Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DES CASTELL
Núm. 423229
Aprovació de les bases i convocatòria que han de regir la tramitació i concessió d'ajuts econòmics individuals, temporals i d'emergència social de l'Ajuntament des Castell per a l’any 2025
Versió PDF
Aprovació de les bases i convocatòria que han de regir la tramitació i concessió d'ajuts econòmics individuals, temporals i d'emergència social de l'Ajuntament des Castell per a l'any 2025.
Per Decret d'Alcaldia núm. 2025/PRE/0000445 de dia 12.06.2025 s'ha resolt aprovar les bases i la convocatòria que han de regir la tramitació i concessió d'ajuts econòmics individuals, temporals i d'emergència social de l'Ajuntament des Castell per a l'any 2025 que es transcriuen a continuació pel seu coneixement:
BASES QUE HAN DE REGIR LA TRAMITACIÓ I LA CONCESSIÓ D'AJUTS ECONÒMICS D'URGÈNCIA SOCIAL DE L'AJUNTAMENT DES CASTELL PER A L'ANY 2025
1. Objecte de la convocatòria
L'objecte d'aquestes bases és el de regular l'accés, la tipologia d'ajudes, els requisits, el procediment i la resta de condicions per tal que una persona i/o una família pugui accedir a les prestacions socials de caràcter econòmic en la modalitat d'urgència social, tal com ho preveu la Llei 4/2023, de 27 de febrer, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears, atorgades a través dels serveis socials comunitaris bàsics.
Aquestes ajudes poden atendre des de casos d'extrema pobresa fins a situacions de recent vulnerabilitat social, fragilitat o nova pobresa, on poden contribuir a resoldre situacions puntuals i/o retardar situacions de deteriorament.
En general, la finalitat és la de resoldre situacions que requereixen una resposta ràpida en el suport econòmic que afectin a persones o unitats convivencials per necessitats sobrevingudes, despeses imprevistes, dèficit temporal d'ingressos econòmics o emergències naturals o socials, i esdevinguin una necessitat d'accés a recursos de primera necessitat.
D'acord amb l'article 83 de la Llei 4/2023 la finalitat dels ajuts d'urgència social és la cobertura de les necessitats socials bàsiques que permeten la subsistència de les unitats de convivència i, prioritàriament, de les definides en els supòsits següents:
a) Impossibilitat transitòria de continuar en l'ús i el gaudi de l'habitatge habitual.
b) Manca de mitjans econòmics per conservar les condicions d'habitabilitat, incloses, entre d'altres, les despeses d'adquisició d'equipament bàsic de l'habitatge habitual.
c) Alimentació.
d) Cures personals essencials, vestit i higiene.
e) Allotjament temporal.
f) Transport en casos que garanteixin processos d'inserció laboral o formativa.
g) Despeses de medicació i altres cures sanitàries diagnosticades per personal facultatiu sanitari del sistema públic de salut, quan no s'hagin pogut cobrir per cap altre sistema de protecció social.
h) Situacions d'emergència que posin en perill la convivència en la unitat familiar, de risc d'exclusió social de la unitat de convivència o d'algun dels membres, que no estiguin previstes en aquest article ni per altres prestacions del sistema públic de serveis socials.
i) Altres conceptes degudament justificats pel treballador social que tramita l'ajut econòmic.
Per la seva naturalesa, aquestes ajudes no estan sotmeses a un termini concret de sol·licitud, atès que la necessitat es pot presentar en qualsevol moment de l'any. En tot cas, podran ser objecte de pròrroga arribat el dia 31 de desembre de 2025, sempre, amb el corresponent vist i plau del Serveis d'Intervenció municipal.
La gestió de les prestacions econòmiques d'urgència social ha de fonamentar-se en una base conceptual al voltant de les necessitats de les persones, que tengui en compte els diferents tipus de necessitats i l'evolució d'aquestes al llarg del temps. Es necessita, per tant, un treball que integri diferents dimensions a l'efecte d'assolir i/o multiplicar l'efecte de l'ajut material i, concretament, en els àmbits d'atenció a la persona, com l'ocupació, l'habitatge, l'educació i la salut.
