Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT

Núm. 465592
Resolució de la directora general d'Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental per la qual es formula la declaració d'impacte ambiental del projecte BESS Baleares 3 a Ca Na Lloreta, TM d'Alcúdia. (Exp. 2A/2025)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 1 d'abril de 2025, i d'acord amb l'apartat 1 de l'article únic del Decret 5/2024, de 29 de maig, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears,

RESOLC FORMULAR

La declaració d'impacte ambiental del projecte BESS Baleares 3 a Ca Na Lloreta, al terme municipal d'Alcúdia, en el termes següents:

D'acord amb l'article 13, apartat 2, lletra b) del Text Refós de la llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 1/2020 de 28 d'agost, han de ser objecte d'avaluació d'impacte ambiental simplificada «els projectes en què així ho exigeixi la normativa bàsica estatal sobre avaluació ambiental».

D'acord amb la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, el projecte BESS Baleares 3 objecte del present informe s'inclou a l'Annex II (Projectes sotmesos a l'avaluació ambiental simplificada) Grup 4 (Indústria energètica) lletra n) Emmagatzematge energètic stand-alone a través de bateries electroquímiques o amb qualsevol tecnologia de caràcter hibridat amb instal·lacions d'energia elèctrica, inclòs amb el Reial decret 445/2023, de 13 de juny de 2023, que modifica els annexos I, II i III de la Llei 21/2013.

Per tant, el projecte de «Sistema d'emmagatzematge de bateries (BESS)», hauria de seguir la tramitació ambiental com Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada regulada al títol II, capítol II, secció 2a de la Llei 21/2013.

S'ha de dir que, d'acord amb la sol·licitud inicial de l'òrgan substantiu, es podria entendre que l'avaluació d'impacte ambiental es refereix conjuntament al projecte «BESS Balears 3. Sistema d'emmagatzematge de bateries (BESS) stand-alone. Infraestructura de mitja tensió 30 kV» situat al carrer Estornell 19, 21, 23, 25, 27 i 29; i també al projecte d'infraestructures comunes «Subestació elevadora 30/66kv GIS, línia d'evacuació 66kv i sistema de mesura» situat al carrer Estornell 1, 3 i 5, del polígon de Ca Na Lloreta, 07400, T.M Alcúdia.

L'Estudi d'Impacte Ambiental, si bé esmenta el projecte d'infraestructures comunes, no analitza el seu impacte perquè ja va ser objecte d'avaluació d'impacte ambiental ordinària durant la tramitació de l'expedient 267A/2024, amb declaració d'impacte ambiental favorable, d'acord amb la «Resolució de la directora general d'Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental, de 26 de març de 2025, per la qual es formula la declaració d'impacte ambiental sobre el projecte BESS Sant Martí i infraestructures comunes a Ca Na Lloreta, TM Alcúdia».

Si a més del sistema d'emmagatzematge es tingués en compte la línia d'evacuació subterrània AT66KV amb una longitud de 948,2 metres, per camí públic, fins al punt de connexió de la subestació elèctrica de Sant Martí, l'avaluació d'impacte ambiental ordinària seria prescriptiva, d'acord amb el Text Refós de la llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, Annex I (Projectes sotmesos a l'avaluació d'impacte ambiental ordinària) Grup 3 (Energia), punt 8. Línies de transmissió d'energia elèctrica de tensió igual o superior a 66 kV a partir de 500 m de longitud.

Atès que l'EIA no es refereix a la línia d'evacuació, el projecte es tramita com a avaluació d'impacte ambiental ordinària per voluntat del promotor (segons l'article 13, apartat 1, lletra f) del Decret legislatiu 1/2020, que determina que han de ser objecte d'avaluació d'impacte ambiental ordinària «els projectes subjectes a avaluació d'impacte ambiental simplificada quan el promotor sol·liciti que es tramiti per mitjà d'una avaluació d'impacte ambiental ordinària»).

Per tant, el projecte s'ha de tramitar com una Avaluació d'Impacte Ambiental Ordinària i seguir el procediment establert a la secció 1a del Capítol II d'avaluació d'impacte ambiental de projectes del Títol II d'avaluació ambiental de la Llei 21/2013, així com aquells apartats del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'Avaluació Ambiental de les Illes Balears, que li siguin d'aplicació.

 

1. Informació del projecte: objecte, ubicació i descripció

L'objectiu del projecte és dotar d'emmagatzematge elèctric i redistribució al llarg del dia de les energies renovables generades en altres instal·lacions de caràcter productor.

El projecte s'ubica a les parcel·les situades als números 19,21,23,25,27 i 29 del carrer Estornell, en el polígon industrial de Ca na Lloreta (sector AS-21), del terme municipal d'Alcúdia. A l'entorn, s'ubiquen diverses plantes d'energia solar fotovoltaica (PFV) com són el PFV de Binitria, el PFV de Ca na Lloreta (finalitzats) o els projectes PFV Can Balança i Nou Murterar (en tramitació).

La superfície total de les parcel·les a unificar seria de 3.547 m2 (758 m2, 501 m2, 503 m2, 502 m2, 502 m2, 781 m2, respectivament) de sòl catalogat com a urbanitzable de tipologia industrial tipus ZI-B (es permet fer naus amb mitgera). La superfície construïble és de 1.833 m2.

El projecte consisteix en la instal·lació d'un BESS (Battery electricity storage system - Sistema d'emmagatzematge d'electricitat amb bateries) de tipologia Stand-Alone. El sistema es basa en l'emmagatzematge electroquímic amb bateries de liti-ferro-fosfat (LiFePO4) que es col·loquen a l'interior de contenidors industrials de mides estandarditzades.

Un sistema BESS es compon dels subsistemes següents:

1. Sistema de bateries: nucli del sistema BESS encarregat d'acumular l'energia. Es compon principalment de Racks de bateries (mòduls de bateries connectats en sèrie) i Sistema de control i monitoratge de bateria (BMS), normalment una targeta electrònica que s'encarrega de monitorar totes les variables del sistema com a temperatures, tensió de cel·la, corrents, estat de càrrega...

2. Sistema de conversió de potència: encarregat de carregar i descarregar les bateries i d'adequar la tensió de corrent continu de les bateries a la tensió de sortida.

3. Sistema de gestió de l'energia: la seva funció és integrar els requisits del Codi de xarxa, realitzar els controls necessaris en el punt de connexió i comunicar-se amb l'operador del sistema entre d'altres. Consta de Hardware i software per a executar algorismes de control.

4. Sistemes auxiliars: encarregats de mantenir la seguretat i el rendiment del sistema. Consten, principalment, de sistemes de refrigeració (HVAC), de detecció i extinció d'incendis (PCI) i sistemes de suport o SAIs.

5. Envolupants i interconnexions.

Per al projecte BESS Baleares 3 es preveu la instal·lació de 48 contenidors de bateries de 4,18 Mwh d'emmagatzemament, cadascun sumant un total de 200,64 MWh d'energia d'emmagatzemament i 50,40 MW de potència AC instal·lada.

Per a poder acumular l'energia s'usaran 12 inversors de corrent tipus MV Skid HEMK de tercera generació dobles, d'aquesta manera es permet transformar l'energia alterna de la xarxa en energia continua aplicable als sistemes de bateries.

