Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITATS

Núm. 413733
Resolució de la directora general de Planificació i Gestió Educatives per la qual s’autoritza, excepcionalment per al curs 2025-2026 i a tots els nivells educatius, l’ocupació de les places reservades per als alumnes amb necessitat específica de suport educatiu als centres educatius de les Illes Balears sostinguts amb fons públics

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. Els centres escolars de les Illes Balears s'han caracteritzat els darrers cursos per l'arribada d'infants i joves procedents d'altres indrets del món. Aquest fet, juntament amb altres factors socials, fa que a acullin alumnat molt divers, un nombre significatiu del qual presenta necessitats específiques de suport educatiu (NESE).

L'Administració ha de vetlar perquè tots els agents implicats facin un esforç real per tal d'aconseguir la inclusió efectiva d'aquest col·lectiu en el sistema educatiu i perquè tot l'alumnat tengui garanties d'èxit en els processos educatius.

2. Per tot això, l'Administració educativa garanteix en la programació general de l'ensenyament i l'oferta anual de places escolars una adequada i equilibrada escolarització dels alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu entre els centres escolars sostinguts totalment o parcialment amb fons públics d'un mateix municipi, àrea o zona d'escolarització.

3. Per tal d'aconseguir aquesta escolarització equilibrada, tant la normativa estatal com l'autonòmica recullen que s'ha de reservar un nombre de places per a l'alumnat amb NESE, la qual cosa afavoreix l'escolarització integradora i el repartiment equitatiu d'aquest alumnat entre els diversos centres de les Illes Balears.

4. Pel que fa a la normativa autonòmica, el Decret 43/2014 de 27 de setembre estableix a la disposició transitòria única que “els centres educatius han de reservar un nombre de places per a alumnes amb necessitat específica de suport educatiu. Al primer cicle d'educació infantil, el centre ha de reservar un mínim de 2 i un màxim de 4 places; al segon cicle d'educació infantil, un mínim de 4 i un màxim de 5 places del nombre total de cada grup, per a alumnes amb necessitat específica de suport educatiu, de les quals 1 o 2 poden ser ocupades per alumnes amb necessitats educatives especials. La reserva ha de ser com a mínim de 5 i com a màxim de 7 places a la resta de nivells educatius.”

5. Malgrat tot el que s'ha exposat anteriorment, cal tenir en compte que la naturalesa dels centres educatius de les Illes Balears és diversa i no en tots ells és efectiu ni necessari aplicar la reserva de places abans esmentada.

6. Per altra banda, cal destacar que són molts els municipis que encara no disposen dels recursos humans necessaris per poder fer un diagnòstic primerenc de l'alumnat amb NESE que s'incorporarà el proper curs 2025-2026 al nivell de 4t d'educació infantil.

7. En aquests casos la reserva de places, en principi pensada per al repartiment equitatiu de l'alumnat, esdevé un impediment per a un bon nombre de centres, que veuen com aquestes places reservades per a NESE no s'ocupen i, alhora, no es poden oferir a l'alumnat ordinari, una part del qual es queda temporalment sense plaça escolar per aquest motiu.

8. Per tot això, amb la finalitat d'agilitar el procés d'escolarització i facilitar els tràmits a les famílies, molts dels centres afectats sol·liciten poder oferir a l'alumnat ordinari aquestes places reservades per a l'alumnat amb NESE abans de la finalització del període de reserva de places.

Fonaments de dret

1. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació.

2. La Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears.

3. El Decret 43/2024, de 27 de setembre, pel qual s'estableix el règim d'admissió d'alumnes als centres educatius sostinguts totalment o parcialment amb fons públics de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i es modifiquen el Decret 30/2023, de 22 de maig, i el Text consolidat del Decret 23/2020, de 31 de juliol (Disposició transitòria única: reserva de places per a alumnes NESE).

4. L'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de 7 d'abril de 2016 que regula el procés d'adscripció, admissió i matriculació d'alumnes als centres sostinguts totalment o parcialment amb fons públics als nivells de segon cicle d'educació infantil, educació primària, educació secundària obligatòria, batxillerat i educació especial de les Illes Balears: art. 3.

5. La Resolució de la directora general de Planificació i Gestió Educatives per la qual es regulen, per al curs escolar 2025-2026, els processos d'adscripció, admissió i matriculació d'alumnes als centres sostinguts totalment o parcialment amb fons públics als nivells de segon cicle d'educació infantil, educació primària, educació secundària obligatòria, batxillerat i educació especial a les Illes Balears (Annex 1, punt tercer).

Per tot això, dict la següent

Resolució

1. Autoritzar, excepcionalment per al curs acadèmic 2025-2026, l'ocupació per part d'alumnat ordinari de les places reservades per a l'alumnat amb NESE que restin lliures a tots els nivells educatius en el moment en què es formalitzin les llistes definitives del procés d'admissió als centres educatius de les Illes Balears.

2. Mantenir la reserva de places per a l'alumnat del nivell de 4t d'educació infantil amb NESE prevista a la disposició transitòria única referida a la reserva de places per a alumnes NESE del Decret 43/2024, de 27 de setembre, pel qual s'estableix el règim d'admissió d'alumnes als centres educatius sostinguts totalment o parcialment amb fons públics de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i es modifiquen el Decret 30/2023, de 22 de maig, i el Text consolidat del Decret 23/2020, de 31 de juliol, per als centres educatius dels municipis següents, en què s'han pogut determinar les necessitats específiques de suport educatiu de l'alumnat que s'haurà d'incorporar el curs 2025-2026 al nivell de 4t d'educació infantil:

a) A l'illa de Mallorca: Alcúdia, Campos, Felanitx (localitat), Inca, zones A i B de Manacor, Muro, Porreres, sa Pobla i Santanyí (localitat).

b) A l'illa d'Eivissa: municipis d'Eivissa i Sant Antoni de Portmany.

3. Establir que aquesta Resolució es publiqui en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i comenci a tenir efectes l'endemà de la seva publicació.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs d'alçada davant el conseller d'Educació i Universitats en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la seva publicació, d'acord amb els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i l'article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

 

Palma, en la data de la signatura electrònica (13 de juny de 2025)

La directora general de Planificació i Gestió Educatives Catalina Maria Ginart Serrano