Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

DEPARTAMENT DE PRESIDÈNCIA

Núm. 533578
Resolució del conseller executiu del Departament de Presidència relativa al “Viatge multiaventura 2025 per a joves de 15 a 17 anys”

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. En data 12 de maig de 2025, la directora insular de Joventut i Participació emet memòria de necessitat sobre la organització de un “Viatge multiaventura 2025 per a joves de 15 a 17 anys”.

2. En data 29 de juliol de 2025, la tècnica de joventut emet un informe relatiu al compliment dels requisits establerts i a la definició dels criteris per garantir una convocatòria transparent, oberta i accessible, amb l'objectiu d'assolir la màxima difusió possible i afavorir la participació del conjunt de la ciutadania en aquesta activitat.

 Fonaments de dret

1. D'acord amb l'art. 28 de la Llei de contractes del Sector Públic (LCSP), la necessitat del contracte per a l'organització d'un viatge multiaventura per a joves entre 15 i 17 anys, radica en la promoció de la participació social, la diversió, la formació, l'aprenentatge de valors, el descans i les relacions de les persones participants.

En aquest sentit, l'article 10 de la Llei 5/2022, de 8 de juliol, de polítiques de joventut de les Illes Balears estableix les competències dels consells insulars on hem de destacar el següent:

“10.1. En tot cas, els hi correspon:

a).- desenvolupar les polítiques de joventut previstes en aquesta llei.”

A més, l'article 25 d'aquesta mateixa llei estableix el contingut de les polítiques de joventut:

“s).- Impulsar programes de mobilitat, de trobada i intercanvi de persones joves a la comunitat autònoma de les Illes Balears i a territori de parla catalana, de la resta de l'Estat espanyol i d'arreu del món, especialment a Europa i a l'Arc mediterrani, per fer que la joventut balear conegui altres realitats culturals.

w).- Promocionar l'activitat física i l'esport, tant des de la vessant de la salut com de la transmissió de valors.

aa).- Promoure una oferta d'activitats d'oci de qualitat i saludable adreçada a la població jove i un lleure educatiu de qualitat, segur i en condicions d'equitat, sense discriminacions per raons econòmiques, territorials, socials, culturals o de capacitat.

ab).- Facilitar espais per a la trobada i el desenvolupament social a través de l'oci, la cultura i l'esport.”

És a dir, és competència d'aquesta Direcció Insular dur a terme polítiques dirigides als joves mitjançant activitats que promoguin l'activitat física i les relacions interpersonals, tant des de el vessant de la salut com de la transmissió de valors.

2. El Decret 23/2018, de 6 de juliol de 2018, pel qual es despleguen diversos aspectes de la normativa de joventut i de lleure.

3. Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.

4. Decret de la Presidència del Consell Insular de Mallorca de dia 28 de juliol de 2023, pel qual s'estableixen les competències dels Departaments del Consell Insular de Mallorca on s'adjudiquen al Departament de Presidència l'atribució i direcció de les polítiques de joventut (BOIB núm. 106, de 29 de juliol de 2023) i, també, Decret de la Presidència de dia 10 de juliol de 2023, on s'ha resolt crear els Departaments en els quals ha quedat estructurat el Consell Insular de Mallorca i es concreten les competències dels Departaments del Consell Insular de Mallorca d'acord amb els articles 21 i 31 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars.

 

Per tot l'anterior

RESOLC

Primer- Iniciar i aprovar l'expedient del “Viatge multiaventura 2025 per a joves de 15 a 17 anys”.

Segon- Publicar aquesta resolució al BOIB incloent l'annex que determina els requisits del “Viatge multiaventura 2025 per a joves de 15 a 17 anys”.

Interposició de recursos

Contra aquesta resolució, que no posa fi a la via administrativa, podeu interposar el recurs d'alçada en el termini d'un mes, comptador a partir de l'endemà de rebre aquesta publicació. El recurs es pot interposar formalment davant aquest conseller executiu/consellera executiva o davant la presidència del Consell Insular de Mallorca, que és l'òrgan competent per resoldre'l.

