Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MALLORCA
DEPARTAMENT DE CULTURA I PATRIMONI
Núm. 424189
Resolució d’aprovació de la convocatòria d’ajuts 2025 per espais de creació artística contemporània i sales alternatives d’exhibició
Versió PDF
La vicepresidenta primera i consellera executiva de Cultura i Patrimoni va adoptar el 6 de juny de 2025, corregida per resolució de 16 de juny de 2025, la següent resolució:
«1. Aprovar la convocatòria d'ajuts 2025 per espais de creació artística contemporània i sales alternatives d'exhibició.
2. Autoritzar una despesa anticipada de 120.000,00 € a càrrec a les aplicacions pressupostàries 20.33450.47906 (80.000,00 €) i 20.33450.48904 (40.000,00 €) de l'exercici 2026 per tramitar la convocatòria de subvencions esmentada. No obstant l'anterior, al tractar-se d'una convocatòria de despesa anticipada, aquesta resta condicionada a l'existència de crèdit adequat i suficient per al finançament en l'exercici pressupostari al qual s'imputa la despesa (2026).
3. Publicar la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.»
Contra aquesta resolució, que no posa fi a la via administrativa, podeu interposar el recurs d'alçada en el termini d'un mes, comptador a partir de l'endemà de la seva publicació. El recurs es pot interposar formalment davant el Consell Executiu o davant el Ple del Consell Insular de Mallorca, que és l'òrgan competent per resoldre'l.
Contra la desestimació expressa d'aquest recurs d'alçada, hi podeu interposar el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma que correspongui, en el termini de dos mesos, comptadors a partir de l'endemà de rebre la notificació de la desestimació del dit recurs d'alçada.
Si un cop transcorreguts tres mesos des de la interposició del recurs d'alçada i no n'heu rebut la notificació de resolució expressa, s'entén desestimat per silenci i podeu interposar el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat contenciós Administratiu de Palma que correspongui, sense limitació de temps.
No obstant l'anterior, podeu interposar, si escau, qualsevol altre recurs que considereu oportú. Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa i la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.»
Palma, a la data de la signatura electrònica (17 de juny de 2025)
La vicepresidenta primera i consellera executiva de Cultura i Patrimoni Antonia Roca Bellinfante
Convocatòria d'ajuts 2025 per espais de creació artística contemporània i sales alternatives d'exhibició
1. Bases reguladores i publicitat
Les bases reguladores d'aquesta convocatòria es troben recollides en l'Ordenança General de Subvencions del Consell de Mallorca. (Aprovada per Acord del Ple de 23 de desembre de 2016, BOIB núm. 21, de 18 de febrer de 2017, modificada per Acord del Ple de 14 de juny de 2018, BOIB núm. 96, de 4 d'agost 2018).
El Consell de Mallorca, en compliment del previst en l'article 19.2 de l'Ordenança General de Subvencions, publicarà aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
La resolució de concessió es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. Així mateix es traslladarà la informació corresponent a aquesta convocatòria a la Base de Dades Nacional de Subvencions.
2. Dotació pressupostària
1. Es destina per a les ajudes d'aquesta convocatòria un total de 120.000,00 €, dels quals 80.000,00 € per la línia 1 per entitats amb ànim de lucre, i un crèdit de 40.000,00 € per la línia 2 per entitats sense ànim de lucre, amb càrrec a les aplicacions pressupostàries 20.33450.47906 i 20.33450.48904, de l'exercici 2026.
Atès que es tracta d'una convocatòria de despesa anticipada, aquesta queda condicionada a l'existència de crèdit adequat i suficient per al finançament en l'exercici pressupostari al qual s'imputa la despesa.
2. Si una vegada calculats els imports de les ajudes de cada línia, i sempre que ho permeti el pla d'estabilitat pressupostària del Consell de Mallorca, es produeix qualque romanent, la comissió avaluadora pot proposar a l'òrgan instructor que acreixi l'altre línia, la dotació pressupostària de les quals, no ha estat suficient per fer front als imports màxims de concessió establerts a la convocatòria.
3. Objecte
La finalitat d'aquesta convocatòria és donar suport a l'activitat i funció dels espais culturals privats de Mallorca que ofereixen les seves instal·lacions a altres creadors fomentant la interdisciplinarietat, amb l'objecte de fomentar la creació artística i cultural de l'illa.
D'acord amb l'acordat pel Ple a la sessió de 9 de novembre de 2023, aquestes ajudes no es poden destinar a activitats que suposin una vulneració de la llei, com delictes d'odi o altres relacionats al codi penal. L'incompliment d'aquesta obligació provocarà el reintegrament o la pèrdua del dret al cobrament de la subvenció i l'exigència de la responsabilitat per part de la persona beneficiària.
4. Termini d'execució
Són subvencionables les despeses que pel seu objecte es puguin incloure en els supòsits prevists al punt anterior d'aquesta convocatòria desenvolupades per les entitats beneficiàries entre l'1 de gener de 2025 i el 31 de desembre de 2025 (ambdós inclosos).
S'acceptaran despeses facturades i abonades amb posterioritat al 31 de desembre de 2025 sempre que es corresponguin al subministrament de béns o serveis efectuats en el període subvencionable esmentat (aquesta informació haurà de quedar reflectida a la factura o a la documentació aportada) i que s'hagin facturat i abonat en la data límit per presentar la justificació.
