Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EMPRESA, OCUPACIÓ I ENERGIA
Núm. 452092
Resolució del conseller d’Empresa, Ocupació i Energia d’aprovació del Conveni entre la Conselleria d’Empresa, Ocupació i Energia del Govern de les Illes Balears i el Consell Insular de Menorca per impulsar el Pacte de les Batlies a l’illa de Menorca
Versió PDF
Fets
1. En el Pla d'Acció de l'Eficiència Energètica aprovat al final de 2006, la Comissió Europea va incorporar la creació del Pacte de Batles i Batlesses (Covenant of Mayors), actualment Pacte de les Batlies, com a acció prioritària per donar suport als esforços que duen a terme les autoritats locals en l'execució de les polítiques per al clima i l'energia sostenible. Així mateix, la Comissió Europea estableix la figura del coordinador territorial per a les autoritats regionals que comparteixen la responsabilitat de les accions relacionades amb el clima i reconeix que són aliats importants a l'hora de donar suport als signants del Pacte de les Batlies en el compliment dels seus compromisos.
2. A les Illes Balears, la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica dona suport al Pacte de les Batlies directament amb la disposició addicional novena que estableix: «el Govern ha de fomentar l'adhesió dels municipis de les Illes Balears al Pacte de Batles i Batlesses pel Clima i l'Energia impulsat per la Comissió Europea». La mateixa Llei, en l'article 22, estableix que els municipis de les Illes Balears han d'aprovar plans d'acció per al clima i l'energia sostenible, d'acord amb la metodologia adoptada en l'àmbit de la Unió Europea.
3. Tanmateix, la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica estableix dos instruments essencials per a la consecució dels objectius del Pacte de les Batlies: el Pla de Transició Energètica i Canvi Climàtic, que tal com especifica l'article 10 de la Llei constitueix el marc integrat i transversal d'ordenació i planificació d'objectius, polítiques i accions que permetin complir les finalitats de la Llei, i el Pla Director Sectorial Energètic que, d'acord amb l'article 21 de la Llei, ha d'ajustar-se als objectius i les determinacions del Pla de Transició Energètica i Canvi Climàtic, i adaptar-se a les previsions de la Llei, d'acord amb el contingut i el procediment establerts en la Llei 14/2000, de 21 de desembre, d'ordenació territorial de les Illes Balears.
4. El Govern de les Illes Balears i el Consell Insular de Menorca van signar, en data 20 de novembre de 2019, el Conveni entre la Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius del Govern de les Illes Balears (per competències, l'actual Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia) i el Consell Insular de Menorca per impulsar el Pacte de Batles i Batlesses (actual Pacte de les Batlies) a l'illa de Menorca (BOIB núm. 5, d'11 de gener de 2020), que es va signar en el desenvolupament de les seves funcions com a coordinadors territorials del Pacte de les Batlies. El Conveni ja no està en vigor perquè n'ha finalitat el termini de vigència.
5. Atès l'anterior, i tal com es motiva en la memòria justificativa del director general d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic de 19 de setembre de 2024, es considera pertinent formalitzar un nou conveni entre la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia del Govern de les Illes Balears i el Consell Insular de Menorca per continuar treballant, conjuntament, en la consecució dels objectius marcats per Europa i per la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica:
— Aconseguir la neutralitat climàtica per al 2050;
— Donar suport al Pacte de les Batlies per aconseguir unes illes descarbonitzades i resilients, en les quals els ciutadans tenguin accés a energia segura, sostenible i assequible;
— Col·laborar en les tasques que encomana la Llei 10/2019 a les administracions públiques i que són clau per a l'impuls de la iniciativa de la Comissió Europea del Pacte de les Batlies (Covenant of Mayors) a Menorca;
— Col·laborar, en l'àmbit de les seves respectives competències, en l'elaboració del Pla de Transició Energètica i Canvi Climàtic i la revisió del Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears.
6. La Proposta de resolució del director general d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic de 13 de març de 2025, és la següent:
Aprovar el Conveni entre la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia del Govern de les Illes Balears i el Consell Insular de Menorca per impulsar el Pacte de les Batlies a l'illa de Menorca.