En podrà ser beneficiària, d'acord amb l'article 88 de la Llei 4/2023 les persones que constitueixin una unitat de convivència independent, que siguin ateses pels serveis socials comunitaris bàsics de qualsevol municipi de Menorca, amb residència efectiva, i que compleixin els requisits següents:
a) Haver presentat la sol·licitud de la prestació als serveis socials comunitaris on ha de realitzar la demanda d'ajut.
b) Col·laborar amb els tècnics dels serveis socials comunitaris bàsics, aportant tota la informació necessària, facilitant l'accés al domicili i cercant solucions conjuntes a la situació de necessitat.
c) Estar en situació de necessitat social provocada per una situació de dèficit d'ingressos econòmics. Aquesta situació ha de ser valorada per un treballador social dels serveis socials comunitaris bàsics.
Les prestacions socials de caràcter econòmic no tenen caràcter de subvenció, d'acord amb el que regula l'art. 22.3 de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears
2. Finalitat i tipologia
La finalitat dels ajuts d'urgència social és la cobertura de les necessitats socials bàsiques, les quals s'emmarquen en les modalitats següents:
2.1. Ajuts per a habitatge
Lloguers i quotes puntuals d'hipoteca.
Equipament de la llar.
Manteniment de la llar i subministraments (llum, aigua…).
Inspeccions d'habitatge obligatòries.
Pagament de pensions, hostals...
2.2. Ajuts per a manutenció
Bolquers i llet per a nadons.
Pagament de menús.
Manutenció en general.
Roba i calçat.
2.3. Ajuts per a activitats educatives
Escola infantil.
Material escolar.
Menjador escolar durant el període lectiu.
Menjador infantil d'activitats d'estiu.
Activitats extraescolars i de lleure durant el període lectiu.
Activitats extraescolars i de lleure durant l'estiu.
Transport escolar.
2.4. Ajuts per a inserció social i laboral
Ajudes per a assistència a accions formatives.
Transport per a accions formatives.
Desplaçaments per a inserció social.
Ajuts puntuals per a la guarda de fills.
Ajuts per conciliació en processos d'inserció social i/o laboral.
Ajuts per assistència activitats formatives, esportives, d'oci i temps lliure.
2.5. Ajuts per motius sociosanitaris
Ajudes tècniques.
Reparació/adaptació de la llar.
Tractaments professionals.
Despeses de farmàcia.
2.6. Ajuts d'emergència social
Resten totalment exclosos d'aquesta classificació i, per tant, d'aquestes bases i d'aquest conveni, els ajuts que tenen per objecte subvencionar estades en centres terapèutics i residencials fora de Menorca per a persones majors, persones amb alguna discapacitat, persones amb algun tipus d'addicció o menors, a més dels ajuts per a despeses de transport associades a les estades anteriors, sigui dels usuaris/usuàries, d'acompanyants o de familiars.
3. Requisits de les persones beneficiàries.
Per poder optar a aquests ajuts s'han de complir els requisits següents:
Estar empadronat en el municipi on se sol·licita l'ajut.
Ser major de 18 anys, o bé menor amb càrregues familiars.
No disposar de prou ingressos per atendre la situació de necessitat o d'urgència segons les condicions següents:
a) Si la unitat familiar està formada per un sol membre, els ingressos mensuals no poden superar el 150% de l'IPREM (14 pagues). Per a l'any 2025, aquesta quantitat queda fixada en 1.050,00 € euros mensuals.
