Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EMPRESA, OCUPACIÓ I ENERGIA
Núm. 477323
Resolució del conseller d’Empresa, Ocupació i Energia per la qual es concedeix l’autorització administrativa prèvia del projecte «Sant Martí BESS. Sistema d’emmagatzemament de bateries (BESS) autònom (stand-alone). Infraestructura de mitjana tensió» i projecte d’infraestructures comunes «Subestació elevadora 30/66 KV GIS, línia d’evacuació 66 KV i sistema de mesura» situat al carrer de l’Estornell 1, 3 i 5, del polígon de Ca na Lloreta, 07400, terme municipal d’Alcúdia (exp. BAT 2024/4749)
Versió PDF
Fets
1. El 19 de febrer de 2024, l'empresa Merak Storage 2, SL, presenta una sol·licitud d'autorització administrativa prèvia, declaració d'utilitat pública, declaració de projecte industrial estratègic i avaluació d'impacte ambiental ordinària del projecte «Sant Martí BESS. Sistema d'emmagatzemament de bateries (BESS) autònom (stand-alone). Infraestructura de mitjana tensió» i projecte d'infraestructures comunes «Subestació elevadora 30/66 KV GIS, línia d'evacuació 66 KV i sistema de mesura» situat al carrer de l'Estornell 1, 3 i 5, del polígon de Ca na Lloreta, 07400, terme municipal d'Alcúdia (exp. BAT 2024/4749).
2. El 22 de febrer de 2024, s'admet a tràmit, mitjançant una Resolució, la sol·licitud de projecte d'interès estratègic industrial, autorització administrativa prèvia i declaració d'impacte ambiental ordinària, amb les condicions següents:
— Admetre a tràmit la sol·licitud de projecte d'interès estratègic industrial, i autorització administrativa prèvia i de construcció dels projectes.
— No admetre a tràmit la sol·licitud de declaració d'utilitat pública, perquè l'emmagatzematge elèctric no està inclòs en els supòsits indicats al Decret llei 2/2023, de 6 de març.
— Donar trasllat al Servei d'Energies Renovables i Eficiència Energètica, de la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic de la modificació de la infraestructura d'evacuació.
— Iniciar el tràmit ambiental segons el Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears.
3. El 22 de febrer de 2024, es tramet el projecte al Servei de Energies Renovables perquè afecta una línia d'evacuació d'un parc fotovoltaic existent.
4. El 27 de març de 2024 es publica tot el projecte a la web de la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic.
5. El 3 d'abril de 2024 el director general d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic signa l'acord d'inici per a l'obertura del tràmit d'informació pública per a la sol·licitud de projecte d'interès estratègic industrial, declaració d'impacte ambiental i autorització administrativa prèvia i de construcció del projecte «Sant Martí BESS. Sistema d'emmagatzematge de bateries (BESS) autònomes (stand-alone). Infraestructura de mitjana tensió» i projecte d'infraestructures comunes «Subestació elevadora 30/66 KV GIS, línia d'evacuació 66 KV i sistema de mesura» situat al carrer de l'Estornell 1, 3 i 5, del polígon de Ca na Lloreta, 07400, terme municipal d'Alcúdia (exp. BAT 2024/4749).
6. El 16 d'abril de 2024 es publica l'anunci d'informació pública del projecte al Butlletí Oficial de les Illes Balears.
7. El 3 de maig de 2024 es publica l'anunci d'informació pública del projecte al Diario de Mallorca.
8. El 4 de maig de 2024 es publica l'anunci d'informació pública del projecte al Ara Balears.
9. El 6 de maig de 2024 es publica l'anunci d'informació pública del projecte al Butlletí Oficial de l'Estat.
10. El 29 de maig de 2024 se sol·licita a l'Ajuntament d'Alcúdia que publiqui l'anunci d'informació pública al taulell d'anuncis.