7. L'expedient CONVENI Pacte Batlies Menorca compta amb informe jurídic favorable de 18 de març de 2025 i no ha de ser objecte de fiscalització prèvia com a expedient de despesa atès que el Conveni no comporta cap obligació econòmica directa per a les institucions que el subscriuen més enllà de les que ja es preveuen en el marc de les competències de cadascuna de les parts.
Fonaments de dret
1. La Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.
2. La Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
3. La Llei 4/2011, de 31 de març, de la bona administració i del bon govern de les Illes Balears.
4. La Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears.
5. El Decret 25/2003, de 24 de novembre, del president de les Illes Balears pel qual es delega en els titulars de les conselleries la firma de convenis de col·laboració i acords de cooperació.
6. El Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, que estableix que les competències en matèria d'energia i canvi climàtic, entre d'altres, són de la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic.
7. El Decret 49/2011, de 20 de maig, pel qual es regula el Registre de convenis i acords de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Per tot això dict la següent
Resolució
Aprovar el text del Conveni (annex I) entre la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia del Govern de les Illes Balears i el Consell Insular de Menorca per impulsar el Pacte de les Batlies a l'illa de Menorca.
Palma, en la data de la signatura electrònica (26 de juny de 2025)
El conseller d'Empresa, Ocupació i Energia Alejandro Sáenz de San Pedro García
ANNEX I Conveni entre la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia, i el Consell Insular de Menorca per impulsar el Pacte de les Batlies a l'illa de Menorca
Parts
Alejandro Sáez de San Pedro García, conseller d'Empresa, Ocupació i Energia del Govern de les Illes Balears, d'acord amb el Decret 9/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es disposa el nomenament dels membres del Govern de les Illes Balears, en virtut de les facultats que li atribueix la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Adolfo Vilafranca Florit, president del Consell Insular de Menorca, en virtut de l'acord del Ple reunit en sessió extraordinària el 8 de juliol de 2023, i d'acord amb les atribucions que li confereixen els articles 20 i 21 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars, i els articles 34 i 41.3 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, que regula les bases de règim local, autoritzada la signatura d'aquest conveni pel Consell Rector de l'Agència Menorca Reserva de Biosfera en data 25 d'abril de 2025.
Antecedents
1. En el Pla d'Acció de l'Eficiència Energètica aprovat al final de 2006, la Comissió Europea va incorporar la creació d'un pacte de batles i batlesses (Covenant of Mayors), actualment Pacte de les batlies, com a acció prioritària per actuar en l'àmbit local i regional. Es considera que el canvi climàtic és un problema global amb solucions locals: les ciutats generen emissions però també esdevenen llocs on desenvolupar noves idees i projectes innovadors contra l'escalfament global. Per tant, les ciutats i els pobles han d'esdevenir actors líders per implantar les polítiques energètiques sostenibles i han de rebre suport per aquest esforç. Les Illes Balears, per assumir una responsabilitat global, i com a territori de la Mediterrània vulnerable al canvi climàtic que són, havien de liderar aquesta lluita en la reducció d'emissions a través de mesures d'eficiència energètica i energies renovables.
2. El Pacte de les Batlies de la Comissió Europea es consolida el 2008 per donar suport als esforços que duen a terme les autoritats locals en l'execució de les polítiques pel que fa al clima i l'energia sostenible. És un compromís que inclou municipis de diverses dimensions que es comprometen de forma voluntària a executar els objectius de la Unió Europea en matèria de clima i energia amb un enfocament integrat cap a l'adaptació i la mitigació del canvi climàtic.
3. Durant el primer període d'implementació del Pacte de les Batlies, els municipis es comprometien a reduir, com a mínim, un 20 % de les emissions de CO₂ per a l'any 2020 i es va comptabilitzar com a any de partida el 2005. Per assolir aquest objectiu havien de presentar un Pla d'Acció d'Energia Sostenible (PAES) per a l'horitzó 2020, amb les mesures i les estratègies de mitigació adients per a la seva realitat.
