Secció II. Autoritats i personal
Subsecció segona. Oposicions i concursos
CONSELL INSULAR DE MALLORCA
INSTITUT MALLORQUÍ D'AFERS SOCIALS
Núm. 532820
Resolució de la presidència de l’Institut Mallorquí d’Afers Socials per la qual s’aproven la convocatòria, les bases específiques i el temari que han de regir el procés selectiu, mitjançant el sistema de concurs oposició, per cobrir una plaça vacant de personal funcionari de l’Administració especial, subescala tècnica, classe tècnic-a mitjà, grup B, de l’especialitat Sistemes Informàtics, de l’Oferta d’ocupació pública corresponent a l’exercici 2023 de l’Institut Mallorquí d’Afers Socials
Versió PDF
Antecedents
1. En data 20 de desembre de 2023, per Resolució de la presidència de l'IMAS es va aprovar l'Oferta d'ocupació pública de personal funcionari per a l'any 2023, derivada de la taxa de reposició d'efectius ordinària i de la taxa específica de l'article 20 de la Llei de Pressupostos de l'Estat per a l'any 2023 (BOIB núm. 173, de 23 de desembre de 2023, i correcció d'errades BOIB núm. 104, de 8 d'agost de 2024).
2. En data 15 de juliol de 2024, la presidència de l'IMAS va aprovar les Bases generals que han de regir els processos selectius per cobrir les places vacants de personal funcionari de l'administració especial de l'oferta d'ocupació pública corresponent a l'exercici de 2024 del Consell de Mallorca i de les ofertes d'ocupació pública corresponents als exercicis 2021 i 2023 de l'IMAS i les ofertes d'ocupació pública derivades del Pla estratègic per la reducció de la temporalitat de l'IMAS aprovat pel Consell Rector dia 15 de desembre de 2023 (BOIB núm. 94, de 18 de juliol de 2024).
3. Per Acord del Consell de Mallorca, de dia 30 d'octubre de 2024, d'aprovació de l'expedient administratiu número 1/2024 de modificació de la Relació de Llocs de Feina de l'IMAS (BOIB núm. 144, de 2 de novembre de 2024), es va aprovar la modificació de la Relació de Llocs de Feina de l'IMAS, amb efectes jurídics i econòmics a partir de l'1 de gener de 2025, relativa, entre d'altres, a la modificació de l'especialitat d'informàtica (grup B) per l'especialitat desenvolupament informàtica que afecta al lloc de feina F00890008 (amb dues expansions), i a la modificació de l'especialitat d'informàtica (grup B) per l'especialitat sistemes informàtics que afecta al lloc de feina F00430019 (amb una expansió). Aquestes places derivades de la taxa específica, es varen distribuir — per Acord de la Mesa Sectorial de Negociació de l'IMAS de 20 de febrer de 2024 — en dues places pel torn lliure i una pel torn de promoció interna.
4. En data 20 de juny de 2025, la presidència de l'IMAS va resoldre la modificació de l'Oferta d'Ocupació Pública de personal funcionari de l'IMAS de l'any 2023, derivada de la taxa de reposició d'efectius ordinària i de la taxa específica de l'article 20 de la Llei de Pressupostos de l'Estat per a l'any 2023 (BOIB núm. 82, de 26 de juny de 2025)
5. En data 3 de juliol de 2025, el Director Gerent va emetre informe justificatiu per iniciar l'expedient per aprovar la convocatòria, les bases específiques i el temari del procés selectiu, mitjançant el sistema de concurs oposició, per cobrir una plaça vacant de personal funcionari de l'Administració especial de l'especialitat Sistemes Informàtics, de l'Oferta d'ocupació pública corresponent a l'exercici 2023 de l'IMAS
6. En data 7 de juliol de 2025, la presidència de l'IMAS va resoldre iniciar l'expedient per aprovar la convocatòria, les bases específiques i el temari del procés selectiu, mitjançant el sistema de concurs oposició, per cobrir una plaça vacant de personal funcionari de l'Administració especial de l'especialitat Sistemes Informàtics, de l'Oferta d'ocupació pública corresponent a l'exercici 2023 de l'IMAS
7. En data 16 de juliol de 2025, des del Servei Jurídic del Departament de Recursos Humans de l'IMAS es va emetre informe jurídic favorable, atès que s'ha seguit el procediment legalment establert i la proposta de resolució s'adequa a la normativa vigent.
8. En data 22 de juliol de 2025, la Intervenció general del Consell de Mallorca va emetre informe de fiscalització prèvia amb resultat favorable.
Fonaments de dret
1. L'article 70 del Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de l'Estatut bàsic de l'empleat públic (TREBEP), estableix que, en tot cas, l'execució de l'oferta pública d'ocupació s'haurà de desenvolupar dins el termini improrrogable de tres anys.
