Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MENORCA

Núm. 531073
Acord del Consell Executiu en sessió de caràcter ordinari de 7 de juliol de 2025, relatiu a les bases i convocatòria per a la concessió d’ajuts del Consell Insular de Menorca per a esportistes menorquins i/o residents a Menorca destacats pels seus mèrits esportius corresponent a la temporada 2024/2025 (exp. 2710-2025-000002)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Al Pla Estratègic de Subvencions del pressupost general del Consell Insular de Menorca per a l'exercici 2025, entre els objectius generals del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports, s'hi preveu la convocatòria d'ajuts per a esportistes destacats, la qual té com a «objectiu específic donar suport als esportistes menorquins que siguin residents/nascuts a l'illa de Menorca destacats durant la temporada 2024/2025, amb especial cura amb els estudiants de tecnificació/rendiment esportiu, l'esport femení i l'esport adaptat».

D'altra banda, els efectes previstos al Pla Estratègic de Subvencions són:

  • Promoció de l'esport d'elit entre els esportistes illencs.
  • Millora de l'accés a la formació i la tecnificació dels esportistes menorquins.
  • Foment de la pràctica esportiva entre les dones i foment de l'esport adaptat, conscienciació de la població quant a la necessària igualtat de gènere en l'àmbit esportiu i la inclusió.

Es justifica la necessitat dels ajuts a esportistes menorquins que siguin residents/nascuts a l'illa de Menorca destacats, ateses aquestes premisses:

  • Els esportistes menorquins no professionals residents/nascuts a l'illa de Menorca destacats obtenen amb aquesta convocatòria uns recursos mínims. Això els permet mantenir i millorar les condicions de la pràctica esportiva per aconseguir mèrits esportius més enllà del territori balear, en esdeveniments de caràcter nacional i internacional.
  • Amb aquests ajuts, es permet als esportistes menorquins destacats no professionals residents/nascuts a l'illa de Menorca afrontar despesa relacionada amb el cost dels entrenaments, el cost de desplaçaments i l'allotjament en competicions fora de Menorca, cost d'inscripció a proves esportives, cost de serveis complementaris, etcètera.
  • L'activitat física i l'esport és considerada una activitat essencial (tal com va ser declarada en el Congrés de Diputats l'any 2021). S'ha de recordar que un gran nombre de ciutadans i ciutadanes accedeixen a l'activitat física i l'esport mitjançant la pràctica que desenvolupen en entitats esportives sense ànim de lucre, i que els esportistes destacats són un gran referent per a la major part dels esportistes federats en edat escolar.
  • Aquesta temporada 2024/2025, superada la pandèmia, la societat en general i les entitats esportives han normalitzat les activitats a ple rendiment i sense cap restricció, recuperant l'activitat anterior, i necessiten recursos econòmics per afrontar les condicions d'inflació patida els darrers tres anys que han causat un increment de costos a empreses i entitats de Menorca. Aquesta situació d'inflació i increment de costos dificulta la continuïtat d'un nombre important d'esportistes, entre els quals els que més costos tenen per mantenir l'activitat, com són els esportistes destacats.
  • Els esportistes destacats han d'assumir esforços econòmics importants per donar continuïtat als seus programes, amb la dificultat afegida de la doble insularitat que patim a Menorca.

Per tot això, atès l'informe tècnic elaborat pel Servei d'Esports i ateses les competències pròpies que sobre aquesta matèria té el Consell Insular de Menorca, d'acord amb els articles 70.9 i 73 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears i la Llei 6/1994, de 13 de desembre, d'atribució de competències als consells insulars en matèria de patrimoni històric, de promoció sociocultural, d'animació sociocultural, de dipòsit legal de llibres i d'esports.

Es té en compte la normativa bàsica aplicable al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions i en el marc d'allò que estableixen les bases d'execució del pressupost d'aquesta administració.

Atesa la proposta del conseller executiu del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports, en exercici de les competències atribuïdes Decret de la presidència del Consell Insular de Menorca núm. 92/2023 de 10 de juliol, relatiu al nomenament dels membres del Consell Executiu (BOIB núm. 95 d'11 de juliol de 2023);

El Consell Executiu, per unanimitat dels sis membres presents (senyor Vilafranca Florit, senyora Reynés Calvache, senyor Gornés Hachero, senyora Taltavull Fernández, señor Pons Torres i senyor Delgado Díaz) i en votació ordinària, adopta el següent

ACORD

Primer. Aprovar les bases reguladores per a la concessió d'ajuts del Consell Insular de Menorca per a esportistes menorquins i/o residents a Menorca destacats pels seus mèrits esportius corresponent a la temporada 2024/2025, que es transcriuen en annex.