b) Per unitats familiars amb més membres s'incrementa en un 30% pel segon membre, en un 20% pel tercer, i en un 10% a partir del quart membre, tots sobre el barem de l'import màxim d'ingressos segons recull la taula següent:
|
1 membre* |
1.050,00 € |
|
Increment membre addicional |
* 150% IPREM 2025, 14 pagues |
|
2 MUF |
1.365,00 € |
315,00 € |
30 % |
Increment per segon membre |
|
3 MUF |
1.575,00 € |
210,00 € |
20 % |
Increment per tercer membre |
|
4 MUF |
1.680,00 € |
105,00 € |
10 % |
Increment a partir de quart membre |
|
5 MUF |
1.785,00 € |
105,00 € |
10 % |
Increment a partir de cinquè membre |
|
6 MUF |
1.890,00 € |
105,00 € |
10 % |
Increment a partir de sisè membre |
|
7 MUF |
1.995,00 € |
105,00 € |
10 % |
Increment a partir del setè membre |
c) Per calcular els ingressos econòmics de la unitat de convivència es farà la mitjana dels ingressos obtinguts en els darrers sis mesos anteriors a la data de la sol·licitud. En el cas que es valori necessari i per motiu de l'estacionalitat es podran tenir en compte els ingressos dels darrers dotze mesos.
Excepcionalment, si no es compleix algun dels requisits, es pot concedir un ajut si des de la unitat de treball social es considera justificada la situació de necessitat. Es consideraran especialment els casos de sol·licituds per emergència social o per motius sociosanitaris en què la necessitat de dur a terme una inversió important i imprescindible superi la capacitat econòmica del sol·licitant. En qualsevol cas, les excepcions han d'estar degudament justificades amb els informes tècnics o mèdics que corresponguin en cada cas.
La concessió dels ajuts està subjecta, d'una banda, a l'escassetat d'ingressos econòmics del possible beneficiari i, d'altra banda, a unes condicions específiques segons el tipus d'ajut que se sol·liciti.
4. Condicions específiques segons el tipus d'ajut
4.1 Ajuts per a habitatge
a) Lloguers i quotes puntuals d'hipoteca: es pot concedir un ajut amb un import màxim equivalent a quatre mensualitats, sigui en concepte de lloguer o com a dipòsit, fiança o mensualitat d'hipoteca.
b) Equipament de la llar: petits electrodomèstics i estris bàsics i necessaris de l'habitatge. Fins a un màxim de 500 euros.
c) Manteniment de la llar i subministraments: petites obres i reparacions per tal de millorar les condicions de l'habitatge i pagament de subministraments. Fins a un màxim de 900 euros.
d) Inspeccions tècniques obligatòries d'immobles: fins a un màxim d'un 75% de l'import de la inspecció per antiguitat d'edificis.
e) Pagament de pensions/hostals: atesa la temporalitat de la situació, es pagarà com a màxim l'import de dos mesos d'estada, sempre que s'hagin esgotat altres vies com cases d'acollida o altres recursos disponibles.
En tots els casos d'ajuts per habitatge ha de quedar acreditat que no s'han pogut acollir a les ajudes per arrendament, ni a les de renda bàsica d'emancipació per a joves ni a les de rehabilitació del Govern de les Illes Balears o altres ajuts que convoquin l'Administració local o autonòmica durant el període de sol·licitud de les ajudes regulades en aquestes bases.
4.2 Ajuts per a manutenció
a) Bolquers i llet per a nadons: per a un període màxim de 6 mesos i per una quantia màxima de 240 € per mes i fillet/a.
b) Pagament de menús: per un període màxim d'un mes i per una quantia màxima de 180 euros per persona, sempre que no sigui possible o s'hagin esgotat altres vies, com menjadors socials, cases d'acollida, etc.
c) Manutenció en general: per a aquelles unitats familiars que, per circumstàncies puntuals, no tenen prou ingressos econòmics per cobrir les necessitats bàsiques d'alimentació de tots els membres. Per un període màxim de sis mesos i per una quantia màxima de 180 euros per mes i persona.
d) Roba i calçat: màxim 180 € mensuals per persona per un període màxim de sis mesos.
4.3 Ajuts per activitats educatives
a) Escola infantil: fins a un màxim del 75% del total del cost anual.
b) Material escolar: fins als següents màxims
Educació infantil: fins a 150 euros/any per fillet/a.
