén per resolució de modificació la resolució de pagament dictada en el procediment d'execució pressupostària que tingui tots aquests requisits. No obstant això, en els casos en què, com a conseqüència de l'abonament previ de la subvenció, la persona o entitat beneficiària l'hagi de reintegrar tota o una part, no s'ha de dictar cap resolució de modificació i s'ha d'iniciar el procediment de reintegrament corresponent. A aquest efecte, s'han de tenir en compte el principi general de proporcionalitat i els criteris de gradació que estableix l'article 28 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021.

19. Reintegrament dels ajuts concedits

1. L'entitat beneficiària ha de reintegrar totalment o parcialment les quanties rebudes i, si correspon, l'interès de demora, en els casos que estableix l'article 44 del Decret legislatiu 2/2005.

2. Les causes i l'import del reintegrament, total o parcial, de la subvenció, així com el procediment per exigir-lo, es regeixen pel que estableixen l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions i la normativa reglamentària de desplegament, i s'han de tenir en compte els criteris de gradació a què es refereix l'article 28 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021.

3. En el cas que la causa del reintegrament determini la invalidesa de la resolució de concessió, s'ha de revisar prèviament aquesta resolució en els termes establerts en l'article 25 del Text refós de la Llei de subvencions i en la resta de disposicions aplicables.

20. Compatibilitat

1. Les subvencions que s'atorguin d'acord amb aquesta convocatòria són compatibles amb les que puguin concedir altres administracions o entitats públiques o privades, excepte les que pugui atorgar l'Administració general de l'Estat mitjançant la convocatòria del tram estatal per a realitzar activitats d'interès general amb càrrec a l'assignació tributària de l'impost sobre la renda de les persones físiques.

2. D'acord amb l'article 3 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut, l'import de la subvenció no pot ser d'una quantia que, aïlladament o en concurrència amb altres ajuts de la mateixa administració o altres entitats públiques o privades, superi el cost de l'activitat que l'entitat beneficiària ha de dur a terme.

21. Règim d'infraccions i sancions

Les infraccions i sancions que, si escau, es poden derivar de la concessió de les subvencions que preveu aquesta convocatòria es regeixen pel que estableix el títol V del Text refós de la Llei de subvencions i d'acord amb el procediment que recull l'article 62 del mateix text legal.

22. Normativa aplicable

En tot el que no disposa aquesta convocatòria s'han d'aplicar l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 i el Text refós de la Llei de subvencions.

23. Protecció de dades personals

Els tractaments de dades de caràcter personal de les persones físiques es duran a terme amb subjecció estricta al que es disposa en el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE (Reglament general de protecció de dades); en la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades Personals i Garantia dels Drets Digitals, i en la resta de la normativa sobre protecció de dades personals.