Segon. Aprovar la convocatòria corresponent a l'any 2025 d'acord amb les condicions següents:

a) Import global màxim dels ajuts i crèdit pressupostari

Les ajudes concedides han de ser ateses amb càrrec a la partida pressupostària 4.34100.4890022 i per l'import global màxim de 100.000 euros per a aquesta convocatòria. Aquest import únicament podrà ampliar-se en el supòsit d'aportacions expresses de tercers per contribuir al finançament de l'objecte de la convocatòria i que s'hagin concretat posteriorment a l'aprovació.

L'import màxim que es podrà rebre per esportista és de 6.000 euros.

b) Termini de presentació de sol·licituds

El termini de presentació de sol·licituds serà a partir de l'endemà a la publicació de la convocatòria al Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) fins al dia 31 d'agost de 2025.

Els criteris dels ajuts de la convocatòria es regiran pels mèrits esportius aconseguits en la temporada 2024-2025, entre el dia 1 d'agost de 2024 al dia 31 de juliol de 2025.

c) Instrucció del procediment

La instrucció del procediment correspon al Sr. Pere Calafat Ponsetí, tècnic del Servei d'Esports.

d) Comissió avaluadora

Es constitueix la comissió avaluadora d'aquests ajuts, que examinarà les sol·licituds que ha de servir de base per a la proposta de resolució, la qual estarà formada pels membres següents:

President: Joan Pons Torres, conseller executiu del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports.

Suplent: José Simón Gornés Hachero, conseller executiu del Departament de Medi Ambient, Reserva de Biosfera i Cooperació.

Secretari/ària: auxiliar administratiu/va de l'AGA.

Suplent: administrativa de l'AGA.

Vocals:

  • Rafel Quintana Villalonga, director insular de Joventut i Esports
  • Pere Calafat Ponsetí, tècnic del Servei d'Esports
  • Danià Seguí Pizà, tècnic del Servei d'Esports

Suplents:

  • Fernando Salom Portella, responsable del Gabinet de Medicina Esportiva
  • Josep Juaneda Mercadal, tècnic del Servei d'Esports
  • Alícia Muntaner Payeras, tècnica de gestió de l'AGA

Tercer. Comunicar aquests acords a la Base de Dades Nacional de Subvencions prèviament a la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).

 

ANNEX Bases que regeixen la concessió d'ajuts del Consell Insular de Menorca per a esportistes menorquins o residents a Menorca destacats pels seus mèrits esportius per a la temporada 2024/2025

1. Objecte

Aquestes bases tenen com a objecte donar suport i col·laborar en:

a) La preparació i participació dels esportistes destacats menorquins o residents a l'illa de Menorca, a partir dels dotze anys complerts en la temporada expressada en la convocatòria i considerats esportistes destacats per les seves actuacions i classificació, representant Menorca, les Illes Balears o Espanya en campionats d'Espanya, d'Europa i del Món; o inclosos en rànquings oficials d'àmbit nacional i internacional, així com participants en les competicions biennals IIGA (International Island Games Association).

b) L'especial cura en els esportistes que, complint el punt anterior, siguin dones, tenguin diversitat funcional (esport adaptat) o que siguin esportistes que estiguin en centres de tecnificació i/o inclosos en llistat d'esportista d'alt rendiment o esportista d'alt nivell.

Així mateix, d'acord amb el Pla Estratègic de Subvencions del Consell Insular de Menorca per a l'any 2025, els objectius específics d'aquesta convocatòria són donar suport als esportistes menorquins que siguin nascuts a Menorca o acreditin residència a Menorca (en els termes que estableixen aquestes bases) i que hagin destacat durant la temporada a què fa referència la convocatòria en la seva pràctica esportiva. Aquesta convocatòria contribueix en l'acompliment d'aquests objectius amb la promoció de l'esport d'elit entre els esportistes illencs, l'ajuda a aquests esportistes a l'accés a la formació i la tecnificació dels esportistes menorquins, el foment de la pràctica esportiva entre les dones i persones amb diversitat funcional i la conscienciació de la població quant a la necessària igualtat d'oportunitats en l'àmbit esportiu.

2. Finalitat

Es considera que l'esport d'elit en l'àmbit insular és d'interès per a l'illa de Menorca, perquè representa un factor essencial per al desenvolupament esportiu, per a l'estímul de l'esport base, en virtut de les exigències tècniques i científiques de la seva preparació, i per la funció de representar l'illa de Menorca en les diferents proves i competicions de caràcter nacional i internacional.