L'IMAS va aprovar l'Oferta d'ocupació pública de personal funcionari per a l'any 2023, derivada de la taxa de reposició d'efectius ordinària i de la taxa específica de l'article 20 de la Llei de Pressupostos de l'Estat per a l'any 2023 (BOIB núm. 173, de 23 de desembre de 2023, i correcció d'errades BOIB núm. 104, de 8 d'agost de 2024).
A l'Oferta d'ocupació pública de personal funcionari per a l'any 2023, es varen aprovar, entre d'altres, tres places de l'escala d'Administració especial, subescala tècnica, classe tècnic-a mitjà, grup B, especialitat Informàtica, procedents dels llocs de feina F00890008 i F00430019. Aquestes places derivades de la taxa específica, es varen distribuir — per Acord de la Mesa Sectorial de Negociació de l'IMAS de 20 de febrer de 2024 — en dues places pel torn lliure i una pel torn de promoció interna.
Per Acord del Consell de Mallorca, de dia 30 d'octubre de 2024, es va aprovar l'expedient administratiu número 1/2024 de modificació de la Relació de Llocs de Feina de l'IMAS (BOIB núm. 144, de 2 de novembre de 2024), pel qual es va a dur a terme la modificació de la Relació de Llocs de Feina de l'IMAS, amb efectes jurídics i econòmics a partir de l'1 de gener de 2025, relativa, entre d'altres, a la modificació de l'especialitat d'informàtica (grup B) per l'especialitat desenvolupament informàtica (grup B) que afecta al lloc de feina F00890008 (amb dues expansions), i a la modificació de l'especialitat d'informàtica (grup B) per l'especialitat sistemes informàtics (grup B) que afecta al lloc de feina F00430019 (amb una expansió).
Aquest canvi va ser informat a la Mesa Sectorial de Negociació de l'IMAS en data 18 de juny de 2025. El mateix dia, la coordinadora dels serveis de Selecció i Provisió va emetre informe tècnic i jurídic favorable en relació amb la modificació de l'Oferta d'ocupació pública de personal funcionari de l'IMAS de l'any 2023.
Atès l'exposat, va resultar del tot imprescindible la modificació de la Resolució per la qual s'aprova l'Oferta d'ocupació pública de personal funcionari per a l'any 2023, derivada de la taxa de reposició d'efectius ordinària i de la taxa específica de l'article 20 de la Llei de Pressupostos de l'Estat per a l'any 2023 amb la finalitat d'incloure els canvis prevists en la modificació de la Relació de Llocs de Treball de l'IMAS (BOIB núm. 82, de 26 de juny de 2025).
Per tant, en total hi ha 1 plaça de l'escala d'Administració especial, subescala tècnica, classe tècnic-a mitjà, especialitat Sistemes Informàtics, del grup B, que és procedent convocar per torn lliure.
2. D'acord amb l'article 55 del TREBEP, tots els ciutadans tenen dret a l'accés a l'ocupació pública d'acord amb els principis constitucionals d'igualtat, mèrit i capacitat, i d'acord amb el que preveuen aquest Estatut i la resta de l'ordenament jurídic.
En l'article 100 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, es disposa que correspon a l'Administració General de l'Estat establir reglamentàriament les regles bàsiques i els programes mínims als quals s'ha d'ajustar el procediment de selecció del personal funcionari. A l'empara d'aquesta atribució, el Reial Decret 896/1991, de 7 de juny, pel qual s'estableixen les regles bàsiques i els programes mínims a que s'ha d'ajustar el procediment de selecció dels funcionaris de l'Administració Local, ho fa amb caràcter bàsic d'acord amb l'article 149.1.18 de la Constitució Espanyola.
Segons es disposa a l'article 3 del citat Reial decret 896/1991, de 7 de juny, pel qual s'estableixen les regles bàsiques i els programes mínims a que s'ha d'ajustar el procediment de selecció dels funcionaris de l'Administració Local, de caràcter bàsic segons la seva Disposició final, els procediments de selecció es regiran per les bases de convocatòria que aprovi l'òrgan corresponent de la Corporació per a cadascuna de les escales, subescales i classes de funcionaris.
En l'article 44 de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears s'estableixen els principis informadors de l'accés a la funció pública i a l'article 49 de la mateixa norma s'estableix el contingut mínim que han de contenir les convocatòries de selecció, així com que s'han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB), i les bases vinculen l'Administració, els òrgans de selecció i les persones que hi participen.
