Secció V. Anuncis
Subsecció segona. Altres anuncis oficials
AJUNTAMENT DE SENCELLES
Núm. 498401
Aprovació inicial del Reglament del Consell d’Infants
Versió PDF
El Ple de l'Ajuntament, en sessió extraordinària i urgent de data 26 de maig de 2025 , va acordar el següent acord:
«Primer.- Aprovar inicialment el Reglament del Consell d'Infants de Sencelles, que es transcriu a continuació.
«REGLAMENT CONSELL D'INFANTS DE SENCELLES
SUMARI
1. Justificació
1.1. Preàmbul
1.2. Marc legal
2. Normativa
2.1. Definició i objectius
Article 1. Definició Article 2. Objectius generals
2.2. Estructura
Article 3. Estructura del Consell d'Infants Article 4. La presidència i les seves funcions Article 5. El Plenari i les seves funcions Article 6. La Comissió i les seves funcions
2.3. Composició
Article 7. Nombre d'infants Article 8. Inici i procedència Article 9. Representativitat Article 10. Aportacions externes
2.4. Procés electoral
Article 11. Temporalitat Article 12. Participants Article 13. Funcionament
2.5. Funcionament
Article 14. Sessions del Plenari Article 15. Sessió de Constitució Article 16. Sessió de Clausura Article 17. Sessions de la Comissió Article 18. Convocatòria i sessions Article 19. Responsabilitat del càrrec
ANNEX 1: ELECCIÓ SENSE CANDIDATA
1. Introducció
2. Definició del rol i perfil en un Consell d'Infants amb metodologia d'elecció sense candidata
2.1. Definició del rol: funcions i responsabilitats
a) Funció principal
b) Responsabilitats específiques
c) Durada, compromís i espai de reunions
2.2. Perfil necessari: competències i qualitats
a) Competències
b) Qualitats personals
c) Motivació i disponibilitat
2.3. Proposta participativa per definir el perfil
3. Organització de les representants del Consell
3.1. Distribució dels rols
3.2. Funcions i responsabilitats
Representant del Consell d'Infants Coordinadora del Consell d'Infants
4. Adaptació del procés d'elecció
Candidates de reserva
1. JUSTIFICACIÓ
El prsent document configura el marc legal en el que es fonamenta el Consell Local d'Infància de Sencelles.
Es tracta d'una normativa que recull les pirncipals consideracions a tenir en compte per al correcte funcionament d'aquest òrgan de participació, que vol apropar l'Ajuntament d'infants del poble i fer-los partícips de les decisions que s'hi prenen.
1.2. MARC LEGAL
L'aprovació de la Convenció sobre els Drets dels Infants per l'Assemblea General de les Nacions Unides el 20 de novembre de 1989 suposa l'inici d'un nou període per a la infància, que deixa de ser considerada únicament com a subjecte de protecció i beneficència per arribar a ser reconeguda pel seu protagonisme social i pels seus drets de participació.
L'Estat espanyol va adoptar la Convenció l'any següent, reconeixent, entre altres qüestions, l'interès superior de l'infant i la necessitat de donar a conèixer aquests drets a la ciutadania en general. Això ha suposat una nova percepció de la infància i de les seves capacitats, que s'ha anat consolidant progressivament en la normativa, les polítiques públiques i els plans d'actuació adreçats al col·lectiu de menors d'edat. Aquest reconeixement situa els infants i adolescents com ciutadania de ple dret, amb capacitat per participar activament en la societat i contribuir a la seva transformació.
La Llei 14/2010, de 27 de maig, dels drets i les oportunitats en la infància i l'adolescència constitueix una de les principals fites legislatives en matèria de protecció i reconeixement de les persones menors d'edat. Aquesta norma garanteix el seu dret a rebre una atenció integral per al desenvolupament de la seva personalitat i benestar en l'entorn familiar i social.