Per tot això, el Consell Insular de Menorca, mitjançant el Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports, vol reconèixer l'esforç i donar suport als esportistes menorquins o residents a l'illa.

3. Finançament i import màxim

L'import màxim i les partides a les quals s'aplicaran les ajudes que s'atorguin en el marc d'aquestes bases són les que s'estableixen en la convocatòria.

Aquest import únicament podrà ampliar-se en el supòsit d'aportacions expresses de tercers per a contribuir al finançament de l'objecte de la convocatòria i que s'hagin concretat posteriorment a la seva aprovació.

4. Activitats subvencionables. Requisits i condicions

1. Poden ser objecte de subvenció les activitats següents:

 — Estar classificat en el campionat d'Espanya entre els vuit primers.

— Estar classificat en el campionat d'Europa entre els deu primers.

— Estar classificat en el campionat del món entre els dotze primers o haver participat en els Jocs Olímpics.

— Estar classificat en els campionats IGA entre els tres primers.

— Haver quedat, en el rànquing oficial de la federació a escala nacional, europea o mundial elaborat en acabar la temporada de la convocatòria, entre els tres, vuit o deu primers, respectivament.

2. Les activitats subvencionades han de complir els requisits següents:

a) Ser esportista nascut a Menorca o resident a l'illa un mínim de dos anys, i haver obtingut un dels mèrits esportius detallats a l'apartat anterior, i tenir 12 anys la temporada a la qual es refereix la convocatòria.

b) Ser un esport reconegut pel Consell Superior d'Esports (CSE), es tracti o no d'una modalitat olímpica.

c) Realitzar-se en la temporada esportiva a què es refereix la convocatòria.

d) Ser un campionat dels jocs biennals internacionals de les illes Island Games Association (IIGA).

e) Ser campionats oficials d'Espanya, d'Europa o del Món avalats per organismes nacionals o internacionals que tenguin reconeixement oficial del Comitè Olímpic Internacional o organismes associats, Comitè Paralímpic Internacional o CSE. També els esports reconeguts pel CSE, organitzats per altres entitats o associacions sempre que aquest organisme tengui una representació internacional d'un mínim de vint delegacions o associacions vinculades totes a diferents països. Els campionats que poden ser objecte d'ajuda són els campionats oficials de l'esport. Copes i altres campionats complementaris al campionat únic oficial no són objecte de valoració.

5. Règim de compatibilitat amb altres ajuts

Les subvencions o ajuts que es regeixen per aquestes bases són de caràcter voluntari i eventual i, es poden anul·lar, revocar i reintegrar en tot moment per les causes previstes en la Llei o en les presents bases; no generen cap dret a l'obtenció d'altres subvencions en anys posteriors i no es poden al·legar com a precedent. Així mateix, són compatibles amb la concessió d'altres ajuts, sens perjudici de l'obligació de les persones beneficiàries de comunicar-ho al Consell Insular de la forma establerta en aquestes bases.

6. Requisits dels beneficiaris

1. Poden ser beneficiàries dels ajuts les persones físiques que compleixin les condicions següents:

— Estar classificat en el campionat d'Espanya entre els vuit primers.

— Estar classificat en el campionat d'Europa entre els deu primers.

— Estar classificat en el campionat del món entre els dotze primers o haver participat en els Jocs Olímpics.

— Estar classificat en els campionats IGA entre els tres primers.

— Haver quedat en el rànquing oficial de la federació a escala nacional, europea o mundial elaborat en acabar la temporada de la convocatòria, entre els tres, vuit o deu primers, respectivament (en el cas d'aquelles federacions que no tinguin publicat rànquing oficial, es podrà tenir en compte altra documentació que sigui homologable segons el criteri de l'instructor de la convocatòria).

2. Els beneficiaris han de complir els requisits següents:

a) Ser esportista nascut a Menorca o resident a l'illa un mínim de dos anys, i haver obtingut un dels mèrits esportius detallats a l'apartat anterior, i tenir 12 anys la temporada a la qual es refereix la convocatòria.

b) Desenvolupat un esport reconegut pel Consell Superior d'Esports (CSE), es tracti o no d'una modalitat olímpica.

c) Acreditar els mèrits en la temporada esportiva a què es refereix la convocatòria

3. En qualsevol cas, no poden ser-ne beneficiaris.

a) Els esportistes en què recaigués sanció disciplinària esportiva de caràcter greu o molt greu; sanció administrativa en matèria esportiva de caràcter greu o molt greu, o sanció penal.

b) Els esportistes considerats professionals, segons definició de article 21, esportistes professionals i no professionals, de la Ley 39/2022, de 30 de desembre, del Deporte. 

c) Les persones físiques en les quals concorri alguna de les prohibicions establertes en l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i en l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

d) Les persones que, en el moment de dictar-se la proposta de resolució definitiva de la convocatòria per part de l'òrgan instructor, no estiguin al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració General de l'Estat i amb les obligacions tributàries amb el Consell Insular de Menorca.