11. El 29 de maig de 2024 se sol·licita un informe sobre el projecte a les administracions i associacions següents:
— Ajuntament d'Alcúdia
— Consell Insular de Mallorca, Direcció Insular de Territori
— Consell Insular de Mallorca, Direcció Insular de Patrimoni
— Consell Insular de Mallorca, Direcció Insular de Carreteres
— Direcció General de Recursos Hídrics
— Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic, Servei de Canvi Climàtic
— Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic, Servei d'Energies Renovables
— Direcció General d'Emergències i Interior
— Direcció General de Costes i Litoral
— Delegació del Govern
— Direcció General d'Indústria i Polígons Industrials
— Direcció General de Medi Natural, Servei de Gestió Forestal
— Direcció General de Medi Natural, Servei d'Espais Naturals Protegits
— Red Eléctrica de España
— GOB
— Amics de la Terra
12. El 29 de maig de 2024 el Consell Insular de Mallorca rebutja la sol·licitud d'informe pel fet de no «considerar-se competents en la matèria».
13. El 3 de juny de 2024 es va rebre l'informe de Red Eléctrica de España amb les consideracions següents:
— Quant a la subestació projectada, Red Eléctrica no presenta oposició a aquesta en no existir afeccions a instal·lacions propietat de Red Eléctrica.
— Quant a la línia subterrània projectada, resulten afectades les instal·lacions següents:
— Creuament amb la línia elèctrica subterrània a 220 kV DC Murterar - Sant Martí Balears 1 i 2, propietat de Red Eléctrica.
Us enviam pla de situació on està representada la ubicació aproximada de les línies afectades. La localització exacta de les mateixes només es pot garantir mitjançant la realització de cales que hauran de ser vigilades en tot moment per tècnics de Red Eléctrica amb la finalitat de garantir la fiabilitat del subministrament elèctric pel que fa a l'explotació del Sistema Elèctric Nacional.
En relació amb els treballs que tenen previst escometre als voltants de la línia indicada, us informam que l'obertura del terreny s'haurà de dur a terme mitjançant cales manuals, i no es podrà emprar cap mena de maquinària pesant (excavadora, etc.).
D'altra banda, i a fi d'evitar afeccions a la capacitat de transport de la línia, i a les labors en la localització d'avaries o altres treballs de manteniment, no es podrà apilar cap tipus de material sobre la traça de la línia subterrània.
A més de tot això, per a l'execució dels treballs hauran de complir, quant a distàncies es refereix, amb el que es disposa en l'apartat 5 “Creuaments, proximitats i paral·lelismes” de l'ITC-LAT 06 Línies subterrànies amb cables aïllats inclosa en el Reglament sobre condicions tècniques i garanties de seguretat en línies elèctriques d'alta tensió aprovat pel Reial decret 223/2008.
— A causa de la proximitat de la canalització als suports 13 i 14 de la línia aèria a 66 kV Sant Marti Balears - sa Pobla, propietat de Red Eléctrica, serà necessari que els treballs a l'entorn dels mateixos siguin supervisats per personal de Red Eléctrica amb la finalitat d'evitar que es produeixin afeccions al sistema de posada terra dels suports.
No obstant això, en el cas que sigui possible, és recomanable que cap canalització subterrània disti menys de 20 metres a la pota més desfavorable del suport perquè, d'aquesta forma, quedi assegurada la no interferència d'aquestes canalitzacions amb el sistema de posada a terra del suport i es minimitzin els possibles efectes derivats del drenatge de sobretensions al terreny a través d'aquest sistema de posada a terra.
— D'altra banda, s'haurà de tenir en compte la futura línia subterrània a 250kV EC Fadrell EC Sant Martí, propietat de Red Eléctrica, que es troba en fase de projecte, per la qual cosa seran necessàries comunicacions posteriors per coordinar tots dos serveis.
— Abans del començament dels treballs i almenys amb un mes d'antelació, hauran de posar-se en contacte amb Red Eléctrica per coordinar l'actuació amb els nostres tècnics.