Contra la desestimació expressa d'aquest recurs d'alçada, hi podeu interposar el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma que correspongui, en el termini de dos mesos, comptadors a partir de l'endemà de rebre la notificació de la desestimació del dit recurs d'alçada.

Si han transcorregut tres mesos des de la interposició del recurs d'alçada i no n'heu rebut la notificació de resolució expressa, s'entén desestimat per silenci i podeu interposar el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma que correspongui, sense limitació de temps.

No obstant l'anterior, podeu interposar, si escau, qualsevol altre recurs que considereu oportú.

Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa i la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

 

ANNEX CONVOCATÒRIA DEL VIATGE MULTIAVENTURA PER A JOVES DE 15 A 17 ANYS DE MALLORCA 2025

1. Contingut

El Consell de Mallorca a través de la Direcció Insular de Joventut i Participació del Departament de Presidència dins les seves polítiques en matèria de joventut i lleure, per tal de promoure la participació social, la diversió, formació, l'esport, l'aprenentatge de valors, l'oci saludable i les relacions de les persones participants, organitza un viatge multi aventura per a joves de quinze (15) a desset anys (17) al Pallars Sobirà (Catalunya), activitat de lleure educatiu per a joves de Mallorca amb el propòsit de promoure activitats de desenvolupament social a través de l'oci, la cultura i l'esport, sortint de l'illa i fomentant la pràctica d' activitats a l'aire lliure.

Amb la finalitat què els joves mallorquins tinguin accés a aquests dies d'aventura finançats, la present convocatòria pública fixa les bases i les condicions necessàries de planificació, estructura i participació per el viatge.

2. Característiques del viatge

La Direcció Insular de Joventut i Participació té previst, com a desplegament d'una de les seves polítiques de joventut, l'organització d'un viatge/estada a una instal·lació juvenil (alberg L'Orri del Pallars) al Pallars Sobirà, concretament municipi de Montardit de Baix – Sort, amb la finalitat de realitzar diferents activitats d'aventura. A tal efecte, li cal la contractació externa d'aquest servei, atès que la Direcció no disposa de personal propi adient per executar aquest tipus de tasques.

El desenvolupament d'aquesta activitat fomenta la convivència dels joves a un espai a l'aire lliure, i els hi proporciona la possibilitat de gaudir d'un lleure educatiu amb pràctiques esportives diferents, i participant socialment de manera activa en activitats que els hi atorguen un alt grau de satisfacció i benestar personal, amb la finalitat de millorar la qualitat de vida d'aquests.

3. Estructura

a) Durada i dates

El programa s'estructura en un viatge al Pallars Sobirà, concretament, al municipi de Montardit de Baix – Sort per a una estada a una instal·lació juvenil (alberg L'Orri del Pallar, inscrit a la xarxa catalana d'instal·lacions juvenils), i en la realització d'activitats diàries de multi aventura, amb una durada de cinc dies (5) i quatre (4) nits, i que es durà a terme de l'1 al 5 de setembre de 2025.

b) Nombre de places

El número de participants als quals s'ofereix l'activitat s'ha determinat per a un grup de 54 joves de Mallorca, dels quals:

  • Cinquanta (50) places són regulars.

S'entén com a plaça regular aquella en la qual la persona interessada participa a través d'una sol·licitud presentada pel pare, mare o tutor legal per la via ordinària i que implica el pagament total de l'activitat de lleure.

  • Quatre (4) places son bonificades.

S'entén com a plaça bonificada aquella en la qual la persona interessada participa a través d'una sol·licitud presentada per un servei social de l'Administració pública per la via bonificada, que, a més, suposa una bonificació del 50 % del pagament total de l'activitat de lleure.