Mitjançant Resolució de la presidència de l'IMAS, de data 15 de juliol de 2024, es varen aprovar les Bases generals que han de regir els processos selectius per cobrir les places vacants de personal funcionari de l'administració especial de l'oferta d'ocupació pública corresponent a l'exercici de 2024 del Consell de Mallorca i de les ofertes d'ocupació pública corresponents als exercicis 2021 i 2023 de l'IMAS i les ofertes d'ocupació pública derivades del Pla estratègic per la reducció de la temporalitat de l'IMAS aprovat pel Consell Rector dia 15 de desembre de 2023 (BOIB núm. 94, de 18 de juliol de 2024).
Aquestes Bases generals constitueixen el règim jurídic que ha de regir de manera uniforme el desenvolupament dels processos selectius de personal funcionari per al torn lliure, per al torn de reserva per a persones amb discapacitats i per al torn de promoció interna. Tot això, sense perjudici de les especificitats, derivades de les característiques de les diferents escales, subescales, classes i categories o especialitats, que s'hauran de recollir a les bases específiques de cada convocatòria.
3. La Disposició addicional primera de l'Ordenança reguladora de l'Administració electrònica del Consell de Mallorca i dels organismes que en depenen, modificada per Acord del Ple del Consell de Mallorca de dia 10 d'abril de 2025 (BOIB núm. 76, de 17 de juny de 2025), regula l'obligatorietat d'usar mitjans electrònics en els processos selectius per accedir a l'ocupació pública en l'àmbit de l'Administració Insular de la forma següent:
"1. Les persones que participen en els processos selectius i en els procediments de provisió i d'ocupació de llocs de feina convocats per les entitats incloses a l'àmbit d'aplicació d'aquesta Ordenança han de presentar les sol·licituds i la documentació i, en el seu cas, l'esmena i els procediments d'impugnació de les actuacions d'aquests processos selectius, per mitjans electrònics. En el supòsit de personal temporal, aquesta obligació serà exigible tant quan la selecció s'efectuï a través de convocatòries específiques com quan es realitzi mitjançant la constitució i gestió de llistes d'espera, borses de treball, o mitjançant qualsevol altre procediment previst en l'ordenament vigent.
2. El deure de relacionar-se amb l'Administració insular per mitjans telemàtics comprendrà l'obligació de rebre notificacions electròniques en el cas d'aquells actes o incidències que requereixin una comunicació personal.
3. En cada una de les convocatòries de processos selectius i dels procediments de provisió i d'ocupació de llocs de feina, s'indicaran els mitjans telemàtics per a la presentació i tramitació de les sol·licituds i d'identificació i firma admesos. La no presentació de la sol·licitud en temps i forma suposarà l'exclusió de l'aspirant. Així mateix, en les convocatòries esmentades es farà referència expressa a la possibilitat d'ampliació de terminis no vençuts com a conseqüència d'incidències tècniques que hagin impossibilitat el funcionament ordinari del sistema o de l'aplicació que correspongui, segons el disposat a l'article 32.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre.
4. Per causes excepcionals degudament motivades, les convocatòries podran habilitar, en relació amb el respectiu procés selectiu, la utilització de mitjans no electrònics per a tothom o per a part dels tràmits i actuacions.”
La presentació de sol·licituds, escrits i documents, així com les comunicacions per mitjans telemàtics suposa una major agilitat en la tramitació dels procediments i facilita l'accessibilitat dels ciutadans, que poden fer les gestions necessàries des de qualsevol lloc i hora, dins els terminis prevists en la convocatòria.
Altrament, la referida Ordenança per la qual es regula l'administració electrònica del Consell de Mallorca i els organismes que en depenen preveu que, per causes excepcionals degudament motivades, les convocatòries podran habilitar, en relació amb el respectiu procés selectiu, la utilització de mitjans no electrònics per a tothom o per a part dels tràmits i actuacions. D'igual manera, l'òrgan convocant, quan es presentin circumstàncies sobrevingudes de caràcter tècnic o de qualsevol altra naturalesa, podrà autoritzar motivadament l'ús de mitjans no electrònics per a la relació de les persones aspirants amb l'Administració, en aquells tràmits en els quals pugui resultar necessari, havent d'incloure's una referència a aquesta possibilitat en les convocatòries corresponents.
4. D'acord amb l'article 7.2.13 dels Estatuts de l'IMAS, aprovats pel Ple del Consell de Mallorca, de dia 11 d'abril de 2019 (BOIB núm. 67, de 18 de maig de 2019), correspon a la presidència convocar i resoldre els procediments de selecció, establir-ne les bases, els programes i el contingut de les proves i nomenar els membres dels òrgans de selecció.
Per tot això, es dicta la següent
Resolució
1. Aprovar les bases específiques i el temari del torn lliure, que han de regir el procés selectiu per cobrir una plaça de personal funcionari de l'Administració especial, subescala tècnica, classe tècnic-a mitjà, grup B, especialitat Sistemes Informàtics de l'oferta d'ocupació pública corresponent a l'exercici 2023 de l'IMAS, que s'adjunten com a Annex I i Annex II.