14. El 25 de juny de 2024 es va rebre l'informe del Servei de Canvi Climàtic amb les conclusions següents:
[...] es considera que el projecte és FAVORABLE quant als objectius de reducció d'emissions i reducció de les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle que marca la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica.
15. El 12 de juliol de 2024 es va rebre l'informe de l'Ajuntament d'Alcúdia de forma conjunta amb els expedients 2024/7776 amb les consideracions següents:
[...] sense perjudici de la tramitació de l'avaluació d'impacte ambiental i altres informes i/o autoritzacions que es requereixen d'altres organismes amb competències concurrents, i sense perjudici també, de que es pugui obtenir la declaració d'interès estratègic industrial d'acord amb la Llei 14/2019, la proposta d'aquest parc d'emmagatzematge es veu positiva, no obstant això, la proposta no s'ajusta a la normativa vigent en els punts anteriorment descrits i que s'han d'esmenar.
Els punts que s'han d'esmenar estan continguts a l'informe de l'Ajuntament.
16. El 16 de juliol de 2024 es va remetre l'informe de l'Ajuntament d'Alcúdia al promotor del projecte.
17. L'1 d'agost de 2024, el promotor presenta un escrit en resposta a l'Ajuntament en el qual posa de manifest que:
El promotor es compromet a esmenar les deficiències de l'informe rebut per part de l'Ajuntament d'Alcúdia, que també es detallen en el punt 1.1. d'aquest informe. L'esmena de deficiències, es farà, una vegada rebuts la resta d'informes d'organismes competents afectats pel projecte recollint la resta de deficiències que es puguin tenir i fent, si s'escau, un projecte modificat tenint en compte totes les deficiències observades.
18. El 24 de setembre de 2024, s'envia al promotor l'informe de Red Eléctrica de España.
19. El 2 d'octubre de 2024, es va rebre la resposta del promotor a l'informe de Red Eléctrica en el qual posa de manifest que:
Merak Storage 2 S.L. es compromet a fer els treballs de la línia de subterrània segons el que indica l'informe rebut el dia 24 de setembre per part de RED ELECTRICA DE ESPAÑA.
20. El 22 d'octubre de 2024, es va rebre una segona resposta del promotor en la qual es dona resposta detallada de tots els punts que s'han d'esmenar de l'informe de l'Ajuntament d'Alcúdia de 16 de juliol de 2024.
21. L'11 de desembre de 2024, els promotors Merak Storage 2, SL (exp.: BAT 2024/4749), i Cantabria 5 Renovable, SLU (BAT 2024/7776), comuniquen a aquesta Direcció General que han arribat a un acord d'ús compartit per a les infraestructures comunes i consulten la forma en què s'ha de tramitar.
22. El 16 de desembre de 2024, se sol·licita a la Direcció General d'Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental l'inici de tramitació d'avaluació d'impacte ambiental ordinària.
23. El 16 de desembre de 2024, es tramet la segona resposta del promotor a l'informe del 16 de juliol de 2024 a l'Ajuntament d'Alcúdia.
24. El 3 de febrer de 2025, es va rebre l'informe de la Direcció General d'Indústria i Polígons Industrials:
Previ a la posada en servei de la instal·lació cal inscriure la instal·lació de baixa tensió mitjançant el tràmit 001 Instal·lacions de baixa tensió tràmit general.
Atès que aquest tipus d'instal·lacions (Emmagatzemament d'energia en grans bateries ”Stand-Alone”) no disposen d'una reglamentació quant a la seguretat contra incendis, el projecte ha d'incloure un anàlisi dels riscos, identificant els distints esdeveniments, les corresponents causes i les mesures de seguretat que s'han d'implantar per tal de garantir la seguretat de la instal·lació.
Especialment l'anàlisi dels riscos ha de preveure:
a) Mesures per evitar que es produeixi incendi o explosió.
b) Mesures de detecció i alarma en cas d'incendi.
c) Mesures d'extinció.
d) Mesures en cas d'incendi o explosió d'un mòdul, perquè aquest no es propagui a la resta de mòduls ni causi d'anys a la via pública ni als confrontants.