Primària: fins a 210 euros/any per fillet/a.
Secundària: fins a 240 euros/any per fillet/a.
c) Menjador escolar durant el període lectiu: fins a un màxim del 75% del cost total anual, A més dels ingressos econòmics, es valora especialment la necessitat educativa i social de gaudir del servei de menjador escolar.
d) Menjadors infantils d'activitats estiu: fins un màxim del 100% de la despesa, A més dels ingressos econòmics, es valora especialment la necessitat educativa i social de gaudir del servei de menjador.
e) Pagament d'activitats extraescolars i de lleure durant el període lectiu: fins a un màxim del 75% del cost total anual. A més dels ingressos econòmics, es valora especialment la necessitat educativa i social de gaudir d'aquestes activitats.
f) Pagament d'activitats extraescolars i de lleure durant l'estiu: fins a un màxim del 100% del cost total anual. A més dels ingressos econòmics, es valora especialment la necessitat educativa i social de gaudir d'aquestes activitats.
g) Pagament de transport escolar: fins a un màxim del 75% del cost total anual. Així mateix, en els casos que no puguin acollir-se a transport escolar organitzat, es pot subvencionar el cost de la targeta de transport del Consell Insular.
En tots els casos d'ajuts classificats en la categoria d'activitats educatives, ha de quedar acreditat que no s'han pogut acollir a les ajudes que convoca la Conselleria competent en educació pel mateix concepte. Quan es rebi un ajut de la Conselleria d'Educació, aquest es podrà complementar en casos d'elevada necessitat fins arribar al 75% del cost total.
Excepcionalment, en el cas dels ajuts per necessitats educatives, quan es donin circumstàncies en què sigui necessari prioritzar el benestar i l'atenció del menor, es poden superar els màxims previstos en els apartats anteriors. En qualsevol cas, les excepcions han d'estar degudament justificades amb els informes tècnics corresponents.
4.4 Ajuts per a inserció social i laboral
a) Pagament puntual d'ajuts per a l'assistència a accions formatives per a les persones amb especials dificultats d'inserció social i laboral que no es puguin acollir a altres tipus de beques, ajuts o prestacions, i sempre que es valori que l'ajut és imprescindible per les circumstàncies del cas (amb un màxim de 12 euros/dia).
b) Ajudes per a transport per afavorir la inserció social i laboral per a les persones que assisteixen a una acció formativa i que viuen fora del municipi on s'imparteix. Es valora la possibilitat de finançar una part de la targeta de transport corresponent o, de forma excepcional, en els casos en què no sigui possible el transport públic, finançar fins a un màxim de 0,21 €/km.
c) Ajuts puntuals per desplaçaments per inserció social per a les persones que no tenen prou recursos econòmics per atendre les despeses de desplaçament que siguin imprescindibles per afavorir-ne la inserció social (desplaçaments per tramitació de documentació, assistència a judicis, permisos i visites penitenciàries, etc.).
d) Ajuts puntuals per a la guarda dels fills, per a les situacions en què la seva atenció dificulti la inserció laboral, sempre que no hi hagi altres alternatives, recursos o ajuts.
e) Ajuts per conciliació en processos d'inserció social i laboral, per a les situacions que l'atenció a fills i/o altres membres dependents de la unitat familiar dificulti la inserció social i laboral, sempre que no hi hagi altres alternatives, recursos o ajuts.
f) Ajuts per assistència a activitats formatives, esportives, d'oci i temps lliure. Pagament de matrícula i/o quotes de cursos i altres activitats fins el 80%. Contempla activitats formatives, esportives, d'oci i temps lliure (especialment adreçats a persones amb discapacitat reconeguda superior al 33% i a persones amb dificultats d'inserció social o laboral, sempre que es valori adient).