Els blocs d'emmagatzematge es connecten entre si amb cable subterrani de mitja tensió (30kV), els extrems del qual s'ajunten en unes cel·les de concentració, d'aquests surt la línia de connexió amb la subestació elevadora dels 30kV als 66kV, en el recent BESS Sant Martí, a menys de 150 metres, i que forma part del projecte d'infraestructures comunes per a diferents projectes de BESS que es tramiten al polígon de Ca Na Lloreta. Des de la subestació surt la línia d'evacuació subterrània AT66KV amb una longitud de 948,2 metres, per camí públic, fins al punt de connexió de la subestació elèctrica de Sant Martí.

El projecte inclou una petita zona d'estacionament per a vehicles, així com edificacions auxiliars per tal de tenir un centre de control localitzat.

Es realitzarà l'obra civil necessària per a l'execució de les instal·lacions, vials interiors, fonamentacions, drenatges, rases per a canalitzacions, closos, etc.

2. Valoració de l'Estudi d'impacte ambiental (EIA)

a) Alternatives

L'EIA destaca que un factor tècnicament determinant a l'hora de seleccionar un emplaçament és la disponibilitat o accés al punt d'evacuació de la xarxa de transport d'energia, atès que els nodes de connexió són molt limitats. L'anàlisi d'alternatives es realitza en un radi de 3 km entorn de l'origen del node elèctric (Subestació Elèctrica de Baleares 3), per evitar l'impacte de les connexions d'evacuació i incorporant criteris socioeconòmics i ambientals: terrenys allunyats d'àrees territorials protegides pels seus valors ambientals (Xarxa Natura 2000...), culturals, paisatgístics; sense afectació a àrees de prevenció de riscos, protecció de carreteres, zones de servitud de costes; amb bona accessibilitat, etc.

S'estudien 3 alternatives d'ubicació, a més de l'alternativa 0 i posteriorment es fa una anàlisi multicriteri. Les alternatives 2 i 3 coincideixen amb les analitzades per al projecte de BESS Sant Martí (Exp. 267A/2024). Els criteris avaluats són els següents: superfície disponible, evacuació de l'energia produïda, factors ambientals, zones de protecció i Àrees de Protecció Territorial (APR), economia i usos de la parcel·la, impacte visual.

Alternativa 0 (no execució del projecte): suposaria perdre els beneficis que proporciona la capacitat d'emmagatzematge com a suport a la penetració de les energies renovables, que preveu el Pla Director Sectorial d'Energia i la Llei 10/2019 de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica.

Alternativa 1 (seleccionada): aquesta alternativa consisteix en l'execució del projecte a les parcel·les situades als números 19,21,23,25,27 i 29 del polígon industrial de Ca na Lloreta, del terme municipal d'Alcúdia. La superfície total seria de 3.547 m2 de sòl catalogat com a urbanitzable de tipologia industrial. La superfície de la parcel·la permet albergar la totalitat de les instal·lacions requerides i té bona accessibilitat. Per a l'evacuació de l'energia cal fer una línia subterrània per camí públic de 948,2 metres a 66kV fins a la subestació elèctrica de Sant Martí. Les parcel·les no presenten factors ambientals rellevants (es van desbrossar a sòl industrial); tampoc estan a zones de protecció o APR, encara que es troben properes a zona d'inundació de l'Albufera de Mallorca. En l'àmbit d'economia i usos de la parcel·la, el planejament vigent li atorga un futur ús industrial. El 94,98% de l'àrea del projecte té un impacte visual no significatiu.

Alternativa 2 (ubicació als voltants del polígon industrial de Ca na Lloreta), concretament en una zona dins de la parcel·la cadastral PL SUP AS-34, al terme municipal d'Alcúdia. La superfície total de la parcel·la és de 37.170 m², dels quals es faria ús de 2.800 m² situats a l'est, minimitzant així l'impacte sobre l'entorn rural. La zona no compta amb edificacions habitades, tot i que en el passat contenia construccions en desús. L'evacuació de l'energia es realitzaria a través d'una línia subterrània de 66kV amb un recorregut de 1.060 metres per camins existents fins a la SE de Baleares 3, sense necessitat de nous vials. Pel que fa als factors ambientals, no presenta vegetació significativa a causa de les intervencions prèvies que han alterat les condicions naturals. Pel que fa a zones de protecció o APR, la parcel·la no es troba dins d'espais protegits de la Xarxa Natura 2000, però conté una APR per incendis i una zona de reserva ferroviària al nord. En l'àmbit d'economia i usos de la parcel·la, el sòl està catalogat com a Sòl Rústic General i es troba en desús i amb amuntegaments de materials diversos. La instal·lació permetria generar rendibilitat mitjançant el lloguer de la parcel·la i la producció d'energia. L'impacte visual de la instal·lació es considera no significatiu en un 94,8% de la superfície estudiada.

Alternativa 3 (finca pròxima al polígon industrial de Ca na Lloreta): en la parcel·la cadastral 427 del polígon 4. La superfície total de la parcel·la és de 69.992 m², dels quals es destinarien 1.900 m² a la instal·lació, situant-la a prop del punt de connexió i evitant interferències amb elements naturals rellevants. L'evacuació de l'energia es duria a terme a través d'una línia subterrània de 1.355 metres per camins existents fins a la SE de Baleares 3. Ambientalment, el terreny havia estat una zona inundable, però es va aplanar amb aportacions de terra i presenta vegetació arbustiva i herbàcia espontània. Pel que fa a zones de protecció o APR, la parcel·la es troba a la zona de protecció del PORN de l'Albufera de Mallorca i conté hàbitats d'interès natural, així com àrees de protecció per risc d'inundació. En l'àmbit d'economia i usos de la parcel·la, el sòl està catalogat com a Sòl Rústic General – Àrea de Transició, no té cap ús actual i està catalogada com a improductiva. La instal·lació de l'emmagatzematge d'energia generaria ingressos a través del lloguer del terreny i la venda d'energia. L'impacte visual es considera no significatiu en un 98,9% de la superfície estudiada.

L'anàlisi multicriteri mostra que les alternatives 1 i 2 són similars, però la 1 és més favorable pel que fa a l'ús del sòl i l'impacte visual, per això se selecciona l'alternativa 1.

b) Ubicació del projecte, descripció del projecte i diagnòstic territorial

L'Estudi d'Impacte ambiental:

• Descriu de manera adequada la ubicació, accessos i tancaments de la parcel·la on es desenvolupa el projecte.

• Explica detalladament el projecte amb les accions que es duran a terme a les diferents fases: obra (moviment de terres i adequació de terreny, desbrossament vegetal, estesa de tub i cablejat, tancament perimetral, transport de materials, construcció d'edificacions i elements), explotació (manteniment i operació de les instal·lacions) i clausura (extracció de tub i cablejat, eliminació d'edificacions, condicionaments ambientals, transport de materials).

• Estima els residus que es generaran (i mesures per a la seva gestió): els residus més significatius venen de la substitució dels mòduls de bateries fets malbé, que s'hauran de gestionar com a RREE. La gestió de residus de construcció i demolició es realitzarà segons la normativa (Pla director sectorial per a la gestió dels residus de construcció, demolició, voluminosos i Fora d'ús de l'illa de Mallorca (2018), i la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats).

• L'EIA indica que la instal·lació d'emmagatzematge no presentarà consums hídrics associats al projecte (cal dir que, tot i que la instal·lació d'emmagatzematge no requereix aigua per a refrigeració i no té lavabos, es requereix aigua per al reg de suport de les espècies vegetals de la zona enjardinada).