En concret, es preveu un únic torn de 54 participants (joves de Mallorca), amb el corresponent equip dirigent establert a la normativa, format per 5 monitors i 1 director de lleure educatiu, i dues persones del Departament de Presidència del Consell de Mallorca.

c) Requisits de les persones destinatàries

Els sol·licitants han de complir els requisits següents:

  • Residents a l'illa de Mallorca.
  • Edat: Entre quinze (15) a desset (17) anys ambdós, en el moment del viatge.
  • Comptar amb un certificat de residència de viatge actualitzat.

d) Preu i despeses finançades

  • El 70% del cost del servei serà sufragat per la citada Direcció Insular a l'entitat que resulti adjudicatària del contracte de servei. Aquest import es quantifica en 662,99 € (IVA inclòs).
  • El 30% restant del cost del servei serà sufragat pels joves que resultin beneficiàries del sorteig que es durà a terme per a la selecció dels mateixos. Aquest import és:

Participants via ordinària: 284,14 € (IVA inclòs)

Participants via bonificada (Serveis Socials) : 142,07 € (IVA inclòs)

e) Taxes turístiques no finançades

Els participants d'aquest programa, a partir dels 16 anys, hauran de fer-se càrrec ells mateixos del pagament de les taxes turístiques a l'allotjament. Aquesta taxa haurà de ser abonada pels participants en el moment de l'arribada a l'alberg juvenil

El preu total inclou:

  • Viatge d'anada i tornada des de Palma fins a l'allotjament seleccionat que consisteix en:

Vol directe des de Palma fins a l'aeroport de Barcelona amb equipatge facturat i equipatge de mà.

Transport terrestre amb autocar des de l'aeroport fins el lloc d'allotjament i, desplaçament a les restants activitats programades.

  • Estància a una instal·lació juvenil amb habitacions múltiples i el serveis necessaris per a una adequada confortabilitat.
  • Equip dirigent de lleure educatiu, que estarà format per 5 monitors i 1 director de lleure educatiu.
  • La manutenció serà pensió completa tota la durada del viatge, i es distribuirà de la següent forma: berenars, dinars i sopars inclosos per a tota l'estada.
  • Per aquelles persones que per malaltia o accident no poguessin realitzar les activitats programades, estirà inclosa la seva manutenció en el propi alberg en el que es trobin allotjades.
  • Les activitats dirigides durant els cinc dies inclouen el següent:

Activitat de Paintball

Barranquisme amb rappel

Activitat fluvial esportiva

Excursió a cavall

Trekking

Via ferrata

Tirolina

Visites culturals

  • Es preveuen les assegurances pertinents, d'assegurança de responsabilitat civil per als participants i d'accidents per cobrir tots aquells danys i perjudicis derivats de la logística del viatge.

Les taxes turístiques de l'alberg, no estan incloses, a partir dels 16 anys. Així mateix, qualsevol activitat, despesa addicional fora del programa d'oci, o despesa addicional a l'allotjament que suposin un cost addicional al ja contractat, no podran ser sufragades en cap cas per el Consell Insular de Mallorca i correran a càrrec dels joves en qüestió.

Els beneficiaris hauran de comptar amb la indumentària adequada per a participar en totes les activitats del programa. Tot i que es proporcionarà als participants l'equip bàsic per les activitats específiques d'aventura, serà obligatori que els joves duguin la roba i indumentària necessària per a la seva seguretat i comoditat.

4. Tràmits

PRIMER. Sol·licitud de preinscripció

La sol·licitud de preinscripció a aquest viatge multi aventura, ha de fer-se a través de la seu electrònica del Consell de Mallorca (https://seu.conselldemallorca.net), i mitjançant una de les opcions següents:

a) Via ordinària per a aquells participants que opten a places regulars. En aquest cas, la sol·licitud ha de presentar-la el pare, la mare o tutor/a legal.

b) Via bonificada per a aquells participants que opten a places de Serveis Socials. En aquest cas, la sol·licitud ha de presentar-la l'òrgan competent de serveis socials de l'Administració pública (Ajuntaments i/o IMAS), amb els consentiments de les famílies/tutors legals, si escau.