4.5 Ajuts per motius sociosanitaris
a) Ajudes tècniques: per a aparells com audiòfons, ulleres, cadires de rodes, faixes ortopèdiques, pròtesis, matalassos antiescares, adaptació de vehicles, etc. Se'n finança com a màxim el 75% del cost total. Per tal de fixar el tant per cent que es finança es valora, a més de la capacitat econòmica de la unitat de convivència, que el model sol·licitat s'adeqüi a la prescripció feta per l'especialista, si està o no finançat per l'IB-Salut o una altra entitat, i el grau de necessitat.
b) Reparació/adaptació de la llar: es tracta de totes les obres que es duen a terme en un domicili amb l'objectiu de facilitar l'estada a una persona discapacitada o a una persona major amb dificultats de mobilitat. S'atorgarà només en els casos en què el sol·licitant no s'hagi pogut acollir, per un motiu justificat, als ajuts d'accessibilitat a edificis i habitatge regulats per la conselleria competent del Govern de les Illes Balears.
Se'n finançarà com a màxim el 75% del cost total. Per tal de fixar el tant per cent que es finançarà, es valorarà la capacitat econòmica de la unitat de convivència i el grau de necessitat de l'obra efectuada.
c) Tractaments professionals: es tracta dels tractaments que no són coberts pel sistema nacional de salut, pel sistema d'autonomia i d'atenció a la dependència o per qualsevol organització de servei públic implantada al territori, com poden ser tractaments psicològics, de rehabilitació, d'estimulació precoç, de logopèdia, etc. En aquests casos excepcionals es valorarà la capacitat econòmica de la unitat de convivència, la necessitat del tractament, la freqüència i el període previst de tractament. Se'n finançarà com a màxim el 75% del cost total.
d) Despeses de farmàcia
4.6 Ajuts per emergència social
a) Ajuts d'emergència social: es tracta d'emergències greus i imprevisibles que fan que una persona/família es trobi de sobte en una situació de necessitat; per exemple a causa d'incendis, inundacions, accidents, robatoris, etcètera.
L'import dels ajuts finançats a càrrec del pressupost del Consell Insular que es concedeixin sota els presents criteris no pot superar, en cap cas, de manera aïllada o amb concurrència amb altres ajuts, el cost total de la necessitat que s'atén.
5. Sol·licituds i documentació
Les sol·licituds s'han d'adreçar a l'òrgan administratiu municipal competent en matèria de serveis socials que tingui atribuïda la gestió dels ajuts econòmics d'urgència social. A més, s'han de presentar a l'Ajuntament del municipi on resideixi el sol·licitant. El procediment podrà iniciar-se d'ofici o a instància de part.
La documentació relacionada en aquest article serà considerada com a màxima i es requerirà, en cada cas a la persona sol·licitant, la necessària per a realitzar la valoració econòmica i social de forma fidedigna.
No es requerirà documentació que ja consti a l'expedient de la persona sol·licitant o nucli convivencial, sempre que sigui vigent, ni aquella que es pugui aconseguir d'ofici, segons disposa l'article 28.2) de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre del Procediment Administratiu Comú de les administracions públiques.
a) Còpia del DNI del sol·licitant i del seu representant.
b) Certificat d'empadronament.
c) Justificació dels ingressos o les rendes de la unitat familiar del peticionari o, si pertoca, còpia de la seva declaració de la renda.
d) Còpia del llibre de família de la persona beneficiària o certificat de naixement.
3) Declaració jurada del sol·licitant de no haver rebut ajudes econòmiques, en el mateix any natural, d'altres organismes pel mateix concepte o, en el cas d'haver-ne rebudes, que no cobreixin totalment la necessitat que és objecte de la petició, amb indicació, en aquest cas, de la quantia rebuda.
f) Informe social.
g) Certificat de la condició de discapacitat, si pertoca, expedida per l'Administració autonòmica competent.
h) En els casos en què correspongui, declaració jurada d'estar al corrent del pagament de les obligacions amb la hisenda de l'Estat i amb la de la CAIB i, si escau, també amb la Seguretat Social.
i) Full de dades bancàries.
j) Qualsevol altra documentació que ajudi a valorar la situació de la persona o unitat familiar que sol·licita l'ajuda.
