Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITATS

Núm. 451297
Resolució del conseller d’Educació i Universitats per la qual s’aprova la convocatòria de beques d’excel·lència com a ajuts en espècie en un centre educatiu d’Irlanda durant un trimestre del curs 2025-2026 adreçades a alumnes que cursin 4t d’ESO en centres educatius sostinguts amb fons públics de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears el curs 2025-2026

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

1. El coneixement d'un idioma diferent del propi contribueix de forma essencial a la formació integral de l'alumnat. El seu aprenentatge s'ha convertit en un objectiu fonamental dels sistemes educatius, tant perquè afavoreix la lliure circulació i la comunicació, com per les exigències del mercat de treball.

2. En l'àmbit internacional, el domini de llengües estrangeres esdevé prioritari pel seu paper primordial en la cohesió social, en el desenvolupament personal i econòmic i en la mobilitat professional. El plurilingüisme, per tant, és un valor bàsic per afavorir la convivència i per augmentar les perspectives d'inserció laboral de la ciutadania europea.

3. Un dels principis fonamentals de la Unió Europea és el multilingüisme. Un dels objectius d'aquest principi fonamental és fomentar l'aprenentatge de llengües a Europa. El Consell de la Unió Europea, en el marc de l'Espai Europeu d'Educació, ha plantejat com a objectiu per al conjunt de l'alumnat el coneixement de dues llengües més la llengua pròpia i ha proposat el Marc Comú Europeu de Referència per a les Llengües: Aprenentatge, Ensenyament, Avaluació (MCER) i el Portfolio Europeu de les Llengües (PEL), com a documents que promouen i afavoreixen el multilingüisme, la diversitat cultural i la mobilitat a Europa. Les Conclusions del Consell Europeu de desembre de 2017 han reiterat la importància d'aquest objectiu i estableixen que els estats membres han d'impulsar la millora de l'aprenentatge d'idiomes per a què l'alumnat parli al manco dues llengües europees a més de la seva llengua materna. Així mateix, la Recomanació del Consell de la Unió Europea de 22 de maig de 2019 relativa a un enfocament global de l'ensenyament i l'aprenentatge d'idiomes recomana que els Estats membres de la Unió Europea cerquin maneres d'ajudar a tots els joves a adquirir, abans de finalitzar l'educació i la formació secundària postobligatòria, a més de les llengües d'escolarització, quan sigui possible, un nivell de competència en almanco una altra llengua europea que els permeti utilitzar-la de manera eficaç amb fins socials, d'aprenentatge i professionals, i promoure l'adquisició d'una segona llengua a un nivell que els permeti interactuar amb fluïdesa suficient.

4. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació estableix que el sistema educatiu espanyol s'orientarà a la consecució, entre d'altres finalitats, de la capacitació per a la comunicació en les llengües oficials, i en una o més llengües estrangeres, i fixa com a objectiu a cada etapa educativa l'adquisició de competències en llengua estrangera.

5. La Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears estableix que l'objectiu del model lingüístic és garantir que els alumnes, sigui quina sigui la seva llengua habitual en iniciar l'ensenyament, puguin utilitzar normalment i correctament el català i el castellà i assegurar els coneixements d'almanco una llengua estrangera al final del període d'escolaritat obligatòria i, alhora, donar compliment als objectius propis del procés de normalització lingüística establerts per mandat estatutari. Així, d'acord amb l'Estatut d'Autonomia, es garanteix que en finalitzar l'educació bàsica tot l'alumnat haurà assolit el domini ple i equivalent de les dues llengües oficials i l'adquisició de competències lingüístiques en una llengua estrangera.

6. L'article 123.3 j) de la Llei 1/2022 determina que el currículum educatiu s'ha d'orientar vers l'aprenentatge d'almenys una llengua estrangera com a mitjà per a la formació de ciutadans encara més competents lingüísticament en un món cada vegada més interrelacionat. Així mateix, l'article 135.1 b) d'aquesta llei preveu, com a principi del model lingüístic escolar de les Illes Balears, l'adquisició de la competència lingüística mitjana en, almenys, una llengua estrangera, al final de l'ensenyament obligatori.

Així, un dels objectius prioritaris de la Conselleria d'Educació i Universitats és potenciar l'ensenyament i l'aprenentatge de les llengües estrangeres en el sistema educatiu de les Illes Balears per tal de millorar la competència comunicativa en llengua estrangera dels estudiants de les Illes Balears.

7. L'article 10.4 del Decret 45/2016, de 22 de juliol, per al desenvolupament de la competència comunicativa en llengües estrangeres als centres educatius sostinguts amb fons públics de les Illes Balears determina que la Conselleria ha de promoure la participació dels centres en projectes i activitats internacionals que estimulin l'intercanvi, la cooperació i la mobilitat de l'alumnat i del personal docent per desenvolupar la competència comunicativa en llengües estrangeres.

8. Entre les mesures educatives per millorar la qualitat d'un sistema educatiu més flexible, es fa necessari arbitrar mesures que afavoreixin la millora dels resultats acadèmics. Per aquest motiu, la Conselleria d'Educació i Universitats considera important el reconeixement de l'esforç com a estímul que propicia la motivació pels estudis i la formació personal.

9. La convocatòria de les beques d'excel·lència com a ajuts en espècie per als alumnes d'educació secundària obligatòria que han demostrat un aprofitament acadèmic excel·lent és una de les actuacions que incideixen en la consecució d'un sistema educatiu que inclogui excel·lència, i possibilitats en el desenvolupament individual.

