Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE LA MAR I DEL CICLE DE L'AIGUA

Núm. 520646
Resolució del conseller de la Mar i del Cicle de l’Aigua per la qual s’aprova la convocatòria de subvencions per a actuacions i projectes en matèria de recursos hídrics per a l’any 2025, en el marc del Pla Anual d’Impuls al Turisme Sostenible per al període 2024-2025

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El dia 19 de juliol de 2024, es va aprovar el Pla Anual d’Impuls al Turisme Sostenible per al període 2024-2025.

El Ple de la Comissió d’Impuls del Turisme Sostenible va aprovar, a proposta del Comitè Executiu, la selecció dels projectes per finançar amb el Fons per Afavorir el Turisme Sostenible corresponents al Pla Anual 2024-2025, que consten en la relació aprovada i que que s’annexà a l’Acord del Consell de Govern de 15 de novembre de 2024 (BOIB núm. 150, de 16 de novembre de 2024), a instància del conseller de Turisme, Cultura i Esports, entre els quals s’hi troba el projecte ITS2024-2025–136- Pacte projectes municipals d’aigua per finançar amb el Fons per Afavorir el Turisme Sostenible corresponent al Pla Anual 2024-2025.

Per Resolució del director de l’Agència d’Estratègia Turística de les Illes Balears (AETIB), de 6 de juny de 2025 es fa una transferència a la Conselleria de la Mar i del Cicle de l’Aigua per al projecte ITS2024-2025–136- Pacte projectes municipals d’aigua.

La present convocatòria de subvencions s’aprova en el marc de l’esmentat Pla Anual d’Impuls al Turisme Sostenible per al període 2024-2025, i respecta el que preveu la legislació bàsica continguda en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i en el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, sens perjudici de les especialitats organitzatives i procedimentals de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, que es regiran pel Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

Així mateix, el conseller de la Mar i del Cicle de l’Aigua va dictar l’Ordre 13/2025, de 20 de maig, per la qual s’aproven les bases reguladores de les subvencions en matèria de costes i litoral, recursos hídrics, ports autonòmics, transport marítim i nàutica i es compleix amb el que preveu l’article 12.1 del Text refós de la Llei de subvencions, que estableix que no es pot iniciar el procediment de concessió de subvencions sense que el conseller competent n’hagi establert prèviament per ordre, en ús de la potestat reglamentària, les bases reguladores corresponents.

Mitjançant l'Acord del Consell de Govern de dia 19 d’abril de 2024 (BOIB núm. 52, de 20 d’abril), es va aprovar el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2024-2026. Aquesta convocatòria està inclosa dins la línia IV 4.7 de l’annex de l’esmentat Pla, d'acord amb la Resolució del conseller d’Economia, Hisenda i Innovació de 10 de juny de 2025, per la qual es modifica l'annex del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2024-2026 (BOIB núm. 74, de 12 de juny de 2025).

El dia 11 de juliol de 2025 el director general de Recursos Hídrics va dictar la proposta de resolució per la qual s’aprova la convocatòria de subvencions per a actuacions i projectes en matèria de recursos hídrics per a l’any 2025, en el marc del Pla Anual d’Impuls al Turisme Sostenible per al període 2024-2025, modificada per la proposta de resolució del director general de Recursos Hídrics de data 22 de juliol de 2025 per la qual es corregeixen els errors materials.

El dia 17 de juliol de 2025 la Intervenció General de la CAIB va emetre l’informe de fiscalització favorable.

Fonaments de dret

1. Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

2. Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

3. Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears.

4. Acord del Consell de Govern de 19 d’abril de 2024 (BOIB núm. 52, de 20 d’abril), pel qual s’aprova el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2024-2026.

 

5. Acord del Consell de Govern de 15 de novembre de 2024 d’aprovació de la relació de projectes que s’han de finançar amb el Fons per Afavorir el Turisme Sostenible corresponents al Pla Anual 2024-2025 (BOIB núm. 150 de 16 de novembre de 2024).

6. Ordre 13/2025, de 20 de maig, del conseller de la Mar i del Cicle de l'Aigua per la qual s’aproven les bases reguladores de les subvencions en matèria de costes i litoral, recursos hídrics, ports autonòmics, transport marítim i nàutica.

7. Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Per tot això, dict la següent

Resolució

1. Aprovar la convocatòria de subvencions per a actuacions i projectes en matèria de recursos hídrics, per a l’any 2025, en el marc del Pla Anual d’Impuls al Turisme Sostenible per al període 2024-2025 que consta com annex d’aquesta Resolució.

2. Destinar a aquesta convocatòria un import màxim de cinquanta-set milions tres-cents noranta-vuit mil tres-cents seixanta-dos euros amb setanta-quatre cèntims (57.398.362,74 euros), amb càrrec als pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, distribuïts de la manera següent i sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient:

 

2025

2026

2027

Total

38101 G/562A01/76001/10 FI 25064

21.818.386,45 €

14.323.201,46 €

4.886.761,77 €

41.028.349,68 €

38102 G/562A01/76001/20 FI 25064

3.772.737,22 €

2.476.703,55 €

844.996,86 €

7.094.437,63 €

38103 G/562A01/76001/30 FI 25064

4.447.312,40 €

2.919.544,56 €

996.084,49 €

8.362.941,45 €

38104 G/562A01/76001/40 FI 25064

485.327,85 €

318.605,07 €

108.701,06 €

912.633,98 €

Total

30.523.763,92 €

20.038.054,64 €

6.836.544,18 €

57.398.362,74 €

3. Designar la Direcció General de Recursos Hídrics com a òrgan instructor del procediment de concessió de subvencions derivat d'aquesta convocatòria.

4. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar, alternativament, recurs potestatiu de reposició davant el conseller de la Mar i el Cicle de l’Aigua, en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, o directament recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, en la data de la signatura electrònica (23 de juliol de 2025)

El conseller de la Mar i del Cicle de l’Aigua Juan Manuel Lafuente Mir

 

 

ANNEX Convocatòria de subvencions per a actuacions i projectes en matèria de recursos hídrics per a l’any 2025, en el marc del Pla Anual d’Impuls al Turisme Sostenible per al període 2024-2025

Primer Objecte i finalitat

1. L’objecte de la present convocatòria de subvencions és finançar actuacions i projectes en matèria de recursos hídrics en el marc del Pla Anual d’Impuls al Turisme Sostenible per al període 2024-2025. Per Acord del Consell de Govern de 15 de novembre de 2024, es va aprovar la relació de projectes que s'han de finançar amb el Fons per Afavorir el Turisme Sostenible corresponents el Pla Anual d'Impuls al Turisme Sostenible per al període 2024-2025.

2. La finalitat dels ajuts és incentivar, amb caràcter general, activitats i projectes en l'àmbit material dels projectes en matèria d’aigua.

Segon Beneficiaris

1. Podran acollir-se a la convocatòria els municipis de les Illes Balears amb població inferior a 100.000 habitants o els seus ens del sector públic local que exerceixin competències en matèria d’aigües i, en el seu cas, les mancomunitats amb població inferior a 100.000 habitants, quan aquestes exerceixin les competències en matèria d’aigües. Les dades de població de referència són les publicades al web de l’Institut Nacional d’Estadística (INE) corresponents a l’any 2024.

2. Les subvencions d’aquesta convocatòria no constitueixen «ajudes d'Estat» en els termes prevists en l'article 107 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea.

3. No poden ser beneficiaris dels ajuts:

a) Les entitats que es trobin en alguna de les circumstàncies previstes en l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions.

b) Les entitats que es trobin subjectes a una ordre de recuperació pendent sobre qualsevol ajut o subvenció que se'ls hagi atorgat amb anterioritat, per haver-lo declarat ajut il·legal i incompatible amb el mercat interior, o bé per qualsevol tipus d'incompliment de les obligacions atribuïdes en la concessió.

c) Les entitats que hagin estat sancionades mitjançant resolució ferma amb la pèrdua del dret a rebre subvencions, d'acord amb els articles 37.2. i 37.3. de la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar l'LGTBI-fòbia.

d) Les entitats que hagin estat sancionades o condemnades d’acord amb l’article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes, per haver estat objecte de sancions per exercir o tolerar pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, per resolució administrativa ferma o sentència judicial ferma.

Tercer Activitats i projectes subvencionables

Són activitats i projectes subvencionables les que donin servei a sòl urbà i tenguin alguna de les finalitats següents:

a) Detecció i reparació de fuites per evitar pèrdues.

b) Instal·lació de comptadors digitals i equipaments associats.

c) Sectorització de xarxes de proveïment.

d) Construcció i/o ampliació de dipòsits de regulació i infraestructures associades.

e) Execució de nous pous, pous de garantia i pous de reserva i infraestructures associades.

f) Instal·lació, millora, ampliació d'infraestructures de potabilització de l'aigua.

g) Renovació o millores de la xarxa existent de distribució d'aigua potable que incrementi la garantia del subministrament d'aigua en condicions normals o de sequera (des de la captació d'aigua, sistemes de bombament, distribució, emmagatzematge, tractament o la potabilització).

h) Actuacions de millora i ampliació de xarxes de drenatge de pluvials i sistemes de sanejament d'aigües residuals, inclou la separació de xarxes unitàries i adaptacions per a l’increment de capacitat en episodis de pluges intenses.

Quart Principis i criteris específics per atorgar les subvencions

1. D’acord amb el que disposa l’article 51.3 del Decret 35/2016, de 23 de juny, pel qual es desplega la Llei de l’impost sobre estades turístiques i de mesures d’impuls del turisme sostenible, i amb la finalitat de procurar un adequat equilibri territorial, s’ha de dur a terme un repartiment per illes de l’import assignat per l’Acord del Consell de Govern de dia 15 de novembre de 2024 (BOIB núm. 150), dins dels intervals que marca el Decret 35/2016.

2. El repartiment per illes s’ha d’ajustar a les dades contingudes en el quadre següent:

Repartiment per illes

 

Mallorca

Menorca

Eivissa

Formentera

Percentatge de la inversió

71,48 %

12,36%

14,57%

1,59%

Import

41.028.349,69 €

7.094.437,63 €

8.362.941,45 €

912.633,97 €

Per raó de la seva singularitat i el caràcter unimunicipal, a l’illa de Formentera s’aplica la totalitat de l’import, i no s’estableix cap altre criteri de repartiment.

3. Així mateix, s’ha de fer un repartiment d'acord amb els criteris següents:

a) Un import mínim per a municipis fins a 15.000 habitants.

b) Un import per número d’habitants.

c) Un import per superfície del municipi.

d) Un import per nucli de població.

e) Un import per consum d’aigua.