5. Beneficiaris
1. Per accedir a les ajudes objecte d'aquesta convocatòria l'espai ha de complir amb els requisits següents:
a. Ha de ser un espai cultural de creació artística contemporània ubicat a Mallorca. La seva titularitat i/o gestió-explotació han de ser privades.
b. L'espai ha de disposar de l'autorització / llicència per desenvolupar l'activitat.
c. Acreditar que l'espai cultural de creació artística contemporània estigui actualment en funcionament i dugui almenys 2 anys en actiu, des de la publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
d. Que durant els darrers 2 anys, s'hagin dut a terme en l'espai de creació almenys 4 activitats/laboratoris/tallers/residències de foment de creació artística a Mallorca.
e. Que durant el període subvencionable previst en el punt anterior es realitzin almenys 2 activitats/laboratoris/tallers/residències de foment de creació artística. Aquest aspecte s'acreditarà a la fase de justificació.
f. Que la selecció dels artistes /creadors es realitzi a través d'un sistema de selecció.
No se subvencionaran escoles, instituts, centres educatius o qualsevol altre espai que tingui per activitat la docència o formació o un altre tipus d'activitat que no sigui l'estrictament artística-cultural com a activitat principal.
Els tècnics del departament estudiaran les sol·licituds presentades, i informaran sobre el compliment o no dels requisits per accedir a la convocatòria.
2. Poden ser-ne beneficiàries de la línia 1, les persones jurídiques (empreses) o físiques (autònoms empresaris individuals) que reuneixin els requisits següents:
a. Tenir el domicili, el domicili social en el cas de persones jurídiques, l'establiment principal, una sucursal o una delegació operativa a Mallorca o, essent nacionals d'un estat membre de la Unió Europea o associat a l'Espai Econòmic Europeu, tinguin un establiment operatiu a Mallorca abans de la publicació de l'extracte la convocatòria.
b. Tenir com a objecte social o activitat econòmica principal, l'activitat artística-cultural. En aquest sentit, l'entitat sol·licitant ha de gestionar un espai de creació ubicat a Mallorca que faci possible l'experimentació, difusió i exhibició artística i cultural i que ofereixi recursos als creadors per poder desenvolupar la seva tasca amb garanties de qualitat.
c. En el cas de la línia 1, estar d'alta, en un epígraf adient a l'activitat desenvolupada del cens tributari o registre pertinent de l'IAE.
3. Poden ser-ne beneficiàries de la línia 2, les associacions o fundacions sense ànim de lucre que reuneixin els requisits següents:
a. Estar legalment i definitivament constituïdes i trobar-se inscrites en el registre pertinent. Les entitats amb domicili a les Illes Balears hauran d'estar inscrites al Registre de les Illes Balears. En el cas d'entitats que tinguin el seu domicili fora de les Illes Balears hauran d'estar inscrites al Registre Nacional d'Associacions i que al seu àmbit territorial d'actuació s'inclogui Mallorca.
b. Tenir el domicili social, l'establiment principal, una sucursal o una delegació a Mallorca.
c. Tenir com a objecte social o activitat econòmica principal, l'activitat artística-cultural. En aquest sentit, l'entitat sol·licitant ha de gestionar un espai de creació ubicat a Mallorca que faci possible l'experimentació, difusió i exhibició artística i cultural i que ofereixi recursos als creadors per poder desenvolupar la seva tasca amb garanties de qualitat.
4. No poden tenir la condició de beneficiaris d'aquesta convocatòria, les entitats associatives o organitzatives sense ànim de lucre d'àmbit educatiu, les associacions o federacions de veïns, les de la tercera edat i les esportives.
5. Només es pot presentar una sol·licitud per persona/entitat.
6. Els requisits per accedir a aquestes ajudes s'han de complir en el moment de publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
6. Despeses subvencionables
1. Es consideren despeses subvencionables aquelles despeses que, de manera indubtable, responen a la naturalesa de l'activitat subvencionada (el funcionament de l'espai de creació i que es realitzin dins el període subvencionable previst a la convocatòria), resulten estrictament necessàries i s'efectuen en el termini establert en aquesta convocatòria. En cap cas, el cost d'adquisició de les despeses subvencionables pot ser superior al valor de mercat.
Les despeses presentades per justificar la subvenció han d'estar realitzades i abonades en el moment de presentació de la justificació.
Concretament són subvencionables:
a. Petites reparacions del local necessàries per seu correcte funcionament. Aquestes despeses s'han de realitzar per entitats o persones alienes a l'entitat beneficiària.
b. Serveis de manteniment dels elements de funcionament de l'espai. Aquestes despeses s'han de realitzar per entitats o persones alienes a l'entitat beneficiària.
c. Assegurances del local.
d. Les despeses de comunitat de veïns, sempre que es tracti de serveis individualitzables.
e. Serveis del personal que gestiona el correcte funcionament de l'espai. Si aquests serveis es presten per personal laboral de l'entitat sol·licitant, únicament pot suposar un 50 % del pressupost subvencionable. Si aquest personal laboral forma part de la junta directiva o propietat de l'entitat no pot suposar més d'un 5 % del pressupost subvencionable i un 10% del total de despeses de personal laboral presentades.
f. Adquisició de béns de caràcter no inventariable necessaris pel funcionament de l'espai.
g. Despeses relatives a les residències d'artistes.
h. Les despeses de lloguer.
i. Els serveis d'aigua, llum i telèfon
En tot cas, a la memòria explicativa (annex 3) s'haurà de detallar de forma detallada cada despesa, la relació que té amb el funcionament de l'espai i, en el seu cas, la imputació que es realitza.