25. El 21 de febrer de 2025, aquesta Direcció General s'assabenta de l'existència de problemes en la notificació de la remissió de la segona resposta del promotor del 16 de juliol de 2024 a l'Ajuntament d'Alcúdia. El 25 de febrer de 2025 es torna a trametre la notificació.
26. El 18 de març de 2025, es va rebre informe de l'Ajuntament d'Alcúdia en el qual s'indica:
Es reitera que: «Arribats aquí, sense perjudici de la tramitació de l'avaluació d'impacte ambiental i altres informes i/o autoritzacions que es requereixen d'altres organismes amb competències concurrents, i sense perjudici també, de que es pugui obtenir la declaració d'interès estratègic industrial d'acord amb la Llei 14/2019, la proposta d'aquest parc d'emmagatzematge es veu positiva, no obstant això, la proposta no s'ajusta a la normativa vigent en els punts anteriorment descrits i que s'han d'esmenar.
27. El 31 de març de 2025, es va rebre la correcció d'error material de l'informe del Ajuntament d'Alcúdia de 18 de març de 2025.
28. L'1 d'abril de 2025, es va rebre la resolució favorable de la directora general d'Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental per la qual es formula la declaració d'impacte ambiental sempre que es compleixin totes les mesures preventives, correctores i compensatòries previstes per l'Estudi d'impacte ambiental signat electrònicament, el 16 de febrer de 2024, per Antoni Estelrich Sempere i per Jaume Sureda Bonnín, i els condicionants esmentats a la resolució esmentada. Les conclusions són les següents:
Primer. Es formula la declaració d'impacte ambiental favorable a la realització del projecte BESS Sant Martí i infraestructures comunes a Ca Na Lloreta, al terme municipal d'Alcúdia, firmat pels enginyers industrials Jaime Sureda Bonnín (Col. 700 –C.O.E.T.I.B.), Gonzalo García Uriarte (Col. 879 – C.O.E.I.B.) i Ángel Lacleta Barrera (Col. 26827 – C.E.B.) de «Técnicos consultores» en data 16 de febrer de 2024, atès que previsiblement no es produiran impactes adversos significatius sobre el medi ambient, sempre que es compleixin totes les mesures preventives, correctores i compensatòries previstes per l'EIA signat electrònicament, el 16 de febrer de 2024, per Antoni Estelrich Sempere (graduat en Enginyeria Ambiental i en Enginyeria d'Organització Industrial) i per Jaume Sureda Bonnín (enginyer tècnic industrial), de «Técnicos Consultores», i els condicionants següents:
1. Atès que el projecte s'ubica en zona de vulnerabilitat d'aqüífers moderada, durant l'execució de les obres s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de les maquinàries, en compliment de la Llei 6/1999, de 3 d'abril, de les Directrius d'Ordenació Territorial de les Illes Balears i de mesures tributàries, i les seves modificacions. En aquest sentit, tal com prescriu l'informe de l'Ajuntament d'Alcúdia de 12 de juliol de 2024: el projecte i l'activitat hauran de complir amb l'establert a l'article 9.2 de les ordenances mediambientals del pla parcial i la norma 5.1.03, de les vigents Normes subsidiàries de planejament d'Alcúdia. Està prohibit l'abocament d'olis o qualsevol derivat del petroli a la xarxa del clavegueram municipal o al subsòl.
2. S'ha de mantenir l'apantallament vegetal durant tota la vida útil de la instal·lació. S'han d'utilitzar espècies vegetals autòctones de la zona de port mitjà-gran (mínim 1,7-2 metres) i amb baixos requisits hídrics. Es faran revisions periòdiques, manteniment, neteja i reposició d'exemplars morts durant tota la vida de la instal·lació i s'ha d'assolir l'alçada de 3 metres en un terme màxim de 3 anys.