L'article 34 d'aquesta llei defineix el dret de participació de les persones menors d'edat, reconeixent que les infants i adolescents tenen el dret de participar plenament en els seus entorns de convivència i en la vida social, cultural, artística i recreativa. Així mateix, estableix que els poders públics han de facilitar oportunitats perquè les infants es puguin incorporar progressivament a la ciutadania activa, d'acord amb el seu grau de desenvolupament personal.
A l'article 27 de la mateixa Llei 14/2010 es fa referència específica als Consells de participació territorial i nacional de la infància i l'adolescència, instaurant que les administracions locals han de promoure la creació d'aquests espais de participació per garantir que les infants i adolescents puguin influir en la presa de decisions en l'àmbit municipal i afavorir la convivència i la integració cultural en els seus barris i pobles.
L'any 2013, el 19 de novembre, els representants de tots els partits polítics de les Illes Balears amb representació parlamentària varen signar i ratificar El Pacte Balear per la Infància. Aquest pacte recull compromisos assumits per totes les forces polítiques per garantir i fomentar els drets de la infància. Posteriorment, el pacte es va ratificar l'any 2015 i, el 2018, s'hi van sumar els Consells Insulars mitjançant documents d'adhesió aprovats pels seus respectius plens.
Entre els acords destacats del Consell Insular de Mallorca, s'hi inclouen els següents compromisos:
Promoure una reunió anual dels Consells de Participació Infantil i Adolescent de l'illa de Mallorca, amb dotació de recursos econòmics, tècnics i humans.
Fomentar l'elaboració de plans municipals o polítiques d'infància que estableixin prioritats i metes segons les necessitats específiques de la infància en cada municipi.
El 19 de novembre de 2019, el Parlament de les Illes Balears va signar una addenda al Pacte Balear per la Infància, ratificant de nou els compromisos adquirits.
El Pacte Balear per la Infància estableix que les administracions han d'obrir processos estables de participació infantil i facilitar canals perquè la veu de les infants tingui impacte en les decisions que els afectin.
En aquest sentit, el pacte també recull compromisos clau com:
- El desenvolupament d'òrgans estables de participació infantil en els municipis de les Illes Balears.
- L'elaboració de plans municipals o polítiques d'infància adaptades a les necessitats de cada municipi.
Aquest marc legal i polític dona suport a la creació i consolidació del Consell Local d'Infància de Sencelles, com a espai de participació real i efectiva de les i els infants en la vida del municipi, reforçant el seu paper com a subjectes actius de drets i impulsant la seva implicació en la construcció d'una societat més justa i inclusiva.
2. NORMATIVA
2.1. DEFINICIÓ I OBJECTIUS
Article 1. Definició
El Consell d'Infants és un òrgan de participació municipal que dona veu a les i els infants, cosa que permet implicar-los activament en la millora del municipi de Sencelles. Funciona com un espai de diàleg i representació col·lectiva, on poden expressar les seves necessitats, inquietuds i propostes.
Article 2. Objectius generals
Els objectius del Consell d'Infants són:
a) Implicar les i els infants en la vida municipal, oferint-los un espai de diàleg i decisió en representació del conjunt d'infants del municipi.
b) Reconèixer-los com a ciutadania activa, amb capacitat de transformació social i participació en els afers municipals.
c) Apoderar-los, fent-los conscients del seu paper en la comunitat i de la importància de les seves aportacions.
d) Desenvolupar habilitats com la reflexió crítica, la comunicació, la deliberació, la creativitat, la representació i el treball en equip.
e) Escoltar i incorporar la seva perspectiva en la presa de decisions municipals.
f) Detectar, des de la seva mirada, aspectes del municipi que poden millorar i que sovint passen desapercebuts per la ciutadania adulta.
g) Sensibilitzar la població sobre la importància d'incloure la seva veu en la construcció del municipi.
h) Promoure experiències pràctiques de participació democràtica i presa de decisions col·lectives.
i) Enfortir el paper de les representants infantils i garantir que la seva veu arribi a la resta d'infants del municipi.
j) Generar conclusions i propostes de millora que es traslladin als òrgans de govern municipals i a altres col·lectius ciutadans.
k) Afavorir la col·laboració entre els diferents agents municipals per assolir objectius compartits i fomentar la transversalitat en la gestió municipal.
l) Reforçar el vincle entre l'escola i l'Ajuntament, i potenciar la cooperació de la comunitat educativa.