  • S'ha d'omplir i registrar un formulari predeterminat per aquest procés.
  • El termini de preinscripció serà de 7 dies naturals comptadors a partir de l'endemà de la publicació al BOIB de la present convocatòria.

En qualsevol cas, els participants, a l'hora de fer la sol·licitud de preinscripció, només podran apuntar-se a una de les dues opcions (via ordinària o via bonificada).

En cas que un mateix participant presenti més d'una sol·licitud de preinscripció, únicament es tindrà en compte la darrera sol·licitud presentada, sempre que compleixi amb els requisits establerts. Així mateix, en cas que les sol·licituds de preinscripció es formalitzin per ambdues vies, ordinària i bonificada, prevaldrà la presentada per la via bonificada dels Serveis Socials (sempre que compleixin amb els requisits establerts i s'hagi formalitzat de conformitat amb el que disposa la lletra b) de l'apartat 4) d'aquesta convocatòria).

El fet de formalitzar la sol·licitud de preinscripció no garanteix tenir plaça, només donarà opció a formar part de la llista provisional d'admesos per participar al sorteig i optar a una vacant.

Són motiu d'exclusió:

  • Quan les dades aportades a la sol·licitud són falses.
  • Quan la sol·licitud per a la via bonificada, no té el consentiment del pare/mare o tutor/a legal, en cas que sigui necessari.
  • No estar empadronat a un municipi de l'illa de Mallorca (amb data prèvia a la data de publicació de la convocatòria)
  • Quan no es compleix algun dels requisits establert dins aquestes bases.
  • Les preinscripcions realitzades fora dels canals habilitats per a la presentació de la sol·licitud o fora de termini.

El fet de formalitzar la sol·licitud de preinscripció no garanteix tenir plaça per al viatge, només donarà opció a formar part de la llista d'admesos per participar al sorteig i optar a una vacant.

SEGON. Llista de preinscripcions admeses

Finalitzat el termini de preinscripció, es publicaran els llistats dels participants admesos i exclosos, a la seu electrònica i a la web oficial de Joventut del Consell de Mallorca. (https://joventut.conselldemallorca.cat/).

 

A cada participant admès, se li assignarà un número d'acord amb l'ordre del registre d'entrada de les sol·licituds, que servirà de referència per al sorteig.

Tenint en compte el que estableix la normativa sobre protecció de dades, la publicació de tots els llistats de la present convocatòria es faran amb la identificació, a través del DNI/NIE/ passaport del participant.

TERCER. Sorteig d'adjudicació de places

Publicada la llista de preinscripcions admeses es realitzarà un sorteig, que serà públic i tindrà lloc la Llar de la Joventut, carrer de General Riera, 111, Palma (CP 07010). El dia i l'hora del sorteig es publicarà amb la llista de preinscripcions admeses.

El procediment consistirà en extraure un número aleatori d'entre tots els números assignats als participants que constin a la llista d'admesos per la via ordinària, que establirà l'ordre d'adjudicació (a partir del número extret seguint els números consecutius fins a completar les 50 places disponibles).

Així mateix, en cas que sigui necessari, es farà un sorteig específic per a la cobertura de les 4 places bonificades seguint el mateix procediment que per via ordinària.

El resultat dels sorteigs es publicarà a la seu electrònica i a la web oficial de Joventut del Consell de Mallorca. (https://joventut.conselldemallorca.cat/).

QUART. Llistat d'adjudicació de places

Una vegada fet el sorteig, s'elaborarà el llistat d'adjudicació de places per a cada opció i es publicarà al web oficial de Joventut del Consell de Mallorca i a la seu electrònica.

