Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITATS
Núm. 488027
Resolució del director general d’Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors de 7 de juliol de 2025 per la qual s’estableix el procediment perquè les universitats de l'Estat espanyol amb les quals no s’ha signat conveni específic de col·laboració puguin sol·licitar que els alumnes d’estudis oficials facin les pràctiques a centres educatius dependents de la Conselleria d’Educació i Universitats de les Illes Balears
Versió PDF
Fets
La dispersió d'estudiants en universitats de l'Estat espanyol amb les quals no s'ha signat conveni específic de col·laboració que tenen la intenció de fer les pràctiques a centres educatius dependents de la Conselleria d'Educació i Universitats de les Illes Balears ha determinat la necessitat d'establir les pautes per autoritzar-les i donar-los cobertura formal.
Correspon a la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors (DGUNI) facilitar als estudiants l'accés al coneixement professionalitzador en el context educatiu dels centres educatius públics, dels centres concertats i dels centres privats que segueixen el currículum oficial reconeguts per la Conselleria d'Educació i Universitats del Govern de les Illes Balears.
Fonaments de dret
1. La Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears (BOIB núm. 38, de 17 de març) estableix, a l'article 40.3, que l'administració educativa pot acordar mesures de col·laboració amb altres institucions universitàries que imparteixen estudis de formació inicial del professorat referents a la gestió de les pràctiques en el sistema educatiu de l'alumnat universitari, entre d'altres.
2. L'Ordre del conseller d'Educació i Universitat del 24 d'abril de 2017 (BOIB núm. 54, de 6 de maig), i les seves modificacions posteriors, per la qual es regula l'homologació, el reconeixement, la certificació i el registre de la formació permanent del professorat no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears especifica, a l'article 14, les característiques i condicions del reconeixement de l'exercici de funcions de tutoria de pràctiques com a hores de formació permanent del professorat.
3. El Decret 6/2025, de 2 de juny, de la presidenta de les Illes Balears pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, atorga la competència en matèria de formació permanent del professorat a la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors .
4. El Reial decret llei 2/2023, de 16 de març, de mesures urgents per a l'ampliació de drets dels pensionistes, la reducció de la bretxa de gènere i l'establiment d'un nou marc de sostenibilitat del sistema públic de pensions, en la seva disposició addicional cinquantena segona, regula la inclusió en el sistema de la Seguretat Social d'alumnes que realitzen pràctiques formatives o pràctiques acadèmiques externes incloses en programes de formació.
Per tot això, dict la següent
Resolució
1. Establir el procediment perquè les universitats de l'Estat espanyol amb les quals no s'ha signat cap conveni específic de col·laboració puguin sol·licitar que els alumnes d'estudis oficials facin les pràctiques a centres educatius dependents de la Conselleria d'Educació i Universitats del Govern de les Illes Balears. Aquest procediment figura a l'annex d'aquesta Resolució.
2. Establir el procediment perquè els centres educatius de les Illes Balears puguin acollir estudiants en pràctiques d'estudis oficials d'universitats de l'Estat espanyol amb les quals no s'ha signat cap conveni específic de col·laboració.
3. Ordenar la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i al lloc web del Servei de Formació Permanent del Professorat, l'SFPP (sfpp.caib.es), de la DGUNI.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs d'alçada davant el conseller d'Educació i Universitats de les Illes Balears en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat, d'acord amb els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
(Signat electrònicament: 8 de juliol de 2025)
El director general d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors Sebastián Massanet Massanet
ANNEX Bases del procediment
Primer Finalitat
L'objectiu és aprovar el procediment perquè les universitats de l'Estat espanyol amb les quals no s'ha signat cap conveni específic de col·laboració puguin sol·licitar que els alumnes d'estudis oficials facin les pràctiques en centres educatius dependents de la Conselleria d'Educació i Universitats de les Illes Balears.