2. Convocar el procés selectiu per cobrir les places vacants de personal funcionari de l'Administració especial de l'Oferta d'ocupació pública de l'IMAS, corresponent a l'exercici 2023, pel sistema de concurs oposició, de l'especialitat següent:
3. Publicar les bases específiques, el temari i la convocatòria del procés selectiu en el en el tauler d'anuncis electrònic de l'IMAS i en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB), i l'anunci de la convocatòria en el Butlletí Oficial de l'Estat (BOE).
4. Establir que aquesta convocatòria es regeix per les bases generals que han de regir els processos selectius per cobrir les places vacants de personal funcionari de l'administració especial de l'oferta d'ocupació pública corresponent a l'exercici de 2024 del Consell de Mallorca i de les ofertes d'ocupació pública corresponents als exercicis 2021 i 2023 de l'IMAS i les ofertes d'ocupació pública derivades del Pla estratègic per la reducció de la temporalitat de l'IMAS aprovat pel Consell Rector dia 15 de desembre de 2023 (BOIB núm. 94, de 18 de juliol de 2024).
5. Establir que el termini per a la presentació de sol·licituds serà de vint dies naturals, a comptar a partir de l'endemà de la publicació de l'anunci de la convocatòria corresponent en el Butlletí Oficial de l'Estat (BOE).
6. Establir, a l'efecte de l'article 66.6 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, que la sol·licitud de participació i el full d'autobaremació de mèrits, s'han d'emplenar mitjançant l'aplicació telemàtica de l'IMAS, amb les especificacions de la base 6 de l'Annex I de les bases generals.
A aquests efectes, s'ha d'accedir al Portal de Selecció (https://www.imasmallorca.net/rh/).
7. Establir que el Tribunal qualificador del procés selectiu objecte de la convocatòria ha d'estar constituït per un mínim de tres membres titulars, amb el mateix nombre de suplents, i que el nomenament s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB), en el tauler d'anuncis electrònic de l'IMAS i en el Portal de Selecció de l'IMAS, un cop finalitzat el període de presentació d'instàncies.
8. Establir que, juntament amb la Resolució de la presidència de l'IMAS que aprovi la relació definitiva de persones admeses i excloses de les proves selectives, s'especificaran el lloc, la data i l'hora de realització del primer exercici de la convocatòria i l'ordre d'actuació dels aspirants, si escau. Aquesta resolució s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB), en el tauler d'anuncis electrònic de l'IMAS i al Portal de Selecció de l'IMAS.
Interposició de recursos
Aquesta resolució no posa fi a la via administrativa i contra ella es pot interposar, d'acord amb l'article 28 dels Estatuts de l'IMAS aprovats pel Ple del Consell de Mallorca, de dia 11 d'abril de 2019 (BOIB núm. 67, de 18 de maig de 2019), recurs d'alçada davant el Consell Executiu del Consell Insular de Mallorca, dins el termini d'un mes, comptador a partir de l'endemà de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).
Contra la desestimació expressa del recurs d'alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos, comptadors a partir del dia següent al de la notificació de la desestimació de l'esmentat recurs.
Contra la desestimació per silenci del recurs d'alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en qualsevol moment a partir del dia següent a la desestimació presumpta (tres mesos des de la interposició del recurs sense que s'hagi notificat la resolució).
No obstant l'anterior, es pot exercitar, si n'és el cas, qualsevol altre recurs que s'estimi pertinent. Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa, i de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques
Palma, en la data de la signatura electrònica (25 de juliol de 2025
El conseller executiu de Benestar Social i president de l'IMAS Guillermo Sànchez Cifre
La secretària delegada de l'IMAS Maria Elena Tur Figueruelo)
ANNEX I Bases específiques que han de regir el procés selectiu per cobrir una plaça de personal funcionari de l'Administració especial, subescala tècnica, classe tècnic-a mitjà, grup B, de l'especialitat Sistemes Informàtics, de l'Oferta d'ocupació pública corresponent a l'exercici 2023 de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials
1. Normes generals
1.1. Objecte de la convocatòria i característiques de les places
1.1.1. L'objecte de la convocatòria és el proveïment d'una plaça de l'especialitat Sistemes Informàtics, de l'Oferta d'ocupació pública de l'IMAS corresponent a l'exercici 2023, distribuïdes de la forma següent:
1.1.2. Les característiques de les places convocades són les següents:
Grup: B
Escala: Administració especial
Subescala: Tècnica
Classe: Tècnic-a mitjà
Especialitat: Sistemes Informàtics
Sistema de selecció: Concurs oposició
Vinculació: Funcionari-funcionària
1.2. Procediment selectiu
S'estableix com a procediment selectiu el de concurs oposició per al torn lliure.
