Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EMPRESA, OCUPACIÓ I ENERGIA

Núm. 466922
Resolució del conseller d'Empresa, Ocupació i Energia sobre l'autorització administrativa prèvia, la declaració de projecte industrial estratègic i l'avaluació d'impacte ambiental del parc fotovoltaic PFV Santanyí, ubicat al polígon 13, parcel·les 774 i 769 de Campos (RE007/23)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

1. El 23 de febrer de 2023 va tenir entrada a la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic un escrit de l'empresa Anfield Investments, SL, amb NIF B16746380, en què sol·licitava la tramitació de l'autorització administrativa prèvia, la declaració de projecte industrial estratègic i l'avaluació d'impacte ambiental ordinària del parc fotovoltaic PFV Santanyí.

2. El 6 de març de 2023 es va dictar la Resolució d'admissió a tràmit de la sol·licitud.

3. El 16 de març de 2023 es va notificar al promotor un ofici de deficiències.

4. El 14 i 25 de setembre de 2023 el promotor va aportar nova documentació per una modificació del traçat de la línia d'evacuació per tal d'esmenar les deficiències.

5. El 25 de setembre de 2023 el promotor va presentar l'actualització del permís d'accés i connexió.

6. El 2 de gener de 2024 es va notificar un nou ofici d'anomalies al promotor, que va contestar el 15 de gener de 2024 amb nova documentació.

7. El 24 de gener de 2024 el promotor va presentar un projecte de camí privat per a la línia d'evacuació.

8. El 6 de maig de 2024 el promotor va aportar el permís d'accés i connexió actualitzat a la nova ubicació.

9. El 8 de maig de 2024 el Servei de Patrimoni del Consell de Mallorca va resoldre autoritzar el projecte amb les prescripcions següents per a la línia d'evacuació:

 

- s'ha de fer pel costat oposat del camí d'on es troba el talaiot

- s'ha de fer un seguiment arqueològic a l'espai de cautela del Talaiot de Son Danús

- cas que s'identifiquin restes d'interès s'informarà a l'administració competent, que determinarà les mesures a establir.

- Al final del seguiment s'ha de lliurar un nou informe al Consell de Mallorca

10. El 9 de maig de 2024 s'inicien les consultes a les administracions i entitats afectades.

11. El 22 i 25 de maig de 2024 es va publicar l'anunci als diaris Ultima Hora i Ara Balears.

12. El 23 de maig de 2024 es va publicar en el BOIB núm. 68 l'anunci del projecte.

13. El 23 de maig de 2024 la Direcció General de Medi Natural i Gestió Forestal va emetre un informe que conclou el següent:

[...] us comunic que el projecte (RE007/23) que es demana no està dins Xarxa Natura 2000 ni dins cap espai natural protegit. Per tant, no és perceptiu l'informe d'avaluació de les repercussions ambientals al que fa referència l'article 39 de la Llei 5/2005, de 26 de maig, per a la conservació dels espais de rellevància ambiental (LECO).

14. El 30 de maig de 2024 el Servei de Canvi Climàtic va notificar un informe que conclou:

Per tot això, es considera que el projecte s'alinea amb els objectius de reducció d'emissions i reducció de les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle que marca la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica.

Pel que fa a l'impacte ambiental i vulnerabilitat al canvi climàtic, el projecte es considera correcte sempre i quan es mantengui el sistema de fonamentació dels panells previst actualment mitjançant hincat directe al terreny. Com ja s'ha comentat a les consideracions tècniques, l'opció de formigonar es recomana descartar-la donat el seu alt impacte ambiental a llarg termini i la pèrdua permanent de permeabilitat del sòl.

15. El 7 de juny de 2024 el Servei de Protecció d'Espècies va emetre un informe favorable.

16. El 10 de juny de 2024 l'Ajuntament de Campos va emetre un informe que conclou el següent:

C) De l'examen de la documentació presentada i la legislació d'aplicació se'n desprèn el següent:

a. S'haurà de determinar per part dels serveis tècnics corresponents quines de les parcel·les afectades per a intervenció, o part d'elles, formen part de l'inventari de camins públics municipals i quines no, ateses les incongruències existents en el cadastre, tot això amb l'objectiu de poder identificar els diferents propietaris afectats.

b. S'observa que no existeix continuïtat entre les parcel·les 9005 i la 679 del polígon 13 indicades al projecte per a l'evacuació de l'energia elèctrica, fet que impossibilita la seva execució.

c. En referència al parer d'aquest Ajuntament en relació al desenvolupament de projectes d'energies renovables com el pretès, s'haurà de traslladar la sol·licitud a l'equip de govern de la Corporació.

D) En cas de que s'autoritzi l'execució del projecte per l'administració competent es recomana tenir en compte les següents condicions particulars:

a. S'hauran de prendre les mesures necessàries per a la protecció de les canalitzacions de les instal·lacions existents en els camins públics municipals (principalment aigua i energia elèctrica).

b. S'haurà de preveure la reposició del paviment dels camins públics en les mateixes condicions a les existents, i una vegada acabades les obres s'haurà de recaptar la inspecció i conformitat dels serveis tècnics municipals mitjançant la presentació del certificat final d'obra del tècnic i un certificat d'assaig de compactació proctor modificat al 98 % de les síquies realitzades.

c. No es podrà interrompre la circulació de vehicles en els camins públics afectats per les obres.

d. Les imposades a la resolució dictada per la Consellera Executiva de Cultura i Patrimoni del Consell Insular de Mallorca, signada electrònicament en data de 8 de maig de 2024. (Registre general d'entrada número 2024-E-RC-1767, de 15 de maig de 2024)

e. Les imposades en els informes a emetre per les administracions competents per situar-se les obres en àrees de prevenció de riscos i de protecció territorial.

f. S'haurà de sol·licitar l'autorització d'ocupació del domini públic o concessió administrativa, segons correspongui, en aplicació de la Llei 3/2003, de 3 de novembre, del Patrimoni de las Administracions Públiques; o justificació de la seva exempció.