• Analitza el sòl a ocupar des del punt de vista territorial i urbanístic (a partir del Pla Territorial Insular de Mallorca (PTIM), Normes Subsidiàries de l'Ajuntament d'Alcúdia (mapa urbanístic), Sistema d'Informació Geogràfica de Parcel·les Agrícoles (SIGPAC) i normes d'ordenació territorial);

• Caracteritza ambientalment l'entorn del projecte mitjançant una anàlisi socioeconòmica de l'àmbit (demografia, economia, infraestructures energètiques, afeccions a sistemes i elements patrimonials, servituds aeroportuàries); descripció de la flora, vegetació i hàbitats d'interès comunitari; descripció de la fauna de l'àmbit afectat per la instal·lació i zones de protecció de l'avifauna; espais naturals protegits i catalogats; APR (Inundació, despreniments, erosió, incendis); geomorfologia, hidrologia, zones potencialment inundables, atmosfera i clima.

c) Identificació d'impactes. Determinació de mesures preventives i correctores

A l'estudi d'impacte ambiental es presenta una identificació i descripció dels impactes que produirà el projecte sobre l'entorn així com una caracterització, avaluació i valoració dels més significatius.

A la fase de construcció, s'han identificat les activitats productores d'impactes següents: Desbrossament d'espècies vegetals; Moviment de terres i adequació del terreny; Estesa de canonades i cablejat; Instal·lació de la tanca perimetral; Transport de materials; Construcció d'edificacions i elements.

A la fase d'explotació, s'identifiquen les activitats de manteniment de la instal·lació (inversors, cablejat, edificacions prefabricades i elements elèctrics... i substitució d'elements en cas que sigui necessari). El funcionament és autònom i no requereix operaris.

A la fase de desmantellament: extracció de cablejat i canonades; eliminació d'edificacions i elements; moviment de terres; Condicionaments ambientals i Transport de materials.

Dins de les tres fases diferenciades es detecten tant impactes positius com negatius de caràcter compatible. Els negatius es concentren principalment en les accions constructives, la possibilitat de contaminació del sòl, així com els impactes sobre la qualitat del paisatge i la qualitat de l'aire, en aquest cas escàs, a causa de la implementació del sistema d'emmagatzematge en parcel·les de tipologia industrial dins d'un entorn de polígon. Tampoc s'identifiquen impactes sobre aigües subterrànies.

Segons l'EIA, les parcel·les on se situa el projecte no estan afectades per àrees de prevenció de risc (APR), no apareixen espècies de flora i fauna significatives a l'interior de la parcel·la i no hi ha hàbitats d'interès comunitari. El projecte no es desenvolupa en espais naturals protegits, ni es localitzen recursos ambientals valuosos a l'àrea d'implementació. Així, l'impacte sobre la flora, la fauna i la biodiversitat es considera baix. No hi ha presència de construccions o edificacions a la parcel·la tant a les zones d'ocupació com a les zones no ocupades. Tampoc es dona un consum de recursos naturals significatiu més enllà de l'ús del territori, que és petit.

Pel que fa a la qualitat paisatgística de l'entorn, no es detecten impactes significatius sobre zones urbanes o l'entorn proper, i les parcel·les estan en un entorn amb molt poca fragilitat paisatgística de caràcter industrial.

L'EIA preveu mesures per minimitzar accidents susceptibles de causar impactes moderats com ara la contaminació del sòl o la mort d'animals.

S'esmenten els següents impactes positius: augmentarà la quantitat d'energia d'origen verd distribuïda, s'allargarà el cicle d'ús de l'energia renovable, cosa que comporta una reducció de les emissions de GEH considerable, es generaran llocs de treball de caràcter temporal i fix i es millorarà la qualitat de l'aire afavorint la descarbonització de l'illa.

Per tal de mitigar els impactes ambientals negatius, a l'estudi d'impacte ambiental es preveuen les mesures preventives, correctores i compensatòries següents:

• A la fase de construcció:

• Mesures per minimitzar l'impacte del moviment de terres: abalisament de camins, accessos i zones de recollida de material; pas dels vehicles per zones condicionades; amuntegaments de terra localitzats a prop del lloc d'extracció i coberts en cas de ser materials polsegosos; rases obertes el mínim temps possible; reutilització de terres a la mateixa parcel·la.

• Mesures per a la correcta gestió de residus: control dels tipus i quantitats de residus generats; zona de recollida de residus delimitada i amb contenidors homologats per a tots els tipus de residus generats; supervisió de la correcta segregació dels residus generats; control de l'estat dels contenidors per detectar possibles fuites, pèrdues o forats; control de lliurament dels residus a gestor autoritzat.

• Mesures per evitar emissions atmosfèriques: control de les partícules en suspensió presents a la zona (es limita la velocitat a 20 km de tots els vehicles); control de les emissions gasoses dels vehicles i eines presents a les obres (la maquinària i vehicles han passat les inspeccions tècniques corresponents i aquestes es troben vigents i al dia).

• Mesures per evitar contaminació acústica: control sobre el soroll generat mitjançant sonòmetre; control sobre els horaris de treball; compliment de la legislació de sorolls actual; es prohibeixen els treballs nocturns.

• Mesures per a una bona gestió d'espais i manteniment d'elements: es mantenen els vials d'accés i camins públics al seu estat originari; es restauren correctament deixant-los en el seu aspecte original els vials d'accés i camins públics modificats; adequació de les dimensions i característiques de les edificacions al planejament urbanístic vigent del TM d'Alcúdia a zones industrials.

• Mesures d'apantallament vegetal: instal·lació de les barreres vegetals al primer estadi de l'etapa de construcció; es realitza un manteniment durant tot el període d'obres, replantant les espècies necessàries; comprovació del funcionament del sistema de reg instal·lat o de la periodicitat dels regs durant la fase d'obres.

• Mesures per reduir el risc d'incendi: les zones de recollida es troben a una distància prudencial d'elements de vegetació; es troben disponibles a la zona d'obres elements d'extinció d'incendis com ara extintors o similars; els passos per a emergència es troben accessibles, practicables i desbrossats; es compleix els que estableix el Decret 125/2007, de 5 d'octubre, pel qual es dicten normes sobre l'ús del foc i es regula l'exercici de determinades activitats susceptibles d'incrementar el risc d'incendi forestal.

• Mesures per a la protecció de la flora i la fauna: realització de prospeccions per identificar espècies presents, amenaçades, catalogades o en perill, abans de les obres, ús de maquinària o actuacions susceptibles de causar impactes; les rases es troben el mínim temps obertes, s'assegurarà instal·lar rampes d'accés perquè les espècies que puguin caure tinguin manera de sortir; revisió diària de les rases, tanca i zones d'obra per a identificació de possibles espècies afectades, es retiraran les espècies atrapades; instal·lació de les mesures protectores contra la col·lisió de l'avifauna en el tancat cinegètic i mesures anti-electrocució en els elements elèctrics; les restes vegetals presents generades durant la fase d'obres s'hauran de lliurar a un gestor autoritzat per a valorització, no es cremaran ni es tractaran a la parcel·la.

• Control de vessaments accidentals: es vigilarà que hi hagi presència de taques en terra; les zones d'apilament de residus líquids es troben condicionades, situant-se en zones planes, desbrossades i amb elements aïllants del sòl; l'ompliment de dipòsits de combustible i altres líquids es realitza sobre lones impermeables; els contenidors, WC portàtils i altres elements de contenció de líquids i sòlids es troben en bon estat; el control d'espècies vegetals i animals no es fa amb mitjans químics susceptibles de contaminar.