Segon Centres educatius destinataris de les pràctiques
Els centres educatius públics, concertats i privats reconeguts per la Conselleria d'Educació i Universitats del Govern de les Illes Balears que segueixen el currículum oficial de les Illes Balears d'educació infantil (de 3 a 6 anys), d'educació primària, d'educació secundària, de batxillerat, de formació professional, d'ensenyaments artístics, d'ensenyaments d'idiomes, d'ensenyaments esportius, d'educació de persones adultes i d'educació especial, a més dels EOEP i dels EAP.
Tercer Condicions generals per realitzar les pràctiques
1. Els estudiants proposats als centres educatius de les Illes Balears han de tenir els coneixements lingüístics necessaris per complir amb el Projecte Lingüístic de Centre. En el cas que l'alumne no compleixi amb el Projecte Lingüístic de Centre, en qualsevol moment se li pot denegar l'autorització per fer les pràctiques.
2. S'estableixen dos terminis de presentació de sol·licituds:
a) En el primer termini, els centres educatius i les universitats poden presentar sol·licituds perquè l'alumnat realitzi les pràctiques durant tot el curs escolar.
b) En el segon termini els centres educatius i les universitats únicament poden presentar sol·licituds perquè l'alumne realitzi les pràctiques durant el segon semestre del curs escolar.
Quart Funcions dels centres educatius
1. La funció principal dels centres és procurar que els estudiants que hi fan les pràctiques coneguin el context del centre educatiu, a fi que puguin completar els coneixements teòrics que adquireixen a la Facultat. Tant els coneixements teòrics com l'experiència pràctica són necessaris en la formació que han d'assolir els nous professionals de l'ensenyament. Amb aquesta finalitat, els centres han de facilitar el desenvolupament de la feina en equip, la participació dels estudiants en pràctiques en els projectes i en les activitats habituals del centre i la comunicació amb el tutor acadèmic. Així mateix, se'ls ha d'habilitar l'accés a la xarxa wifi.
2. Per participar en aquesta convocatòria, els centres han de complir les condicions següents:
a) S'ha de comptar amb l'acord favorable del claustre i haver informat el consell escolar del centre de la decisió de participar-hi. En el cas dels EOEP i dels EAP, s'ha de comptar amb l'acord favorable de l'equip.
b) Hi ha d'haver docents que vulguin ser tutors d'estudiants en pràctiques durant el curs escolar. Pel que fa als docents que han de fer de tutors hauran de ser docents amb una experiència mínima de tres cursos. En el cas dels centres públics, preferentment han de ser funcionaris de carrera. En cap cas un funcionari en pràctiques pot ser tutor d'un estudiant universitari en pràctiques. Excepcionalment, i d'acord amb les necessitats específiques del tipus de pràctiques i estudis, es podrà flexibilitzar el requisit d'experiència mínima de 3 cursos.
3. Quant als tutors que acullin estudiants en pràctiques, s'ha de tenir en compte que han de ser de la mateixa especialitat, assignatura o mòdul, o han de tenir les mateixes funcions, per garantir l'aprenentatge dels estudis que realitza l'alumne en pràctiques.
4. La direcció del centre educatiu ha de proposar un sol tutor en el GestIB per a cada cas concret d'estudiant que hagi acordat amb la universitat corresponent, a l'opció «Centre>Propostes de personal». Ha de seleccionar la universitat i les pràctiques corresponents i emplenar la proposta, en els terminis següents:
a) Primer termini: del dia 1 de setembre al 31 d'octubre. En cas que el primer o últim dia del termini sigui inhàbil (dissabte és dia inhàbil), la data límit de presentació es trasllada al dia hàbil immediatament posterior.
b) Segon termini: del 8 de gener al 21 de febrer. En cas que el primer o últim dia del termini sigui inhàbil (dissabte és dia inhàbil), la data límit de presentació es trasllada al dia hàbil immediatament posterior.