10. Aquesta convocatòria afavoreix la consecució dels objectius de desenvolupament sostenible de les Nacions Unides per a l'any 2030, en concret l'objectiu 4 «Educació de Qualitat», en especial la meta 4.4, relativa a augmentar, d'aquí a 2030, el nombre de joves i adults que tenen les competències necessàries, en particular tècniques i professionals, per accedir a l'ocupació, el treball digne i l'emprenedoria, i la meta 4.7, relativa a assegurar que els alumnes adquireixin els coneixements teòrics i pràctics necessaris per promoure el desenvolupament sostenible, entre altres coses mitjançant l'educació per al desenvolupament sostenible i els estils de vida sostenibles, els drets humans, la igualtat de gènere, la promoció d'una cultura de pau i no violència, la ciutadania mundial i la valoració de la diversitat cultural i la contribució de la cultura al desenvolupament sostenible.

11. Amb l'objectiu de promoure accions per a la millora de destreses lingüístiques en llengües estrangeres dels alumnes, la Conselleria d'Educació i Universitats ha considerat oportú destinar una partida pressupostària per a finançar actuacions adreçades a l'alumnat de quart curs d'Educació Secundària Obligatòria de les Illes Balears per tal de millorar la seva competència lingüística en anglès.

12. Per aquest motiu es convoquen ajuts en espècie per a la participació de l'alumnat al següent programa:

Cursar un trimestre de 4t d'ESO del curs acadèmic 2025-2026, en un centre educatiu d'Irlanda, amb allotjament en família i assistència a un centre educatiu de la xarxa del país de destinació, durant tota la durada del programa.

13. Aquest programa té a com a objectiu reforçar la competència lingüística dels alumnes, a través de la immersió completa en la cultura anglosaxona, mitjançant la realització d'un trimestre de 4t d'ESO, del curs acadèmic 2025-2026, en un centre educatiu d'Irlanda, amb allotjament en família i assistència en un centre educatiu de la xarxa del país de destinació.

14. Ateses les característiques dels programes i del curs, es fa impossible per a l'Administració educativa l'organització, coordinació i gestió directa d'aquest programa, per la qual cosa, paral·lelament a aquesta convocatòria, la Conselleria d'Educació i Universitats ha iniciat un procediment obert de contractació administrativa destinat a empreses especialitzades del sector.

15. L'adquisició d'aquest servei d'organització, coordinació i gestió del programa de beques d'excel·lència com a ajuts en espècie per cursar un trimestre del curs 2025-2026 a Irlanda es fa amb la finalitat exclusiva de lliurar-lo als alumnes de 4t d'ESO que la Conselleria seleccioni mitjançant aquesta convocatòria. D'acord amb el que s'estableix a l'article 4.2 del Text refós de la Llei de subvencions aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre (BOIB núm. 196 de 31 de desembre de 2005), s'ha d'aplicar aquesta Llei si les ajudes consisteixen en la prestació de serveis, l'adquisició o la contractació dels quals s'hagi fet amb la finalitat exclusiva de lliurar-los o prestar-los a terceres persones.

16. Així mateix, l'article 15.4 del Decret legislatiu 2/2005 disposa que quan l'ajuda consisteixi en la cessió de prestació de serveis, la contractació dels quals s'ha de fer amb la finalitat exclusiva de lliurar-los als beneficiaris, serà necessària la consignació prèvia del crèdit pressupostari destinat a la contractació corresponent. I, d'acord amb el que disposa l'article 36 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en aquests casos, la despesa s'ha d'imputar al capítol 4 o 7, segons correspongui.

17. Els ajuts que es concedeixen a l'empara d'aquesta convocatòria no es consideren ajuts d'estat atès que, d'acord amb l'apartat 2 de la Comunicació de la Comissió relativa al concepte d'ajut estatal conforme al que disposa l'article 107.1 del Tractat de funcionament de la Unió Europea (DOUE C 262/1, de 19 de juliol de 2016), l'educació pública organitzada dins del sistema nacional d'educació finançada i supervisada per l'Estat pot considerar-se una activitat no econòmica.

18.  L'Acord del Consell de Govern de 19 d'abril de 2024 (BOIB núm. 52, de 20 d'abril de 2024) pel qual s'aprova el Pla Estratègic de Subvencions per als exercicis 2024-2026, inclou la línia III.2.11 d'ajuts per a l'alumnat de les Illes Balears per a l'aprenentatge de llengües estrangeres dins l'objectiu III de millora de la qualitat de vida dels ciutadans.

Fonaments de dret

1. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació modificada per la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació.

2. La Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears.

3. La Llei 12/2023, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2024, vigent per als pressuposts prorrogats de l'any 2024 per a l'exercici 2025.

4. La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

5. El Decret 45/2016, de 22 de juliol, per al desenvolupament de la competència comunicativa en llengües estrangeres als centres educatius sostinguts amb fons públics de les Illes Balears.

6. El Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

7. El Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

8. L'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura, d'1 de juliol de 2009, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d'educació i cultura (BOIB núm. 100, d'11 de juliol de 2009)

9. L'Acord del Consell de Govern de 19 d'abril de 2024 pel qual s'aprova el Pla Estratègic de Subvencions per als exercicis 2024-2026, que inclou la línia III.2.11 d'ajuts per a l'alumnat de les Illes Balears per a l'aprenentatge de llengües estrangeres dins l'objectiu III de millora de la qualitat de vida dels ciutadans.