4. Import mínim per als municipis amb poblacions fins a 15.000 habitants.

Per afavorir als municipis més petits amb menor capacitat econòmica, s’estableix un import mínim amb els criteris següents:

a) Municipis fins a 2.000 habitants: 300.000 €

b) Municipis de 2.001 a 5.000 habitants: 250.000 €

c) Municipis de 5001 a 10.000 habitants: 200.000 €

d) Municipis de 10.001 a 15.000 habitants: 150.000 €

L’import que resti després d’aplicar aquesta regla, s’ha de repartir entre els altres criteris. A cada un d’ells correspon un percentatge, la suma dels quals és igual a l’import total de la taula.

Import mínim per a poblacions fins a 15.000 habitants per illes

 

Mallorca

Menorca

Eivissa

Total

Import

10.150.000,00 €

1.250.000,00 €

200.000,00 €

11.600.000,00 €

Import restant a repartir

30.878.349,69 €

5.844.437,63 €

8.162.941,45 €

45.798.362,74 €

Les dades de població corresponen a l'any 2024 i s'han extret de la base de dades del lloc web de l’Institut Nacional d’Estadística (INE).

5. Import per número d’habitants.

Un 30% de l’import restant a repartir es distribueix segons la població del municipi, i resulta l’import que es determina en el quadre següent:

Import destinat per illes al criteri per grandària de població

 

Mallorca

Menorca

Eivissa

Total

Import

9.263.504,91 €

1.753.331,29 €

2.448.882,44 €

13.465.718,64 €

La fórmula utilitzada per determinar el repartiment per municipi que correspon a aquest criteri és:

Població municipi                                                                                                     

-------------------------  x   Import destinat per illes al criteri per grandària de població

Població  total illa                                                                                                     

Les dades de població corresponen a l'any 2024 i s'han extret de la base de dades del lloc web de l'INE.

6. Import per superfície del municipi

 

Un 5% de l’import restant a repartir es distribueix segons la superfície del municipi, i resulta l’import que es determina en el quadre següent:

Import destinat per illes al criteri per superfície del municipi

 

Mallorca

Menorca

Eivissa

Total

Import

1.543.917,48 €

292.221,88 €

408.147,07 €

2.244.286,43 €

La fórmula utilitzada per determinar el repartiment per municipi que correspon a aquest criteri és:

Superfície municipi                                                                                                     

-------------------------  x   Import destinat per illes al criteri per superfície del municipi

Superfície  total illa                                                                                                     

Les dades de la superfície s'han obtingut de la base de dades de l'Institut d'Estadística de les Illes Balears (IBESTAT), consultada el mes d’abril de 2025.

7. Nuclis de població:

Un 5% de l’import restant a repartir es distribueix segons els nuclis de població que hi hagi en cada municipi, i resulta l’import que es determina en el quadre següent:

Import destinat per illes al criteri per nuclis de població

 

Mallorca

Menorca

Eivissa

Total

Import

1.543.917,48 €

292.221,88 €

408.147,07 €

2.244.286,43 €

La fórmula utilitzada per determinar el repartiment per municipi que correspon a aquest criteri és:

Nuclis municipi                                                                                                                     

-------------------------  x   Import destinat per illes al criteri per nuclis de població del municipi

Nuclis  total illa                                                                                                                     

Les dades relatives als nuclis de població corresponen a l'any 2023 i s'han extret de la base de dades del lloc web de l'INE.

8. Consum d’aigua:

Un 60% de l’import restant a repartir es distribueix segons el consum d’aigua de cada municipi, i resulta l’import que es determina en el quadre següent:

Import destinat per illes al criteri per consum d’aigua

 

Mallorca

Menorca

Eivissa

Total

Import

18.527.009,81 €

3.506.662,58 €

4.897.764,87 €

26.931.437,26 €

La fórmula utilitzada per determinar el repartiment per municipi que correspon a aquest criteri és:

Consum aigua municipi                                                                                                             

--------------------------------------  x   Import destinat per illes al criteri per consum d'aigua del municipi

Consum aigua  total illa                                                                                                              

Les dades del consum d’aigua són les relatives a l’any 2023 i s'han obtingut del Portal de l’Aigua de les Illes Balears de la Direcció General de Recursos Hídrics.

9. Amb caràcter complementari s’han d’aplicar els criteris següents:

a) Si l’import de l’actuació o actuacions sol·licitades és inferior a la subvenció global que correspongui a cada entitat, d’acord amb els criteris determinats en aquest apartat, aquesta subvenció global s’ha de reduir automàticament a l’import de les actuacions sol·licitades.

b) En el cas que l’import de les actuacions sol·licitades superi l’import de la subvenció que correspongui a cada entitat, d’acord amb els criteris determinats en aquest apartat, la diferència ha d’anar a càrrec de l’entitat beneficiària.

c) En els municipis on hi hagi una entitat menor, l’import que s’hi ha de destinar s’ha de calcular de conformitat amb els criteris que s’estableixen en aquest apartat (superfície, població, nuclis i consum d’aigua.)

d) En el cas de les mancomunitat, s’ha d’establir la quantitat que correspon a cada municipi que forma part del projecte que es presenta, l’import de la subvenció s’ha de sostreure de l’import total que correspongui a cada municipi, d’acord amb els criteris establerts.

Cinquè Condicions i requisits tècnics i econòmics específics de les activitats i projectes subvencionables

1. L'atorgament de la subvenció no eximeix a les entitats beneficiàries de l'obtenció de les autoritzacions, llicències, permisos o informes de les administracions competents exigibles segons la legislació vigent.