5. L'equip directiu, abans d'acollir l'estudiant al centre, ha de revisar la proposta en el GestIB. En cap cas, un centre educatiu pot rebre un estudiant en pràctiques d'una universitat sense conveni específic de col·laboració, sense tenir-ne la proposta del tutor acceptada al GestIB.
6. El dia que l'estudiant comença les pràctiques en el centre educatiu, el director l'ha de donar d'alta al GestIB, a l'opció «Personal>Destinacions dels professors».
7. Durant els mesos de maig i juny, una vegada acabat el període de pràctiques, els directors dels centres han de certificar-ne la realització, a través del GestIB, a l'opció «Personal>Certificació de tutors d'alumnes en pràctiques». Han de comunicar que l'estudiant ha dut a terme les pràctiques amb normalitat, segons la forma acordada, en els terminis prevists i que el docent tutor les ha tutoritzades.
8. És imprescindible haver proposat el tutor dins el termini establert i haver donat d'alta l'alumne el dia que comença les pràctiques al centre per certificar-ne la realització.
9. Pel que fa a la compensació econòmica que es pugui derivar de la col·laboració entre les parts, els centres han de destinar aquesta quantitat prioritàriament als nivells, als cicles, a les àrees, als departaments o a les famílies professionals dels docents tutors dels estudiants en pràctiques per millorar la pràctica educativa d'aquests nivells, cicles, àrees, departaments o famílies professionals.
10. Les funcions dels docents tutors durant el desenvolupament de les pràctiques són:
a) Fer el seguiment de la feina dels estudiants al centre i observar i supervisar la seva implicació i actuació en les diferents tasques.
b) Promoure la participació dels estudiants en les activitats que es duen a terme al centre.
c) Proporcionar la informació necessària al tutor acadèmic de la universitat per avaluar l'estudiant.
11. Cada tutor acollirà un estudiant practicant. En casos excepcionals o per situació sobrevinguda, un tutor pot ser el responsable de dos estudiants, com a màxim.
12. El coordinador de les pràctiques del centre, preferentment de l'equip directiu, s'ha d'encarregar de rebre els estudiants en pràctiques, ensenyar-los el funcionament del centre (horaris, rutines, organització i metodologia), explicar-los quines actituds, compromisos i responsabilitats se'ls demanen, posar-los en contacte amb el seu tutor del centre i organitzar, com a mínim, dues reunions per fer el seguiment de les pràctiques. El coordinador també és la persona de referència per als estudiants en pràctiques en cas de dubtes o problemes durant el període de pràctiques.
Cinquè Responsabilitats i funcions de la universitat sense conveni específic de col·laboració
1. Correspon a la universitat cercar el centre educatiu adequat i sol·licitar formalment per escrit al director del centre la conformitat perquè l'estudiant hi faci les pràctiques, així com tenir coneixement del nom complet del tutor que acollirà l'estudiant en el centre educatiu (s'ha d'emplenar aquesta dada a la sol·licitud). S'han d'acordar les funcions encomanades al centre educatiu i al tutor de les pràctiques i s'ha de proporcionar tota la informació necessària.
2. El compliment de les obligacions a la Seguretat Social en el cas de les pràctiques formatives dels estudis oficials de les universitats objecte d'aquesta resolució recauen sobre la pròpia universitat, per complir el Reial decret llei 2/2023, de 16 de març.
3. És responsabilitat de la universitat tenir l'assegurança contractada per cobrir la responsabilitat civil de l'alumne per les incidències que puguin ocórrer als centres educatius com a conseqüència de la realització de les pràctiques.
L'assegurança ha de tenir vigència durant el període de pràctiques al centre.
4. Per als casos d'alumnes que no estiguin coberts per l'assegurança escolar universitària, ja sigui perquè excedeixen l'edat de 28 anys establerta en la normativa vigent o per qualsevol altre motiu, s'ha de tenir una assegurança contractada per cobrir-los en cas d'accidents o danys. L'assegurança ha de tenir vigència durant tot el període de pràctiques al centre.