Per tot això, a proposta de la directora general de Planificació i Gestió Educatives i fent ús de les facultats que m'atribueix la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, dict la següent

Resolució

1. Aprovar la convocatòria de beques d'excel·lència com a ajuts en espècie en un centre educatiu d'Irlanda durant un trimestre del curs 2025-2026 adreçades a alumnes que cursin 4t d'ESO en centres educatius sostinguts amb fons públics de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears el curs 2025-2026, la qual figura com a annex 1 d'aquesta Resolució.

2. Aprovar el model de sol·licitud, el model de declaració responsable, el model d'acceptació de la beca i el model de renúncia de la beca, que figuren com a annexos 2, 3, 4 i 5 d'aquesta Resolució.

3. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Educació i Universitats en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la seva publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, en la data de la signatura electrònica (26 de juny de 2025)

El conseller d'Educació i Universitats Antoni Vera Alemany

 

 

ANNEX 1 Convocatòria de beques d'excel·lència com a ajuts en espècie en un centre educatiu d'Irlanda durant un trimestre del curs 2025-2026 adreçades a alumnes que cursin 4t d'ESO en centres educatius sostinguts amb fons públics de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears el curs 2025-2026

Primer Objecte

L'objecte d'aquesta convocatòria és aprovar la convocatòria i el procediment de concessió de, com a mínim, 20 beques d'excel·lència com a ajuts en espècie per cursar un trimestre escolar a Irlanda durant el curs 2025-2026 adreçades a l'alumnat que cursi 4t d'ESO en centres educatius sostinguts amb fons públics de les Illes Balears durant el curs 2025-2026 i que ha demostrat un excel·lent aprofitament acadèmic.

Segon Règim jurídic

Aquesta convocatòria es regeix pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions i per l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura, d'1 de juliol de 2009, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d'educació i cultura (BOIB núm. 100, d'11 de juliol de 2009).

Tercer Dotació i crèdit pressupostari

La quantia dels ajuts en espècie a què es refereix aquesta convocatòria és d'un import màxim de 200.000,00 euros, i seran finançats per la Conselleria d'Educació i Universitats amb càrrec a la partida pressupostària 13501-G/421E05/48000/00  o partida equivalent, sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient, dels pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears amb caràcter pluriennal i amb la següent distribució:

  • Any 2025: 0,00€
  • Any 2026: 200.000,00€

Quart Compatibilitat amb altres ajuts

Els ajuts en espècie convocats són incompatibles amb altres ajuts o beques que es puguin rebre de l'Administració pública o d'altres entitats públiques o privades per a la mateixa finalitat durant el curs escolar 2025-2026.

Cinquè Característiques del programa, nombre i import dels ajuts en espècie i persones beneficiàries

1. Es convoquen 20 ajuts en espècie per al programa de beques d'excel·lència d'un valor econòmic de fins a 10.000 euros cadascun com a màxim, per a alumnes que cursin 4t d'ESO en centres educatius sostinguts amb fons públics de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears el curs 2025-2026 per cursar un trimestre del curs 2025-2026 en un centre educatiu d'Irlanda.

2. Aquesta estada tindrà una durada d'entre 85 i 90 dies, i s'iniciarà entre el 2 i 4 de gener. L'allotjament i la manutenció serà en règim de família d'acollida.

3. El programa començarà el dia del desplaçament al país de destinació (Irlanda) i finalitzarà amb la tornada a les Illes Balears (Mallorca, Menorca, Eivissa-Formentera), en un període comprès entre gener i abril de 2026. Les dates concretes del desenvolupament del programa es comunicaran als beneficiaris per part de l'empresa adjudicatària.

4. Els ajuts concedits inclouran les despeses que ocasionin el trasllat des de Mallorca, Menorca i Eivissa-Formentera a la localitat on residirà el beneficiari, la tornada a Mallorca, Menorca i Eivissa-Formentera, l'allotjament i manutenció en règim de família d'acollida, la realització de les gestions necessàries per a la matriculació al centre educatiu, una activitat grupal mensual organitzada per part de l'empresa, així com una activitat setmanal en matèria esportiva o cultural, entre d'altres. Si escau, si l'habitatge es troba a més de 20 minuts de distància a peu del centre educatiu, s'inclourà un abonament per al desplaçament amb transport públic o transport escolar.

5. El beneficiari comptarà amb una assegurança d'accidents i de responsabilitat civil amb cobertura temporal des de l'inici del trasllat a l'estranger fins a la tornada a les Illes Balears que contractarà l'empresa adjudicatària.

6. En virtut del present ajut, es posarà a disposició de cada beneficiari de l'ajut els llibres de text (o l'abonament de la llicència per a l'accés a material digital) i, en cas de ser obligatori, l'uniforme escolar. Aquesta posada a disposició podrà ser en règim de propietat o préstec d'ús amb l'obligació de devolució en finalitzar el programa becat.

7. L'ajut en espècie no podrà destinar-se a despeses diferents de les estrictament esmentades al paràgraf anterior ni a activitats extraescolars o complementàries de sol·licitud voluntària.

8. L'alumne disposarà d'un Pla d'Aprenentatge elaborat per l'equip docent del centre d'origen amb la supervisió de l'equip directiu, per tal de facilitar la seva reincorporació al centre una vegada finalitzi la seva estada.

9. Un cop acceptada la beca, l'empresa adjudicatària determinarà el perfil del beneficiari per tal d'assignar el centre educatiu on es cursarà el trimestre.  Les característiques d'aquests centres respondran a les pròpies i normalitzades dels centres del sistema educatiu del país de gaudi de la beca.