2. Són projectes susceptibles d’obtenir finançament en aquesta convocatòria els projectes iniciats a partir de l'1 de gener de 2024. S’inclouen els projectes, l’anunci de licitació dels quals s’hagi publicat a la plataforma de contractació a partir de l’1 de gener de 2024. Aquest fet s’ha d’acreditar amb un certificat de l’òrgan de l’entitat beneficiària que escaigui.

Sisè Import màxim i crèdits pressupostaris als quals s'imputa

1. L'import màxim que es destina a aquesta convocatòria és de cinquanta-set milions tres-cents noranta-vuit mil tres-cents seixanta-dos euros amb setanta-quatre cèntims (57.398.362,74 euros) amb càrrec a les partides pressupostàries de l'any 2025 i següents, desglossat amb els imports i anualitats següents, i s’ha de tenir en compte en tot cas que les citades partides pressupostàries tenen caràcter estimatiu i que es determinaran posteriorment segons l'entitat que resulti finalment beneficiària i l'activitat o projecte subvencionat.

 

2025

2026

2027

total

38101 G/562A01/76001/10 FI 25064

21.818.386,45 €

14.323.201,46 €

4.886.761,77 €

41.028.349,68 €

38102 G/562A01/76001/20 FI 25064

3.772.737,22 €

2.476.703,55 €

844.996,86 €

7.094.437,63 €

38103 G/562A01/76001/30 FI 25064

4.447.312,40 €

2.919.544,56 €

996.084,49 €

8.362.941,45 €

38104 G/562A01/76001/40 FI 25064

485.327,85 €

318.605,07 €

108.701,06 €

912.633,98 €

Total

30.523.763,92 €

20.038.054,64 €

6.836.544,18 €

57.398.362,74 €

Setè Import de les subvencions i compatibilitat

1. L'import màxim de la subvenció és del 100% del cost total subvencionable del projecte, sense que en cap cas, l'import de la subvenció pugui superar, de forma aïllada o en concurrència amb altres subvencions, el cost de l'actuació objecte de la subvenció.

2. Les subvencions previstes en aquesta convocatòria són compatibles amb altres ajudes o subvencions sempre que, conjuntament, no superin el cent per cent del cost total subvencionable.

Vuitè Despeses subvencionables

1. Són despeses subvencionables les previstes en l'art. 31 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i l’article 40 del Text refós de la Llei de subvencions i en concret aquells contractes que tenguin relació amb l’activitat objecte de la subvenció i les que s’especifiquen a l'apartat següent sempre que tenguin relació amb l’activitat subvencionada.

2. Són despeses subvencionables, sempre que tenguin relació directa amb l’activitat subvencionada, les següents:

a) Obres d’execució i instal·lació d’infraestructures hidràuliques, incloses les xarxes de distribució, captació, potabilització, emmagatzematge d’aigua i sanejament, sempre que, en aquest darrer cas, es tracti d’actuacions directes sobre la xarxa i se n’exclogui expressament la depuració.

b) Actuacions de digitalització d’infraestructures de proveïment d’aigua i sanejament.

c) Redacció de projectes tècnics, estudis previs i modificacions de projectes relacionats amb les actuacions subvencionables.

d) Direcció d’obra i coordinació de seguretat i salut durant l’execució dels projectes.

e) IVA no deduïble

f) Despeses degudament justificades que representin un increment de l'import del contracte licitat, fins a un màxim del 10 % de l’import de la liquidació, sempre que la suma d’aquest increment amb l’import del contracte licitat no superi l’import adjudicat a l’entitat subvencionada.

 

​​​​​​​3. No són despeses subvencionables:

a) Les de personal propi de l’entitat beneficiària.

b) Les relatives a actuacions de depuració i regeneració d’aigües residuals.

c) Les de revisions de preus.

d) Les relatives a actuacions que no tinguin una relació directa amb la millora o execució d’infraestructures hidràuliques.

Novè Sol·licituds: requisits i documentació

1. El procediment de concessió de subvencions s’inicia mitjançant la present convocatòria. Les entitats interessades han de sol·licitar la subvenció, i els ajuts es concedeixen en règim de concurrència no competitiva, d'acord amb el que preveuen l'article 17.2 i 17.3 del Text refós de la Llei de subvencions, i l'article 5 de l'Ordre 13/2025, de 20 de maig, que preveu que la selecció de persones o entitats beneficiàries es pot dur a terme per procediments que no són el de concurs quan no siguin necessàries la comparació i la prelació, en un únic procediment, de totes les sol·licituds entre si. En aquests casos, les sol·licituds de subvenció es poden resoldre individualment a mesura que tenguin entrada en el registre de l'òrgan, sempre que no hagi acabat el termini de presentació de sol·licituds.

2. Les sol·licituds de les entitats interessades s’han d’ajustar al model normalitzat 1 que s’adjunta a la present convocatòria. En cas que sigui necessari requerir a l'entitat perquè esmeni o aporti documentació, la data que regeix a efectes de l’ordre de resolució, és aquella en què l'expedient s’hagi completat.

3. Les sol·licituds i les notificacions s’han de realitzar per mitjans telemàtics amb els efectes que determinen els articles 40 i 41 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, sens perjudici del que estableix l'article 14.1 de la Llei 39/2015, a través del procediment específicament previst a la Seu Electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (https://www.caib.es).

4. El termini de presentació de les sol·licituds és de trenta dies naturals, a comptar des de l’endemà de la publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. Quan el darrer dia del termini sigui inhàbil, s'entén prorrogat al primer dia hàbil següent.