2. No són subvencionables:
a. Les despeses vinculades als serveis prestats per les Residències de Creació de la Fundació Teatre Principal de Palma.
b. L'adquisició de béns de caràcter inventariable.
c. L'adquisició de béns i serveis que no es corresponguin de forma indubtable al correcte funcionament de l'espai de creació.
d. Les despeses relatives a benzina, dinars, refrigeris, serveis d'àpats o d'altres de semblants.
e. Les despeses de comunitat de veïns, sempre que es tracti de serveis que no siguin individualitzables. Tampoc són subvencionables les derrames i similars.
f. Despeses que hagin estat totalment subvencionades en altres convocatòries.
g. Els conceptes de despesa que no siguin raonablement necessaris pel desenvolupament del projecte o l'import del qual no quedi determinat de forma fiable.
h. Despeses de representació, protocol·laris, sumptuosos, de compra d'alimentació o similars.
i. Les despeses d'inversions, obres, compra d'equipaments o de qualsevol altre bé inventariable de naturalesa similar.
j. L'impost sobre el valor afegit, així com altres imposts de naturalesa similar que siguin recuperables pel beneficiari.
k. Tots els relacionats amb l'adquisició, utilització i finançament dels béns immobles i infraestructures, així com les seves amortitzacions i les despeses financeres derivades del seu finançament.
Si el pressupost presentat per l'entitat sol·licitant es presenten despeses que no siguin subvencionables per aquesta convocatòria, s'exclouran en la determinació del pressupost subvencionable.
3. Si l'execució del projecte comporta costs indirectes, el beneficiari ha de presentar-ne els justificants i, a més, explicar el criteri d'imputació als annexes 2 (tràmit de sol·licitud) i 5 (tràmit de justificació), per determinar-ne el percentatge que hi correspon, que ha de ser conforme als principis i normes de comptabilitat generalment admeses i ha de comprendre únicament el període en què s'ha realitzat l'activitat, segons l'article 44.8 de l'Ordenança General de Subvencions del Consell de Mallorca.
Les despeses indirectes inclouen tant les despeses generals, imputables a activitats que desenvolupa la persona o entitat beneficiaria, como les despeses fixes que, sense ser imputables a una activitat concreta, són necessàries per que l'activitat subvencionada se dugui a terme. Les despeses financeres necessàries per realitzar el projecte seran subvencionables si estan directament relacionades amb l'activitat subvencionada i són indispensables per a la seva adequada preparació i execució.
Les despeses indirectes imputades no poden ser superiors al 25% dels costs directes de l'activitat. Aquesta norma de proporció s'haurà de mantenir en la justificació de l'activitat. En cas contrari, es produirà una reducció de l'import de la subvenció a reconèixer.
4. Per obtenir l'acceptació prèvia i expressa per a les despeses amb persones o entitats vinculades s'ha d'adjuntar a la sol·licitud, documentació acreditativa de que el preu pressupostat respon a un preu de mercat. Per això la persona/ entitat que realitzarà el servei / subministrament ha de presentar qualque factura per serveis anàlegs prestat a altres persones/entitats amb les qui no existeixi vinculació. En el cas que no es pugui presentar dita documentació, s'haurà de presentar una declaració responsable per part de la persona/entitat que prestarà el servei /subministrament on manifesti que mai ha prestat serveis de naturalesa anàloga a altres persones o entitats i una declaració responsable/ factures, d'almenys dues persones/entitats del sector, on es reflecteixi quin és el preu que ells facturarien per un servei/subministrament de característiques anàlogues.
S'entén que se sol·licita autorització prèvia i expressa per a les despeses amb persones o entitats vinculades quan es relacionen dites despeses a la taula corresponent de l'annex 2.
D'acord amb l'article 34.2 de l'Ordenança de Subvencions del Consell de Mallorca, es considera que hi ha vinculació a les persones físiques o jurídiques o agrupacions sense personalitat en les quals s'esdevingui alguna de les circumstàncies següents:
a) Persones físiques unides per relació conjugal o persones lligades amb una relació d'afectivitat anàloga, parentiu de consanguinitat fins al quart grau o d'afinitat fins al segon.
b) Persones físiques i jurídiques que tinguin una relació laboral retribuïda mitjançant pagaments periòdics.
c) Membres associats de la persona beneficiària a què es fa referència en l'apartat 2 a) i membres o partícips de les entitats sense personalitat jurídica a què es fa referència en l'apartat 2 b) de l'art. 7 d'aquesta Ordenança.
d) Una societat i els seus socis majoritaris o els seus consellers o administradors, així com els cònjuges o les persones lligades amb una relació d'afectivitat anàloga i familiars fins al quart grau de consanguinitat o d'afinitat fins al segon.
e) Societats que, d'acord amb l'art. 42 del Reial decret, de 22 d'agost de 1885, pel qual es publica el Codi de Comerç, reuneixin les circumstàncies requerides per a formar part del mateix grup. 14
f) Persones jurídiques o agrupacions sense personalitat i els seus representants legals, patrons o persones que n'exerceixin l'administració, així com cònjuges o persones lligades amb una relació d'afectivitat anàloga i familiars fins al quart grau de consanguinitat o d'afinitat fins al segon.
g) Persones jurídiques o agrupacions sense personalitat i persones físiques, jurídiques o agrupacions sense personalitat, que, d'acord amb normes legals, estatutàries o acords contractuals tinguin dret a participar en més d'un 50 % en el benefici de les primeres.
Als efectes de calcular l'import de la subvenció a concedir, el conjunt de despeses amb persones o entitats vinculades no pot suposar més del 50% de la totalitat del pressupost subvencionable. En cas contrari, es reduirà el pressupost subvencionable fins que les despeses vinculades no representin més del 50% d'aquest. Aquesta norma de proporció s'haurà de mantenir en la justificació de l'activitat. En cas contrari, es produirà una reducció de l'import de a subvenció a reconèixer.