10. L'empresa adjudicatària comunicarà igualment als beneficiaris de la família d'acollida assignada. No es podrà sol·licitar cap canvi de família per raons de país de procedència, raça, sexe, religió, opinió o qualsevol altra condició o circumstància personal o social. Únicament s'admetran sol·licituds de canvi de família quan el comportament o actitud de la família d'acollida, objectivament considerat, dificulti el correcte gaudi de la beca.

11. El beneficiari de la beca gaudirà d'un seguiment personalitzat de la beca per part de l'entitat encarregada de l'organització, coordinació i gestió.

Sisè Dates i durada del programa

1. Aquestes beques d'excel·lència com a ajuts en espècie estan dirigides als alumnes que el curs 2025-2026 estiguin matriculats a 4t d'ESO en un centre educatiu sostingut amb fons públics de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i tindran una durada d'entre 85-90 dies en el període comprès entre gener i abril, i s'iniciarà entre el 2 i 4 de gener de 2026. El còmput començarà amb el desplaçament al país de destinació (Irlanda) i finalitzarà amb la tornada a les Illes Balears (Mallorca, Menorca o Eivissa-Formentera).

2. Vinculat a aquest convocatòria, la Conselleria d'Educació i Universitats signarà un contracte amb l'empresa que resulti adjudicatària del lot corresponent al programa de beques d'excel·lència com a ajuts en espècie en el procediment que es segueix de conformitat amb la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic.

3. En el cas que la licitació del contracte administratiu vinculat a aquesta convocatòria i que es correspon amb el programa de beques d'excel·lència com a ajuts en espècie quedi deserta, el conseller d'Educació i Universitats podrà desistir del procediment de concessió del programa corresponent de conformitat amb l'article 21 bis del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions. 

Setè Beneficiaris i requisits

1. Per optar a aquests ajuts en espècie l'alumnat ha de complir els requisits següents:         

a) Estar matriculat a 4t d'Educació Secundària Obligatòria en un centre educatiu sostingut amb fons públics de les Illes Balears per al curs escolar 2025-2026.

b) Haver cursat els dos darrers cursos d'Educació Secundària Obligatòria en un centre educatiu sostingut amb fons públics de les Illes Balears els cursos escolars 2024-2025 i 2023-2024.

c) Tenir una nota mitjana igual o superior a 8,75 a l'avaluació final de 3r d'ESO, calculada de la manera següent: se sumaran les qualificacions de totes les matèries cursades (excloent la matèria de Religió), segons consten a l'acta d'avaluació final registrada a l'aplicatiu GESTIB, i el resultat es dividirà pel nombre total de matèries. En cas d'haver-hi decimals, només es tindran en compte els dos primers.

d) En cas dels alumnes als quals s'han aplicat mesures de flexibilització curricular es tindrà en compte que la nota mitjana del curs 2024-2025 sia 8,75 o més, calculada com s'especifica a l'anterior apartat.

e) No haver estat beneficiari de cap ajut o beques anàlogues d'altres entitats públiques o privades quan estiguin destinades a la mateixa finalitat.

f) Tenir la nacionalitat espanyola o d'algun estat membre de la UE. Les persones estrangeres no comunitàries han d'acreditar la condició de residents.

Vuitè Forma, lloc i termini de presentació de les sol·licituds

1. L'alumnat que compleixi els requisits establerts en el punt setè i que vulgui obtenir un dels ajuts convocats podrà presentar la sol·licitud de manera telemàtica o presencial.

2. Per a la presentació presencial, s'ha de lliurar la sol·licitud (annex 2) degudament emplenada i signada, juntament amb la declaració responsable (annex 3) degudament emplenada i signada pel pare, mare o tutor legal. Els annexos 2 i 3 estaran a disposició dels interessats a la pàgina web del Servei de Llengües Estrangeres i Projectes Internacionals https://intranet.caib.es/sites/llenguaestrangera. Les sol·licituds es poden presentar a qualsevol dels registres de la Conselleria d'Educació i Universitats, als registres de les delegacions territorials d'Educació d'Eivissa i Formentera i de Menorca o de qualsevol altre lloc previst en l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i s'hauran d'adreçar a:

            Servei de Llengües Estrangeres i Projectes Internacionals

            Direcció General de Planificació i Gestió Educatives

            Conselleria d'Educació i Universitats

            C. del Ter, 16, 4a

            Palma, 07009

3. Per a la presentació telemàtica, s'ha d'emplenar i finalitzar el tràmit telemàtic de la Seu Electrònica de la CAIB de conformitat amb l'article 66 de la Llei 39/2015.

El tràmit telemàtic proporciona la informació continguda en els annexos 2 i 3, per la qual cosa, no serà necessari adjuntar-los a la sol·licitud.

4. En el cas d'haver tramitat més d'una sol·licitud per a un mateix alumne, només es considerarà vàlida la darrera que s'ha registrat.

5. El termini de presentació de les sol·licituds serà de deu dies naturals comptadors des de l'endemà de la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

6. Si analitzades les sol·licituds i la documentació presentades s'observés que hi ha defectes formals o omissió d'alguns documents exigits, l'òrgan competent per instruir el procediment requerirà al sol·licitant perquè en el termini de 5 dies hàbils, esmeni la falta o acompanyi els documents preceptius, amb indicació que si no ho fa així, s'entendrà que desisteix de la petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que preveu l'article 21.1 de la Llei 39/2015.

