Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EMPRESA, OCUPACIÓ I ENERGIA
Núm. 459095
Resolució del conseller d’Empresa, Ocupació i Energia per la qual s’aprova la convocatòria pública de subvencions per a actuacions de suport a la mobilitat elèctrica (programa MOVES III 2025)
Versió PDF
En el BOE núm. 79 d'1 d'abril de 2025 es va publicar el Reial decret llei 3/2025, d'1 d'abril, pel qual s'estableix el programa d'incentius lligats a la mobilitat elèctrica (MOVES III) per a l'any 2025.
D'acord amb el que estableix l'article 1 del Reial decret llei 3/2025, el programa es regirà per allò que disposa el Reial decret 266/2021, de 13 d'abril, pel qual s'aprova la concessió directa d'ajudes a les comunitats autònomes i a les ciutats de Ceuta i Melilla per a l'execució de programes d'incentius lligats a la
mobilitat elèctrica (MOVES III) en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència Europeu, en els termes que preveu l'article 5 del Reial decret llei esmentat.
El 14 d'abril de 2021, es va publicar en el BOE núm. 89 el Reial decret 266/2021, de 13 d'abril, pel qual s'aprova la concessió directa d'ajuts a les comunitats autònomes i a les ciutats de Ceuta i Melilla per a l'execució de programes d'incentius lligats a la mobilitat elèctrica (MOVES III) en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència Europeu.
Aquest Reial decret estableix un model per a la concessió d'ajuts basat en els mecanismes de cooperació i col·laboració, de conformitat amb l'estructura de l'Estat de les autonomies i el seu àmbit competencial. En aquest sentit, partint de la competència de l'Estat sobre les bases i la coordinació de la planificació general de l'activitat econòmica, en matèria de legislació bàsica sobre protecció del medi ambient i bases del règim energètic i miner, s'ha dissenyat un model per a la concessió dels ajuts basat en la col·laboració amb les comunitats autònomes, que poden desenvolupar-ne la tramitació i efectuar la gestió dels fons, d'acord amb criteris ajustats als principis constitucionals i a l'ordre de distribució de competències.
L'Institut per a la Diversificació i Estalvi de l'Energia (IDAE) durà a terme la coordinació i el seguiment d'aquest programa.
Segons aquest model de concessió, l'òrgan competent per instruir i resoldre el procediment de concessió en aquesta convocatòria d'ajuts estatals és la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic . El procediment de concessió s'ha de fer d'acord amb el que estableix l'article 16 del Reial decret 266/2021.
El programa MOVES III per a 2025 està dotat per a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears amb un pressupost de 9.875.856 euros que es finançarà amb els fons integrats en el patrimoni de l'EPE Institut per a la Diversificació i Estalvi de l'Energia (IDAE), MP, procedents de les transferències que es rebin per a aquesta finalitat del servei 03 de la secció 23 dels pressupostos generals de l'Estat.
Aquesta convocatòria està inclosa en la línia IV.1.3 del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2024-2026, aprovat per l'Acord del Consell de Govern de 19 d'abril de 2024 (BOIB núm. 52, de 20 d'abril de 2024). La línia IV.1.3 esmentada es va incloure en la Resolució del conseller d'Economia, Hisenda i Innovació de 23 de maig de 2025 per la qual es modifica l'annex del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2024-2025, aprovat mitjançant un Acord del Consell de Govern de 19 d'abril de 2024 (BOIB núm. 67, de 27 de maig de 2025).
Per tot això, i en compliment del Reial decret 266/2021, dict la següent
Resolució
1. Aprovar la nova convocatòria pública de subvencions per a actuacions lligades a la mobilitat elèctrica corresponents al programa d'incentius 1, per al foment d'adquisició de vehicles elèctrics, i al programa d'incentius 2, per a la implantació d'infraestructura de recàrrega de vehicles elèctrics (programa MOVES III 2025), que consta com a annex d'aquesta Resolució.
2. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Empresa, Ocupació i Energia en el termini d'un mes, o directament un recurs contenciós administratiu davant el Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos, en ambdós casos comptadors des de l'endemà que es publiqui aquesta Resolució.
Palma, en la data de la signatura electrònica (1 de juliol de 2025)
El conseller d'Empresa, Ocupació i Energia Alejandro Sáenz de San Pedro García
ANNEX Convocatòria pública de subvencions per a actuacions de suport a la mobilitat elèctrica (programa MOVES III 2025)
Primer Objecte
L'objecte d'aquestes bases és aprovar la convocatòria pública de subvencions per a actuacions de suport a la mobilitat elèctrica (programa MOVES III 2025).
Segon Beneficiaris
1. Poden ser beneficiàries d'aquests ajuts les entitats que s'estableixen a continuació, en funció dels tipus d'actuacions definides en l'apartat 3 d'aquesta convocatòria:
a) Les persones físiques que desenvolupin activitats econòmiques a les Illes Balears, per les quals ofereixen béns o serveis (o ambdós) en el mercat, i en aquest cas han d'estar donades d'alta en el Cens d'empresaris, professionals i retenidors de l'Agència Estatal d'Administració Tributària.
b) Les persones físiques majors d'edat, llevat dels casos de discapacitat, que poden ser menors d'edat, que tenguin domicili a les Illes Balears i no estiguin incloses en el punt anterior. Per al programa d'incentius 1 els beneficiaris han de ser residents a les Illes Balears.
c) Les comunitats de propietaris, regulades per la Llei 49/1960, de 21 de juliol, sobre propietat horitzontal, que s'ubiquin en l'àmbit territorial de la comunitat autònoma de les Illes Balears i que compleixin el que preveu la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i en particular el que estableix l'article 11.3.
d) Les persones jurídiques, vàlidament constituïdes a Espanya en el moment de presentar la sol·licitud, i altres entitats, amb personalitat jurídica o sense, amb número d'identificació fiscal (NIF) que comenci per les lletres A, B, C, D, E, F, G, J, R o W i que duguin a terme la seva activitat o activitat empresarial en cas d'empreses en l'àmbit territorial de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
e) Les entitats de conservació de polígons o societats agràries de transformació amb NIF que comenci per V i que duguin a terme la seva activitat en l'àmbit territorial de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
f) Les entitats locals de les Illes Balears d'acord amb l'article 3 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, i el sector públic institucional de qualssevol administracions públiques a què es refereix l'article 2.2 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, sempre que no exerceixin activitats econòmiques per les quals ofereixin béns o serveis (o ambdós) en el mercat.
g) Les entitats locals de les Illes Balears d'acord amb l'article 3 de la Llei 7/1985, i el sector públic institucional de qualssevol administracions públiques a què es refereix l'article 2.2 de la Llei 40/2015, si exerceixen activitats econòmiques per les quals ofereixin béns o serveis (o ambdós) en el mercat.
2. Sobre l'aplicació dels ajuts d'estat:
a) Per als beneficiaris indicats en l'apartat 2.1 amb la lletra a) i per a les petites i mitjanes empreses englobades en les lletres d) i e), sempre que hagin optat expressament per això en les sol·licituds del programa de suport al desplegament de la infraestructura de recàrrega (programa incentius 2), la concessió dels ajuts corresponents estarà sotmesa, específicament, als requisits i límits establerts en el Reglament (UE) 2023/2831 de la Comissió, de 13 de desembre de 2023, relatiu a l'aplicació dels articles 107 y 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea dels ajuts de minimis (DOUE de 15 de desembre de 2023), que puguin resultar aplicables, a cada moment, durant la vigència dels programes d'ajut, tenint en compte les futures modificacions d'aquest, i sense perjudici del règim transitori que pugui establir-se sobre aquest tema, i de la resta de disposicions, tant del dret nacional com de la Unió Europea, que puguin resultar d'aplicació.
b) Per als beneficiaris indicats en l'apartat 2.1 amb la lletra d), e) i g), exceptuant els que es recullen en el paràgraf anterior, la concessió dels ajuts dels programes aprovats per aquest Reial decret estarà sotmesa als requisits i límits establerts en el Reglament (UE) núm. 2023/1315 de 23 de juny (DOUE L167, de 30 de juny de 2023), de la Comissió, pel qual es modifiquen el Reglament (UE) núm. 651/2014, de 23 de juny de 2023 (DOUE 187/1, de 26 de juny de 2014), i s'aplicarà l'exempció corresponent a la categoria d'ajuts per a la protecció del medi ambient (secció 7), articles 36 bis i 36 ter, sense perjudici de la resta de disposicions del dret de la Unió Europea que puguin resultar d'aplicació.
c) Els beneficiaris indicats en l'apartat 2.1 d'aquesta convocatòria amb les lletres b), c) i f) queden fora dels ajuts d'estat, i per tant, exempts d'aplicació del Reglament 651/2014.
3. No poden ser beneficiaris dels ajuts:
a) Per a l'actuació 1, referent a l'adquisició de vehicles elèctrics, no poden ser beneficiaris dels ajuts els concessionaris o punts de venda amb epígraf de la secció primera de les tarifes de l'impost sobre activitats econòmiques, aprovat pel Reial decret legislatiu 1175/1990, de 28 de setembre, pel qual s'aproven les tarifes i la instrucció de l'impost sobre activitats econòmiques, que sigui el 615.1 o el 654.1.
b) Les empreses que es trobin en situació de crisi, de conformitat amb la definició que a aquest efecte en fa el Reglament UE 651/2014, de 17 de juny, pel qual es declaren determinades categories d'ajuts compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat.
c) Si es troben en alguna de les circumstàncies previstes en l'article 21 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat mitjançant el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.
d) Les empreses que es trobin subjectes a una ordre de recuperació pendent sobre qualsevol ajut o subvenció que se'ls hagi atorgat amb anterioritat, perquè s'hagi declarat ajut il·legal i incompatible amb el mercat interior, o bé per qualsevol tipus d'incompliment de les obligacions que li siguin atribuïdes en la concessió.
Tercer Actuacions i programes subvencionables
Són subvencionables en aquesta convocatòria les actuacions que es detallen a continuació i que compleixin els requisits establerts en aquesta:
— Programa d'incentius 1: adquisició de vehicles elèctrics endollables i de pila de combustible.