4. Al final de l'any 2015, amb motiu de la XXI Conferència Internacional sobre Canvi Climàtic (COP21), es varen adoptar objectius nous i més ambiciosos amb l'horitzó 2030:
— La reducció, com a mínim, del 40 % de CO2 per a l'any 2030, amb referència a l'any 2005, per mitjà de mesures d'eficiència energètica i d'un ús més gran de fonts d'energia renovables.
— L'augment de la resiliència davant els impactes del canvi climàtic.
— L'augment de la cooperació amb les autoritats locals i regionals per millorar l'accés a una energia segura, sostenible i assequible.
5. Els compromisos concrets de les ciutats i regions signants del Pacte són els següents:
— Presentar, dins els 2 anys següents a la seva incorporació oficial al Pacte de les Batlies, un pla d'acció per a l'energia sostenible i el clima per a l'horitzó 2030 (PAESC) que substitueixi l'anterior PAES i que inclogui:
— Presentar els informes de seguiment sobre la implantació de les accions del PAESC (cada 2 anys) i sobre les emissions (cada 4 anys) per valorar l'assoliment dels objectius de reducció de CO2 aconseguits i les accions de mitigació, d'adaptació i contra la pobresa energètica desenvolupades.
— L'any 2022, l'Oficina del Pacte de les Batlies d'Europa, en col·laboració amb el Centre d'Assessorament sobre la Pobresa Energètica (EPAH) estableixen directrius per incorporar als PAESC accions contra la pobresa energètica, amb l'objectiu d'assolir de manera efectiva els compromisos de millora de l'accés a una energia segura, sostenible i assequible.
6. Els compromisos de la Comissió Europea són els següents:
— Finançar la Secretaria del Pacte, que s'encarrega, entre d'altres, de fer el seguiment del progrés, donar-li suport tècnic i facilitar l'intercanvi d'experiències.
— Negociar amb actors financers i altres la seva contribució al Pacte (per exemple: BEI, Comitè de les Regions, etc.).
7. En el marc del Pacte de les Batlies, les autoritats regionals comparteixen la responsabilitat de les accions relacionades amb el clima amb les autoritats locals, pel que fa a aquest àmbit. Així, la Comissió Europea estableix la figura del coordinador territorial, que són aliats importants a l'hora de donar suport als signants del Pacte de les Batlies en el compliment dels seus compromisos i l'augment de l'impacte del Pacte.
8. El Pla d'Acció de la Reserva de Biosfera de Menorca afirma que el nou Pacte de Batlies per al Clima i l'Energia és una oportunitat de vetlar per incloure a escala local, a més de la mitigació, l'adaptació al canvi global a través dels plans d'acció per a l'energia sostenible i el clima. El Pla inclou com a acció específica (A.2.4.5) la redacció dels plans d'acció per al clima i l'energia sostenible (d'ara endavant, PACES) a tots els municipis de l'illa i determina que es faci la coordinació i l'execució d'accions en l'àmbit insular. Actualment, tots els municipis de Menorca han redactat el seu PACES i n'està en marxa la implementació.
9. A les Illes Balears, la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica, dona suport al Pacte de les Batlies directament amb la disposició addicional novena, que estableix el següent: «el Govern ha de fomentar l'adhesió dels municipis de les Illes Balears al Pacte de Batles i Batlesses (actual Pacte de les Batlies) pel Clima i l'Energia impulsat per la Comissió Europea». La mateixa Llei, en l'article 22, estableix que els municipis de les Illes Balears han d'aprovar plans d'acció per al clima i l'energia sostenible, d'acord amb la metodologia adoptada en l'àmbit de la Unió Europea.
10. La mateixa la Llei 10/2019 estableix dos instruments essencials per aconseguir els objectius del Pacte de les Batlies, el Pla de Transició Energètica i Canvi Climàtic, que tal com especifica l'article 10 de la Llei constitueix el marc integrat i transversal d'ordenació i planificació d'objectius, polítiques i accions que permetin complir les finalitats de la Llei, i el Pla Director Sectorial Energètic que, d'acord amb l'article 21 de la Llei, s'ha d'ajustar als objectius i les determinacions del Pla de Transició Energètica i Canvi Climàtic, i adaptar-se a les previsions de la Llei, d'acord amb el contingut i el procediment establerts en la Llei 14/2000, de 21 de desembre, d'ordenació territorial de les Illes Balears.