Juntament amb l'informe del tècnic municipal, la batlessa de Campos va signar un ofici que recull el següent:

Per tot l'exposat, i per les múltiples i justificades queixes que ens han fet arribar els veïns i les veïnes de Campos, aquest Ajuntament reitera la DISCONFORMITAT amb el projecte del parc fotovoltaic SANTANYI, situat al polígon 13 parcel·la 774 i 769 de Campos, i sol·licita que es DENEGUI l'autorització per a la seva implantació.

17. El 17 de juny de 2024 el Servei d'Agricultura de la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural va emetre un informe favorable condicionat a les mesures de compensació i complementarietat següents:

Compensació o complementarietat

Mesures proposades

Cultiu/Bestiar

Superfície

Localització

Compensació

Projecte innovador

Cultius de mandarines de noves varietats tardanes (Nadorcortt, Murcott) en regadiu

0,2 ha

Santanyí

Polígon 8

Parcel·la 1446

Recinte 1

Compensació

Agricultura

Garrovers en secà

3,09 ha

Santanyí

Polígon 8

Parcel·la 1190 recintes 1-3-9

Parcel·la 1191 recinte 1

Parcel·la 1485 recintes 1-2

Complementarietat

Agricultura

Cultius herbacis entre plaques i espècies mel·líferes

4,5 ha

Campos

Polígon 13

Parcel·la 774 i 769 recintes 1

(entre les plaques del PFV)

6. D'acord amb l'informe agronòmic presentat la superfície prevista d'ocupació del parc solar fotovoltaic la divideixen en 2 zones. La classificació dels sòls resultant en funció del seu valor agronòmic és la següent:

a. zona 1 amb classificació de nivell II i una superfície de 1,26 ha

b. zona 2 amb classificació de nivell V i una superfície de 16,74 ha

Per la qual cosa, d'acord amb la Instrucció 1/2023 la superfície a compensar és de 18 ha.

7. La proposta de compensació innovadora proposada a l'informe és la implantació d'un cultiu de mandarines de varietats tardanes en règim de regadiu de la varietat Murcott amb sistema de reg per degoteig per una part; per altra part la plantació de 3,09 ha de garrover en règim de secà. Finalment al mateix temps està projectat el cultiu de cultiu de cereal i plantes mel·líferes per l'alimentació animal entre les plaques fotovoltaiques.

Finalment, l'informe conclou:

Vist tot l'exposat, i d'acord amb la Instrucció 1/2023, de 18 de gener de 2023, sobre els criteris per emetre informes per la instal·lació de parcs fotovoltaics en sòl rústic i vistes les mesures de compensació proposades, se procedeix a informar favorablement per a la instal·lació del parc solar fotovoltaic Santanyí al polígon 13, parcel·les 774 i 769 del terme municipal de Campos.

18. El 17 de juny de 2024 Red Eléctrica (REE) va emetre un informe favorable.

19. El 19 de juny de 2024 el Servei de Transport i Distribució de la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic va emetre un informe favorable condicionat al següent:

- S'ha de definir amb més detall la ubicació definitiva del punt de mesura, que segons el projecte estarà al costat de la S.E Santanyí.

- Aquest informe no substitueix a la preceptiva autorització administrativa del projecte elèctric en qüestió que haurà de ser sol·licitada a aquesta Direcció General.

- Si la instal·lació d'evacuació del parc es cedeix a l'empresa distribuïdora, caldrà que aquesta emeti un informe de revisió de projecte sobre les instal·lacions que li seran cedides. En el cas que sigui així, l'empresa distribuïdora haurà de sol·licitar també la posada en servei d'aquesta instal·lació.

20. El 25 de juny de 2024 el Servei d'Explotació i Conservació del Consell de Mallorca va presentar un informe que conclou el següent:

1. Es pot consultar i descarregar l'esmentat domini públic a l'apartat “Consulta domini públic viari” de l'enllaç

https://web.conselldemallorca.cat/carreteras

En aquest cas, el domini públic viari a tot el tram d'actuació de la carretera Ma-19, està delimitat pels tancaments de pedra seca existent.

2. D'acord amb l'article 31.2 de la Llei 5/1990 de Carreteres de la CAIB, serà preceptiu l'informe de l'organisme titular de la carretera per a la posada en marxa de qualsevol activitat nova o modificació de l'existent que sorgeixi a l'entorn de la carretera i que la pugui afectar directament o indirecta a les zones limitades per unes línies longitudinals paral·leles a les arestes exteriors de l'esplanació i a una distància de cinquanta (50) metres en carreteres de dos (2) carrils de les xarxes primària i secundària. Per tant, no és preceptiu informar sobre el parc fotovoltaic Santanyí de 9'72 MWp ubicat al polígon 13 parcel·la 774 de Campos i sobre part del traçat de la línia d'evacuació per ser més enllà d'aquesta distància de la carretera Ma-19.

3. D'acord amb l'article 31.1 de la Llei 5/1990 de Carreteres de la CAIB, es defineix com a zona de protecció de la carretera la compresa entre dues línies longitudinals paral·leles a les arestes d'esplanació i a una distància d'aquestes de devuit (18) metres a les carreteres de dos (2) carrils de les xarxes primària i secundària.

4. Segons l'article 33.3.e de la Llei 5/1990 de Carreteres de la CAIB, sota la calçada, els encreuaments s'han de fer per la solera de les obres de fàbrica existents, en galeries o tubs disposats prèviament a aquest efecte o construïdes amb mitjans que no alterin el paviment; excepcionalment, es podran autoritzar rasses en la calçada per raons d'urgència o necessitat, o prèviament a una obra de renovació del paviment existent. Per tant, la escala del plànol de la línia d'evacuació no permet saber si es produeixen creuaments al PK 43+080 i PK 48+600 de la carretera Ma-19. En cas de fer aquest creuament mitjançant perforació dirigida amb les condicions següents:

a) El traçat en planta haurà de ser el més perpendicular possible al tronc de la carretera.

b) El gàlib mínim vertical baix qualsevol punt de les diferents zones de la plataforma, serà de DOS (2) metres mesurats des de la clau de la baina de protecció que assegurarà mantindré l'estat tensional del terreny.

c) Els pous d'atac i recepció, així com arquetes de canvi de direcció, sent totes elles no enregistrables, o fites delimitadores, hauran de situar-se a una distància mínima de TRES (3) metres des de l'aresta exterior de l'esplanació en carreteres de dos (2) carrils de les xarxes primària i secundària i fora del domini públic viari.

d) Per a profunditats superiors a tres (3) metres s'haurà d'allunyar els pous d'atac i recepció de l'aresta exterior de l'esplanació, la mateixa profunditat excavada o establir un sistema de contenció del terreny.

e) En cap cas s'afectarà a altres estructures i instal·lacions existents, sent la seva reposició a càrrec del sol·licitant.

f) Finalitzats els treballs, s'haurà de restablir el terreny al seu estat original.