5. Atès que les subvencions d'aquesta convocatòria tenen per objecte les accions que es recullen en el punt 3, sense entrar a determinar, en concret, quin tipus de despeses del pressupost s'imputen a la subvenció, es permet que les despeses subvencionables del pressupost es puguin compensar entre elles, sempre que compleixin amb els requisits establerts a la convocatòria.
En tot cas la persona sol·licitant haurà d'explicar a l'expedient (tant a la sol·licitud com a la justificació clarament les despeses pressupostades) la naturalesa i import de les despeses previstes o realitzades.
7. Subcontractació
S'entén que una persona beneficiària subcontracta quan concerta amb terceres persones l'execució total o parcial de l'activitat que constitueix l'objecte de la subvenció. Queda fora d'aquest concepte la contractació en què ha d'incórrer el beneficiari per a dur a terme ell mateix l'activitat subvencionada.
Atès que fer l'activitat és obligació personal del beneficiari, només es permet subcontractar parcialment les activitats que integren els programes subvencionats. L'activitat subvencionada que la persona beneficiària subcontracti amb tercers no pot excedir el 60% de l'import de l'activitat subvencionada o fins al 80% si la subcontractació s'ha fet totalment mitjançant societats laborals, cooperatives de treball, entitats no lucratives de finalitat social, centres especials d'ocupació i/o empreses d'inserció degudament autoritzades.
En cap cas es poden subcontractar activitats que, tot i augmentar el cost de l'activitat subvencionada, no aportin valor afegit al contingut d'aquesta activitat.
La persona beneficiària no pot concertar l'execució total o parcial de les activitats subvencionades amb:
a) Persones o entitats sotmeses a alguna de les prohibicions que s'assenyalen en la llei i en Ordenança de subvencions del Consell de Mallorca, per tenir la condició de persona beneficiària o d'entitat col·laboradora.
b) Persones o entitats que han percebut altres subvencions per a dur a terme l'activitat objecte de contractació.
c) Intermediaris o assessors en els quals els pagaments es defineixin com un percentatge de cost total de l'operació, llevat que el pagament estigui justificat amb referència al valor de mercat del treball efectuat o els serveis prestats.
d) Persones o entitats vinculades amb la persona beneficiària, llevat que s'hi esdevinguin les circumstàncies següents:
1. Que s'obtingui l'autorització prèvia expressa de l'òrgan que concedeixi la subvenció.
2. Que l'import subvencionable no excedeixi del cost en què ha incorregut l'entitat vinculada. L'acreditació d'aquest cost es realitzarà en la justificació en els mateixos termes establerts per acreditar les despeses del beneficiari.
e) Persones o entitats sol·licitants d'ajuda o subvenció en la mateixa convocatòria i programa, que no han obtingut subvenció perquè no compleixen els requisits o no assoleixen la valoració suficient.
8. Import de les ajudes
L'import de la subvenció es determina per les regles següents:
a. L'import de la subvenció es determinarà dividint el crèdit del que es disposa per la línia concreta entre les sol·licituds de les entitats que compleixen els requisits per a ser beneficiàries, sense perjudici dels límits establerts als punts següents.
b. L'import de la subvenció no pot ser superior a 20.000,00 €.
c. L'import de la subvenció no pot ser superior a la quantia sol·licitada ni al 80% del pressupost subvencionable.
9. Règim de concurrència i procediment de concessió
1. El procediment de selecció de les entitats beneficiàries es duu a terme mitjançant concurrència no competitiva. Per tant, no es necessària la comparació entre les sol·licituds concedint una subvenció a cada entitat sol·licitant que compleixi els requisits prevists a la convocatòria.
2. Aquestes subvencions són compatibles amb el mercat interior, d'acord amb l'art. 53.2.d) del Reglament 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny, pel qual es declaren determinades categories d'ajudes compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat.
Aquestes subvencions són compatibles amb altres subvencions, ajuts, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració.
El termini màxim per resoldre i publicar la resolució d'aquest procediment és de 6 mesos, des de la data de publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears d'aquesta convocatòria. El venciment de termini màxim sense haver-se publicat la resolució legitima a les persones interessades per a entendre desestimada, per silenci administratiu, la sol·licitud de subvenció presentada.
10. Òrgans competents per instruir i resoldre el procediment
L'òrgan competent per resoldre la convocatòria és la vicepresidenta primera i consellera executiva de Cultura i Patrimoni. (per delegació del Consell Executiu). L'òrgan competent per resoldre la convocatòria és la vicepresidenta primera i consellera executiva de Cultura i Patrimoni.
La instrucció correspon a la secretaria del Departament de Cultura i Patrimoni, que ha de dur a terme totes les actuacions o els actes de tràmit necessaris per vetllar pel compliment dels requisits de la convocatòria.
11. Pagament
Una vegada s'hagi justificat la subvenció, comprovat que s'ha fet l'activitat, que s'han complit els objectius i com la finalitat per a la qual es concedí, s'abonarà l'ajuda en un únic pagament, sense prejudici del previst al punt 18 d'aquesta convocatòria respecte a la pèrdua del dret al cobrament de la subvenció.
Atès que es tracta d'una convocatòria de despesa anticipada, el reconeixement d'obligacions i pagament de la subvenció es farà durant l'any 2026.