11. El Govern de les Illes Balears i el Consell Insular de Menorca han col·laborat mitjançant el Conveni entre la Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius del Govern de les Illes Balears (per competències, l'actual Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia) i el Consell Insular de Menorca per impulsar el Pacte de Batles i Batlesses a l'illa de Menorca, que es va signar dia 22 gener de 2019, en el desenvolupament de les funcions com a coordinadors territorials del Pacte de les Batlies (la declaració de compromís com a coordinador territorial per al nou període 2030 la signen ambdues entitats, el 27 d'agost de 2018 i el 25 de novembre de 2020, respectivament).
12. Atesa la resolució del conveni esmentat en el punt anterior, pel final del termini de la seva vigència, és voluntat d'ambdues parts signar un nou conveni per continuar treballant, conjuntament, en la consecució dels objectius marcats per Europa i per la Llei 10/2019:
— Aconseguir la neutralitat climàtica per al 2050.
— Donar suport al Pacte de les Batlies per aconseguir unes illes descarbonitzades i resilients, en les quals els ciutadans tenguin accés a energia segura, sostenible i assequible.
— Col·laborar en les tasques que encomana la Llei 10/2019 a les administracions públiques i que són clau per impulsar la iniciativa de la Comissió Europea del Pacte de les Batlies (Covenant of Mayors) a Menorca.
— Col·laborar, en l'àmbit de les competències respectives, en l'elaboració del Pla de Transició Energètica i Canvi Climàtic i la revisió del Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears.
13. El Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, designa la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic, de la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia , com a òrgan competent, entre d'altres matèries, en temes d'energia i canvi climàtic.
14. La Llei 4/2022, en els articles 96 a 108, estableix les competències que els són pròpies. D'altra banda, d'acord amb el Decret de la presidència del Consell Insular de Menorca núm. 95/2023, d'11 de juliol (BOIB núm. 97, de 13 de juliol), relatiu a la determinació de l'estructura interna dels departaments del Consell Insular de Menorca, corresponen al Departament de Medi Ambient, Reserva de Biosfera i Cooperació les actuacions en matèria de medi ambient; l'activitat del Consell Insular de Menorca referida a aigua, residus i energia; reserva de biosfera, i matèries de règim local, cooperació local i assistència a municipis, entre d'altres. Aquestes atribucions es relacionen estretament amb els objectius del Pacte de les Batlies.
15. Per fer possible el coneixement dels convenis i acords subscrits i el seguiment dels compromisos contrets, la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, creà el Registre de convenis i acords, com a instrument de publicitat, transparència i control dels convenis i acords signats per l'Administració autonòmica, i va establir que se n'havien de determinar reglamentàriament el règim jurídic, el funcionament i l'adscripció orgànica (article 82). En compliment d'aquesta remissió s'aprovà el Decret 49/2011, de 20 de maig, pel qual es regula el Registre de convenis i acords de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Les parts constaten l'existència d'interessos comuns i consideren positiu plantejar un programa de col·laboració mútua per impulsar el Pacte de les Batlies a l'illa de Menorca.
Les parts ens reconeixem mútuament la capacitat legal necessària per formalitzar aquest conveni, d'acord amb les següents
Clàusules
Primera Objecte
Aquest conveni té per objecte establir les línies de col·laboració entre la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia i el Consell Insular de Menorca per impulsar el Pacte de les Batlies (Covenant of Mayors) a l'illa de Menorca.
Segona Compromisos de les parts
La Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia i el Consell Insular de Menorca es comprometen a col·laborar per dur a terme diverses iniciatives d'impuls del Pacte de les Batlies a Menorca.
L'àmbit de col·laboració ha d'abastar els aspectes que s'indiquen a continuació i que inclouen, d'una banda, les accions que proposa la Comissió Europea, a través de la Covenant of Mayors for Climate & Energy, per als coordinadors territorials d'acord amb les àrees d'experiència i les competències pertinents de cada coordinador territorial del Pacte, i, de l'altra, les tasques que encomana la Llei 10/2019 a les administracions públiques i que són clau per a l'impuls del Pacte de les Batlies a Menorca.