5. Amb la sol·licitud s'ha d'adjuntar la documentació següent:

a) Memòria descriptiva que ha d’incloure, com a mínim, el pressupost i termini d’execució de les actuacions i documentació relativa al projecte o a l’activitat per a la qual se sol·licita la subvenció i ha d’incloure una fotografia i vídeo del lloc on es vol realitzar l'activitat o projecte subvencionable.

La memòria descriptiva, a fi de garantir una adequada planificació i posterior avaluació de l’impacte de les actuacions subvencionades, ha d'incloure, segons el tipus d’actuació que es vulgui dur a terme, i en la mesura que sigui aplicable, una previsió dels valors estimats dels indicadors següents:

a.- Detecció i reparació de fuites per evitar pèrdues:

  1. Percentatge de millora de l’eficiència aconseguida en la xarxa de proveïment d’aigua del municipi.
  2. Volum d’aigua estalviat (en m⊃3;/any).

b.- Instal·lació de comptadors digitals i equipaments associats:

  1. Nombre de comptadors digitals instal·lats.
  2. Percentatge de la xarxa amb telelectura.

c.- Sectorització de xarxes de proveïment:

  1. Percentatge del municipi amb xarxa sectoritzada.
  2. Metres lineals de xarxa sectoritzada.

d.- Construcció i/o ampliació de dipòsits de regulació i infraestructures associades:

  1. Capacitat total afegida o millorada (en m⊃3;).
  2. Nombre de nous dipòsits o ampliacions realitzades.
  3. Increment de la garantia de subministrament (en hores).
 

​​​​​​​e.- Execució de nous pous, pous de garantia i pous de reserva i infraestructures associades:

  1. Nombre de nous pous o pous millorats.
  2. Increment de l’índex de garantia de proveïment.

f.- Instal·lació, millora, ampliació d'infraestructures de potabilització de l'aigua.

  1. Nombre d’estacions de tractament construïdes o millorades.
  2. Capacitat total de tractament d’aigua (potabilitzada i regenerada) incrementada (en m⊃3;/dia).

g.- Renovació o millores de la xarxa existent de distribució d'aigua potable que incrementi la garantia del subministrament d'aigua en condicions normals o de sequera (des de la captació d'aigua, sistemes de bombatge, distribució, emmagatzemament, tractament, o la potabilització):

  1. Metres lineals de xarxa de proveïment d’aigua renovada.
  2. Percentatge de xarxa de proveïment d’aigua renovada respecte del total del municipi.

h.- Actuacions de millora i ampliació de xarxes de drenatge de pluvials i sistemes de sanejament d'aigües residuals, incloent-hi la separació de xarxes unitàries i adaptacions per a l’increment de capacitat en episodis de pluges intenses:

  1. Percentatge de separació de xarxes unitàries aconseguit.
  2. Metres lineals de xarxa de drenatge de pluvials renovada.
  3. Metres lineals de xarxa de sanejament d’aigües residuals renovada.
  4. Percentatge de la xarxa de drenatge de pluvials renovada respecte a la total del municipi.
  5. Percentatge de la xarxa de sanejament d’aigües residuals renovada respecte a la total del municipi.

b) Certificat d’estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Estat, la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i la Seguretat Social en el cas que la entitat sol·licitant s'oposi a què la Conselleria de la Mar i del Cicle de l’Aigua faci les consultes pertinents i obtengui de l’administració que pertoqui la documentació, dades o certificats acreditatius a què es refereix aquest apartat.

c) Declaració responsable en els termes als que es refereix el model normalitzat 2, que ha d’incloure la informació del punt 3 de l’apartat segon, relativa als beneficiaris.

d) Certificat de la possessió i disposició real i plena dels terrenys necessaris per a l’execució de l’obra, d'acord amb el model normalitzat 3.

e) Acord de l’òrgan de l’entitat sol·licitant amb competències per aprovar la subscripció d’un conveni per a la justificació de l’actuació subvencionada, segons el model normalitzat de conveni 4.

6. A la convocatòria de subvencions només es poden presentar dos projectes per terme municipal, amb independència que els presenti l’ajuntament o l’ens del sector públic local que exerceixi les competències en matèria d’aigües.

7. Les mancomunitats de municipis poden presentar un únic projecte, sempre que afecti a més d’un terme municipal, sense que es computi en la limitació de dos projectes establerta a l’apartat anterior.

8. Si la sol·licitud no reuneix els requisits o no va acompanyada de la documentació exigida en aquesta convocatòria, s'ha de requerir el sol·licitant per tal que, en el termini de deu dies hàbils, esmeni la falta o aporti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es considera que desisteix de la sol·licitud, d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, prèvia resolució que s’ha de dictar en els termes que disposa l'article 21 de la Llei esmentada.

9. La presentació de la sol·licitud implica que l'entitat sol·licitant accepta les prescripcions que estableixen la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; el Text refós de la Llei de subvencions; l'Ordre del conseller de la Mar i del Cicle de l’Aigua de 24 de maig de 2025, i aquesta Resolució.

10. L'Administració autonòmica ha d’obtenir d'ofici i per via informàtica o telemàtica els certificats del compliment de les obligacions tributàries amb la hisenda de la Comunitat Autònoma i amb la Tresoreria General de la Seguretat Social, així com amb l'Agència Estatal de l'Administració Tributària, tret que els sol·licitants manifestin la seva oposició.

11. La informació sobre les concessions de subvencions s’ha de comunicar a la Base Nacional de Subvencions en els termes que estableix l’article 20 de la Llei 8/2003, de 17 de novembre, i la resta de normativa de desplegament d’aquesta obligació.