• A la fase d'explotació:

• Mesures per al control de vessaments accidentals: a més de les que es descriuen a la fase de construcció, revisió de l'estat de contenidors de bateries i el seu interior, així com la resta d'elements elèctrics instal·lats.

• Mesures d'apantallament vegetal: es prioritzarà la utilització d'espècies de baix requisit hídric per minimitzar el consum d'aigua (en períodes àrids es planificaran regs de reforç). El promotor es compromet a mantenir de manera constant i activa les espècies vegetals instal·lades a l'enjardinament perimetral durant els, almenys, 16 anys d'operació de la planta.

• Les mesures per reduir el risc d'incendi, per a la protecció de la flora i la fauna, per a l'apantallament vegetal i per a la gestió de residus són les mateixes que a la fase de construcció.

• A la fase de desmantellament: es preveu a un mínim de 16 anys. A causa de les grans similituds amb la fase d'obres, es disposaran de les mateixes mesures previstes.

L'estudi d'impacte ambiental dona compliment tant a l'article 21 com l'article 27 del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, i alhora dona compliment a l'article 35 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, ja que, a més dels anteriors conté els documents/apartats següents:

• Resum de l'EIA (document de síntesi tal com estableix la Llei 21/2013).

• Annex 1. Pla de vigilància ambiental i seguiment.

• Annex 2. Estudi energètic i de vulnerabilitat davant el canvi climàtic.

Entre la documentació aportada també s'inclou un estudi d'incidència visual i paisatgística que analitza l'impacte paisatgístic de les alternatives estudiades per a la ubicació del projecte i determina mesures correctores per a l'emplaçament escollit: pantalla vegetal i indicacions per a la integració paisatgística de les construccions auxiliars.

A l'estudi d'impacte ambiental es conclou que el projecte de la instal·lació BESS de Baleares 3 és apte i compatible amb el medi ambient de l'entorn on es pretén executar.

​​​​​​​3. Elements significatius de l'entorn del projecte

El projecte s'ubica a les parcel·les situades als números 19,21,23,25,27 i 29 del carrer Estornell, en el polígon industrial de Ca na Lloreta, amb una superfície total de 3.547 m2 (de la qual 1.833 m2 construïbles).

1. Pel que fa a la classificació del sòl:

a) D'acord amb el Pla Territorial Insular de Mallorca, en la seva tercera modificació, aprovada definitivament l'11 de maig de 2023, el conjunt parcel·lari presenta la qualificació d'Àrea de desenvolupament. Sòl urbà i urbanitzable o apte per a la urbanització”. Segons les NNSS i el Planejament urbanístic del municipi d'Alcúdia, el sòl del conjunt parcel·lari es pot classificar com a “sòl urbanitzable industrial tipus B”.

b) El traçat d'interconnexió a mitja tensió des dels transformadors fins a la parcel·la del carrer de l'Estornell 5, on s'ubicarà la subestació 33/66Kv tipus GIS de titularitat comuna entre promotors, es farà per terreny privat (110,5m); després transcorrerà per vial públic existent (156 m) en sector urbanitzable.

2. Les parcel·les no es troben en zona de policia de torrent. No estan afectats per Àrees de Prevenció de Riscos (APRs) d'erosió, inundació, incendis, esllavissament, àrea amb risc potencial significatiu d'inundació ni per cap plana geomorfològica d'inundació. Tampoc es troba dins Zona d'Alt Risc d'Incendis Forestals. En tot cas, si estan properes a APR d'inundació i incendi.

3. Les actuacions projectades no estan afectades per cap espai natural protegit per la Llei 5/2005, de 26 de maig, per a la conservació dels espais de rellevància ambiental (LECO) ni per la Llei 1/1991, de 30 de gener, d'espais naturals i de règim urbanístic de les àrees d'especial protecció de les Illes Balears (LEN). Els terrenys tampoc formen part de Xarxa Natura 2000 ni s'hi troben hàbitats d'interès comunitari (HIC) a l'ambit del projecte, si bé les parcel·les es troben properes al límit del Parc Natural de l'Albufera.

4. Pel que fa al paisatge, la parcel·la està situada en la Unitat del Paisatge UP-3, Badies del Nord. D'acord amb els plànols de valoració paisatgística del PTIM, l'àmbit està situat en una zona sense protecció paisatgística elevada.

5. Quant a la vegetació, a l'àrea del projecte ocupada per les bateries i instal·lacions auxiliars, predominen les espècies herbàcies i arbustives ruderals pròpies d'àrees cerealistes.

6. Pel que fa a la protecció de les aigües subterrànies, d'acord amb l'IDEIB:

a) L'àrea afectada pel projecte es troba a la Massa d'Aigua Subterrània (MAS)1811M1«Sa Pobla» (estat qualitatiu dolent i estat quantitatiu dolent, per explotació superior al 100% del recurs disponible).

b) La vulnerabilitat a la contaminació de l'aqüífer és moderada.

c) Les actuacions projectades no es troben en el perímetre de restriccions de pous de proveïment urbà.

7. Pel que fa al patrimoni, a les parcel·les a on s'instal·laran les bateries no hi ha elements catalogats ni es troben en un entorn de protecció de cap element protegit.

8. Les edificacions més properes són naus industrials (la més propera a uns 45 metres). No existeixen habitatges aïllats a menys de 500 metres de l'àrea del projecte.

4. Resum del procés d'avaluació

4.1 Fase d'informació pública

Segons l'informe tècnic de 17 de gener de 2025, del Servei de Transport, Distribució d'Energia i Generació Tèrmica:

• El 21 de març de 2024, s'admet a tràmit, mitjançant resolució, la sol·licitud de projecte d'interès estratègic industrial i autorització administrativa prèvia i declaració d'impacte ambiental ordinària del projecte.

• El 22 de març de 2024, es remet el projecte al Servei de Energies Renovables per estar afectada una línia d'evacuació d'un parc fotovoltaic existent.

• El 27 de març de 2024 es publica tot el projecte a la web de la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic.

• El 9 de d'abril de 2024 el Director General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic signa l'acord d'inici per l'obertura del tràmit d'informació pública per a la sol·licitud de projecte d'interès estratègic industrial, declaració d'impacte ambiental i autorització administrativa prèvia i de construcció del projecte « BESS Baleares 3. Sistema de almacenamiento de baterías (BESS) stand-alone. Infraestructura de media tensión» i projecte d'infraestructures comunes «Subestación elevadora 30/66 KV GIS, línia de evacuación 66 KV y sistema de medida» situat al carrer de l'Estornell 1, 3 i 5, del polígon de Ca Na Lloreta, 07400, TM d'Alcúdia (Exp. BAT 2024/4749).

• El 27 de d'abril de 2024 es publica l'anunci d'informació pública del projecte al Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).

• El 20 de maig de 2024 es publica l'anunci d'informació pública del projecte al Butlletí Oficial de l'Estat (BOE)

• El 25 de maig de 2024 es publica l'anunci d'informació pública del projecte a l'“ARA Balears”.

• El 28 de maig de 2024 es publica l'anunci d'informació pública del projecte al Diari de Mallorca.

• El 28 de maig de 2024 es sol·licita a l'Ajuntament d'Alcúdia que publiqui l'anunci d'informació pública al taulell d'anuncis.

Durant l'exposició pública no es van rebre al·legacions.