1. Compromisos del Consell Insular de Menorca
a) Promoure el desenvolupament del Pacte de les Batlies a l'illa de Menorca mitjançant les actuacions següents:
— La disseminació dels materials tècnics i promocionals del Pacte a Menorca.
— L'adaptació dels materials tècnics i promocionals del Pacte o l'elaboració de publicacions específiques relatives a la iniciativa per a la realitat específica de l'illa de Menorca.
— L'organització d'actes dedicats al Pacte de les Batlies a Menorca (com ara tallers, seminaris, conferències, etc.).
b) Proporcionar assistència tècnica i estratègica als municipis de Menorca signants del Pacte de les Batlies:
— El suport en el control del nomenament de la figura de gestor energètic als municipis de Menorca i al Consell Insular de Menorca amb les funcions que estableix l'article 9 de la Llei 10/2029.
El Consell Insular de Menorca ha de centralitzar la recollida dels nomenaments del gestors energètics, l'ha d'enviar a la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia i l'ha de mantenir informada de qualsevol canvi que sobrevingui en la designació del tècnic.
— L'establiment de grups de treball tècnics o equivalents entre el Consell Insular de Menorca i els tècnics municipals (o els gestors energètics) per al desenvolupament dels PACES amb el suport de la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia. El Consell convidarà la Conselleria a participar a les reunions amb els tècnics o els gestors municipals, quan escaigui, per a la presentació d'iniciatives i informació rellevant sobre les seves competències i per al desenvolupament dels PACES.
— Elaboració de guies tècniques del Pacte de les Batlies o adaptació de les que ja existeixin a la realitat de l'illa de Menorca.
— Implementació i millora, si escau, de la «Guia de criteris estètics i tècnics per a la implantació d'energies renovables sobre coberta, teulada i aparcament en sòl urbà per a autoconsum en entorns que comptin amb figures de protecció patrimonial o paisatgística de Menorca», aprovada el 26 de setembre de 2022 (BOIB núm. 131, de 8 d'octubre), d'acord amb l'article 52.3 de la Llei 10/2019, en col·laboració amb la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia.
— Provisió de suport als municipis en la revisió, l'execució i el control dels seus PACES, dels inventaris d'emissions i dels informes de seguiment.
— Suport als municipis per actualitzar la informació sobre els seus PACES a l'aplicació informàtica per al seguiment dels PACES dels municipis de les Illes Balears que manté la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia.
c) Proporcionar suport econòmic als municipis de Menorca signants del Pacte de les Batlies:
— Per mitjà de l'activitat de foment (concessió de subvencions) o altres instruments de finançament.
— Per mitjà de l'assignació específica de personal intern dedicat al Pacte.
d) Donar suport a la posada en comú d'experiències i coneixements entre els signants del Pacte ja existents i possibles:
— Promoció de les activitats dels signants (a tall d'exemple: per mitjà d'exemples pràctics o articles de notícies).
— Suggeriment d'eines i materials rellevants per als municipis.
e) Col·laborar de manera conjunta amb altres coordinadors i agents rellevants per al Pacte a les Illes Balears i, especialment, a Menorca:
— Desenvolupament d'activitats conjuntes amb les parts interessades clau en el territori (per exemple, associacions i agències, cambres de comerç, sindicats, organitzacions ciutadanes, universitats i instituts de recerca, entre d'altres).
— Intercanvis periòdics amb altres coordinadors i promotors del Pacte
f) Participar en les activitats del Pacte dels Batlies i informar periòdicament l'Oficina de la Convenant of Mayors.
g) Desenvolupament d'accions clau competència del Consell Insular de Menorca per implementar el Pla d'Acció pel Clima i l'Energia Sostenible a Menorca i la Llei 10/2019, en especial:
— Participar, juntament amb la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia, en projectes de participació local i de l'Administració en instal·lacions de generació d'energia renovable (autoconsums compartits i comunitats energètiques, entre d'altres) o promoure'ls.