 

​​​​​​​Desè Instrucció

1. La Direcció General de Recursos Hídrics és l'òrgan competent per a la instrucció i tramitació del procediment, i ha de fer d'ofici totes les actuacions que consideri necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades que han de servir de base a la resolució, i en particular les assenyalades a l’article 16.2. del Text refós de la Llei de subvencions.

2. L’òrgan instructor pot sol·licitar als interessats, en qualsevol moment, la documentació i la informació complementària que consideri necessària per resoldre l'expedient.

3. Una vegada el personal tècnic de la Direcció General de Recursos Hídrics hagi informat favorablement que les sol·licituds estan completes i són conformes al contingut d’aquesta convocatòria, el director general de Recursos Hídrics ha d'emetre una proposta de resolució provisional amb indicació del projecte subvencionat i l’import de la subvenció, que s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, perquè en el termini màxim de deu dies comptadors des de l’endemà de la publicació, les entitats adjudicatàries acceptin la proposta de resolució o renunciïn a la subvenció. Transcorregut aquest termini sense que els interessats es manifestin al respecte, s’entendrà que accepten la subvenció.​​​​​​​

Onzè Resolució

1. El conseller de la Mar i del Cicle de l'Aigua és l'òrgan competent per dictar les resolucions de concessió o denegació de la subvenció, i, si escau, les resolucions de modificació i revocació que escaiguin d'acord amb la legislació vigent.

2. La resolució de concessió de subvencions ha de ser motivada i ha de contenir les dades següents:

a) La identificació de l’entitat beneficiària i la descripció de l'activitat que se subvenciona.

b) El pressupost total de l'activitat subvencionada.

c) L'import de la subvenció concedida, amb exclusió, si escau, de l'IVA suportat.

d) Les obligacions de l’entitat beneficiària i les garanties que la persona beneficiària ofereix o l'exempció d'aquestes garanties.

e) La forma de pagament.

f) La forma de justificació de l'aplicació dels fons rebuts.

3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos, a comptar des de l'endemà de la data de finalització del termini de presentació de les sol·licituds. La manca de resolució expressa i notificació en el termini indicat té caràcter desestimatori. La resolució es notificarà mitjançant la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

4. Quan el beneficiari de la subvenció justifiqui motivadament la impossibilitat de dur a terme l'actuació objecte de la subvenció, ha de comunicar-ne el desistiment, i a criteri de la Direcció General de Recursos Hídrics, podrà sol·licitar l'aprovació d'una subvenció a una nova actuació que compleixi amb els requisits de la present convocatòria.

Dotzè Terminis per a l'execució i justificació dels projectes

El termini per executar i justificar l’activitat objecte de subvenció comprèn des del dia 1 de gener de 2024 fins al dia 31 de desembre de 2027, amb possibilitat de pròrroga per a un màxim de 24 mesos.

Tretzè Obligacions de les entitats beneficiàries

1. Les entitats beneficiàries han de complir les obligacions previstes a l'article 16 de l'Ordre del conseller de la Mar i del Cicle de l'Aigua per la qual s'aproven les bases reguladores de les subvencions en matèria de costes i litoral, recursos hídrics, ports autonòmics, transport marítim i nàutica i a l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions.

2. Per aquesta convocatòria, són obligacions específiques de les entitats beneficiàries les següents:

a) Executar el projecte, dur a terme l’actuació o la inversió en els termes i amb les condicions establertes en aquesta convocatòria.

b) Destinar l'import íntegre de l'ajut al finançament de l’actuació per a la qual s’ha sol·licitat, d’acord amb el que s’estableix en aquesta convocatòria i en la resolució de concessió.

 

​​​​​​​c) Sotmetre’s a les actuacions de comprovació i control financer que duguin a terme els òrgans competents i aportar tota la informació que els hi sigui requerida en l’exercici d’aquestes actuacions.

d) Comprometre’s a finançar la part del pressupost que no cobreixi la subvenció sol·licitada, en el seu cas.

e) Estar al corrent de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social amb l’Administració de l’Estat, i de les obligacions tributàries amb la Hisenda Autonòmica.

f) Conservar els documents justificatius de l’aplicació dels fons rebuts (inclosos els documents electrònics) mentre puguin ser objecte d’actuacions de comprovació i control.

g) Reintegrar els fons rebuts en els supòsits prevists a l’article 44 del Text refós de la Llei de subvencions.

h) Comunicar de forma immediata a la Direcció General de Recursos Hídrics qualsevol modificació que afecti a alguns dels requisits exigits per a la concessió de la subvenció així com qualsevol modificació que afecti directament l’execució del projecte, com ara qualsevol canvi en la direcció del projecte o l’obtenció d’altres fonts de finançament durant l’execució del projecte, canvi d’entitat executora, etc.

i) Justificar la realització de l’activitat, així com el compliment dels requisits i les condicions que determinaren la concessió de la subvenció.

j) Justificar les despeses efectuades dins els terminis establerts i en la forma oportuna.

k) Adjudicar les actuacions subvencionades. L’entitat beneficiària ha de trametre a la Direcció General de Recursos Hídrics el certificat d'adjudicació de cada una de les actuacions, segons el model normalitzat 5 en el termini d’un mes des de la data de formalització.

Un cop adjudicades les actuacions, la subvenció de la Conselleria de la Mar i del Cicle de l’Aigua s’ha de reduir en la mateixa proporció que la possible baixa obtinguda en el procés d’adjudicació, sempre que l’actuació estigui finançada íntegrament pel Govern de la CAIB.