5. D'acord amb l'article 33.3.e de la Llei 5/1990 de Carreteres de la CAIB, per a la implantació o la construcció de les infraestructures imprescindibles per a la prestació de serveis d'interès públic com a xarxes de transport i/o distribució de gas, energia elèctrica, hidràuliques, telecomunicacions i similars, es poden autoritzar a una distància no inferior als TRES (3) metres de l'aresta d'esplanació de la carretera, fora de la zona de domini públic. Per tant, com que l'escala dels plànols presentats no permet conèixer la distribució transversal del traçat de la línia elèctrica d'evacuació que discorre paral·lela a la carretera Ma-19 entre PK 43+080 i PK 48+600, haurà de complir les següents condicions:

a) Per a carreteres de dos carrils, tota la canalització soterrada paral·lela a la carretera, les fites de senyalització i les arquetes hauran de situar-se més enllà de tres (3) metres de l'aresta d'esplanació de la carretera (és l'aresta exterior de l'esplanació) i sense afectar al possible talús existent, en cap cas. La part de la canalització que discorri on el domini públic viari sigui inferior o igual a tres (3) metres, aquesta haurà de recular-se fora de l'esmentat domini i a més de tres (3) metres des de l'aresta de l'esplanació.

b) Per a carreteres de dos carrils, tota la canalització soterrada paral·lela a la carretera, les fites de senyalització i les arquetes hauran de situar-se més enllà de tres (3) metres de l'aresta d'esplanació de la carretera (és l'aresta exterior de l'esplanació) i sense afectar al possible talús existent, en cap cas. La part de la canalització que discorri on el domini públic viari sigui major a tres (3) metres, aquesta haurà de recular-se a l'últim metre de l'esmentat domini i implica aferrar-se als tancaments de les parcel·les sent a càrrec del sol·licitant la seua reposició.

c) Ja existeix traçat de la línia d'evacuació de l'agrupació fotovoltaica Goleta i Xalana al polígon 2 parcel·la 363 de Santanyí, informat per aquesta direcció insular, que implica que la línia d'evacuació del parc fotovoltaic “SANTANYÍ" de 9'72 MWp haurà de ser reculada cap a enfora de la carretera Ma-19 o contactar ambdós actuacions per a coordinar traçats.

d) La profunditat mínima de la cara superior de la conducció serà d'un (1) metre respecte de la rasant del terreny conforme als documents presentats. S'haurà de compactar degudament el farciment de la síquia mantenint les pendents que facilitin el normal discórrer de les aigües d'escorrentia.

6. Prèviament a l'inici de les obres hauran de recaptar la pertinent autorització del Departament de Mobilitat i Infraestructures i hauran de presentar el corresponent projecte constructiu.

21. L'1 de juliol de 2024 sis particulars varen presentar al·legacions mitjançant les quals sol·liciten que no s'autoritzi el parc fotovoltaic.

22. El 3 de juliol de 2024 l'Asociación Cultural Sa Carrotja Campos, va presentar un escrit amb divuit al·legacions mitjançant les quals sol·licitava que no s'autoritzàs el parc fotovoltaic.

23. El 3 de juliol de 2024 un particular va presentar un escrit amb onze al·legacions mitjançant les quals sol·licitava que no s'autoritzàs el parc fotovoltaic.

24. El 3 de juliol de 2024 l'entitat EV Hotel Campos, SLU, va presentar un escrit amb vint al·legacions mitjançant les quals sol·licitava que no s'autoritzàs el parc fotovoltaic. Juntament amb l'escrit va aportar un estudi tècnic de les afeccions del parc fotovoltaic a la finca de Son Ginard elaborat per un enginyer agrònom i un geògraf.

25. El 3 de juliol de 2024 l'entitat Iniciativas Sociales y Educativas, SA, va presentar un escrit amb divuit al·legacions mitjançant les quals sol·licitava que no s'autoritzàs el parc fotovoltaic.

26. El 3 de juliol de 2024 el Servei de Planificació de la Direcció General d'Emergències i Interior va emetre un informe favorable en el qual recorda al promotor el següent:

[...] ha de redactar un pla d'autoprotecció on reculli i implanti les mesures d'autoprotecció de la instal·lació que defineixi els accessos i àrees de maniobra de vehicles pesats, així com establir les mesures preventives segons el que preveu el Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears (Decret 33/2015, de 15 de maig)

27. El 4 de juliol de 2024 un particular va presentar un document mitjançant el qual sol·licita que no s'autoritzi el parc fotovoltaic.

28. El 4 de juliol de 2024 quatre particulars varen presentar el mateix escrit amb disset al·legacions mitjançant les quals sol·licitaven que no s'autoritzàs el parc fotovoltaic.

29. El 17 de juliol de 2024 el promotor va contestar a l'informe de l'Ajuntament de Campos.

30. Els dies 19, 22 i 23 de juliol de 2024 el promotor va presentar, entre altres documents relacionats amb l'agricultura, la resposta a les al·legacions.

31. En data 7 d'agost de 2024 es va remetre la resposta del promotor sobre l'informe a l'Ajuntament de Campos.

32. El 30 de setembre de 2024 i l'1 d'octubre de 2024 l'entitat EV Hotel Campos, SLU, va sol·licitar la consideració com a interessat en el procediment.