2.2. ESTRUCTURA
Article 3. Estructura del Consell d'Infants
El Consell d'Infants està format per dos òrgans principals:
a) El Plenari, que és l'espai principal de presa de decisions, format per la batlessa o el batle (presidència), representants del consistori municipal, les representants infantils i les tècniques dinamitzadores (amb veu, però sense vot).
b) La Comissió, formada per les representants infantils i les tècniques dinamitzadores, que treballa les propostes i coordina les accions del Consell.
Article 4. La presidència i les seves funcions
La presidència del Consell d'Infants recau en la batlessa o el batle del municipi de Sencelles. Les seves funcions són:
a) Convocar, presidir, suspendre i aixecar les sessions plenàries.
b) Moderar els debats i fixar l'ordre del dia del Plenari.
c) Representar el Consell, conjuntament amb les i els infants, davant la ciutadania i les entitats.
d) Actuar com a interlocució entre el Consell d'Infants i l'Ajuntament, garantint la coordinació de propostes.
e) Autoritzar la participació de persones expertes en les sessions del Plenari quan sigui necessari.
f) Delegar les seves funcions en una regidora o un regidor, si escau.
Article 5. El Plenari i les seves funcions
El Plenari està format per:
a) La presidència (la batlessa o el batle, o la regidora o el regidor en qui delegui).
b) Tot l'equip de govern.
c) Les conselleres i consellers infantils del municipi.
d) Les regidores de cada grup municipal amb representació al Ple de l'Ajuntament.
e) Una persona funcionària municipal amb funció de secretaria del Consell (amb veu però sense vot).
Les funcions del Plenari són:
a) Definir l'encàrrec anual que treballarà el Consell d'Infants, a proposta de la presidència o de la Comissió.
b) Fer seguiment del treball desenvolupat per la Comissió.
c) Recollir i valorar les propostes elaborades per la Comissió i traslladar-les a l'Ajuntament perquè siguin escoltades i, en la mesura del possible, implementades.
Article 6. La Comissió i les seves funcions
La Comissió està formada per les representants infantils del Consell i les tècniques dinamitzadores.
Les seves funcions són:
a) Analitzar i treballar l'encàrrec anual per elaborar propostes de millora per al municipi.
b) Recollir les aportacions del grup classe de cada representant i traslladar-les a la Comissió.
c) Organitzar activitats per promoure la participació i la reflexió col·lectiva.
d) Presentar les conclusions i propostes al Plenari per al seu debat i aprovació.
2.3. COMPOSICIÓ
Article 7. Nombre d'infants
El Consell d'Infants estarà format per un mínim de dues representants per cada grup de 4t, 5è i 6è de primària de totes les escoles del municipi.
El càrrec de persona representant té una durada màxima de tres anys. Cada any s'inclouran les noves membres de 4t per formar el Consell i es despediran les de 6è, garantint així la continuïtat del procés.
Article 8. Inici i procedència
a) Les membres del Consell, en les primeres eleccions, seran escollides d'entre els grups de 3r, 4t i 5è de l'escola del municipi.
b) Els següents cursos, només s'hauran d'escollir les de 3r, a final de curs, que començaran el seu mandat a 4t.
c) Les altres entitats o col·lectius municipals que vulguin formar-ne part han d'acreditar la seva tasca educativa per les i els infants i habilitar un espai de debat dins la seva activitat habitual, de manera que el conjunt de membres de l'entitat o col·lectiu pugui ser partícip dels temes tractats durant les sessions de treball.