4.2 Consultes

El 30 de maig de 2024 la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic envia consulta a les administracions i persones interessades següents (es marquen les administracions de les quals s'ha rebut resposta):

- Ajuntament d'Alcúdia ()

- Consell Insular de Mallorca. Departament de Territori, Mobilitat i Infraestructures. Direcció Insular d'Infraestructures i Mobilitat

- Consell Insular de Mallorca. Departament de Territori, Mobilitat i Infraestructures. Direcció Insular de Territori i Paisatge

- Consell Insular de Mallorca. Departament de Cultura, Patrimoni i Política Lingüística. Direcció Insular de Patrimoni

- Conselleria de la Mar i del Cicle de l'Aigua. Direcció General de Recursos Hídrics

- Conselleria de la Mar i del Cicle de l'Aigua. Direcció General de Costes i Litoral ()

- Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia. Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i - Canvi Climàtic. Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera ()

- Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia. Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic. Servei d'Energies Renovables

- Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia. Direcció General d'Indústria i Polígons Industrials ()

- Conselleria de Presidència i Administracions Públiques. Direcció General d'Emergències i Interior

- Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural. Direcció General de Medi Natural i Gestió Forestal. - Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl

-Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural. Direcció General de Medi Natural i Gestió Forestal. Servei d'Espais Naturals

-Delegació del Govern

-Red Eléctrica de España ()

-GOB

-Amics de la Terra

4.3 Informes rebuts

S'han rebut els següents informes d'administracions consultades:

• L'informe de la Direcció General de Costes i Litoral, de 3 de juny de 2024 indica que «les actuacions proposades es troben fora de la zona de servitud de protecció (ZSP), de la zona de servitud de trànsit (ZST) i excloses del domini públic maritimoterrestre (DPMT), segons el plànol 100 del terme municipal d'Alcúdia» i per tant conclou que «no és l'administració competent per informar el projecte».

• L'informe de Red Eléctrica de España, de 4 de juny de 2024, esmenta que “Quant a la subestació projectada, Red Eléctrica no presenta oposició a aquesta en no existir afeccions a instal·lacions propietat de Red Eléctrica”.

Des del punt de vista ambiental, es tradueixen les parts de l'informe que es refereixen a seguretat i sobretensions elèctriques al terreny.

«[...] per a l'execució dels treballs hauran de complir, quant a distàncies es refereix, amb el que disposa l'apartat 5 “Creuaments, proximitats i paral·lelismes” de la ITC-LAT 06 Línies Subterrànies amb Cables Aïllats, inclosa en el Reglament sobre Condicions Tècniques i Garanties de Seguretat en Línies Elèctriques d'Alta Tensió aprovat pel Reial decret 223/2008.

[...] és recomanable que cap canalització subterrània estigui a menys de 20 metres de la pota més desfavorable del suport perquè, d'aquesta manera, quedi assegurada la no interferència d'aquestes canalitzacions amb el sistema de posada a terra del suport i es minimitzin els possibles efectes derivats del drenatge de sobretensions al terreny a través del sistema de posada a terra esmentat».

​​​​​​​​​​​​​​- El 25 de juny de 2024 es va rebre l'informe del Servei de Canvi climàtic i Atmosfera amb les següents conclusions:

Es considera que el projecte és favorable en quant als objectius de reducció d'emissions i reducció de les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle que marca la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica.”

- El 15 de juliol de 2024 es va rebre informe de l'Ajuntament d'Alcúdia. L'informe conclou:

“[...] sense perjudici de la tramitació de l'avaluació d'impacte ambiental i altres informes i/o autoritzacions que es requereixen d'altres organismes amb competències concurrents, i sense perjudici també, de que es pugui obtenir la declaració d'interès estratègic industrial d'acord amb la Llei 14/2019, la proposta d'aquest parc d'emmagatzematge es veu positiva, no obstant això, la proposta no s'ajusta a la normativa vigent ens els punts anteriorment descrits i que s'han d'esmenar.”

A continuació que es transcriuen les deficiències detectades a l'informe de l'ajuntament d'Alcúdia amb incidència ambiental o paisatgística.

- Recordar que en el cas que s'executin els projectes, tots els serveis, vials i camins de domini públic que es puguin veure afectats per aquestes obres o instal·lacions hauran de quedar amb perfecte estat.

- En estar la parcel·la afectada per una ZPR de contaminació d'aqüífers en grau moderat, el projecte i l'activitat hauran de complir amb l'establert a l'article 9.2 de les ordenances mediambientals del pla parcial i la norma 5.1.03, de les vigents NS de planejament d'Alcúdia. Està prohibit l'abocament d'olis o qualsevol derivat del petroli a la xarxa del clavegueram municipal o al subsol. En qualsevol cas l'activitat a desenvolupar haurà de complir amb l'establert en el Pla Hidrològic de les Illes Balears, i en especial amb el control d'abocaments.

- A l'estudi d'impacte ambiental no es fa cap referència al compliment del previst a les ordenances mediambientals del polígon industrial, contingudes en el Pla Parcial (articles, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 i 10).

- S'ha de justificar el compliment de l'article 14 protecció visuals polígon, per la qual les zones arbrades han de tenir una densitat mínima d'un arbre cada 20 m2 d'una altura mínima de 2 m. Els arbres a plantar seran d'espècies autòctones de la zona i guardaran la separació mínima de 2 m als límits de la parcel·la que preveu l'article 591 del Codi Civil.

- No es defineix la ubicació dels aljubs per aigües pluvials, ni tampoc justifica la seva capacitat que ha de ser de 199.5 litres d'aigua per metre quadrat de coberta. Es recorda que els aljubs computen a efectes de paràmetres urbanístics.

- No es defineix la cota de la rasant respecta de la qual es mesura l'altura reguladora màxima segons el previst a la norma 2.3.01-3b ni tampoc l'altura màxima.

- No s'han definit els tancaments de la parcel·la d'acord amb el que determina la norma 3.2.12.

- No es justifica el compliment de l'apartat 10 del Pla Parcial, referent a les normes d'estètica, de tots els elements de la parcel·la.

- Es tindrà en compte, segons el previst a l'article 10-m de les ordenances d'estètica del Pla Parcial, que a les zones no edificades de la parcel·la està prohibit l'emmagatzematge de mercaderies o altres materials que puguin desmerèixer l'entorn.

- El propietari de la parcel·la on es desenvolupa l'activitat, haurà de ser membre de l'entitat col·laboradora de conservació per assumir els costos de control de la vigilància ambiental que es realitzaran per part de la Comissió de Control del Polígon industrial de cana Lloreta. L'Ajuntament per la seva part, haurà de determinar en la seva estructura el departament, o departaments encarregats de vetllar pel seguiment dels plans de vigilància que s'estableixin i qualsevol forma de seguiment que consideri necessària. L'Ajuntament fomentarà, a través de l'esmentat departament, la incorporació de sistemes de gestió ambiental, (ISO 14.000, EMAS2 o la incorporació de bones pràctiques ambientals), especialment entre les que consideri que puguin presentar major influència ambiental, de forma coherent amb el programa Alcúdia Municipi Ecoturístic.

- El 19 de juliol de 2024 es va remetre l'informe de l'Ajuntament al Promotor del projecte.

- El 29 de d'octubre de 2024 es va remetre l'informe de Red Elèctrica d'Espanya Promotor del projecte.

- El 19 de desembre de 2024, es va rebre resposta del promotor a l'informe de Red Eléctrica en el qual presenta conformitat als condicionants imposats per Red Eléctrica de España.

- El 19 de desembre de 2024, es va rebre un escrit del promotor en la que es dona resposta detallada de tots els punts a esmenar de l'informe de l'Ajuntament d'Alcúdia de 19 de juliol de 2024.