Per al torn lliure, la fase de concurs ha de representar un 30% i la fase d'oposició un 70% del resultat global del procés selectiu.
La fase d'oposició consisteix en la realització dels exercicis que es determinen a l'apartat de la lletra c), de base 10.2.2. de l'Annex I de les Bases generals que han de regir els processos selectius per cobrir les places vacants de personal funcionari de l'administració especial previstes a les ofertes d'ocupació pública corresponents a l'exercici de 2024 del Consell de Mallorca i de les ofertes d'ocupació pública corresponents als exercicis de 2021 i 2023 de l'IMAS i de les ofertes d'ocupació pública derivades del Pla estratègic per a la reducció de la temporalitat de l'IMAS, aprovat pel Consell Rector dia 15 de desembre de 2023 (BOIB núm. 94, de 18 de juliol de 2024), i en aquestes bases específiques per tal de determinar la capacitat i l'aptitud de les persones aspirants.
La fase d'oposició té caràcter eliminatori i és necessari superar-la per poder passar a la fase de concurs.
La fase de concurs consisteix en la valoració dels mèrits que al·leguin i acreditin les persones aspirants, segons els barems de mèrits per al torn lliure, Annex A de les Bases generals. Aquesta fase no té caràcter eliminatori.
2. Requisits de les persones aspirants
2.1. A més dels que es preveuen a les bases generals:
3. Drets d'examen
La quantia de la taxa del dret d'examen és de 13,77 € euros, d'acord amb el que disposa l'article 4 de l'Ordenança fiscal reguladora de la taxa pel servei de selecció de personal en l'àmbit del Consell de Mallorca i dels seus organismes autònoms (BOIB núm. 35, de 20 de març de 2018, modificat pel BOIB núm. 107, de 13 d'agost de 2022), que s'haurà d'abonar dins el termini de presentació d'instàncies, sense que es pugui abonar en cap altre moment i sense perjudici de les exempcions previstes a l'article 5 de la citada Ordenança.
En cap cas, el pagament de la taxa eximirà del tràmit de registre electrònic de la sol·licitud.
La falta de l'abonament dels drets d'examen dins el termini de presentació de sol·licituds implica l'exclusió de la persona aspirant del procediment de selecció.
4. Calendari de les proves
La presidència de l'IMAS ha d'aprovar la resolució en què s'especifiquin la data, l'hora i el lloc de realització del primer exercici d'aquesta convocatòria. Aquesta resolució s'ha de publicar en el BOIB i en el tauler d'anuncis electrònic de l'IMAS i en el Portal de Selecció de l'IMAS, juntament amb la relació definitiva de persones admeses i excloses de les proves selectives.
Amb la publicació de la llista definitiva de puntuacions de cada exercici, s'ha de fer públic l'anunci de la realització dels exercicis següents en el tauler d'anuncis electrònic de l'IMAS i en el Portal de Selecció de l'IMAS almenys tres dies hàbils abans de la data assenyalada per a la realització de cadascun dels exercicis i, com a màxim, dos mesos abans de la data dels exercicis. No obstant això, la presidència de l'IMAS podrà, mitjançant resolució, ampliar el termini esmentat, a proposta del tribunal, de forma motivada.
5. Tribunal qualificador
El Tribunal qualificador de cada procés selectiu és l'òrgan de selecció encarregat de dur a terme el procediment selectiu i depèn de la presidència de l'IMAS.
El Tribunal qualificador ha de respectar el que estableixen els capítols V i VI del Reglament d'ingrés del personal al servei de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aprovat per Decret 27/1994, d'11 de març, pel qual s'aprova el reglament d'ingrés del personal al servei de la CAIB, i les regles que s'estableixen en les bases generals.
El Tribunal qualificador del procés selectiu objecte d'aquesta convocatòria ha d'estar constituït per un mínim de tres membres titulars, amb el mateix nombre de suplents, i el nomenament s'ha de publicar en el BOIB, en el tauler d'anuncis electrònic de l'IMAS i en el Portal de Selecció de l'IMAS un cop finalitzat el període de presentació d'instàncies.
6. Exercicis i qualificacions del torn lliure
6.1. Primer exercici
És de caràcter obligatori i eliminatori, i consistirà a respondre un qüestionari de 80 preguntes de tipus test amb quatre respostes alternatives de les quals només una serà correcta. Les 70 primeres seran ordinàries i avaluables, i les 10 darreres seran de reserva. Totes les preguntes correspondran al contingut del temari de la part general i estaran distribuïdes de manera equilibrada entre els diferents temes.
