Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE MAÓ
Núm. 530253
Aprovació Pla estratègic de subvencions 2025-2027
Versió PDF
En data 19 de juny de 2025, per decret d'alcaldia 2025/DA/0002574 s'ha aprovat el Pla Estratègic de Subvencions.
Es procedeix a publicar íntegrament el tex íntegre del Pla a efectes del seu coneixement general.
Maó, a la data de signatura electrònica (23 de juliol de 2025)
La tinenta d'alcaldia d'Hisenda, Ciutat i Seguretat Ciutadana (Elena Costa Coll)
PLA ESTRATÈGIC DE SUBVENCIONS 2025-2027
PREÀMBUL.
La Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, preveu en els seus articles 176 i 177 que les entitats locals poden atorgar ajudes econòmiques a entitats publiques o privades, que realitzin activitats d'interès públic que complementin o supleixin les que realitza l'entitat local. L'activitat subvencional és clau en el foment de la col·laboració entre el sector públic i privat, potenciant sinèrgies que contribueixen a un millor desenvolupament social i econòmic del municipi.
En el context de la gestió pública, l'establiment d'objectius i estratègies és una eina fonamental per garantir l'eficàcia i l'eficiència en l'ús dels recursos públics. La planificació estratègica, com a part d'una gestió per objectius, té un marcat caràcter proactiu i permet alinear les actuacions públiques a les necessitats de la ciutadania, i promou al mateix temps una gestió transparent i orientada a resultats.
En la línia de la millora de l'eficàcia de la gestió pública, la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (LGS), precisament estableix la obligació d'elaborar un pla estratègic de subvencions que introdueixi una connexió entre els objectius municipals i els efectes que es pretenen aconseguir.
D'acord amb tot això, es presenta en aquest document el Pla Estratègic de Subvencions de l'Ajuntament de Maó, com a eina per a planificar i ordenar les subvencions municipals durant el període 2025-2027.
L'objectiu, a més de donar compliment a la Llei, és definir els objectius estratègics als que s'orientarà l'activitat subvencional de l'Ajuntament, facilitant així una gestió proactiva, més eficaç, eficient i transparent, assegurant que les subvencions responguin de manera precisa a les prioritats del municipi i generin el màxim benefici per a la comunitat.
El Pla constitueix, alhora, un instrument al servei dels principis rectors definits a la LGS, així com dels principis recollits a la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern.
CAPITOL I DISPOSICIONS GENERALS
1. Objecte:
És objecte d'aquest pla l'establiment d'un instrument de planificació i seguiment de la política de subvencions de l'Ajuntament de Maó i dels ens que en depenen, per al període 2025-2027, així com una eina de transparència al servei de la ciutadania i de la resta d'actors socials en relació amb aquest àmbit d'actuació.
2. Naturalesa jurídica:
Aquest Pla Estratègic de Subvencions de l'Ajuntament de Maó s'ha redactat de conformitat amb allò que disposa l'article 8.1 de la LGS, i l'article 12 del RLGS.
Té la naturalesa d'instrument de gestió de caràcter programàtic sense rang normatiu, per tant, l'establiment efectiu de les subvencions previstes en aquest requerirà la inclusió de les consignacions corresponents als Pressupostos municipals de cada any i l'aprovació de les convocatòries que continguin les condicions per a la seva concessió.
L‘aprovació del Pla Estratègic de Subvencions no suposa la generació de dret algun en favor dels potencials beneficiaris, els quals no podran exigir indemnització o compensació de cap mena en cas de que el Pla no es porti a la pràctica en els seus propis termes.
3. Àmbit d'aplicació:
L'establiment de subvencions per aquest Ajuntament durant el període 2025-2027 s'ajustarà al que preveu aquest Pla.
S'entén per subvenció qualsevol disposició dinerària realitzada per l'Ajuntament de Maó, en favor de persones o entitats, públiques o privades, que compleixen amb els següents requisits:
El pla entrarà en vigor després de la seva aprovació i publicació al BOIB i al portal de transparència municipal.
El pla s'estableix per al període 2025-2027, si bé s'entendrà vigent mentre no se n'aprovi un altre.
4. Principis rectors:
La concessió i gestió de les subvencions per part de l'Ajuntament es realitzarà d'acord amb els següents principis bàsics:
D'acord amb l'àmbit d'aplicació de l'Ordenança General de Subvencions de l'Ajuntament de Maó, no estaran compreses a en aquest pla els següents tipus d'aportacions:
CAPITOL II OBJECTIUS I MATÈRIES
5. Objectius estratègics de la política de subvencions:
S'entén per objectiu estratègic el propòsit o finalitat que, per ser primordial, significatiu o rellevant, motiva l'acció subvencionadora. Aquests descriuen l'efecte i l'impacte que s'espera aconseguir amb l'acció institucional durant el període de vigència del pla, i han d'estar vinculats amb els objectius específics fixats per a cadascuna de les línies de subvenció que el conformen.
Els objectius estratègics de la política de subvencions de l'Ajuntament de Maó, així com dels seus organismes i ens públics que en depenen, són els següents:
6. Àmbits materials:
Les matèries respecte a les quals es preveu l'establiment de subvencions de l'Ajuntament de Maó, segons l'Ordenança General de Subvencions, són les següents, atenint-nos a l'organització departamental:
Àmbit 1. Accions Socials.