- L'informe del Servei de Seguretat Industrial de 18 de desembre de 2024 determina que:

«1. Previ a la posada en servei de la instal·lació cal inscriure la instal·lació de baixa tensió mitjançant el tràmit 001 Instal·lacions de baixa tensió tràmit general; 2. Atès que aquest tipus de instal·lacions (Emmagatzemant d'energia en grans bateries-Stand-Alone”) no disposen d'una reglamentació en quan a la Seguretat contra incendis, el projecte ha d'incloure un anàlisis dels riscos, identificant els distints esdeveniments, les corresponents causes i les mesures de seguretat a implantar per tal de garantir la seguretat de la instal·lació. En especial l'anàlisi dels riscos a de contemplar: a) Mesures per evitar que es produeixi incendi o explosió; b) Mesures de detecció i alarma en cas d'incendi; c) Mesures d'extinció i d) Mesures en cas d'incendi o explosió d'un mòdul, aquest no es propagui a la resta de mòduls ni causi d'anys a la via pública ni als confrontants».

5. Consideracions tècniques

5.1 Respecte a la localització del projecte:

• L'EIA presenta una anàlisi d'alternatives de localització exhaustiva i ben justificada.

• Tal com exposa l'informe de l'Ajuntament d'Alcúdia, el planejament urbanístic vigent habilita el desenvolupament del projecte atès que es tracta d'un ús admès. Les instal·lacions i obres projectades de les bateries BESS se situen dins sòl classificat d'urbà, dins una zonificació Industrial B, ZIB. La línia d'evacuació fins a la subestació elevadora 30/66Kv discorr uns 280 m per sòl urbanitzable.

• L'àmbit del projecte no afecta a àrees naturals protegides; no afecta a àrees prioritàries; tampoc es troba dins Àrees de Prevenció de Riscos (APRs).

• No existeixen nuclis de població ni habitatges aïllats a menys de 500m de l'àrea d'implantació del projecte.

 

​​​​​​​5.2 Aigües superficials i subterrànies

• L'àrea afectada pel projecte es troba a la Massa d'Aigua Subterrània (MAS)1811M1«Sa Pobla» en estat qualitatiu i quantitatiu dolent, i a una zona on la vulnerabilitat a la contaminació de l'aqüífer és moderada.

L'EIA preveu la impermeabilització de les àrees de les parcel·les susceptibles a vessaments accidentals; els elements elèctrics instal·lats que utilitzin líquids de refrigeració portaran incorporades cubetes estanques de retenció; a la zona enjardinada, es prohibeixen l'ús de pesticides i derivats per al manteniment de les espècies vegetals, i es permeten únicament o bé aigua potable, aigua regenerada i elements d'adob de tipologia orgànica i no contaminant en quantitats reduïdes.

• Les actuacions projectades no es troben en el perímetre de restriccions de pous de proveïment urbà.

• La zona de bateries no se situa en zona de policia de torrent ni estan afectades per Àrees de Prevenció de Riscos (APRs) d'inundació, però sí que delimiten amb una APR d'inundació i s'inclouen, parcialment, a una plana geomorfològica d'inundació (zona potencialment inundable). Segons el projecte, es dotarà la parcel·la, a les seves zones impermeabilitzades, de sistemes de recollida d'aigües de pluja davant de possibles inundacions, desguassant així en el sistema de canalitzacions construït durant la urbanització del polígon.

5.3 Substàncies contaminants, residus i consum d'aigua

• El procés de construcció per dur a terme el projecte és senzill i sense impactes significatius que es poden minimitzar amb les mesures preventives, correctores i compensatòries que inclou l'EIA.

• L'EIA no inclou la consideració sobre les substàncies potencialment contaminants associades a un sistema d'emmagatzematge autònom de tipologia BESS (Battery Energy Storage System) però si s'inclouen a l'annex I (Anexo Ambiental ordenanzas municipales) que figura al document de resposta del promotor de 19 de desembre de 2024 (a partir d'ara annex I de resposta) a l'informe de l'ajuntament d'Alcúdia de 15 de juliol de 2024.

• El sistema d'emmagatzematge no genera ni produeix cap mena d'energia ni d'element de rebuig durant el procés de producció, però els components elèctrics integrats en aquests sistemes poden contenir materials que, en cas de desastre, fugida o problema amb el sistema, podrien resultar potencialment contaminants (electròlits amb sals de liti, com l'hexafluorofosfat de liti (LiPF6); metalls pesants com el cobalt, el níquel i el manganès; solvents orgànics que poden ser volàtils i potencialment tòxics; gasos tòxics com l'hidrogen, que és inflamable, i altres compostos que poden ser tòxics; fluorurs). Els contenidors porten sistemes de seguretat per evitar aquest tipus de falles, així com cubetes estanques per evitar vessaments. L'EIA inclou mesures per evitar fuites o vessaments de contaminants.

• El consum d'aigua associat al projecte no és molt significatiu. Es troba associat al reg de suport de la zona enjardinada d'apantallament vegetal. A l'annex I de resposta s'especifica que «no es disposa de cobertes on poder realitzar una captació d'aigua de la pluja, motiu pel qual no es planteja la instal·lació d'un aljub d'aigua de pluja». «Les espècies arbòries seran regades mitjançant un sistema de degoteig [...]».

• Sobre la producció de residus, estan ben caracteritzats i es preveu la seva gestió durant les fases de construcció i d'explotació del projecte. L'EIA no ha inclòs l'anàlisi de la gestió dels residus de bateries al final de la seva vida útil (mínim 16 anys), tot i que es pot considerar un dels factors amb major impacte del projecte.

5.4 Atmosfera, renou i contaminació electromagnètica i lumínica

• Segons l'EIA, l'impacte per emissions atmosfèriques i renou es troba associat principalment a la fase de construcció, i es preveuen mesures per minimitzar l'impacte.

• Es considera un impacte positiu del projecte l'estimació en estalvi d'emissions, que segons l'informe del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera, se situaria en 45.868,64 tnCO2eq/any i, per tant, el balanç de petjada de carboni es considera positiu i alineat amb els objectius de la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica.

• No s'ha inclòs a l'EIA un estudi acústic que valori l'impacte sonor, en fase d'explotació, provocat per la ventilació de les bateries. A l'annex I de resposta s'especifica que «segons les especificacions tècniques comunes, aquests equips difícilment superen els 65dB en operació». Atesa la distància de les cases i l'entorn industrial, probablement no són significatives; però s'hauria de fer un seguiment de les emissions acústiques, no només a la fase de construcció (ja previst), sinó també a la fase d'explotació.

• Pel que fa a la contaminació electromagnètica, l'EIA no inclou un estudi del camp magnètic, que es pugui assolir entorn de la planta d'emmagatzematge i la seva línia d'evacuació. Encara que el BESS Baleares 3 i la línia d'evacuació estiguin a més de 500 m de nuclis de població, es recomana realitzar mesuraments de camp electromagnètic durant els primers mesos d'operació del sistema per avaluar que els nivells siguin poc significatius. En termes generals, s'ha de garantir que els valors del camp magnètic real sobre els receptors en nuclis de població situats a menys de 200 m i en edificis aïllats a menys de 100 m sigui inferior a 0,4 µT (valor recomanat a la Guía para la elaboración de estudios de impacto ambiental de proyectos de plantas solares fotovoltaicas y sus infraestructuras de evacuación» del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic").