33. El 30 de setembre de 2024 es va trametre la documentació a la Direcció General d'Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental (DGHUAA) per iniciar el procediment d'avaluació ambiental ordinària.

34. El 28 d'octubre de 2024 el Servei d'Ordenació del Territori del Consell de Mallorca va presentar un informe que conclou el següent:

A la vista de les consideracions tècniques expressades a l'apartat III de l'informe, es conclou que no es pot informar de forma conclusiva el projecte del parc fotovoltaic Santanyí Solar atès que manca documentació rellevant pel que fa a la justificació del compliment de l'Annex F del Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears. Així mateix, el futur camp de bateries no es pot avaluar ambientalment atesa la manca de definició dels aspectes concrets de la proposta.

No obstant, es fan les observacions següents en relació amb la documentació analitzada, en vista a la millora i compleció de la proposta:

1) Caldria plantar i mantenir una barrera vegetal perimetral en tot el perímetre del parc, a base d'espècies vegetals autòctones, arbòries i arbustives, de baix requeriment hídric i preferentment presents en l'entorn proper, amb una amplada mínima de 15m, per tal de reduir l'impacte paisatgístic del conjunt.

2) Caldria reduir l'alçada màxima dels panells fotovoltaics projectats, per tal de no superar l'alçada màxima establerta en l'Annex F del PDESIB (4m). A més, tenint en compte l'elevada visibilitat de la nova instal·lació des de les vies de comunicació properes, així com des de l'entorn proper i mitjà i la ubicació de la instal·lació en una zona de paisatge obert, seria convenient reduir l'alçada dels panells a 3m d'alçada com a màxim (alçada similar a les edificacions agrícoles existents), per tal de reduir la seva visibilitat i millorar la integració paisatgística.

3) Caldria augmentar l'alçada mínima dels panells fotovoltaics projectats de 0,50m a 0,80m per tal de complir les condicions establertes a l'Annex F del PDSEIB.

4) Caldria modificar els acabats exteriors de les edificacions destinades a centres de transformació per tal de complir les condicions recollides en la Norma 22 del PTIM i reduir així l'impacte paisatgístic del conjunt.

5) Caldria detallar les mides i acabats de l'edificació destinada a centre d'operació i manteniment per tal de complir les condicions recollides en la Norma 22 del PTIM i reduir així l'impacte paisatgístic del conjunt. A més, seria convenient traslladar-la a una zona de la parcel·la més allunyada del camí d'accés, on sigui menys visible, per tal de reduir el seu impacte paisatgístic.

6) Caldria modificar l'acabat dels nous camins projectats, per tal de complir les condicions recollides en l'Annex F del PDSEIB. A més, cal reduir l'amplada dels camins al mínim necessari, per tal de reduir el seu impacte ambiental i paisatgístic.

7) Caldria estudiar la possibilitat d'ubicar alguna de les edificacions auxiliars del parc en l'edificació existent en la parcel·la 769, per tal de reduir l'impacte ambiental i paisatgístic de la nova instal·lació.

8) Caldria detallar la distància entre el límit parcel·lari i els panells. A més, seria convenient modificar la forma d'implantació dels panells, de manera que s'augmenti la distància entre el límit nord parcel·lari i el límit nord dels panells, uns 15-20m per tal reduir la visibilitat de la nova instal·lació. A més, en la zona sud del parc i en les zones nord-est i sud-est, seria convenient alinear el límit dels panells amb el límit parcel·lari, per tal d'evitar formes geomètriques irregulars i la generació d'espais residuals i millorar així la integració paisatgística del conjunt.

9) Seria convenient modificar el recorregut de la línia d'evacuació per tal de no travessar parcel·les privades i travessar només camins, carreteres o parcel·les de domini públic, per tal de reduir el seu impacte ambiental i paisatgístic.

10) En relació amb els trams de la línia d'evacuació projectada que transcorren per camins públics, s'haurà de tenir cura del ferm dels camins i amb el soterrament i canalització de les infraestructures s'haurà de vigilar que no afectin la seguretat ni l'estructura dels camins, ni tampoc, tant com sigui possible, les arrels dels arbres confrontants amb el camí. A més, en els trams de camins no asfaltats o pavimentats en el moment de l'entrada en vigor de la Llei 13/2018, de 28 de desembre, de camins públics i rutes senderistes de Mallorca i Menorca, no poden ser recoberts amb asfalt, ciment, formigó, ni cap altra tècnica similar que impliqui el segellat i la impermeabilització del ferm.

Tot això d'acord a les competències del Consell de Mallorca en matèria d'ordenació del territori i del paisatge, sense perjudici de les consideracions que es puguin formular des d'altres àrees de l'administració dins l'abast de les competències que tinguin atribuïdes i, en tot cas, de les consideracions de l'administració municipal sobre els efectes de l'aplicació del planejament urbanístic de la seva competència sobre l'assumpte.

En qualsevol cas, es fa avinent que, d'acord a la disposició addicional setena del PTIM les disposicions reguladores de les àrees sostretes del desenvolupament urbà (sòl rústic) tenen el caràcter de mínimes i, en conseqüència, prevaldran les determinacions dels planejaments generals municipals que suposin major restricció o grau de protecció del territori. Així mateix és d'aplicació la disposició transitòria quarta del PTIM, segons la qual en cas de dubte o contradicció amb el planejament general municipal sobre la qualificació o la categoria del sòl rústic a què pugui pertànyer en tot o una part la parcel·la, prevaldrà la més restrictiva entre la que resulti del Pla Territorial i la del planejament municipal.

35. El 19 de desembre de 2024 el promotor va presentar una addenda al projecte que, segons el tècnic redactor, no suposa una modificació substancial.

36. El 26 de desembre de 2024 el promotor va contestar l'informe no concloent del Servei d'Ordenació del Territori del Consell de Mallorca, mitjançant el qual aporta una addenda que inclou un estudi d'incidència paisatgística.