Depèn de l'Àrea d'Atenció a les Persones, i està enfocada en garantir el benestar dels ciutadans, especialment els mes vulnerables. Agrupen funcions com: atenció a col·lectius vulnerables, ajudes socials, centres d'atenció social, o ajudes a l'habitatge.
Àmbit 2. Alcaldia (participació ciutadana).
Depèn de diferents àrees com la d'Alcaldia, la d'Atenció a les Persones, així com també a la d'Educació, Cultura i Igualtat, i s'ocupen d'àmbits com les associacions de veïns o l'organització d'esdeveniments durant festivitats, entre d'altres.
Àmbit 3. Cultura.
Aquesta matèria depèn de l'Àrea d'Educació, Cultura i Igualtat de l'Ajuntament de Maó, promovent activitats culturals i fomentant l'activitat de les entitats culturals del municipi, així com les festes populars.
Àmbit 4. Educació, Esports i Joventut.
Forma part de l'Àrea d'Educació, Cultura i igualtat, i de l'Àrea d'Esport i Joventut. En aquest cas, es promou la pràctica esportiva al municipi, així com també la promoció de polítiques educatives i activitats pels joves de Maó, agrupant àmbits que són transversals entre ells.
Àmbit 5. Promoció Econòmica, Comerç i Turisme.
Aquest àmbit s'insereix dins l'Àrea de Promoció Econòmica, la qual s'ocupa de promoure polítiques comercials i turístiques a Maó, així com també de les qüestions de treball i ocupació, promovent la formació i la incorporació al mercat de treball.
Àmbit 6. Medi Ambient i Salut.
Forma part de l'Àrea de Serveis Urbans i Medi Ambient, la qual compren la promoció de la salut en la població en general i col·lectius particulars, així com l'estalvi energètic o les activitats encaminades a la protecció del medi ambient urbà i natural.
Àmbit 7. Urbanisme.
Depèn directament de l'Àrea d'Urbanisme, i s'ocupa de gestionar la planificació urbanística, el desenvolupament urbà del municipi i el manteniment de les edificacions.
Per a cadascun dels àmbits materials citats, l'article 1.2 de l'Ordenança General de Subvencions, conforme l'article 17.3 a) de la LGS, estableix diferents objectius, projectes, activitats o comportaments, els quals podran ser objecte de desenvolupament més específic i detallat a traves de les seves corresponents convocatòries.
CAPITOL III PROCEDIMENTS I RÈGIMS DE CONCESSIÓ
7. Beneficiaris.
L'Ajuntament de Maó podrà atorgar ajudes econòmiques a favor d'entitats públiques o privades i a les persones particulars amb la finalitat de fomentar la realització d'activitats d'utilitat pública o interès social o per promoure la consecució de fins públics atribuïts a la competència local.
8. Modalitats de concessió.
Les subvencions que s'enquadren en aquest pla seran atorgades mitjançant les següents modalitats:
CAPITOL IV SEGUIMENT, MODIFICACIÓ I AVALUACIÓ DEL PLA
9. Seguiment i avaluació:
Es realitzarà un control i seguiment periòdic per part de l'Equip de Govern sobre l'execució i compliment del Pla Estratègic de Subvencions, requerint els informes tècnics pertinents.
A més, per a les línies de subvencions concedides en règim de concurrència competitiva es proposa un seguiment a partir d'un sistema d'indicadors d'avaluació definits prèviament.
En primer lloc, la idea és establir els següents indicadors generals d'activitat, sent els mateixos per a cada una de les línies de subvenció:
En segon lloc, s'establiran indicadors específics de resultat per a cadascuna de les línies de subvenció.
Finalitzada la vigència del pla, i abans de l'elaboració del següent, es redactarà una Memòria Justificativa, a partir de la informació que transmetin els diferents òrgans gestors de subvencions de l'Ajuntament, en relació amb el grau de compliment del mateix, l'estat i evolució dels indicadors de seguiment, l'eficàcia i eficiència de l'atorgament de subvencions en la consecució dels objectius i efectes preteses, i conclusions i valoracions globals respecte dels objectius i l'oportunitat de mantenir, modificar, o suprimir alguna de les línies de subvenció previstes, amb proposta de suggeriments per a l'elaboració del següent Pla Estratègic de Subvencions de l'Ajuntament de Maó.
10. Modificació del Pla.
Aquest pla serà objecte de modificació en cas que, fruit de les actuacions periòdiques de seguiment, la memòria justificativa emesa anualment reculli la necessitat d'actualitzar o suprimir alguna de les línies de subvenció o be qualsevol altre aspecte contemplat al pla.
Així mateix, si durant la vigència s'esdevinguessin circumstàncies socials, econòmiques o d'interès públic que aconsellessin adoptar noves línies de subvenció, o be revisar les existents, aquest també podrà ser objecte de modificació.
No serà considerarà causa de modificació d'aquest pla el canvi quantitatiu del cost anual previst d'una línia de subvenció, degut al seu caràcter estimatiu i condicionat a la disponibilitat pressupostaria de cada exercici, a mes de les seves possibles modificacions d'acord amb la normativa en matèria d'hisenda local.
Tampoc serà considerat un supòsit de modificació l'atorgament de noves subvencions dins d'una mateixa línia, sempre i quan s'acrediti l'adequació de la nova despesa a una línia de subvenció existent, de manera que l'objectiu que es persegueix amb la línia i la pròpia línia de subvenció ja hagi estat prèviament planificat.