12. Termini i lloc de presentació de les sol·licituds
1. Les sol·licituds es poden presentar en el termini de 15 dies hàbils, comptadors des de l'endemà de la data de la publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
2. Les persones o entitats interessades hauran d'omplir els models de sol·licitud d'aquesta convocatòria que estan disponibles a la seu electrònica de el Consell de Mallorca. (https://seu.conselldemallorca.net/es/ficha?key=187109)
3. La presentació de sol·licituds s'ha de fer a través del Registre electrònic del Consell de Mallorca.
(https://cim.secimallorca.net/segex/tramite.aspx?idtramite=12082)
13. Documentació que s'ha d'adjuntar a la sol·licitud
Les sol·licituds i les declaracions que s'exigeixen s'han de formalitzar, mitjançant els models annexes que es poden obtenir en la seu electrònica del Consell de Mallorca. (https://seu.conselldemallorca.net/es/ficha?key=187109)
La documentació que s'ha de presentar per sol·licitar l'ajuda és la següent:
1. L'annex 1.
2. L'annex 2 relatiu al pressupost de despeses i ingressos de les accions per a les quals se sol·licita la subvenció. La relació d'ingressos i despeses ha d'estar equilibrada.
Si s'escau sol·licitud d'autorització prèvia en relació a les despeses amb vinculació. En aquest cas, d'acord amb el previst a l'article 34 de l'ordenança de subvencions del Consell de Mallorca, l'import subvencionable no pot excedir del cost en que ha incorregut l'entitat vinculada. L'acreditació d'aquest cost es realitzarà en la justificació en els mateixos termes establerts per acreditar les despeses del beneficiari.
Per obtenir l'acceptació prèvia i expressa per a les despeses amb persones o entitats vinculades s'ha d'adjuntar a la sol·licitud, documentació acreditativa de que el preu pressupostat respon a un preu de mercat. Per això la persona/ entitat que realitzarà el servei / subministrament ha de presentar qualque factura per serveis anàlegs prestat a altres persones/entitats amb les qui no existeixi vinculació. Aquesta documentació es pot presentar ometent les dades personals de tercers.
En el cas que no es pugui presentar la documentació assenyalada al paràgraf anterior, s'haurà de presentar una declaració responsable per part de la persona/entitat que prestarà el servei /subministrament on manifesti que mai ha prestat serveis de naturalesa anàloga a altres persones o entitats i una declaració responsable o factures, d'almenys dues persones/entitats del sector, on es reflecteixi quin és el preu que ells facturarien per un servei/subministrament de característiques anàlogues.
S'entén que se sol·licita autorització prèvia i expressa per a les despeses amb persones o entitats vinculades quan es relacionen dites despeses a la taula corresponent de l'annex 2.
Als efectes de calcular l'import de la subvenció a concedir, el conjunt de despeses amb persones o entitats vinculades no pot suposar més del 50% de la totalitat del pressupost subvencionable. En cas contrari, es reduirà el pressupost subvencionable fins que les despeses vinculades no representin més del 50% d'aquest. Aquesta norma de proporció s'haurà de mantenir en la justificació de l'activitat. En cas contrari, es produirà una reducció de l'import de a subvenció a reconèixer.
En el cas que es presentin despeses indirectes, s'hauran d'explicar els criteris que s'han seguit per imputar el percentatge corresponent a l'activitat. L'import total dels costs indirectes no pot ser superior al 25 % del conjunt de despeses directes de l'activitat.
3. L'annex 3, memòria descriptiva de l'activitat per a la qual se sol·licita l'ajuda, la qual ha de seguir, l'estructura de l'annex 3.
4. En el cas de persones jurídiques s'ha de presentar la documentació que acrediti la representació i vigència de la persona signant de la sol·licitud. En el cas que la persona sol·licitant actuï mitjançant representant s'ha d'acreditar dita representació.
5. En el cas d'empreses documentació acreditativa de la constitució de l'empresa i, si escau, de la modificacions.
6. En el cas d'empreses o autònoms (sol·licitants de la línia 1), certificació administrativa (expedida en 2025) que acrediti que la persona física (professional) o jurídica sol·licitant està inscrita en el Cens tributari (IAE) o registre pertinent que pertoqui per exercir l'activitat econòmica objecte de la convocatòria.
7. En el cas d'entitats sense ànim de lucre cal presentar la documentació acreditativa de que l'entitat compleix amb els requisits prevists en aquesta convocatòria:
a. Documentació acreditativa de que l'entitat es troba inscrita en el registre pertinent.
b. Documentació acreditativa de que l'entitat té el domicili social, l'establiment principal, una sucursal o una delegació a Mallorca.
c. Els estatuts de l'entitat.
8. També s'ha de presentar documentació que acrediti que l'espai de creació disposa de les corresponents autoritzacions/llicències administratives pel seu funcionament.
9. Documentació acreditativa de que l'entitat disposa de l'ús de l'espai de creació, ja sigui en propietat o en lloguer. En el primer cas s'haurà de presentar copia de nota registral o còpia de l'escriptura de compravenda, i en el segon còpia del contracte de lloguer.
10. En tot cas, per poder concedir i abonar les ajudes objecte d'aquesta convocatòria cal que la persona interessada acrediti la titularitat del compte bancari segons s'assenyala a continuació:
https://seu.conselldemallorca.net/es/ficha?key=72772
14. Termini per a la presentació de la documentació justificativa
1. La documentació justificativa s'ha de presentar a través del Registre electrònic del Consell de Mallorca.
(https://cim.secimallorca.net/segex/tramite.aspx?idtramite=12082)
2. La justificació de la subvenció concedida s'ha de presentar entre l'1 de desembre de 2025 i el 27 de febrer de 2026.
15. Documentació justificativa
La persona beneficiària ha de justificar que ha complert les condicions imposades i que ha assolit els objectius prevists en l'acte de concessió de la subvenció. La modalitat de justificació d'aquesta convocatòria és compte justificatiu de la despesa feta amb aportació de justificants de despesa.