3. Es recolliran les pluvials de la coberta de l'edifici i s'instal·larà un aljub de pluvials d'uns 30 m³ per al reg de la barrera vegetal i la zona verda de la parcel·la i per a les aigües grises del WC. Es seguiran les prescripcions de les NNSS d'Alcúdia.
4. Pel que fa al renou, durant la fase d'explotació s'han de realitzar controls periòdics de les emissions acústiques.
5. Pel que fa al camp electromagnètic: s'hauran de realitzar mesures periòdiques d'intensitat del camp electromagnètic durant la vida útil de la instal·lació i de la línia d'evacuació i de la subestació elèctrica, les quals s'hauran d'incloure dins el Pla de Vigilància Ambiental (PVA) i el seu cost haurà de figurar dins el pressupost del projecte. S'ha de complir amb l'establert al Reial decret 1066/2001, de 28 de setembre, pel qual s'aprova el Reglament que estableix condicions de protecció del domini públic radioelèctric, restriccions a les emissions radioelèctriques i mesures de protecció sanitària davant emissions radioelèctriques i al Reial decret 337/2014, de 9 de maig, pel qual s'aproven el Reglament sobre condicions tècniques i garanties de seguretat en instal·lacions elèctriques d'alta tensió i les seves instruccions tècniques complementàries ITC-RAT 01 a 23 o a la normativa que els substitueixi.
6. S'hauran de gestionar correctament els residus elèctrics i de les bateries, tant en la fase d'explotació com de desmantellament, d'acord amb el que es preveu en el Reial decret 110/2015 de 20 de febrer, sobre residus d'aparells elèctrics i electrònics, mitjançant una declaració responsable que haurà de ser signada pel promotor i/o el propietari, sense perjudici que l'òrgan substantiu valori l'aplicació potestativa de l'art. 33 del Decret legislatiu 1/2020, relatiu a finances i/o assegurances per a garantir aquest desmantellament.
7. Atès que el pressupost del projecte supera el milió d'euros, el promotor haurà de designar un auditor ambiental que acrediti que es compleix la DIA. El cost d'aquesta contractació haurà d'incloure's en el pressupost total. També s'hi hauran d'incloure les partides específiques relatives a les mesures ambientals i el seu seguiment.
D'acord amb l'informe de l'Ajuntament d'Alcúdia, de 12 de juliol de 2024:
8. Tots els serveis, vials i camins de domini públic que es puguin veure afectats per les obres o instal·lacions hauran de quedar en perfecte estat.
9. El propietari de la parcel·la on es desenvolupa l'activitat, haurà de ser membre de l'entitat col·laboradora de conservació per assumir els costos de control de la vigilància ambiental que es realitzaran per part de la Comissió de Control del Polígon industrial de Ca Na Lloreta.
10. Totes les obres que es realitzin dins sòl classificat d'urbanitzable, per tal que el dia de demà no puguin afectar negativament el desenvolupament d'aquest sòl, s'han d'ajustar a les determinacions dels articles 241 i 267 del Reglament general de la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'urbanisme de les Illes Balears, per a l'illa de Mallorca.
Els traçats de les línies d'interconnexió entre les diferents agrupacions de parcel·les on es col·loquen les bateries i els traçats de les línies d'evacuació, han de transcórrer majoritàriament per dins les parcel·les pròpies, sobretot a l'efecte d'evitar l'ús del domini públic.
D'acord amb l'informe del Servei de Seguretat Industrial de 18 de desembre de 2024:
11. Atès que aquest tipus d'instal·lacions d'emmagatzematge d'energia en grans bateries (Stand-Alone) no disposen d'una reglamentació quant a la seguretat contra incendis, el projecte ha d'incloure una anàlisi dels riscos, identificant els distints esdeveniments, les corresponents causes i les mesures de seguretat a implantar per tal de garantir la seguretat de la instal·lació. En especial l'anàlisi dels riscos a de contemplar:
a) Mesures per evitar que es produeixi incendi o explosió.
b) Mesures de detecció i alarma en cas d'incendi.
c) Mesures d'extinció.
d) Mesures en cas d'incendi o explosió d'un mòdul, perquè no es propagui a la resta de mòduls ni causi danys a la via pública ni als confrontants.