5. Tota la documentació ha d'estar a disposició de la DGUNI en qualsevol moment, durant el curs escolar i durant tot el període de pràctiques de cada un dels alumnes.
6. Els alumnes que proposi la universitat per fer les pràctiques als centres educatius de les Illes Balears han de tenir els coneixements lingüístics necessaris per poder complir amb el Projecte Lingüístic de Centre. En el cas que l'alumne no compleixi amb el Projecte Lingüístic de Centre, en qualsevol moment se li pot denegar l'autorització per fer les pràctiques.
7. La universitat ha de presentar una sol·licitud d'admissió d'alumnes en pràctiques a la DGUNI. L'imprès de sol·licitud s'ha d'emplenar i registrar en línia a sfpp.caib.es, mitjançant el tràmit telemàtic de la Seu Electrònica de la CAIB establert a l'efecte. S'hi han de tenir en compte els aspectes següents:
a) La sol·licitud s'ha de presentar, com a mínim, amb 20 dies d'antelació al dia d'inici de les pràctiques.
b ) S'ha d'emplenar una sol·licitud independent per a cada estudiant i tipus de pràctiques.
En el cas que un alumne realitzi més d'unes pràctiques dels mateixos estudis en el mateix curs escolar, en un mateix centre educatiu i amb el mateix tutor, s'ha d'emplenar una única sol·licitud per a cada estudiant en la qual s'ha de fer constar el nom de totes les pràctiques que ha de fer (I, II, III, etc.), s'ha de posar el període total que englobaran les pràctiques (dia d'inici de les primeres pràctiques i dia final de les darreres pràctiques) i el total de la compensació econòmica (suma de totes les hores de les diferents pràctiques).
8. S'estableixen dos terminis de presentació de sol·licituds per a les universitats:
a) Primer termini: del dia 1 de setembre al 31 d'octubre. Dins d'aquest termini les universitats poden presentar sol·licituds perquè l'estudiant realitzi les pràctiques durant tot el curs escolar. En cas que el primer o últim dia de la presentació sigui inhàbil (dissabte és dia inhàbil), la data límit de presentació es trasllada al dia hàbil immediatament posterior.
b) Segon termini: del 8 de gener al 21 de febrer. Dins d'aquest termini les universitats únicament poden presentar sol·licituds perquè l'estudiant realitzi les pràctiques durant el segon semestre. En cas que el primer o últim dia de la presentació sigui inhàbil (dissabte és dia inhàbil), la data límit de presentació es trasllada al dia hàbil immediatament posterior.
9. A la sol·licitud, segons correspongui, s'hi ha d'adjuntar la documentació següent:
a) El document de compromís de confidencialitat de conformitat amb el que disposi la Llei de protecció de dades personals vigent. El model de document a emplenar és al lloc web sfpp.caib.es.
b) D'acord amb l'article 28.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, la DGUNI farà la consulta de les dades necessàries per tramitar la sol·licitud d'admissió d'alumnes en pràctiques a centres educatius de les Illes Balears que estiguin en poder d'aquesta Administració o hagin estat elaborats per l'Administració, i que es puguin consultar mitjançant xarxes corporatives o sistemes electrònics habilitats a aquest efecte. Per tant, s'entén atorgat el consentiment per a la consulta d'inexistència d'antecedents per delictes sexuals.
En els casos descrits a continuació, s'ha d'adjuntar un certificat que acrediti que no ha estat condemnat per sentència ferma per cap delicte contra la llibertat i la indemnitat sexual ni per tràfic d'éssers humans, d'acord amb el que disposa l'article 13.5 de la Llei orgànica 1/1996, de 15 de gener, modificada per la Llei 26/2015, de 28 de juliol, de modificació del sistema de protecció a la infància i l'adolescència:
La data d'expedició del certificat ha de ser la següent:
1. Per a les sol·licituds d'autorització presentades en el primer termini, ha de ser igual o posterior a l'1 d'agost del mateix any.