Article 9. Representativitat
a) Les encarregades de coordinar el procés electoral per a triar les membres del Consell han d'afavorir la màxima representativitat i fomentar la participació de totes les infants que hi tenen dret.
b) A cadascun dels grups que participin en les eleccions, es garantirà l'elecció, com a mínim, d'una infant de cada sexe.
Article 10. Aportacions externes
a) Les ex-membres del Consell o altres persones que ho desitgin, i sempre que el Consell hi estigui d'acord, podran col·laborar en les diferents activitats relacionades amb el Consell.
2.4. PROCÉS ELECTORAL
Article 11. Temporalitat
a) El procés electoral per a escollir les membres del Consell es realitzarà a final de curs amb les alumnes de 3r.
Article 12. Participants
a) Tindran dret a ser escollides com a representants totes les infants del CEIP Can Bril.
Article 13. Funcionament
El procés d'elecció de les membres del Consell es durà a terme mitjançant el sistema d'elecció sense candidata, seguint els principis de democràcia participativa i afavorint la deliberació col·lectiva (El procediment detallat es recull a l'Annex 1).
a) Informació prèvia:
-Abans de l'inici del procés electoral, s'informarà totes les infants i les seves famílies sobre els objectius, el funcionament i la importància del Consell d'Infants.
b) Proposta de candidates:
-Cada grup classe de 3r, 4t i 5è proposarà, mitjançant una dinàmica participativa, les companyes que considerin més adequades per al rol, valorant els criteris descrits en aquest reglament.
c) Justificació i deliberació:
-Les propostes es debatran en el grup, on cada alumna podrà justificar la seva elecció, fomentant la reflexió sobre les responsabilitats del càrrec.
d) Consens i elecció:
-Mitjançant un procés deliberatiu, el grup decidirà quines alumnes seran escollides com a representants infantils del Consell.
e) Comunicació dels resultats:
-Un cop finalitzat el procés, es comunicarà a les famílies les representants seleccionades.
Aquest sistema garanteix que les representants siguin escollides pel seu compromís, capacitat de representació i valors, evitant la competició i afavorint la responsabilitat col·lectiva en la presa de decisions.
2.5. FUNCIONAMENT
Article 14. Sessions del Plenari
a) De forma ordinària, el Plenari es reunirà dues vegades l'any, corresponents a una sessió de constitució a l'inici i una de clausura al final del curs.
b) De manera extraordinària, se'n podran convocar d'altres a petició de qualsevol de les membres que en formen part, i d'acord amb la disponibilitat del moment.
c) Aquestes sessions es celebraran en la sala de plens de l'Ajuntament.
Article 15. Sessió de Constitució
a) La primera de les sessions serà la de constitució, presidida per la batlessa o el batle.
b) L'objectiu serà nomenar les noves membres del Consell d'Infants i definir l'encàrrec a treballar per la Comissió.
Article 16. Sessió de Clausura
a) L'última de les sessions serà la de clausura, també presidida per la batlessa o el batle.
b) L'objectiu serà fer balanç de la feina feta durant el curs, valorar possibles línies de seguiment de l'encàrrec i acomiadar les membres que es desvinculen del Consell.
c) Cada any s'acomiadarà els i les alumnes de 6è.
Article 17. Sessions de la Comissió
a) Un cop constituït el Consell, es celebraran sessions de la Comissió amb una periodicitat mínima d'una trobada mensual.
b) Les sessions ordinàries tindran una durada d'entre una i dues hores i es celebraran en un espai facilitat per l'Ajuntament.
c) L'horari i el dia de trobada de les sessions es decidirà conjuntament per les seves membres, procurant que el màxim de les i els infants puguin assistir-hi regularment.
d) Les protagonistes de les sessions de treball han de ser les infants; el paper de les dinamitzadores és exclusivament facilitar que això sigui així.
e) La dinàmica de les sessions afavorirà l'acord i el consens, reservant les votacions per a circumstàncies puntuals.
f) Tant les membres del Consell d'Infants com el personal tècnic d'acompanyament hauran de garantir que la informació arriba al conjunt d'alumnes de l'escola a través de les representants.