L'exercici es qualificarà de 0 a 10 punts. Cada pregunta resposta correctament es valorarà amb 0,143 punts; les preguntes no resoltes, tant si figuren totes les opcions en blanc com si figuren amb més d'una resposta o si s'ha assenyalat una resposta sense apartat equivalent en les alternatives previstes en l'exercici, no es valoraran. Les respostes errònies es penalitzaran amb un quart del valor assignat a la resposta correcta. El test que hauran de respondre els aspirants es triarà per sorteig públic duit a terme davant els aspirants, abans de la realització de les proves, entre un mínim de tres alternatives diferents.
El temps per desenvolupar aquest exercici serà de 90 minuts i per superar-lo serà necessari obtenir una puntuació mínima de 5 punts.
La qualificació de l'exercici es farà de manera mecanitzada i garantint l'anonimat.
En el cas que s'acordi anul·lar alguna pregunta perquè el plantejament és incorrecte, perquè totes les respostes plantejades són incorrectes o perquè n'hi ha més d'una de correcta, i també perquè no hi ha coincidència substancial entre la formulació de les preguntes en les dues versions oferides en les llengües oficials de la Comunitat Autònoma, el Tribunal establirà en el mateix acord, la substitució, a l'efecte de càlcul de la qualificació resultant, de les anul·lades per altres tantes de reserva, i així successivament, d'acord amb l'ordre en què figuren en el qüestionari.
El Tribunal podrà acordar l'anul·lació d'alguna o algunes de les preguntes durant la realització de l'exercici o bé com a resultat de les al·legacions presentades a la llista provisional d'aprovats. També pot anul·lar preguntes si es detecta d'ofici un error material, aritmètic en qualsevol moment anterior a la publicació de la llista definitiva d'aprovats de l'exercici.
6.2. Segon exercici
És de caràcter obligatori i eliminatori, i consistirà a respondre durant un temps màxim 90 minuts, tres qüestions de tipus teòric a desenvolupar d'un model elegit per sorteig públic, duit a terme davant els aspirants, abans de la realització de les proves, d'entre dos models de cinc qüestions corresponents a l'especialitat de què es tracti.
Aquestes qüestions correspondran a temes diferents del temari específic i no han de ser obligatòriament una transcripció literal de l'enunciat o de part de l'enunciat d'un tema i poden interrelacionar diferents epígrafs dels temari.
Es valoraran els coneixements exposats sobre les qüestions que corresponguin, la precisió terminològica, el rigor conceptual, l'actualització i la innovació del contingut, la claredat i l'ordre d'idees, la qualitat de l'expressió escrita, la capacitat de síntesi i relacional.
En el cas que el Tribunal qualificador acordi altres criteris en desenvolupament dels criteris de valoració anteriors, els haurà de publicar abans de la realització de l'exercici.
La qualificació de l'exercici es farà de la manera següent: cada qüestió es qualificarà de 0 a 10 punts, la qualificació final de l'exercici serà la mitjana de la nota obtingut en cada una de les tres qüestions. Per superar aquesta prova serà necessari obtenir la nota mínima de 3 punts en cada qüestió, i que la nota mitjana de les cinc qüestions sigui igual o superior a 5 punts.
6.3. Tercer exercici
És de caràcter obligatori i eliminatori, i consistirà a resoldre per escrit un cas pràctic a elegir entre dos designats per sorteig públic, duit a terme davant els aspirants, abans de la realització de les proves, entre un mínim de quatre alternatives diferents, referits al temari de la part específica.
El temps per resoldre aquest exercici serà de 120 minuts.
Es valoraran la capacitat d'anàlisi i de raciocini, la sistemàtica i la claredat d'idees, la interpretació correcta de la normativa aplicable als casos plantejats, l'actualització i la innovació del contingut.
En el cas que el Tribunal acordi altres criteri en pel desenvolupament dels criteris de valoració anterior, els haurà de publicar abans de la realització de l'exercici.
La qualificació de l'exercici es farà de la manera següent: el cas pràctic es qualificarà de 0 a 10 punts i per superar aquesta prova serà necessari obtenir la nota mínima de 5 punts.
7. Fórmula per calcular la puntuació final
La puntuació final de concurs oposició per al torn lliure s'ha de calcular amb la fórmula següent:
Nota de l'aspirant en l'oposició Mèrits de l'aspirant en el concurs
70 x -------------------------------------------- + 30 x ----------------------------------------------
Nota màxima de l'oposició Puntuació màxima en el concurs
8. Borsa de personal funcionari interí derivada del procés selectiu
Aquest procés selectiu generarà una borsa de personal funcionari interí que inclourà per ordre de puntuació final a les persones candidates que hagin superat com a mínim un exercici de la fase d'oposició, d'acord amb allò establert al Decret 30/2009, de 22 de maig, pel qual s'aprova el procediment de selecció de personal funcionari interí al servei de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
L'ordre de prelació de les persones aspirants dins la borsa es determina d'acord amb la suma total de la puntuació obtinguda (fase d'oposició i fase de concurs), i per als que no han superat la fase d'oposició es determina únicament per la suma de puntuacions de l'exercici o exercicis que hagin aprovat.