Novè Instrucció del procediment

L'òrgan instructor del procediment serà la Direcció General de Planificació i Gestió Educatives, la qual ha de dur a terme les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de dictar resolució, en el marc de l'article 16 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions. L'òrgan instructor serà l'encarregat d'avaluar i qualificar les sol·licituds, d'acord amb els criteris i els requisits establerts en aquesta convocatòria.

Desè Comissió Avaluadora

1. Es constituirà una Comissió Avaluadora que ha d'emetre l'informe que ha de servir de base per a l'elaboració de la proposta de resolució.

2. La composició d'aquesta Comissió Avaluadora serà la següent:

a) La cap del Servei de Llengües Estrangeres i Projectes Internacionals de la Direcció General de Planificació i Gestió Educatives, o persona en qui delegui, que exercirà com a presidenta.

b) Un funcionari o funcionària del Servei de Llengües Estrangeres i Projectes Internacionals de la Direcció General de Planificació i Gestió Educatives que exercirà com a secretari/ària.

c) Un funcionari o funcionària designat per la cap de Departament dels Serveis Jurídics que exercirà com a vocal.

d) Un inspector o inspectora, designat pel cap del Departament d'Inspecció Educativa que exercirà com a vocal.

e) Un funcionari o funcionària designat per la cap del Departament de Gestió Econòmica de la Conselleria d'Educació i Universitats que exercirà com a vocal.

3. La Comissió pot demanar que l'òrgan instructor requereixi els documents complementaris necessaris per a un coneixement adequat de les circumstàncies peculiars de cada cas, a l'efecte de garantir el compliment de l'objecte de la convocatòria i la correcta aplicació dels recursos pressupostaris destinats als ajuts.

 

​​​​​​​Onzè Entitats col·laboradores

1. L'empresa adjudicatària de l'expedient de contractació administrativa realitzarà una part de les funcions de gestió dels ajuts en espècie (gestió de les acceptacions, renúncies i substitucions dels candidats proposats com a beneficiaris), per la qual cosa tindrà la condició d'entitat col·laboradora i estarà subjecte a les obligacions corresponents de conformitat amb els articles 26 a 28 i 45 del Text refós de la Llei de subvencions aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre (BOIB núm. 196 de 31 de desembre de 2005).

Dotzè Criteris de selecció i valoració de les sol·licituds

En el cas que el nombre de sol·licitants que reuneixen els requisits establerts en el punt setè de la present convocatòria sigui superior al nombre d'ajuts en espècie oferts, per a la selecció dels candidats s'ha de seguir el procediment següent:

1. Les sol·licituds s'ordenaran en ordre descendent en funció de la nota mitjana obtinguda a l'avaluació final de 3r d'ESO o del darrer curs 2024-2025, en el cas d'alumnes amb mesures de flexibilització curricular.

2. En cas d'empat entre els sol·licitants:

- Es prioritzarà l'alumne amb la major qualificació de la matèria d'Anglès obtinguda a l'avaluació final de 3r d'ESO. En el cas dels alumnes amb mesures de flexibilització curricular, es tindran en compte les qualificacions del curs corresponent.

- Si encara persisteix l'empat, es tindrà en compte la mitjana aritmètica de les qualificacions obtingudes a l'avaluació final del curs 2023-2024 calculada de la manera següent: se sumaran les qualificacions de totes les matèries cursades (excloent la matèria de Religió), segons consten a l'acta d'avaluació final registrada a l'aplicatiu GESTIB, i el resultat es dividirà pel nombre total de matèries. En cas d'haver-hi decimals, només es tindran en compte els dos primers.

- En cas que encara persisteixi l'empat, es farà un sorteig entre els aspirants empatats.

En aquest darrer supòsit, s'ordenaran les sol·licituds per ordre alfabètic (de la A a la Z) del primer llinatge, seguit del segon llinatge i del nom del sol·licitant. Una vegada ordenades, s'assignarà un número consecutiu a cada una. Posteriorment, es farà un sorteig en què s'extraurà un número a través d'una plataforma digital. A partir d'aquest número, les beques s'adjudicaran als següents números en ordre consecutiu fins a cobrir les places ofertes.

Aquest sorteig es farà en un acte públic a la sala de reunions de la Direcció General de Planificació i Gestió Educatives de la Conselleria d'Educació i Universitats (carrer del Ter, 16, 4t, 07009 Palma). La data del sorteig es publicarà a la pàgina web del Servei de Llengües Estrangeres i Projectes Internacionals de laConselleria d'Educació i Universitats (https://intranet.caib.es/sites/llenguaestrangera).

Tretzè Tramitació del procediment

1. Conclòs el termini de presentació de sol·licituds, l'òrgan instructor revisarà les  sol·licituds presentades, i les ordenarà d'acord amb els criteris establerts en el punt anterior. La Comissió Avaluadora elaborarà un informe que ha de servir de base a la proposta de resolució amb les següents relacions:

a) Alumnat que resulti beneficiari dels ajuts.

b) Alumnat en llista d'espera.

c) Alumnat exclòs, indicant el motiu d'exclusió.

2. Les sol·licituds de l'alumnat que figura en la llista d'espera podran substituir les renúncies que es produeixin dins el període establert .

Catorzè Proposta de resolució provisional de concessió i denegació de les beques en espècie

1. Fonamentat en l'informe de la Comissió Avaluadora, correspon a la directora general de Planificació i Gestió Educatives formular la proposta de resolució provisional de concessió i denegació dels ajuts en espècie, que ha d'incloure la llista provisional de l'alumnat beneficiari, en llista d'espera i exclòs, amb indicació de la causa d'exclusió i amb expressió dels motius de concessió o de denegació.