6. Inici de l'expedient
Els ajuts es concediran d'acord amb els principis d'objectivitat, transparència, igualtat, no-discriminació i publicitat.
L'inici de l'expedient s'efectuarà per mitjà de l'aprovació de la convocatòria corresponent per part de l'òrgan municipal competent de l'Ajuntament encarregat de la gestió dels ajuts econòmics d'urgència social.
7. Examen de la documentació i procediment d'adjudicació
L'òrgan competent per a la instrucció de l'expedient seran els/les treballadors/es socials de l'Ajuntament, els/les quals comprovaran si les sol·licituds reuneixen els requisits establerts en la present normativa i presentaran la proposta corresponent a la Comissió Tècnica de Valoració.
L'instructor del procediment realitzarà quantes actuacions consideri necessàries per a la determinació, coneixement i comprovació de les dades en virtut dels quals ha de formular-se la proposta de resolució.
Una vegada avaluades les sol·licituds per part de l'òrgan instructor, es remetrà l'expedient a la Comissió d'Avaluació i seguiment social, perquè informi de manera vinculant, sobre la base de l'informe social preceptiu, les sol·licituds d'adjudicació que es presentin.
Aquesta Comissió estarà composta pels següents membres:
• President/a: Cap de servei de serveis socials o persona en qui delegui.
• Vocals: 2 Tècnics Municipals o persona en qui delegui.
• Actuarà com a Secretari/a, un dels vocals anteriors.
Efectuades les valoracions s'elaborarà el corresponent informe en el qual es concretarà el resultat de l'avaluació efectuada.
La Comissió d'Avaluació i seguiment Social es regirà pel que es disposa per als òrgans col·legiats en els 15 a 18 de la Llei 40/2015 de Règim Jurídic del Sector Públic.
La funció de la Comissió serà proposar i informar sobre l'adjudicació del recurs.
L'òrgan instructor, a la vista de l'expedient i de l'informe de l'òrgan col·legiat esmentat, formularà proposta de resolució que elevarà a l'Alcalde, persona Regidora Delegada si és el cas, o a l'òrgan competent en el que delegui per a la seva resolució.
8. Motius de denegació dels ajuts.
No haver seguit un itinerari de recerca de treball per tal de millorar la situació socioeconòmica personal i/o familiar.
Haver rebutjat o, per descuit, no obtenir un recurs tècnic o econòmic disponible en el municipi.
No aportar la documentació requerida en el termini màxim establert per part dels serveis socials comunitaris.
Extinció de la causa que motivà la sol·licitud de l'ajut econòmic.
L'incompliment del pla de treball/contracte establert entre el professional i la persona i/o la família.
La no-justificació d'un ajut econòmic concedit amb anterioritat pels Serveis Socials comunitaris.
La falta de tots o d'alguns dels requisits necessaris per a la seva concessió.
Dificultar la labor tècnica de valoració de la sol·licitud rebuda.
Que existeixi persona legalment obligada i amb possibilitat de prestar ajuda a la persona sol·licitant.
Que l'ajut sol·licitat no sigui adequat o sigui insuficient per a la resolució de la problemàtica plantejada.
Que en el termini dels dotze mesos anteriors a la sol·licitud li hagi estat extingit o revocat qualsevol altre ajut o prestació social per incompliment de les condicions establertes en la seva concessió.
El falsejament o l'ocultació de qualsevol de les dades declarades per les persones sol·licitants podrà donar lloc a la denegació de l'ajut sol·licitat, fins i tot quan la persona sol·licitant tengui els requisits per a la concessió.
Que es demostri que la persona sol·licitant pot satisfer adequadament les necessitats per si mateixa i/o amb el suport dels seus familiars, representants legals o guardadors de fet.
Qualsevol altre motiu que, ateses les circumstàncies i la prèvia valoració del personal tècnic del servei, n'estimi la denegació de forma motivada.