Es recomana:
— Que l'execució de les obres més sorolloses no es dugui a terme durant els mesos d'abril a agost per tal de no coincidir amb l'època de reproducció de les aus que nidifiquen als voltants.
D'acord amb l'informe del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera, de 25 de juny de 2024:
— Es recomana prendre en consideració l'augment de temperatura, atesos els nous escenaris climàtics, per assegurar la bona funcionalitat de tota la instal·lació (en el marc de la vulnerabilitat actual i prevista, i de les mesures destinades a reduir la vulnerabilitat davant el canvi climàtic).
— Addicionalment, es recomana consultar les guies sobre contaminació atmosférica per evitar emissions de pols:
https://www.caib.es/sites/atmosfera/es/l/documentos_de_interes_calidad_del_aire-780/?mcont=3180
D'acord amb l'informe de Red Eléctrica de España de 3 de juny de 2024, es recomana que cap canalització subterrània no estigui a menys de 20 metres de la pota més desfavorable del suport perquè, d'aquesta manera, quedi assegurada la no interferència d'aquestes canalitzacions amb el sistema de posada a terra del suport i es minimitzin els possibles efectes derivats del drenatge de sobretensions al terreny a través d'aquest.
Es recorda que:
— S'ha de complir l'establert al Reial decret 614/2001, de 8 de juny sobre disposicions mínimes per a la protecció de la salut i seguretat dels treballadors enfront del risc elèctric.
D'acord amb l'informe de l'Ajuntament d'Alcúdia de 12 de juliol de 2024:
— S'haurà de procedir a agrupar les parcel·les urbanes on se situen les bateries, i en el seu moment i forma, s'haurà d'inscriure la seva indivisibilitat en el registre de la propietat.
— S'ha de complir amb tots els punts de l'apartat 10 del Pla Parcial, referent a les normes d'estètica, de tots els elements de la parcel·la.
D'acord amb l'informe de Red Eléctrica d'España de 3 de juny de 2024, per tal de garantir que no s'afectarà línies del Sistema Elèctric Nacional:
— Per a l'execució dels treballs s'haurà de complir amb el que disposa l'apartat 5 “Creuaments, proximitats i paral·lelismes” de la ITC-LAT 06 Línies subterrànies amb cables aïllats inclosa en el Reglament sobre condicions tècniques i garanties de seguretat en línies elèctriques d'alta tensió aprovat pel Reial decret 223/2008.
— S'hauran de realitzar sondatges, vigilats en tot moment per tècnics de Red Eléctrica.
— L'obertura del terreny s'haurà de dur a terme mitjançant rasses manuals. No es pot emprar cap classe de maquinària pesant (excavadora, etc.).
— No es pot apilar cap mena de material sobre el traçat de la línia subterrània.
— Caldrà que els treballs de canalització de la línia d'evacuació pròxims als suports 13 i 14 de la línia aèria a 66 kV Sant Martí Balears- sa Pobla, propietat de Red Eléctrica, siguin supervisats per personal de Red Eléctrica a fi d'evitar que es produeixin afeccions al sistema de connexió a terra.
— Caldrà tenir en compte la futura línia subterrània a 250kV EC Fadrell EC Sant Martí, propietat de Red Eléctrica, que es troba en fase projecte, per la qual cosa seran necessàries comunicacions posteriors per coordinar tots dos serveis.
D'acord amb l'informe del Servei de Seguretat Industrial de 18 de desembre de 2024:
— Previ a la posada en servei de la instal·lació cal inscriure la instal·lació de baixa tensió mitjançant el tràmit 001 «Instal·lacions de baixa tensió - tràmit general».