2. La proposta de resolució provisional es farà pública a la pàgina web del Servei de Llengües Estrangeres i Projectes Internacionals de la Conselleria d'Educació i Universitats (https://intranet.caib.es/sites/llenguaestrangera).

3. L'òrgan instructor ha d'incorporar a l'expedient el certificat acreditatiu d'aquesta publicació que, en tot cas, ha d'especificar el lloc i les dates en què s'ha produït.

Quinzè Reclamacions a la proposta de resolució provisional

1. Les persones interessades poden presentar les reclamacions que estimin oportunes dins del termini de deu dies hàbils comptadors des de l'endemà de la data de publicació de la proposta de resolució provisional a la pàgina web del Servei de Llengües Estrangeres i Projectes Internacionals de la Conselleria d'Educació i Universitats (https://intranet.caib.es/sites/llenguaestrangera).

2. Les persones interessades podran presentar les reclamacions de forma electrònica mitjançant el tràmit telemàtic que estarà disponible a la Seu Electrònica d'aquesta administració.

3. Així mateix, les persones interessades també podran presentar les reclamacions de forma presencial a qualsevol dels registres de la Conselleria d'Educació i Universitats, als registres de les delegacions territorials d'Educació d'Eivissa i Formentera i de Menorca o de qualsevol altre lloc previst en l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i adreçar-les a:

Servei de Llengües Estrangeres i Projectes Internacionals

Direcció General de Planificació i Gestió Educatives

Conselleria d'Educació i Universitats

C. del Ter, 16, 4t

Palma, 07009

4. En el supòsit que es presentin reclamacions, l'òrgan instructor les revisarà i, ho comunicarà a la Comissió Avaluadora. Si n'és el cas, ha d'elaborar un nou informe que ha de servir de base a la proposta de resolució definitiva, on es faci referència a l'anàlisi d'aquestes reclamacions.

Setzè Proposta de resolució definitiva de concessió i denegació de les beques

1. Examinades les reclamacions presentades pels interessats, l'òrgan instructor elevarà la proposta de resolució definitiva de concessió i denegació de les persones beneficiàries del programa de beques d'excel·lència com a ajuts en espècie i que ha d'incloure, la llista definitiva de l'alumnat beneficiari, l'alumnat en llista d'espera i l'alumnat exclòs, amb indicació de la causa d'exclusió.

2. La proposta de resolució definitiva es publicarà a la pàgina web del Servei de Llengües Estrangeres i Projectes Internacionals de la Conselleria d'Educació i Universitats (https://intranet.caib.es/sites/llenguaestrangera).

3. L'òrgan instructor ha d'incorporar a l'expedient el certificat acreditatiu d'aquesta publicació que, en tot cas, ha d'especificar els llocs i les dates on es realitzarà la beca.

Dissetè Resolució de la convocatòria

1.  Una vegada que l'òrgan instructor hagi formulat la proposta de resolució definitiva, el conseller d'Educació i Universitats ha de resoldre i notificar motivadament en el termini de sis mesos comptadors a partir de la finalització del termini per presentar les sol·licituds. En el cas que la convocatòria no es resolgui en el termini establert anteriorment, s'entendran desestimades totes les sol·licituds.

2.  Aquesta resolució es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la pàgina web del Servei de Llengües Estrangeres i Projectes Internacionals de la Conselleria d'Educació i Universitats (https://intranet.caib.es/sites/llenguaestrangera).

Divuitè Acceptació, renúncia i informació a l'alumnat i a les famílies

1. L'empresa adjudicatària del contracte corresponent contactarà amb l'alumnat proposat com a beneficiari de les beques d'excel·lència com a ajuts en espècie en la proposta de resolució definitiva mitjançant el correu electrònic consignat a la sol·licitud. L'empresa s'encarregarà de determinar el perfil de l'alumnat i adjudicar-lo en un centre educatiu en el país destí i a una família d'acollida.

L'alumnat no podrà modificar les destinacions adjudicades ni les dates de realització del programa.

2. El pare, mare o tutor legal del candidat proposat com a beneficiari dels ajuts en espècie disposarà de 4 dies hàbils a partir d'aquesta comunicació per acceptar l'ajut i autoritzar la participació de l'alumnat al programa corresponent mitjançant l'enviament de l'Annex 4 signat i escanejat a l'adreça de correu electrònic facilitada per l'empresa adjudicatària del contracte administratiu corresponent.

Transcorregut aquest termini sense que s'hagi produït l'acceptació expressa, s'entendrà que el participant renuncia a l'ajut en espècie i es procedirà a la substitució de l'alumne amb el llistat d'alumnes sol·licitants en reserva, que s'ordenarà d'acord amb el que disposa el punt dotzè d'aquesta convocatòria.

3. En el cas que un alumne beneficiari renunciï a la beca amb posterioritat a la seva acceptació expressa, haurà de fer expressa la seva renúncia per escrit mitjançant el model de l'annex 5 mitjançant el tràmit telemàtic que estarà disponible a la Seu Electrònica. També podrà presentar la renúncia de forma presencial a qualsevol dels registres de la Conselleria d'Educació i Universitats, als registres de les delegacions territorials d'Educació d'Eivissa i Formentera i de Menorca o de qualsevol altre lloc previst en l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i adreçar-les a:

Servei de Llengües Estrangeres i Projectes Internacionals

Direcció General de Planificació i Gestió Educatives

Conselleria d'Educació i Universitats

C. del Ter, 16, 4t

Palma, 07009

4. L'entitat col·laboradora podrà substituir aquests alumnes amb un candidat de la llista de reserva sempre i quan concorrin les circumstàncies que facin possible aquesta substitució. En aquest cas, amb una antelació de 15 dies hàbils abans del viatge al país de gaudi de la beca, l'empresa haurà de remetre al responsable del contracte la llista i els annexos emplenats corresponents dels alumnes beneficiaris definitius i de les renúncies sense possibilitat de realitzar cap canvi posteriorment.