7. Presentació de sol·licituds

1. Les sol·licituds s'han de presentar formalitzades mitjançant el model normalitzat que s'adjunta com a annex I d'aquestes bases i que és a la seu electrònica www.cime.es.

2. A la sol·licitud, s'ha d'adjuntar la documentació següent:

A) Documentació administrativa general

1. Si el sol·licitant és persona física, còpia acarada del DNI.

2. Acreditació de la representació si la sol·licitud es presenta en nom d'una altra persona (annex II).

3. Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant o representant legal de no estar sotmès a cap de les circumstàncies que determinen la impossibilitat d'obtenir la condició de beneficiari o entitat col·laboradora de les subvencions públiques recollides en l'article 13.2 de la Llei 28/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (model normalitzat de sol·licitud annex I).

4. Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant o representant legal relativa a les subvencions o ajudes obtingudes i/o sol·licitades d'altres institucions públiques o privades per executar la mateixa activitat (model normalitzat de sol·licitud annex I).

5. Document de designació de compte bancari del sol·licitant o del seu representant o representant legal, segons model facilitat pel Consell Insular de Menorca, llevat que ja constin a la Tresoreria General del CIM, cosa que s'ha de fer constar expressament (annex III).

6. Certificat on consti que està al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat. Es pot autoritzar el Consell Insular de Menorca a comprovar el compliment d'aquestes obligacions, inclòs en el model normalitat de sol·licitud (annex I).

S'eximeix de presentar la documentació a què fan referència als punts 2 i 5 en el cas que aquesta ja consti en els arxius del Consell Insular. En aquest cas s'ha de fer constar expressament en la sol·licitud.

B) Documentació específica requerida per a la concessió dels ajuts

1. Memòria d'actuacions justificativa de la temporada amb la relació dels mèrits esportius assolits i degudament acreditats amb el certificat de la federació esportiva corresponent o acta oficial del campionat objecte de l'ajut (model normalitzat de sol·licitud annex I).

2. Còpia de la llicència federativa balear o nacional o certificat d'estar en possessió de la llicència per la federació corresponent a la temporada que s'especifica en la convocatòria.

En el cas dels esportistes inclosos en programes de centres de tecnificació i/o centres d'alt rendiment, o a la llista d'esportista EAR (esportista alt rendiment) o EAN (esportista alt nivell), han de presentar el certificat de la Federació o òrgan competent que verifica la pertinença al programa de centres de tecnificació i/o centres d'alt rendiment, o d'estar inclosos en la llista d'esportista EAR (esportista alt rendiment) o EAN (esportista alt nivell).

Es podran sol·licitar noves dades esportives o d'un altre tipus o l'ampliació de les que s'estimin d'interès per considerar la sol·licitud.

3. D'acord amb els articles 28.3 i 53.1 c de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre de procediment administratiu comú de les administracions públiques (LPACAP), les persones interessades no tenen l'obligació de presentar documents originals, llevat que amb caràcter excepcional la normativa reguladora aplicable exigeixi el contrari. En qualsevol cas, les persones interessades són responsables de la veracitat dels documents que presentin (article 28.7 de l'LPACAP).

D'acord amb l'article 28.5 de l'LPACAP, excepcionalment, quan la rellevància d'un document de l'expedient aportat per l'interessat així ho exigeixi, o existeixin dubtes derivats de la qualitat de la còpia, el CIM podrà sol·licitar de manera motivada la compulsa de les còpies aportades per la persona interessada, per la qual cosa es podrà requerir l'exhibició del document o de la informació original.

4. Pel fet de presentar-se a aquesta convocatòria la persona interessada presta al CIM els consentiments següents:

a) Per consultar i comprovar la veracitat de la documentació i les dades presentades per l'interessat que tenguin en el seu poder altres administracions públiques, principalment mitjançant les plataformes d'interoperabilitat, les xarxes corporatives o altres sistemes electrònics habilitats a aquest efecte i als quals el CIM tengui accés.

b) Per consultar l'existència i veracitat de la documentació i de les dades que eventualment l'interessat hagi considerat oportú no presentar acollint-se al dret de no fer-ho pel fet que hagin estat elaborades per les administracions públiques.