Juntament amb el llistat s'indicarà el nom de l'empresa concessionària encarregada de gestionar aquest viatge.

Els participants que no hagin estat seleccionats, passaran a una llista d'espera seguint l'ordre establert al sorteig, tant per via ordinària com per via bonificada, si escau, i podran optar a una plaça que no s'hagi ocupat o quedi deserta per diferents motius.

Si no es cobreix el nombre de places bonificades es poden admetre joves que s'han presentat per via ordinària, sense haver obtingut la plaça, per estricte ordre de llista d'espera una vegada realitzat el sorteig. Aquestes places seran cobertes d'acord amb les condicions establertes per l'ocupació de places regulars de l'apartat 4.primer a) .

CINQUÈ. Procés d'inscripcions

Publicades les llistes d'adjudicació de places a la seu electrònica i a la web oficial de Joventut del Consell de Mallorca, la Direcció Insular de Joventut i Participació facilitarà a l'empresa adjudicatària aquestes llistes amb les dades dels seleccionats.

L'empresa organitzadora es posarà en contacte amb les famílies o serveis, mitjançant el telèfon i/o correu electrònic facilitat durant el procés de preinscripció, amb l'objectiu de completar el formulari d'inscripció, presentar la documentació requerida per al viatge i realitzar el pagament del 30 % del preu corresponent a la part no finançada.

Les famílies dels participants amb plaça disposaran d'un termini de 48 hores per respondre a l'empresa. En cas de no respondre dins aquest termini, es perdrà el dret a reserva de la plaça.

Un cop s'ha acceptat la plaça, les famílies disposaran de 2 dies naturals per a formalitzar el procés d'inscripció, fer el pagament i presentar tota la documentació requerida davant l'empresa organitzadora de l'activitat, la qual és la responsable de gestionar tot el viatge.

Concretament, la documentació que s'ha d'aportar a l'empresa organitzadora és la següent:

a) Còpia del DNI/NIE/passaport del pare, mare o tutor, per l'opció ordinària.

b) Còpia del DNI/NIE/passaport de l'infant o jove si en té, si no còpia de llibre de família o document anàleg.

c) Còpia de la targeta sanitària o equivalent.

d) Còpia llibre de vacunes o declaració responsable de no vacunat.

e) Certificat de residència de viatge.

f) Justificant de pagament.

g) Còpia d'Informe de Serveis Social o resolució administrativa acreditativa de la situació d'especial vulnerabilitat, si escau. (Només per sol·licituds de plaça bonificada).

La manca de documents, l'errada o falsedat en la presentació d'aquests pot donar lloc a l'expulsió del llistat de participants i pot ser penalitzat en no poder participar en la següent convocatòria que convoqui la Direcció Insular de Joventut i Participació del Consell de Mallorca.

Si dins el termini facilitat per l'entitat organitzadora d'aquesta activitat, no es presenta tota la documentació o no es realitza el pagament, el participant quedarà exclòs sense que tingui dret a la devolució de la possible quantia lliurada.

SISÈ. Llista d'espera

Els participants que no hagin obtingut plaça, quedaran a una llista d'espera en l'opció presentada seguint l'ordre establert en el sorteig que servirà per cobrir les places que quedin vacants per qualsevol motiu. Aquesta llista d'espera es publicarà a la seu electrònica i a la web oficial de Joventut del Consell de Mallorca. (https://joventut.conselldemallorca.cat/)

En aquest cas, el participant en llista d'espera que hagi obtingut plaça serà avisat telefònicament o al correu electrònic que ha fet constar al seu full de preinscripció. De no respondre durant les primeres 24 hores, perdrà el dret a reserva de plaça i s'avisarà a la persona següent de la llista.

Si l'interessat accepta la plaça, disposarà de 24 hores per entregar tota la documentació requerida i realitzar el pagament. Si dins aquest termini no es presenta tota la documentació o no es realitza el pagament estarà exclòs/a, sense que tingui dret a la devolució de la possible quantia lliurada.