— Col·laborar a constituir la borsa de terrenys i cobertes per al desenvolupament de projectes d'energies renovables a l'illa de Menorca, tal com estableix l'article 49.7 de la Llei 10/2019.
— Col·laborar, en l'àmbit de les seves competències, en l'elaboració del Pla de Transició Energètica i Canvi Climàtic i la revisió del Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears.
— Altres actuacions del PACES que s'estableixin com a prioritàries en el Pla Anual d'Actuacions que es defineix en la clàusula quarta d'aquest conveni.
2. Compromisos de la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia:
a) Promoure l'accés de l'illa de Menorca al Pacte de les Batlies mitjançant les actuacions següents:
— El desenvolupament i el manteniment d'una aplicació informàtica per al seguiment dels PACES dels municipis de les Illes Balears que permeti l'obtenció d'informes, estadístiques i comparatives dels resultats assolits amb la implementació dels PACES.
— La promoció, a través de la pàgina web del Govern de les Illes Balears, mitjançant un microlloc específic, del Pacte de les Batlies.
En aquest espai es vol centralitzar, i mantenir-hi actualitzada, tota la informació sobre les actuacions del Pacte de les Batlies que es desenvolupin a les Illes Balears, i evitar duplicitats. A través de la pàgina web es podrà accedir, així mateix, a l'aplicació informàtica esmentada en el paràgraf anterior.
— L'organització d'actes dedicats al Pacte de les Batlies a les Illes Balears, i participar i col·laborar amb el Consell Insular de Menorca en els actes que es duguin a terme a l'illa de Menorca.
b) Proporcionar assistència tècnica i estratègica al Consell Insular de Menorca per implementar els PACES i la Llei 10/2019 mitjançant les actuacions següents:
— La col·laboració amb el Consell Insular de Menorca en l'establiment de grups de treball amb els tècnics o gestors energètics dels municipis.
— El suport tècnic al Consell Insular de Menorca i als municipis per proveir l'estructura bàsica i les dades generals dels consums i emissions del municipi per elaborar els inventaris d'emissions municipals.
— El suport institucional i tècnic al Consell Insular de Menorca per implementar la «Guia de criteris estètics i tècnics per a la implantació d'energies renovables sobre coberta, teulada i aparcament en sòl urbà per a autoconsum en entorns que comptin amb figures de protecció patrimonial o paisatgística de Menorca», aprovada el 26 de setembre de 2022 (BOIB núm. 131, de 8 d'octubre), d'acord amb l'article 52.3 de la Llei 10/2019.
— El suport a la posada en comú d'experiències i coneixements entre els signants del Pacte ja existents i possibles.
— La creació d'oportunitats perquè els signants comparteixin experiències (per exemple, actes, fòrums de discussió, blocs, revisió per experts i tutela per part dels signants amb experiència).
— La promoció de projectes de participació local i de l'Administració en instal·lacions de generació d'energia renovable (autoconsums compartits i comunitats energètiques, entre d'altres).
— El suport a la posada en comú d'experiències i coneixements entre els signants del Pacte ja existents i possibles.
— La col·laboració de manera conjunta amb tots els altres coordinadors i promotors del Pacte en el territori de les Illes Balears.
— La participació en les activitats del Pacte de les Batlies i la informació periòdica a l'Oficina del Pacte.
c) Col·laborar amb el Consell Insular de Menorca en les actuacions que s'estableixin com a prioritàries en el Pla Anual d'Actuacions que es defineix en la clàusula quarta d'aquest conveni i, específicament, treballar conjuntament amb el Consell en les tasques d'elaboració del Pla de Transició Energètica i Canvi Climàtic i de revisió del Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears que afectin l'illa de Menorca.
Tercera Coordinació amb altres entitats
Cadascuna de les parts pot utilitzar les seves plataformes de coordinació amb altres entitats per fer arribar les actuacions i donar major eficàcia a les decisions preses.