Els consentiments esmentats només es consideren atorgats quan no consti en l'expedient l'oposició expressa a l'esmentada consulta o quan la llei especial que sigui aplicable al cas en requereixi el consentiment exprés, cas en què serà obligatori que l'Administració el requereixi i que l'interessat el presti.

5. Les sol·licituds i tota la documentació transcrita en aquest apartat s'han de presentar dins el termini establert en la convocatòria.

6. Si la sol·licitud o la documentació fossin incorrectes o incompletes, el Consell Insular de Menorca n'ha de requerir la rectificació o el complement necessaris. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l'endemà d'haver rebut el requeriment d'esmena de la sol·licitud, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l'article 68 de l'LPCAP.

8. Determinació de l'import de la subvenció

El crèdit assignat a aquesta convocatòria es distribueix d'acord amb el procediment següent:

Per determinar l'assignació corresponent als sol·licitants:

a) Primer es determina l'assignació econòmica per punt.

El valor per punt sortirà de la fórmula següent:

Ap = I / Pt

Ap= Assignació econòmica unitària a cada punt obtingut pel sol·licitant

I = Import econòmic total de la convocatòria

Pt = Suma total de punts aconseguits per tots els sol·licitants

 

b) L'assignació econòmica corresponent a cada sol·licitant respon a la fórmula següent:

As = Ap x Po

As = Import assignat al sol·licitant

Ap= Assignació econòmica a cada punt obtingut pel sol·licitant

Po= Punts obtinguts pel sol·licitant

En cap cas un beneficiari pot rebre més del que s'estableix com a quantitat màxima per beneficiari a la convocatòria corresponent.

En el cas que la fórmula aplicada superi l'assignació màxima per beneficiari en algun dels sol·licitants, el romanent anirà destinat a augmentar l'assignació de la resta de sol·licitants, de la següent manera:

Assignació del romanent als sol·licitants que no hagin superat els 6.000 € =

Assignació econòmica a cada sol·licitant (que no ha superat els 6000 euros) x 100                                    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------- x total romanent/100  Total assignació econòmica entre els sol·licitants que no superin els 6.000 €                                  

9. Criteris objectius que es tindran en compte per a la concessió dels ajuts

1. Per classificació obtinguda en campionat oficial d'Espanya, d'Europa (E) o del món (M) i participació en Jocs Olímpics en l'any de la convocatòria, entre 4 i 12 punts segons la taula adjunta.

2. Per classificació en l'any de la convocatòria en rànquing nacional, europeu o mundial obtinguda en campionat oficial d'Espanya, d'Europa (E) o del món (M). Entre 6 i 10 punts segons la taula adjunta.

3. Per classificació obtinguda en els campionats dels Jocs IIGA, entre 1 i 3 punts segons la taula adjunta.

4. Si es tracta de categoria no absoluta, s'aplica una reducció de la puntuació multiplicant per 0,8 els punts meritats.

5. En cas d'estar en un centre de tecnificació esportiva i/o estar inclòs en la llista EAN o EAR, es multiplicarà el total de punts per 1,5.

6. En cas de ser dona, es multiplica el total de punts obtinguts per 1,5.

7. En cas de ser esportista d'esport adaptat, es multiplica el total de punts obtinguts per 2.

Valoració de la classificació obtinguda  

Classificació

Campionat d'Espanya

Campionat d'Europa

Campionat del món

Campió

7

10

12

Subcampió

6

9

11

Tercer lloc

5

8

10

Del 4t al 8è

4

6

8

Del 9è al 12è lloc (E 9-10)

-

4

6

Participació als JO 10 punts

 

 

 

 

Rànquing

Nacional

Europeu

Mundial

Del 1r al 3r lloc

6

8

10

Del 4t al 6è lloc

x

6

8

Del 7è al 10è lloc (E 7-8 lloc)

-

4

6

 

Competició en una modalitat esportiva dins els jocs IIGA representant Menorca

(cada 2 anys)

Primera posició

Segona posició

Tercera posició

3

2

1

 

 

Coeficients correctors relatius a la condició d'esportista - competició esportiva

C. Corrector

Esportistes inclosos en les llistes EAN i EAR i/o a centres de tecnificació o alt rendiment

X 1,1

Esport femení

X 1,5

Esport adaptat

X 2

Categoria absoluta, màxima categoria

X 1

Categoria no absoluta (categories inferiors i màster)

X 0,8

 

Coeficients correctors en el cas de competicions d'equip en esports

Membres de l'equip

C. Corrector

2 esportistes

X 0,9

3 esportistes

X 0,85

4 esportistes

X 0,8

5 o més esportistes

X 0,75

1. Aquests coeficients correctors es multipliquen per la puntuació total obtinguda.

2. En el cas de competir en dues o més modalitats esportives del mateix esport, es té en compte la de major èxit esportiu, la resta puntua un 50 %.