2. Per a les sol·licituds d'autorització presentades en el segon termini, ha de ser igual o posterior a l'1 de desembre del mateix any.
10. Les universitats han d'aportar a cada centre, per cada estudiant que hi faci les pràctiques, una quantitat equivalent al 60% del preu de la matrícula de les pràctiques. Aquesta aportació podrà arribar fins a un import màxim del 60% del preu de la primera matrícula d'estudis oficials de grau o de matrícula d'estudis de màster universitari, de la mateixa tipologia d'estudis que la Universitat de les Illes Balears, segons el preu vigent per a la prestació dels serveis acadèmics universitaris durant el període de pràctiques. A aquest efecte, la universitat ha de fer constar a la sol·licitud d'admissió el nombre de crèdits de les pràctiques, el preu del crèdit i la quantitat que ha de rebre el centre destinatari.
En el cas que les pràctiques es facin a un centre concertat o privat que renunciï a rebre la compensació econòmica, el centre ha d'enviar a la universitat corresponent un escrit signat per la seva direcció en la qual es fa constar aquesta circumstància.
11. La universitat és la responsable d'avisar l'estudiant, un cop ha rebut l'autorització de la DGUNI, de quan pot iniciar les pràctiques. No es poden iniciar les pràctiques si no s'ha rebut l'autorització. Si la notificació és d'esmena o de no autorització, la universitat és la responsable de posar-se en contacte, si és necessari, amb el SFPP per aclarir els possibles dubtes, no els estudiants.
12. Si una vegada registrada la sol·licitud i/o autoritzades les pràctiques es produeix qualsevol tipus d'incidència (en qualsevol aspecte de la sol·licitud, cancel·lació de les pràctiques, etc.) s'ha de notificar a practiques.universitats@ibeducacio.eu
Sisè Funcions del Servei de Formació Permanent del Professorat
1. Si la sol·licitud no compleix els requisits exigits o la documentació aportada és incorrecta o incompleta, requerir la universitat interessada perquè esmeni la falta o hi afegeixi els documents preceptius, en el termini de deu dies comptadors a partir de l'endemà de la notificació del requeriment, d'acord amb el que preveu l'article 68 de la Llei 39/2015. Si aquesta no ho fa, es considerarà que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que preveu l'article 21.1.
2. Requerir els responsables dels centres educatius sol·licitants, quan calgui, perquè emplenin la documentació preceptiva o rectifiquin les deficiències detectades a les propostes de personal del GestIB.
3. La DGUNI, una vegada rebuda la sol·licitud de la universitat, juntament amb la documentació que s'estableix a l'article 5.7 i la proposta que fa el centre educatiu en el GestIB, ha de donar resposta a la realització de les pràctiques al centre educatiu perquè s'admeti l'estudiant en període de pràctiques i notificar-ho a la universitat sol·licitant. No es notificarà cap autorització a la universitat si el centre educatiu no ha fet la proposta a través del GestIB.
En tot moment la Conselleria d'Educació i Universitats garantirà la disponibilitat de places de pràctiques en els centres públics pels estudiants de la Universitat de les Illes Balears.
4. A partir de l'1 de juliol, quan els directors dels centres educatius certifiquen la realització de les pràctiques, l'SFPP gestiona la certificació de les hores de formació permanent de professorat corresponent a aquesta activitat, segons la normativa vigent. La certificació serà visible al Portal del Personal al llarg del primer trimestre del curs següent.
5. En cap cas se certificaran hores de formació permanent si la DGUNI no ha autoritzat les pràctiques a la universitat ni ha notificat l'autorització al centre educatiu, per mitjà del GestIB, prèviament a la data en què s'havien d'iniciar.
6. La tutorització d'estudiants en pràctiques pot ser reconeguda amb 30 hores de formació en la modalitat de programes d'experiència formativa (PEF), segons la normativa vigent. Només se certificarà una tutorització per curs escolar.