La borsa de personal funcionari interí resultant de cada procés selectiu restarà en vigor fins a l'aprovació d'una nova borsa resultant d'una convocatòria ordinària posterior i tindrà caràcter preferent respecte a les borses vigents de la mateixa categoria existents al Consell de Mallorca i a l'IMAS. Les persones integrades en aquestes borses podran rebre ofertes de feina del Consell de Mallorca, de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (IMAS), i de l'Agència de Defensa del Territori de Mallorca, indistintament.
Es preveu, en cas necessari, l'aprovació de llistes parcials per al nomenament de personal funcionari interí.
ANNEX II Temari del procés selectiu per cobrir una plaça de personal funcionari de l'Administració especial, subescala tècnica, classe tècnic-a mitjà, grup B, de l'especialitat Sistemes Informàtics, de l'Oferta d'ocupació pública corresponent a l'exercici 2023 de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials
Temari part general
Tema 1. La Constitució espanyola de 1978: contingut bàsic. Drets i llibertats públiques, Drets i Deures fonamentals.
Tema 2. L'Estatut d'autonomia de les Illes Balears: contingut bàsic i principis fonamentals.
Tema 3. El règim local. L'Administració Local en la Constitució i en els estatuts d'autonomia. El principi d'autonomia local: significat, contingut i límits.
Tema 4. La Unió Europea: objectius i naturalesa jurídica. Institucions de la Unió Europea.
Tema 5. Les fonts del Dret Local. Regulació bàsica de l'Estat i normativa de les comunitats autònomes en matèria de règim local. La potestat normativa de les entitats locals: reglaments i ordenances.
Tema 6. Els Consells Insulars. Característiques generals. Organització i competències. L'organització i funcionament del Consell de Mallorca. Els estatuts de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials.
Tema 7. La Llei de procediment administratiu comú de les administracions públiques: objecte i àmbit d'aplicació. Els drets dels ciutadans en les relacions amb les administracions públiques. Les persones interessades en el procediment: legitimació i capacitat d'obrar.
Tema 8. La responsabilitat de l'Administració pública: caràcters. Els requisits de la responsabilitat. Danys indemnitzables.
Tema 9. La Llei orgànica 3/2007, del 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes. Objecte i àmbit d'aplicació. El principi d'igualtat i la tutela contra la discriminació.
Tema 10. La Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscs laborals: àmbit d'aplicació. Drets i deures. Principis de l'acció preventiva. Avaluació de riscs. Obligacions dels treballadors en matèria de prevenció de riscs. Comitè de Seguretat i Salut.
Temari part específica
Tema 1. Els components d'un ordinador: tipus de processadors i les seves característiques, memòria, emmagatzemament, interfícies, components d'E/S. Arquitectures CISC i RISC. Criteris de selecció alhora d'adquirir equips.
Tema 2. Accessoris i perifèrics: característiques i criteris de selecció. Interfícies i estàndards de connexió a l'ordinador.
Tema 3. Equips d'impressió, escaneig i multifunció. Tipologies. Funcions, seguretat i casos d'ús. Criteris de selecció a l'hora d'adquirir equips. Models de gestió d'equips d'impressió.
Tema 4. Instal·lació d'un lloc de feina. Configuracions, aspectes a considerar, i la seva seguretat.
Tema 5. Equips servidors. Tipologia. Components i característiques. Redundància de components. Tendències actuals. Criteris de selecció a l'hora d'adquirir servidors.
Tema 6. Emmagatzematge de dades. Tecnologies i suports. Arquitectures : DAS, NAS i SAN. Tipus d'accés. Interfícies. Redundància i la seva gestió, nivells RAID. Tecnologies i funcionalitats per a l'optimització d'ús de magatzem. Virtualització de l'emmagatzematge. Emmagatzematge al núvol. Paràmetres de rendiment.
Tema 7. Gestió de residus electrònics: obligacions dels productors de residus. Inscripció al Registre de Producció i Gestió de Residus de les Illes Balears: número d'identificació mediambiental (NIMA). Codis LER relacionats amb dispositius informàtics. Externalització del servei: agents autoritzats.
Tema 8. Sistema operatiu Windows. Arquitectura i administració en entorns corporatius.
Tema 9. Sistema operatiu LINUX/UNIX. Arquitectura i configuració. El Shell de Linux i scripting.
Tema 10. Serveis de processament i magatzem al núvol (cloud computing): IaaS, PaaS i SaaS). Núvols privats, públics i híbrids. Avantatges i inconvenients.
Tema 11. Models de virtualització. Virtualització de plataforma: conceptes generals, hipervisors i paradigmes de virtualització de plataforma.