Quarta Pla anual d'actuacions
Dins el primer semestre de cada any s'ha de consensuar entre les parts un pla anual d'actuacions per a l'any següent, si bé l'aprovació definitiva ha d'estar subjecta a les disponibilitats econòmiques que es prevegin en els diferents pressuposts de la Comunitat Autònoma i del Consell Insular de Menorca.
El pla anual d'actuacions ha de contenir informació sobre els objectius globals del pla anual, la descripció de les actuacions, els òrgans que lideren, els òrgans beneficiaris, els objectius específics que s'han d'assolir, els indicadors de seguiment, el calendari i l'estimació pressupostària.
Aquest pla d'actuacions s'ha de consensuar i aprovar al si de la Comissió de Seguiment, Vigilància i Control d'aquest conveni.
Cinquena Obligacions econòmiques
D'aquest conveni no se'n deriva cap obligació econòmica directa per a les institucions que el subscriuen, si bé part de les actuacions que s'han de dur a terme poden comportar l'ús de recursos humans o materials.
Algunes de les actuacions, a més, poden ocasionar despeses que ja es preveuen en el marc de les competències de cadascuna de les parts, i que s'instrumentalitzaran mitjançant el procediment que resulti aplicable d'acord amb la normativa vigent aplicable per raó de la matèria (normativa de pressuposts, contractació o subvencions).
Sisena Comissió de Seguiment, Vigilància i Control
1. Finalitat i funcions
Amb la finalitat de fer el seguiment del Conveni i facilitar-ne les actuacions concretes, com també la coordinació entre les parts, es crea la Comissió de Seguiment, Vigilància i Control del Conveni.
La Comissió de Seguiment, Vigilància i Control s'ha de reunir, com a mínim, una vegada l'any. Ha de prevaler la convocatòria telemàtica per aprovar el pla anual d'actuacions (esmentat en la clàusula quarta) i per valorar les actuacions duites a terme, sens perjudici que es reuneixi tantes vegades com ho consideri oportú.
Ha de dur a terme el seguiment i la interpretació d'aquest conveni i ha de proposar i facilitar una solució, acordada per unanimitat, a qualsevol dubte o discrepància que sorgeixi en l'execució d'aquest. Per tant, s'ha d'encarregar del seguiment, de la vigilància, del control de l'execució del Conveni i d'assegurar-se que es compleixen els compromisos adquirits pels signants, per a la qual cosa ha d'assignar els tècnics i els recursos necessaris en el marc de les seves competències.
La Comissió de Seguiment, Vigilància i Control ha de proposar, si escau, les modificacions que siguin necessàries en el transcurs del temps per tal d'assegurar l'adequada execució del Conveni. Aquestes modificacions requereixen, en qualsevol cas, l'acord unànime dels signants en consonància amb l'article 49.g) de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, i, en el cas de suposar una modificació de les clàusules del Conveni, s'ha de formalitzar mitjançant una addenda.
2. Composició
La Comissió està integrada per tres persones en representació de la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic de la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia, nomenades pel conseller d'Empresa, Ocupació i Energia, i tres persones en representació del Consell Insular de Menorca, nomenades pel president del Consell, amb capacitat d'assumir els compromisos que s'aprovin en el pla anual d'actuacions.
La Presidència de la Comissió de Seguiment serà anual i rotativa entre les administracions signants d'aquest conveni i la designació de la Presidència, per cada part, es podrà fer per resolució o acord.
La Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia n'exercirà la presidència el primer any.
Les funcions del president o presidenta són les següents: proposar les reunions, establir l'ordre del dia i donar el vistiplau a les actes de les sessions.
Per a un millor control de les tasques inherents a la Comissió de Seguiment, Vigilància i Control, n'assumirà el rol de secretari un membre de la Comissió elegit pels membres d'aquesta, que durà a terme les funcions següents: convocar les sessions per ordre directa de la Presidència o qualsevol membre de la Comissió, i fer les citacions als components de la comissió i a les persones convidades, si escau; rebre les comunicacions dels o per als components de la Comissió, ja siguin peticions de dades, rectificacions o qualsevol altra classe d'escrit del qual se n'hagi de tenir coneixement, i estendre acta de les sessions o reunions de la Comissió.