En canvi, si hi ha una aportació municipal o de l'entitat beneficiària, la subvenció de la Conselleria de la Mar i del Cicle de l’Aigua s’ha de mantenir sense canvis. En aquest cas, serà l’aportació municipal o de l'entitat beneficiària la que es reduirà, ja que la suma total de les subvencions i les aportacions no pot superar el cost final adjudicat de l’actuació.

Si cal, la subvenció de la Conselleria de la Mar i del Cicle de l’Aigua s’ha d’ajustar fins a l’import definitiu de l’actuació adjudicada per evitar un finançament excessiu.

l) Presentar semestralment davant la Direcció General de Recursos Hídrics, de forma telemàtica i fins a la finalització del projecte, la documentació següent:

i. Un informe tècnic de l’estat d’execució de les actuacions objecte de finançament (anomenat «acta de seguiment»), d’acord amb les prescripcions de l’apartat següent i amb el calendari següent:

- 30 de març

- 30 de novembre

ii. Un certificat d’obligacions reconegudes emès per la Intervenció o l’òrgan equivalent de l’ens adjudicatari en què constin la realització de les actuacions i l’import corresponent.

m) Adoptar les mesures de difusió i de publicitat en tots els projectes i activitats objecte de subvenció, consistents en:

i. Fer constar, en totes les modalitats de difusió i xarxes socials, el finançament amb càrrec al Fons de l’Impost del Turisme Sostenible i a la Conselleria de la Mar i del Cicle de l’Aigua, i etiquetar el compte de la Conselleria de la Mar i del Cicle de l’Aigua (@cmar_ib), i de l'AETIB (@ATIBIllesBalears), mitjans de comunicació, etc.

ii. Adoptar les mesures pertinents perquè el contractista adjudicatari d'una obra col·loqui un cartell, a peu d'obra, en un lloc visible des de la via pública, on s'indicarà l'organisme o organismes que ajuden en l'execució del projecte. El contractista s’ha de fer càrrec sempre del cost del cartell i del de la seva col·locació. L'esmentat cartell, segons estableix el Manual d’Identitat Corporativa del Pla Estratègic d’Inversions de les Illes Balears, tindrà les característiques que determini el Govern de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en el seu moment.

iii. Col·locar en l'acte d’inauguració de l’actuació, a un lloc visible, una placa de ferro amb lletres de llautó o en metacrilat amb la llegenda i les mesures que indiqui el Govern de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i convidar a la Conselleria de la Mar i del Cicle de l’Aigua a l’acte d’inauguració.

iv. Incloure a tota la documentació i al material imprès el logotip del Govern de les Illes Balears, marca Inversions Cicle de l’Aigua i de la marca ITS (Inversions de Turisme Sostenible).

n) Presentar una memòria descriptiva, fotogràfica i videogràfica de les activitats que s'han dut a terme. Els reportatges fotogràfic i videogràfic tendrà, segons pertoqui, format .jpg com a mínim de 1920px x 1080px i s’han de referir a l'inici, a l'execució i a la finalització de l'actuació, amb l’objectiu que l'AETIB i la Conselleria puguin difondre els projectes subvencionats.

3. L’incompliment de les obligacions del beneficiari pot implicar la incoació d’un procediment sancionador en els termes que estableix el títol V del Text refós de la Llei de subvencions. Per això, la Direcció General de Recursos Hídrics podrà requerir a l’entitat beneficiària la documentació relacionada amb els projectes subvencionats, així com examinar la documentació relativa a la subvenció que estigui en poder del beneficiari.

Catorzè Informe tècnic de l’estat d’execució: acta de seguiment

1. El primer informe de l'estat d’execució s’ha de presentar juntament amb el certificat d'adjudicació i, en cas de projectes que prevegin licitacions públiques, ha de contenir la documentació o informació següent:

  1. Enllaç a l'anunci de licitació.
  2. Plec de clàusules administratives particulars.
  3. Plec de clàusules tècniques.
  4. Contracte formalitzat.
  5. La justificació del compliment de l'obligació de donar publicitat a la contribució financera del Fons per Afavorir el Turisme Sostenible.
  6. Informe acreditatiu de l'adaptació de l'actuació d'edificació, obra o instal·lació al planejament urbanístic municipal, als instruments d'ordenació territorial i a la normativa urbanística i territorial, segons el model normalitzat 6.
  7. Certificat de viabilitat del projecte signat pel personal tècnic municipal, segons el model normalitzat 7.
  8. Projecte tècnic que s’ha d’executar.
  9. Declaració responsable del personal tècnic redactor del projecte de no estar sotmès a cap causa d'incompatibilitat amb l'administració actuant, segons el model normalitzat 8.
  10. En el cas de contractes d’obres, acta de comprovació del replanteig, segons el model normalitzat 9.

2. Els informes semestrals següents han d'incloure la documentació següent:

a) En el cas de contractes d'obres:

i. Certificacions d'obra, segons el model normalitzat 10, degudament emplenades i firmades pel contractista i pel director de l'obra, amb les firmes degudament identificades.

ii. Relacions valorades dels treballs duts a terme, firmades per la direcció de l'obra i amb les firmes degudament identificades.

iii. Factures abonades i els justificants de pagament.

b) En la resta de contractes s’ha d'incloure un informe de realització o subministrament i les factures abonades i els justificants de pagament.