37. El 20 de febrer de 2025 la DGHUAA va emetre la declaració d'impacte ambiental favorable amb els condicionants següents:

1.- La present declaració d'impacte ambiental no inclou la fase II del sistema d'emmagatzematge d'energia per bateries, atès que si bé aquesta és recomanable, no es poden avaluar els impactes de la seva incorporació i, per tant, d'acord amb l'annex II Grup 4 apartat n) de la Llei 21/2023, d'avaluació ambiental, aquests sistemes s'hauran de sotmetre a avaluació d'impacte ambiental simplificada si finalment s'executen.

2.- Abans de l'aprovació del projecte per part de l'òrgan substantiu, el promotor haurà de remetre a l'òrgan substantiu i a l'òrgan ambiental un Pla de Vigilància actualitzat que haurà d'incloure i pressupostar els condicionants inclosos en la present Declaració d'Impacte Ambiental.

3.- L'alçada màxima de les instal·lacions ha de ser de 4 metres, ha d'estar a una distància mínima de 0,8 m del terra, i el sistema d'ancoratge s'ha de realitzar mitjançant perns perforadors o sistema equivalent, d'acord amb el que estableix l'annex F del Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears.

4.- La distància de la instal·lació als llindars de la parcel·la ha de ser de 10 metres, on es situarà la pantalla vegetal, mentre que ha de ser de 30 m on limita amb habitatges (zona est de la parcel·la 774 del polígon 13).

5.- Per a la integració paisatgística, els tancaments de la finca hauran de complir amb les condicions de les Normes Subsidiàries de Campos i del Pla Territorial de Mallorca (alçada màxima de 2,20 m), minimitzant la creació de tanques i tancaments. Els edificis de la instal·lació (centre de control, serveis per als empleats, centre de transformació, etc.) hauran de complir les normes d'integració paisatgística de la Norma 22 del Pla Territorial de Mallorca.

6.- S'han de deixar o crear passos de connexió de fauna d'una parcel·la a una altra, instal·lar o conservar només les tanques i tancaments imprescindibles per minimitzar la possibilitat d'impacte i reduir la parcel·lació doble o triple dins la finca.

7.- Per a la integració paisatgística s'han de restaurar les parets seques que es trobin en mal estat.

8.- La creació dels nous camins dins les parcel·les privades, han de respectar i circular de forma paral·lela a les parets seques de delimitació, sense perjudici d'admetre el desmuntatge dels trams estrictament indispensables per connectar el camí entre parcel·les, i ha de complir les condicions establertes a les normes subsidiàries de Campos.

9.- L'apantallament vegetal ha de cobrir tot el perímetre de la instal·lació, i, independentment de l'alçada del tancament, ha d'arribar a la mateixa alçària que l'altura de les plaques (4 metres). La creació de la barrera s'haurà de crear en detriment de la superfície de plaques solars, és a dir, si és necessari s'ampliarà la distància entre el tancat perimetral i el límit de la parcel·la o de la instal·lació de plaques que permeti en qualsevol cas la creació d'aquella en l'amplitud mínima de 3 metres.

La composició de la barrera visual ha d'incloure espècies vegetals autòctones de baix requeriment hídric, ser una combinació d'arbres i bardisses amb mates i llampúdols a la part inferior, incloent ullastres (Olea europaea var. sylvestris) i tenir una frondositat suficient per actuar d'apantallament. Per permetre l'efecte d'apantallament en l'amplitud de la barrera s'han de crear línies alternes d'arbres que omplin els buits, però amb la distància entre ells que permetin el desenvolupament òptim de les espècies.

Perquè l'efectivitat de la barrera es pugui aconseguir com més aviat millor, els peus a sembrar han de tenir un desenvolupament almanco d'1,5 m en el moment de la sembra. S'hauran de realitzar regs de reforçament o un sistema de reg automàtic, durant la fase de sembra i els dos primers anys. S'ha de fer un seguiment, especialment durant els dos primers anys, per assegurar la seva frondositat i eficàcia com apantallament, fent les substitucions i complementacions necessàries mitjançant el Pla de Seguiment Ambiental. S'ha de fer, en la manera del possible, el trasplantament dels individus de major port de la zona afectada.

10.- Les actuacions que suposin l'ocupació i/o moviments de gran part del terreny o superin els límits permesos establerts a la normativa, durant les fases de construcció i de desmantellament, s'han de fer fora de l'època de reproducció de les aus que hi són presents, és a dir, s'han de fer en el període comprès entre setembre i març, i les activitats de desbrossament entre setembre i gener.

11.- S'han d'instal·lar caixes niu per a les espècies troglodites i caixes refugi per a quiròpters.

12. - S'han de realitzar inspeccions visuals a la zona de la instal·lació abans de l'obra, i durant l'execució per detectar individus de Tortuga mediterrània, Testudo hermanni, que s'hauran de desplaçar a altres punts de la parcel·la.

13.- No es poden emprar plaguicides ni altres verins al terreny del parc fotovoltaic.

14.- La construcció de la línia d'evacuació no pot afectar a Hàbitat d'Interès Comunitari. Qualsevol alteració accidental haurà de restaurar-se al seu estat original.

15. - S'han de realitzar inspeccions visuals dins les instal·lacions de manera periòdica, almenys una vegada a la setmana, per revisar la presència de possibles animals ferits o morts. En el cas de trobar-se un animal mort o ferit i que sigui una espècie catalogada o protegida, o en cas de dubte, s'haurà d'avisar a l'112 o als agents de medi ambient del Govern de les Illes Balears. En el cas que sigui un cadàver, no s'haurà de tocar, en cap cas, ni desplaçar-lo, deixant-lo intacte tal com s'ha trobat fins que venguin a inspeccionar-lo.

16.- Les obres que es localitzin dins o llindars a zones ZAR es realitzaran fora de l'època de risc d'incendis i es prendran les mesures establertes al Decret 125/2007, de 5 d'octubre, pel qual es dicten normes sobre l'ús del foc i es regula l'exercici de determinades activitats susceptibles d'incrementar el risc d'incendis forestals, en concret l'article 8.c.