9. Obligacions que es contreuen per part dels beneficiaris
Són obligacions dels beneficiaris de les ajudes
Destinar l'import de l'ajuda a l'objecte per al qual s'ha sol·licitat aquesta. Sotmetre's a les actuacions de comprovació que efectuï l'Administració que tengui atribuïda la competència d'instruir els ajuts econòmics d'urgència social.
Comunicar a l'Administració que tengui atribuïda la competència d'instruir els ajuts econòmics d'urgència social l'obtenció de subvencions o ajudes per a idèntica finalitat, procedents de qualsevol ens públic o privat, estatal o internacional.
Justificar, prèvia petició municipal, en un termini màxim de dos mesos des del seu atorgament, l'ajuda concedida.
Qualsevol alteració de les condicions tingudes en compte per a la concessió de l'ajuda i, en qualsevol cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajudes atorgades per altres administracions o ens públics o privats, estatals o internacionals, pot donar lloc a la modificació de la resolució de concessió.
11. Revocació de les ajudes concedides
D'acord amb el que disposa l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, s'ha de revocar la subvenció quan, posteriorment a la resolució de la concessió, el beneficiari d'aquesta incompleixi totalment o parcialment les obligacions o els compromisos contrets als quals està condicionada l'eficàcia de l'acte de concessió de la subvenció. A conseqüència de la revocació de la subvenció, queda sense efecte l'acte de concessió i pertoca el reintegrament de les quantitats percebudes indegudament.
12. Reintegrament de les ajudes concedides
D'acord amb el que disposen els articles 37 i 38 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, el beneficiari ha de reintegrar totalment o parcialment les quantitats rebudes i, si n'és el cas, l'interès de demora, en els casos següents:
- L'incompliment de la finalitat per a la qual es concedí la subvenció.
- L'obtenció de la subvenció sense que es compleixin les condicions requerides per a això, o quan s'alterin les condicions tingudes en compte per concedir-la, sempre que sigui per causes imputables al beneficiari.
- L'incompliment de l'obligació de justificació o la justificació insuficient, en els termes establerts en l'article 30 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.
- La concurrència de subvencions incompatibles per a la mateixa activitat.
- La negativa a sotmetre's a les actuacions de comprovació i control previstes en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, o l'obstrucció injustificada d'aquestes actuacions.
- Altres supòsits establerts en les bases reguladores
Per reintegrar les ajudes s'han d'aplicar els procediments prevists per a aquest efecte en els articles 41, 42 i 43 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, en els quals s'han de garantir l'audiència a les persones interessades.
Les quantitats reintegrades tenen la consideració d'ingressos de dret públic i es poden exigir per la via de constrenyiment.
13. Règim d'infraccions i sancions
El règim d'infraccions i sancions administratives aplicables és el que estableix el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i, si és el cas, a la normativa de desplegament en matèria de subvencions que hagi aprovat l'entitat que tengui atribuïda la gestió d'aquests ajuts.
L'òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d'infraccions de l'establert en aquestes bases i de la normativa aplicable a les entitats locals en matèria de subvencions es determinarà, d'acord amb el que estableixen els articles 66.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i 21 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, que regula les bases del règim local.
14. Inspecció
D'acord amb el que disposen aquestes bases, les subvencions que es concedeixin s'han de sotmetre a la inspecció corresponent segons la normativa legal vigent que hi resulti aplicable.
15. Normativa aplicable
En tot el que no preveuen expressament aquestes bases regeixen les disposicions que siguin aplicables a les administracions públiques locals en matèria de subvencions, especialment les contingudes en les normes següents:
- Llei 4/2023, de 27 de febrer, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears.
- Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears.
- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE 276 de 18 de novembre de 2003).
- Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB 196 de 31 de desembre de 2005).
- Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
Signat a Es Castell, en la data de la signatura electrònica (17 de juny de 2025)
El batlle José Luis Camps Pons