• El projecte de planta d'emmagatzematge BESS no preveu la instal·lació de sistemes d'il·luminació, de manera que no es contempla afecció per contaminació lumínica.

5.5 Incidència visual

• L'EIA conté un annex d'estudi en detall de la incidència visual del projecte, inclòs l'estudi de conques visuals. L'impacte més significatiu és el dels contenidors, que arriben a una alçada màxima d'uns 3,5 m. No s'instal·len altres elements elevats.

• Tot i la ubicació del projecte a un polígon industrial, s'inclouen mesures per minimitzar l'impacte paisatgístic: apantallament vegetal amb espècies autòctones a un 43,81% de la superfície de la parcel·la. L'annex I de resposta proposa «espècies autòctones de la zona per a la correcta integració amb l'entorn, tot i així, cal fer la consulta amb l'òrgan de govern del Parc Natural de l'Albufera per seleccionar les espècies que millor es puguin ubicar a les parcel·les».

• El disseny de les construccions associades al sistema d'emmagatzematge compleixen normativa i s'integren a l'entorn amb colors i acabats tradicionals.

5.6 Risc d'incendi:

• Les parcel·les on s'ubica el BESS i la línia d'evacuació no es troben a Àrea de Prevenció de Riscos (APRs) d'incendi, però si delimiten o es troben properes (a 100 m) a APR d'incendis.

• No existeix massa forestal entre les parcel·les i altres zones naturals. Es redueix la probabilitat d'extensió del foc. En qualsevol cas, l'EIA determina que es complirà amb el Decret 125/2007; que s'instal·laran elements protectors i d'extinció a tots els elements susceptibles d'incendiar-se; i s'aprofitaran els serveis i hidrants per a l'extinció d'incendis del polígon industrial.

• D'acord amb l'informe del Servei de Seguretat Industrial de 18 de desembre de 2024, atès que les instal·lacions d'emmagatzematge d'energia en grans bateries-Stand-Alone no disposen d'una reglamentació pel que fa a la Seguretat contra incendis, el projecte ha d'incloure una anàlisi dels riscos, identificant els distints esdeveniments, les corresponents causes i les mesures de seguretat a implantar per tal de garantir la seguretat de la instal·lació.

En especial l'anàlisi dels riscos a de contemplar: a) Mesures per evitar que es produeixi incendi o explosió; b) Mesures de detecció i alarma en cas d'incendi; c) Mesures d'extinció i d) Mesures en cas d'incendi o explosió d'un mòdul perquè aquest no es propagui a la resta de mòduls ni causi d'anys a la via pública ni als confrontants».

​​​​​​​5.7 Protecció de la flora i fauna:

• L'àmbit del projecte es troba antropitzat però molt proper a la zona PORN de l'albufera de Mallorca, amb gran quantitat de fauna. L'EIA inclou mesures de protecció durant la fase d'execució.

• Pel que a la protecció de l'avifauna, el projecte es desenvolupa a zona de protecció d'electrocució i col·lisió d'aus, segons el Reial decret 1432/2008, de 29 d'agost, pel qual s'estableixen mesures per a la protecció en esteses elèctriques. A l'annex I de resposta s'estableix que totes les línies d'interconnexió entre elements elèctrics, així com d'evacuació de l'energia de la instal·lació d'emmagatzematge BESS se soterraran, evitant així la possible interacció amb l'avifauna i evitant l'impacte visual.

• La duració prevista de les obres és d'entre 1 a 3 mesos. Des del Servei d'Assessorament Ambiental, es recomana que l'execució de les obres més sorolloses no es dugui a terme durant els mesos d'abril a agost, per tal de no coincidir amb l'època de reproducció de les aus que nidifiquen als voltants.

5.8 Seguiment ambiental

• L'EIA inclou un annex 1, amb un Pla de Vigilància Ambiental i Seguiment (PVA), amb la definició de les obligacions del promotor, del responsable de medi ambient i de l'auditor ambiental; i les pautes per al seguiment de les mesures proposades per a minimitzar els impactes ambientals del projecte, a cada una de les seves fases (controls específics a la fase d'obra, d'explotació i de desmantellament).

• També s'estableix l'obligatorietat d'elaborar, a més dels informes del PVA, un informe anual de residus generats i albarà de gestor de residus autoritzat.

 

​​​​​​​Ni al pressupost del projecte ni a l'EIA s'inclouen partides pressupostàries específiques per al seguiment ambiental ni per a l'adopció de les mesures preventives i correctores proposades.

5.9 Altres consideracions tècniques

Els informes rebuts fins a la data per part de les administracions consultades per l'òrgan substantiu són FAVORABLES, alguns d'ells amb condicionants que es tindran en compte en aquesta DIA.

6. Conclusions

Per tot l'anterior,

Primer. Es formula la declaració d'impacte ambiental favorable a la realització del projecte BESS Baleares 3 a Ca Na Lloreta, TM d'Alcúdia; projecte firmat pels enginyers industrials Jaime Sureda Bonnin (Col. 700 –C.O.E.T.I.B.), Gonzalo García Uriarte (Col. 879 – C.O.E.I.B.) i Angel Lacleta Barrera (Col. 26827 – C.E.B.) de «Técnicos consultores» en data 12 de març de 2024, atès que previsiblement no es produiran impactes adversos significatius sobre el medi ambient, sempre que es compleixin totes les mesures preventives, correctores i compensatòries previstes per l'EIA signat electrònicament, el 12 de marc de 2024, per Antoni Estelrich Sempere (Graduat en Enginyeria Ambiental i en Enginyeria d'Organització Industrial) i per Jaume Sureda Bonnin (Enginyer tècnic industrial), de «Tecnicos Consultores», i els condicionants següents:

1. Atès que el projecte s'ubica en zona de vulnerabilitat d'aqüífers moderada, durant l'execució de les obres s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de les maquinàries, en compliment de la Llei 6/1999, de 3 d'abril, de les Directrius d'Ordenació Territorial de les Illes Balears i de mesures tributàries, i les seves modificacions. En aquest sentit, tal com prescriu l'informe de l'Ajuntament d'Alcúdia de 12 de juliol de 2024: el projecte i l'activitat hauran de complir amb l'establert a l'article 9.2 de les ordenances mediambientals del pla parcial i la norma 5.1.03, de les vigents Normes Subsidiàries de planejament d'Alcúdia. Està prohibit l'abocament d'olis o qualsevol derivat del petroli a la xarxa del clavegueram municipal o al subsol.

2. S'ha de mantenir l'apantallament vegetal durant tota la vida útil de la instal·lació. S'han d'utilitzar espècies vegetals autòctones de la zona de port mitjà-gran (mínim 1.7-2 metres) i amb baixos requisits hídrics. Es faran revisions periòdiques, manteniment, neteja i reposició d'exemplars morts durant tota la vida de la instal·lació i s'ha d'assolir l'alçada de 3 metres en un termini màxim de 3 anys.

3. Pel que fa al renou, durant la fase d'explotació s'han de realitzar controls periòdics de les emissions acústiques (almenys un pic a l'any).