Article 18. Convocatòria i sessions
a) Les encarregades de la coordinació del Consell seran les responsables de fer arribar a les interessades, amb un mínim d'una setmana d'antelació, la convocatòria de cadascuna de les sessions de treball.
Article 19. Responsabilitat del càrrec
a) Ser consellera o conseller implica compromís.
b) En qualsevol dels següents casos, podrà ser donada de baixa del càrrec:
- Manca de responsabilitat envers la feina del Consell.
- No comprometre's de manera reiterada constitueix una manca de respecte cap a les altres conselleres i cap al Consell.
- Mala actitud en les sessions del Consell o al centre educatiu.
- Les dinamitzadores i l'Equip Directiu del centre podran demanar la baixa d'una consellera a la regidoria corresponent.
ANNEX 1 ELECCIÓ SENSE CANDIDATA
1. Introducció
L'elecció de les representants del Consell d'Infants de Sencelles es realitza mitjançant el sistema d'Elecció sense candidata, un mètode que afavoreix la deliberació col·lectiva i evita la competició entre infants.
Aquest sistema fomenta valors com la cooperació, la reflexió crítica i la responsabilitat compartida, assegurant que les representants siguin escollides per les seves capacitats i compromís, i no per factors competitius com la popularitat o capacitat de debatre i defensar una posició amb més fluïdesa, sinó mitjançant un procés en què es posen en valor les companyes, que se senten reconegudes per la classe i animades a fer un pas envant.
L'objectiu d'aquesta metodologia és implicar tot el conjunt d'infants en el procés electoral, no només com a votants, sinó també com a protagonistes en la reflexió i justificació de la tria i posada en valor.
Aquest model s'alinea amb els principis de participació democràtica i de presa de decisions col·lectiva, tal com recullen els marcs normatius de participació infantil.
2. Definició del rol i perfil en un Consell d'Infants amb metodologia d'elecció sense candidata
En el context d'un Consell d'Infants, l'elecció d'un rol es pot adaptar a les necessitats pedagògiques i participatives del grup, posant èmfasi en l'aprenentatge col·lectiu, el respecte mutu i l'empoderament de les i els infants.
2.1. Definició del rol: funcions i responsabilitats
a) Funció principal
-Portaveu: Representar les opinions i idees del Consell d'Infants davant d'altres institucions, com l'Ajuntament.
-Facilitadora: Fer l'ordre del dia, repartir el temps per cada punt, donar la paraula, controlar el temps de paraula i assegurar que tothom pugui expressar-se.
-Responsable d'un projecte: Coordinar una activitat concreta del Consell d'Infants.
b) Responsabilitats específiques
-Participar activament en les reunions i les activitats del Consell d'Infants.
-Recollir i transmetre les idees o propostes del grup de manera clara i fidel.
-Fomentar un ambient de creativitat, escolta i respecte entre les membres del Consell.
c) Durada, compromís i espai de reunions
-Durada: El rol comença a 4t i acaba en 6è.
-Dedicació: Assistència a les reunions (1 al mes).
2.2. Perfil necessari: competències i qualitats
En un Consell d'Infants, s'ha de valorar les ganes d'aprendre, la motivació i les qualitats personals.
a) Competències
-Capacitat d'escoltar, recollir i transmetre idees.
-Ser responsable i complir amb els compromisos.
b) Qualitats personals
-Respecte envers les opinions de les altres membres.
-Motivació per ajudar el grup i contribuir al benestar de totes.
-Curiositat i ganes de participar activament.
c) Motivació i disponibilitat
-Veure el rol com una experiència enriquidora.
-Compromís d'assistir a les reunions i activitats durant el temps establert.