— Programa d'incentius 2: implantació d'infraestructura de recàrrega per a vehicle elèctric.
Quart Requisits de les actuacions subvencionables
Els requisits que han de complir les actuacions subvencionables són els següents:
1. Requisits generals.
Els requisits generals són els següents:
a) Les actuacions subvencionables són les que preveu l'article 13 del Reial decret 266/2021.
b) Les inversions objecte de la sol·licitud s'han de fer dins el període següent:
— Els beneficiaris indicats en l'apartat 2.1 d'aquesta convocatòria amb les lletres a), b), c) i f): des l'1 de gener de 2025 fins al termini que fixi la resolució d'atorgament, que com a màxim serà de dotze mesos comptadors des de la data de la notificació de la resolució de concessió o com a màxim la data establerta a la resolució de concessió que no podrà ser posterior al 31 de desembre de 2026.
— Les petites i mitjanes empreses englobades en les lletres d) i e) i g) de l'apartat 2.1 d'aquesta convocatòria que hagin optat expressament en les sol·licituds del programa de suport al desplegament de la infraestructura de recàrrega (programa 2), que la concessió de les ajuts corresponents estigui sotmesa, específicament, als requisits i límits establerts en el Reglament (UE) 2023/2831 de la Comissió, de 13 de desembre de 2023, relatiu a l'aplicació dels articles 107 y 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea dels ajuts de minimis (DOUE de 15 de desembre de 2023): des de l'1 de gener de 2025 fins al termini que fixi la resolució d'atorgament, que com a màxim serà de dotze mesos comptadors des de la data de la notificació de la resolució de concessió o com a màxim la data establerta a la resolució de concessió que no podrà ser posterior al 31 de desembre de 2026.
— Els beneficiaris indicats en l'apartat 2.1 d'aquesta convocatòria de les lletres d), e) i g) i no inclosos en l'incís anterior: per tal de mantenir l'efecte incentivador, amb posterioritat a la data de presentació de la sol·licitud fins al termini que fixi la resolució d'atorgament, que com a màxim serà de dotze mesos comptadors des de la data de la notificació de la resolució de concessió o com a màxim la data establerta a la resolució de concessió que no podrà ser posterior al 31 de desembre de 2026.
Computa com a data de sol·licitud la d'entrada en el Registre electrònic del tràmit específic d'acord amb el que estableix l'apartat dissetè d'aquesta convocatòria.
c) D'acord amb el que estableix l'article 2 del Reial decret llei 3/2025, queden incloses les actuacions iniciades en el període comprès entre l'1 de gener de 2025 i la data d'entrada en vigor d'aquest Reial decret llei, i es consideren vàlides les sol·licituds presentades a partir de l'1 de gener de 2025.
d) S'ha d'estar al corrent de les obligacions fiscals i amb la Seguretat Social, així com del reintegrament de subvencions, de conformitat amb la normativa vigent.
e) L'IVA és subvencionable, sempre que no pugui ser susceptible de recuperació o compensació total o parcial.
f) S'ha de presentar la documentació exigida en l'apartat setè.
g) S'ha de complir amb el que estableix el Reial decret 266/2021 i en aquesta convocatòria.
2. Requisits específics per a l'adquisició de vehicles.
Els requisits específics per a l'adquisició de vehicles objecte de la convocatòria són els següents:
a) Són subvencionables l'adquisició directa o per mitjà d'operacions de finançament per lísing financer o d'arrendament per rènting de vehicles nous, matriculats per primera vegada a Espanya a nom del beneficiari de l'ajut, excepte en els casos de rènting, en els quals pot estar matriculat a nom de l'empresa de rènting.
b) La data de la factura de compravenda i la data de matriculació han de ser des de l'1 de gener de 2025 per als beneficiaris indicats en l'apartat 2.1 d'aquesta convocatòria amb les lletres a), b), c) i f), o posteriors a la data del registre de la sol·licitud, i també per als beneficiaris indicats en l'apartat 2.1 d'aquesta convocatòria amb les lletres d), e) i g).
c) El pagament del vehicle, inclòs l'abonament de possibles quantitats a compte o sota qualsevol altre concepte, ha de fer-se des de l'1 de gener de 2025 o amb posterioritat al registre de la sol·licitud, segons la diferenciació del beneficiari indicada anteriorment.
d) També és subvencionable l'adquisició de vehicles elèctrics i de pila de combustible de categories M1, N1, L3e, L4e i L5e i que tenguin fins a dotze mesos d'antiguitat (vehicles de demostració), comptada des de la seva primera matriculació fins a la primera de les següents dates, data de la factura de compravenda o data de registre de sol·licitud; i la titularitat i el titular del qual haurà de ser d'un concessionari o punt de venda del grup fabricador o importador que faci la venda del vehicle al destinatari últim de l'ajuda. En aquest cas el vehicle ha d'haver estat adquirit pel concessionari o punt de venda com a vehicle nou al fabricador o importador. S'estableix un màxim de noranta vehicles de demostració de la mateixa titularitat, segons la definició anterior, en cada convocatòria.
D'altra banda, és subvencionable l'adquisició de vehicles elèctrics i de pila de combustible de categories M1, N1, L3e, L4e i L5e i que tenguin fins a dotze mesos d'antiguitat (vehicles seminous), comptada des de la primera matriculació fins a la primera de les dates següents: data de la factura de compravenda o data de registre de sol·licitud; i la primera titularitat del qual ha de ser del mateix fabricant (grup CNAE 291) o d'una empresa de rènting o empresa de lloguer de cotxes (grup CNAE 771). En aquest cas el vehicle l'ha d'haver adquirit els titulars anteriorment esmentats com a vehicle nou al fabricant o importador. S'estableix un màxim de dos-cents cinquanta vehicles seminous de la mateixa titularitat, segons la definició anterior, en cada convocatòria.
e) Els vehicles susceptibles d'ajuts han de pertànyer a alguna de les categories següents:
— Turismes M1: vehicles de motor amb almenys quatre rodes dissenyats i fabricats per al transport de passatgers que tenguin, a més del seient del conductor, vuit places com a màxim.
— Furgonetes o camions lleugers N1: vehicles de motor concebuts i fabricats principalment per al transport de mercaderies, i la massa màxima en càrrega tècnicament admissible (MMTA) dels quals no superi les 3,5 tones.
— Quadricicles lleugers L6e: quadricicles lleugers en què la massa en buit sigui inferior o igual a 350 kg, no inclosa la massa de les bateries. La velocitat màxima per construcció ha de ser inferior o igual a 45 km/h, i la potència màxima, inferior o igual a 4 kW.
— Quadricicles pesants L7e: vehicles de quatre rodes, amb una massa en ordre de marxa (no inclòs el pes de les bateries) inferior o igual a 450 kg en el cas de transport de passatgers i 600 kg en el cas de transport de mercaderies, i que no puguin classificar-se com a quadricicles lleugers.
— Motocicletes L3e, L4e, L5e: vehicles amb dues rodes, o amb tres rodes simètriques o asimètriques respecte de l'eix mitjà longitudinal del vehicle, de més de 50 cm3 o amb una velocitat superior als 50 km/h i el pes brut vehicular dels quals no excedeixi una tona.
f) No són subvencionables l'adquisició d'autocars o autobusos de les categories M2 o M3 i camions o furgons de les categories N2 i N3.
g) Els vehicles susceptibles de ser subvencionats han de figurar en la Base de vehicles de l'IDAE (http://coches.idae.es/base-datos/vehiculos-elegibles-programa-MOVES) i complir els requisits següents:
1r. Per als vehicles pertanyents a les categories M i N s'exigeix la pertinença a algun dels tipus següents:
— Vehicles elèctrics purs (BEV), propulsats totalment i exclusivament mitjançant motors elèctrics l'energia dels quals procedeix, parcialment o totalment, de l'electricitat de les seves bateries i que utilitzen per a la recàrrega l'energia d'una font exterior al vehicle com, per exemple, la xarxa elèctrica.
— Vehicles elèctrics d'autonomia estesa (EREV), propulsats totalment i exclusivament mitjançant motors elèctrics l'energia dels quals procedeix, parcialment o totalment, de l'electricitat de les seves bateries, utilitzen per a la recàrrega l'energia d'una font exterior al vehicle i incorporen un motor de combustió interna de gasolina o gasoil per a la recàrrega d'aquestes.
— Vehicles híbrids endollables (PHEV), propulsats totalment o parcialment mitjançant motors de combustió interna de gasolina o gasoil i elèctrics l'energia dels quals procedeix, parcialment o totalment, de l'electricitat de les seves bateries i que utilitzen per a la recàrrega l'energia d'una font exterior al vehicle com, per exemple, la xarxa elèctrica. El motor elèctric ha d'estar alimentat amb bateries carregades des d'una font d'energia externa.
— Vehicle elèctric de cèl·lules de combustible (FCV), el qual utilitza exclusivament energia elèctrica procedent d'una pila de combustible d'hidrogen embarcat.
— Vehicle elèctric híbrid de cèl·lules de combustible (FCHV), vehicle elèctric de cèl·lules de combustible que equipa, a més, bateries elèctriques recarregables.
2n. Els vehicles M1 i N1 que s'acullin al programa d'incentius, han de comptar amb un descompte d'almenys 1.000 euros en la factura de venda per part del fabricant o l'importador o punt de venda del vehicle adquirit, que s'ha de traslladar al beneficiari de l'ajut.
3r. Els vehicles de la categoria L han de ser propulsats exclusivament per motors elèctrics i han d'estar homologats com a vehicles elèctrics. Les motocicletes noves (categories L3e, L4e i L5e) han de tenir bateria de liti, motor elèctric amb una potència del motor igual o superior a 3 kW, i una autonomia mínima de 70 km.
h) En el cas d'adquisició de vehicles nous de categories M1, N1 i L, es pot incrementar l'import d'ajut per a l'adquisició del vehicle, en la quantia recollida en el punt cinquè d'aquesta convocatòria, si el beneficiari acredita la baixa definitiva en circulació d'un vehicle matriculat a Espanya, i n'ha de ser el titular en el Registre de vehicles de la Direcció General de Trànsit, sempre que sengles vehicles compleixin els requisits que s'estableixen en aquesta convocatòria.
En aquest cas, el beneficiari, que serà adquirent titular del vehicle subvencionable, o l'arrendatari del vehicle en el cas de les operacions de rènting o lísing operatiu, podrà acreditar la baixa definitiva en circulació del vehicle per desballestar en el Registre de vehicles de la Direcció General de Trànsit mitjançant la presentació del certificat acreditatiu corresponent de la baixa definitiva del vehicle.
El vehicle per desballestar ha de ser, indistintament, de la categoria M1 o N1 per al cas d'adquisició de vehicles M1 o N1; o M1, N1 o L per al cas d'adquisicions de vehicles d'aquesta categoria, i ha d'estar matriculat a Espanya almenys set anys abans de la primera de les següents dates: data de la factura de compravenda o data de registre de la sol·licitud. Addicionalment, i independentment de la seva categoria, el beneficiari ha de tenir la titularitat del vehicle desballestat almenys durant els dotze mesos abans de la primera de les dates següents: data de la factura de compravenda o data de registre de la sol·licitud. També ha de presentar el darrer rebut de l'impost de vehicles de tracció mecànica, degudament abonat, almenys des de 2024.
i) Les adquisicions de vehicles per mitjà d'operacions de finançament per rènting només poden ser objecte d'ajut a condició que:
— El corresponent contracte d'arrendament estableixi una durada mínima de dos anys des de la data de l'entrada en vigor i la formalització sigui, en tot cas, des de l'1 de gener de 2025, igual que la data de la corresponent factura de compravenda i de matriculació del vehicle, per als beneficiaris indicats en l'apartat 1 del punt segon d'aquesta convocatòria amb les lletres a), b), c) i f), i posteriors a la data del registre de la sol·licitud per als beneficiaris indicats en l'apartat 1 del punt segon d'aquesta convocatòria amb les lletres d), e) i g).
— La tramitació de la sol·licitud d'ajut l'ha de sol·licitar el beneficiari de l'ajut, que és l'arrendatari.
— El contracte d'arrendament ha d'establir expressament que l'arrendatari és el beneficiari de l'ajut que s'atorgui, i ha de fer-hi constar, també expressament, que un cop que l'empresa de rènting rebi el pagament de l'import, en aquesta data, aplicarà el total d'aquest ajut a la reducció de les quotes de pagament o renda de l'arrendament que quedin per satisfer per l'arrendatari.
— El contracte ha de recollir que, en cas que l'import de la suma de les quotes pendents d'abonar sigui inferior a l'import de l'ajut, l'excedent d'ajut pendent d'abonar al beneficiari ha de ser abonat per la companyia de rènting al beneficiari a la fi del contracte d'arrendament. L'arrendatari, per tant, com a beneficiari de l'ajut, és qui ha de complir els requisits i les incompatibilitats que es preveuen en les bases.
— En cas de les operacions de rènting, en tots els supòsits, independentment de qui tramiti l'ajut, el beneficiari de l'ajut ha de signar un document de cessió del dret de cobrament a favor de la companyia de rènting que en formalitzi l'operació.
3. Requisits específics per a la implantació d'infraestructura de recàrrega de vehicles elèctrics
Els requisits específics per a la implantació d'infraestructura de recàrrega són els següents:
a) S'ha d'instal·lar dins l'àmbit territorial de les Illes Balears.
b) La data de la factura de compravenda han de ser des de l'1 de gener de 2025 per als beneficiaris indicats en l'apartat 1 del punt segon d'aquesta convocatòria amb les lletres a), b), c) i f), i les petites i mitjanes empreses del programa 2 que se acullin al règim de minimis, o posteriors a la data del registre de la sol·licitud, i també per als beneficiaris indicats en l'apartat 1 del punt segon d'aquesta convocatòria amb les lletres d), e) i g).
c) Són actuacions subvencionables els sistemes de recàrrega de bateries per a vehicles elèctrics en la modalitat d'adquisició directa. A més, en el cas de comunitats de propietaris, són subvencionables les canalitzacions necessàries per disposar de la preinstal·lació elèctrica i de servei de comunicacions per dotar de recàrrega intel·ligent la recàrrega del vehicle elèctric.
La infraestructura de recàrrega de vehicles elèctrics podrà ser tant d'accés públic com d'ús privat. Les sol·licituds d'ajut per a inversions en infraestructures de recàrrega que permetin la transferència d'electricitat amb una potència inferior o igual a 22 kW, i que s'acullin al Reglament (UE) 2023/1315 de la Comissió, de 23 de juny de 2023, pel qual es modifiquen el Reglament (UE) núm. 651/2014, han d'acreditar que són capaços de suportar funcionalitats de recàrrega intel·ligents, segons definició de l'article 2, apartat 65, del Reglament (UE) 2023/1804 del Parlament Europeu i del Consell, de 13 de setembre de 2023, relatiu a la implantació d'una infraestructura per als combustibles alternatius i pel qual es deroga la Directiva 2014/94/UE.
Es consideren com a costos subvencionables el projecte, l'obra civil, els costos d'enginyeria i direcció d'obra, el cost de la pròpia infraestructura de recàrrega, la instal·lació o actualització de qualsevol element elèctric, inclòs el transformador, treballs de connexió a la xarxa de distribució, centres de seccionament i transformació i escomesa de mitjana tensió, necessaris per connectar la infraestructura de recàrrega a la xarxa o a la unitat de producció o emmagatzematge local d'electricitat, l'adequació de terrenys o carreteres, els costos d'instal·lació i costos per a permisos relacionats i necessaris. Els costos de la unitat de producció renovable o emmagatzematge local per generar o emmagatzemar l'energia elèctrica, en cas que existeixi, són elegibles únicament si estan exclusivament dedicats al punt de recàrrega i es poden considerar part de l'estació de recàrrega. La capacitat nominal de producció de la instal·lació de producció d'electricitat in situ no ha d'excedir de la potència nominal o capacitat de proveïment de carburant màximes de la infraestructura de recàrrega a la qual estigui connectada. No poden ser elegibles, per tant, unitats de producció d'energia renovable connectades a la xarxa, encara que estiguin vinculades parcialment al punt de recàrrega. També es considerarà subvencionable, en cas que existeixi, el sistema de pagament integrat en l'estació de recàrrega, la senyalització de les estacions de recàrrega i el sistema de gestió, control i seguretat.
També es considera subvencionable el sistema de pagament integrat a l'estació de recàrrega, la senyalització de les estacions de recàrrega i el sistema de gestió, control i seguretat, així com els sistemes de gestió de la càrrega dels vehicles elèctrics i les instal·lacions de telecomunicacions, Internet, 3G, 4G o sistemes similars que permetin garantir una càrrega de vehicles intel·ligent que minimitzi les necessitats d'un augment de la potència contractada.
En el cas d'aparcaments o estacionaments col·lectius en edificis existents de règim de propietat horitzontal, és actuació subvencionable la preinstal·lació elèctrica per a la recàrrega de vehicle elèctric que inclogui una conducció principal per a zones comunitàries (mitjançant tubs, canals, safates, etc.), de manera que es possibiliti la realització de derivacions fins a les estacions de recàrrega ubicades a les places d'aparcament, tal com es descriu en l'apartat 3.2 de l'ITC BT-52 del Reglament electrotècnic per a baixa tensió.
No es considera subvencionable la instal·lació de comptadors intel·ligents, que han de ser facilitats per les companyies elèctriques als consumidors (usuaris finals o gestors de recàrrega), generalment sota règim de lloguer.
d) La infraestructura de recàrrega pot estar destinada als usos següents:
— Ús privat en sector residencial, inclosos els habitatges unifamiliars.
— Ús públic en sector no residencial (aparcaments públics, hotels, centres comercials, universitats, hospitals, polígons industrials, centres esportius, etc.).
— Ús privat en zones d'estacionament d'empreses privades i públiques, per donar servei a la flota.
— Ús públic en zones d'estacionament d'empreses privades i públiques, per donar servei als treballadors i clients.
— Ús públic en via pública, eixos viaris urbans i interurbans i empreses.
— Ús públic en xarxa de carreteres; és d'especial interès la infraestructura de recàrrega en estacions de servei i gasolineres.
e) Els sistemes de recàrrega han de complir els requisits següents:
— Per a les instal·lacions connectades a baixa tensió, instal·lació d'acord amb el Reglament electrotècnic de baixa tensió, concretament l'ITC-BT-52, grau de protecció IP i IK adequat en funció de la ubicació segons el REBT.
— Alimentació monofàsica o trifàsica 230-400 VAC.
— Proteccions elèctriques d'acord amb la normativa de seguretat.
— Declaració CE.
— Per al cas de recàrrega d'accés públic, ha de disposar, com a mínim, de connector tipus 2 segons IEC 62196-2, o connector CCS2-Combo 2, segons IEC 62196, amb compatibilitat amb mode 3 o mode 4 segons la instal·lació, amb mesura d'energia integrada. Segons l'article 4 del Reial decret 639/2016, de 9 de desembre, ha de proporcionar la possibilitat de recàrrega puntual als usuaris interessats d'una forma oberta, transparent i no discriminatòria.
A més, s'ha de garantir que el punt estigui operatiu al menys durant cinc anys i ha de disposar dels requisits de connectivitat següents:
— Acreditació que la instal·lació disposa d'una interfície de connexió i que permeti plena connectivitat i de sistema de memòria per a l'emmagatzematge local de dades.
— Compatible amb el protocol OCPP v1.5 i v1.6 o versió superior, mitjançant l'ús de serveis web (SOA), i actualitzable a versions superiors.
— Mesura de la potència i de l'energia transferida.
— Mòdul de comunicació mòbil 4G/3G/GPRS o superior o qualsevol canal de comunicació equivalent.
— Han d'incorporar un sistema de gestió que proporcioni l'estat en temps real dels punts de recàrrega, amb el format i el protocol establert per la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic, a la plataforma MELIB o, en cas que el beneficiari sigui administració pública de conformitat amb el que estableix els apartats 1.f) i 1.g) del punt segon d'aquesta Resolució, s'han incorporar al sistema de gestió de la xarxa MELIB. La integració la farà l'instal·lador d'acord amb les indicacions de la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic.
f) Els sistemes de recàrrega s'han de classificar de la manera següent:
— Sistema de recàrrega vinculat: potència inferior a 7 kW.
— Sistema de recàrrega convencional: potència igual o superior a 7 kW i inferior a 15 kW.
— Sistema de càrrega semiràpida: potència igual o superior a 15 kW i inferior a 40 kW.
— Sistema de càrrega ràpida: potència igual o superior a 40 kW i inferior a 100 kW.
— Sistema de càrrega ultraràpida: potència igual o superior a 100 kW.
En cas d'haver-hi distintes potències en un mateix sistema de recàrrega, aquest es classificarà d'acord amb la potència màxima dels punts de recàrrega de la instal·lació.
Cinquè Import econòmic i règim de concessió i finançament
1. L'import econòmic màxim d'aquesta convocatòria és de 9.382.064 euros. Les subvencions es concedeixen amb càrrec al pressupost de la Comunitat Autònoma per als exercicis de 2025, 2026 i 2027, concretament, del centre de cost 19701, subprograma 731A01, capítol 7* FF25183, amb la distribució d'anualitats següent:
Any 2025: 3.970.000 €
Any 2026: 5.402.064 €
Any 2027: 10.000 €
Per programes d'incentius, la distribució per anualitats és la següent:
— Programa d'incentius 1. Adquisició de vehicles elèctrics endollables
Any 2025: 3.450.000,00 €
Any 2026: 4.050.651,00 €
Any 2027: 5.000,00 €
L'import total d'aquest programa és de 7.505.651 euros.
D'aquest pressupost es reservaran 150.000 euros per a sol·licituds de persones amb discapacitat i mobilitat reduïda.
— Programa d'incentius 2. Infraestructura de recàrrega de vehicle elèctric
Any 2025: 520.000,00 €
Any 2026: 1.351.413,00 €
Any 2027: 5.000,00 €
L'import total d'aquest programa és de 1.876.413 euros, d'aquest pressupost es reservaran 100.000 euros per a sol·licituds de persones amb discapacitat i mobilitat reduïda.
2. En cas que s'exhaureixi el fons d'una anualitat, les sol·licituds d'aquesta anualitat s'han de resoldre amb càrrec a l'anualitat següent.
3. En cas que no es cobreixi la totalitat del pressupost inicial assignat a cada anualitat, l'import romanent s'assigna a l'anualitat següent.
4. En els dos mesos següents a la finalització de la vigència del programa (31 de desembre de 2025) i en cas que no es cobreixi la totalitat del pressupost inicial assignat a una actuació, l'import romanent s'ha d'assignar a les restants d'acord amb l'ordre d'entrada.
5. Les actuacions enumerades en aquest apartat es finançaran amb els fons integrats en el patrimoni de l'EPE Institut per a la Diversificació i Estalvi de l'Energia (IDAE), MP, procedents de les transferències que es rebin per a aquesta finalitat del servei 03 de la secció 23 dels pressupostos generals de l'Estat.
6. Sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin, es poden incrementar els imports d'aquesta convocatòria.
Sisè Quantia dels ajuts
Per a cadascuna de les actuacions, la quantia dels ajuts és la que s'estableixi en l'annex III del Reial decret 266/2021, i és la que s'ha de considerar a l'hora d'atorgar els ajuts. A continuació es traslladen els valors actuals dels ajuts establerts, que són els següents:
1. Programa d'incentius 1. Adquisició de vehicles elèctrics endollables
a) En cas dels beneficiaris indicats en les lletres a), b), c) i f), del punt 1 de l'apartat segon d'aquesta convocatòria, s'estableixen les quanties individuals d'ajut següents, sempre que no se superi el límit de preu de venda del vehicle establert en la taula següent, i s'ha d'entendre com a preu, el de venda al client en el moment de sol·licitar l'ajut, abans de l'IVA.
|
Motorització |
Categoria |
Autonomia en mode de funcionament elèctric (km) segons cicle WLTP |
Límit del preu de venda del vehicle (€) sense IVA |
Ajut (€) sense desballestament |
Ajut (€) amb desballestament |
|
Pila de combustible (FCV, FCHV) |
M1 |
- |
- |
4.500 |
7.000 |
|
PHEV, EREV, BEV |
Major o igual de 30 i menor de 90 |
45.000 (53.000 per a vehicles BEV de vuit places o nou places) |
2.500 |
5.000 |
|
|
Major o igual de 90 |
4.500 |
7.000 |
|
Motorització |
Categoria |
Autonomia en mode de funcionament elèctric (km) segons cicle WLTP |
Límit del preu de venda del vehicle (€) sense IVA |
Ajut (€) sense desballestament |
Ajut (€) amb desballestament |
|---|---|---|---|---|---|
|
PHEV, EREV, BEV, pila de combustible |
N1 |
Major o igual de 30 |
- |
7.000 |
9.000 |
|
Motorització |
Categoria |
Autonomia en mode de funcionament elèctric (km) segons cicle WLTP |
Límit del preu de venda del vehicle (€) sense IVA |
Ajut (€) sense desballestament |
Ajut (€) amb desballestament |
|---|---|---|---|---|---|
|
BEV |
L6e |
- |
|
1.400 |
1.600 |
|
L7e |
1.800 |
2.000 |
|||
|
L3e, L4e, L5e, amb P ≥ 3 kW |
Major de 70 o igual |
10.000 |
1.100 |
1.300 |
Per al cas d'adquisició de vehicles de categoria M1 per a beneficiaris que siguin persones físiques discapacitades amb mobilitat reduïda i vehicle adaptat o que s'adapti per a la conducció, sempre que l'adaptació consti en la fitxa tècnica del vehicle adquirit, s'ha d'incrementar la quantia de l'ajut en un 10 %. Aquest increment també s'ha d'aplicar a l'adquisició de vehicles de categoria N1 per part de professionals autònoms discapacitats amb mobilitat reduïda i vehicle adaptat o que s'adapti per a la conducció.
Així mateix, per als habitants de municipis de repte demogràfic que n'acreditin l'empadronament i el mantenguin durant dos anys des de la data de registre de la sol·licitud, s'ha d'incrementar la quantia de l'ajut en un 10 %.
Per a l'adquisició de vehicles M1 que es destinin a l'ús de taxi, disposen d'un ajut addicional del 10 % de l'ajut que els correspon, sempre que s'acrediti que, en el permís de circulació, en el camp D4 del vehicle adquirit, hi consti «PUBL-Taxi (codi A04)». Igualment, per als vehicles M1 que es destinin a serveis de vehicle de transport amb conductor (VTC) tenen un ajut addicional del 10 %, sempre que s'acrediti que, en el permís de circulació, en el camp D4, hi consti «lloguer amb conductor (ACC)».
Els ajuts addicionals del 10 % abans indicats no són acumulables entre si.
S'estableixen els límits dels ajuts següents:
- Per als beneficiaris definits en la lletra b) del punt 1 de l'apartat segon, és el que estableix el Reglament (UE) 2023/2831 de la Comissió, de 13 de desembre de 2023, relatiu a l'aplicació dels articles 107 y 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea dels ajuts de minimis.
- Per als beneficiaris definits en la lletra b) del punt 1 de l'apartat segon serà d'un vehicle per beneficiari i convocatòria.
- Per als beneficiaris definits en les lletres c) i f) serà de dos-cents cinquanta vehicles per beneficiari i any.
b) En el cas dels beneficiaris indicats en les lletres d), e) i g), del punt 1 de l'apartat segon d'aquesta convocatòria, s'estableixen les quanties individuals d'ajut següents, sempre que no se superi el límit de preu de venda del vehicle establert en la taula següent, i s'ha d'entendre com a preu, el preu de venda al client en el moment de sol·licitar l'ajut, abans de l'IVA.
|
Motorització |
Categoria |
Autonomia en mode de funcionament elèctric (km) |
Límit del preu de venda del vehicle (€) abans d'IVA |
Ajut (€) sense desballestament |
Ajut (€) amb desballestament |
|||
|
PIME |
Gran empresa |
PIME |
Gran empresa |
|||||
|
Pila de combustible (FCV, FCHV) |
M1 |
- |
- |
2.900 |
2.200 |
4.000 |
3.000 |
|
|
PHEV, EREV, BEV |
Major de 30 o igual i menor de 90 |
45.000 (53.000 per a vehicles BEV de vuit places o nou places) |
1.700 |
1.600 |
2.300 |
2.200 |
||
|
Major de 90 o igual |
2.900 |
2.200 |
4.000 |
3.000 |
||||
|
Motorització |
Categoria |
Autonomia en mode de funcionament elèctric (km) |
Límit del preu de venda del vehicle (€) abans d'IVA |
Ajut (€) sense desballestament |
Ajut (€) amb desballestament |
||
|
PHEV, EREV, BEV, pila de combustible |
N1 |
Major de 30 o igual |
- |
PIME |
Gran empresa |
PIME |
Gran empresa |
|
3.600 |
2.900 |
5.000 |
4.000 |
||||
|
Motorització |
Categoria |
Autonomia en mode de funcionament elèctric (km) |
Límit del preu de venda del vehicle (€) abans d'IVA |
Ajut (€) sense desballestament |
Ajut (€) amb desballestament |
|||
|
PIME |
Gran empresa |
PIME |
Gran empresa |
|||||
|
PHEV, EREV, BEV, pila de combustible |
L6e |
- |
- |
800 |
1.000 |
|||
|
L7e |
1.200 |
1.500 |
||||||
|
L3e, L4e, L5e amb P ≥ 3 kW |
Major de 70 o igual |
10.000 |
750 |
700 |
950 |
900 |
||
S'estableix un límit d'ajuts de dos-cents cinquanta vehicles per beneficiari i any. Així mateix, s'estableix un màxim de noranta vehicles de demostració de la mateixa titularitat.
c) No es pot concedir un ajut superior al que s'indiqui en la sol·licitud de l'ajuda.
d) L'autonomia és en mode de funcionament exclusivament elèctric, que es defineix com la distància capaç de recórrer el vehicle utilitzant exclusivament l'energia acumulada en les seves bateries, i que declara el fabricant en la documentació tècnica i comercial del vehicle.
2. Programa d'incentius 2. Implantació d'infraestructura de recàrrega de vehicle elèctric
a) En el cas de beneficiaris indicats en l'apartat 1 del punt segon d'aquesta convocatòria en les lletres a), b), c) i f), per a la instal·lació d'infraestructura de recàrrega, així com per a actuacions de preinstal·lació de recàrrega en comunitats de propietaris, s'estableixen les quanties d'ajut següents:
— 70 % del cost subvencionable per a actuacions a municipis de 5.000 habitants o més.
— 80 % del cost subvencionable per a actuacions a municipis de menys de 5.000 habitants.
b) En el cas de beneficiaris indicats en l'apartat 1 del punt segon d'aquesta convocatòria en les lletres d), e) i g), per a la instal·lació d'infraestructura de recàrrega, s'estableixen les quanties d'ajut següents:
— 20 % del cost subvencionable per a actuacions en les quals la infraestructura de recàrrega sigui d'accés al públic i la potència igual o superior a 50 kW. En cas de mitjanes empreses, el percentatge serà del 40 % i en el cas de petites empreses el percentatge serà del 50 %.
— 20 % del cost subvencionable per a actuacions ubicades a municipis de 5.000 habitants o més, quan la infraestructura de recàrrega sigui d'accés privat per als beneficiaris de les lletres d), e) de l'apartat 1 del punt segon o d'accés públic o privat amb potència inferior a 50 kW per als beneficiaris de la lletra g) de l'apartat 1 del punt segon. En el cas de petites i mitjanes empreses el percentatge serà del 30 %.
— 20 % del cost subvencionable per a actuacions ubicades a municipis de menys de 5.000 habitants quan la infraestructura de recàrrega sigui d'accés privat per als beneficiaris de les lletres d) i e) de l'apartat 1 del punt segon o d'accés públic o privat amb potència inferior a 50 kW per als beneficiaris de la lletra g) de l'apartat 1 del punt segon. En cas de petites i mitjanes empreses el percentatge serà del 40 %.
— 45 % del cost subvencionable per a actuacions de petites i mitjanes empreses que acullin la sol·licitud d'ajut al règim de minimis, que estiguin ubicades a municipis de 5.000 habitants o més, que la infraestructura de recàrrega sigui d'accés al públic i que la potència igual o superior a 50 kW. En el cas de petites empreses el percentatge serà del 55 %.
— 50 % del cost subvencionable per a actuacions de petites i mitjanes empreses que acullin la sol·licitud d'ajut al règim de minimis, que estiguin ubicades a municipis de menys de 5.000 habitants, que la infraestructura de recàrrega sigui d'accés al públic i que la potència sigui igual o superior a 50 kW. En cas de petites empreses el percentatge serà del 60 %.
c) L'IVA és subvencionable, sempre que no pugui ser susceptible de recuperació o compensació total o parcial.
d) S'estableix un límit de 800.000 euros per expedient, tret dels beneficiaris indicats en l'apartat 1 del punt segon d'aquesta convocatòria amb la lletra a) i les petites i mitjanes empreses que acullin la sol·licitud d'ajut al règim de minimis que tenen el límit per sol·licitant de la normativa aplicable, i els indicats amb la lletra b) que tenen un límit de 5.000 euros per expedient.
e) No es pot concedir un ajut superior al que s'indiqui en la sol·licitud de l'ajuda.
f) S'estableix un límit d'ajut de 2,5 milions d'euros per beneficiari.
Setè Sol·licituds i documentació
1. Les sol·licituds s'han de presentar exclusivament de forma telemàtica a través del tràmit específic per a subvencions que s'ha de posar a disposició dels interessats a la web http://energia.caib.es, que correspon a la pàgina web de la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic. No es consideren com a presentades les sol·licituds telemàtiques fetes a través d'un altre mitjà electrònic que no sigui el tràmit específic esmentat.
2. Les sol·licituds de MOVES III presentades des de l'1 de gener de 2025 fins el 2 d'abril de 2025, a l'empara del Reial decret 266/2021, s'incorporaran d'ofici en aquesta convocatòria amb la data que figura en el registre de la sol·licitud i amb la documentació que figura en l'expedient. No obstant això, se'ls requerirà que de forma complementària presentin, en el termini de 10 dies comptadors des de la notificació, el document normalitzat 1 d'aquesta convocatòria. En cas que no presentin aquest document normalitzat 1 en el termini de 10 dies indicat anteriorment, la data efectiva de registre de la sol·licitud serà el de la presentació d'aquest document normalitzat 1.
3. Les sol·licituds d'ajuda s'han de presentar de forma independent per a cada un dels programes d'incentius d'aquesta convocatòria. En el cas del programa d'incentius 1, s'ha de presentar una sol·licitud individual per a cada vehicle. Aquesta condició és una condició per presentar la sol·licitud de l'ajut, però no sobre la facturació dels vehicles, la qual podrà ser conjunta amb el corresponent desglossament per cada vehicle.
4. La presentació de la sol·licitud suposa que la persona interessada accepta les prescripcions contingudes en aquesta convocatòria i en l'Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 15 de maig de 2008 per la qual s'estableixen les Bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria d'energia (BOIB núm. 72, de 24 de maig de 2008).
5. La documentació que s'ha d'aportar, sense perjudici d'allò que estableix l'apartat 2 d'aquest punt, és la següent:
a) El model normalitzat de sol·licitud (document normalitzat 1) que inclou les declaracions responsables següents:
— Estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social quan la quantia de l'ajut no supera els 3.000 euros, de conformitat amb el que preveu la lletra f) de l'article 11 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.
— La declaració responsable sobre si el sol·licitant realitza o no l'activitat econòmica per la qual ofereix béns o serveis (o ambdós) en el mercat.
— La declaració responsable d'altres ajuts sol·licitats i/o concedits per a la mateixa actuació.
— En cas d'empreses, la condició de petita, mitjana o gran empresa, segons la definició recollida en l'annex I del Reglament (UE) 651/2014, de 17 de juny de 2014.
— Per a entitats vinculades o dependents del sector públic, la declaració responsable en la qual s'acrediti l'adscripció, i s'ha d'especificar si es refereix a l'Administració General de l'Estat, a una comunitat autònoma o a una entitat local.
— La declaració per part del sol·licitant de la realització de la instal·lació amb empreses vinculades, si s'escau.
— La declaració responsable inclosa en el document normalitzat 1 de no trobar-se en cap de les circumstàncies enumerades en l'article 13, apartats 2 i 3, de la Llei 38/2003; i, en particular, d'estar al corrent en el pagament d'obligacions per reintegrament de subvencions, en els termes prevists en l'article 25 del Reglament de la Llei general de subvencions, que no es troba en situació de crisi i que no està subjecte a una ordre de recuperació per declaració de la Comissió d'ajut il·legal i incompatible, segons el Reglament (UE) 651/2014, de 17 de juny de 2014.
— Les característiques del vehicle que s'ha de subvencionar, i en cas de sol·licitar l'ajut complementaria per al desballestament, les dades del vehicle que s'ha de desballestar.
b) La fotocòpia del DNI, per als ciutadans espanyols, o del document equivalent que acrediti la identitat dels estrangers i en el qual hi ha de figurar el NIE de la persona física titular de l'establiment, o de la targeta d'identificació fiscal en la qual consti el NIF de la persona jurídica, així com, en ambdós casos, del seu representant; llevat del consentiment exprés de l'interessat perquè les seves dades d'identitat personal puguin consultar-se mitjançant el sistema de verificació de dades d'identitat establert en l'Ordre PRE/3949/2006, de 26 de desembre, per la qual s'estableix la configuració, característiques, requisits i procediments d'accés al sistema de verificació de dades d'identitat, de conformitat amb el que disposa el Reial decret 522/2006, de 28 d'abril, pel qual se suprimeix l'aportació de fotocòpies de documents d'identitat en els procediments administratius de l'Administració General de l'Estat i dels seus organismes públics vinculats o dependents.
c) Les persones jurídiques, públiques o privades, i altres entitats, amb personalitat jurídica o sense, han d'aportar la documentació acreditativa de les facultats de representació de la persona que formuli la sol·licitud d'ajut com a representant d'aquesta, inscrita degudament, si escau, en els registres públics corresponents.
d) Per a entitats vinculades o dependents del sector públic, un certificat, emès i signat pel responsable o secretari de l'entitat, en el qual han de figurar els acords següents:
— L'aprovació de la realització de les instal·lacions i la reserva de crèdit suficient i adequat per fer les actuacions projectades.
— L'aprovació de la presentació de la sol·licitud de l'ajut en aquesta convocatòria.
e) Per a professionals autònoms s'ha d'aportar el certificat d'alta en el Cens d'empresaris, professionals i retenidors o el certificat de situació censal, expedit per l'Agència Estatal d'Administració Tributària, tret de consentiment exprés de l'interessat perquè les seves dades puguin ser sol·licitades de forma directa a l'Agència Estatal d'Administració Tributària.
f) Per a les sol·licituds del programa d'incentius 2, la memòria descriptiva de les actuacions que s'han d'emprendre (document normalitzat 2). En cas d'instal·lacions per a la descripció de les quals no sigui suficient el document normalitzat 2, s'ha d'adjuntar una memòria addicional.
g) Per als supòsits distints als que estableix el primer incís de la lletra a) del punt 5 de l'apartat setè, els certificats següents, excepte manifestació expressa en sentit contrari per obtenir aquests certificats per la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic conforme l'apartat següent, els quals han de tenir data posterior a la data de publicació d'aquesta convocatòria:
— Certificat de l'Agència Estatal d'Administració Tributària d'estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries.
— Certificat de l'Agència Tributària de les Illes Balears d'estar al corrent de les obligacions tributàries amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
— Certificat de la Tresoreria General de la Seguretat Social d'estar al corrent de pagament de les seves obligacions.
De conformitat amb els articles 53.1.d) i 28.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, l'article 61 del Reial decret 203/2021, de 30 de març, que aprova el reglament d'actuació i funcionament del sector públic per mitjans electrònics, la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic pot obtenir, excepte manifestació expressa en sentit contrari, els certificats acreditatius que la persona interessada està al corrent de les seves obligacions amb l'Agència Tributària Estatal, la Seguretat Social i la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i en cas que no autoritzi aquesta consulta ha d'aportar la documentació acreditativa d'estar al corrent d'aquestes obligacions, juntament amb la sol·licitud d'ajuts. També pot obtenir dades que ja estan en poder de les administracions públiques, llevat que la persona interessada s'hi oposi expressament, la qual cosa s'ha de fer constar en el model de sol·licitud.
h) Per als beneficiaris indicats en l'apartat 1 del punt segon d'aquesta convocatòria amb la lletra a), declaració d'ajuts de minimis (document normalitzat 3).
i) Per a petites i mitjanes empreses que acullin la sol·licitud d'ajut del programa d'incentius 2 al règim de minimis, sol·licitud d'acollir-se al règim de minimis i declaració responsable d'ajuts de minimis (document normalitzat 4).
j) En el cas de recàrrega de potència inferior o igual a 22 kW, i que s'acullin al Reglament (UE) 2023/1315 de la Comissió, de 23 de juny de 2023, pel qual es modifica el Reglament (UE) núm. 651/2014, han d'aportar el document d'especificacions tècniques de l'equip que acrediti que són capaços de suportar funcionalitats de recàrrega intel·ligents, segons la definició de l'article 2, apartat 65, del Reglament (UE) 2023/1804.
k) L'oferta econòmica de l'actuació i, d'acord amb l'article 31.3 de la Llei 38/2003, quan l'import de la despesa subvencionable supera els imports establerts en la legislació estatal en matèria de contractes del sector públic per als contractes menors (40.000 euros, en cas d'execució d'obres, o 15.000 euros, quan es tracta d'altres contractes), el beneficiari ha de presentar, com a mínim, tres ofertes de diferents proveïdors, amb caràcter previ a assumir el compromís per a la prestació del servei o lliurament del bé, llevat que per les característiques especials de les despeses subvencionables no hi hagi en el mercat entitats suficients per dur-lo a terme.
Per al programa 1, en el pressupost o oferta econòmica, ha de figurar un descompte per part del fabricant o l'importador o punt de venda d'almenys 1.000 euros per a l'adquisició de vehicles de categories M1 i N1, que haurà de reflectir-se abans de l'aplicació de l'IVA.
L'elecció de les ofertes presentades s'ha de fer de conformitat amb els criteris d'eficàcia i d'economia, i s'ha de justificar expressament en cas que l'elecció no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa (document normalitzat 5).
No obstant això, ateses les característiques especials en l'adquisició de vehicles elèctrics —normalment es fa a través de concessionaris oficials— no és necessària la presentació dels tres pressuposts per al programa 1.
l) Per als beneficiaris que pertanyin a un col·lectiu amb dret a un increment en l'ajut d'acord amb el que indica l'annex III del Reial decret 266/2021, com pot ser una persona discapacitada per mobilitat reduïda i que necessiti adaptació en el vehicle, han d'acreditar-ne la condició mitjançant la documentació oficial que la certifiqui.
6. En el cas de sol·licitud d'ajut complementari pel desballestament d'un vehicle, la còpia del permís de circulació i del rebut de l'impost de vehicles de tracció mecànica de l'exercici de 2024 o posterior.
7. Si la documentació aportada no compleix els requisits exigits, s'ha de requerir el sol·licitant que en el termini de deu dies hàbils esmeni la falta o aporti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es considera que desisteix de la sol·licitud, d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, després que es dicti una resolució prèvia en els termes que disposa l'article 21 d'aquesta Llei.
8. Les persones o entitats sol·licitants han de comunicar immediatament a l'òrgan competent per resoldre qualsevol variació de les condicions o circumstàncies.
Vuitè Termini de presentació de les sol·licituds
1. El termini per presentar les sol·licituds s'inicia a partir del cinquè dia hàbil següent a la publicació de la convocatòria i finalitza el 31 de desembre de 2025 o la data de finalització del període de vigència del programa que s'estableixi per la normativa reguladora.
2. Si s'exhaureixen els crèdits destinats a la convocatòria abans d'acabar el termini de presentació de sol·licituds, se n'ha de finalitzar el termini i s'ha de suspendre la concessió de nous ajuts mitjançant la publicació de la resolució del conseller d'Empresa, Ocupació i Energia corresponent en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Novè Procediment per a la concessió de les subvencions
1. Tal com estableix l'article 16.4 del Reial decret 266/2021, les sol·licituds de subvenció s'han de resoldre a mesura que entrin en el registre de l'òrgan competent (rigorós ordre d'entrada), encara que no hagi acabat el termini de presentació, fins que s'exhaureixin els crèdits destinats a la convocatòria o, si s'escau, fins que es resolguin tots els expedients presentats dins el termini.
2. En cas d'exhauriment del crèdit destinat a la convocatòria, i sempre que no hagi expirat la vigència del programa, es poden rebre sol·licituds en llista de reserva provisional, que s'han d'atendre per rigorós ordre d'entrada, supeditades al fet que es produeixin desestimacions o revocacions de les sol·licituds d'ajut prèvies que puguin alliberar pressupost o bé s'incorpori nou pressupost en la convocatòria. En cap cas la presentació d'una sol·licitud a la llista de reserva provisional genera cap dret per a la persona sol·licitant, fins que no es validi la sol·licitud.
3. Si la documentació aportada no compleix els requisits exigits s'ha de requerir el sol·licitant perquè en el termini de deu dies hàbils esmeni la falta o aporti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es considera que desisteix de la sol·licitud, d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, després que es dicti una resolució prèvia en els termes que disposa l'article 21 de la Llei esmentada. En aquest cas, la data de presentació de l'esmena és la que estableix l'ordre per resoldre l'expedient.
4. Una vegada que els tècnics de la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic hagin determinat que les sol·licituds són completes i conformes amb el contingut d'aquesta Resolució, el director general d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic ha d'emetre una proposta de resolució provisional, la qual s'ha de notificar als interessats perquè en el termini màxim de deu dies hi puguin al·legar el que considerin oportú. Es pot prescindir d'aquest tràmit d'audiència quan no figurin en el procediment ni siguin tinguts en compte altres fets ni altres al·legacions i proves que les adduïdes pels interessats. En aquest cas, la proposta de resolució formulada té caràcter de definitiva.
Posteriorment, el director general d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic ha d'emetre la proposta de resolució definitiva en la qual s'han de motivar si s'estimen o no les al·legacions presentades.
5. D'acord amb el que estableix l'article 45.1.b) de la Llei 39/2015, els actes a què es refereixen els punts 2, 3 i 4 anteriors s'han de notificar a les persones interessades mitjançant la seva publicació, durant el període en què aquesta convocatòria sigui vigent, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la pàgina web de la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic (http://energia.caib.cat).
6. La resolució expressa del conseller d'Empresa, Ocupació i Energia finalitza el procediment de concessió de la subvenció. Aquesta s'ha de motivar i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia individual de la subvenció concedida.
Així mateix, la resolució ha d'especificar els aspectes següents: beneficiari, ajut sol·licitat, descripció i import de l'activitat que se subvenciona, quantia, productes o serveis que s'hagin d'obtenir de l'ajut, partida pressupostària a la qual s'aplica, forma de pagament, termini per dur a terme l'activitat, justificació de les activitats objecte de l'ajut i terminis per presentar els justificants. En la resolució també s'ha d'esmentar que els ajuts procedeixen del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic dels fons integrats en el patrimoni de l'EPE Institut per a la Diversificació i Estalvi de l'Energia (IDAE), MP, procedents de les transferències que es rebin per a aquesta finalitat del servei 03 de la secció 23 dels pressupostos generals de l'Estat.
7. La informació sobre les concessions de subvencions fetes a l'empara del Reial decret 266/2020 s'ha de comunicar a la Base de dades nacional de subvencions en els termes en què s'estableix aquesta obligació de comunicació en l'article 20 de la Llei 38/2003 i la resta de normativa de desplegament d'aquesta obligació.
8. La Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia ha de fer el seguiment, el control i, si escau, el reintegrament dels ajuts concedits a l'empara del Reial decret 266/2021, sens perjudici d'allò que correspongui fer en virtut del que disposa la Llei 38/2003.
Desè Competència i resolució
1. Correspon a la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic la instrucció del procediment. El director general d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic ha d'emetre les propostes de resolució.
2. El conseller d'Empresa, Ocupació i Energia és l'òrgan competent per dictar les resolucions que posin fi al procediment.
Onzè Justificació i pagament
1. El pagament de la subvenció es farà mitjançant una resolució un cop hagi finalitzat l'actuació, l'entitat l'hagi justificada i la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic hagi revisat el compliment dels objectius de la subvenció.
2. En el cas que la persona beneficiària no compleixi l'obligació de fer l'actuació i de justificar-la, no es pagarà la subvenció i s'ha de declarar la pèrdua del dret al cobrament, de conformitat amb el que estableix l'article 89 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i es continuarà el procediment previst en l'article 42 de la Llei 38/2003.
3. La documentació que s'ha de presentar per a la justificació és la següent:
3.1. Programa 1. Adquisició de vehicles elèctrics.
a) La sol·licitud de pagament (document normalitzat 6).
b) Una declaració responsable sobre la realització de l'actuació amb la identificació de les despeses de l'activitat, del creditor, de l'import, de la data d'emissió i de la data de pagament (document normalitzat 7).
c) La fotocòpia de la fitxa tècnica (targeta ITV) del vehicle adquirit.
d) La fotocòpia del permís de circulació del vehicle adquirit o fotocòpia del permís de circulació provisional emès per la Direcció General de Trànsit. En els casos en què s'emeti el permís temporal per a vehicles en els quals la matrícula comença per la lletra P, s'exigeix l'aportació de fotocòpia del permís de circulació definitiu en el termini d'esmena que s'estableixi. A més, en cas de vehicles elèctrics i de pila de combustible de fins a dotze mesos d'antiguitat, s'ha d'aportar el permís de circulació del vehicle a nom del concessionari, punt de venda o fabricant o importador que vengui el vehicle al beneficiari de l'ajut. Per als usos de servei de taxi o de serveis de lloguer amb conductor (VTC), en el camp D.4 del vehicle adquirit, hi ha de constar «PUBL-Taxi (codi A04)» o «lloguer amb conductor (ACC)».
e) Fotografies de les obligacions de publicitat, si escau.
f) Quan se superi un import de 3.000 euros per persona beneficiària, en cas que no s'autoritzi l'òrgan instructor del procediment perquè obtingui de forma directa l'acreditació de les obligacions tributàries i amb la Tresoreria General de la Seguretat Social, el beneficiari està obligat a aportar el certificat d'estar al corrent de les obligacions tributàries expedit a aquest efecte per l'Agència Estatal d'Administració Tributària i d'estar al corrent de les obligacions amb la Seguretat Social, de conformitat amb el que preveu la lletra f) de l'article 11 del Decret legislatiu 2/2005.
g) En cas de rènting o lísing operatiu, a més dels documents anteriors, s'ha d'adjuntar la declaració responsable amb la documentació que s'hi indica (document normalitzat 9).
El contracte de rènting o lísing operatiu adjuntat ha de establir una durada mínima de dos anys i hi ha de figurar com a arrendatari el sol·licitant d'ajut o potencial destinatari final d'aquest. A més, s'hi ha d'incloure expressament que l'empresa de rènting o lísing operatiu repercutirà el total de l'ajut en les quotes de l'arrendatari que quedin per abonar amb efectes des de la data en què l'empresa de rènting rebi l'import de l'ajut. En cas que l'import de la suma de totes les quotes pendents d'abonar sigui inferior a l'import de l'ajut, el contracte de rènting ha de recollir també la forma i el termini d'abonament de l'excedent de l'ajut a l'arrendatari, a la finalització del contracte d'arrendament. La data del contracte de rènting o lísing operatiu ha de complir el que estableix l'apartat 2.i) del punt quart d'aquesta convocatòria.
h) Per a subvencions concedides amb un import igual o superior a 100.000 euros la documentació següent:
1r. La còpia de la factura de compravenda del vehicle, en què la data d'aquesta ha de ser des de l'1 de gener de 2025 per als beneficiaris indicats en l'apartat 1 del punt segon d'aquesta convocatòria amb les lletres a), b), c) i f), i posterior a la data del registre de la sol·licitud per als beneficiaris indicats en l'apartat 1 del punt segon d'aquesta convocatòria amb les lletres d), e) i g). No s'admeten les autofactures. En la factura hi ha de constar la matrícula o el número de bastidor, la marca, el model i la versió del vehicle adquirit, i un descompte per part del fabricant o importador o punt de venda d'almenys 1.000 euros per l'adquisició de vehicles de categories M1 i N1, que haurà de reflectir-se abans de l'aplicació de l'IVA.
2n. Els documents justificatius del pagament de la factura de compravenda del vehicle. Es consideren vàlids els justificants de pagament que permetin identificar:
— El beneficiari: ha de quedar clar que l'únic pagador és el beneficiari de l'ajut, ja sigui mitjançant el pagament directe per aquest o en nom seu (mitjançant la corresponent acreditació documental) o, si escau, per l'empresa de rènting o lísing financer, justificat aquest amb el corresponent contracte i certificat de pagament de l'entitat financera al proveïdor en nom del beneficiari de l'ajut.
— El tercer (punt de venda o concessionari) que percep les quantitats pagades.
— La data de pagament (data valor) o sortida efectiva dels fons del beneficiari de l'ajut. Per als beneficiaris indicats en l'apartat 1 del punt segon d'aquesta convocatòria amb les lletres d), e) i g), ha de ser posterior a la data de registre de la sol·licitud d'ajut.
— El vehicle objecte de la subvenció.
— En els casos de rènting, l'empresa arrendadora.
i) Factura del vehicle o declaració responsable per part del fabricant o importador o punt de venda en el qual s'ha descomptat almenys 1.000 euros per l'adquisició de vehicles de categories M1 i N1, que haurà de reflectir-se abans de l'aplicació de l'IVA (document normalitzat 10).
j) El certificat que acrediti les dades bancàries per a la transferència de l'import de l'ajut. El beneficiari de l'ajut ha de ser titular del número de compte en què s'ingressi l'ajut, excepte en cas d'operacions de rènting, sempre que se n'acrediti el contracte, així com el justificant de pagament del vehicle i el document pel qual se cedeix el dret de cobrament, en el cas en què el compte sigui el de l'entitat de rènting.
k) En relació amb la documentació del vehicle que es desballesta, s'ha d'aportar:
— La fotocòpia del certificat acreditatiu de la baixa definitiva del vehicle, per part del corresponent centre autoritzat de tractament de vehicles (CAT), en nom de la Direcció General de Trànsit o un informe del Registre general de vehicles de la Prefectura Provincial de Trànsit corresponent que n'acrediti la baixa definitiva.
— La fotocòpia del permís de circulació del vehicle en què consti la data de primera matriculació, la data de matriculació a Espanya i la data d'expedició. En absència de qualsevol d'aquests documents, s'ha d'aportar l'informe de la Direcció General de Trànsit amb l'historial del vehicle.
— La fotocòpia del rebut de l'impost de vehicles de tracció mecànica del vehicle convertit en ferralla, abonat degudament, almenys des de l'any 2024.
3.2. Programa 2. Infraestructura de recàrrega.
a) La sol·licitud de pagament (document normalitzat 6).
b) Una declaració responsable sobre la realització de l'actuació amb la identificació de les despeses de l'activitat, del creditor, de l'import, de la data d'emissió i de la data de pagament (document normalitzat 7).
c) La memòria resum de l'actuació, signada digitalment per l'empresa instal·ladora habilitada, amb fotografies de l'actuació feta (document normalitzat 8).
d) Per als casos de recàrrega d'accés públic, s'ha d'indicar la ubicació dels sistemes de recàrrega, la referència d'aquests en un plànol, les coordenades de longitud i latitud compatibles amb el Reial decret 1071/2007, de 27 de juliol. En cas d'edificis i aparcaments, les coordenades s'han de referir a l'accés principal dels vehicles a aquest.
e) Per a subvencions concedides per beneficiari en aquesta convocatòria amb un import igual o superior a 100.000 euros la següent documentació:
1r. La còpia de la factura de l'actuació, en què la data d'aquesta ha de ser des de l'1 de gener per als beneficiaris indicats en l'apartat 1 del punt segon d'aquesta convocatòria amb les lletres a), b), c) i f), i posterior a la data del registre de la sol·licitud per als beneficiaris indicats en l'apartat 1 del punt segon d'aquesta convocatòria amb les lletres d), e) i g).
2n. Els documents justificatius del pagament de les factures de compravenda imputades. Es consideren vàlids els justificants de pagament que permetin identificar:
— El beneficiari. Ha de quedar clar que l'únic pagador és el beneficiari, ja sigui mitjançant un pagament directe o en nom seu (mitjançant l'acreditació documental corresponent).
— El tercer que percep les quantitats pagades.
— La data de pagament (data valor) o sortida efectiva dels fons del beneficiari, que ha de ser posterior, en tot cas, a la data de registre de la sol·licitud per als beneficiaris indicats en l'apartat 1 del punt segon d'aquesta convocatòria amb les lletres d), e) i g).
f) Per al cas en què el beneficiari sigui una jurídica privada, la còpia del contracte de subministrament dels béns o serveis objecte d'ajut, formalitzat per la persona jurídica privada beneficiària corresponent. Per als beneficiaris indicats en l'apartat 1 del punt segon d'aquesta convocatòria amb les lletres d), e) i g), les dates de formalització dels contractes han de ser posteriors a la data de registre de la sol·licitud, a l'efecte de complir amb el caràcter d'incentiu.
g) La memòria tècnica o projecte de la instal·lació realitzada, en cas que ho requereixi el Reglament electrotècnic de baixa tensió.
h) Còpia del certificat de la instal·lació elèctrica i còpia de la posada en servei d'aquesta. A més, s'ha d'aportar l'altra documentació justificativa que acrediti que disposen de les llicències i autoritzacions administratives preceptives en cas que l'actuació ho requereixi.
i) En cas de recàrrega d'accés públic, ha d'acreditar que no discrimina l'accés a cap usuari, que es permet la recàrrega sense que hi hagi contracte entre l'operador del punt de recàrrega i l'usuari.
j) El certificat que acrediti les dades bancàries per a transferència de l'import de l'ajut. El beneficiari ha de ser titular del número de compte en què s'ingressi l'ajut.
4. Per al cas en què el beneficiari sigui una persona jurídica pública, el certificat acreditatiu de les dades i de la data de publicació de plecs de licitació per a l'adquisició dels béns o serveis objecte de l'ajut, expedit per l'òrgan competent de la persona jurídica pública beneficiària corresponent.
5. Quan l'entitat beneficiària no presenti la documentació justificativa, l'òrgan competent li ha de requerir que l'aporti en un termini improrrogable de quinze dies comptadors des de l'endemà d'haver-ne notificat el requeriment. Transcorregut aquest termini, el fet de no presentar la justificació té com a conseqüència que perd el dret a cobrar la subvenció i fa que s'iniciï un procediment de reintegrament, d'acord amb el que estableixen l'article 37 de la Llei general de subvencions i els articles 44 i 45 del Text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
6. El termini per esmenar els defectes de la justificació és de quinze dies hàbils comptadors des de l'endemà d'haver rebut el requeriment. Transcorregut aquest termini, el fet de no presentar la documentació per esmenar les deficiències documentals té com a conseqüència que perd el dret a cobrar la subvenció o que s'inicia un procediment de reintegrament, d'acord amb el que estableixen l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i els articles 44 i 45 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la CAIB.
7. D'acord amb el que estableix l'article 45.1.b) de la Llei 39/2015, els actes a què es refereixen els apartats 3 i 4 anteriors seran objecte de publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i al web de la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic (http://energia.caib.es).
8. En cas que la justificació de l'actuació no comporti el pagament de la totalitat de la subvenció aprovada s'ha de notificar al beneficiari mitjançant la seva publicació, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i en la pàgina web de la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic (http://energia.caib.es) perquè en el termini màxim de deu dies hi pugui al·legar el que consideri oportú.
9. La concessió de la subvenció no eximeix el titular de la instal·lació de complir totes les autoritzacions administratives que siguin necessàries.
10. La resolució d'atorgament de la subvenció ha de fixar el termini concret per justificar la realització de les activitats subvencionades que com a màxim serà el 31 de desembre de 2026.
11. En el supòsit que no estigui justificada totalment la realització de l'activitat subvencionada, però s'hagi acomplert, encara que parcialment, la finalitat per a la qual la subvenció es va concedir, aquesta s'ha de revisar i minorar proporcionalment pel que fa a allò que no s'ha justificat.
12. La falta de justificació en els termes i els terminis que estableixi la resolució d'atorgament de la subvenció, la modificació del projecte presentat sense que la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia l'hagi aprovat prèviament, així com la desviació de les subvencions o l'aplicació diferent d'allò que estableix la norma, són causes de revocació, total o parcial de la subvenció i, si escau, de reintegrament de les quantitats que hagi percebut l'entitat, d'acord amb el Decret legislatiu 2/2005.
Dotzè Reintegrament
Pertoca el reintegrament de les quantitats percebudes per la persona beneficiària de l'ajut i l'exigència de l'interès de demora des del moment del pagament de la subvenció en els supòsits establerts en l'article 37 de la Llei 38/2003, i s'ha d'aplicar el procediment de reintegrament regulat en el capítol II del títol II d'aquesta Llei.
Tretzè Publicitat
1. Tota referència a l'actuació objecte dels ajuts regulats en aquesta convocatòria en publicacions, activitats de difusió, pàgines web i en general en qualssevol mitjans de difusió ha de complir amb els requisits que figurin en el Manual d'imatge del Pla d'Incentius a la Mobilitat Elèctrica, que estarà disponible a la web de l'IDAE, en el qual figuraran el Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, tot això de conformitat amb el que s'estableixi sobre aquest tema, i en els termes prevists en l'article 18.4 de la Llei 38/2003, i 31 del Reial decret 887/2006.
2. Així mateix, tant en la convocatòria com en la resolució que es notifiqui als beneficiaris, s'ha d'esmentar el Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic.
3. En el context dels dos apartats anteriors, els receptors han d'esmentar l'origen d'aquest finançament i garantir-ne la visibilitat, en particular quan promoguin les actuacions subvencionables i els seus resultats, i facilitant informació coherent, efectiva i proporcionada adreçada a múltiples destinataris, inclosos els mitjans de comunicació i el públic.
Catorzè Obligacions dels beneficiaris
Els beneficiaris d'aquest tipus d'ajuts resten obligats a:
a) Dur a terme l'activitat o la inversió, o adoptar el comportament que fonamenta la concessió de la subvenció.
b) Justificar la realització de l'activitat, i també el compliment dels requisits i les condicions que determinen la concessió de la subvenció.
c) Comunicar a l'òrgan que la concedeix o, si escau, a l'entitat col·laboradora, la sol·licitud o l'obtenció d'altres subvencions per a la mateixa finalitat. Aquesta comunicació s'ha de fer dins el termini de tres dies hàbils des de la sol·licitud o l'obtenció de la subvenció concurrent i, en tot cas, abans de la justificació de l'aplicació que s'hagi donat als fons percebuts.
d) Trobar-se al corrent de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat, i de les obligacions tributàries davant la Hisenda autonòmica; i acreditar-ho, en la forma que s'estableixi reglamentàriament i abans de dictar la proposta de resolució de concessió. En tot cas, aquesta acreditació es pot substituir per una declaració responsable de la persona sol·licitant quan es tracti de subvencions de quantia igual o inferior a 3.000 euros.
e) Accedir a les actuacions de comprovació que dugui a terme l'IDAE, a les actuacions de control financer de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes i qualsevol altra autoritat de control. Si del resultat d'aquestes actuacions de control es detecten irregularitats, es derivarà l'obligació de reintegrament de les quanties percebudes indegudament.
f) Deixar constància de la percepció i l'aplicació de la subvenció en els llibres de comptabilitat o en els llibres de registre que, si escau, hagi de dur el beneficiari d'acord amb la legislació mercantil o fiscal que li sigui aplicable i, si escau, amb les bases reguladores.
g) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, amb inclusió dels documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control, per un període de tres anys a partir del 31 de desembre següent al tancament dels comptes en què estiguin incloses les despeses de l'operació. Conservar tota la documentació justificativa relacionada amb les despeses de l'operació cofinançada durant un període de tres anys a partir del 31 de desembre següent al tancament dels comptes en què estiguin incloses.
h) Assegurar les mesures d'informació i publicitat establertes en l'article 20 del Reial decret 266/2021, de 13 d'abril.
i) Destinar l'import de la subvenció al finançament de l'actuació per a la qual s'ha sol·licitat i mantenir l'afectació de les inversions a l'activitat subvencionada, en la forma i dins els terminis que estableixi la convocatòria i, si escau, la resolució corresponent o les seves modificacions.
j) Garantir la permanència de la inversió durant un període mínim, des de la justificació de la subvenció de dos anys per a les actuacions del programa 1 i de cinc anys per a les actuacions del programa 2.
k) Comunicar a l'òrgan que concedeix la subvenció la modificació de qualsevol circumstància que afecti algun dels requisits exigits per a la concessió de la subvenció.
l) Donar compliment a la normativa comunitària, nacional i autonòmica aplicable en l'àmbit de contractació, subvencions, ajuts d'estat —Reglament (UE) 651/2014—, comptabilitat, publicitat, medi ambient i igualtat d'oportunitats.
m) Mantenir un sistema de comptabilitat separada per a totes les transaccions relacionades amb l'operació cofinançada, o bé un codi comptable separat.
n) Disposar de tots els documents sobre la despesa que resultin necessaris per tenir una pista d'auditoria apropiada.
o) Reintegrar els fons percebuts indegudament com a conseqüència de les actuacions de comprovació fetes pels òrgans de control competents, i segons el que estableix el títol II de la Llei 38/2003.
p) Qualsevol altra obligació establerta en el Reial decret 266/2021.
Quinzè Lluita contra el frau
Qualsevol persona que estigui assabentada de fets que puguin ser constitutius de frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquesta convocatòria pot comunicar aquests fets al Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics a través del canal habilitat a aquest efecte a l'adreça web http://www.igae.pap.hacienda.gob.es. La pàgina web de la Direcció General de Fons Europeus inclou un accés directe per a la comunicació de possibles casos de frau o irregularitat.
Setzè Concurrència d'ajuts
Els ajuts dels programes d'incentius anteriors són incompatibles amb altres subvencions o ajuts que es puguin concedir per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració o ens públic o privat, nacional, de la Unió Europea o d'organismes internacionals. No obstant això, els ajuts destinats únicament al desballestament de vehicles es consideren compatibles, atès que no comporten l'adquisició de vehicles i no es considera la mateixa activitat.
Dissetè Tramitació telemàtica
La relació amb l'administració convocant únicament ha de ser de forma telemàtica a través del tràmit específic per a subvencions que s'ha de posar a disposició dels interessats a la web http://energia.caib.cat, que correspon a la pàgina web de la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic. No es consideren com a presentades les sol·licituds i aportacions de documentació de forma telemàtica fetes a través d'un altre mitjà electrònic que no sigui el tràmit específic esmentat.
Divuitè Signatura de documents, declaracions responsables i altra documentació necessària
Tots els documents normalitzats, declaracions responsables i altres documents necessaris que requereixen signatura, s'han de signar de forma digital vàlida, excepte les persones físiques sense activitat econòmica que la signatura podrà ser no digital. En aquest darrer cas l'interessat o beneficiari ha de conservar el document original a disposició de l'administració durant un període mínim de 5 anys des del pagament de la subvenció.
Dinovè Normativa aplicable
És aplicable a aquesta convocatòria la normativa següent:
— Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, així com el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual se n'aprova el Reglament.
— Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la CAIB.
— Reial decret llei 3/2025, d'1 d'abril, pel qual s'estableix el programa d'incentius lligats a la mobilitat elèctrica (MOVES III) per a l'any 2025.
— Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
— Decret llei 3/2024, de 24 de maig, de mesures de simplificació i racionalització de les administracions públiques de les Illes Balears.
— Reial decret 266/2021, de 13 d'abril, pel qual es regula el programa d'incentius lligats a la mobilitat elèctrica (programa MOVES III).
— Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 15 de maig de 2008 per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria d'energia a les Illes Balears (BOIB núm. 72, de 24/5/2008), modificada per l'Ordre del conseller de Transició Energètica i Sectors Productius de 18 de juny de 2020 (BOIB núm. 116, de 30 de juny de 2020).
Vintè Models normalitzats
Una vegada publicada la convocatòria, la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic, a través de l'enllaç web http://energia.caib.cat, ha de posar a disposició dels interessats la documentació normalitzada següent:
— Document 1. Sol·licitud de subvenció.
— Document 2. Memòria de l'actuació per a la infraestructura de recàrrega.
— Document 3. Declaració d'ajuts de minimis.
— Document 4. Sol·licitud per a petites i mitjanes empreses d'acollir-se al règim de minimis del programa d'incentius 2 i declaració de minimis.
— Document 5. Llista dels pressuposts sol·licitats.
— Document 6. Sol·licitud de pagament.
— Document 7. Declaració responsable del beneficiari sobre l'actuació.
— Document 8. Memòria d'actuació programa 2.
— Document 9. Declaració responsable pel pagament d'ajuts amb operacions de finançament d'arrendament per rènting.
— Documentació 10. Declaració de venda del fabricant o importador o punt de venda en el qual s'ha descomptat almenys 1.000 euros.