17.- Es prohibeix la crema de rostolls i restes de vegetació que puguin generar-se durant els desbrossaments a les diferents fases del projecte (construcció i explotació). Les restes vegetals s'hauran de dur a instal·lacions que ho puguin aprofitar per fer compost o ésser recollits per empreses que facin aquesta valorització.

18.- En l'execució de les obres de la línia d'evacuació s'haurà de tenir cura en la conservació del ferm dels camins, amb els tancaments laterals, amb la conservació dels marges i parets, i amb el soterrament i canalització de les infraestructures per tal de que no afectin la seguretat ni l'estructura dels camins, ni tampoc, tant com sigui possible, les arrels dels arbres confrontants amb el camí. Convé tenir especial esment en no desplaçar ni retirar el material (pedres) provinent dels esbaldrecs de les parets de tancament confrontants.

19. Les instal·lacions s'han de dissenyar perquè els nivells de renou exterior siguin els nivells de qualitat acústica establerts per la normativa estatal, autonòmica i local en matèria acústica, a més de complir també amb el Codi Tècnic d'Edificació.

20.- S'hauran de realitzar mesures periòdiques d'intensitat del camp electromagnètic durant la vida útil de la instal·lació fotovoltaica, de la línia elèctrica i de la subestació elèctrica. Aquestes mesures s'hauran de programar en els moments de màxima producció dels parcs fotovoltaics i s'ha de complir amb l'establert al Reial decret 1066/2001, de 28 de setembre, pel qual s'aprova el Reglament que estableix condicions de protecció del domini públic radioelèctric, restriccions a les emissions radioelèctriques i mesures de protecció sanitària davant emissions radioelèctriques. En els límits exteriors d'habitatges a menys de 100 m dels punts d'emissió s'haurà de comprovar el valor del camp electromagnètic en l'estat de càrrega màxima del parc fotovoltaic, considerant per al càlcul a una distància de 0,2 m dels límits d'aquest i a una altura d'1 m, i, en el cas de superar els límits permesos, s'hauran d'incloure també mesures de correcció i seguiment dels camps electromagnètics al Pla de Vigilància, amb un límit d'emissions de 0,4 microTesles als exteriors de les instal·lacions i habitatges que l'enrevolten.

21.- Se seleccionaran equips que no usin hexafluorur de sofre (SF6) o que tinguin un consum mínim d'aquest gas. En cas contrari, es disposarà d'un protocol per al transport, ompliment, manteniment i buidatge d'equips que utilitzin gas SF6; detecció de fuites, actuació en cas de fuita accidental i control del consum anual. S'hauran de compensar les emissions de gas SF6 mitjançant reforestacions, disposant de la superfície necessària per a absorbir la quantitat equivalent a les emissions anuals de SF6. En el cas de disposar d'instal·lacions amb SF6, ha de realitzar-se un control del gas de manera periòdica, mitjançant la verificació de la pressió o de la densitat i s'aplicaran mesures correctores si es detecten fugides. En les operacions de manteniment que impliquin el buidatge del gas, aquest haurà de ser recuperat.

22.- S'hauran de gestionar correctament els panells fotovoltaics, tant en la fase d'explotació com de desmantellament, d'acord amb el que es preveu en el RD 110/2015 de 20 de febrer, sobre residus d'aparells elèctrics i electrònics, mitjançant una declaració responsable que haurà de ser signada pel promotor i/o el propietari, sense perjudici que l'òrgan substantiu valori l'aplicació potestativa de l'art. 33 del Decret legislatiu 1/2020, relatiu a finances i/o assegurances per a garantir aquest desmantellament.

23.- Atès que el pressupost del projecte supera el milió d'euros, d'acord amb l'article 33 del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, aprovat per Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, es designarà un auditor ambiental. Serà responsable de vigilar que es compleixin les mesures preventives i correctores a aplicar, principalment la pantalla vegetal, el seguiment ambiental i el desmantellament; a més de l'elaboració d'informes.

24.- Una vegada finalitzada la vida útil de les instal·lacions fotovoltaiques (que es preveu en 25-30 anys) es recuperarà el terreny al seu estat original i es prendran les mesures correctores necessàries per a d'eliminar o disminuir l'impacte ambiental associat. Això no obstant, si en el termini de 25-30 anys es vol continuar explotant com a parc, s'haurà de sotmetre a un nou procediment d'Avaluació d'Impacte Ambiental.

25. Les aigües utilitzades per minimitzar emissions de pols durant la fase d'obres seran preferentment regenerades. Durant l'execució de les obres, s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de les maquinàries.

26.- Respecte a la vulnerabilitat a la contaminació d'aqüífers, s'atendrà el que disposa l'art. 2.1.c) del Decret llei 1/2016, de 12 de gener, de mesures urgents en matèria urbanística:

"Durant l'execució de les obres, s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de les plaques fotovoltaiques.

27. El projecte ha de preveure la recollida de les pluvials amb un sistema recol·lector de l'aigua de pluja de les cobertes de les edificacions per tal d'emmagatzemar i regenerar l'aigua per a ús propi de les instal·lacions.

28. Es prioritzarà la neteja en sec de les plaques fotovoltaiques. Si no fos suficient, es recomana l'ús d'aigües regenerades per a ús propi de les instal·lacions.

29. El projecte ha de preveure la instal·lació d'aixetes o aixeteries amb temporitzadors, o que l'obertura i tancament es realitzi mitjançant sensors de presència o altres sistemes que permetin un estalvi equivalent d'aigua.

30. El projecte ha de complir tots els requisits respecte als dipòsits estancs de buidatge periòdic i presentar el registre de les operacions de neteja, manteniment i la gestió dels llots procedents de tractament de les aigües, així com de qualsevol incidència detectada.

31. No es permet l'abocament d'aigües residuals sense tractar, independentment del tipus d'abocament, directe o indirecte, o del punt d'abocament.

Es recomana:

1- El control de plagues (insectes, lagomorfs o rosegadors) per mitjans mecànics, biològics o bé amb productes aptes en agricultura ecològica.