2.3. Proposta participativa per definir el perfil
Per fer el procés més inclusiu i adaptat, es pot involucrar les infants en la definició del rol mitjançant dinàmiques participatives:
-Preguntes senzilles per reflexionar sobre el rol:
-“Què creus que ha de fer una portaveu del Consell?”
-“Quines qualitats són importants per representar bé al grup?”
-Pluja d'idees: Proposar funcions i qualitats necessàries.
-Esquema visual: Recollir les tasques i qualitats en un mapa visual.
-Història o exemple: Explicar un cas fictici perquè entenguin millor el rol.
3. Organització de les representants del Consell
El Consell d'Infants funciona amb paritat, amb dues portaveus de cada classe, una nina i un nin.
3.1. Distribució dels rols
Cada classe tindrà dues representants que podran intercanviar-se, perquè el perfil requerit és el mateix:
-Rol Representant: Transmet la informació del grup al Consell o del Consell a l'Ajuntament i és ajudat per la Coordinadora per fer-ho.
-Rol Coordinadora: Comunica al grup la informació del Consell o de l'Ajuntament i és ajudat per la Representant per fer-ho.
Aquesta ajuda mútua assegura que la informació arriba i s'entén millor.
3.2. Funcions i responsabilitats
Representant del Consell d'Infants
-Funció principal: Representar les idees i propostes del Consell davant l'Ajuntament.
-Responsabilitats:
-Escoltar les propostes de la classe i les altres membres del Consell.
-Explicar aquestes propostes a persones adultes (com el batle o les regidores).
-Ajudar la Coordinadora a transmetre la informació al grup.
-Fer preguntes o aclariments quan sigui necessari, a la classe o al batle o les regidores.
Coordinadora del Consell d'Infants
-Funció principal: Explicar al grup els acords i propostes recollides en el Consell d'Infants i en l'Ajuntament.
-Responsabilitats:
-Escoltar les propostes de la classe i del Consell.
-Ajudar la Representant a transmetre la informació perquè pugui explicar-la a les persones adultes.
-Fer preguntes o aclariments quan sigui necessari, a la classe o al batle o les regidores.
4. Adaptació del procés d'elecció
1- Introducció dels 2 rols:
-Recordar i explicar amb exemples què faran les persones seleccionades.
2. Pluja de noms:
-Cada infant escriu un nom per cada rol (pot ser el seu propi) i explica per què el tria.
3.Explicació de les nominacions:
-Es fa una ronda perquè cada infant que vulgui justifiqui la seva elecció de manera positiva i sense fer comparacions amb altres. Les nominacions s'apunten a la pissarra amb el número inicial de suports.
4.Ronda de canvis:
-Després d'escoltar els arguments de tothom es demana, si qualcú vol modificar la seva nominació i, si vol, explicar per què.
5. Proposta de consens:
-Es tria la persona amb més nominacions. En cas d'empat, les candidates poden decidir-ho entre elles.
-Si no s'arriba a un consens clar, es pot utilitzar un sistema de votació interna, però sempre prioritzant el diàleg abans que la votació.
Candidates de reserva
-Per evitar repetir eleccions, les següents més votades passen a reserva.
-Si una representant no pot continuar, la persona de reserva ocupa el seu lloc sense repetir el procés electoral».
Segon.- Publicar el present Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i en el tauler d'anuncis ubicat en la seu electrònica municipal per tal de que els veïnats i les persones legítimament interessades puguin examinar l'expedient i formular reclamacions, objeccions o observacions en el termini de 30 dies hàbils des de la publicació de l'Acord en el BOIB»
En el cas que no es presentin reclamacions, el reglament esmentat quedarà aprovat de forma definitiva automàticament, d'acord amb el que es disposa a l'article 49 lletra c) de la Llei 7/1985 i a l'article 102 lletra d) de la Llei 20/2006.
Sencelles (signat electrònicament: 15 de juliol de 2025)
El batle Joan Carles Verd Cirer