Tema 12. Virtualització mitjançant contenidors: Docker, LXC. Orquestració de contenidors.
Tema 13. El model TCP/IP i la seva arquitectura. Capes i els seus protocols.
Tema 14. Mitjans de transmissió guiats i no guiats. Característiques i paràmetres significatius. Avantatges i inconvenients. Cablejat estructurat.
Tema 15. Xarxes locals. Tipologia, protocols i tècniques de transmissió. Mètodes d'accés. Administració de xarxes locals. Segregació de xarxes. Gestió d'usuaris i dispositius. Monitorització i control de tràfic de xarxa. Gestió SNMP. Xarxes sense fils (Wifi i WiMax).
Tema 16. Seguretat en les telecomunicacions: Protocols de seguretat. Xifratge. Autenticació i integritat. Xarxes privades virtuals. Eines de descobriment i d'anàlisi de vulnerabilitats. Eines d'escaneig de xarxes.
Tema 17. Xarxes corporatives WAN: arquitectura i solucions d'interconnexió (MPLS, VPN, SD-WAN, Dark Fiber/Fibra Obscura). Tendències actuals.
Tema 18. Sistemes de comunicacions mòbils. Generacions de tecnologies de telefonia mòbil. Solucions de gestió de telefonia mòbil (MDM, EMM, UEM). Telefonia mòbil corporativa.
Tema 19. Serveis de telefonia corporativa. Telefonia tradicional. Xarxes de nova generació i serveis convergents (NGN/IMS). VoIP, ToIP i comunicacions unificades. QoS.
Tema 20. La xarxa Internet. Organismes rectors, arquitectura i principis de funcionament. Evolució i perspectives de futur. Protocols: IP, DNS, HTTP/HTTPS, DHCP. Internet de les coses (IoT).
Tema 21. Equipament de xarxa. Definició, tipus d'equipament i funcions: routers, switches, firewalls, gateways, access points, concentradors, etc.
Tema 22. Centres d'assistència a usuaris (help desk). Models de gestió. Funcions i serveis. Eines d'assistència a usuaris. Nivell de serveis (SLA). Aspectes generals de ITIL.
Tema 23. Les eines ofimàtiques: processador de texts, full de càlcul, presentacions, bases de dades personals, navegador d'internet i correu electrònic. Eines ofimàtiques i col·laboratives al núvol. Funcions. Implantació. Administració.
Tema 24. Instal·lació física d'un centre de procés de dades: ubicació, organització, components, seguretat, climatització. Bones pràctiques per al disseny. Monitoratge d'un CPD.
Tema 25. L'arquitectura client-servidor i models de capes en sistemes d'informació. Tipologia segons la distribució de funcions entre capes. Tendències actuals i casos d'ús.
Tema 26. Sistemes de Control de versions. L'eina git: Funcionalitats i operacions.
Tema 27. Els llenguatges de programació: tipologies. Conceptes bàsics: tipus de dades, operadors, estructures de control, llibreries.
Tema 28. Automatització de tasques amb scripts: bash i powershell.
Tema 29. Disseny web: HTML5 i CSS.
Tema 30. Arquitectura d'aplicacions web: Desplegament d'aplicacions i microserveis. Accés a bases de dades.
Tema 31. Arquitectura d'aplicacions web: Servidors web (Apache i Nginx). Configuració com a proxies, configuració de la seva seguretat.
Tema 32. Gestors de bases de dades relacionals. Optimització i rendiment. Gestió de transaccions. Gestió de l'espai físic i lògic. Gestió d'usuaris. El llenguatge SQL: DDL, DCL, DML, TCL.
Tema 33. Còpia de seguretat (backup). Infraestructures de còpia de seguretat. Còpies de seguretat de bases de dades relacionals. Còpies de seguretat de fitxers.
Tema 34. Gestió d'identitats. Autenticació i autorització. Federació d'identitats. Estàndards OpenId Connect i SAMLv2. LDAP.
Tema 35. Atacs: Atacs de xarxa, atacs contra aplicacions, atacs contra usuaris. Protecció i contramesures. Tendències actuals.
Tema 36. Arquitectura de seguretat: antivirus, EDR, tallafocs, proxies, IDS/IPS i filtratge de continguts. SOC i SIEM.
Tema 37. Legislació en matèria de protecció de dades de caràcter personal.
Tema 38. L'Esquema Nacional de Seguretat. Política de seguretat. Principis bàsics i requisits mínims. Categories. Rols. Tipus de mesures. INCIBE i CCN-CERT.
Tema 39. L'Esquema Nacional d'Interoperabilitat. Administració electrònica: mòduls i components. Portal d'Administració Electrònica de l'Estat (PAE).
Tema 40. Criptografia: sistemes de clau privada i clau pública/privada. Signatura electrònica. Certificats digitals. Formats de signatura electrònica.