3. Finalitzades les obres, l’informe de seguiment ha d’incloure la documentació següent:

a) Certificat final d'obra signat per la direcció, segons el model normalitzat 11, que s'ha de visar si el projecte inicial ho ha estat.

b) Plànols que reflecteixin l'estat final de l'obra en suport digital i format .dwg, .shp, .dgn, .dxf.

c) Acta de recepció de l'obra, segons el model normalitzat 12 signada conjuntament per la direcció d'obra, el contractista, un facultatiu tècnic en representació de l’entitat i un representant de la Conselleria de la Mar i del Cicle de l’Aigua. A aquest efecte, l’entitat beneficiària, ha d’haver presentat tota la documentació prèviament descrita, amb una antelació mínima de tres dies hàbils, i ha de comunicar a la Direcció General de Recursos Hídrics el dia i l'hora prevista per a la recepció de les obres i també la de la inauguració oficial.

Quinzè Conveni per a la justificació de les despeses

1. D'acord amb el que disposa la disposició addicional tercera del Decret legislatiu 2/2005, de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions, per justificar les despeses s’ha de firmar un conveni entre la Conselleria de la Mar i del Cicle de l’Aigua i cada entitat local o ens del sector públic local beneficiari de les subvencions, segons el model normalitzat 4.

2. La justificació de les subvencions s’ha de fer mitjançant la presentació de la documentació següent:

 

​​​​​​​a) Informe emès per la Intervenció o òrgan de control equivalent de l’entitat subvencionada que acrediti la veracitat i la regularitat de la documentació justificativa de la subvenció, d’acord amb el model normalitzat 13.

b) Certificat emès per l'òrgan gestor de les subvencions que acrediti la realització de l’activitat i el compliment de la finalitat de la subvenció.

3. El conveni signat per l'òrgan competent de l'entitat beneficiari s'ha de remetre a la Direcció General de Recursos Hídrics en el termini màxim d'un mes comptador des de la data de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears de la resolució de concessió de la subvenció.

Setzè Justificació i pagament de les subvencions

1. El pagament de les subvencions s'ha de fer efectiu una vegada s'ha acreditat el compliment de la finalitat per a la qual s'ha atorgat la subvenció i s'ha justificat que s'ha duit a terme l'activitat subvencionada i el pagament.

2. Les entitats beneficiàries poden sol·licitar cada tres mesos, un pagament fraccionat de l'import de la subvenció atorgada per un projecte.

3. Els pagaments establerts als punts 1 i 2 del present apartat s’han de fer d’acord amb les prescripcions establertes al conveni que se signi d’acord amb l’apartat quinzè de la present convocatòria. El pagament s’ha d’efectuar mitjançant transferència bancària al compte bancari indicat pel beneficiari de la sol·licitud.

4. Es considera despesa realitzada o efectuada la que hagi estat pagada efectivament abans de l'acabament del període de justificació. En aquest sentit, es considera despesa efectuada la que hagi estat efectivament pagada en data d’1 de gener de 2028 o, en el seu cas, en la data de la pròrroga atorgada.

Dissetè Reintegrament

En els supòsits establerts en l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions correspon el reintegrament de les quantitats percebudes pel beneficiari de l'ajut i l'exigència de l'interès de demora des del moment del pagament de la subvenció, i s'ha d'aplicar el procediment de reintegrament que s’hi regula en el capítol II del títol II.

Divuitè Infraccions i sancions

Les infraccions i sancions que, si escau, es poden derivar de l'atorgament de les subvencions que preveu aquesta convocatòria es regeixen pel que estableix el títol V del Text refós de la Llei de subvencions i s’han de tramitar d’acord amb el procediment que estableix l'article 62 del mateix text legal i el títol IV de la Llei general de subvencions.

Dinovè Models normalitzats inclosos a aquesta convocatòria

Una vegada publicada la convocatòria, la Direcció General de Recursos Hídrics, a través del Portal de l’Aigua, ha de posar a disposició dels interessats els models normalitzats següents:

  1. Model normalitzat 1. Sol·licitud de subvenció.

  2. Model normalitzat 2. Declaració responsable.

  3. Model normalitzat 3. Certificat de la possessió i disposició real i plena dels terrenys.

  4. Model normalitzat 4. Conveni de justificació de les despeses.

  5. Model normalitzat 5. Certificat d’adjudicació del contracte.

  6. Model normalitzat 6. Informe acreditatiu de l’adaptació al planejament urbanístic municipal.

  7. Model normalitzat 7. Certificat de viabilitat del projecte.

  8. Model normalitzat 8. Declaració responsable de la tècnica o del tècnic redactor del projecte.

  9. Model normalitzat 9. Acta de comprovació del replanteig.

  10. Model normalitzat 10. Certificacions d’obra.

  11. Model normalitzat 11. Certificat final d’obra.

  12. Model normalitzat 12. Acta de recepció.

  13. Model normalitzat 13. Informe de la Intervenció o òrgan de control equivalent de l'entitat subvencionada que acrediti la veracitat i regularitat de la documentació justificativa de la subvenció.

Vintè Normativa aplicable

La convocatòria es regeix pel que disposa aquesta Resolució; l'Ordre 13/2025 del conseller de la Mar i del Cicle de l’Aigua, de 20 de maig de 2025, per la qual s’aproven les bases reguladores de les subvencions en matèria de costes i litoral, recursos hídrics, ports autonòmics, transport marítim i nàutica (BOIB núm. 66 de 24 de maig de 2025); el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions