Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE PRESIDÈNCIA I ADMINISTRACIONS PÚBLIQUES

Núm. 456210
Resolució de la consellera de Presidència i Administracions Públiques per la qual s'aproven les mesures per garantir els serveis mínims durant les jornades de la vaga indefinida que afectarà l'entitat pública empresarial Gestió d’Emergències de les Illes Balears i que s’iniciarà el dia 3 de juliol de 2025

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

1. El passat 18 de juny de 2025, la representació del Comitè d'Empresa de l'entitat pública empresarial Gestió d'Emergències de les Illes Balears va registrar un preavís de la vaga indefinida que afectarà la totalitat del personal de l'entitat i que s'iniciarà el dia 3 de juliol de 2025, cada dia de 13.00 h a 17.00 h i de 23.00 h a 1.00 h.

2. El Consell de Govern, en la sessió de 27 de juny de 2025, va acordar delegar en la consellera de Presidència i Administracions Públiques l'aprovació de les mesures que garanteixin els serveis mínims. Concretament, va disposar el següent:

Primer. Delegar en la consellera de Presidència i Administracions Públiques la competència per aprovar les mesures que garanteixin els serveis mínims durant les jornades de la vaga indefinida que afectarà l'entitat pública empresarial Gestió d'Emergències de les Illes Balears i que s'iniciarà el dia 3 de juliol de 2025, pel que fa als serveis mínims relacionats amb el servei públic essencial que presta el Sistema d'Emergències de les Illes Balears (SEIB112).

Segon. Ordenar la publicació d'aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Fonaments de dret

1. L'article 28.2 de la Constitució espanyola estableix, com a dret fonamental, el dret a la vaga dels treballadors per a la defensa dels seus interessos i disposa que la llei que reguli l'exercici d'aquest dret ha d'establir les garanties que calguin per tal d'assegurar el manteniment dels serveis essencials de la comunitat. La falta d'una llei que desplegui aquest dret obliga a aplicar el Reial decret llei 17/1977, de 4 de març, que en l'article 10 disposa que «quan la vaga es declari en empreses encarregades de la prestació de qualsevol gènere de serveis públics o de necessitat reconeguda i inajornable i es presentin circumstàncies d'especial gravetat, l'autoritat governativa pot acordar les mesures necessàries per assegurar el funcionament dels serveis». A aquests efectes és indiferent que el servei es presti per mitjà d'una relació funcionarial o simplement mitjançant empleats units per una relació laboral, atès que el que és determinant és el caràcter i la finalitat de les funcions exercides.

2. D'acord amb la Sentència del Tribunal Constitucional 33/1981, l'al·lusió a l'autoritat governativa que conté l'article 10 del Reial decret llei 17/1977, de 4 de març, fa referència, respectivament, a l'Estat o a la comunitat autònoma amb competències en els serveis afectats. Així, aquesta Sentència reconeix competències dins el seu àmbit a les comunitats autònomes per establir les mesures de garantia dels serveis essencials. El Tribunal Constitucional reconeix que «quan es tracta de serveis que, considerats conjuntament, estan compresos en l'àrea de les competències autonòmiques [...] vetlar pel seu funcionament correspon a la titularitat i a la responsabilitat de les autoritats autonòmiques».

La competència originària per aprovar les mesures que, en aplicació del que disposen l'apartat 2 de l'article 10 del mateix Reial decret llei 17/1977 i la jurisprudència del Tribunal Constitucional dictada en aquesta matèria, garanteixin els serveis mínims en l'àmbit dels serveis públics o essencials correspon al Consell de Govern, d'acord amb el que disposa l'article 17.r) de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, en relació amb l'article 5.2.o) de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i amb l'article 41.1 de la Llei 3/2006, de 30 de març, de gestió d'emergències de les Illes Balears.

Això no obstant, mitjançant l'Acord del Consell de Govern de 27 de juny de 2025, s'ha delegat en la consellera de Presidència i Administracions Públiques la competència per aprovar les mesures que garanteixin els serveis mínims durant les jornades de la vaga indefinida que afectarà l'entitat pública empresarial Gestió d'Emergències de les Illes Balears i que s'iniciarà el dia 3 de juliol de 2025, pel que fa als serveis mínims relacionats amb el servei públic essencial que presta el Sistema d'Emergències de les Illes Balears (SEIB112).

3. El Tribunal Constitucional, alhora que reconeix el dret de vaga com un dret constitucional, tracta de delimitar el sentit del terme serveis essencials (STC 11/1981, STC 26/1981, STC 33/1981, STC 51/1986 i STC 27/1989, entre d'altres) i disposa que, en la mesura que tota la comunitat és la destinatària i la creditora d'aquests serveis i els serveis són, al mateix temps, essencials per a la comunitat, la vaga no pot imposar el sacrifici dels destinataris dels serveis essencials. El dret de la comunitat a aquestes prestacions vitals és superior respecte del dret de vaga. A aquest efecte, es consideren serveis essencials els destinats a garantir el contingut dels drets constitucionals, és a dir, el dret a la vida, a la salut, a la llibertat personal, a la lliure circulació, a la comunicació, a la informació, a la tutela judicial efectiva i a l'educació.

D'altra banda, la doctrina del Tribunal Constitucional en relació amb l'establiment dels serveis mínims es recull en la STC 8/1992, de 16 de gener, en la qual s'afirma que la decisió ha de ser motivada i la motivació s'ha d'exterioritzar de manera que els destinataris coneguin les raons per les quals el seu dret és restringit, en la forma i amb l'abast en què ho sigui, i els interessos que es tracta de protegir amb la restricció; s'exigeix, en definitiva, la motivació dels actes de restricció dels drets i la proporcionalitat de les mesures adoptades. A més, el mateix Tribunal Constitucional determina que un dels criteris que s'han de tenir en compte en l'adopció de les mesures que garanteixin el manteniment dels serveis essencials és ponderar l'extensió territorial, temporal i personal de la vaga.

4. L'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears presta un conjunt de serveis que han de ser considerats essencials per a la comunitat perquè afecten interessos constitucionalment protegits, serveis el funcionament dels quals no pot quedar paralitzat per l'exercici del dret de vaga. Per això, és obligatori harmonitzar l'interès general i el dret de vaga mitjançant l'adopció de les mesures necessàries per assegurar el funcionament d'aquests serveis, les quals, limitant el mínim possible el contingut d'aquest dret, han de ser, alhora, suficients per garantir les activitats de caràcter essencial que es duen a terme en aquesta comunitat autònoma i permetre als ciutadans l'exercici dels drets fonamentals.

En el marc de les competències que, d'acord amb el que estableix l'article 31.11 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, segons la redacció de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, corresponen a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, s'ha de garantir la seguretat i la protecció de les persones i els béns, la qual cosa suposa considerar serveis essencials els serveis d'atenció d'emergències, extinció d'incendis i protecció del medi natural, així com l'àrea de comunicacions i informàtica, perquè existeixen, precisament, per evitar la possibilitat que una emergència es converteixi en sinistre.

D'acord amb l'article 40.1 de la Llei 3/2006, de 30 de març, de gestió d'emergències de les Illes Balears, el Sistema d'Emergències de les Illes Balears (SEIB112) és un servei públic de caràcter essencial de la comunitat autònoma de les Illes Balears que, adscrit a la direcció general competent en matèria d'emergències, té com a finalitat la recepció de telefonades d'urgències i d'emergències i la seva gestió davant els serveis oportuns, així com la coordinació, l'aplicació i l'activació dels plans de protecció civil, d'emergències i els protocols operatius, d'acord amb el que disposa, entre d'altres, l'article 26 de la Llei 2/1998, de 13 de març, d'ordenació d'emergències a les Illes Balears.

En virtut del que estableix l'article 2.2.d) del Decret 6/2025, de 2 de juny, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, correspon a la Conselleria de Presidència i Administracions Públiques l'exercici de la competència en matèria d'emergències i protecció civil. Així mateix, aquest Decret determina l'adscripció a la Conselleria esmentada de l'entitat pública empresarial Gestió d'Emergències de les Illes Balears.

5. L'Administració està obligada a garantir la gestió de les emergències en l'àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears, la qual cosa inclou la prestació de serveis d'atenció al ciutadà, el tractament de la informació rebuda en el sector de la urgència i l'emergència, incloses les activitats d'instal·lació, coordinació, gestió i altres elements tècnics auxiliars necessaris per al desenvolupament del servei d'acord amb el que disposa l'article 31.11 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears.

S'ha de garantir l'assistència als ciutadans que telefonen al número d'emergències 112, atès el caràcter crític i essencial del servei, que representa la primera fase d'atenció de qualsevol tipus d'emergència i és responsable de gestionar i coordinar les telefonades amb la resta d'organismes encarregats d'atendre les emergències segons la seva naturalesa (policia local, ambulàncies, bombers, Guàrdia Civil, etc.).

Així mateix, s'ha de tenir en compte que, d'acord amb els seus estatuts, aprovats mitjançant el Decret 87/2019, de 22 de novembre, l'entitat pública empresarial Gestió d'Emergències de les Illes Balears gestiona les emergències dins l'àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears, cosa que implica, entre altres tasques, la prestació de serveis d'atenció al ciutadà, com també la competència en matèria de protecció civil, en coordinació amb la Direcció General d'Emergències i Interior i els ajuntaments, que han de continuar funcionant en condicions òptimes per a la prevenció i l'actuació en casos d'activació de situacions d'emergència als municipis de les Illes Balears.

Per tot això, dict la següent

Resolució

1. Fixar, com a serveis mínims per a la vaga indefinida que afectarà el personal de l'entitat pública empresarial Gestió d'Emergències de les Illes Balears i que s'iniciarà el dia 3 de juliol de 2025, els serveis mínims que s'indiquen en l'annex d'aquesta Resolució.

2. Disposar que la vigilància i la designació del personal que ha d'atendre els serveis mínims esmentats corresponen a la Gerència de l'entitat. Els serveis mínims han de ser coberts, prioritàriament, pel personal que no secundi la vaga. En el cas que sigui insuficient, les vacants s'han de cobrir obligatòriament.

3. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Presidència i Administracions Públiques en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la notificació o publicació, d'acord amb el que disposen els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la notificació o publicació, d'acord amb el que estableixen l'article 45 i els següents de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, sens perjudici que s'hi pugui interposar qualsevol altre recurs que es consideri oportú.

 

Palma, 30 de juny de 2025

La consellera de Presidència i Administracions Públiques Antònia Maria Estarellas Torrens Per delegació del Consell de Govern (Acord de 27/06/2025, BOIB núm. 83, de 28/06/2025)

 

ANNEX

Serveis mínims Gestió d'Emergències de les Illes Balears

 

De 13.00 h a 15.00 h

De 15.00 h a 17.00 h

De 23.00 h a 1.00 h

Cap de sala

1

1

1

Supervisió

1

1

1

Gestors

8

8

5

Excepte divendres i dissabte (6 gestors)

Auxiliars

1

1

1

Sistemes

1

1

1

Administració 112

1