Setena Grup tècnic de suport a la Comissió de Seguiment, Vigilància i Control
La viabilitat de l'execució de l'objecte del Conveni suposarà l'existència d'un grup de treball en el qual participaran un mínim de 3 tècnics competents per raó de la matèria (principalment de les àrees d'energia, canvi climàtic, planificació territorial i urbanisme), d'ambdues parts que, entre d'altres tasques, hauran de preparar l'esborrany de pla anual d'actuacions que ha d'aprovar la Comissió, informaran anualment sobre l'execució de les accions del Conveni, faran el seguiment i la coordinació de les accions incloses en el pla anual d'actuacions, i vetlaran perquè s'executin.
Així mateix, es pot sol·licitar la col·laboració d'altres tècnics que, per les seves competències, sigui adient que participin en tasques concretes del pla anual d'actuacions que aprovarà la Comissió.
Els tècnics que estiguin adscrits a aquest grup de treball i suport rebran les indicacions de la Comissió (mitjançant un ofici de la Presidència) i prestaran el suport que sigui necessari, dins l'àmbit de les seves funcions i competències, per a la correcta execució de l'objecte del Conveni. S'informarà la resta de membres de la Comissió de Seguiment, Vigilància i Control de les reunions del grup tècnic.
Vuitena Conseqüències en cas d'incompliment de les obligacions
Les parts es comprometen a resoldre de manera amistosa els conflictes i totes les qüestions litigioses que sorgeixin en relació amb el Conveni en l'àmbit de la Comissió de Seguiment prevista en la clàusula sisena d'aquest conveni. Si no es pot arribar a una solució consensuada, en pertoca la competència a la jurisdicció contenciosa administrativa, en la forma regulada per la llei.
Novena Vigència del Conveni
Aquest conveni té una vigència de quatre anys des de la data de la formalització, prorrogables pel mateix termini, a proposta de les parts i amb una antelació mínima de tres mesos respecte de la data prevista d'acabament del Conveni.
Desena Causes de resolució i efectes
L'article 51 de la Llei 40/2015 estableix que els convenis s'extingeixen pel compliment de les actuacions que en constitueixen l'objecte o perquè s'ha incorregut en causa de resolució.
1. Causes de resolució del Conveni:
— El transcurs del termini de vigència del Conveni sense que se n'hagi acordat la pròrroga.
— L'acord unànime de tots els signants.
— L'incompliment de les obligacions i els compromisos assumits per part d'algun dels signants.
En aquest cas, qualsevol de les parts pot notificar a la part incomplidora un requeriment perquè compleixi en un termini determinat les obligacions o els compromisos que es consideren incomplerts. Aquest requeriment s'ha de comunicar a la Comissió de Seguiment, Vigilància i Control de l'execució del Conveni i a l'altra part signant.
Si, una vegada transcorregut el termini indicat en el requeriment, l'incompliment persisteix, la part que el va adreçar ha de notificar a l'altra part signant la concurrència de la causa de resolució i el Conveni s'ha d'entendre resolt.
— Per decisió judicial declaratòria de la nul·litat del Conveni.
2. Efectes de la resolució del Conveni
El compliment i la resolució del Conveni dona lloc a la liquidació amb l'objecte de determinar les obligacions i els compromisos de cadascuna de les parts.
Aquest conveni s'ha d'entendre complert quan el seu objecte s'hagi assoliten els termes i a satisfacció d'ambdues parts.
Si quan concorri qualsevol de les causes de resolució del Conveni hi ha actuacions en curs d'execució, les parts, a proposta de la Comissió de Seguiment, Vigilància i Control, poden acordar la continuació i la finalització de les actuacions en curs que considerin oportunes.
Onzena Publicació i registre
La formalització del Conveni, així com l'extinció, s'han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Així mateix, s'ha d'inscriure en el Registre electrònic estatal d'òrgans i instruments de cooperació del sector públic estatal, i ha d'estar disponible en el Registre de convenis i acords de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
En prova de conformitat, signam aquest conveni en dos exemplars.
|
Per la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia |
Pel Consell Insular de Menorca |