2- Afavorir les espècies englobades dins l'Estratègia de Conservació de les Aus d'Ambients Agraris de les Illes Balears (ECAAAIB, document Govern de les Illes Balears), mantenir la zona de la finca que quedarà lliure de plaques fotovoltaiques sense pertorbacions derivades de les obres o en tot cas aplicar millores, mantenir l'ús agrícola ramader de la finca tenint en compte alternar zones d'arada amb guaret i en definitiva seguint les directrius de l'ECAAAIB i de l'Estratègia de conservació d'aus amenaçades lligades a mitjans agro-esteparis a Espanya (document MITECO), mantenir o restituir la vegetació arbustiva que ha crescut al perímetre, especialment els ullastres (Olea europaea var. sylvestris), adequar punts de recollida d'aigua que puguin ser utilitzats com a abeuradors tant per a les ovelles com per a la fauna silvestre amb sistema de sortida en cas de la seva utilització per espècies que, per la seva mida, puguin tenir perill d'ofegament en caure a dins; realitzar el manteniment amb desbrossadores i evitar els mesos de reproducció.

Es recorda que:

- El projecte de construcció o instal·lació ha d'adaptar-se i complir els condicionants tècnics de l'informe (exp. 12/2024 AUT) de 19/09/2024 de la Direcció General de Mobilitat de la Conselleria d'Habitatge, Territori i Mobilitat.

- L'execució de la línia d'evacuació haurà de complir amb les condicions de la Resolució de 22 de maig de 2024 del Servei de Patrimoni del Consell Insular de Mallorca.

- S'ha de complir amb les aportacions màximes de nitrogen provinent dels fems d'oví marcat a l'annex «fems» de la llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears.

- S'ha de complir amb el que disposa el Reial decret 105/2008, d'1 de febrer, pel qual es regula la producció i gestió dels residus de construcció i demolició.

- S'ha de complir amb l'establert a la Llei 3/2005, de 20 d'abril, de protecció del medi nocturn a les Illes Balears, en els aspectes del parc fotovoltaic que pugui ser aplicable.

- S'han de complir les previsions establertes de la Llei 37/2003, de 17 de novembre, del renou així com, les de la Llei 1/2007, de 16 de març, contra la contaminació acústica de les Illes Balears.

38. Els tècnics del Servei d'Energies Renovables i Eficiència Energètica han examinat la documentació aportada i han emès un informe favorable, en què es conclou, sense entrar a valorar tècnicament el projecte, que s'han complert tots els tràmits requerits en el procediment d'autorització administrativa prèvia. Pel que fa a la declaració de projecte industrial estratègic, han informat que no es pot continuar amb el procediment atès l'informe desfavorable de l'Ajuntament de Campos.

39. El 22 d'abril de 2025 el director general d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic va dictar una proposta de resolució en els següents termes:

Proposta de resolució

Propòs al conseller d'Empresa, Ocupació i Energia que dicti una resolució en els termes següents:

1. Atorgar l'autorització administrativa prèvia del parc fotovoltaic PFV Santanyí i la línia d'evacuació promoguts per Anfield Investments, SL, amb NIF B16746380, amb les característiques següents:

Expedient RE007/23:

— Denominació: PFV Santanyí

— Situació: polígon 13, parcel·les 774 i 769 de Campos

Dades tècniques:

— Tipus: parc fotovoltaic sobre el terreny.

— Superfície ocupada: 46.100 m2.

— 14.840 panells solars de 655 Wp cadascun. Potència de pic de 9.720 kWp.

— 3 inversors 2.700 kVA. Potencia instal·lada de 8.100 kWn.

— 2 centres de transformació 0,55/15 kV de 5.000 kVA.

— 1 centre de maniobra i mesura (CMM).

— Línia d'evacuació soterrada MT de 15 kV de 9.460 m de longitud i secció 2x(3x1x400) mm2, des del CMM fins a la subestació elèctrica SE Santanyí, que se situa a les coordenades aproximades UTM, x: 510.117,90, y: 4.357.515,04, fus 31.

La instal·lació es classifica en el grup b.1.1 «Instal·lacions que únicament utilitzen la radiació solar com a energia primària mitjançant la tecnologia fotovoltaica», d'acord amb l'article 2 del Reial decret 413/2014.

De conformitat amb l'article 130 i següents del Reial decret 1955/2000, en el termini màxim per complir el que disposa l'article 1 del Reial Decret Llei 23/2020, de 23 de juny, pel qual s'aproven mesures en matèria d'energia i en altres àmbits per a la reactivació econòmica, des de la concessió de l'autorització administrativa, s'ha de presentar un projecte d'execució del parc fotovoltaic per a la seva aprovació que haurà de donar compliment a les prescripcions següents:

— Compliment de les condicions de la declaració d'impacte ambiental de 20 de febrer de 2025 i dels informes de les diferents administracions consultades.

— Obtenció de la Declaració d'Interès General.

Si el projecte d'execució no es presenta dins el termini establert, se'n produirà la caducitat, d'acord amb l'article 128 del Reial decret 1955/2000.

Aquest projecte està subjecte al compliment de l'article 49 de la Llei 10/2019, referent a l'oferta de participació local.

2. Comunicar al sol·licitant que no es pot continuar amb el procediment de declaració de Projecte Industrial Estratègic atès l'informe desfavorable de l'Ajuntament de Campos.

3. Informar que aquesta autorització es concedeix sens perjudici de les concessions i autoritzacions que siguin necessàries relatives a les llicències municipals, l'ordenació del territori i el medi ambient, i a qualsevol altres motivades per disposicions que hi siguin aplicables.

4. Atorgar un termini de 10 dies hàbils per presentar al·legacions a la proposta de resolució.

5. Notificar aquesta proposta de resolució a l'interessat.

40. El dia 24 d'abril de 2025 Manuel Jiménez Ribes, en nom i representació de Anfield Investments S.L. va presentar una sol·licitud perquè se'ls facilités el nou document on es reiterava la negativa a la implantació del projecte.

41. En data 7 de maig de 2025 Manuel Jiménez Ribes, en nom i representació de Anfield Investments S.L. va sol·licitar una ampliació del termini per fer al·legacions a la proposta de resolució esmentada en el punt 39è.