Dinovè Obligacions dels beneficiaris i terminis

A més de les obligacions que estableix l'article 11 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions i els compromisos que estableix l'article 11.1 de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura, d'1 de juliol de 2009, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d'educació i cultura (BOIB núm. 100, d'11 de juliol de 2009), les persones beneficiàries i el seus pares o tutor legal es comprometen a l'acceptació de les següents obligacions:

a) Acreditar el compliment dels requisits i condicions establertes per a la concessió i gaudi de la beca.

b) Assistir a la reunió informativa prèvia a l'inici del programa, organitzada conjuntament per la Conselleria d'Educació i Universitats i l'empresa adjudicatària corresponent.

c) Realització per part de les persones beneficiàries de dues proves orientatives de nivell idiomàtic, una amb anterioritat al començament del programa i l'altra, després de la seva finalització. Aquestes proves no tindran cap efecte en la concessió de la beca ni en l'ordre establert de les beques concedides.

d) En el moment de l'inici del programa de beques, l'alumne haurà de:

- Estar matriculat a 4t d'Educació Secundària Obligatòria en un centre educatiu sostingut amb fons públics de les Illes Balears el curs escolar 2025-2026.

- No ésser beneficiari de cap ajut o beques anàlogues d'altres entitats públiques o privades quan estiguin destinades a la mateixa finalitat.

e) Destinar la beca a la finalitat per a la qual es concedeix, complir les lleis i normes de conducta del país i del centre d'educació de destí, així com les normes de convivència amb la família assignada. Complir totes les obligacions que els puguin resultar exigibles en la seva qualitat d'estudiant estranger al país de destinació. L'incompliment d'aquestes normes podria derivar en un retorn anticipat i, com a conseqüència en la impossibilitat de completar la beca concedida, la qual cosa podria considerar-se una infracció en matèria de subvencions, en els termes establerts a la legislació aplicable, sense perjudici del reintegrament que sigui procedent.

f) Presentar-se amb puntualitat a l'aeroport de l'illa de sortida en la data i hora especificades per l'empresa adjudicatària corresponent i seguir les instruccions dels tutors-acompanyants durant tot el viatge i el programa.

g) En el termini d'un mes des de la finalització de la beca, el beneficiari haurà d'emplenar una enquesta de valoració que li proporcionarà la Conselleria d'Educació i Universitats.

 

​​​​​​​Vintè Obligacions del pare/mare o tutor legal, sol·licitant de l'ajut

El pare/mare o tutor legal, sol·licitant de l'ajut, es compromet a les següents obligacions:

1. Presentar de forma expressa i per escrit l'acceptació, el desistiment a la sol·licitud o la renúncia a la beca concebuda, si escau.

2. Posar a disposició de l'empresa adjudicatària del programa corresponent la informació i documentació necessàries per tal de poder viatjar a l'estranger d'acord amb la normativa general i sanitària vigent, altres dades personals i mèdiques d'interès (necessitats educatives especials, dietes especials, al·lèrgies, condicions mèdiques preexistents, etc.), així com altra informació sol·licitada per a la matriculació al centre educatiu de destinació i la selecció de la família d'acollida dins el termini que estableixi l'empresa. En el cas del no enviament dins el termini de part, o bé de tota la documentació necessària per a viatjar, l'empresa procedirà a substituir l'alumne d'acord amb el procediment que estableix la convocatòria.

3. Assistir a la reunió informativa prèvia a l'inici del programa, organitzada conjuntament per la Conselleria d'Educació i Universitats i l'empresa adjudicatària corresponent. A criteri de l'òrgan de concessió, aquesta obligació es podrà estendre a les sol·licituds integrants del llistat de reserva que s'estimin oportunes.

4. Aportar tota la documentació i informació que els sigui requerida un cop concedida la beca, amb la finalitat de formalitzar la matriculació al centre educatiu de destinació i facilitar la selecció de la família d'acollida. La manca de diligència en la realització d'aquests tràmits podrà donar lloc a la pèrdua de la beca.

Vint-i-unè Justificació

En el marc de l'article 39.7 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 29 de desembre, aquestes ajudes es justifiquen pel fet de complir els requisits necessaris per beneficiar-se'n.

Vint-i-dosè Control de la subvenció

1. Les persones beneficiàries queden sotmeses a les mesures de fiscalització, control i deure de col·laboració que preveuen els articles 48 i 49 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i als controls establerts en la legislació de finances i pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears quant a la concessió i el control dels ajuts públics.

2. Els òrgans de l'administració educativa exerciran un control rigorós que asseguri la correcta inversió dels recursos pressupostaris destinats a aquests ajuts.

3. L'ocultació de qualsevol informació sobre els requisits donarà lloc a la revocació de la beca concedida.

4. Per intensificar el control que eviti el frau en les declaracions encaminades a obtenir ajuts, l'Administració podrà determinar si s'ha produït l'ocultació a què es refereix el paràgraf anterior per qualsevol mitjà de prova i, en particular, mitjançant les dades que estiguin a l'abast de qualsevol òrgan de les administracions públiques.