La documentació s'ha de presentar de la forma següent:
a. Tots els annexes de justificació es presentaran correctament emplenats i signats en documents pdf individuals (cada annex un document pdf).
b. L'annex 6A, a més de presentar-lo en format pfd degudament signat, també s'ha de presentar en format de full de càlcul (Excel, LibreOffice Calc) juntament amb la resta de documentació.
c. Els justificants de despesa i pagament, juntament amb les declaracions d'IRPF i Seguretat Social, si escau, s'han de presentar agrupades en grups de 20 despeses.
El compte justificatiu de la despesa inclourà la documentació següent:
1. La memòria tècnica. És la documentació amb la qual l'entitat beneficiària demostra que ha fet l'acció cultural subvencionada tal com es va presentar inicialment o amb la introducció dels canvis que s'han d'haver comunicat al departament. La memòria tècnica està integrada per la documentació següent:
1.1 Annex 5. Memòria explicativa de l'activitat realitzada a l'espai de creació: comentari i avaluació dels resultats obtinguts i de tots aquells aspectes rellevants. Si no s'ha executat la totalitat o hi ha hagut modificacions per causes alienes o de força major, la memòria n'ha d'exposar les causes i ha d'explicar la resta d'activitats realitzades. La memòria s'ha de presentar segons l'estructura de l'annex 5 i s'ha de completar amb qualque fotografia de les activitats de creació residències desenvolupades durant el període subvencionable.
En el cas que es presentin costos indirectes, a l'annex 5 s'ha d'explicar el càlcul de la imputació dels costos indirectes. Per tant, quan hi hagi costs indirectes en la justificació, s'ha d'explicar el criteri d'imputació per determinar-ne el percentatge que hi correspon, que ha de ser conforme als principis i les normes de comptabilitat generalment admeses (art. 39.2.k) de l'Ordenança de Subvenciones del Consell). Cal assenyalar que s'han d'aportar els justificants de les despeses corresponents als costs indirectes imputats.
1.2 Acreditació de la difusió de la subvenció concedida en els termes prevists en el punt 16 d'aquesta convocatòria.
1.3 Qualsevol altra documentació que li sigui requerida als efectes de comprovar la realització de l'activitat cultural subvencionat.
2. Memòria econòmica. És la documentació que dóna compte de les despeses d'execució de l'activitat i de les distintes fonts per finançar-la. Aquesta memòria consta dels documents que es regulen en l'article 39.1.2) de l'Ordenança de Subvencions del Consell de Mallorca, tenint en compte que s'ha de presentar :
2.1 L'annex 4
2.2. Una relació de les despeses de l'activitat subvencionada. S'ha d'estructurar d'acord amb les partides del pressupost presentat i ha d'indicar les següents dades de les factures o documents acreditatius: número d'ordre, número de factura, data d'emissió de la factura, proveïdor, NIF, concepte de la despesa, import imputat i data de pagament. S'han d'indicar les desviacions esdevingudes. (annex 6A). L'annex 6A, a més de presentar-lo en format pfd degudament signat, també s'ha de presentar en format de full de càlcul (Excel, LibreOffice Calc) juntament amb la resta de documentació.
2.3. Una relació detallada, dels ingressos o subvencions que han finançat l'activitat subvencionada, amb indicació de l'import i la procedència. (annex 6B). La relació d'ingressos i despeses ha d'estar equilibrada.
2.4. Els justificants de despesa i pagament que permetin obtenir una evidència raonable que la subvenció s'ha aplicat de manera adequada.
2.4.1. Les factures i els pagaments s'han de presentar numerats i en el mateix ordre que en la relació de despeses del document annex 6A.
Els justificants del pagament de cada factura/nòmina ha d'anar a continuació de la factura/nòmina corresponent, amb la mateixa numeració, així com la documentació sobre les retencions d'IRPF i Seguretat Social.
2.4.2. Les factures justificatives de l'activitat subvencionada, que han d'estar expedides i pagades per l'entitat beneficiària, han de complir tots els requisits establerts al Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre, pel que s'aprova el reglament que regula les obligacions de facturació. Això és:
a) Número i, en el seu cas, sèrie. La numeració de les factures dins de cada sèrie serà correlativa.
b) La data d'expedició.
c) Nom i llinatges, raó o denominació social completa, tant de l'obligat a expedir factura como del destinatari de les operacions.
d) Número d'Identificació Fiscal.
e) Domicili, tant de l'obligat a expedir factura como del destinatari de les operacions.
f) Descripció de les operacions, consignant-se totes les dades necessàries per la determinació de la base imposables de l'Impost, tal como aquesta se defineix pels articles 78 i 79 de la Llei de l'Impost, corresponent a aquelles i el seu import, incloent el preu unitari sense Impost de dites operacions, així com qualsevol descompte o rebaixa que no estigui inclòs en dit preu unitari.
g) El tipus impositiu o tipus impositius, en el seu cas, aplicats a les operacions.
h) La quota tributaria que, en el seu cas, es repercuteixi, que s'haurà de consignar per separat.
i) La data en que s'hagin efectuat les operacions que se documentin o en la que, en el seu cas, s'hagi rebut el pagament anticipat, sempre que es tracti d'una data distinta a la d'expedició de la factura.
j) En el cas que l'operació que es documenta en una factura estigui exempta de l'Impost, una referència a les disposicions corresponents de la Directiva 2006/112/CE, de 28 de novembre, relativa al sistema comú de l'Impost sobre el Valor Afegit, o als preceptes corresponents de la Llei de l'Impost o indicació que l'operació està exempta.