3. En el cas de participar en dues categories per edat, es té en compte la de major èxit esportiu.

4. No s'avaluen els resultats en proves amb menys de quatre esportistes, equips o països participants.

5. Només compta el rànquing en una categoria (mundial, europeu o nacional) considerant aquell que atorgui més puntuació al sol·licitant.

10. Procediment i òrgans competents per a la concessió dels ajuts

1. Els ajuts es concedeixen d'acord amb els principis d'objectivitat, transparència, igualtat, no discriminació i publicitat, per mitjà del procediment de concurrència competitiva.

2. L'inici de l'expedient s'efectuarà per mitjà de l'aprovació de la convocatòria corresponent. El text de la convocatòria i la resta de documentació que es requereixi s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions (BDNS) i es publicarà l'extracte de la convocatòria en Butlletí Oficial de les Illes Balears, en compliment de l'article 20.8 de la Llei general de subvencions.

3. La instrucció de l'expedient correspon als tècnics que s'indiqui a la convocatòria corresponent, que han de dur a terme d'ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades, en virtut de les quals s'ha de dictar resolució sobre la concessió dels ajuts.

4. Totes les sol·licituds presentades dins el termini establert en la convocatòria se sotmetran a l'examen de la comissió avaluadora.

5. Una vegada la comissió avaluadora corresponent hagi examinat les sol·licituds i n'hagi emès l'informe, n'elevarà la proposta de resolució corresponent al conseller executiu competent, el qual ha de dictar resolució sobre la concessió o denegació dels ajuts.

6. La resolució de l'expedient d'atorgament de les subvencions ha de ser expressa i motivada, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada una de les subvencions concedides.

7. Si la subvenció implica una despesa plurianual, la resolució de concessió ha de determinar el nombre d'exercicis a què s'aplica la despesa i la quantitat màxima que s'ha d'aplicar a cada exercici.

8. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de subvenció serà de sis mesos comptats des del dia que acabi el termini de presentació de sol·licituds. No obstant això, aquest termini es pot reduir si s'estableix expressament en la convocatòria dels ajuts. El silenci administratiu tindrà caràcter desestimatori.

No obstant l'anterior, d'acord amb l'article 21.1 de l'LPACAP, l'Administració està obligada a dictar resolució expressa i a notificar-la en tots els procediments sigui quina sigui la seva forma d'iniciació.

Respecte a això, l'article 24.3 de l'LPACAP estableix: «L'obligació de dictar resolució expressa a què fa referència l'apartat primer de l'article 21 se subjectarà al règim següent: b) en els casos de desestimació per silenci administratiu, la resolució expressa posterior al venciment del termini l'adoptarà l'Administració sense cap vinculació al sentit del silenci.»

9. La notificació de la resolució de les ajudes s'efectuarà mitjançant la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

10. La resolució de l'expedient de concessió o denegació dels ajuts es remetrà a la BDNS en compliment de l'article 20.8 de la Llei general de subvencions i el CIM la publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, a efectes de notificació (article 45.1 b de l'LPACAP).

11. Comissió avaluadora

1. La comissió avaluadora és l'òrgan col·legiat a qui correspon examinar les sol·licituds presentades i emetre'n l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució que ha de formular l'òrgan instructor competent.

2. L'objecte de la comissió avaluadora és examinar els expedients d'ajuts, que hauran d'anar acompanyats d'informe tècnic, i emetre una proposta definitiva d'acord.

3. La comissió avaluadora estarà formada pels membres següents:

President: el conseller executiu del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports.

Suplent: el conseller executiu de qualsevol altra àrea del Consell Insular de Menorca.

Secretari/ària: auxiliar administratiu/va de l'AGA.

Suplent: administrativa de l'AGA.

Vocals:

  • Director insular de Joventut i Esports.
  • Tècnic del Servei d'Esports.
  • Tècnic del Servei d'Esports.

Suplents:

  • Responsable del Gabinet de Medicina Esportiva.
  • Tècnic del Servei d'Esports.
  • Tècnic/a de gestió de l'AGA.

4. La comissió avaluadora s'ha de constituir obligatòriament quan l'import global dels fons públics prevists en la convocatòria sigui superior als 50.000 euros, o bé quan l'import individual màxim de la subvenció sigui superior a 7.000 euros.