Pot passar que, per manca de temps, s'hagi de presentar tota la documentació en menys de 24h. En aquest cas, els participants seran avisats en el moment que se li comuniqui la reserva de plaça.

SETÈ . Possibles renúncies i devolució de la quantia lliurada

Quan per causes no imputables al participant i no sigui degut a causes de força major o cas fortuït, l'activitat de lleure no es desenvolupi, es procedirà a la devolució de l'import abonat.

En el supòsit que sigui l'interessat el que sol·liciti la devolució per no desitjar l'activitat, sempre que ho comuniqui fefaentment, al manco amb una setmana d'antelació de l'inici de l'activitat, es procedirà al retorn de l' import abonat. Si la causa és per una qüestió mèdica degudament justificada es podrà sol·licitar la devolució en qualsevol moment abans de l'inici de l'activitat.

Si el participant inscrit no es presenta al viatge i no avisa amb l'antelació suficient per tal de cobrir la seva plaça amb un altre beneficiari, perdrà el 30% abonat prèviament i serà penalitzat, penalització que comportarà la prohibició de participar en qualsevol activitat, viatge o programa organitzat pel Consell de Mallorca durant un termini de dos anys a comptar des de la data de l'activitat objecte d'aquesta convocatòria.

Aquesta mesura té per objectiu garantir l'equitat en l'accés a les activitats i evitar el malbaratament de recursos públics destinats a la joventut.

VUITÈ. Seguretat i protecció de dades

D'acord amb el Reglament (UE) 2016/679 Del Parlament Europeu i del Consell de 27 d'abril de 2016 relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE; i la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades Personals i garantia dels drets digitals. Al no haver-se disposat normativament unes mesures de prevenció tancades en quant al que implica la protecció de dades, cal determinar quines mesures mínimes s'aplicaran, sempre tenint en compte que les dades a tractar són, principalment, de menors, dades socials i mèdiques i les dades de l'equip directiu que a desenvolupar l'activitat que, entre d'altres, inclou certificat actualitzat de delictes sexuals.

Quant al tractament de les dades dels menors d'edat fonamentat en el consentiment, haurà de constar el consentiment del titular de la pàtria potestat o tutela.

Encara que en tot moment el responsable d'aquestes dades és el Consell de Mallorca, durant el temps que duri el viatge aquestes dades estaran en poder de l'empresa que la desenvolupi, la qual, com encarregada de les dades, només podrà fer ús de les mateixes per aquesta activitat concreta, tornant-les al Consell de Mallorca una vegada finalitzada l'activitat, per tal de destruir-les quan acabi la finalitat per les quals varen ser sol·licitades.

NOVÈ. Responsabilitat

En el cas de mal comportament d'algun participant en aquesta trobada, que doni lloc a actuacions, multes o sancions per part de les autoritats competents, ni el Consell de Mallorca ni l'empresa adjudicatària es farà càrrec de les despeses ocasionades per aquests fets.

 

​​​​​​​DESÈ.- Declaració responsable: sobre les condicions físiques dels beneficiaris

D'acord amb la programació prevista d'aquest viatge el menor participant haurà de ser apte per a la realització de les activitats multi aventures.

Al inici del programa, els participants hauran d'estar en condicions físiques òptimes per a realitzar totes les activitats del viatge. En cas de no complir amb aquest requisit, el Consell Insular de Mallorca es reserva el dret de reclamar l'import finançat, corresponent al 70% de la despesa total del viatge (per participant).

ONZÈ.- En cas de discrepàncies

En cas de discrepàncies en la publicació al BOIB d'aquesta, entre la versió catalana i la versió castellana, prevaldrà sempre la versió en català.

 

Palma, a la data de la signatura electrònica (29 de juliol de 2025

El conseller executiu de Presidència Antonio Francisco Fuster Zanoguera)