29. El 24 d'abril de 2025 es va emetre per part del Servei de Transport i Distribució d'Energia i Generació Tèrmica un informe sobre la declaració de projecte industrial estratègic. Les conclusions del mateix indiquen:
Per tot l'anterior, s'informa que s'han complit tots els tràmits requerits al procediment de declaració de projecte industrial estratègic segons l'article 3 de la Llei 14/2019, de 29 de març, i per tant s'eleva l'expedient al Consell de la Industria de les Illes Balears segons el que indica el article 3.7.
30. El 7 de maig de 2025 es varen notificar al promotor els informes i al·legacions relatives a l'expedient, rebudes una vegada tramesa la documentació a l'òrgan ambiental. Concretament l'informe de la Direcció General d'Indústria i Polígons Industrials i la contestació de l'Ajuntament d'Alcúdia a l'al·legació formulada pel promotor el 22 d'octubre de 2024.
31. El 8 de maig de 2025 es va notificar a la Direcció General de Recursos Hídrics la reiteració de la sol·licitud d'informe notificada el 29 de maig de 2024, en relació amb el projecte.
32. El 13 de maig de 2025 es va enviar al promotor una sol·licitud d'esmena de deficiències en relació amb la compartició d'infraestructures comunes d'evacuació. Es va notificar el 23 de maig de 2025.
33. El 29 de maig de 2025 el promotor va aportar la resposta a l'informe rebut de la Direcció General d'Indústria i Polígons Industrial, en què indicava:
RESPOSTA AL PUNT 1
Abans de la posada en servei del parc Sant Marti BESS, s'inscriurà la instal·lació de baixa tensió mitjançant el tràmit 001 Instal·lacions de baixa tensió tràmit general.
RESPOSTA AL PUNT 2
Es realitzarà una anàlisi de riscos que s'incorporarà al projecte d'execució definitiu.
S'elaborarà un pla d'autoprotecció de la planta d'emmagatzematge abans de la seva posada en marxa.
D'altra banda, sol·licita:
Sol·licitam l'informe de l'Ajuntament d'Alcúdia datat a 26 de febrer amb numero de registre d'entrada 2025-E-RC-1661.
34. El 6 de juny de 2025 es va enviar al promotor una reiteració de la sol·licitud d'esmena de deficiències en relació amb la compartició d'infraestructures comunes d'evacuació. El mateix dia el promotor va esmenar aquesta deficiència.
35. El 6 de juny de 2025 es va respondre a la sol·licitud del promotor sobre l'informe de l'Ajuntament d'Alcúdia de 26 de febrer de 2025. El 10 de juny de 2025 el promotor va contestar:
Les esmenes indicades seran esmenades i incorporades en el projecte executiu, ja per a la seva construcció.
En el projecte executiu esmentat s'adjuntarà l'Annex Ordenances Ambientals amb el projecte d'agrupació de parcel·les i el Projecte d'Activitats.
Merak 2 tindrà en compte l'advertiment sobre les afeccions pels nous Estudis Hidrològics i Hidràulics per a la redacció del citat projecte executiu.
36. El 12 de juny de 2025 es va dictar la proposta de resolució del director general d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic i l'audiència sobre l'autorització administrativa prèvia del projecte. Es va notificar, entre d'altres, al promotor Merak Storage 2, SL, en data 13 de juny de 2025, i no es té constància que s'hagin rebut al·legacions en el termini de 10 dies atorgat.
37. El 17 de juny de 2025 Merak Storage 2, SL va acceptar la proposta de resolució.
Fonaments jurídics
1. Llei 14/2019, de 29 de març, de projectes industrials estratègics de les Illes Balears.
2. La Llei 2/2020, de 15 d'octubre, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19.
3. El Reial decret llei 23/2020, de 23 de juny, pel qual s'aproven mesures en matèria d'energia i en altres àmbits per a la reactivació econòmica.
4. La Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica.
5. La Llei 13/2012, de 20 de novembre, de mesures urgents per a l'activació econòmica en matèria d'indústria i energia, noves tecnologies, residus, aigües, altres activitats i mesures tributàries, per a les instal·lacions elèctriques descrites.