4. Pel que fa al camp electromagnètic: s'hauran de realitzar mesures periòdiques (almenys un pic a l'any) d'intensitat del camp electromagnètic durant la vida útil de la instal·lació i de la línia d'evacuació i de la subestació elèctrica, les quals s'hauran d'incloure dins el Pla de Vigilància Ambiental (PVA) i el seu cost haurà de figurar dins el pressupost del projecte. S'ha de complir amb l'establert al Reial decret 1066/2001, de 28 de setembre, pel qual s'aprova el Reglament que estableix condicions de protecció del domini públic radioelèctric, restriccions a les emissions radioelèctriques i mesures de protecció sanitària davant emissions radioelèctriques i al Reial decret 337/2014, de 9 de maig, pel qual s'aproven el Reglament sobre condicions tècniques i garanties de seguretat en instal·lacions elèctriques d'alta tensió i les seves instruccions tècniques complementàries ITC-RAT 01 a 23 o a la normativa que els substitueixi.

5. S'hauran de gestionar correctament els residus elèctrics i de les bateries, tant en la fase d'explotació com de desmantellament, d'acord amb el que es preveu en el Reial decret 110/2015 de 20 de febrer, sobre residus d'aparells elèctrics i electrònics; mitjançant una declaració responsable que haurà de ser signada pel promotor i/o el propietari, sense perjudici que l'òrgan substantiu valori l'aplicació potestativa de l'art. 33 del Decret legislatiu 1/2020, relatiu a finances i/o assegurances per a garantir aquest desmantellament.

6. Atès que el pressupost del projecte supera el milió d'euros, el promotor haurà de designar un auditor ambiental que acrediti que es compleix la DIA, durant la fase d'execució i durant els dos primers anys de funcionament. El cost d'aquesta contractació haurà d'incloure's en el pressupost total. També s'hi hauran d'incloure les partides específiques relatives a les mesures ambientals i el seu seguiment.

D'acord amb l'informe de l'Ajuntament d'Alcúdia, de 12 de juliol de 2024:

7. Tots els serveis, vials i camins de domini públic que es puguin veure afectats per les obres o instal·lacions hauran de quedar en perfecte estat.

8. El propietari de la parcel·la on es desenvolupa l'activitat, haurà de ser membre de l'entitat col·laboradora de conservació per assumir els costos de control de la vigilància ambiental que es realitzaran per part de la Comissió de Control del Polígon industrial de Ca Na Lloreta.

9. Totes les obres que es realitzin dins sòl classificat d'urbanitzable, per tal que el dia de demà no puguin afectar negativament el desenvolupament d'aquest sòl, s'han d'ajustar a les determinacions dels articles 241 i 267 del Reglament general de la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'urbanisme de les Illes Balears, per a l'illa de Mallorca. Els traçats de les línies d'interconnexió entre les diferents agrupacions de parcel·les on es col·loquen les bateries i els traçats de les línies d'evacuació, han de transcórrer majoritàriament per dins les parcel·les pròpies, sobretot a l'efecte d'evitar l'ús del domini públic.

D'acord amb l'informe del Servei de Seguretat Industrial de 18 de desembre de 2024:

10. Atès que aquest tipus d'instal·lacions d'emmagatzematge d'energia en grans bateries (Stand-Alone) no disposen d'una reglamentació quant a la seguretat contra incendis, el projecte ha d'incloure una anàlisi dels riscos, identificant els distints esdeveniments, les corresponents causes i les mesures de seguretat a implantar per tal de garantir la seguretat de la instal·lació. En especial l'anàlisi dels riscos a de contemplar:

a) Mesures per evitar que es produeixi incendi o explosió

b) Mesures de detecció i alarma en cas d'incendi

c) Mesures d'extinció

d) Mesures en cas d'incendi o explosió d'un mòdul, aquest no es propagui a la resta de mòduls ni causi d'anys a la via pública ni als confrontants.

Es recomana:

• Que l'execució de les obres més sorolloses no es dugui a terme durant els mesos d'abril a agost per tal de no coincidir amb l'època de reproducció de les aus que nidifiquen als voltants.

• D'acord amb l'informe del Servei de Canvi climàtic i Atmosfera, de 25 de juny de 2024:

- Es recomana prendre en consideració l'augment de temperatura, atesos els nous escenaris climàtics, per assegurar la bona funcionalitat de tota la instal·lació (en el marc de la vulnerabilitat actual i prevista, i de les mesures destinades a reduir la vulnerabilitat davant el canvi climàtic).

- Addicionalment, es recomana consultar les guies sobre contaminació atmosfèrica per evitar emissions de pols: https://www.caib.es/sites/atmosfera/es/l/documentos_de_interes_calidad_del_aire-780/?mcont=3180

• D'acord amb l'informe de Red Eléctrica de España de 3 de juny de 2024, es recomana que cap canalització subterrània no estigui a menys de 20 metres de la pota més desfavorable del suport perquè, d'aquesta manera, quedi assegurada la no interferència d'aquestes canalitzacions amb el sistema de posada a terra del suport i es minimitzin els possibles efectes derivats del drenatge de sobretensions al terreny a través d'aquest.

Es recorda que:

S'ha de complir l'establert al Reial decret 614/2001, de 8 de juny sobre disposicions mínimes per a la protecció de la salut i seguretat dels treballadors enfront del risc elèctric.

D'acord amb l'informe de l'Ajuntament d'Alcúdia de 12 de juliol de 2024,

• S'haurà de procedir a agrupar les parcel·les urbanes on se situen les bateries, i en el seu moment i forma, s'haurà d'inscriure la seva indivisibilitat en el registre de la propietat.

• S'ha de complir amb tots els punts de l'apartat 10 del Pla Parcial, referent a les normes d'estètica, de tots els elements de la parcel·la.

D'acord amb l'informe de l'informe de Red Eléctrica d'España de 3 de juny de 2024, per tal de garantir que no s'afectarà línies del Sistema Elèctric Nacional:

• Per a l'execució dels treballs s'haurà de complir amb el que disposa l'apartat 5 “Creuaments, proximitats i paral·lelismes” de la ITC-LAT 06 Línies Subterrànies amb Cables Aïllats inclosa en el Reglament sobre Condicions Tècniques i Garanties de Seguretat en Línies Elèctriques d'Alta Tensió aprovat pel Reial decret 223/2008.

• S'hauran de realitzar sondatges, vigilats en tot moment per tècnics de Red Eléctrica.

• L'obertura del terreny s'haurà de dur a terme mitjançant rasses manuals. No es pot emprar cap classe de maquinària pesant (excavadora, etc.).

• No es pot apilar cap mena de material sobre la traça de la línia subterrània.

• Caldrà que els treballs de canalització de la línia d'evacuació pròxims als suports 13 i 14 de la línia aèria a 66 kV Sant Martin Balears- sa Pobla, propietat de Red Eléctrica, siguin supervisats per personal de Red Eléctrica a fi d'evitar que es produeixin afeccions al sistema de connexió a terra.

• Caldrà tenir en compte la futura línia subterrània a 250kV EC Fadrell EC San Martín, propietat de Red Eléctrica, que es troba en fase projecte, per la qual cosa seran necessàries comunicacions posteriors per coordinar tots dos serveis.

D'acord amb l'informe del Servei de Seguretat Industrial de 18 de desembre de 2024:

• Previ a la posada en servei de la instal·lació cal inscriure la instal·lació de baixa tensió mitjançant el tràmit 001 «Instal·lacions de baixa tensió - tràmit general».

Segon. Es publicarà la present declaració d'impacte ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 41.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'Avaluació Ambiental.

Tercer. La declaració d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'inici de l'execució del projecte en el termini màxim de sis anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 21 bis del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears.

Quart. La declaració d'impacte ambiental no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l'acte d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 41.4 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

 

(Signat electrònicament: 30 de juny de 2025)

La directora general d'Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental Maria Paz Andrade Barberá