Vint-i-tresè Revocació i reintegrament dels ajuts en espècie concedits

1. D'acord amb el que disposen els articles 43, 44 i 45 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, pertoca la revocació de la subvenció quan, posteriorment a la resolució de concessió, el beneficiari incompleixi totalment o parcialment les obligacions o els compromisos contrets als quals està condicionada l'eficàcia de l'acte de concessió de la subvenció. Com a conseqüència de la revocació de la subvenció, queda sense efecte l'acte de concessió i pertoca el reintegrament de les quantitats percebudes indegudament.

2. Per valorar i quantificar els possibles incompliments de les condicions imposades amb motiu de la concessió de la subvenció, s'han d'aplicar els criteris de gradació establerts en l'article 20 de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009 esmentada anteriorment.

3. Per al reintegrament, s'han d'aplicar els procediments previstos a aquest efecte en la legislació de finances, d'acord amb els quals s'ha de garantir l'audiència a les persones interessades. També s'ha d'aplicar l'establert en l'article 21 de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009 esmentada; i en el cas que es declari la procedència del reintegrament, la previsió específica per als ajuts en espècie de l'apartat 3 de l'article 21 esmentat abans, que estableix que es considera quantitat rebuda per reintegrar un import equivalent al preu d'adquisició del bé, dret o servei. En tot cas, és exigible l'interès de demora corresponent, de conformitat amb el que disposa l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

Concretament:

1) En el cas que es produeixin renúncies d'alumnes beneficiaris dins el termini de 15 dies hàbils abans del viatge al país de celebració del curs, així com en el cas de no presentació per part de l'alumne beneficiari el dia d'inici del dia del servei corresponent, el beneficiari haurà de reintegrar el 60% del preu unitari d'adquisició del servei.

2) En cas d'abandonament o expulsió del programa abans de la seva finalització per part de l'alumne beneficiari (per absències injustificades o conducta negativa o impròpia durant l'activitat, entre d'altres), aquest haurà de reintegrar un 70% del preu unitari d'adquisició del servei en cas de què es produeixi durant el primer mes d'estada, un 75% en cas de què es produeixi durant el segon mes i un 80%, si es produeix durant el darrer mes. Per altra banda, haurà d'assumir les despeses del vol de tornada a la seva localitat de residència.

4. No es consideraran incompliments totals o parcials als efectes de la revocació i el reintegrament dels ajuts en espècie els casos de no presentació o abandonament del programa abans de la seva finalització per motiu de malaltia, hospitalització del beneficiari o mort d'un familiar del beneficiari fins al 2n grau de parentiu o afinitat i/o les situacions anàlogues, que caldrà acreditar documentalment.

Vint-i-quatrè Règim d'infraccions i sancions

L'incompliment dels requisits establerts en aquesta convocatòria dona lloc a l'aplicació del règim d'infraccions i sancions que estableix el títol V del Decret legislatiu 2/2005, i el que conté la legislació de finances i pressupostària de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i les normes que les despleguen.

Vint-i-cinquè Protecció de dades

De conformitat amb el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE (Reglament general de protecció de dades), i amb la legislació vigent en matèria de protecció de dades, s'informa del tractament de dades personals que conté aquesta sol·licitud.

a) Finalitat del tractament i base jurídica: gestió i desenvolupament de beques d'excel·lència com a ajuts en espècie adreçades a  alumnes que cursin 4t d'ESO en centres sostinguts amb fons públics de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears el curs 2025-2026 per cursar un trimestre escolar en centre educatiu d'Irlanda durant un trimestre del curs 2025-2026.

Base jurídica:

- Article 6.1 apartat c) del Reglament general de protecció de dades.

- Llei 8/1985, de 3 de juliol, reguladora del dret de l'educació.

- Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació.

- Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears.

- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

- Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel que s'aprova el Text refós de la llei de subvencions.

b) Responsable del tractament: la Direcció General de Planificació i Gestió Educatives (c/e: responsabledades@dgplacen.caib.es).

c) Destinataris de les dades: les empreses adjudicatàries com a entitats col·laboradores, la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, el Tribunal de Comptes i la Sindicatura de Comptes, als efectes de complir les obligacions financeres, tributàries i de la Seguretat Social.

d) Termini de conservació de les dades: les dades es conservaran el temps necessari per al compliment de la finalitat per a la qual es varen recollir i per determinar possibles responsabilitats que es puguin derivar d'aquesta finalitat i del tractament de les dades. Serà d'aplicació la normativa d'arxius i patrimoni documental de la CAIB.

e) Exercici de drets i reclamacions: la persona afectada pel tractament de dades personals pot exercir els seus drets d'informació, d'accés, de rectificació, de supressió, de limitació, de portabilitat, d'oposició i de no inclusió en tractaments automatitzats (fins i tot, de retirada del consentiment, si escau, en els termes que estableix el Reglament general de protecció de dades) davant el responsable del tractament (responsabledades@dgplacen.caib.es), mitjançant el procediment «Sol·licitud d'exercici de drets en matèria de protecció de dades personals», previst a la Seu Electrònica de la CAIB (seuelectronica.caib.es).

f) Delegació de Protecció de Dades: la Delegació de Protecció de Dades de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears té la seu a la Conselleria de Presidència i Administracions Públiques (pg. de Sagrera, 2, 07012 Palma  (c/e:protecciodades@dpd.caib.es).

Documents adjunts