5. Quan no sigui preceptiva la seva constitució, l'existència de la comissió avaluadora només serà necessària si es preveu expressament en la resolució de la convocatòria corresponent, en la qual s'haurà de fixar en tot cas quin és l'òrgan que ha d'examinar les sol·licituds i ha d'emetre l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.

12. Abonament dels ajuts

1. Per al pagament de les ajudes previstes en aquesta convocatòria, és necessari presentar la documentació sol·licitada en l'apartat setè d'aquestes bases al Servei d'Esports, sense perjudici de les facultats de comprovació de les subvencions del CIM.

2. En la fase de comprovació de la despesa feta, s'ha de sol·licitar al beneficiari la presentació dels justificants que es creguin oportuns per obtenir una evidència raonable sobre l'adequada aplicació de la subvenció.

3. No es pot pagar la subvenció mentre el beneficiari no estigui al corrent en el compliment de les obligacions tributàries davant l'Estat, l'Agència Tributària de les Illes Balears, el Consell Insular de Menorca i la Seguretat Social. Respecte a això, el beneficiari de la subvenció pot substituir els certificats que s'assenyalen per una declaració responsable d'estar al corrent en el compliment de les obligacions esmentades quan l'import de la subvenció concedida en la convocatòria no superi els 3.000 € (article 11 f del Text refós de la llei general de subvencions).

4. Les subvencions que es paguen a persones físiques resten subjectes a retenció d'acord amb la normativa que regula l'impost sobre la renda de les persones físiques. En el supòsit que s'hagi de tenir en compte alguna exempció, s'ha d'acreditar aquesta circumstància per mitjà d'una declaració responsable.

13. Justificació i pagament de la subvenció

1. El pagament de l'ajut es farà efectiu en un únic lliurament a partir de la data de publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears de la resolució del conseller del Consell Insular competent en matèria d'esports.

2. En aquests pagaments, l'aplicació de les retencions de l'IRPF s'ha de fer d'acord amb el que disposen la Llei i el Reglament d'impost sobre la renda de les persones físiques o altres normes que regulen aquesta matèria.

3. L'ajut es justifica en el moment en què es compleixen els requisits per ser beneficiari d'aquest, en virtut de previsió de l'article 30.7 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, que estableix que les subvencions que es concedeixin en atenció a la concurrència d'una determina situació en el perceptor no requereixen altra justificació que l'acreditació per qualsevol mitjà accessible en dret d'aquesta situació prèviament a la concessió sense perjudici dels controls que es poguessin establir per verificar-ne l'existència.

14. Obligacions dels beneficiaris

Són obligacions dels beneficiaris:

1. Comunicar al CIM l'acceptació de la subvenció en els termes en què aquesta es concedeix. En qualsevol cas, la subvenció s'entén acceptada tàcitament un cop transcorreguts quinze dies hàbils d'ençà que el beneficiari ha rebut la notificació de la concessió.

2. Executar l'activitat objecte de subvenció en el termini màxim establert.

3. Dur a terme les activitats que fonamenten la concessió dels ajuts i justificar-ne la realització en els terminis i en les condicions establerts en aquestes bases i en la resolució de concessió dels ajuts.

4. Acreditar, quan el Consell Insular els ho sol·liciti, que estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la seguretat social. L'acreditació d'estar al corrent de les obligacions tributàries no és necessària en el cas que s'hagi autoritzat expressament el Consell Insular a consultar aquestes dades a través de l'Agència Tributària.

5. Proporcionar la informació sobre l'activitat subvencionada que li requereixi el Consell Insular de Menorca.

6. Sotmetre's a les actuacions de comprovació que efectuïn el Consell Insular de Menorca i la resta d'organismes competents per a la fiscalització dels comptes públics.

7. Comunicar al Consell Insular de Menorca la sol·licitud i l'obtenció de subvencions i ajudes amb la mateixa finalitat.

8. Fer constar de manera expressa el suport del Consell Insular de Menorca en la realització de les activitats subvencionades.

9. Comunicar immediatament al Consell Insular de Menorca qualsevol eventualitat que alteri o que dificulti greument el desenvolupament del projecte subvencionat, en particular si se'n poden derivar retards en l'execució o si poden afectar el cost total, i sol·licitar l'autorització prèvia i expressa del Consell Insular per fer qualsevol modificació substancial del projecte objecte d'ajuda. Les sol·licituds de modificació han de ser motivades, s'han de formular immediatament a l'aparició de les circumstàncies que la justifiquin i han d'especificar les repercussions pressupostàries que impliquin.

10. Reintegrar els fons percebuts en els supòsits prevists en l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

15. Revocació i reintegrament de la subvenció

En el cas d'incompliment total o parcial de les obligacions dels beneficiaris d'aquests ajuts, s'iniciarà l'expedient de revocació i consegüent reintegrament segons correspongui.