Haurà d'especificar-se per separat la part de base imposable corresponent a cadascuna de les operacions que es documentin en una mateixa factura en els següents casos:
2.4.3. En el cas que en el document acreditatiu del pagament figuri un import que no coincideix amb l'import del justificant en qüestió, el beneficiari haurà de presentar un certificat o documentació justificativa de l'entitat bancària o qualsevol altre document que justifiqui que dins aquell pagament es troba inclòs l'abonament del justificant en qüestió.
2.4.4. Si el pagament es fa en divises, l'entitat beneficiària ha d'aportar l'equivalència del canvi oficial en euros que correspongui a la data del pagament del document justificatiu de la despesa.
2.4.5. En el cas que s'hagin autoritzat al beneficiari l'execució total o parcial de les activitats subvencionades amb persones o entitats vinculades, la justificació del cost en que ha incorregut l'entitat vinculada es realitzarà en els mateixos termes establerts per acreditar les despeses del beneficiari. Aquest import subvencionable executat per una entitat vinculada, no pot excedir del cost en què ha incorregut l'entitat vinculada.
3. Qualsevol altre documentació que li sigui requerida als efectes de comprovar la realització de l'acció subvencionada.
16. Mesures de difusió de la subvenció concedida per part de la persona beneficiària
D'acord amb el previst a l'article 15 de l'ordenança de subvencions del Consell de Mallorca els beneficiaris han de difondre que el Consell de Mallorca subvenciona l'activitat cultural.
Concretament l'entitat ha de publicar a les xarxes socials i plana web pròpia (si en disposa) que el Consell de Mallorca ha subvencionat l'activitat de que es tracti. En dita noticia/entrada, a més de la informació corresponent a la subvenció, s'inclourà el logotip del Consell de Mallorca. Aquesta publicitat sobre la concessió de la subvenció s'ha de realitzar encara que la data de concessió sigui posterior a la celebració de l'activitat. Aquesta difusió s'ha incloure a l'apartat corresponent de l'annex 5.
D'altra banda, i sense perjudici de l'esmentat al paràgraf anterior, si la concessió de la subvenció es produeix abans de la celebració de l'activitat subvencionada, i l'entitat beneficiària realitza altre tipus de publicitat (premsa, pòsters, tríptics, entrades..), podrà incloure el logotip del Consell de Mallorca, fent esment a que l'activitat està subvencionada pel Consell de Mallorca. Aquesta publicitat s'adjuntarà amb la documentació justificativa.
Podeu trobar els logotips al següent enllaç: https://www.conselldemallorca.es/identitat-corporativa
17. Obligacions dels beneficiaris
1. Sense perjudici del previst a l'article 9 de l'ordenança de subvencions del Consell de Mallorca, són obligacions de les persones beneficiàries:
a. Executar el projecte o activitat que fonamenta la concessió de la subvenció.
b. Justificar, davant l'òrgan que concedeix la subvenció, el compliment dels requisits i les condicions, i també la realització de l'activitat i el compliment de la finalitat que determinen la concessió o el gaudi de la subvenció.
c. Sotmetre's a les actuacions de comprovació, que ha d'efectuar l'òrgan que concedeix la subvenció o l'entitat col·laboradora, si escau, i qualsevol altra de comprovació i control financer que poden dur a terme els òrgans de control competents, tant nacionals com comunitaris, i aportar tota la informació que li requereixin en l'exercici de les actuacions anteriors.
d. Comunicar a l'òrgan que concedeix la subvenció l'obtenció d'altres subvencions, ajuts, ingressos o recursos que financen les activitats subvencionades. Aquesta comunicació s'ha d'efectuar tan aviat com es conegui i, en tot cas, abans de la justificació de l'aplicació donada als fons percebuts.
e. En el cas que es denegui al Consell de Mallorca l'autorització per l'obtenció dels certificats d´estar al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, s'haurà d'acreditar, abans de dictar‐se la proposta de resolució de concessió, que està al corrent del compliment de les obligacions tributàries amb l'Estat i amb el Consell Insular de Mallorca i els organismes autònoms que en depenen, i de les obligacions amb la Seguretat Social, aportant els certificats corresponents. També haurà d'aportar els certificats esmentats en el moment que li requereixi aquesta corporació per tal de poder abonar la subvenció.
f. Disposar dels llibres comptables, els registres diligenciats i altres documents degudament auditats en els termes que s'exigeix en la legislació mercantil i sectorial aplicable a la persona beneficiària en cada cas, així com tots els estats comptables i els registres específics exigits en la convocatòria de les subvencions, amb la finalitat de garantir l'exercici adequat de les facultats de comprovació i control.
g. Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons rebuts, incloent‐hi els documents electrònics, mentre puguin ser objecte de les actuacions de comprovació i control.
h. Adoptar les mesures de difusió establertes al punt anterior.
i. Reintegrar els fons percebuts en els casos que es preveuen en l'art. 56 de l'Ordenança de Subvencions del Consell de Mallorca.
18. Pèrdua del dret al cobrament de la subvenció
1. Es considerarà que el projecte subvencionat s'ha realitzat quan es pot despendre que l'actuació justificada es correspon substancialment amb el projecte presentat, més enllà dels petits canvis que s'hagin pogut donar durant l'execució del projecte subvencionat.
2. Si l'entitat o persona beneficiària incompleix les obligacions contemplades en la convocatòria o en l'article 9 de l'Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca, o altera aspectes rellevants del projecte que s'hagin pogut tenir en compte per concedir l'ajuda, els òrgans competents del Consell de Mallorca han de declarar la pèrdua del dret al cobrament de la subvenció. En conseqüència, l'entitat beneficiària perdrà el dret a cobrar-la o, si ja l'ha cobrada, l'haurà de reintegrar, d'acord amb el que estableix l'article 57 de l'Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca.