6. El Reial decret 1183/2020, de 29 de desembre, d'accés i connexió a les xarxes de transport i distribució d'energia elèctrica.
7. El Decret 96/2005, de 23 de setembre, d'aprovació definitiva de la revisió del Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears, modificat pel Decret 33/2015.
8. La Llei 24/2013, de 26 de desembre, del sector elèctric.
9. El Reial decret 1955/2000, d'1 de desembre, pel qual es regulen les activitats de transport, distribució, comercialització, subministrament i procediments d'autorització d'instal·lacions d'energia elèctrica.
10. El Decret 99/1997, d'11 de juliol, que regula el procediment administratiu aplicable a la tramitació de les instal·lacions elèctriques de la comunitat autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 36/2003, d'11 d'abril.
11. El Decret 6/2025, de 2 de juny, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
12. La Resolució del conseller d'Empresa, Ocupació i Energia de 20 de maig de 2024, de delegació de competències i de suplència dels òrgans directius de la Conselleria.
Per tot això, dict la següent
Resolució
1. Atorgar l'autorització administrativa del projecte Sant Martí BESS, promogut per Merak Storage 2, SL, amb NIF B72777212, amb les característiques següents:
— Expedient: 2024/4749.
— Denominació: Sant Martí BESS.
— Situació: c/ de l'Estornell 1, 3 i 5, del polígon de Ca Na Lloreta, 07400, terme municipal d'Alcúdia.
— Dades tècniques:
— tipus: sistema d'emmagatzematge d'energia elèctric aïllat
— tecnologia: química LFP (Liti-Ferro-fosfat LiFePO4)
— superfície ocupada: 2.770 m2
— capacitat d'accés a la generació: 20 MW
— capacitat d'accés al consum: 20 MW
— energia emmagatzemada: 79 MWh
— instal·lació:
— Blocs d'emmagatzematge composts per bateries, equips bidireccionals de conversió DC/AC i transformadors (1 bloc individual de 4,2 MW i 2 blocs dobles de 8,4 MW).
— Anell de connexió a 30 kV.
— Subestació col·lectora-elevadora de 30 kV a 66 kV:
— transformador 30/66 kV
— barra simple de 66 kV
— posició de sortida a 66 kV
— Línia d'evacuació soterrada AT de 66 kV de 754 m de longitud fins a la subestació elèctrica Sant Martí.
— Mesura en alta tensió.
De conformitat amb l'article 130 i els successius del Reial decret 1955/2000, i en el termini màxim establert per complir les disposicions de l'article 1 del Reial decret llei 23/2020, comptador des de la concessió de l'autorització administrativa, s'ha de presentar un projecte d'execució perquè s'aprovi, el qual haurà de complir les prescripcions següents:
— Compliment de les condicions de la declaració d'impacte ambiental i els informes de les diferents administracions consultades, entre d'altres, les indicades per l'Ajuntament d'Alcúdia.
— La validesa de l'autorització administrativa prèvia queda condicionada a la declaració del projecte com a projecte industrial estratègic.
Si el projecte d'execució no es presenta dins el termini establert, se'n produirà la caducitat de conformitat amb l'article 128 del Reial decret 1955/2000.
2. Informar que aquesta autorització es concedeix sens perjudici de les concessions i autoritzacions que siguin necessàries relatives a les llicències municipals, l'ordenació del territori i el medi ambient, i a qualssevol altres motivades per les disposicions que hi siguin aplicables.
3. Notificar aquesta resolució a Merak Storage 2, SL, GR Cantabria 5 Renovables, SL, Baleares Energy, SL, Enel Green Power España, SL, i publicar-la en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Empresa, Ocupació i Energia en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver rebut la notificació de la Resolució, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, en la data de la signatura electrònica (4 de juliol de 2025)
El director general d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic Diego Viu Domínguez Per delegació del conseller d'Empresa, Ocupació i Energia (BOIB núm. 67, de 21/05/2024)