Pel que fa a la revocació i el reintegrament de les subvencions, s'han d'aplicar els articles 43 i 44 del Text refós de la Llei de subvencions; el que disposa la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i la resta de normativa aplicable. Són causes d'incompliment, per procedir al reintegrament de les quantitats percebudes i l'exigència d'interès de demora, les següents:

a) Absència total de la documentació justificativa o presentació d'aquesta fora de termini.

b) Absència parcial de la documentació necessària per a la justificació o justificació incompleta.

c) Executar les accions subvencionables fora del termini establert per a això.

d) Obtenir la prestació falsejant les condicions requerides o ocultant les que l'haguessin impedit.

e) No complir les obligacions imposades amb motiu de la concessió de la prestació.

f) La manca d'adequació amb la finalitat per a la qual la prestació va ser concedida.

g) Resistència, obstrucció o negativa a les actuacions de comprovació i control financer d'aquesta institució local.

També són causes de reintegrament de l'ajut l'obtenció per part del beneficiari d'un ajut incompatible amb els regulats a aquestes bases.

La gradació del reintegrament és més alta quan l'incompliment és total o molt alt i hi hagin incorregut causes doloses i mala fe. En canvi, minora d'acord amb el grau de compliment del projecte subvencionat i quan hagi estat causat per actuacions negligents i amb bona fe; tot a criteri de la comissió avaluadora.

En el cas que la causa del reintegrament determini la invalidesa de la resolució de concessió, s'ha de revisar prèviament aquesta resolució en els termes establerts en l'article 25 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i en la resta de disposicions aplicables.

Les quantitats que s'hagin de reintegrar tenen la consideració d'ingressos de dret públic i se'ls aplica la via de constrenyiment.

L'obligació de reintegrament establerta en aquest article és independent de les sancions que, si escau, siguin exigibles.

16. Infraccions i sancions

1. El règim d'infraccions i sancions administratives aplicables és l'establert en el títol V del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la llei de subvencions, i en el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

2. L'òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d'infraccions de l'establert en aquestes bases i de la normativa aplicable en matèria de subvencions és el conseller executiu competent, per raó de la matèria en el cas d'infraccions lleus i greus, i el Consell Executiu en cas d'infraccions molt greus, de conformitat amb l'establert en l'article 69 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars.

17. Altres disposicions

Recursos administratius

Els acords del Consell Executiu pels quals s'aproven les bases i les convocatòries no exhaureixen la via administrativa i contra aquests es pot interposar recurs d'alçada davant el Ple del Consell Insular de Menorca, d'acord amb l'article 66.2 de la Llei de consells insulars.

Les resolucions dels consellers executius per les quals es concedeixen i deneguen els ajuts no exhaureixen la via administrativa i són recurribles en alçada davant el Consell Executiu, atès l'article 66.4 de la Llei de consells insulars.

Normativa general aplicable

En tot el que no preveuen expressament aquestes bases regeixen les disposicions que són aplicables al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes en les normes següents:

  • Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
  • Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
  • Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 196 de 31 de desembre de 2005).
  • Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
  • Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars.

18. Protecció de dades de caràcter personal

Les dades personals es tractaran d'acord amb el Reglament (UE) 2016/679, del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques amb relació al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades (RGPD) i amb la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.

En el moment en què les persones sol·licitants facilitin les seves dades personals, el CIM facilitarà la informació d'acord amb l'article 13 de l'RGPD.

Annexos:

Annex I. Sol·licitud d'ajut per a esportistes menorquins, o residents a Menorca, destacats en esports en la temporada esportiva vigent.

Annex II. Model d'acreditació de la representació si la sol·licitud es presenta en nom d'una altra persona.

Annex III. Document de veracitat de les dades bancàries.

Contra aquest acord – que no exhaureix la via administrativa – es pot interposar un recurs d'alçada davant la Comissió de Govern, per delegació del Ple del Consell Insular de Menorca (Acord de 31-7-2023, BOIB núm. 109 de 5-8-2023), en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat, d'acord amb l'article 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

L'esmentat recurs s'entendrà desestimat, si no es notifica la resolució corresponent, quan hagin transcorregut tres mesos des de la seva interposició. Contra la desestimació del recurs d'alçada per silenci administratiu podreu interposar recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma.

 

Maó, 25 de juliol de 2025

Per delegació del president La secretària Rosa Salord Oleo (Decret 129/2023, de 27 de juliol) (BOIB núm. 106 de 29-07-2023)