42. El dia El dia 14 de maig de 2025, Manuel Jiménez Ribes y Eduardo Requena Pueyo, en nom i representació de Anfield Investments S.L., presentaren al·legacions a la proposta de resolució.

43. En data 1 de juliol de 2025 la cap de secció VIII de la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic ha emès un informe jurídic en el que conclou:

Conclusió

Per tot això, inform desfavorablement a l'estimació de les al·legacions presentades per Manuel Jiménez Ribes i Eduardo Requena Pueyo, en nom i representació de Anfield Investments S.L. contra la proposta de resolució del Director General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic sobre l'autorització administrativa prèvia, la declaració de projecte industrial estratègic i l'avaluació d'impacte ambiental del parc fotovoltaic PFV Santanyí, ubicat al polígon 13, parcel·les 774 i 769 de Campos (RE007/23).

Fonaments de dret

1. El Reial decret 1183/2020, de 29 de desembre, d'accés i connexió a les xarxes de transport i distribució d'energia elèctrica.

2. La Llei 2/2020, de 15 d'octubre, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID19.

3. El Reial decret llei 23/2020, de 23 de juny, pel qual s'aproven mesures en matèria d'energia i en altres àmbits per a la reactivació econòmica.

4. La Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica.

5. La Llei 13/2012, de 20 de novembre, de mesures urgents per a l'activació econòmica en matèria d'indústria i energia, noves tecnologies, residus, aigües, altres activitats i mesures tributàries, per a les instal·lacions elèctriques descrites.

6. El Reial decret 413/2014, de 6 de juny, pel qual es regula l'activitat de producció d'energia elèctrica a partir de fonts d'energia renovables, cogeneració i residus.

7. El Decret 96/2005, de 23 de setembre, d'aprovació definitiva de la revisió del Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears, modificat pel Decret 33/2015.

8. La Llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears.

9. La Llei 24/2013, de 26 de desembre, del sector elèctric.

10. La Llei 14/2019, de 29 de març, de projectes industrials estratègics de les Illes Balears (en endavant Llei 14/2019).

11. El Reial decret 1955/2000, d'1 de desembre, pel qual es regulen les activitats de transport, distribució, comercialització, subministrament i procediments d'autorització d'instal·lacions d'energia elèctrica.

12. El Decret 6/2025, de 2 de juny, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

13. La Resolució del conseller d'Empresa, Ocupació i Energia de 30 de gener de 2025 de delegació de competències i de suplència dels òrgans directius de la Conselleria.

Per tot això, dict la següent

Resolució

1. Desestimar les al·legacions presentades per Manuel Jiménez Ribes i Eduardo Requena Pueyo, en nom i representació de Anfield Investments S.L. contra la proposta de resolució del Director General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic sobre l'autorització administrativa prèvia, la declaració de projecte industrial estratègic i l'avaluació d'impacte ambiental del parc fotovoltaic PFV Santanyí, ubicat al polígon 13, parcel·les 774 i 769 de Campos (RE007/23).

2. Atorgar l'autorització administrativa prèvia del parc fotovoltaic PFV Santanyí i la línia d'evacuació promoguts per Anfield Investments, SL, amb NIF B16746380, amb les característiques següents:

Expedient RE007/23:

— Denominació: PFV Santanyí

— Situació: polígon 13, parcel·les 774 i 769 de Campos

Dades tècniques:

— Tipus: parc fotovoltaic sobre el terreny.

— Superfície ocupada: 46.100 m2.

— 14.840 panells solars de 655 Wp cadascun. Potència de pic de 9.720 kWp.

— 3 inversors 2.700 kVA. Potencia instal·lada de 8.100 kWn.

— 2 centres de transformació 0,55/15 kV de 5.000 kVA.

— 1 centre de maniobra i mesura (CMM).

— Línia d'evacuació soterrada MT de 15 kV de 9.460 m de longitud i secció 2x(3x1x400) mm2, des del CMM fins a la subestació elèctrica SE Santanyí, que se situa a les coordenades aproximades UTM, x: 510.117,90, y: 4.357.515,04, fus 31.

La instal·lació es classifica en el grup b.1.1 «Instal·lacions que únicament utilitzen la radiació solar com a energia primària mitjançant la tecnologia fotovoltaica», d'acord amb l'article 2 del Reial decret 413/2014.

De conformitat amb l'article 130 i següents del Reial decret 1955/2000, en el termini màxim per complir el que disposa l'article 1 del Reial Decret Llei 23/2020, de 23 de juny, pel qual s'aproven mesures en matèria d'energia i en altres àmbits per a la reactivació econòmica, des de la concessió de l'autorització administrativa, s'ha de presentar un projecte d'execució del parc fotovoltaic per a la seva aprovació que haurà de donar compliment a les prescripcions següents:

— Compliment de les condicions de la declaració d'impacte ambiental de 20 de febrer de 2025 i dels informes de les diferents administracions consultades.

— Obtenció de la Declaració d'Interès General.

 

Si el projecte d'execució no es presenta dins el termini establert, se'n produirà la caducitat, d'acord amb l'article 128 del Reial decret 1955/2000.

Aquest projecte està subjecte al compliment de l'article 49 de la Llei 10/2019, referent a l'oferta de participació local.

3. Comunicar al sol·licitant que no es pot continuar amb el procediment de declaració de Projecte Industrial Estratègic atès l'informe desfavorable de l'Ajuntament de Campos.

4. Informar que aquesta autorització es concedeix sens perjudici de les concessions i autoritzacions que siguin necessàries relatives a les llicències municipals, l'ordenació del territori i el medi ambient, i a qualsevol altres motivades per disposicions que hi siguin aplicables.

5. Notificar aquesta resolució a l'interessat i publicar-la en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Empresa, Ocupació i Energia en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver rebut la notificació de la Resolució, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

Palma, en la data de la signatura electrònica (2 de juliol de 2025)

El director general d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic Diego Viu Domínguez (Per delegació del conseller d'Empresa, Ocupació i Energia (BOIB núm. 14 de 30 de gener de 2025)