3. D'acord amb l'article 58 de l'Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca, es produeix la pèrdua del dret al cobrament de la subvenció, totalment o parcial, en cas de falta de justificació, de justificació incompleta o de concurrència d'alguna de les causes previstes en l'art. 56 de l'Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca.
4. Si de la presentació de la documentació justificativa es dedueix que l'entitat beneficiària ha complert de forma significativa amb les seves obligacions, que ha tingut voluntat de compliment i que s'han assolit les finalitats de la subvenció, però el pressupost inicial subvencionable no estigui ben justificat 1) perquè la documentació justificativa tingui deficiències o sigui inadequada per no ajustar-se als requisits de la convocatòria, o 2) perquè sigui insuficient per no haver-se acomplert del tot, la pèrdua parcial del dret de cobrament de la subvenció inicial s'ha de calcular de la manera següent:
5. A més a més, l'import de la subvenció a abonar, en cap cas, pot ser de tal quantia que aïlladament o en concurrència amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos, superi el cost de l'activitat subvencionada. Si l'import total de la subvenció més la resta d'altres ajuts i ingressos que han finançat la realització del projecte cultural, supera el cost de l'activitat subvencionada, es declararà la pèrdua del dret al cobrament parcial de la subvenció per la quantitat que l'excedeix.
A efectes d'aquesta convocatòria, s'entén per cost de l'activitat el cost del compte justificatiu presentat per la persona beneficiària (annex 6A), llevat de les despeses que, per la seva naturalesa no formin part del cost de l'activitat. Si que entrarien en el concepte de cost de l'activitat, aquelles despeses en que ha incorregut la persona beneficiària que no s'han acceptat com a despesa subvencionable en l'aprovació del compte justificatiu, per no complir amb tots els requisits prevists a la convocatòria (forma, termini o similars), però que responen a la naturalesa de l'activitat subvencionada.
6. De conformitat amb els principis d'eficàcia i eficiència en l'assignació i utilització dels recursos públics regulats a l'article 5 de l'Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca, en el cas que l'import de la pèrdua del dret al cobrament de la subvenció sigui igual o inferior a 100,00€ i sempre que aquest import no superi l'1% de la subvenció concedida, el centre gestor anul·larà d'ofici la diferència entre l'import de la subvenció concedida i l'import de la subvenció reconeguda, sense necessitat d'iniciar el procediment i posterior declaració de la pèrdua del dret al cobrament d'una part de la subvenció, i sense que el beneficiari presenti renúncia a cobrar aquesta quantitat.
19. Ineficàcia sobrevinguda de la convocatòria
Si per circumstàncies sobrevingudes d'interès públic i general, el Consell de Mallorca no pot dur endavant la tramitació d'aquesta convocatòria d'ajudes, l'òrgan que la va aprovar l'ha de deixar sense efectes previ informe justificatiu de la Secretaria Tècnica del centre gestor.
20. Comunicació de canvis en l'activitat subvencionada
Si es dóna el supòsit, les persones beneficiàries han de sol·licitar a l'òrgan gestor (Departament de Cultura i Patrimoni), abans que no conclogui el termini per a dur a terme l'activitat subvencionada, modificacions de la resolució de concessió que suposin ampliació dels terminis fixats, reducció de l'import concedit o alteració de les accions que s'integren en l'activitat, que s'autoritzen quan tenen la causa en circumstàncies imprevistes o són necessàries per al bon final de l'actuació, sempre que no s'alteri l'objecte o la finalitat de la subvenció i no es danyi el dret de tercers.
21. Sol·licitud d'ampliació de terminis
Les peticions d'ampliació dels terminis fixats s'han de presentar amb una antelació mínima de quinze dies hàbils al de finalització del termini que es vol ampliar.
22. Recursos
1. Contra la resolució que aprova aquesta convocatòria, que no posa fi a la via administrativa, podeu interposar el recurs d'alçada en el termini d'un mes, comptador a partir de l'endemà de la seva publicació. El recurs es pot interposar formalment davant el Consell Executiu o davant el Ple, que és l'òrgan competent per resoldre'l.
Contra la desestimació expressa d'aquest recurs d'alçada, hi podeu interposar el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma que correspongui, en el termini de dos mesos, comptadors a partir de l'endemà de rebre la notificació de la desestimació del dit recurs d'alçada.
Si un cop transcorreguts tres mesos des de la interposició del recurs d'alçada i no n'heu rebut la notificació de resolució expressa, s'entén desestimat per silenci i podeu interposar el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat contenciós Administratiu de Palma que correspongui, sense limitació de temps.
No obstant l'anterior, podeu interposar, si escau, qualsevol altre recurs que considereu oportú. Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa i la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
2. Contra la resolució de concessió d'aquesta convocatòria que no posa fi a la via administrativa, podeu interposar el recurs d'alçada en el termini d'un mes, comptador a partir de l'endemà de la seva publicació. El recurs es pot interposar formalment davant el la vicepresidenta primera i consellera executiva de Cultura i Patrimoni o davant el Consell Executiu, que és l'òrgan competent per resoldre'l.
Contra la desestimació expressa d'aquest recurs d'alçada, hi podeu interposar el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma que correspongui, en el termini de dos mesos, comptadors a partir de l'endemà de rebre la notificació de la desestimació del dit recurs d'alçada.
Si un cop transcorreguts tres mesos des de la interposició del recurs d'alçada i no n'heu rebut la notificació de resolució expressa, s'entén desestimat per silenci i podeu interposar el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat contenciós Administratiu de Palma que correspongui, sense limitació de temps.
No obstant l'anterior, podeu interposar, si escau, qualsevol altre recurs que considereu oportú. Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa i la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.